babaduma
Member
- Μηνύματα
- 5.057
- Likes
- 7.820
- Επόμενο Ταξίδι
- terra incognita
- Ταξίδι-Όνειρο
- α του Κενταύρου
Τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Στοκχόλμης και του Κόπερ (Σλοβενία) έφτασαν φέτος στην τελική φάση του διαγωνισμού που διοργανώνει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων (ESPO) για τη σχέση λιμανιού – πόλης. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε το βράδυ της Τετάρτης 9 Νοεμβρίου στις Βρυξέλλες, όπου πραγματοποιήθηκε η γενική συνέλευση του ESPO, με τη Στοκχόλμη να επικρατεί τελικά και τη Θεσσαλονίκη να καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση. Η διάκριση είναι σημαντική καθώς, κατά την κρίση της ολιγομελούς επιτροπής, μετείχε Σουηδός αλλά όχι Έλληνας. Το 2009 το βραβείο το κέρδισε το λιμάνι της Gijon (Ισπανία), ενώ το 2010 το βραβείο πήγε στο λιμάνι του Ελσίνκι.
Η επιτυχία γίνεται καθοριστική λόγω της χρονικής συγκυρίας. Τους τελευταίους μήνες η χώρα μας αντιμετωπίζεται στην Ευρώπη με καχυποψία, λόγω της διαρκούς αρνητικής προβολής, εξαιτίας του προβλήματος του δημοσίου χρέους που αντιμετωπίζει.
Η αξία, όμως, της συγκεκριμένης διάκρισης, είναι ακόμη μεγαλύτερη αν αναλογιστεί κανείς την ανύπαρκτη μέχρι σήμερα σχέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την πόλη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Μέχρι πρότινος το λιμάνι ήταν ένας περίκλειστος χώρος, στον οποίο πρόσβαση είχαν κατά βάση όσοι είχαν κάποια δουλειά. Διότι, μπορεί την τελευταία 15ετία – από την εποχή της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας – να υπάρχουν στην α’ προβλήτα αρκετοί – και οργανωμένοι – χώροι πολιτισμού, αλλά η πρόσβαση εξακολουθούσε να είναι δυσχερής και γι’ αυτό περιορισμένη. Ως αποτέλεσμα, οι χώροι αυτοί – οι περίφημες Αποθήκες – υπολειτουργούσαν και αξιοποιούνταν ελάχιστα.
Είναι γεγονός ότι οι ελληνικοί λιμένες δεν έχουν θέσει στις στρατηγικές τους προτεραιότητες τις σχέσεις τους με την πόλη στην οποία βρίσκονται, πολλώ δε μάλλον δεν έχουν συμβάλει τα μέγιστα στον διάλογο και στις σχετικές πρωτοβουλίες που βρίσκονται σε εξέλιξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η διοίκηση του ΟΛΘ αποφάσισε το 2010 να υιοθετήσει ως στρατηγικό στόχο τη σύσφιγξη των σχέσεων του λιμένα και της πόλης της Θεσσαλονίκης και την επίτευξη μιας αγαστής συνεργασίας με τους φορείς της. Προς αυτήν την κατεύθυνση εφαρμόσθηκε μια σειρά ενεργειών που απευθύνονταν τόσο στους φορείς όσο και, πολύ περισσότερο, στους κατοίκους της πόλης.
Το στοίχημα ήταν να έλθει το λιμάνι πιο κοντά στην πόλη, αφού άλλωστε βρίσκεται στην «καρδιά» του ιστορικού κέντρου του πολεοδομικού συγκροτήματος. Για να υλοποιηθεί το σχέδιο έπρεπε να γίνουν κάποια συγκεκριμένα βήματα που θα άλλαζαν την όψη της α’ προβλήτας και θα τη μετέτρεπαν σε ελκυστικό χώρο. Κατ’ αρχήν, απομακρύνθηκαν τα αυτοκίνητα που έδιναν στην α’ προβλήτα τριτοκοσμική όψη. Εν συνεχεία, ξεκίνησε η ήπια αισθητική και λειτουργική ανάπλαση του χώρου. Τοποθετήθηκε φωτισμός κα έγινε δενδροφύτευση. Μετακόμισαν οι υπηρεσίες του λιμενικού και απομακρύνθηκε ο παιδικός σταθμός. Έτσι, έμειναν διαθέσιμα κτίρια τα οποία θα αξιοποιηθούν για να φιλοξενήσουν δράσεις που συνάδουν με το λιμενικό χαρακτήρα.
Προκηρύχθηκε η κατασκευή και λειτουργία μαρίνας σκαφών αναψυχής, που θα ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια, αλλάζοντας όχι μόνο το «πρόσωπο» του λιμανιού αλλά και της ίδιας της πόλης. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της διοίκησης, προβλέπεται η παραχώρηση για περίοδο τουλάχιστον 30 ετών της θαλάσσιας ζώνης μπροστά από το κρηπίδωμα Νο. 1 του λιμανιού για τον ελλιμενισμό τουριστικών σκαφών και της χερσαίας ζώνης στην α’ προβλήτα (7195 στρέμματα) για την εξυπηρέτηση των χρηστών της μαρίνας – εστίαση, αναψυχή, εμπόριο ναυτιλιακών ειδών. Επίσης, προβλέπεται η παραχώρηση υπαίθριου χώρου στη β’ προβλήτα (9370 στρέμματα) για τη διαχείριση και την επισκευή σκαφών αναψυχής. Η μαρίνα θα διαθέτει 218 θέσεις ελλιμενισμού, ο χρόνος κατασκευής της υπολογίζεται στα τρία έτη, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του επενδυτικού σχεδίου εκτιμάται στα 11,3 εκατ. Ευρώ.
Ήδη η ήπια ανάπλαση της α’ προβλήτας έχει ολοκληρωθεί και οι Θεσσαλονικείς έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν τη βόλτα τους δίπλα στη θάλασσα με απόλυτη ασφάλεια. Μπορούν ακόμη να δουν τη Θεσσαλονίκη από τη θάλασσα, όπως προτρέπει ο ποιητής. Ένα «νεκρό και σκοτεινό» σημείο πήρε «ζωή και φως». Τα σχολεία έρχονται στο λιμάνι και τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν από κοντά και να πάρουν μια καλή «γεύση» του εμπορίου και της παγκοσμιοποίησης. Το Λιμενικό και Ναυτικό Μουσείο βρίσκεται σε φάση οργάνωσης, τόσο των εσωτερικών, όσο και των εξωτερικών του χώρων. Η διοίκηση του ΟΛΘ συνεργάζεται γι’ αυτό με το Ολυμπιακό Μουσείο. Όπως συνεργάζεται για διάφορα θέματα (κρουαζιέρα, προβολή της Θεσσαλονίκης, κλπ.) με το δήμο Θεσσαλονίκης, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, τα άλλα επιμελητήρια και παραγωγικούς συνδέσμους, αλλά και τους εκπροσώπους των χρηστών του λιμένος.
Η ανάπλαση του παλιού λιμανιού – στην α’ προβλήτα εδώ και χρόνια δεν υπάρχουν λιμενικές εργασίες – βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και είναι ορατή στον καθένα. Όπως, επίσης, είναι παρόν το πνεύμα συνεργασίας των φορέων, κάτι όχι και τόσο συνηθισμένο. Όλα αυτά εκτιμήθηκαν στην Ευρώπη από τον ESPO και στη Θεσσαλονίκη από πολλούς, σχεδόν απ’ όλους.
Η επιτυχία γίνεται καθοριστική λόγω της χρονικής συγκυρίας. Τους τελευταίους μήνες η χώρα μας αντιμετωπίζεται στην Ευρώπη με καχυποψία, λόγω της διαρκούς αρνητικής προβολής, εξαιτίας του προβλήματος του δημοσίου χρέους που αντιμετωπίζει.
Η αξία, όμως, της συγκεκριμένης διάκρισης, είναι ακόμη μεγαλύτερη αν αναλογιστεί κανείς την ανύπαρκτη μέχρι σήμερα σχέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την πόλη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Μέχρι πρότινος το λιμάνι ήταν ένας περίκλειστος χώρος, στον οποίο πρόσβαση είχαν κατά βάση όσοι είχαν κάποια δουλειά. Διότι, μπορεί την τελευταία 15ετία – από την εποχή της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας – να υπάρχουν στην α’ προβλήτα αρκετοί – και οργανωμένοι – χώροι πολιτισμού, αλλά η πρόσβαση εξακολουθούσε να είναι δυσχερής και γι’ αυτό περιορισμένη. Ως αποτέλεσμα, οι χώροι αυτοί – οι περίφημες Αποθήκες – υπολειτουργούσαν και αξιοποιούνταν ελάχιστα.
Είναι γεγονός ότι οι ελληνικοί λιμένες δεν έχουν θέσει στις στρατηγικές τους προτεραιότητες τις σχέσεις τους με την πόλη στην οποία βρίσκονται, πολλώ δε μάλλον δεν έχουν συμβάλει τα μέγιστα στον διάλογο και στις σχετικές πρωτοβουλίες που βρίσκονται σε εξέλιξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η διοίκηση του ΟΛΘ αποφάσισε το 2010 να υιοθετήσει ως στρατηγικό στόχο τη σύσφιγξη των σχέσεων του λιμένα και της πόλης της Θεσσαλονίκης και την επίτευξη μιας αγαστής συνεργασίας με τους φορείς της. Προς αυτήν την κατεύθυνση εφαρμόσθηκε μια σειρά ενεργειών που απευθύνονταν τόσο στους φορείς όσο και, πολύ περισσότερο, στους κατοίκους της πόλης.
Το στοίχημα ήταν να έλθει το λιμάνι πιο κοντά στην πόλη, αφού άλλωστε βρίσκεται στην «καρδιά» του ιστορικού κέντρου του πολεοδομικού συγκροτήματος. Για να υλοποιηθεί το σχέδιο έπρεπε να γίνουν κάποια συγκεκριμένα βήματα που θα άλλαζαν την όψη της α’ προβλήτας και θα τη μετέτρεπαν σε ελκυστικό χώρο. Κατ’ αρχήν, απομακρύνθηκαν τα αυτοκίνητα που έδιναν στην α’ προβλήτα τριτοκοσμική όψη. Εν συνεχεία, ξεκίνησε η ήπια αισθητική και λειτουργική ανάπλαση του χώρου. Τοποθετήθηκε φωτισμός κα έγινε δενδροφύτευση. Μετακόμισαν οι υπηρεσίες του λιμενικού και απομακρύνθηκε ο παιδικός σταθμός. Έτσι, έμειναν διαθέσιμα κτίρια τα οποία θα αξιοποιηθούν για να φιλοξενήσουν δράσεις που συνάδουν με το λιμενικό χαρακτήρα.
Προκηρύχθηκε η κατασκευή και λειτουργία μαρίνας σκαφών αναψυχής, που θα ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια, αλλάζοντας όχι μόνο το «πρόσωπο» του λιμανιού αλλά και της ίδιας της πόλης. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της διοίκησης, προβλέπεται η παραχώρηση για περίοδο τουλάχιστον 30 ετών της θαλάσσιας ζώνης μπροστά από το κρηπίδωμα Νο. 1 του λιμανιού για τον ελλιμενισμό τουριστικών σκαφών και της χερσαίας ζώνης στην α’ προβλήτα (7195 στρέμματα) για την εξυπηρέτηση των χρηστών της μαρίνας – εστίαση, αναψυχή, εμπόριο ναυτιλιακών ειδών. Επίσης, προβλέπεται η παραχώρηση υπαίθριου χώρου στη β’ προβλήτα (9370 στρέμματα) για τη διαχείριση και την επισκευή σκαφών αναψυχής. Η μαρίνα θα διαθέτει 218 θέσεις ελλιμενισμού, ο χρόνος κατασκευής της υπολογίζεται στα τρία έτη, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του επενδυτικού σχεδίου εκτιμάται στα 11,3 εκατ. Ευρώ.
Ήδη η ήπια ανάπλαση της α’ προβλήτας έχει ολοκληρωθεί και οι Θεσσαλονικείς έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν τη βόλτα τους δίπλα στη θάλασσα με απόλυτη ασφάλεια. Μπορούν ακόμη να δουν τη Θεσσαλονίκη από τη θάλασσα, όπως προτρέπει ο ποιητής. Ένα «νεκρό και σκοτεινό» σημείο πήρε «ζωή και φως». Τα σχολεία έρχονται στο λιμάνι και τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν από κοντά και να πάρουν μια καλή «γεύση» του εμπορίου και της παγκοσμιοποίησης. Το Λιμενικό και Ναυτικό Μουσείο βρίσκεται σε φάση οργάνωσης, τόσο των εσωτερικών, όσο και των εξωτερικών του χώρων. Η διοίκηση του ΟΛΘ συνεργάζεται γι’ αυτό με το Ολυμπιακό Μουσείο. Όπως συνεργάζεται για διάφορα θέματα (κρουαζιέρα, προβολή της Θεσσαλονίκης, κλπ.) με το δήμο Θεσσαλονίκης, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, τα άλλα επιμελητήρια και παραγωγικούς συνδέσμους, αλλά και τους εκπροσώπους των χρηστών του λιμένος.
Η ανάπλαση του παλιού λιμανιού – στην α’ προβλήτα εδώ και χρόνια δεν υπάρχουν λιμενικές εργασίες – βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και είναι ορατή στον καθένα. Όπως, επίσης, είναι παρόν το πνεύμα συνεργασίας των φορέων, κάτι όχι και τόσο συνηθισμένο. Όλα αυτά εκτιμήθηκαν στην Ευρώπη από τον ESPO και στη Θεσσαλονίκη από πολλούς, σχεδόν απ’ όλους.