delmem2233
Member
- Μηνύματα
- 392
- Likes
- 4.196
Παρασκευή 17 Ιουνίου
10:10 Λίγο μετά τις δέκα, είχα ήδη κάνει το Λιόν-Σαιντ Ετιέν (63 χιλιόμετρα, με blablacar, 5,60 ευρώ. Ο οδηγός με άφησε 500 μέτρα από το γήπεδο), είχα πάει στο γήπεδο, είχα περάσει χρόνο στο ίντερνετ τακτοποιώντας λεπτομέρειες κάποιων επικείμενων διανυκτερεύσεων στο airbnb, είχα αφήσει τα πράγματά μου εκεί, κι είχα βγει βόλτα με προορισμό το κέντρο της πόλης (η απόσταση μεταξύ Stade Geoffroy-Guichard και κέντρου είναι περίπου τρία χιλιόμετρα). Πρώτη στάση, ακριβώς δίπλα στο γήπεδο, η “La Boutique des Verts” (το “boutique” δε χρειάζεται μετάφραση. Το “verts” σημαίνει -όπως κραυγάζουν οι φανέλες με το χρώμα τους- “πράσινοι”, “των πρασίνων”), της τοπικής Σαιντ-Ετιέν (με την οποία παρεμπιπτόντως έπαιξε χθες το βράδυ η ΑΕΚ, ακριβώς στο ίδιο γήπεδο).
10:50 Εκείνο που μου άρεσε περισσότερο στον “Άγιο Στέφανο” ήταν ότι είναι περιτριγυρισμένος από ψηλούς λόφους (ή χαμηλά βουνά, δεν είμαι βέβαιος ποιο από τα δύο είναι -πιο- σωστό). Σε όλες τις φωτογραφίες μου, στο... background φαίνεται μία πράσινη πλαγιά, κι αυτό έκανε το Σαιντ-Ετιέν να φαντάζει πολύ... homey στα μάτια μου, cozy, και διάφορες παρόμοιες αγγλικούρες, “ζεστό” τέλος πάντων. Επιπλέον, οι πλαγιές σε όλες τις κατευθύνσεις σε βοηθάνε να καταλάβεις πόσο μικρή είναι η πόλη, καταλαβαίνεις ότι αν κάνεις κέφι μπορείς σε λίγες ώρες να πας (λίγο-πολύ) από τη μία άκρη της στην άλλη, να την... κάνεις δική σου -κατά κάποιον τρόπο.
11:30 Στο νότιο άκρο του κέντρου υπάρχει μία μικρή περιοχή με στενά, γραφικά, πλακόστρωτα δρομάκια, η οποία τον μήνα του Euro ήταν στολισμένη αναλόγως, μια και αποτέλεσε must προορισμό για όλους τους ξένους επισκέπτες της πόλης. Τη συγκεκριμένη μέρα, εκείνοι που χαρωπά άφησαν τα ευρώ τους στα όμορφα μαγαζιά της συγκεκριμένης περιοχής και γενικά στην πόλη, ήταν Κροάτες και Τσέχοι. Όσο για τον Έλληνα γράφοντα, μπορεί να μην έδωσε τρία ευρώ για καφέ, πέντε ευρώ για μπίρα, ή 15 ευρώ για κάποιο γεύμα, έδωσε όμως -χωρίς δεύτερη σκέψη- 30 ευρώ για προπέρσινη φανέλα της Σαιντ-Ετιέν, φανέλα νούμερο 274 της συλλογής του. Ο καθένας με τις προτεραιότητες (και τους κάλους στον εγκέφαλό) του.
15:45 Το Τσεχία-Κροατία στο Σαιντ-Ετιέν το επέλεξα επειδή ούτως ή άλλως την προηγούμενη μέρα θα ήμουν στη γειτονική Λιόν, επειδή ήταν ολόχρυση ευκαιρία να δω μία ακόμα πόλη κι ένα ακόμη γήπεδο, επειδή είχα επιλέξει την Κροατία σαν αγαπημένη μου ομάδα σε αυτό το Euro, αλλά και για έναν επιπλέον λόγο. Κάποιος μπορεί να πάει σε μία πόλη για να δει το... σπίτι που γεννήθηκε κάποιος που θαυμάζει απεριόριστα. Άλλος μπορεί να επισκεφτεί ένα μικροσκοπικό μαγαζί επειδή αποδεδειγμένα εκεί ήταν που πρωτομαγειρεύτηκε ένα πιάτο που έμελλε να κατακτήσει όλη την πόλη, τη χώρα, τον κόσμο. Εγώ σαν έξτρα κίνητρο για να πάω στο Σαιντ-Ετιέν είχα το ότι η τοπική ομάδα έχει κατακτήσει το πρωτάθλημα στη Γαλλία περισσότερες φορές (δέκα) από οποιαδήποτε άλλη ομάδα στη Γαλλία!! “Ε, και;” θα πει κανείς. Λεπτομέρεια: το Σαιντ-Ετιέν είναι η 16η μεγαλύτερη πόλη της Γαλλίας, 16η, το ξαναγράφω τρίτη φορά, 16η!! Κι όμως, η... Καβάλα της Γαλλίας (16η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας σύμφωνα με την απογραφή του 2011, με την οποία κατά σύμπτωση το Σαιντ-Ετιέν είναι αδελφοποιημένο), έχει μία ομάδα που μπορεί να έχει να κατακτήσει πρωτάθλημα από το 1981, όμως παραμένει η ομάδα με τις περισσότερες κατακτήσεις στη χώρα. Το να πάω λοιπόν στην πόλη της, στο γήπεδό της, στο σπίτι της, ήταν σαν... να πήγαινε ταξίδι στην Κροατία κάποιος μαγεμένος από τη ζωή και τα επιτεύγματα του Νίκολα Τέσλα, και να μπόλιαζε στο πρόγραμμα του ταξιδιού μου ένα σύντομο πέρασμα από το μικροσκοπικό Σμίλγιαν, μόνο και μόνο για να πάει στο πατρικό του τεράστιου Σέρβου εφευρέτη (μεταξύ πολλών άλλων ιδιοτήτων του). Respect (στην ιδιαιτερότητα της/του Σαιντ-Ετιέν, ομάδας και πόλης).
17:55 Συγκινητικές στιγμές κατά την ανάκρουση του εθνικού ύμνου της Κροατίας, λόγω του προσωπικού δράματος που ζούσε εκείνες τις ημέρες ο Σέρνα, αρχηγός της Κροατίας, ο πρώτος -ντυμένος στα μπλε- από αριστερά, με σκυμμένο το κεφάλι (έκλαιγε, και φάνηκε όταν ολοκληρώθηκε η ανάκρουση του ύμνου και ζούμαρε μία κάμερα στο πρόσωπό του). Πριν από λίγες ημέρες, στην ανάρτηση για την ημέρα που πήγα να δω το Τουρκία-Κροατία στο Παρίσι, ομολόγησα τον τρελό ποδοσφαιρικό έρωτά μου για τον συγκεκριμένο παίκτη. Την επομένη εκείνου του αγώνα, ο Σέρνα “πέταξε” για την πατρίδα του, μαθαίνοντας ότι πριν από λίγη ώρα είχε πεθάνει ο πατέρας του. Η ομοσπονδία τού έδωσε -φυσικά- άδεια, αφήνοντας σε εκείνον το πότε θα επέστρεφε στη Γαλλία, και ΑΝ θα επέστρεφε. Την ίδια μέρα ανακοινώθηκε ότι θα ήταν σίγουρα απών στο παιχνίδι με την Τσεχία. Εκείνος όμως όχι μόνο επέστρεψε στη Γαλλία, αλλά ζήτησε και να αγωνιστεί κανονικά κόντρα στους Τσέχους. Αργότερα έγινε γνωστό ότι ο πατέρας του, πριν “φύγει”, είχε ζητήσει να πουν στον γιο του ότι τελευταία επιθυμία του ήταν να επιστρέψει στη Γαλλία αμέσως μετά την κηδεία, “επειδή αυτό είναι το τελευταίο Euro του (ο Ντάριγιο είναι στα 34), και δεν πρέπει να το χάσει εξαιτίας μου”. Αν ήταν άλλος στη θέση του συγκεκριμένου παίκτη, το... δράμα του θα με είχε αγγίξει 99% λιγότερο. Τον τύπο όμως τον ΛΑΤΡΕΥΩ ποδοσφαιρικά, οπότε... Από τα... παράδοξα του ποδοσφαίρου, πώς μπορεί ένας φίλαθλος, άσημος, σχεδόν απένταρος, “κανένας”, να μοιράζεται (μέχρι ενός σημείου) μία απώλεια ενός παίκτη-εθνικού ήρωα στη χώρα του, διάσημου, πάμπλουτου, τον οποίο δε γνωρίζει προσωπικά, δεν είναι καν από την ίδια χώρα, αλλά σε τέτοιες στιγμές εύχεται να μπορούσε να του κτυπήσει φιλικά τον ώμο...
19:00 Ακριβώς πριν αρχίσει το δεύτερο ημίχρονο. Στη -μάλλον πρώτη στα χρονικά- περίπτωση του εικονιζόμενου Τσόρλουκα, αναφέρθηκα πριν από λίγες ημέρες. Ο Κροάτης χτύπησε στο κεφάλι στο προηγούμενο παιχνίδι, με την Τουρκία, οι του ιατρικού τιμ δοκίμασαν διάφορες... πατέντες για να σταματήσουν την αιμορραγία, όμως ό,τι και να δοκίμαζαν, οι γάζες ξεκολλούσαν, και ο παίκτης αναγκαζόταν να βγει ξανά και ξανά από τον αγωνιστικό χώρο για να του “μπαλώσουν” πάλι το τραύμα. Ομοίως στο πρώτο ημίχρονο του αγώνα με την Τσεχία. Έτσι, στο δεύτερο ημίχρονο εμφανίστηκε με σκουφάκι του πόλο(!!!), αξεσουάρ-φετίχ των Κροατών οπαδών, κάτι που η UEFA και ο διαιτητής επέτρεψαν, έστω κι αν δεν υπήρχε σχετικό προηγούμενο (εκτός κι αν υπάρχει, και πιάνομαι αδιάβαστος).
19:34 Ο Σέρνα ετοιμάζεται να εκτελέσει κόρνερ. Το παιχνίδι είναι γύρω στο 80', η Κροατία είχε προηγηθεί 2-0, και ναι μεν η Τσεχία είχε μειώσει, όμως αγωνιστικά το παιχνίδι η Κροατία το είχε στον έλεγχό της, κι είχες την αίσθηση ότι είτε θα το “κλείδωνε” με τρίτο γκολ, είτε απλά θα διατηρούσε το υπέρ της 2-1. Προσέξτε τους αστυνομικούς αριστερά. Είχαν εμφανιστεί εκεί πριν από λίγα λεπτά, την ίδια ώρα που δεκάδες “stewards” είχαν μεταφερθεί από άλλα σημεία του γηπέδου μπροστά στο “πέταλο” των Κροατών οπαδών. Εκείνη τη στιγμή δεν ήξερα γιατί. Μου φάνηκε παράξενο, δεν το είχα δει σε άλλο παιχνίδι στη Γαλλία, όμως... απλά μου φάνηκε παράξενο, τίποτα περισσότερο. Μέχρι που...
19:39 Αμέσως μετά το κόρνερ της προηγούμενης φωτογραφίας, οι αστυνομικοί παρατάχθηκαν κι εκείνοι μπροστά στο “πέταλο” των Κροατών, επιτείνοντας την έκπληξή μου. Δύο-τρία λεπτά αργότερα, άρχισε αυτό που φαίνεται στη φωτογραφία. Κροάτες άρχισαν να πετούν φωτοβολίδες στον αγωνιστικό χώρο, κίνηση τόσο... ασυνάρτητη, που με έκανε να σκεφτώ κάτι που -φέρεται να- έλεγε ο Άλμπερτ Άινσταϊν, το περίφημο “δύο πράγματα είναι απέραντα, το σύμπαν και η ανθρώπινη ηλιθιότητα. Και δεν είμαι τόσο σίγουρος για το σύμπαν...”
19:42 Κροάτες παίκτες προσπαθούν να... ηρεμήσουν τους οπαδούς τους, οι οποίοι συνεχίζουν να πετούν φωτοβολίδες, αλλά κι έχουν αρχίσει να ανταλλάσσουν μπουνιές και κλοτσιές μεταξύ τους στην κερκίδα!! Το κίνητρο όσων επιχείρησαν να τινάξουν το παιχνίδι στον αέρα αποκαλύφθηκε αργότερα. Ήταν ένα ακόμα “επεισόδιο” του... σίριαλ της διαμάχης μερίδας Κροατών οπαδών με τους επικεφαλής της ομοσπονδίας της χώρας, διαμάχη που... κρατάει χρόνια, κι έφθασε κάποιους αρχικάφρους στο σημείο να διακόψουν παιχνίδι της εθνικής ομάδας τους (στο οποίο μάλιστα νικούσε, ελάχιστα λεπτά πριν το τέλος), βάζοντας σε κίνδυνο την ίδια τη συμμετοχή της Εθνικής τους στο Euro. Απέραντη η ηλιθιότητα κάποιων, όντως...
19:43 Θα ήταν υπερβολικά άδικο πάντως να βάλει κανείς όλους τους Κροάτες οπαδούς στο ίδιο... βρομοτσούβαλο. Στην πραγματικότητα, εκείνοι που είχαν σχεδιάσει το όλο... σκηνικό (σχέδιο για το οποίο προφανώς η Αστυνομία είχε πληροφορίες, γι' αυτό και είχε φροντίσει να κάνει την παρουσία της τόσο αισθητή, φοβούμενη ότι κάποιοι μπορεί να έφθαναν στο σημείο να επιδιώξουν εισβολή στον αγωνιστικό χώρο), ήταν ελάχιστοι, ελαχιστότατοι, κι ήταν κυρίως εκείνοι που φαίνονται σε αυτήν τη φωτογραφία να έχουν καλύψει το κεφάλι και το πρόσωπό τους με κουκούλες και -μερικοί- με γυαλιά. Ήταν τόσο προφανές ότι ΕΚΕΙΝΟΙ ήταν τα τσογλάνια (ο πιο επιεικής χαρακτηρισμός που μπορώ να σκεφτώ) που είχαν προκαλέσει το όλο... μπάχαλο, που δεκάδες σώφρονες Κροάτες οπαδοί τα έβαλαν μαζί τους και τελικά τους απομόνωσαν, όση ώρα οι αστυνομικοί παρακολουθούσαν από απόσταση, αφήνοντας δέκα -όλους κι όλους- “stewards” να βγάλουν εντός κερκίδας τα κάστανα από τη φωτιά. Μετά από μερικά λεπτά η κατάσταση εξομαλύνθηκε, το παιχνίδι ξανάρχισε, η Τσεχία ισοφάρισε (οι Κροάτες παίκτες φαίνονταν να ήταν... αλλού), αποτέλεσμα όμως (2-2) που τελικά δεν κόστισε ιδιαίτερα στην Κροατία.
Μισή ώρα μετά τη λήξη, ήμουν στο σημείο στο οποίο είχα ραντεβού με άλλον Γάλλο που βρήκα μέσω blablacar, για το... αγώγι της επιστροφής στη Λιόν. Σπουδαίο μπόνους της διαδρομής, το ότι ένας από τους συνεπιβάτες μου ήταν κάποιος Λίαμ, Άγγλος, ιδιοκτήτης ρεστοράν στην πατρίδα του, οπαδός της Φούλαμ, ο οποίος δεν έχει χάσει αγώνα της ομάδας του εντός κι εκτός έδρας, ακόμα και στο εξωτερικό, από το 2005!!! Οι ιστορίες που είχε να μου διηγηθεί, ειδικά από το... επικό ταξίδι του στο απίθανο Περμ, στο ανατολικό άκρο της ευρωπαϊκής Ρωσίας, με έκαναν να τον ακούω... μαγεμένος , σαν άλλος/άλλη Φλέσσα, σε παλιά εκπομπή της στην ΕΡΤ, που είχε καλεσμένο τον Μπαμπινιώτη, και στο τέλος κάθε σύντομου μονολόγου του φιλοξενούμενού της που εξηγούσε διάφορα περί της ελληνικής γλώσσας, η... Βίκυ είχε μία έκφραση στο πρόσωπό της λες και μόλις είχε φθάσει σε μίνι οργασμό...
* “But” στα Γαλλικά, στην... ποδοσφαιρική ορολογία, είναι αυτό που εμείς στα Ελληνικά λέμε “γκολ”
10:10 Λίγο μετά τις δέκα, είχα ήδη κάνει το Λιόν-Σαιντ Ετιέν (63 χιλιόμετρα, με blablacar, 5,60 ευρώ. Ο οδηγός με άφησε 500 μέτρα από το γήπεδο), είχα πάει στο γήπεδο, είχα περάσει χρόνο στο ίντερνετ τακτοποιώντας λεπτομέρειες κάποιων επικείμενων διανυκτερεύσεων στο airbnb, είχα αφήσει τα πράγματά μου εκεί, κι είχα βγει βόλτα με προορισμό το κέντρο της πόλης (η απόσταση μεταξύ Stade Geoffroy-Guichard και κέντρου είναι περίπου τρία χιλιόμετρα). Πρώτη στάση, ακριβώς δίπλα στο γήπεδο, η “La Boutique des Verts” (το “boutique” δε χρειάζεται μετάφραση. Το “verts” σημαίνει -όπως κραυγάζουν οι φανέλες με το χρώμα τους- “πράσινοι”, “των πρασίνων”), της τοπικής Σαιντ-Ετιέν (με την οποία παρεμπιπτόντως έπαιξε χθες το βράδυ η ΑΕΚ, ακριβώς στο ίδιο γήπεδο).
10:50 Εκείνο που μου άρεσε περισσότερο στον “Άγιο Στέφανο” ήταν ότι είναι περιτριγυρισμένος από ψηλούς λόφους (ή χαμηλά βουνά, δεν είμαι βέβαιος ποιο από τα δύο είναι -πιο- σωστό). Σε όλες τις φωτογραφίες μου, στο... background φαίνεται μία πράσινη πλαγιά, κι αυτό έκανε το Σαιντ-Ετιέν να φαντάζει πολύ... homey στα μάτια μου, cozy, και διάφορες παρόμοιες αγγλικούρες, “ζεστό” τέλος πάντων. Επιπλέον, οι πλαγιές σε όλες τις κατευθύνσεις σε βοηθάνε να καταλάβεις πόσο μικρή είναι η πόλη, καταλαβαίνεις ότι αν κάνεις κέφι μπορείς σε λίγες ώρες να πας (λίγο-πολύ) από τη μία άκρη της στην άλλη, να την... κάνεις δική σου -κατά κάποιον τρόπο.
11:30 Στο νότιο άκρο του κέντρου υπάρχει μία μικρή περιοχή με στενά, γραφικά, πλακόστρωτα δρομάκια, η οποία τον μήνα του Euro ήταν στολισμένη αναλόγως, μια και αποτέλεσε must προορισμό για όλους τους ξένους επισκέπτες της πόλης. Τη συγκεκριμένη μέρα, εκείνοι που χαρωπά άφησαν τα ευρώ τους στα όμορφα μαγαζιά της συγκεκριμένης περιοχής και γενικά στην πόλη, ήταν Κροάτες και Τσέχοι. Όσο για τον Έλληνα γράφοντα, μπορεί να μην έδωσε τρία ευρώ για καφέ, πέντε ευρώ για μπίρα, ή 15 ευρώ για κάποιο γεύμα, έδωσε όμως -χωρίς δεύτερη σκέψη- 30 ευρώ για προπέρσινη φανέλα της Σαιντ-Ετιέν, φανέλα νούμερο 274 της συλλογής του. Ο καθένας με τις προτεραιότητες (και τους κάλους στον εγκέφαλό) του.
15:45 Το Τσεχία-Κροατία στο Σαιντ-Ετιέν το επέλεξα επειδή ούτως ή άλλως την προηγούμενη μέρα θα ήμουν στη γειτονική Λιόν, επειδή ήταν ολόχρυση ευκαιρία να δω μία ακόμα πόλη κι ένα ακόμη γήπεδο, επειδή είχα επιλέξει την Κροατία σαν αγαπημένη μου ομάδα σε αυτό το Euro, αλλά και για έναν επιπλέον λόγο. Κάποιος μπορεί να πάει σε μία πόλη για να δει το... σπίτι που γεννήθηκε κάποιος που θαυμάζει απεριόριστα. Άλλος μπορεί να επισκεφτεί ένα μικροσκοπικό μαγαζί επειδή αποδεδειγμένα εκεί ήταν που πρωτομαγειρεύτηκε ένα πιάτο που έμελλε να κατακτήσει όλη την πόλη, τη χώρα, τον κόσμο. Εγώ σαν έξτρα κίνητρο για να πάω στο Σαιντ-Ετιέν είχα το ότι η τοπική ομάδα έχει κατακτήσει το πρωτάθλημα στη Γαλλία περισσότερες φορές (δέκα) από οποιαδήποτε άλλη ομάδα στη Γαλλία!! “Ε, και;” θα πει κανείς. Λεπτομέρεια: το Σαιντ-Ετιέν είναι η 16η μεγαλύτερη πόλη της Γαλλίας, 16η, το ξαναγράφω τρίτη φορά, 16η!! Κι όμως, η... Καβάλα της Γαλλίας (16η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας σύμφωνα με την απογραφή του 2011, με την οποία κατά σύμπτωση το Σαιντ-Ετιέν είναι αδελφοποιημένο), έχει μία ομάδα που μπορεί να έχει να κατακτήσει πρωτάθλημα από το 1981, όμως παραμένει η ομάδα με τις περισσότερες κατακτήσεις στη χώρα. Το να πάω λοιπόν στην πόλη της, στο γήπεδό της, στο σπίτι της, ήταν σαν... να πήγαινε ταξίδι στην Κροατία κάποιος μαγεμένος από τη ζωή και τα επιτεύγματα του Νίκολα Τέσλα, και να μπόλιαζε στο πρόγραμμα του ταξιδιού μου ένα σύντομο πέρασμα από το μικροσκοπικό Σμίλγιαν, μόνο και μόνο για να πάει στο πατρικό του τεράστιου Σέρβου εφευρέτη (μεταξύ πολλών άλλων ιδιοτήτων του). Respect (στην ιδιαιτερότητα της/του Σαιντ-Ετιέν, ομάδας και πόλης).
17:55 Συγκινητικές στιγμές κατά την ανάκρουση του εθνικού ύμνου της Κροατίας, λόγω του προσωπικού δράματος που ζούσε εκείνες τις ημέρες ο Σέρνα, αρχηγός της Κροατίας, ο πρώτος -ντυμένος στα μπλε- από αριστερά, με σκυμμένο το κεφάλι (έκλαιγε, και φάνηκε όταν ολοκληρώθηκε η ανάκρουση του ύμνου και ζούμαρε μία κάμερα στο πρόσωπό του). Πριν από λίγες ημέρες, στην ανάρτηση για την ημέρα που πήγα να δω το Τουρκία-Κροατία στο Παρίσι, ομολόγησα τον τρελό ποδοσφαιρικό έρωτά μου για τον συγκεκριμένο παίκτη. Την επομένη εκείνου του αγώνα, ο Σέρνα “πέταξε” για την πατρίδα του, μαθαίνοντας ότι πριν από λίγη ώρα είχε πεθάνει ο πατέρας του. Η ομοσπονδία τού έδωσε -φυσικά- άδεια, αφήνοντας σε εκείνον το πότε θα επέστρεφε στη Γαλλία, και ΑΝ θα επέστρεφε. Την ίδια μέρα ανακοινώθηκε ότι θα ήταν σίγουρα απών στο παιχνίδι με την Τσεχία. Εκείνος όμως όχι μόνο επέστρεψε στη Γαλλία, αλλά ζήτησε και να αγωνιστεί κανονικά κόντρα στους Τσέχους. Αργότερα έγινε γνωστό ότι ο πατέρας του, πριν “φύγει”, είχε ζητήσει να πουν στον γιο του ότι τελευταία επιθυμία του ήταν να επιστρέψει στη Γαλλία αμέσως μετά την κηδεία, “επειδή αυτό είναι το τελευταίο Euro του (ο Ντάριγιο είναι στα 34), και δεν πρέπει να το χάσει εξαιτίας μου”. Αν ήταν άλλος στη θέση του συγκεκριμένου παίκτη, το... δράμα του θα με είχε αγγίξει 99% λιγότερο. Τον τύπο όμως τον ΛΑΤΡΕΥΩ ποδοσφαιρικά, οπότε... Από τα... παράδοξα του ποδοσφαίρου, πώς μπορεί ένας φίλαθλος, άσημος, σχεδόν απένταρος, “κανένας”, να μοιράζεται (μέχρι ενός σημείου) μία απώλεια ενός παίκτη-εθνικού ήρωα στη χώρα του, διάσημου, πάμπλουτου, τον οποίο δε γνωρίζει προσωπικά, δεν είναι καν από την ίδια χώρα, αλλά σε τέτοιες στιγμές εύχεται να μπορούσε να του κτυπήσει φιλικά τον ώμο...
19:00 Ακριβώς πριν αρχίσει το δεύτερο ημίχρονο. Στη -μάλλον πρώτη στα χρονικά- περίπτωση του εικονιζόμενου Τσόρλουκα, αναφέρθηκα πριν από λίγες ημέρες. Ο Κροάτης χτύπησε στο κεφάλι στο προηγούμενο παιχνίδι, με την Τουρκία, οι του ιατρικού τιμ δοκίμασαν διάφορες... πατέντες για να σταματήσουν την αιμορραγία, όμως ό,τι και να δοκίμαζαν, οι γάζες ξεκολλούσαν, και ο παίκτης αναγκαζόταν να βγει ξανά και ξανά από τον αγωνιστικό χώρο για να του “μπαλώσουν” πάλι το τραύμα. Ομοίως στο πρώτο ημίχρονο του αγώνα με την Τσεχία. Έτσι, στο δεύτερο ημίχρονο εμφανίστηκε με σκουφάκι του πόλο(!!!), αξεσουάρ-φετίχ των Κροατών οπαδών, κάτι που η UEFA και ο διαιτητής επέτρεψαν, έστω κι αν δεν υπήρχε σχετικό προηγούμενο (εκτός κι αν υπάρχει, και πιάνομαι αδιάβαστος).
19:34 Ο Σέρνα ετοιμάζεται να εκτελέσει κόρνερ. Το παιχνίδι είναι γύρω στο 80', η Κροατία είχε προηγηθεί 2-0, και ναι μεν η Τσεχία είχε μειώσει, όμως αγωνιστικά το παιχνίδι η Κροατία το είχε στον έλεγχό της, κι είχες την αίσθηση ότι είτε θα το “κλείδωνε” με τρίτο γκολ, είτε απλά θα διατηρούσε το υπέρ της 2-1. Προσέξτε τους αστυνομικούς αριστερά. Είχαν εμφανιστεί εκεί πριν από λίγα λεπτά, την ίδια ώρα που δεκάδες “stewards” είχαν μεταφερθεί από άλλα σημεία του γηπέδου μπροστά στο “πέταλο” των Κροατών οπαδών. Εκείνη τη στιγμή δεν ήξερα γιατί. Μου φάνηκε παράξενο, δεν το είχα δει σε άλλο παιχνίδι στη Γαλλία, όμως... απλά μου φάνηκε παράξενο, τίποτα περισσότερο. Μέχρι που...
19:39 Αμέσως μετά το κόρνερ της προηγούμενης φωτογραφίας, οι αστυνομικοί παρατάχθηκαν κι εκείνοι μπροστά στο “πέταλο” των Κροατών, επιτείνοντας την έκπληξή μου. Δύο-τρία λεπτά αργότερα, άρχισε αυτό που φαίνεται στη φωτογραφία. Κροάτες άρχισαν να πετούν φωτοβολίδες στον αγωνιστικό χώρο, κίνηση τόσο... ασυνάρτητη, που με έκανε να σκεφτώ κάτι που -φέρεται να- έλεγε ο Άλμπερτ Άινσταϊν, το περίφημο “δύο πράγματα είναι απέραντα, το σύμπαν και η ανθρώπινη ηλιθιότητα. Και δεν είμαι τόσο σίγουρος για το σύμπαν...”
19:42 Κροάτες παίκτες προσπαθούν να... ηρεμήσουν τους οπαδούς τους, οι οποίοι συνεχίζουν να πετούν φωτοβολίδες, αλλά κι έχουν αρχίσει να ανταλλάσσουν μπουνιές και κλοτσιές μεταξύ τους στην κερκίδα!! Το κίνητρο όσων επιχείρησαν να τινάξουν το παιχνίδι στον αέρα αποκαλύφθηκε αργότερα. Ήταν ένα ακόμα “επεισόδιο” του... σίριαλ της διαμάχης μερίδας Κροατών οπαδών με τους επικεφαλής της ομοσπονδίας της χώρας, διαμάχη που... κρατάει χρόνια, κι έφθασε κάποιους αρχικάφρους στο σημείο να διακόψουν παιχνίδι της εθνικής ομάδας τους (στο οποίο μάλιστα νικούσε, ελάχιστα λεπτά πριν το τέλος), βάζοντας σε κίνδυνο την ίδια τη συμμετοχή της Εθνικής τους στο Euro. Απέραντη η ηλιθιότητα κάποιων, όντως...
19:43 Θα ήταν υπερβολικά άδικο πάντως να βάλει κανείς όλους τους Κροάτες οπαδούς στο ίδιο... βρομοτσούβαλο. Στην πραγματικότητα, εκείνοι που είχαν σχεδιάσει το όλο... σκηνικό (σχέδιο για το οποίο προφανώς η Αστυνομία είχε πληροφορίες, γι' αυτό και είχε φροντίσει να κάνει την παρουσία της τόσο αισθητή, φοβούμενη ότι κάποιοι μπορεί να έφθαναν στο σημείο να επιδιώξουν εισβολή στον αγωνιστικό χώρο), ήταν ελάχιστοι, ελαχιστότατοι, κι ήταν κυρίως εκείνοι που φαίνονται σε αυτήν τη φωτογραφία να έχουν καλύψει το κεφάλι και το πρόσωπό τους με κουκούλες και -μερικοί- με γυαλιά. Ήταν τόσο προφανές ότι ΕΚΕΙΝΟΙ ήταν τα τσογλάνια (ο πιο επιεικής χαρακτηρισμός που μπορώ να σκεφτώ) που είχαν προκαλέσει το όλο... μπάχαλο, που δεκάδες σώφρονες Κροάτες οπαδοί τα έβαλαν μαζί τους και τελικά τους απομόνωσαν, όση ώρα οι αστυνομικοί παρακολουθούσαν από απόσταση, αφήνοντας δέκα -όλους κι όλους- “stewards” να βγάλουν εντός κερκίδας τα κάστανα από τη φωτιά. Μετά από μερικά λεπτά η κατάσταση εξομαλύνθηκε, το παιχνίδι ξανάρχισε, η Τσεχία ισοφάρισε (οι Κροάτες παίκτες φαίνονταν να ήταν... αλλού), αποτέλεσμα όμως (2-2) που τελικά δεν κόστισε ιδιαίτερα στην Κροατία.
Μισή ώρα μετά τη λήξη, ήμουν στο σημείο στο οποίο είχα ραντεβού με άλλον Γάλλο που βρήκα μέσω blablacar, για το... αγώγι της επιστροφής στη Λιόν. Σπουδαίο μπόνους της διαδρομής, το ότι ένας από τους συνεπιβάτες μου ήταν κάποιος Λίαμ, Άγγλος, ιδιοκτήτης ρεστοράν στην πατρίδα του, οπαδός της Φούλαμ, ο οποίος δεν έχει χάσει αγώνα της ομάδας του εντός κι εκτός έδρας, ακόμα και στο εξωτερικό, από το 2005!!! Οι ιστορίες που είχε να μου διηγηθεί, ειδικά από το... επικό ταξίδι του στο απίθανο Περμ, στο ανατολικό άκρο της ευρωπαϊκής Ρωσίας, με έκαναν να τον ακούω... μαγεμένος , σαν άλλος/άλλη Φλέσσα, σε παλιά εκπομπή της στην ΕΡΤ, που είχε καλεσμένο τον Μπαμπινιώτη, και στο τέλος κάθε σύντομου μονολόγου του φιλοξενούμενού της που εξηγούσε διάφορα περί της ελληνικής γλώσσας, η... Βίκυ είχε μία έκφραση στο πρόσωπό της λες και μόλις είχε φθάσει σε μίνι οργασμό...
* “But” στα Γαλλικά, στην... ποδοσφαιρική ορολογία, είναι αυτό που εμείς στα Ελληνικά λέμε “γκολ”