eva kas
Member
- Μηνύματα
- 961
- Likes
- 225
- Επόμενο Ταξίδι
- οσο πιο μακρια γινεται!
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ανταρκτικη + Αρκτικη
H καταλληλότερηκίνηση
Αναπόσπαστο -και δημιουργικό-μέρος της ζωής μας αποτελούν τα διλλήματα, αφού εξαιτίας τους προκύπτει ένας ιδιαίτερος συλλογισμός δύο-ή περισσοτέρων- αντιθετικών πλευρών που οδηγούν στην επιλογή του ιδανικού( αποτελέσματος.
Στον θαλάσσιο χώρο, το πλέον δημοφιλές δίλημμα είναι: διακοπές με σκάφος ή σε ξενοδοχείο; Στην περίπτωση μάλιστα που επιλεγεί το σκάφος, προκύπτει μία σειρά από άλλα διλήμματα όπως: Μηχανοκίνητο ή ιστιοπλοϊκό; Μονόγαστρο ή καταμαράν; μικρό σκάφος ή μεγάλο; Με καπετάνιο ή χωρίς; Μεγάλη παρέα ή μικρή παρέα;
Τα παραπάνω διλήμματα έχουν απαντηθεί από τους έμπειρους, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι ακόμη και αυτοί κάνουν πάντα τις σωστές επιλογές. Όσο για τους άπειρους, τα προαναφερόμενα διλήμματα απαντώνται συνήθως από την εμπειρία των «παλιών».
Σε κάθε περίπτωση, το κλειδί της επιτυχίας σχετίζεται με την καταλληλότερη κίνηση. Παρακάτω θα αναφερθούν ορισμένες σταθερές παράμετροι και πληροφορίες για τις διακοπές εν πλω, ώστε να ενεργοποιηθεί η διαδικασία της σύγκρισης και να βοηθήσει στην ενίσχυση της εκάστοτε υποκειμενικής άποψης, με σκοπό την καταλληλότερη κίνηση- ή τουλάχιστον της πλέον κατάλληλης. Do the right thing που λένε και οι αγαπημένοι μας Simply Red...
Το πρώτο δεδομένο που λαμβάνεται υπόψη είναι το θαλάσσιο περιβάλλον. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο καλύτερος τρόπος προσέγγισης της πολυνησίας της χώρας μας, με τις αναρίθμητες και πανέμορφες ακτές, αποτελεί ένα σκάφος.
Οι συμβατικοί τρόποι διακοπών σε ένα ξενοδοχείο, ένα διαμέρισμα ή μία βίλα, δεν είναι σε θέση να αποκαλύψουν με τον ίδιο τρόπο τις μαγικές εικόνες της θάλασσας. Από την άλλη πλευρά προσφέρουν άνεση μέσω κυρίως τεχνητών μέσων, όπως μία πισίνα ή ένα τζακούζι, που για πολλούς αποτελούν τρόπο ζωής.
Για την επίλυση του πρώτου αυτού διλήμματος από τους λάτρεις της καλοπέρασης, καλό θα είναι να ληφθεί υπόψη η πρόκληση του νέου, που δεν είναι άλλη από την χρήση ενός σκάφους. Με στόχο την καταλληλότερη κίνηση, αρκεί να συγκρίνει κανείς δύο εικόνες: η πρώτη θα περιλαμβάνει μία βίλα με όλες τις παροχές και ανέσεις, που προσδίδουν μία «χλιδάτη» διαβίωση. Η δεύτερη εικόνα θα περιλαμβάνει ένα σκάφος που διασχίζει το ατέρμαντο πέλαγος και κατευθύνεται σε λευκές παραλίες με γαλαζοπράσινα νερά.
Πραγματοποιώντας μια σύγκριση στις δύο εικόνες, ο καθένας είναι σε θέση να κάνει την δική του επιλογή, γνωρίζοντας βέβαια ότι θα πληρώσει το ανάλογο τίμημα.
Μετά από την απάντηση του πρώτου διλήμματος, και στην υποθετική περίπτωση που επιλεγούν οι διακοπές με σκάφος, το αμέσως επόμενο ζήτημα που καλείται να απαντηθεί είναι το δια ταύτα: Πόσο κοστίζει;
Στο σημείο αυτό έχει δημιουργηθεί ίσως μία παρεξηγημένη άποψη, η οποία χρήζει αποκατάστασης και υποστηρίζει ότι οι διακοπές με σκάφος είναι ακριβές. Αυτό είναι αναληθές και θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι τιμές διαθέτουν μια αναλογία ως προς τα υπόλοιπα είδη διακοπών.
Επιχειρώντας επί του πρακτέου μια διεξοδική ανάλυση, διαπιστώνεται ότι το κόστος για ένα σχετικά νέο μονόγαστρο ιστιοπλοϊκό σκάφος που κοιμίζει οκτώ άτομα, τον μήνα Ιούνιο, είναι περίπου 600 ευρώ την ημέρα. Στην τιμή αυτή περιλαμβάνονται οι φόροι, ο επαγγελματίας καπετάνιος (skipper) και τα καύσιμα για τέσσερις ώρες λειτουργίας της μηχανής. Με μια απλή διαίρεση προκύπτει ότι το κόστος ανά άτομο την ημέρα κυμαίνεται στα 75 ευρώ. Αντίστοιχα, εάν την ίδια πε­ρίοδο ένα ζευγάρι αναζητήσει ένα δωμάτιο αξιοπρεπούς ξενοδοχείου σε κάποιο από τα νησιά, θα αντιληφθεί αμέσως ότι το κόστος ανά άτο­μο την ημέρα είναι της τάξεως των 75 ευρώ.
Συμπερασματικά λοιπόν διαπιστώνουμε ότι η ενοικίαση του σκάφους ανά ημέρα αποτελεί μια επι­λογή τουλάχιστον ίδιου κόστους με ενός ξενοδοχείου. Βέβαια, για να εκτιμήσει κανείς σωστά τα δεδομένα, θα πρέπει να λάβει υπόψη του και ορισμένες επιπλέον παραμέτρους, που έχουν να κάνουν με το τί προσφέρει η κάθε επιλογή ξεχωριστά.
Σχετικά με την δαπάνη, ένα ξενοδοχείο προσφέρει ουσιαστικά μία βάση και κάποιες ανέσεις, ανάλογα με την κατηγορία του. Από εκεί και πέ­ρα, τα επιπλέον έξοδα είναι μεν εκτιμώμενα αλλά υπάρχουν και απρόβλεπτα αφού, οτιδήποτε κάνει κανείς μέσα στον χώρο αυτό, θα πρέπει να το θεωρεί ως επιπλέον έξοδο. Από έναν καφέ στον χώρο της πισίνας, την ενοικίαση των αθλητικών γηπέδων, το γεύματα και το ποτά που θα καταναλώσει, κ.ο.κ. μέχρι τα μεταφορικά του, είτε είναι τα έξοδα για την χρήση ή την ενοικίαση ενός αυτοκινήτου, ή τα έξοδα για τη μετάβαση στις διάφορες παραλίες. Οι παραπάνω δαπάνες μπορούν να αυξήσουν κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό.
Αντιθέτως, όσοι ενοικιάζουν σκάφος μπορούν να προσδιορίσουν εκ των προτέρων με μεγαλύτερη ακρίβεια τον προϋπολογισμό των διακοπών αφού τα έξοδα για την ενοικίαση του σκάφους, του skipper των καυσίμων και ορισμένων προμηθειών είναι δεδομένα. Για παράδειγμα, μπορεί να επιλεγεί οι επιβάτες να λαμβάνουν όλα τα γεύματα στο σκάφος περιορίζοντας το κόστος.
Με την χρήση σκάφους, υπάρχουν ελάχιστα έξοδα μετακίνησης, αφού μπορεί κα­νείς να μετακινείται και να αλλάζει τοποθεσία μεταφέροντας μαζί όλα του τα πράγματα, χωρίς κουραστικές μετακομίσεις. Ακόμα και το κο­λύμπι, που σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να αποτελεί ολόκληρη πε­ριπέτεια ή ταλαιπωρία, στο σκάφος είναι γρήγορη υπόθεση χωρίς μάλιστα να δημιουργείται ανάγκη για την μεταφορά εξοπλισμού όπως ομπρέλες, ψάθες και ψυγεία.
Αυτό ωστόσο που είναι ιδανικό είναι η άμεση πρόσβαση στην θάλασσα. Και επειδή η λεπτομέρεια κάνει την διαφορά, μετά το μπάνιο δεν χρειάζεται οι επιβάτες να υποστούν την ταλαιπωρία του καθαρισμού από την άμμο. Οι εικόνες της εισόδου στο αυτοκίνητο που συνήθως βράζει (αφού πρώτα θα έχουν απλωθεί στα καθίσματα πετσέτες) και η αναζήτηση, καμιά φορά επί ματαίω, για κάποιο εστιατόριο χωρίς πολύ κόσμο πριν την επιστροφή στο ξενοδοχείο για να απαλλαγεί από το ενοχλητικό αλάτι μένουν μακριά.
Στο σκά­φος, αμέσως μετά το κολύμπι, οι επιβάτες μπορούν να απομακρύνουν την αλμύρα στο εξωτερικό ντους και ύστερα να καθίσουν κάτω από τη δροσιά της τέντας, με την κουζίνα σε κοντινό σημείο σε περίπτωση που αναζητηθεί ένα ορεκτικό.
Σημαντικοί παράγοντες εξάλλου είναι οι επιλογές και η ανεξαρτησία. Ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του, ο καθένας μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στα απόμερα ερημονήσια ή τους πλέον κοσμοπολίτικους προορισμούς. Ή μπορεί να συνδυάσει και τα δύο. Για παράδειγμα, μπορεί να επιλέξει την Κέρκυρα ως κυρίως προορισμό, έχοντας παράλληλα την δυνατότητα να επισκεφτεί και τους Παξούς, αυτό το μικρό νησάκι το οποίο διαθέτει μαγευτικές, εξωτικές παραλίες.
Για τους λάτρεις του ψαρέματος οι διακοπές με σκάφος εί­ναι ιδανικές, καθώς τους προσφέρουν τη δυνατότητα να ασκούν την αγαπημένη τους ενασχόληση ακατάπαυστα, με διάφορους τρόπους, εί­τε με συρτή, είτε με πετονιά, είτε με ψαροντούφεκο.
TΥΠΟΙ ΣΚΑΦΩΝ
Ως γνωστόν, δύο είναι κυρίως οι τύποι των σκαφών προς ενοικίαση, τα μηχανοκίνητα και τα ιστιοπλοϊκά. Σχετικά με τα μηχανοκίνητα, αυτά αποτελούν τον πλέον πολυτελή τύπο, αλλά δυστυχώς το κόστος τους κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα δεδομένου ότι καταναλώνουν μεγάλη ποσότητα καυσίμων. Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους και εταιρείες ενοικιάσεως φουσκωτών, με το κόστος σε πιο προσιτά επίπεδα.
Τα πλέον διαδεδομένα σκάφη για ενοικίαση είναι τα ιστιοπλοϊκά. Με κύριο μέσο πρόωσης τα πανιά, το κόστος των καυσίμων σχεδόν εκμηδενίζεται ενώ οι χώροι τους είναι αξιοπρεπείς προσφέροντας υψηλό επίπεδο ανέσεων. Στην περίπτωση μάλιστα επιλογής δίγαστρου σκάφους (καταμαράν) η διαβίωση επάνω στο σκάφος είναι πολύ άνετη δεδομένων των πραγματικά μεγάλων διαστάσεων του κύριου καταστρώματος. Ο συγκεκριμένος τύπος σκάφους προσφέρει μεγάλη άνεση και υψηλές ταχύτητες αλλά λιγότερη ασφάλεια σε περίπτωση θαλασσοταραχής, οπότε καλό θα είναι να ενοικιάζεται σε ήρεμες θάλασσες όπως για παράδειγμα στο Ιόνιο.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ
Στην χώρα μας υπάρχουν πολλές εταιρείες αλλά και ιδιώτες που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στην ενοικίαση ενός σκάφους. Για την νομική κάλυψή τους, δύο τουλάχιστον από τους επιβαίνοντες πρέ­πει να έχουν πτυχίο κυβερνήτη σκάφους αναψυχής. Βέβαια, αυ­τό απαιτείται στην περίπτωση που υπάρχει η επιθυμία για την ναύλωση του σκάφους χωρίς πλήρωμα (bareboat).
Υπάρχει βέβαια η δυνατότητα το σκάφος να συνοδεύεται και από κά­ποιον skipper, ο οποίος προσλαμβάνεται είτε διαμέσου της εταιρείας ή του ιδιοκτήτη του σκάφους. Μπορεί επίσης να είναι και ανεξάρτητος, αποτελώντας ατομική επιλογή. Η νομοθε­σία δεν επιτρέπει την ενοικίαση χωρίς πλήρωμα για σκάφος άνω των 15 μέτρων για τα ιστιοπλοϊκά και άνω των 8 για τα μηχανοκίνητα.
Το κόστος ενός επαγγελματία καπετάνιου ημερησίως είναι της τάξεως των 120 ευρώ. Η επιλογή αυτή έχει διάφορα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Το βασικό πλεονέκτημα είναι ότι (θεωρητικά τουλάχιστον) ο καπετάνιος θα έχει μεγάλη εμπειρία στα θέματα του σκάφους, θα γνωρίζει καλά τα λι­μάνια και τις επικρατούσες συνθήκες, και θα μπορεί σε γενικές γραμμές να ταξιδεύει το σκάφος με ασφάλεια.
Το μειονέκτημα είναι ότι θα υπάρχει κάποιος άνθρωπος μέσα στο σκάφος με τον οποίο οι επιβάτες δεν θα έχουν μεγάλη οικειότητα. Έτσι, σε μεγάλο βαθμό η επιτυχία των διακοπών θα εξαρτάται και από την προσωπικό­τητα και τη διάθεση του καπετάνιου. Σίγουρα, όσο μεγαλύτερο είναι το σκάφος, τόσο πιο εύκολη είναι η συμβίωση. Συνήθως όμως δεν υπάρ­χουν σοβαρά προβλήματα. Καλό θα ήταν βέβαια οι επιβάτες να γνωρίζουν εκ των προτέρων τον καπετάνιο, είτε προσωπικά, είτε από συστάσεις.
Η πρόσληψη του καπετάνιου σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι οι επιβάτες δεν θα κάνουν ιστιοπλοΐα εφόσον το επιθυμούν. Αντιθέτως, μπορούν να ασχοληθούν με ό,τι θέλουν στο σκάφος, όπως στους χειρισμούς των πανιών, το τιμόνεμα, τη ναυτιλία, με την σιγουριά της επιτήρησης από ένα έμπειρο άτομο. Μάλιστα, καλό θα ήταν, οι επιβάτες σε δύσκολες καταστάσεις ή κατά τη διάρ­κεια της αγκυροβολιάς σε ένα λιμάνι, να είναι στο κατάστρωμα και να βοηθούν, όπως μπορούν.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να δοθεί προσοχή όσον αφορά την επιλογή της θαλάσσιας περιοχής στην οποία θα πραγματοποιηθούν οι διακοπές. Βασική παράμετρος σε αυτό πρέπει να είναι η ναυτική εμπειρία που διαθέτει όλο το πλήρωμα και κυρίως αυτός που θα αναλάβει καθήκοντα διακυβερνήσεως.
Ως γνωστόν, η πατρίδα μας διαθέτει θαλάσσιες περιοχές με εντελώς διαφορετικές μορφολογικές και κλιματολογικές, μεταξύ τους, συνθήκες.
Στην περίπτωση που το πλήρωμα αποτελείται από αρχάριους, καλό θα ήταν να επιλεγεί ο Σαρωνικός, οι Σποράδες ή τα νησιά του Ιονίου Πελάγους. Τα λιμάνια τους είναι καλά προστατευμένα, κάτι που καθιστά τις κινήσεις αγκυ­ροβολιάς και προσδέσεως ευκολότερες σε σχέση με αυτές που γίνονται στα πολύ δυσκολότερα λιμάνια του Αιγαίου. Η δε ένταση του ανέμου στις περιοχές αυτές είναι, σε γενικές γραμμές, κατά πολύ χαμηλότερη από την ένταση του ανέμου στο Αιγαίο Πέλαγος.
Το Αιγαίο, παρά το γεγονός ότι είναι μια κλειστή θάλασσα, συγκα­ταλέγεται στις πλέον "δύσκολες", λόγω των ιδιόμορφων καιρικών συνθηκών που παρατηρούνται σε αυτό.
Οι περισσότερες εταιρείες ναυλώσεως σκα­φών αναψυχής προσφέρουν τη δυνατότητα επιλογής διαφόρων ση­μείων στη νησιωτική και παράκτια χώρα, απ" όπου οι ναυλωτές μπο­ρούν να ξεκινήσουν το ταξίδι τους. Είναι οι λεγόμενες "Βάσεις", οι οποίες βρίσκονται συ­νήθως στα εξής νησιά: Στο Αιγαίο, στα νησιά: Μύκονο, Σύρο, Πάρο, Σάμο, Ρόδο, Κω και Σκιάθο. Και στο Ιόνιο, στα νησιά: Λευκάδα, Κέρκυρα και Ζάκυνθο.
Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Η σωστή επιλογή της εποχής είναι άμεσα συνυφασμένη με την επι­λογή της περιοχής. Δηλαδή, οι κε­ντρικές Κυκλάδες δεν αποτελούν την ιδανική επιλογή για ένα άπειρο πλή­ρωμα κατά τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο. Όμως, τον Μάιο και τον Σεπτέμβριο δεν υπάρχει κανένα σο­βαρό πρόβλημα.
Ανεξάρτητα από τις ιδιοτροπίες της κάθε περιοχής, δυστυχώς, ο περισσό­τερος κόσμος δεν έχει μεγάλη δυνα­τότητα επιλογής, σε ό,τι αφορά τις ημερομηνίες τις οποίες θα επιλέξει για να ταξιδέψει. Αυτές υπαγορεύο­νται από τις επαγγελματικές ή άλλες υποχρεώσεις του. Συνεπώς, εφόσον η περίοδος των διακοπών είναι σχεδόν δεδομένη, θα πρέπει να αναζητηθεί ο κατάλληλος προορισμός όπου θα επικρατούν οι καταλληλότερες συνθήκες όσον αφορά στην εμπειρία και την ιδιοσυγκρα­σία του πληρώματος.
Στο Αιγαίο, για παράδειγμα, μπορεί κατά τους θερινούς μήνες να επικρατούν ισχυροί άνεμοι, όμως η θερμοκρασία είναι κάπως μειωμένη σε σχέση με το Ιόνιο.
Τέλος, σε αυτό το σημείο πρέπει να κάνουμε και μιαν υπενθύμιση. Πέρα από το θέμα του καιρού σε σχέση με την εμπειρία του πληρώ­ματος, η περίοδος καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και το κόστος της ναύ­λωσης.
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗΣ
Οι επιλογές για την ενοικίαση ενός σκάφους ποικίλουν και έχουν να κάνουν με μια με­γάλη ή μικρή εταιρεία, ή το σκάφος ενός μεμονωμένου πλοιοκτήτη.
Νοικιάζοντας ένα σκάφος από έναν μεμονωμένο ιδιοκτήτη, μπορεί να εξασφαλισθεί μια πιο ελκυστική τιμή. Ο λόγος είναι ότι οι πλοιοκτήτες, όταν ναυλώνουν ένα σκάφος συνήθως κάνουν μιαν έκπτωση, που ουσιαστικά δεν είναι τίποτε άλλο από την προμήθεια την οποία θα έπρεπε να παραχωρήσουν, εάν το ναύ­λο είχε κλειστεί από κάποια εταιρεία. Η έκπτωση αυτή κυμαίνεται από ιδιοκτήτη σε ιδιοκτήτη και είναι της τάξεως του 10 έως 20%.
Από την άλλη μεριά όμως, δεν είναι εξασφαλισμένα τα πλεο­νεκτήματα που προσφέρουν οι μεγάλες εταιρείες, το service, την τε­χνική υποδομή, που σχεδόν όλες διαθέτουν, στα μεγαλύτερα τουλά­χιστον νησιά, και την πρόσθετη εξασφάλιση που προσφέρουν βάσει του κύρους του ονόματος τους.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μικρές εταιρείες ή πλοιοκτήτες που να προσφέρουν σκάφη σε άριστη κατάσταση και πολύ καλή, επίσης, εξυπηρέτηση. Αυτά τα στοιχεία εξάλλου, έχουν να κάνουν με τον επαγγελματισμό του καθενός για αυτό που κάνει. Βέβαια, και οι μεγά­λες εταιρείες, πολλές φορές δεν εξασφαλίζουν απόλυτα τον πελάτη, κα­θώς κάποιες από αυτές λόγω μεγέθους έχουν χάσει την επαφή και τη σωστή εξυπηρέτηση του ενοικιαστή, σε αντίθεση με τις μικρότερες που οι υπηρεσίες τους είναι πιο προσωπικές.
Σε γενικές γραμμές, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το πα­ρεχόμενο σέρβις παρά μόνο όταν προκύψει η δυσκολία. Εάν για παράδειγμα το σκάφος έχει σοβαρή ζημιά, π.χ. μηχανολογικό πρόβλημα και χρειάζεται άμεση βοήθεια, μόνο τότε φαίνεται πώς θα ανταποκριθεί η εκάστοτε εται­ρεία.
Καλό είναι οι ναβάτες να έχουν εξασφαλι­στεί εκ των προτέρων ρωτώντας και γνωρίζο­ντας σαφώς τι πρόκειται να γίνει σε μιαν ανάλογη περίπτωση. Εάν, για παράδειγμα, σε ενδεχόμενη βλάβη με επακόλουθο την ακινητοποίηση του σκάφους, η εταιρεία θα επιστρέψει τα χρήματα των ημερών που το σκάφος έμεινε ακινητοποιημένο.
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ
Σημαντική είναι η χρονολογία κατασκευ­ής του σκάφους. Από τε­χνικής πλευράς, τα σκάφη μικρότερης ηλικίας βρίσκονται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από τα πα­λαιότερα. Βέβαια υπάρχουν και εξαιρέσεις, καθ΄ ότι καθοριστικός παράγοντας της κατάστασης ενός σκάφους είναι η σω­στή συντήρηση του.
Δεν είναι διόλου τυχαίο, άλλωστε, ότι αρκετές φο­ρές συναντώνται σκάφη έξι ή οκτώ ετών που βρίσκονται σε ισά­ξια ή και καλύτερη κατάσταση από σκάφη διετίας. Όμως αυτό που δεν πρέπει να αγνοείται είναι ότι υπάρχει σαφέστατη σχέση μεταξύ κόστους ημερήσιας ναύλωσης και ηλικίας του σκάφους. Με απλά λόγια, όσο πιο παλιό είναι το σκάφος, τόσο πιο καλή οικονομική συμφωνία μπορεί επιτευχθεί.
Από εκεί και πέρα, καλό θα ήταν να δοθεί σημασία σε κάποιες λε­πτομέρειες εκ του σύνεγγυς. Μπορεί πλέον, μέσω διαδικτύου το σκάφος να προβάλλεται διαμέσου φωτογραφιών, δεν αποτελεί παρά ταύτα κακή ιδέα μια επίσκεψη στο σκάφος εφόσον βέβαια είναι εφικτό.
Οι λόγοι είναι πολλοί: στην περίπτωση ενοικίασης ενός σκάφους για πολλές ημέρες είναι σημαντικό οι συνθήκες διαβίωσης να είναι άνετες. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι για οκταμελές πλήρωμα πέρα από τις οκτώ κουκέτες θα πρέπει να υπάρχουν και οι αναγκαίοι χώροι αποθήκευσης για τα πράγματα.
Εάν τα μέλη της παρέας δεν έχουν μεγάλη οικειότητα μεταξύ τους, καλό θα ήταν να μη χρησιμοποιηθούν κοι­νόχρηστοι χώροι για ύπνο. Βέβαια, αυτό πάλι σημαίνει ότι ίσως χρειαστεί το σκάφος να είναι λίγο μεγαλύτερο, κάτι που συ­νεπάγεται οικονομική επιβάρυνση.
Μια λεπτομέρεια σημαντική στα μικρότερα και κάπως πα­λαιότερα σκάφη, είναι ο αριθμός των τουαλετών που διαθέτουν. Θα πρέπει να προσφέρονται δύο, έτσι ώστε να μην υπάρξει κάποιο σοβαρό πρόβλημα σε πε­ρίπτωση βλάβης της μίας.
Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να δοθεί βάρος σε μερικά άλλα θέματα, όπως για παράδειγμα η αρματωσιά του σκάφους. Η επι­λογή της θα πρέπει να γίνει βάσει δύο παραγόντων: της εμπειρίας του πληρώματος και των κανόνων ναυτοσύνης.
Σχεδόν όλα τα ενοικιαζό­μενα σκάφη έχουν σύστημα roller furling στην τζένοα. Η μόνη προ­σοχή που απαιτείται στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι, όταν το σκάφος ταξιδεύει με μισομαζεμένη την τζένοα, να μην κολλήσει το σχοινί στο τύμπανο.
Πέρα από την αρματωσιά, πρέπει να ληφθούν υπόψη και κάποιες άλλες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, είναι σημαντικό να διαθέτει το σκάφος κάποιο σύστημα που να διευκολύνει, στην περίπτωση της ρίψης της άγκυρας από την πρύμη.
Επειδή πρόκειται για διακοπές, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και ο εξοπλισμός που προσφέρει άνεση. Ένα spray hood, για την προστασία από το κύμα και ένα bimini top, για την προστασία από τον ήλιο, πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστα μέρη του βασικού εξοπλισμού του σκάφους.
Η τέντα, που θα καλύ­πτει όλο το σκάφος κατά το αγκυροβόλιο, επιβάλλεται να υπάρχει. Θεωρείται ωστόσο χρήσιμο και ένα βοηθητικό tender, η ύπαρξη του οποίου δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα έχει και βοηθητική εξωλέμβια μηχανή, η οποία μπορεί να χρεώνεται επιπλέον. Όμως, η χρησιμότητα της, κυρίως σε περίπτωση πρόσδεσης αρόδου, είναι μεγάλη.
Ο ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ
Όσον αφορά την ενοικίαση του σκάφους, θα πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά οι όροι του συμβολαίου που θα λάβει χώρα μεταξύ των ενοικιαστών και της ναυλώτριας εταιρείας. Πρόκειται για το λεγόμενο "ναυλοσύμφωνο", στο οποίο αναγράφονται όλα τα επίμαχα σημεία, τα οποία κυρίως αφορούν: τον τρόπο πληρωμής και τις εγγυήσεις που θα κατατεθούν, το θέμα της ασφαλείας του σκάφους, της παραλαβής και επι­στροφής του, των περιορισμών που τίθενται σε σχέση με την λειτουρ­γία του, τις περιπτώσεις που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια αυτής, τις ζημιές, τη ρυμούλκηση ή ακόμα και τη βύθιση του, την ύπαρξη των τελωνειακών περιορισμών κ.ά.
Αυτό που συνηθίζεται εί­ναι αμέσως μετά την κράτηση του σκάφους να καταβάλλεται προκα­ταβολή της τάξης του 50% της αξίας του ναύλου. Επίσης κατα­βάλλονται και κάποια χρήματα ως ασφάλιση. Τα χρήματα αυτά, μπορούν να καταβληθούν με επι­ταγή ή πιστωτική κάρτα ενώ επιστρέφονται στο ακέραιο, στην περίπτωση που το σκάφος κατά το check out δεν πα­ρουσιάζει ζημιές ή απώλειες πραγμάτων. Οι ενοικιαστές πρέπει να είναι απόλυτα ενημερωμένοι για το ποια πράγματα καλύπτονται ή όχι από το ποσό αυτό.
CHECK IN
Η φάση της παραλαβής του σκάφους είναι σημαντική για αυτό και ο έχων την ευθύνη της διακυβέρνησης, αλλά και οι βοηθοί του, θα πρέπει να δώσουν την πρέπουσα προσοχή.
Κατά τη διάρκεια της παράδοσης πρέπει να ελεγχθούν όλα όσα έχουν να κάνουν με την κα­τάσταση της γάστρας, της αρματω­σιάς, της μηχανής, της καλής λει­τουργίας του εργάτη της άγκυρας, του ηλεκτρονικού εξοπλισμού, των συστημάτων ναυτιλίας, του βοηθη­τικού εξοπλισμού και, πάνω απ" όλα, του εξοπλισμού έκτακτης ανάγκης.
Ένα από τα βασικότερα που θα πρέπει να ενημε­ρωθεί το πλήρωμα είναι η θέση και η χρήση των σωστικών. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν όλοι πού βρίσκονται τα σωσίβια, οι ζώνες ασφαλείας, το life raft, τα βεγγαλικά, αλλά και οι πυροσβεστήρες. Επίσης, μια ενη­μέρωση για τη χρήση του VHF, αλλά και του GPS είναι χρή­σιμη. Δεν είναι μάλιστα κακή ιδέα να πραγματοποιηθεί μια δοκιμή του VHF πριν τον απόπλου, με κλήση σε ένα κοντινό σκάφος.
Καλό θα είναι το πλήρωμα να γνωρίζει πού βρίσκονται όλες οι βάνες και οι κεντρικοί διακόπτες. Χρήσιμη ωστόσο είναι η ύπαρξη ορισμένων φακών ή ενός μεγάλου προβολέα.
Κατά τη διάρκεια της παραλαβής καλό θα ήταν να τεθεί για λίγο σε λειτουργία η μηχανή προκειμένου να ελεγχθεί η εύρυθμη λειτουργία της. Μια μικρή επίδειξη για την επιθεώρηση της μηχανής (αλλαγή ελαίων, φίλτρων, εξαέρωση, κομπλάρισμα μηχανής από την ρεβέρσα σε περίπτωση κοπής των ντιζών κλπ.) θα είναι καλό να πραγματοποιηθεί όπως επίσης και ένας έλεγχος στα πανιά, τον εργάτη και τα σχοινιά.
ΜΙΚΡΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ
Athenian Yachts: Λ. Ποσειδώνος 2 Παλαιό Φάληρο, τηλ.: 210 9811820, 9838411, 9849620
Vernicos Yachts: - Λ. Ποσειδώνος 11, Άλιμος, τηλ.: 210 9896000,
Kiriacoulis Mediterranean Cruises Shipping S.A: Λ. Αλίμου 7, τηλ.: 210 9886.187-191
Atalanta Μarine: Ιωσηφίδου 3 Ελληνικό τηλ.: 210-9910722
ANDROS YACHTING
Λ.ΣΥΓΓΡΟΥ 245 - ΑΘΗΝΑ - 171 22
210.9429006
ANEMOS YACHTING
ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ 39 - ΚΑΛΑΜΑΚΙ
210.9850823
ANKA TRAVEL
ΓΑΛΛΙΑΣ 13 - 85100 - ΡΟΔΟΣ
22410/25095
ARGOLIS YACHT ENTERPRISES
Λ.ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ 31 - Π. ΦΑΛΗΡΟ - 175 61
210.9851327
ATLANTIDES TRAVEL
ΑΚΤΗ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΥ 70
210.4280973
BARBAROSSA TOURS &
YACHTING - DIAMONDS
ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ 57 - ΠΕΙΡΑΙΑΣ -185 35
210.4296605
CONTOYANNIS YACHTS LTD
Α 5 ΖΕΑ ΜΑΡΙΝΑ - ΠΕΙΡΑΙΑΣ -185 36
210.4512010
CORSAIR
ΓΟΛΕΜΗ 8- 311 00 - ΛΕΥΚΑΔΑ
26450/26487
COSMOS YACHTING
ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ 6 - ΚΑΛΑΜΑΚΙ
210.9851385-7
EGIALI YACHTING LTD
ΚΑΝΑΡΗ 5 - ΚΑΛΑΜΑΚΙ - 174 55
210.9817831
ELIAS STAMATIS YACHTING & TRAVEL
ΣΠΗΛΙΑΔΟΥ 1 - ΠΡΕΒΕΖΑ
26820/23003
GM YACHTING
Λ.ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ & ΜΑΚΑΡΙΟΥ 2 - ΚΑΛΑΜΑΚΙ
210.9821880
JUST BOATS YACHTING AGENCY
ΜΑΡΙΝΑ ΓΟΥΒΙΩΝ - ΚΕΡΚΥΡΑ- 491 00
26610/90932
KALYMNA YACHTING
ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ - 85 200
22430/24083-4
MINIMAR YACHTING MARITIME LTD
ΑΓ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ 25 - ΠΕΙΡΑΙΑΣ - 185 35
210.4220033
NAVA YACHTS
ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ 6 - ΠΕΙΡΑΙΑΣ -185 31
210.4177728
OMEGA ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΑΕ
ΤΑΤΟΪΟΥ 54 - ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ
210.2828446
SEA CRUISES MC
ΘΗΣΕΩΣ 4 - ΜΑΡΟΥΣΙ
210.6128832
TRISTAR YACHTING SA
ΠΟΣΕΙΛΩΝΟΣ 52 - ΑΛΙΜΟΣ
210.9880141
YACHT AGENCY INTERNATIONAL AE.
ΒΥΡΩΝΟΣ & ΚΑΝΑΔΑ 1 -ΡΟΔΟΣ
22410/22927
Με το πέρας αυτού του μικρού άρθρου πιστεύουμε ότι δώσαμε ορισμένες απαντήσεις σε διλήμματα οποία περιπλέκουν την κατάσταση. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχει και ένας επιπλέον τρόπος επιλογής που προσπερνά όλα τα διλήμματα και δεν είναι άλλος από το ένστικτο.
πηγη in.gr
Αναπόσπαστο -και δημιουργικό-μέρος της ζωής μας αποτελούν τα διλλήματα, αφού εξαιτίας τους προκύπτει ένας ιδιαίτερος συλλογισμός δύο-ή περισσοτέρων- αντιθετικών πλευρών που οδηγούν στην επιλογή του ιδανικού( αποτελέσματος.
Στον θαλάσσιο χώρο, το πλέον δημοφιλές δίλημμα είναι: διακοπές με σκάφος ή σε ξενοδοχείο; Στην περίπτωση μάλιστα που επιλεγεί το σκάφος, προκύπτει μία σειρά από άλλα διλήμματα όπως: Μηχανοκίνητο ή ιστιοπλοϊκό; Μονόγαστρο ή καταμαράν; μικρό σκάφος ή μεγάλο; Με καπετάνιο ή χωρίς; Μεγάλη παρέα ή μικρή παρέα;
Τα παραπάνω διλήμματα έχουν απαντηθεί από τους έμπειρους, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι ακόμη και αυτοί κάνουν πάντα τις σωστές επιλογές. Όσο για τους άπειρους, τα προαναφερόμενα διλήμματα απαντώνται συνήθως από την εμπειρία των «παλιών».
Σε κάθε περίπτωση, το κλειδί της επιτυχίας σχετίζεται με την καταλληλότερη κίνηση. Παρακάτω θα αναφερθούν ορισμένες σταθερές παράμετροι και πληροφορίες για τις διακοπές εν πλω, ώστε να ενεργοποιηθεί η διαδικασία της σύγκρισης και να βοηθήσει στην ενίσχυση της εκάστοτε υποκειμενικής άποψης, με σκοπό την καταλληλότερη κίνηση- ή τουλάχιστον της πλέον κατάλληλης. Do the right thing που λένε και οι αγαπημένοι μας Simply Red...
Το πρώτο δεδομένο που λαμβάνεται υπόψη είναι το θαλάσσιο περιβάλλον. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο καλύτερος τρόπος προσέγγισης της πολυνησίας της χώρας μας, με τις αναρίθμητες και πανέμορφες ακτές, αποτελεί ένα σκάφος.
Οι συμβατικοί τρόποι διακοπών σε ένα ξενοδοχείο, ένα διαμέρισμα ή μία βίλα, δεν είναι σε θέση να αποκαλύψουν με τον ίδιο τρόπο τις μαγικές εικόνες της θάλασσας. Από την άλλη πλευρά προσφέρουν άνεση μέσω κυρίως τεχνητών μέσων, όπως μία πισίνα ή ένα τζακούζι, που για πολλούς αποτελούν τρόπο ζωής.
Για την επίλυση του πρώτου αυτού διλήμματος από τους λάτρεις της καλοπέρασης, καλό θα είναι να ληφθεί υπόψη η πρόκληση του νέου, που δεν είναι άλλη από την χρήση ενός σκάφους. Με στόχο την καταλληλότερη κίνηση, αρκεί να συγκρίνει κανείς δύο εικόνες: η πρώτη θα περιλαμβάνει μία βίλα με όλες τις παροχές και ανέσεις, που προσδίδουν μία «χλιδάτη» διαβίωση. Η δεύτερη εικόνα θα περιλαμβάνει ένα σκάφος που διασχίζει το ατέρμαντο πέλαγος και κατευθύνεται σε λευκές παραλίες με γαλαζοπράσινα νερά.
Πραγματοποιώντας μια σύγκριση στις δύο εικόνες, ο καθένας είναι σε θέση να κάνει την δική του επιλογή, γνωρίζοντας βέβαια ότι θα πληρώσει το ανάλογο τίμημα.
Μετά από την απάντηση του πρώτου διλήμματος, και στην υποθετική περίπτωση που επιλεγούν οι διακοπές με σκάφος, το αμέσως επόμενο ζήτημα που καλείται να απαντηθεί είναι το δια ταύτα: Πόσο κοστίζει;
Στο σημείο αυτό έχει δημιουργηθεί ίσως μία παρεξηγημένη άποψη, η οποία χρήζει αποκατάστασης και υποστηρίζει ότι οι διακοπές με σκάφος είναι ακριβές. Αυτό είναι αναληθές και θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι τιμές διαθέτουν μια αναλογία ως προς τα υπόλοιπα είδη διακοπών.
Επιχειρώντας επί του πρακτέου μια διεξοδική ανάλυση, διαπιστώνεται ότι το κόστος για ένα σχετικά νέο μονόγαστρο ιστιοπλοϊκό σκάφος που κοιμίζει οκτώ άτομα, τον μήνα Ιούνιο, είναι περίπου 600 ευρώ την ημέρα. Στην τιμή αυτή περιλαμβάνονται οι φόροι, ο επαγγελματίας καπετάνιος (skipper) και τα καύσιμα για τέσσερις ώρες λειτουργίας της μηχανής. Με μια απλή διαίρεση προκύπτει ότι το κόστος ανά άτομο την ημέρα κυμαίνεται στα 75 ευρώ. Αντίστοιχα, εάν την ίδια πε­ρίοδο ένα ζευγάρι αναζητήσει ένα δωμάτιο αξιοπρεπούς ξενοδοχείου σε κάποιο από τα νησιά, θα αντιληφθεί αμέσως ότι το κόστος ανά άτο­μο την ημέρα είναι της τάξεως των 75 ευρώ.
Συμπερασματικά λοιπόν διαπιστώνουμε ότι η ενοικίαση του σκάφους ανά ημέρα αποτελεί μια επι­λογή τουλάχιστον ίδιου κόστους με ενός ξενοδοχείου. Βέβαια, για να εκτιμήσει κανείς σωστά τα δεδομένα, θα πρέπει να λάβει υπόψη του και ορισμένες επιπλέον παραμέτρους, που έχουν να κάνουν με το τί προσφέρει η κάθε επιλογή ξεχωριστά.
Σχετικά με την δαπάνη, ένα ξενοδοχείο προσφέρει ουσιαστικά μία βάση και κάποιες ανέσεις, ανάλογα με την κατηγορία του. Από εκεί και πέ­ρα, τα επιπλέον έξοδα είναι μεν εκτιμώμενα αλλά υπάρχουν και απρόβλεπτα αφού, οτιδήποτε κάνει κανείς μέσα στον χώρο αυτό, θα πρέπει να το θεωρεί ως επιπλέον έξοδο. Από έναν καφέ στον χώρο της πισίνας, την ενοικίαση των αθλητικών γηπέδων, το γεύματα και το ποτά που θα καταναλώσει, κ.ο.κ. μέχρι τα μεταφορικά του, είτε είναι τα έξοδα για την χρήση ή την ενοικίαση ενός αυτοκινήτου, ή τα έξοδα για τη μετάβαση στις διάφορες παραλίες. Οι παραπάνω δαπάνες μπορούν να αυξήσουν κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό.
Αντιθέτως, όσοι ενοικιάζουν σκάφος μπορούν να προσδιορίσουν εκ των προτέρων με μεγαλύτερη ακρίβεια τον προϋπολογισμό των διακοπών αφού τα έξοδα για την ενοικίαση του σκάφους, του skipper των καυσίμων και ορισμένων προμηθειών είναι δεδομένα. Για παράδειγμα, μπορεί να επιλεγεί οι επιβάτες να λαμβάνουν όλα τα γεύματα στο σκάφος περιορίζοντας το κόστος.
Με την χρήση σκάφους, υπάρχουν ελάχιστα έξοδα μετακίνησης, αφού μπορεί κα­νείς να μετακινείται και να αλλάζει τοποθεσία μεταφέροντας μαζί όλα του τα πράγματα, χωρίς κουραστικές μετακομίσεις. Ακόμα και το κο­λύμπι, που σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να αποτελεί ολόκληρη πε­ριπέτεια ή ταλαιπωρία, στο σκάφος είναι γρήγορη υπόθεση χωρίς μάλιστα να δημιουργείται ανάγκη για την μεταφορά εξοπλισμού όπως ομπρέλες, ψάθες και ψυγεία.
Αυτό ωστόσο που είναι ιδανικό είναι η άμεση πρόσβαση στην θάλασσα. Και επειδή η λεπτομέρεια κάνει την διαφορά, μετά το μπάνιο δεν χρειάζεται οι επιβάτες να υποστούν την ταλαιπωρία του καθαρισμού από την άμμο. Οι εικόνες της εισόδου στο αυτοκίνητο που συνήθως βράζει (αφού πρώτα θα έχουν απλωθεί στα καθίσματα πετσέτες) και η αναζήτηση, καμιά φορά επί ματαίω, για κάποιο εστιατόριο χωρίς πολύ κόσμο πριν την επιστροφή στο ξενοδοχείο για να απαλλαγεί από το ενοχλητικό αλάτι μένουν μακριά.
Στο σκά­φος, αμέσως μετά το κολύμπι, οι επιβάτες μπορούν να απομακρύνουν την αλμύρα στο εξωτερικό ντους και ύστερα να καθίσουν κάτω από τη δροσιά της τέντας, με την κουζίνα σε κοντινό σημείο σε περίπτωση που αναζητηθεί ένα ορεκτικό.
Σημαντικοί παράγοντες εξάλλου είναι οι επιλογές και η ανεξαρτησία. Ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του, ο καθένας μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στα απόμερα ερημονήσια ή τους πλέον κοσμοπολίτικους προορισμούς. Ή μπορεί να συνδυάσει και τα δύο. Για παράδειγμα, μπορεί να επιλέξει την Κέρκυρα ως κυρίως προορισμό, έχοντας παράλληλα την δυνατότητα να επισκεφτεί και τους Παξούς, αυτό το μικρό νησάκι το οποίο διαθέτει μαγευτικές, εξωτικές παραλίες.
Για τους λάτρεις του ψαρέματος οι διακοπές με σκάφος εί­ναι ιδανικές, καθώς τους προσφέρουν τη δυνατότητα να ασκούν την αγαπημένη τους ενασχόληση ακατάπαυστα, με διάφορους τρόπους, εί­τε με συρτή, είτε με πετονιά, είτε με ψαροντούφεκο.
TΥΠΟΙ ΣΚΑΦΩΝ
Ως γνωστόν, δύο είναι κυρίως οι τύποι των σκαφών προς ενοικίαση, τα μηχανοκίνητα και τα ιστιοπλοϊκά. Σχετικά με τα μηχανοκίνητα, αυτά αποτελούν τον πλέον πολυτελή τύπο, αλλά δυστυχώς το κόστος τους κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα δεδομένου ότι καταναλώνουν μεγάλη ποσότητα καυσίμων. Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους και εταιρείες ενοικιάσεως φουσκωτών, με το κόστος σε πιο προσιτά επίπεδα.
Τα πλέον διαδεδομένα σκάφη για ενοικίαση είναι τα ιστιοπλοϊκά. Με κύριο μέσο πρόωσης τα πανιά, το κόστος των καυσίμων σχεδόν εκμηδενίζεται ενώ οι χώροι τους είναι αξιοπρεπείς προσφέροντας υψηλό επίπεδο ανέσεων. Στην περίπτωση μάλιστα επιλογής δίγαστρου σκάφους (καταμαράν) η διαβίωση επάνω στο σκάφος είναι πολύ άνετη δεδομένων των πραγματικά μεγάλων διαστάσεων του κύριου καταστρώματος. Ο συγκεκριμένος τύπος σκάφους προσφέρει μεγάλη άνεση και υψηλές ταχύτητες αλλά λιγότερη ασφάλεια σε περίπτωση θαλασσοταραχής, οπότε καλό θα είναι να ενοικιάζεται σε ήρεμες θάλασσες όπως για παράδειγμα στο Ιόνιο.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ
Στην χώρα μας υπάρχουν πολλές εταιρείες αλλά και ιδιώτες που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στην ενοικίαση ενός σκάφους. Για την νομική κάλυψή τους, δύο τουλάχιστον από τους επιβαίνοντες πρέ­πει να έχουν πτυχίο κυβερνήτη σκάφους αναψυχής. Βέβαια, αυ­τό απαιτείται στην περίπτωση που υπάρχει η επιθυμία για την ναύλωση του σκάφους χωρίς πλήρωμα (bareboat).
Υπάρχει βέβαια η δυνατότητα το σκάφος να συνοδεύεται και από κά­ποιον skipper, ο οποίος προσλαμβάνεται είτε διαμέσου της εταιρείας ή του ιδιοκτήτη του σκάφους. Μπορεί επίσης να είναι και ανεξάρτητος, αποτελώντας ατομική επιλογή. Η νομοθε­σία δεν επιτρέπει την ενοικίαση χωρίς πλήρωμα για σκάφος άνω των 15 μέτρων για τα ιστιοπλοϊκά και άνω των 8 για τα μηχανοκίνητα.
Το κόστος ενός επαγγελματία καπετάνιου ημερησίως είναι της τάξεως των 120 ευρώ. Η επιλογή αυτή έχει διάφορα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Το βασικό πλεονέκτημα είναι ότι (θεωρητικά τουλάχιστον) ο καπετάνιος θα έχει μεγάλη εμπειρία στα θέματα του σκάφους, θα γνωρίζει καλά τα λι­μάνια και τις επικρατούσες συνθήκες, και θα μπορεί σε γενικές γραμμές να ταξιδεύει το σκάφος με ασφάλεια.
Το μειονέκτημα είναι ότι θα υπάρχει κάποιος άνθρωπος μέσα στο σκάφος με τον οποίο οι επιβάτες δεν θα έχουν μεγάλη οικειότητα. Έτσι, σε μεγάλο βαθμό η επιτυχία των διακοπών θα εξαρτάται και από την προσωπικό­τητα και τη διάθεση του καπετάνιου. Σίγουρα, όσο μεγαλύτερο είναι το σκάφος, τόσο πιο εύκολη είναι η συμβίωση. Συνήθως όμως δεν υπάρ­χουν σοβαρά προβλήματα. Καλό θα ήταν βέβαια οι επιβάτες να γνωρίζουν εκ των προτέρων τον καπετάνιο, είτε προσωπικά, είτε από συστάσεις.
Η πρόσληψη του καπετάνιου σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι οι επιβάτες δεν θα κάνουν ιστιοπλοΐα εφόσον το επιθυμούν. Αντιθέτως, μπορούν να ασχοληθούν με ό,τι θέλουν στο σκάφος, όπως στους χειρισμούς των πανιών, το τιμόνεμα, τη ναυτιλία, με την σιγουριά της επιτήρησης από ένα έμπειρο άτομο. Μάλιστα, καλό θα ήταν, οι επιβάτες σε δύσκολες καταστάσεις ή κατά τη διάρ­κεια της αγκυροβολιάς σε ένα λιμάνι, να είναι στο κατάστρωμα και να βοηθούν, όπως μπορούν.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να δοθεί προσοχή όσον αφορά την επιλογή της θαλάσσιας περιοχής στην οποία θα πραγματοποιηθούν οι διακοπές. Βασική παράμετρος σε αυτό πρέπει να είναι η ναυτική εμπειρία που διαθέτει όλο το πλήρωμα και κυρίως αυτός που θα αναλάβει καθήκοντα διακυβερνήσεως.
Ως γνωστόν, η πατρίδα μας διαθέτει θαλάσσιες περιοχές με εντελώς διαφορετικές μορφολογικές και κλιματολογικές, μεταξύ τους, συνθήκες.
Στην περίπτωση που το πλήρωμα αποτελείται από αρχάριους, καλό θα ήταν να επιλεγεί ο Σαρωνικός, οι Σποράδες ή τα νησιά του Ιονίου Πελάγους. Τα λιμάνια τους είναι καλά προστατευμένα, κάτι που καθιστά τις κινήσεις αγκυ­ροβολιάς και προσδέσεως ευκολότερες σε σχέση με αυτές που γίνονται στα πολύ δυσκολότερα λιμάνια του Αιγαίου. Η δε ένταση του ανέμου στις περιοχές αυτές είναι, σε γενικές γραμμές, κατά πολύ χαμηλότερη από την ένταση του ανέμου στο Αιγαίο Πέλαγος.
Το Αιγαίο, παρά το γεγονός ότι είναι μια κλειστή θάλασσα, συγκα­ταλέγεται στις πλέον "δύσκολες", λόγω των ιδιόμορφων καιρικών συνθηκών που παρατηρούνται σε αυτό.
Οι περισσότερες εταιρείες ναυλώσεως σκα­φών αναψυχής προσφέρουν τη δυνατότητα επιλογής διαφόρων ση­μείων στη νησιωτική και παράκτια χώρα, απ" όπου οι ναυλωτές μπο­ρούν να ξεκινήσουν το ταξίδι τους. Είναι οι λεγόμενες "Βάσεις", οι οποίες βρίσκονται συ­νήθως στα εξής νησιά: Στο Αιγαίο, στα νησιά: Μύκονο, Σύρο, Πάρο, Σάμο, Ρόδο, Κω και Σκιάθο. Και στο Ιόνιο, στα νησιά: Λευκάδα, Κέρκυρα και Ζάκυνθο.
Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Η σωστή επιλογή της εποχής είναι άμεσα συνυφασμένη με την επι­λογή της περιοχής. Δηλαδή, οι κε­ντρικές Κυκλάδες δεν αποτελούν την ιδανική επιλογή για ένα άπειρο πλή­ρωμα κατά τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο. Όμως, τον Μάιο και τον Σεπτέμβριο δεν υπάρχει κανένα σο­βαρό πρόβλημα.
Ανεξάρτητα από τις ιδιοτροπίες της κάθε περιοχής, δυστυχώς, ο περισσό­τερος κόσμος δεν έχει μεγάλη δυνα­τότητα επιλογής, σε ό,τι αφορά τις ημερομηνίες τις οποίες θα επιλέξει για να ταξιδέψει. Αυτές υπαγορεύο­νται από τις επαγγελματικές ή άλλες υποχρεώσεις του. Συνεπώς, εφόσον η περίοδος των διακοπών είναι σχεδόν δεδομένη, θα πρέπει να αναζητηθεί ο κατάλληλος προορισμός όπου θα επικρατούν οι καταλληλότερες συνθήκες όσον αφορά στην εμπειρία και την ιδιοσυγκρα­σία του πληρώματος.
Στο Αιγαίο, για παράδειγμα, μπορεί κατά τους θερινούς μήνες να επικρατούν ισχυροί άνεμοι, όμως η θερμοκρασία είναι κάπως μειωμένη σε σχέση με το Ιόνιο.
Τέλος, σε αυτό το σημείο πρέπει να κάνουμε και μιαν υπενθύμιση. Πέρα από το θέμα του καιρού σε σχέση με την εμπειρία του πληρώ­ματος, η περίοδος καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και το κόστος της ναύ­λωσης.
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗΣ
Οι επιλογές για την ενοικίαση ενός σκάφους ποικίλουν και έχουν να κάνουν με μια με­γάλη ή μικρή εταιρεία, ή το σκάφος ενός μεμονωμένου πλοιοκτήτη.
Νοικιάζοντας ένα σκάφος από έναν μεμονωμένο ιδιοκτήτη, μπορεί να εξασφαλισθεί μια πιο ελκυστική τιμή. Ο λόγος είναι ότι οι πλοιοκτήτες, όταν ναυλώνουν ένα σκάφος συνήθως κάνουν μιαν έκπτωση, που ουσιαστικά δεν είναι τίποτε άλλο από την προμήθεια την οποία θα έπρεπε να παραχωρήσουν, εάν το ναύ­λο είχε κλειστεί από κάποια εταιρεία. Η έκπτωση αυτή κυμαίνεται από ιδιοκτήτη σε ιδιοκτήτη και είναι της τάξεως του 10 έως 20%.
Από την άλλη μεριά όμως, δεν είναι εξασφαλισμένα τα πλεο­νεκτήματα που προσφέρουν οι μεγάλες εταιρείες, το service, την τε­χνική υποδομή, που σχεδόν όλες διαθέτουν, στα μεγαλύτερα τουλά­χιστον νησιά, και την πρόσθετη εξασφάλιση που προσφέρουν βάσει του κύρους του ονόματος τους.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μικρές εταιρείες ή πλοιοκτήτες που να προσφέρουν σκάφη σε άριστη κατάσταση και πολύ καλή, επίσης, εξυπηρέτηση. Αυτά τα στοιχεία εξάλλου, έχουν να κάνουν με τον επαγγελματισμό του καθενός για αυτό που κάνει. Βέβαια, και οι μεγά­λες εταιρείες, πολλές φορές δεν εξασφαλίζουν απόλυτα τον πελάτη, κα­θώς κάποιες από αυτές λόγω μεγέθους έχουν χάσει την επαφή και τη σωστή εξυπηρέτηση του ενοικιαστή, σε αντίθεση με τις μικρότερες που οι υπηρεσίες τους είναι πιο προσωπικές.
Σε γενικές γραμμές, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το πα­ρεχόμενο σέρβις παρά μόνο όταν προκύψει η δυσκολία. Εάν για παράδειγμα το σκάφος έχει σοβαρή ζημιά, π.χ. μηχανολογικό πρόβλημα και χρειάζεται άμεση βοήθεια, μόνο τότε φαίνεται πώς θα ανταποκριθεί η εκάστοτε εται­ρεία.
Καλό είναι οι ναβάτες να έχουν εξασφαλι­στεί εκ των προτέρων ρωτώντας και γνωρίζο­ντας σαφώς τι πρόκειται να γίνει σε μιαν ανάλογη περίπτωση. Εάν, για παράδειγμα, σε ενδεχόμενη βλάβη με επακόλουθο την ακινητοποίηση του σκάφους, η εταιρεία θα επιστρέψει τα χρήματα των ημερών που το σκάφος έμεινε ακινητοποιημένο.
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ
Σημαντική είναι η χρονολογία κατασκευ­ής του σκάφους. Από τε­χνικής πλευράς, τα σκάφη μικρότερης ηλικίας βρίσκονται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από τα πα­λαιότερα. Βέβαια υπάρχουν και εξαιρέσεις, καθ΄ ότι καθοριστικός παράγοντας της κατάστασης ενός σκάφους είναι η σω­στή συντήρηση του.
Δεν είναι διόλου τυχαίο, άλλωστε, ότι αρκετές φο­ρές συναντώνται σκάφη έξι ή οκτώ ετών που βρίσκονται σε ισά­ξια ή και καλύτερη κατάσταση από σκάφη διετίας. Όμως αυτό που δεν πρέπει να αγνοείται είναι ότι υπάρχει σαφέστατη σχέση μεταξύ κόστους ημερήσιας ναύλωσης και ηλικίας του σκάφους. Με απλά λόγια, όσο πιο παλιό είναι το σκάφος, τόσο πιο καλή οικονομική συμφωνία μπορεί επιτευχθεί.
Από εκεί και πέρα, καλό θα ήταν να δοθεί σημασία σε κάποιες λε­πτομέρειες εκ του σύνεγγυς. Μπορεί πλέον, μέσω διαδικτύου το σκάφος να προβάλλεται διαμέσου φωτογραφιών, δεν αποτελεί παρά ταύτα κακή ιδέα μια επίσκεψη στο σκάφος εφόσον βέβαια είναι εφικτό.
Οι λόγοι είναι πολλοί: στην περίπτωση ενοικίασης ενός σκάφους για πολλές ημέρες είναι σημαντικό οι συνθήκες διαβίωσης να είναι άνετες. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι για οκταμελές πλήρωμα πέρα από τις οκτώ κουκέτες θα πρέπει να υπάρχουν και οι αναγκαίοι χώροι αποθήκευσης για τα πράγματα.
Εάν τα μέλη της παρέας δεν έχουν μεγάλη οικειότητα μεταξύ τους, καλό θα ήταν να μη χρησιμοποιηθούν κοι­νόχρηστοι χώροι για ύπνο. Βέβαια, αυτό πάλι σημαίνει ότι ίσως χρειαστεί το σκάφος να είναι λίγο μεγαλύτερο, κάτι που συ­νεπάγεται οικονομική επιβάρυνση.
Μια λεπτομέρεια σημαντική στα μικρότερα και κάπως πα­λαιότερα σκάφη, είναι ο αριθμός των τουαλετών που διαθέτουν. Θα πρέπει να προσφέρονται δύο, έτσι ώστε να μην υπάρξει κάποιο σοβαρό πρόβλημα σε πε­ρίπτωση βλάβης της μίας.
Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να δοθεί βάρος σε μερικά άλλα θέματα, όπως για παράδειγμα η αρματωσιά του σκάφους. Η επι­λογή της θα πρέπει να γίνει βάσει δύο παραγόντων: της εμπειρίας του πληρώματος και των κανόνων ναυτοσύνης.
Σχεδόν όλα τα ενοικιαζό­μενα σκάφη έχουν σύστημα roller furling στην τζένοα. Η μόνη προ­σοχή που απαιτείται στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι, όταν το σκάφος ταξιδεύει με μισομαζεμένη την τζένοα, να μην κολλήσει το σχοινί στο τύμπανο.
Πέρα από την αρματωσιά, πρέπει να ληφθούν υπόψη και κάποιες άλλες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, είναι σημαντικό να διαθέτει το σκάφος κάποιο σύστημα που να διευκολύνει, στην περίπτωση της ρίψης της άγκυρας από την πρύμη.
Επειδή πρόκειται για διακοπές, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και ο εξοπλισμός που προσφέρει άνεση. Ένα spray hood, για την προστασία από το κύμα και ένα bimini top, για την προστασία από τον ήλιο, πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστα μέρη του βασικού εξοπλισμού του σκάφους.
Η τέντα, που θα καλύ­πτει όλο το σκάφος κατά το αγκυροβόλιο, επιβάλλεται να υπάρχει. Θεωρείται ωστόσο χρήσιμο και ένα βοηθητικό tender, η ύπαρξη του οποίου δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα έχει και βοηθητική εξωλέμβια μηχανή, η οποία μπορεί να χρεώνεται επιπλέον. Όμως, η χρησιμότητα της, κυρίως σε περίπτωση πρόσδεσης αρόδου, είναι μεγάλη.
Ο ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ
Όσον αφορά την ενοικίαση του σκάφους, θα πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά οι όροι του συμβολαίου που θα λάβει χώρα μεταξύ των ενοικιαστών και της ναυλώτριας εταιρείας. Πρόκειται για το λεγόμενο "ναυλοσύμφωνο", στο οποίο αναγράφονται όλα τα επίμαχα σημεία, τα οποία κυρίως αφορούν: τον τρόπο πληρωμής και τις εγγυήσεις που θα κατατεθούν, το θέμα της ασφαλείας του σκάφους, της παραλαβής και επι­στροφής του, των περιορισμών που τίθενται σε σχέση με την λειτουρ­γία του, τις περιπτώσεις που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια αυτής, τις ζημιές, τη ρυμούλκηση ή ακόμα και τη βύθιση του, την ύπαρξη των τελωνειακών περιορισμών κ.ά.
Αυτό που συνηθίζεται εί­ναι αμέσως μετά την κράτηση του σκάφους να καταβάλλεται προκα­ταβολή της τάξης του 50% της αξίας του ναύλου. Επίσης κατα­βάλλονται και κάποια χρήματα ως ασφάλιση. Τα χρήματα αυτά, μπορούν να καταβληθούν με επι­ταγή ή πιστωτική κάρτα ενώ επιστρέφονται στο ακέραιο, στην περίπτωση που το σκάφος κατά το check out δεν πα­ρουσιάζει ζημιές ή απώλειες πραγμάτων. Οι ενοικιαστές πρέπει να είναι απόλυτα ενημερωμένοι για το ποια πράγματα καλύπτονται ή όχι από το ποσό αυτό.
CHECK IN
Η φάση της παραλαβής του σκάφους είναι σημαντική για αυτό και ο έχων την ευθύνη της διακυβέρνησης, αλλά και οι βοηθοί του, θα πρέπει να δώσουν την πρέπουσα προσοχή.
Κατά τη διάρκεια της παράδοσης πρέπει να ελεγχθούν όλα όσα έχουν να κάνουν με την κα­τάσταση της γάστρας, της αρματω­σιάς, της μηχανής, της καλής λει­τουργίας του εργάτη της άγκυρας, του ηλεκτρονικού εξοπλισμού, των συστημάτων ναυτιλίας, του βοηθη­τικού εξοπλισμού και, πάνω απ" όλα, του εξοπλισμού έκτακτης ανάγκης.
Ένα από τα βασικότερα που θα πρέπει να ενημε­ρωθεί το πλήρωμα είναι η θέση και η χρήση των σωστικών. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν όλοι πού βρίσκονται τα σωσίβια, οι ζώνες ασφαλείας, το life raft, τα βεγγαλικά, αλλά και οι πυροσβεστήρες. Επίσης, μια ενη­μέρωση για τη χρήση του VHF, αλλά και του GPS είναι χρή­σιμη. Δεν είναι μάλιστα κακή ιδέα να πραγματοποιηθεί μια δοκιμή του VHF πριν τον απόπλου, με κλήση σε ένα κοντινό σκάφος.
Καλό θα είναι το πλήρωμα να γνωρίζει πού βρίσκονται όλες οι βάνες και οι κεντρικοί διακόπτες. Χρήσιμη ωστόσο είναι η ύπαρξη ορισμένων φακών ή ενός μεγάλου προβολέα.
Κατά τη διάρκεια της παραλαβής καλό θα ήταν να τεθεί για λίγο σε λειτουργία η μηχανή προκειμένου να ελεγχθεί η εύρυθμη λειτουργία της. Μια μικρή επίδειξη για την επιθεώρηση της μηχανής (αλλαγή ελαίων, φίλτρων, εξαέρωση, κομπλάρισμα μηχανής από την ρεβέρσα σε περίπτωση κοπής των ντιζών κλπ.) θα είναι καλό να πραγματοποιηθεί όπως επίσης και ένας έλεγχος στα πανιά, τον εργάτη και τα σχοινιά.
ΜΙΚΡΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ
- <LI class=MsoNormal>Επιλέξτε την κατάλληλη παρέα - Στο σκάφος τα περιθώρια χώρου είναι κυριολεκτικά "στενά". Σε ένα σκάφος με μήκος δεκαπέντε μέτρα μπορούν να πάνε διακοπές οκτώ άτομα σε τέσσερις καμπίνες. Θα πρέπει όμως τα άτομα αυτά να συμφωνήσουν όχι μόνο με το κριτήριο να μοιραστούν τα έξοδα, αλλά πρωτίστως να ταιριάζουν μεταξύ τους. Στην περίπτωση για παράδειγμα που δύο ή και περισσότερα άτομα διαφωνήσουν, τα όρια των δεκαπέντε μέτρων είναι "δεσμευτικά". <LI class=MsoNormal>Οργανώστε το ταξίδι σας - Η οργάνωση αποτελεί το Α και το Ω για την επιτυχία του ταξιδιού. Καταρχήν θα πρέπει να μοιραστούν οι αρμοδιότητες, ανάλογα με τις ικανότητες του καθενός. Όσοι είναι καλύτεροι γνώστες της ναυσιπλοΐας, είναι καλό να ασχοληθούν με την χάραξη της πορείας, και την πλοήγηση του σκάφους, ενώ οι υπόλοιποι μπορούν να ασχοληθούν με την τροφοδοσία, καθαριότητα και οργάνωση του σκάφους. <LI class=MsoNormal>Ελέγξτε και αναλύστε καλά τη διαδρομή πριν την πραγματοποιήσετε - Η καλή γνώση του θαλάσσιου δρομολογίου που θα ακολουθηθεί, είναι σημαντική. Απαραίτητη εργασία, λοιπόν, πριν τον απόπλου είναι η πολύ καλή μελέτη και σχεδιασμός της πορείας επί χάρτου και η ανάλυση της, η οποία συμπληρώνεται με τα αντίστοιχα πληροφοριακά βιβλία -πορτολάνους και φαροδείκτη -που πρέπει να βρίσκονται μέσα στο σκάφος. <LI class=MsoNormal>Χαράξτε τη σωστή και σύντομη πορεία - Στον ναυτικό σας χάρτη επιλέξτε την πιο ασφαλή και σύντομη διαδρομή ούτως ώστε να φτάσετε στον προορισμό σας σύντομα. Κρατήστε σταθερή την πορεία χωρίς περιττές κινήσεις. <LI class=MsoNormal>Ψάξτε όλο το σκάφος όταν επιβιβαστείτε - Δεν θεωρείται αδιακρισία, αλλά απαραίτητη προϋπόθεση να ελεγχθεί όλο το σκάφος πριν τον απόπλου. Με αυτό τον τρόπο, μαθαίνεται που βρίσκονται τα σχοινιά, τα σωστικά, τα σωσίβια και πολλά άλλα χρήσιμα αντικείμενα ούτως ώστε να χρησιμοποιηθούν άμεσα στην περίπτωση που χρειαστούν. Επίσης, από τους πιο έμπειρους μπορεί -και είναι χρήσιμο- να ελεγχθεί το ίδιο το σκάφος καθώς και η λειτουργική του κατάσταση. <LI class=MsoNormal>Δεν πρέπει να επιβιβάζονται παραπάνω άτομα από όσα επιτρέπονται - Έχουν αναφερθεί περιστατικά όπου μετά την παραλαβή του σκάφους από την ενοικιάστρια εταιρεία, επιβιβάζονται επιπλέον άτομα από άλλο σημείο της μαρίνας. Η ενέργεια αυτή είναι παράνομη και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του σκάφους και των επιβατών, διότι σε περίπτωση, για παράδειγμα, που παρουσιαστεί κίνδυνος τα σωστικά δεν επαρκούν για όλους. <LI class=MsoNormal>Νοικιάστε ένα τέντερ - Με απλές κινήσεις και χωρίς να είναι απαραίτητη η κτήση διπλώματος, το βοηθητικό σκάφος (τέντερ) χειρίζεται εύκολα και γρήγορα και επιτρέπει στους επιβάτες μια εξερεύνηση του νησιού, καθώς και την πραγματοποίηση θαλασσίων χόμπι όπως για παράδειγμα ψάρεμα ή ψαροντούφεκο. <LI class=MsoNormal>Δέστε με ασφάλεια το σκάφος - Εστιάστε την προσοχή σας στο δέσιμο του σκάφους όταν φτάσετε στον επιθυμητό προορισμό. Το αγκυροβόλιο είναι πολύ σημαντικό για να ξυπνήσετε στο ίδιο μέρος χωρίς παράλληλα να κάνετε ζημιά σε διπλανό σκάφος.
- Προσοχή στην κατανάλωση του νερού - Τα σκάφη είναι εφοδιασμένα με μεγάλες δεξαμενές νερού οι οποίες όμως έχουν πεπερασμένη χωρητικότητα. Για να γλιτώσετε κόπο και χρήμα προσέξτε την κατανάλωση του, ιδιαίτερα όταν κάνετε ντους και μην αφήνετε το νερό να τρέχει χωρίς λόγο.
Athenian Yachts: Λ. Ποσειδώνος 2 Παλαιό Φάληρο, τηλ.: 210 9811820, 9838411, 9849620
Vernicos Yachts: - Λ. Ποσειδώνος 11, Άλιμος, τηλ.: 210 9896000,
Kiriacoulis Mediterranean Cruises Shipping S.A: Λ. Αλίμου 7, τηλ.: 210 9886.187-191
Atalanta Μarine: Ιωσηφίδου 3 Ελληνικό τηλ.: 210-9910722
ANDROS YACHTING
Λ.ΣΥΓΓΡΟΥ 245 - ΑΘΗΝΑ - 171 22
210.9429006
ANEMOS YACHTING
ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ 39 - ΚΑΛΑΜΑΚΙ
210.9850823
ANKA TRAVEL
ΓΑΛΛΙΑΣ 13 - 85100 - ΡΟΔΟΣ
22410/25095
ARGOLIS YACHT ENTERPRISES
Λ.ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ 31 - Π. ΦΑΛΗΡΟ - 175 61
210.9851327
ATLANTIDES TRAVEL
ΑΚΤΗ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΥ 70
210.4280973
BARBAROSSA TOURS &
YACHTING - DIAMONDS
ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ 57 - ΠΕΙΡΑΙΑΣ -185 35
210.4296605
CONTOYANNIS YACHTS LTD
Α 5 ΖΕΑ ΜΑΡΙΝΑ - ΠΕΙΡΑΙΑΣ -185 36
210.4512010
CORSAIR
ΓΟΛΕΜΗ 8- 311 00 - ΛΕΥΚΑΔΑ
26450/26487
COSMOS YACHTING
ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ 6 - ΚΑΛΑΜΑΚΙ
210.9851385-7
EGIALI YACHTING LTD
ΚΑΝΑΡΗ 5 - ΚΑΛΑΜΑΚΙ - 174 55
210.9817831
ELIAS STAMATIS YACHTING & TRAVEL
ΣΠΗΛΙΑΔΟΥ 1 - ΠΡΕΒΕΖΑ
26820/23003
GM YACHTING
Λ.ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ & ΜΑΚΑΡΙΟΥ 2 - ΚΑΛΑΜΑΚΙ
210.9821880
JUST BOATS YACHTING AGENCY
ΜΑΡΙΝΑ ΓΟΥΒΙΩΝ - ΚΕΡΚΥΡΑ- 491 00
26610/90932
KALYMNA YACHTING
ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ - 85 200
22430/24083-4
MINIMAR YACHTING MARITIME LTD
ΑΓ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ 25 - ΠΕΙΡΑΙΑΣ - 185 35
210.4220033
NAVA YACHTS
ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ 6 - ΠΕΙΡΑΙΑΣ -185 31
210.4177728
OMEGA ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΑΕ
ΤΑΤΟΪΟΥ 54 - ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ
210.2828446
SEA CRUISES MC
ΘΗΣΕΩΣ 4 - ΜΑΡΟΥΣΙ
210.6128832
TRISTAR YACHTING SA
ΠΟΣΕΙΛΩΝΟΣ 52 - ΑΛΙΜΟΣ
210.9880141
YACHT AGENCY INTERNATIONAL AE.
ΒΥΡΩΝΟΣ & ΚΑΝΑΔΑ 1 -ΡΟΔΟΣ
22410/22927
Με το πέρας αυτού του μικρού άρθρου πιστεύουμε ότι δώσαμε ορισμένες απαντήσεις σε διλήμματα οποία περιπλέκουν την κατάσταση. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχει και ένας επιπλέον τρόπος επιλογής που προσπερνά όλα τα διλήμματα και δεν είναι άλλος από το ένστικτο.
πηγη in.gr