Ρωμαϊκής καταγωγής η Σιένα,αφού σύμφωνα με το θρύλο ιδρύθηκε από τον γιό του Ρέμου (που μαζί με τον αδερφό του Ρωμύλο ίδρυσαν την Ρώμη),Σένιο.Γι’αυτό και θα συναντήσετε συχνά το γνωστό έμβλημα της λύκαινας που θηλάζει δύο μωρά.
Με σημαντική ιστορία στη διάρκεια του Μεσαίωνα,διαθέτει ένα από τα παλαιότερα (1240) και το πρώτο δημόσια χρηματοδοτούμενο πανεπιστήμιο της Ευρώπης,το Studio Senese όπως αρχικά λεγόταν,το οποίο εξακολουθεί να φημίζεται για την Νομική και την Φαρμακευτική του σχολή.Περίπου ο μισός πληθυσμός της πόλης είναι σπουδαστές.
Εδώ κατέφυγαν οι Strozzi όταν εκδιώχθηκαν από την Φλωρεντία και δημιούργησαν ένα πανίσχυρο κρατίδιο το οποίο μεγαλούργησε παρά τις κατά καιρούς δυσκολίες που αντιμετώπισε,στην μεγάλη επιδημία πανώλης του 1348 έχασε 70.000 από τους 100.000 τότε κατοίκους της,μέχρι που υποτάχτηκε στον Φίλιππο της Ισπανίας ο οποίος την παραχώρησε στους Μέδικους λόγω των τεράστιων χρεών του.
Φτάνει με την ιστορία.Η πόλη είναι μεγάλη κι εγώ είδα μόνο το νότιο κομμάτι της με επίκεντρο το φοβερό και τρομερό Campo.Εκεί δηλαδή που δύο φορές το χρόνο (2/7 & 16/8) διοργανώνεται το Palio.Μια κούρσα με άλογα στην οποία συμμετέχουν αντιπροσωπευτικά 10 από τις 17 contrade (συνοικίες) της πόλης.Αν και εξόχως μεσαιωνική δεν προκαλεί ανάλογα συναισθήματα με την μεγάλη της αντίπαλο και ίσως θα πρέπει να την βάλετε πρώτη στο πρόγραμμά σας για να μην την αδικήσετε.
::::::
Αν σε κάτι μπορεί να την κοιτάξει κατάματα είναι το Duomo της.Μπορεί να μην είναι αντίστοιχου όγκου,είναι όμως απείρως πιο περίτεχνο,ιδιαίτερα στο εσωτερικό που είναι και το μεγάλο του ατού.Κάποτε δωρεάν τώρα επί πληρωμή,αξίζει τα λεφτά του οπότε δείτε το.Ανοίγει στις 10:30 γι'αυτό προμηθευτείτε εισιτηριάκι νωρίτερα και στήστε την εκεί λίγο πριν το άνοιγμα για να γλυτώσετε ουρές.
::::::
Το νου σας,τις θερμές μέρες η θερμοκρασία ανεβαίνει γρήγορα στα στενά της πόλης και μπορεί να προκαλέσει ένα αίσθημα δυσφορίας στους εχθρούς της ζέστης.
Νωρίς το μεσημεράκι τους φόρτωσα όλους και ξεκινήσαμε για Pienza.Αν και πισωγύρισμα δεν έπαιζε να την χάσω.
Ένα σφάλμα του GPS αποδείχτηκε θεϊκό δώρο.Μας έριξε μέσα από μια διαδρομή γεμάτη από αυτό που οι Ιταλοί αποκαλούν strade bianci,λευκές οδούς.Είναι καλοστρωμένοι χωματόδρομοι με χαλίκι που σε περνάνε μέσα από μοναδικά τοπία και που οφείλετε στον εαυτό σας να χαθείτε σε έναν τέτοιο.Εγώ σας προτείνω το Pienza-Buonconvento μέσω των SP14-SP75 ή το αντίστροφο προφανώς.Όποιος με ακούσει -και καταφέρει να το βρει- θα με θυμηθεί.
:::::::::
Κάποια στιγμή στη διάρκεια της διαδρομής είδαμε κάποιες πλαστικές ταινίες σήμανσης που μόνο σε ράλι έχω αντικρίσει ενώ λίγο αργότερα μας προσπέρασε “όρθια” μια Lancia Delta HF από τα 80’s.Φτάνοντας στην Pienza είδαμε αφίσες που διαφημίζανε το επερχόμενο 2ο Tuscan Rally Rewind.Όπως όλα δείχνουν κάναμε μια από τις ειδικές διαδρομές του…
Α,ναι η Pienza.Η πόλη Ουτοπία,όπως έχει χαρακτηριστεί.Ιδιαίτερη πατρίδα του Πάπα Πίου ΙΙ και του Πεκορίνο,θα σας μυρίσει μόλις κάνετε τα πρώτα βήματα στα στενά της.Το τυρί όχι ο Πάπας.
Η πόλη χτίστηκε από την αρχή όταν ο Πάπας ανέλαβε τα καθήκοντά του καθώς την προόριζε για προσωπικό ησυχαστήριο. Θεωρείται πως το σχέδιο της και ιδιαίτερα η κεντρική πλατεία επηρέασε το ρυμοτομικό σχέδιο της Ιταλίας και κατ’επέκταση ολόκληρης της Ευρώπης.Είναι χαρακτηριστικό πως αφού χτίστηκαν δύο παλάτια και μια εκκλησία,στην κενή πλευρά της πλατείας προστέθηκε ένα άχρηστο δημαρχείο χάριν αισθητικής αρμονίας.Βλέπετε,στην πόλη του Πάπα δεν χωρούσε δήμαρχος.
Κάντε μια βολτίτσα στο παλάτι του (με αγγλόφωνο –ο θεός να τον κάνει- ξεναγό κάθε μισή ώρα) και θαυμάστε τη θέα από την λότζα του.Κι ύστερα κάντε μια περατζάδα στο πανοραμικό δρομάκι που βρίσκεται πίσω ακριβώς απ’την πόλη,όχι μόνο το πλακόστρωτο αλλά και το χωμάτινο.Μην το παραλείψετε,ρωτήστε εν ανάγκη.Έχετε ακούσει που λένε «η θέα κόβει την ανάσα»,ε αυτό.
::::::::: ::::::
Αφού ψωνίσαμε το Πεκορίνο μας βάλαμε ρότα για San Gimignano.Κι όσοι πάνε προς τα εκεί πάντα κάνουν μια στάση στο Monteriggioni.Ένα οχυρό στην ουσία το οποίο χρησιμοποιούσαν οι Σιενέζοι για να ανακόπτουν τις προελάσεις των Φλωρεντινών και να ελέγχουν τον σημαντικό εμπορικό δρόμο Via Cassia που περνούσε από του πρόποδές του.Θεωρείται το πιο καλοδιατηρημένο οχυρωματικό έργο της εποχής σε όλη τη χώρα.
:::
Καμιά εικοσαρία χιλιόμετρα πιο κάτω θα βρείτε το Σαν Τζιμινιάνο.Να πω το κλισέ του Μανχάταν κι εγώ;Αφού το ξέρετε ήδη.Ίσως δεν γνωρίζετε ότι οι πύργοι ήταν κάποτε 72 εκ των οποίων έχουν σωθεί 14 και χρησίμευαν στο να γλυτώνουν από τις ληστρικές επιδρομές οι άρχοντες της πόλης.Με τον καιρό όποιος έχτιζε τον πιο ψηλό πύργο έδειχνε και την ισχύ του.Κι έτσι φτάσαμε στον θηριώδη Torre Grossa των 54 μέτρων.
Ήταν αργά το απόγευμα όταν τον αντίκρισα και η στιχομυθία με την κοπέλα στο γκισέ ήταν η ακόλουθη:
-Σε ένα τέταρτο κλειδώνω κι όποιος έμεινε μέσα έμεινε.
-Πόσα σκαλιά είναι;
-280.
-Μα δεν γίνεται….
-Άμα είσαι γρήγορος γίνεται!
Τι King of the World και μαλ..ίες ρε DiCaprio,280 σκαλιά ανεβοκατέβασμα και μου περίσσεψε κι ένα δίλεπτο.Photos included.Δεν θα συγχωρούσα τον εαυτό μου αν έχανα και δεύτερο πύργο σε αυτό το ταξίδι.
Η πόλη «μιλάει» και αξίζει να την περπατήστε όταν οι ορδές των βαρβάρων θα έχουν αναχωρήσει γι’αυτό φροντίστε να κλείσετε τη μέρα σας εδώ,αν και όχι τόσο αργά όσο εγώ για να βρείτε και κανένα μουσείο ανοιχτό.Θεωρώ πως αν έρθεις κατά τις 17:00-17:30 θα βρεις αυτά που πρέπει ανοιχτά και όταν τελειώσεις όλη η πόλη θα είναι δική σου.Ήταν η δεύτερη πόλη που θα ήθελα πολύ να είχα κανονίσει διανυκτέρευση.
::::::
Αφού έφαγα παγωτάκι από τον παγκόσμιο πρωταθλητή παγωτού 2007 & 2009 αναχωρήσαμε για την έδρα μας.Αύριο είναι μεγάλη μέρα,θα πατήσω τα άγια χώματα του Chianti.Πρέπει να εξομολογηθώ τις αμαρτίες μου σήμερα για να προσκυνήσω ως ταπεινός πιστός την επομένη.
Αυτη τη στιγμη χαζευω το ημερολογιο με τη φυση και τις ομορφιες της Τοσκανης που εχω πανω στο γραφειο μου και νοσταλγω......
Θα συμφωνησω οτι ο καθεδρικος της Φλωρεντιας ειναι πολυ απλος απο μεσα.
Αλλιως τον περιμενα.....
Τώρα για το Chianti τι να πω εγώ;Θα είμαι φανερά μεροληπτικός.Ε,ας είμαι,του αξίζει.
Chianti ονομάζεται μια ευρύτερη αγροτική περιοχή διάσπαρτη με χωριουδάκια και χιλιάδες στρέμματα αμπελώνων.Είναι διάσημη για τα παραδοσιακά προϊόντα της,με προεξέχοντα όλων τα κρασιά της.
Το πρόγραμμα της ημέρας έγινε και πάλι άνω-κάτω,αλλά αυτή τη φορά δεν με ενόχλησε καθόλου γιατί ένα χωριό πάνω,ένα χωριό κάτω δεν χάθηκε κι ο κόσμος.Εδώ αυτό που μετράει είναι να περάσεις μια μέρα στην εξοχή και να απολαύσεις όσο μπορείς του καρπούς της φύσης.
Η περιήγηση ξεκίνησε με πρωινή επίσκεψη στο Castello di Brolio.Αν και όχι πολυδιαφημισμένο,αξίζει οπωσδήποτε μια βόλτα από εκεί.Η φύση είναι απίθανη και το κάστρο αληθινό κόσμημα.5? για να περπατήσετε μόνοι σας στους εξωτερικούς χώρους και 8?,αν θυμάμαι καλά,με ξεναγό για να δείτε και το εσωτερικό με τις συλλογές του.
Το κάστρο βρίσκεται στην καρδιά του Chianti Classico,της πλέον φημισμένης οινοπαραγωγικής περιοχής,και ήταν κατοικία του Βαρώνου Bettino Ricasoli.2ος και 7ος πρωθυπουργός του Ιταλικού κράτους.Εξέχουσα μορφή στην διαδικασία της ένωσης των κρατιδίων που αποτελούσαν την ιταλική χερσόνησο υπό μια εξουσία,ήταν επίσης ένθερμος λάτρης του κρασιού και αυτός που κατοχύρωσε την συνταγή για το χαρμάνι του ομώνυμου κρασιού της περιοχής.
Περιστοιχισμένο από τα κτήματα της φίρμας Barone Ricasoli,προσφέρει μια ξεχωριστή εμπειρία και αν δεν σας φτάνει αυτό,στο εισιτήριό σας περιλαμβάνεται και η δοκιμή ενός κρασιού από όλο τον κατάλογο της εταιρείας,στην enoteca που βρίσκεται στην αρχή του δρόμου απ'όπου ανεβήκατε.11 η ώρα το πρώτο κρασί της ημέρας,καλά πάμε.
::::::::::::
Συνεχίζοντας μέσα από μοναδικές διαδρομές επισκεφτήκαμε την μονή Badia a Coltibuono πριν συνεχίσουμε για το κρυφό χαρτί της ημέρας,το οινοποιείο Castello di Querceto.Και κρυφό θα παραμείνει προς το παρόν μέχρι το κρασοαφιέρωμα.
Όταν τελειώσαμε από εκεί ο ουρανός είχε αρχίσει να "μαζεύει".Μπαίνοντας στο Greve in Chianti,κάτι σαν κεφαλοχώρι της περιοχής,ξέσπασε.Με το πάρκινγκ όχι ιδιαίτερα κοντά στο ιστορικό κέντρο και χωρίς ομπρέλες,ευθύνη των γυναικών που τις είχαν αφήσει στο ξενοδοχείο,μείναμε κάτω από μια στάση λεωφορείου περιμένοντας να κοπάσει λιγάκι.
Η κεντρική πλατεία τυπικά ιταλική,μαζί με το ψιλόβροχο δημιουργούσε μια ιδανική ατμόσφαιρα για να "κάψω" ένα ματσούκι ακόμα.Όπως και έκανα αραχτός σε ένα καφέ.Ξέρετε,είναι από αυτές τις πολύ απλές απολαύσεις που όμως σου χαράζονται στο μυαλό όταν συνδυαστούν υπό κατάλληλες συνθήκες.
::::::
Ο καιρός έδειχνε ξανά να αγριεύει κι έτσι φύγαμε αφού πρώτα ρίξαμε μια ματιά στις κάβες και αλλαντοπωλεία της πλατείας.Σύντομη ήταν και η στάση μας στο επόμενο χωριό,την Castellina in Chianti.Απογοητευμένος που δεν βρήκα Riserva του '97 (η καλύτερη χρονιά για τα Chianti την τελευταία 50ετία) πήρα κάτι άλλο στα γρήγορα κι έφυγα.
Επιστροφή για πακετάρισμα,λίγο ακόμα έμεινε,και τελευταία έξοδος στη Σιένα.
Ποτε πηγατε; Και ποσες ημερες μεινατε; (Απ' οτι καταλαβες φτιαχνω ηδη καποιο πλανο στο κεφαλι μου).
(Συγνωμη μπορει να τα ανεφερες καπου, αλλα που να ψαχνω τωρα να τα βρω).
Δεν τελείωσα ρε συ.Μου είπες να στα αναφέρω αυτά αφού ολοκληρώσω την ιστορία.Είμαι μακρυά απ'την ολοκλήρωση ακόμα.
Πάντως για να στην λύσω την απορία ήμουν εκεί μόλις την περασμένη εβδομάδα ( μα καλά κανείς δεν είδε στην υπογραφή μου ότι έλειπα,πολύ αγαπητός είμαι ) και μείναμε για 6 διανυκτερεύσεις.
Οχι! Οι πινακες του αναπαριστουν το μεσογειακο τοπιο της Γαλλιας. Απεικονιζουν την Προβηγκια και πιο συγκεκριμενα απο το τοπιο γυρω απο την Αλρ οπου εμενε. Αρλ - Βικιπαίδεια
άντε..άντε...καλά το πάς...μήπως προλάβω και τα υπόλοιπα...
εν τω μεταξύ βιαζεται και η ερση..που θα παει αργότερα..και όλο ερωτήσεις ειναι...και δεν σε αφήνει να τελειώσεις...
ερση θα σου στειλω εγω κατι και θα σου λυθουν οι αποριες..αστον να τελειωσει...την ιστορία...