CakeNet
Member
- Μηνύματα
- 2.065
- Likes
- 121
- Επόμενο Ταξίδι
- -
Σμηνίτες με γαμψό ράμφος και μυτερά νύχια που «σκίζουν» τους αιθέρες! Με το πρώτο φως της μέρας η Αριάδνη, η Λυδία, η Καλυψώ, ο Ερμής, ο Πέλοπας και ο Αχιλλέας βγαίνουν με τη συνοδεία των εκπαιδευτών τους στον διάδρομο απογείωσης και προσγείωσης του Κέντρου Εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας, στην Καλαμάτα, και αναλαμβάνουν καθήκοντα! Ολοι τους είναι «σμηνίτες» που «στρατολογήθηκαν» πριν από εννέα χρόνια από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας για την αποσόβηση επεισοδίων στον αέρα. Με τη μόνη διαφορά ότι και οι έξι είναι... γεράκια!
Οι φτερωτοί «σμηνίτες» της Πολεμικής Αεροπορίας «πάλιωσαν»! Από το 2000, οπότε άρχισε να εφαρμόζεται το πιλοτικό πρόγραμμα για την απομάκρυνση των κοπαδιών πουλιών από τα στρατιωτικά αεροδρόμια, τα έξι γεράκια, ράτσας peregrine falcons (ή αλλιώς πετρίτες), έχουν πάρει μέρος σε δεκάδες επιχειρήσεις φέρνοντάς τες όλες εις πέρας (σ.σ.: πρόσφατα απομάκρυναν ένα τεράστιο σμήνος από ψαρόνια που είχε κρύψει τον ήλιο στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας).
Οπως επισημαίνει ο επικεφαλής του προγράμματος Ανδρέας Φλεβάρης, ο οποίος προτού αναλάβει την «προγύμναση» των γερακιών ήταν εκπαιδευτής σκύλων στο ΚΕΦΣΚΥ (Κέντρο Εκπαίδευσης Φρουρών Σκύλων), τα τελευταία χρόνια τα ατυχήματα από την εισρόφηση πτηνών στους κινητήρες των αεροσκαφών έχουν αυξηθεί, με πιο πρόσφατη περίπτωση την πτώση ενός αεροσκάφους στον ποταμό Χάντσον της Νέας Υόρκης έπειτα από σύγκρουση με σμήνος από χήνες.
«Τα τριάντα τελευταία χρόνια η Πολεμική Αεροπορία έχει χάσει τρεις χειριστές και έχει απολέσει γύρω στα δεκαπέντε αεροσκάφη. Οταν, για παράδειγμα, ένα αεροσκάφος τρίτης γενιάς αγγίζει τα 50.000.000 δολάρια καταλαβαίνετε ότι το κόστος είναι τεράστιο. Για να μη μιλήσουμε για την ανθρώπινη απώλεια». Οπως λέει στη συνέχεια ο 30χρονος «γερακάρης», η εκπαίδευση των πεετριτών είναι εξαιρετικά «λεπτή»: «Τα γεράκια θέλουν ειδική μεταχείριση. Είναι πολύ περήφανα και άγρια πτηνά. Δεν δέχονται τα χάδια, όπως για παράδειγμα, ο σκύλος».
ΣΚΛΗΡΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ
Το πρώτο στάδιο της εκπαίδευσης περιλαμβάνει την εξημέρωση των γερακιών. Οταν αρχίσουν να εμπιστεύονται τους εκπαιδευτές τους, τα πουλιά αρχίζουν τις ελεύθερες πτήσεις εκτελώντας αρχικά κύκλους γύρω από τον συνοδό τους, ο οποίος τους «κουνάει» ένα ομοίωμα πτηνού (που περιέχει μικρά βαρίδια) και στη συνέχεια και στην ευρύτερη περιοχή. Αλλα «αξεσουάρ» που χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτής είναι το ειδικό γάντι για να μην πληγώνεται από τα μυτερά νύχια των γερακιών, η κουκούλα η οποία φοριέται στο κεφάλι των πτηνών για να είναι ήσυχα κατά τη μεταφορά τους από το ένα μέρος στο άλλο και για να μην αγριεύουν από θορύβους ή φωνές και η ειδική σφυρίχτρα με την οποία τα ελέγχει.
«Επίσης, κάτι που κάνουμε καθημερινά είναι να τα ζυγίζουμε. Τα γεράκια ζουν μόνιμα σε δίαιτα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουν ορισμένο βάρος ώστε να μην είναι ούτε πολύ χορτάτα, αλλά ούτε και να πεινούν, γιατί θα φύγουν προς αναζήτηση τροφής», συμπληρώνει ο κ. Φλεβάρης. Οι πετρίτες, που είναι από τα πιο γρήγορα ζώα στον κόσμο (έχει καταμετρηθεί ότι μπορούν να «βουτήξουν» με ταχύτητα μέχρι και 414 χλμ./ώρα), κάνουν καθημερινά το πολύ τέσσερις πτήσεις των είκοσι λεπτών και η εκπαίδευσή τους δεν σταματά ποτέ.
«Το κάθε γεράκι έχει γεννηθεί με τον δικό του χαρακτήρα. Ακόμη και το πέταγμά του διαφέρει από το ένα στο άλλο. Συνήθως, πιο δύστροπες είναι οι θηλυκές, οι οποίες είναι και μισή φορά πιο μεγάλες από τα αρσενικά» καταλήγει ο κ. Φλεβάρης, ο οποίος δεν μπορεί να κρύψει την αδυναμία του στον 11χρονο Ερμή: «Είναι ο πιο μεγάλος και το καμάρι μας. Πριν αναλάβω αυτό το πόστο, δεν είχα δει ποτέ στη ζωή μου γεράκι. Είναι καταληκτικά πλάσματα. Αν δεν τα ζήσει κάποιος από κοντά, δεν μπορεί να καταλάβει».
ΜΑΡΙΑ ΜΕΪΜΑΡΗ
Πηγή: Espresso
Οι φτερωτοί «σμηνίτες» της Πολεμικής Αεροπορίας «πάλιωσαν»! Από το 2000, οπότε άρχισε να εφαρμόζεται το πιλοτικό πρόγραμμα για την απομάκρυνση των κοπαδιών πουλιών από τα στρατιωτικά αεροδρόμια, τα έξι γεράκια, ράτσας peregrine falcons (ή αλλιώς πετρίτες), έχουν πάρει μέρος σε δεκάδες επιχειρήσεις φέρνοντάς τες όλες εις πέρας (σ.σ.: πρόσφατα απομάκρυναν ένα τεράστιο σμήνος από ψαρόνια που είχε κρύψει τον ήλιο στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας).
Οπως επισημαίνει ο επικεφαλής του προγράμματος Ανδρέας Φλεβάρης, ο οποίος προτού αναλάβει την «προγύμναση» των γερακιών ήταν εκπαιδευτής σκύλων στο ΚΕΦΣΚΥ (Κέντρο Εκπαίδευσης Φρουρών Σκύλων), τα τελευταία χρόνια τα ατυχήματα από την εισρόφηση πτηνών στους κινητήρες των αεροσκαφών έχουν αυξηθεί, με πιο πρόσφατη περίπτωση την πτώση ενός αεροσκάφους στον ποταμό Χάντσον της Νέας Υόρκης έπειτα από σύγκρουση με σμήνος από χήνες.
«Τα τριάντα τελευταία χρόνια η Πολεμική Αεροπορία έχει χάσει τρεις χειριστές και έχει απολέσει γύρω στα δεκαπέντε αεροσκάφη. Οταν, για παράδειγμα, ένα αεροσκάφος τρίτης γενιάς αγγίζει τα 50.000.000 δολάρια καταλαβαίνετε ότι το κόστος είναι τεράστιο. Για να μη μιλήσουμε για την ανθρώπινη απώλεια». Οπως λέει στη συνέχεια ο 30χρονος «γερακάρης», η εκπαίδευση των πεετριτών είναι εξαιρετικά «λεπτή»: «Τα γεράκια θέλουν ειδική μεταχείριση. Είναι πολύ περήφανα και άγρια πτηνά. Δεν δέχονται τα χάδια, όπως για παράδειγμα, ο σκύλος».
ΣΚΛΗΡΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ
Το πρώτο στάδιο της εκπαίδευσης περιλαμβάνει την εξημέρωση των γερακιών. Οταν αρχίσουν να εμπιστεύονται τους εκπαιδευτές τους, τα πουλιά αρχίζουν τις ελεύθερες πτήσεις εκτελώντας αρχικά κύκλους γύρω από τον συνοδό τους, ο οποίος τους «κουνάει» ένα ομοίωμα πτηνού (που περιέχει μικρά βαρίδια) και στη συνέχεια και στην ευρύτερη περιοχή. Αλλα «αξεσουάρ» που χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτής είναι το ειδικό γάντι για να μην πληγώνεται από τα μυτερά νύχια των γερακιών, η κουκούλα η οποία φοριέται στο κεφάλι των πτηνών για να είναι ήσυχα κατά τη μεταφορά τους από το ένα μέρος στο άλλο και για να μην αγριεύουν από θορύβους ή φωνές και η ειδική σφυρίχτρα με την οποία τα ελέγχει.
«Επίσης, κάτι που κάνουμε καθημερινά είναι να τα ζυγίζουμε. Τα γεράκια ζουν μόνιμα σε δίαιτα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουν ορισμένο βάρος ώστε να μην είναι ούτε πολύ χορτάτα, αλλά ούτε και να πεινούν, γιατί θα φύγουν προς αναζήτηση τροφής», συμπληρώνει ο κ. Φλεβάρης. Οι πετρίτες, που είναι από τα πιο γρήγορα ζώα στον κόσμο (έχει καταμετρηθεί ότι μπορούν να «βουτήξουν» με ταχύτητα μέχρι και 414 χλμ./ώρα), κάνουν καθημερινά το πολύ τέσσερις πτήσεις των είκοσι λεπτών και η εκπαίδευσή τους δεν σταματά ποτέ.
«Το κάθε γεράκι έχει γεννηθεί με τον δικό του χαρακτήρα. Ακόμη και το πέταγμά του διαφέρει από το ένα στο άλλο. Συνήθως, πιο δύστροπες είναι οι θηλυκές, οι οποίες είναι και μισή φορά πιο μεγάλες από τα αρσενικά» καταλήγει ο κ. Φλεβάρης, ο οποίος δεν μπορεί να κρύψει την αδυναμία του στον 11χρονο Ερμή: «Είναι ο πιο μεγάλος και το καμάρι μας. Πριν αναλάβω αυτό το πόστο, δεν είχα δει ποτέ στη ζωή μου γεράκι. Είναι καταληκτικά πλάσματα. Αν δεν τα ζήσει κάποιος από κοντά, δεν μπορεί να καταλάβει».
ΜΑΡΙΑ ΜΕΪΜΑΡΗ
Πηγή: Espresso