Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.371
- Likes
- 18.669
- Επόμενο Ταξίδι
- Bordeaux
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
Συνεχίζω με...τη
2η ημέρα
Ανανεωμένοι σηκωθήκαμε και πήγαμε για πρωινό. Το ξενοδοχείο είχε μια πολύ καλόγουστη αίθουσα πρωινού και πολύ πλούσιο και καλό πρωινό.
Μέχρι τις 3:00 που θα άρχιζαν οι αγώνες είχαμε χρόνο να πάμε στα λίγα αξιοθέατα του κέντρου, αλλά ευελπιστούσα να πάμε και στην Boyana church που βρίσκεται περιφερειακά της Σόφιας και που είναι στη λίστα της Unesco.
Ξεκινήσαμε λοιπόν με τα κοντινά.
Πρώτη μας στάση ήταν η Συναγωγή της Σόφιας, η οποία απείχε λίγα μέτρα από το ξενοδοχείο μας. Φτάσαμε στην είσοδό της και αρχικά πίστεψα ότι ήταν κλειστά. Συνειδητοποίησα όμως σε λίγο ότι έπρεπε να χτυπήσω το κουδούνι. Μου απάντησε μια φωνή, η οποία και μου άνοιξε. Στο κτίριο της Συναγωγής εδρεύει και το γραφείο της Εβραϊκής Κοινότητας.
Η Συναγωγή δεν έχει εισιτήριο. Απλά όταν έχει κάποιον επισκέπτη του ανοίγει κάποιος από το γραφείο και μπορείς να περιεργαστείς μόνος σου το χώρο ή αν θέλεις να ξεναγηθείς από έναν του γραφείου και στο τέλος αν θέλεις βάζεις σε ένα κουτί τον “οβολό” σου σαν δωρεά και μάλιστα κατά προτίμηση σε euro. Εμείς αυτό κάναμε. Προτιμήσαμε την ξενάγηση. Στην ουσία ήταν μια 10λεπτη ενημέρωση. Ήταν μικρή αλλά πολύ ουσιαστική.
Η Συναγωγή της Σόφιας συγκαταλέγεται στον κατάλογο με τις ωραιότερες συναγωγές στον κόσμο. Είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων και μια από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης. Στεγάζεται σε ένα μεγαλοπρεπές κτίριο με υπέροχη αρχιτεκτονική.
Τα σχέδια κατασκευής της Συναγωγής ανατέθηκαν στον Αυστριακό αρχιτέκτονα Friedrich Gruenanger, ο οποίος αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ένα μοντέλο εμπνευσμένο από την Συναγωγή της Βιέννης. Η Συναγωγή χτίστηκε σε ισπανικό–μαυριτανικό στυλ, ενώ η πρόσοψή της έχει στοιχεία της βενετσιάνικης αρχιτεκτονικής. Πρόκειται για ένα τετράγωνο κτίριο με τρούλο διαμέτρου 19μ. και ύψους 23μ.
Μεγάλο μέρος του στολισμού της παραγγέλθηκε στη Βιέννη, όπως ο κεντρικός χάλκινος πολυέλαιος, ο μεγαλύτερος της χώρας, που το βάρος του ξεπερνά τους 2,2 τόνους. Η κεντρική αίθουσα της είναι οκτάγωνη με διάμετρο 20μ. και είναι διακοσμημένη με πολύχρωμα μωσαϊκά, μαρμάρινες κολώνες και διακοσμητικά γλυπτά.
Η Συναγωγή χτίστηκε σε μια εποχή που ο πληθυσμός της Σόφιας δεν ξεπερνούσε τις 200 χιλιάδες άτομα και που οι Εβραίοι ήταν τουλάχιστον 10 χιλιάδες, αριθμός που σημαίνει ότι ασκούσαν μεγάλη επιρροή στην ζωή της πόλης. Εγκαινιάστηκε και άρχισε να λειτουργεί τον Σεπτέμβριο του 1909. Η χωρητικότητά της είναι 1.100 άτομα.
Στο διάστημα των βομβαρδισμών του Β' Παγκόσμιου Πόλεμου, μια βόμβα κατάστρεψε πολλά από τα σπανιότατα έγγραφα και μεσαιωνικά θρησκευτικά χειρόγραφα που φιλοξενούνταν στην βιβλιοθήκη της.
Οι λειτουργίες πραγματοποιούνται στην εβραϊκή γλώσσα.
Αυτά και άλλα πολλά μας είπε λοιπόν ο ξεναγός. Μας μίλησε ακόμα και για τους συμβολισμούς των διαφόρων αρχιτεκτονικών και διακοσμητικών στοιχείων του ναού, για το σημερινό πληθυσμό των Εβραίων στη Βουλγαρία, για το σημείο που έπεσε η βόμβα του Β’ Παγκόσμιου πολέμου κ.α.
Βγαίνοντας από τη Συναγωγή κατευθυνθήκαμε προς το τέμενος, το οποίο τώρα ήταν ανοιχτό. Μπήκα και εγώ μέσα να το δω περιμένοντας να μείνω με ανοιχτό το στόμα αλλά… δεν έμεινα. Φανταζόμουν ότι αφού είναι του Σινάν θα ήταν πάρα πολύ εντυπωσιακό μέσα, αλλά ατύχησα. Περίεργο γιατί αν του Σουλεϊμάν δεν του άρεσε κάτι…έκοβε κεφάλια. Φαίνεται ότι αυτό… του άρεσε. Πάντως πέρα από μια τοιχογραφία στην οροφή (ένα μπλε λουλούδι) και ένα ξυλόγλυπτο πατάρι (σαν τους δικούς μας γυναικονίτες) δεν είχε τίποτα άλλο. Χώρια του ότι υπήρχαν και κάποιοι που προσπαθούσαν να κάνουν ηλεκτρολογική δουλειά και χαλούσαν την εικόνα. Η όλη επίσκεψη ήταν των 5 λεπτών.
Πίσω από το τέμενος έχει ένα ωραίο πάρκο με «φόντο» ένα υπέροχο κτίριο, που κάποτε στέγαζε τα κεντρικά ιαματικά λουτρά της πόλης.
Πρόκειται για το κτίριο των Central Mineral Bath, που σχεδιάστηκε σε Βιενέζικο στυλ, αλλά ενσωμάτωσε πολλά Βουλγαρικά, βυζαντινά και ανατολίτικα στοιχεία, με αποτέλεσμα ένα αρχιτεκτονικό κομψοτέχνημα. Από το 1913 στέγαζε τα δημόσια λουτρά της πόλης έως το 1986, που έκλεισε λόγω κακής διαχείρισης & απώλειας ενδιαφέροντος από τους πολίτες.
Σήμερα, το ανακαινισμένο πλέον κτίριο φιλοξενεί το Μουσείο Ιστορίας της Σόφιας.
Το μουσείο ιστορίας καταλαμβάνει περίπου 7000 m 2 του κτιρίου. Τα υπόλοιπα τετραγωνικά αφορούν τις παλιές εγκαταστάσεις των λουτρών που αποτελούνται από μια μεγάλη πισίνα, δύο ξεχωριστές πτέρυγες για άνδρες και γυναίκες καθώς και με μικρότερες πισίνες. Πιστεύω από το λίγο που είδα μπαίνοντας στην είσοδό του και από παλιές φωτογραφίες (του internet) που είδα πως ήταν στο πρόσφατο μάλιστα παρελθόν, αν ανακαινιστούν τα λουτρά και αναβιώσει η παλιά ατμόσφαιρα, θα μπορεί να αποτελέσουν και τουριστικό highlight της πόλης, μετατρέποντας τη Σόφια σε μια “μικρή Βουδαπέστη”.
Προς το παρόν η περιοχή είναι δημοφιλής από διάφορους ντόπιους που έρχονται προκειμένου να πάρουν νερό από τις 30 δημόσιες βρύσες ζεστών μεταλλικών πηγών, που βρίσκονται παραπλεύρως των λουτρών. Είδα πολλούς ανθρώπους που έρχονται εδώ κρατώντας πλαστικά δοχεία και μπουκάλια, περιμένοντας πίσω από τις βρύσες για να τα γεμίσουν, καθώς το νερό εδώ θεωρείται φαρμακευτικό για συγκεκριμένες ασθένειες.
Συνεχίσαμε την περιήγησή μας προχωρώντας προς τα ερείπια της αρχαίας Serdica, κοντοσταθήκαμε λίγο για να κρυφακούσουμε την ξενάγηση του freewalking tour, που δεν ξέρω τελικά γιατί δεν την ακολουθήσαμε και εμείς. Νόμιζα ότι θα είχαμε πιο “σφιχτό” πρόγραμμα και μας περιόριζε η ώρα του tour, κάτι που τελικά δεν ίσχυσε.
Την ώρα λοιπόν της λαθρακουστικής εντυπωσιάστηκα από κάτι που άκουσα. Ο ξεναγός έδειχνε στους τουρίστες, από μια συγκεκριμένη οπτική γωνία, τρεις “ναούς”. Πράγματι κοίταξα προς την κατεύθυνση που υποδείκνυε και έβλεπα στο ίδιο οπτικό πλάνο τρεις τρούλους: έναν με Χριστιανικό σταυρό, έναν με εβραϊκό σταυρό και έναν με μουσουλμανικό σύμβολο. Ήταν ο ένας πίσω από τον άλλον και σε πραγματική απόσταση μεταξύ τους δυο – τρία οικοδομικά τετράγωνα. Ήταν ο καθολικός ναός του Αγίου Ιωσήφ, η Συναγωγή και το τζαμί του Σινάν που μόλις είχαμε επισκεφτεί. Λίγα μέτρα νοτιότερα από το σημείο που βρισκόμασταν ήταν και η ορθόδοξη Αγία Κυριακή.
Είναι εντυπωσιακή αυτή η εγγύτητα των θρησκειών που -αν μη τι άλλο- συμβολίζει την ομαλή θρησκευτική συνύπαρξη!
Ο αρχαιολογικός χώρος της Serdica.
Συνεχίσαμε το δρόμο μας και περάσαμε κάτω από το άγαλμα της Σοφίας, στρίψαμε στη λεωφόρο με τα θεόρατα κτίρια του πρώην Κομμουνιστικού κόμματος. Διασχίσαμε την Knyaz Aleksandar I και συνεχίσαμε στην Bulevard Tsar Osvoboditel, θαυμάζοντας όλα τα κτίρια της λεωφόρου. Περάσαμε έξω από την Εθνική Πινακοθήκη που είναι και πρώην Βασιλικό Παλάτι, από το Μουσείο της Φυσικής Ιστορίας και μπήκαμε για να δούμε και εκ των έσω την όμορφη ρωσική εκκλησία, στην οποία εκείνη την ώρα επικρατούσε το αδιαχώρητο από ένα ελληνικό group που την είχε κατακλείσει. Στη συνέχεια στρίψαμε κατευθυνόμενοι προς το πάρκο και μνημείο του Τσάρου Σαμουήλ, γιατί σαν σκοπό είχαμε να πάμε στην εκκλησία της Αγίας του θεού Σοφίας. Προχωρήσαμε λοιπόν μέχρι που φτάσαμε στο Temple of Sveta Sofia, στην πλατεία Nievski.
Τα κτίρια του πρώην Κομμουνισικού Κόμματος
Η Ρωσική εκκλησία
Το μνημείο (και πάρκο) του τσάρου Σαμουήλ, με φόντο την Aleksander Nievski...
Η Αγία Σοφία είναι από τις σημαντικότερες παλαιοχριστιανικές βασιλικές εκκλησίες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Κτίστηκε στα μέσα του 6ου αιώνα, πάνω από τα θεμέλια δυο αρχαιότερων ναών. Τον 14ο αιώνα, η εκκλησία έδωσε το όνομά της στην πόλη. Από τότε και κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών μετατράπηκε σε τζαμί, σε αποθήκη φωταερίου ακόμα και κτίριο του σώματος της πυροσβεστικής, μέχρι που άρχισε να λειτουργεί πάλι ως εκκλησία μετά την αποκατάστασή της το 1930. Κατά τη διάρκεια ανασκαφών κάτω από την εκκλησία βρέθηκαν κοιμητήρια, τοιχογραφίες, δάπεδα διακοσμημένα με κομψά ψηφιδωτά, τα οποία αναστηλώθηκαν για να γίνουν μέρος ενός υπόγειου μουσείου. Τη δεκαετία του ’50 κηρύχθηκε μνημείο πολιτισμού.
Τυλιγμένη μέσα σε πολλούς θρύλους αποτελεί αδιάσπαστο κομμάτι της ζωής των κατοίκων της Σόφιας, οι οποίοι την προτιμούν συχνά για βαφτίσια και γάμους. Φημίζεται και για την υπέροχη χορωδία της.
Εμείς βρεθήκαμε εκεί ημέρα Κυριακή. Και είμαστε τυχεροί γιατί “πέσαμε” πάνω στη φημισμένη χορωδία. Εντάξει! Ούτε παραγγελία να το είχα. Ήξερα για την Κυριακάτικη χορωδία, την οποία ήθελα να πετύχω και από το πρωί αγχωνόμουνα να κάνουμε γρήγορα μήπως και προλάβουμε τη χορωδία της Αγίας Σοφίας. Τώρα πια στις 11:00 που φτάσαμε δεν το περίμενα ότι θα την πετύχω και ήταν για μένα μια πολύ ευχάριστη έκπληξη.
Temple of Sveta Sofia...
Η εκκλησία είναι χτισμένη από ένα μικρό σκούρο κόκκινο τουβλάκι το οποίο τη “σκοτεινιάζει” μεν αλλά σε συνδυασμό με τις πολλές αψίδες και με την ανυπαρξία τοιχογραφιών της προσδίδει ένα μυστήριο και ένα υπέροχο αισθητικό αποτέλεσμα. Οι μελωδία της χορωδίας που ακούγονταν από το ιερό κοντά και του εκκλησιαστικού οργάνου που “ερχόταν” από ψηλά της προσέδιδαν μια γαλήνια, χαλαρωτική και κατανυκτική ατμόσφαιρα. Βλέποντας τους λίγους πιστούς και γνωρίζοντας ότι είναι και παλαιοχριστιανική, δηλ. πολύ κοντά στην εποχή που οι Χριστιανοί διώκονταν, σαν να “μεταφέρθηκα” για λίγο στην εποχή και…και……………………………………….
η όλη ατμόσφαιρα χάλασε με την “εισβολή” στην εκκλησία του ελληνικού group που είχαμε συναντήσει νωρίτερα στη Ρωσική εκκλησία και που μόλις είχε μπει μέσα. Σημάδι ότι είχε έρθει η ώρα να φύγουμε. Χαζέψαμε και λίγο στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας τις ελληνικές επιγραφές και την κρύπτη που φαινόταν μέσα από τα γυάλινα δάπεδα, το μνημείο του Άγνωστου στρατιώτη και μετά συνεχίσαμε προς την απέναντι, επιβλητική εκκλησία – σύμβολο της Σόφιας, Alexander Nievski.
Στην εκκλησία του Alexander Nevski πήγαμε σαν σε υποχρέωση. Θα γυρνούσαμε πίσω στην Ελλάδα και όλοι θα ρωτούσανε: στην εκκλησία Nevski πήγατε; και εμείς τι θα λέγαμε; Όχι; Ε! πήγαμε. Στο κάτω κάτω ήταν το μοναδικό αξιοθέατο που γνώριζα πριν ακόμα αρχίσω να μελετώ τα της Σόφιας. Οφείλαμε να πάμε.
Μπήκαμε και βγήκαμε. Είχε μόνο τουρίστες, καθόλου πιστούς, είχε αγιογραφίες όπως όλες οι Ελληνικές και Βυζαντινές εκκλησίες, δεν ένιωσα καμία κατάνυξη και έφυγα. Νομίζω ότι απ’ έξω, με τον όγκο της και το χρυσό της τρούλο είναι σαφώς πιο εντυπωσιακή απ’ ότι είναι μέσα. Τελειώσαμε στα γρήγορα και φύγαμε βιαστικά γιατί εμένα με ενδιέφερε να προλάβουμε πριν τους αγώνες να πάμε στο Quadrat 500.
2η ημέρα
Ανανεωμένοι σηκωθήκαμε και πήγαμε για πρωινό. Το ξενοδοχείο είχε μια πολύ καλόγουστη αίθουσα πρωινού και πολύ πλούσιο και καλό πρωινό.
Μέχρι τις 3:00 που θα άρχιζαν οι αγώνες είχαμε χρόνο να πάμε στα λίγα αξιοθέατα του κέντρου, αλλά ευελπιστούσα να πάμε και στην Boyana church που βρίσκεται περιφερειακά της Σόφιας και που είναι στη λίστα της Unesco.
Ξεκινήσαμε λοιπόν με τα κοντινά.
Πρώτη μας στάση ήταν η Συναγωγή της Σόφιας, η οποία απείχε λίγα μέτρα από το ξενοδοχείο μας. Φτάσαμε στην είσοδό της και αρχικά πίστεψα ότι ήταν κλειστά. Συνειδητοποίησα όμως σε λίγο ότι έπρεπε να χτυπήσω το κουδούνι. Μου απάντησε μια φωνή, η οποία και μου άνοιξε. Στο κτίριο της Συναγωγής εδρεύει και το γραφείο της Εβραϊκής Κοινότητας.
Η Συναγωγή δεν έχει εισιτήριο. Απλά όταν έχει κάποιον επισκέπτη του ανοίγει κάποιος από το γραφείο και μπορείς να περιεργαστείς μόνος σου το χώρο ή αν θέλεις να ξεναγηθείς από έναν του γραφείου και στο τέλος αν θέλεις βάζεις σε ένα κουτί τον “οβολό” σου σαν δωρεά και μάλιστα κατά προτίμηση σε euro. Εμείς αυτό κάναμε. Προτιμήσαμε την ξενάγηση. Στην ουσία ήταν μια 10λεπτη ενημέρωση. Ήταν μικρή αλλά πολύ ουσιαστική.
Η Συναγωγή της Σόφιας συγκαταλέγεται στον κατάλογο με τις ωραιότερες συναγωγές στον κόσμο. Είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων και μια από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης. Στεγάζεται σε ένα μεγαλοπρεπές κτίριο με υπέροχη αρχιτεκτονική.
Τα σχέδια κατασκευής της Συναγωγής ανατέθηκαν στον Αυστριακό αρχιτέκτονα Friedrich Gruenanger, ο οποίος αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ένα μοντέλο εμπνευσμένο από την Συναγωγή της Βιέννης. Η Συναγωγή χτίστηκε σε ισπανικό–μαυριτανικό στυλ, ενώ η πρόσοψή της έχει στοιχεία της βενετσιάνικης αρχιτεκτονικής. Πρόκειται για ένα τετράγωνο κτίριο με τρούλο διαμέτρου 19μ. και ύψους 23μ.
Μεγάλο μέρος του στολισμού της παραγγέλθηκε στη Βιέννη, όπως ο κεντρικός χάλκινος πολυέλαιος, ο μεγαλύτερος της χώρας, που το βάρος του ξεπερνά τους 2,2 τόνους. Η κεντρική αίθουσα της είναι οκτάγωνη με διάμετρο 20μ. και είναι διακοσμημένη με πολύχρωμα μωσαϊκά, μαρμάρινες κολώνες και διακοσμητικά γλυπτά.
Η Συναγωγή χτίστηκε σε μια εποχή που ο πληθυσμός της Σόφιας δεν ξεπερνούσε τις 200 χιλιάδες άτομα και που οι Εβραίοι ήταν τουλάχιστον 10 χιλιάδες, αριθμός που σημαίνει ότι ασκούσαν μεγάλη επιρροή στην ζωή της πόλης. Εγκαινιάστηκε και άρχισε να λειτουργεί τον Σεπτέμβριο του 1909. Η χωρητικότητά της είναι 1.100 άτομα.
Στο διάστημα των βομβαρδισμών του Β' Παγκόσμιου Πόλεμου, μια βόμβα κατάστρεψε πολλά από τα σπανιότατα έγγραφα και μεσαιωνικά θρησκευτικά χειρόγραφα που φιλοξενούνταν στην βιβλιοθήκη της.
Οι λειτουργίες πραγματοποιούνται στην εβραϊκή γλώσσα.
Αυτά και άλλα πολλά μας είπε λοιπόν ο ξεναγός. Μας μίλησε ακόμα και για τους συμβολισμούς των διαφόρων αρχιτεκτονικών και διακοσμητικών στοιχείων του ναού, για το σημερινό πληθυσμό των Εβραίων στη Βουλγαρία, για το σημείο που έπεσε η βόμβα του Β’ Παγκόσμιου πολέμου κ.α.
Βγαίνοντας από τη Συναγωγή κατευθυνθήκαμε προς το τέμενος, το οποίο τώρα ήταν ανοιχτό. Μπήκα και εγώ μέσα να το δω περιμένοντας να μείνω με ανοιχτό το στόμα αλλά… δεν έμεινα. Φανταζόμουν ότι αφού είναι του Σινάν θα ήταν πάρα πολύ εντυπωσιακό μέσα, αλλά ατύχησα. Περίεργο γιατί αν του Σουλεϊμάν δεν του άρεσε κάτι…έκοβε κεφάλια. Φαίνεται ότι αυτό… του άρεσε. Πάντως πέρα από μια τοιχογραφία στην οροφή (ένα μπλε λουλούδι) και ένα ξυλόγλυπτο πατάρι (σαν τους δικούς μας γυναικονίτες) δεν είχε τίποτα άλλο. Χώρια του ότι υπήρχαν και κάποιοι που προσπαθούσαν να κάνουν ηλεκτρολογική δουλειά και χαλούσαν την εικόνα. Η όλη επίσκεψη ήταν των 5 λεπτών.
Πίσω από το τέμενος έχει ένα ωραίο πάρκο με «φόντο» ένα υπέροχο κτίριο, που κάποτε στέγαζε τα κεντρικά ιαματικά λουτρά της πόλης.
Πρόκειται για το κτίριο των Central Mineral Bath, που σχεδιάστηκε σε Βιενέζικο στυλ, αλλά ενσωμάτωσε πολλά Βουλγαρικά, βυζαντινά και ανατολίτικα στοιχεία, με αποτέλεσμα ένα αρχιτεκτονικό κομψοτέχνημα. Από το 1913 στέγαζε τα δημόσια λουτρά της πόλης έως το 1986, που έκλεισε λόγω κακής διαχείρισης & απώλειας ενδιαφέροντος από τους πολίτες.
Σήμερα, το ανακαινισμένο πλέον κτίριο φιλοξενεί το Μουσείο Ιστορίας της Σόφιας.
Το μουσείο ιστορίας καταλαμβάνει περίπου 7000 m 2 του κτιρίου. Τα υπόλοιπα τετραγωνικά αφορούν τις παλιές εγκαταστάσεις των λουτρών που αποτελούνται από μια μεγάλη πισίνα, δύο ξεχωριστές πτέρυγες για άνδρες και γυναίκες καθώς και με μικρότερες πισίνες. Πιστεύω από το λίγο που είδα μπαίνοντας στην είσοδό του και από παλιές φωτογραφίες (του internet) που είδα πως ήταν στο πρόσφατο μάλιστα παρελθόν, αν ανακαινιστούν τα λουτρά και αναβιώσει η παλιά ατμόσφαιρα, θα μπορεί να αποτελέσουν και τουριστικό highlight της πόλης, μετατρέποντας τη Σόφια σε μια “μικρή Βουδαπέστη”.
Προς το παρόν η περιοχή είναι δημοφιλής από διάφορους ντόπιους που έρχονται προκειμένου να πάρουν νερό από τις 30 δημόσιες βρύσες ζεστών μεταλλικών πηγών, που βρίσκονται παραπλεύρως των λουτρών. Είδα πολλούς ανθρώπους που έρχονται εδώ κρατώντας πλαστικά δοχεία και μπουκάλια, περιμένοντας πίσω από τις βρύσες για να τα γεμίσουν, καθώς το νερό εδώ θεωρείται φαρμακευτικό για συγκεκριμένες ασθένειες.
Συνεχίσαμε την περιήγησή μας προχωρώντας προς τα ερείπια της αρχαίας Serdica, κοντοσταθήκαμε λίγο για να κρυφακούσουμε την ξενάγηση του freewalking tour, που δεν ξέρω τελικά γιατί δεν την ακολουθήσαμε και εμείς. Νόμιζα ότι θα είχαμε πιο “σφιχτό” πρόγραμμα και μας περιόριζε η ώρα του tour, κάτι που τελικά δεν ίσχυσε.
Την ώρα λοιπόν της λαθρακουστικής εντυπωσιάστηκα από κάτι που άκουσα. Ο ξεναγός έδειχνε στους τουρίστες, από μια συγκεκριμένη οπτική γωνία, τρεις “ναούς”. Πράγματι κοίταξα προς την κατεύθυνση που υποδείκνυε και έβλεπα στο ίδιο οπτικό πλάνο τρεις τρούλους: έναν με Χριστιανικό σταυρό, έναν με εβραϊκό σταυρό και έναν με μουσουλμανικό σύμβολο. Ήταν ο ένας πίσω από τον άλλον και σε πραγματική απόσταση μεταξύ τους δυο – τρία οικοδομικά τετράγωνα. Ήταν ο καθολικός ναός του Αγίου Ιωσήφ, η Συναγωγή και το τζαμί του Σινάν που μόλις είχαμε επισκεφτεί. Λίγα μέτρα νοτιότερα από το σημείο που βρισκόμασταν ήταν και η ορθόδοξη Αγία Κυριακή.
Είναι εντυπωσιακή αυτή η εγγύτητα των θρησκειών που -αν μη τι άλλο- συμβολίζει την ομαλή θρησκευτική συνύπαρξη!
Ο αρχαιολογικός χώρος της Serdica.
Συνεχίσαμε το δρόμο μας και περάσαμε κάτω από το άγαλμα της Σοφίας, στρίψαμε στη λεωφόρο με τα θεόρατα κτίρια του πρώην Κομμουνιστικού κόμματος. Διασχίσαμε την Knyaz Aleksandar I και συνεχίσαμε στην Bulevard Tsar Osvoboditel, θαυμάζοντας όλα τα κτίρια της λεωφόρου. Περάσαμε έξω από την Εθνική Πινακοθήκη που είναι και πρώην Βασιλικό Παλάτι, από το Μουσείο της Φυσικής Ιστορίας και μπήκαμε για να δούμε και εκ των έσω την όμορφη ρωσική εκκλησία, στην οποία εκείνη την ώρα επικρατούσε το αδιαχώρητο από ένα ελληνικό group που την είχε κατακλείσει. Στη συνέχεια στρίψαμε κατευθυνόμενοι προς το πάρκο και μνημείο του Τσάρου Σαμουήλ, γιατί σαν σκοπό είχαμε να πάμε στην εκκλησία της Αγίας του θεού Σοφίας. Προχωρήσαμε λοιπόν μέχρι που φτάσαμε στο Temple of Sveta Sofia, στην πλατεία Nievski.
Τα κτίρια του πρώην Κομμουνισικού Κόμματος
Η Ρωσική εκκλησία
Το μνημείο (και πάρκο) του τσάρου Σαμουήλ, με φόντο την Aleksander Nievski...
Η Αγία Σοφία είναι από τις σημαντικότερες παλαιοχριστιανικές βασιλικές εκκλησίες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Κτίστηκε στα μέσα του 6ου αιώνα, πάνω από τα θεμέλια δυο αρχαιότερων ναών. Τον 14ο αιώνα, η εκκλησία έδωσε το όνομά της στην πόλη. Από τότε και κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών μετατράπηκε σε τζαμί, σε αποθήκη φωταερίου ακόμα και κτίριο του σώματος της πυροσβεστικής, μέχρι που άρχισε να λειτουργεί πάλι ως εκκλησία μετά την αποκατάστασή της το 1930. Κατά τη διάρκεια ανασκαφών κάτω από την εκκλησία βρέθηκαν κοιμητήρια, τοιχογραφίες, δάπεδα διακοσμημένα με κομψά ψηφιδωτά, τα οποία αναστηλώθηκαν για να γίνουν μέρος ενός υπόγειου μουσείου. Τη δεκαετία του ’50 κηρύχθηκε μνημείο πολιτισμού.
Τυλιγμένη μέσα σε πολλούς θρύλους αποτελεί αδιάσπαστο κομμάτι της ζωής των κατοίκων της Σόφιας, οι οποίοι την προτιμούν συχνά για βαφτίσια και γάμους. Φημίζεται και για την υπέροχη χορωδία της.
Εμείς βρεθήκαμε εκεί ημέρα Κυριακή. Και είμαστε τυχεροί γιατί “πέσαμε” πάνω στη φημισμένη χορωδία. Εντάξει! Ούτε παραγγελία να το είχα. Ήξερα για την Κυριακάτικη χορωδία, την οποία ήθελα να πετύχω και από το πρωί αγχωνόμουνα να κάνουμε γρήγορα μήπως και προλάβουμε τη χορωδία της Αγίας Σοφίας. Τώρα πια στις 11:00 που φτάσαμε δεν το περίμενα ότι θα την πετύχω και ήταν για μένα μια πολύ ευχάριστη έκπληξη.
Temple of Sveta Sofia...
Η εκκλησία είναι χτισμένη από ένα μικρό σκούρο κόκκινο τουβλάκι το οποίο τη “σκοτεινιάζει” μεν αλλά σε συνδυασμό με τις πολλές αψίδες και με την ανυπαρξία τοιχογραφιών της προσδίδει ένα μυστήριο και ένα υπέροχο αισθητικό αποτέλεσμα. Οι μελωδία της χορωδίας που ακούγονταν από το ιερό κοντά και του εκκλησιαστικού οργάνου που “ερχόταν” από ψηλά της προσέδιδαν μια γαλήνια, χαλαρωτική και κατανυκτική ατμόσφαιρα. Βλέποντας τους λίγους πιστούς και γνωρίζοντας ότι είναι και παλαιοχριστιανική, δηλ. πολύ κοντά στην εποχή που οι Χριστιανοί διώκονταν, σαν να “μεταφέρθηκα” για λίγο στην εποχή και…και……………………………………….
η όλη ατμόσφαιρα χάλασε με την “εισβολή” στην εκκλησία του ελληνικού group που είχαμε συναντήσει νωρίτερα στη Ρωσική εκκλησία και που μόλις είχε μπει μέσα. Σημάδι ότι είχε έρθει η ώρα να φύγουμε. Χαζέψαμε και λίγο στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας τις ελληνικές επιγραφές και την κρύπτη που φαινόταν μέσα από τα γυάλινα δάπεδα, το μνημείο του Άγνωστου στρατιώτη και μετά συνεχίσαμε προς την απέναντι, επιβλητική εκκλησία – σύμβολο της Σόφιας, Alexander Nievski.
Στην εκκλησία του Alexander Nevski πήγαμε σαν σε υποχρέωση. Θα γυρνούσαμε πίσω στην Ελλάδα και όλοι θα ρωτούσανε: στην εκκλησία Nevski πήγατε; και εμείς τι θα λέγαμε; Όχι; Ε! πήγαμε. Στο κάτω κάτω ήταν το μοναδικό αξιοθέατο που γνώριζα πριν ακόμα αρχίσω να μελετώ τα της Σόφιας. Οφείλαμε να πάμε.
Μπήκαμε και βγήκαμε. Είχε μόνο τουρίστες, καθόλου πιστούς, είχε αγιογραφίες όπως όλες οι Ελληνικές και Βυζαντινές εκκλησίες, δεν ένιωσα καμία κατάνυξη και έφυγα. Νομίζω ότι απ’ έξω, με τον όγκο της και το χρυσό της τρούλο είναι σαφώς πιο εντυπωσιακή απ’ ότι είναι μέσα. Τελειώσαμε στα γρήγορα και φύγαμε βιαστικά γιατί εμένα με ενδιέφερε να προλάβουμε πριν τους αγώνες να πάμε στο Quadrat 500.
Attachments
-
177,1 KB Προβολές: 0
Last edited: