tkaramp
Member
- Μηνύματα
- 165
- Likes
- 1.319
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού
4η μέρα (Top Kapi, αγορές και τζαμιά)
Αν και σκοπεύαμε να είμαστε νωρίς το πρωί έξω από το παλάτι Top Kapi, αργήσαμε αρκετά να ξυπνήσουμε. Έτσι αποφασίσαμε να επαναλάβουμε την επιτυχημένη τακτική της Αγίας Σοφίας και να πάμε στο παλάτι σχετικά αργά μετά το μεσημέρι, μπας και πετύχουμε λιγότερο κόσμο. Μέχρι να έρθει εκείνη η ώρα, θα γυρίζαμε διάφορα σημεία του κέντρου που δεν είχαμε επισκεφτεί ακόμα (κυρίως τζαμιά και αγορές).
Πρώτη στάση η μικρή Αγία Σοφία ή αλλιώς μονή των Αγίων Σεργίου και Βάκχου, η οποία χτίστηκε το 527 από τον Ιουστινιανό λίγο πριν την “μεγάλη” Αγία Σοφία. Εσωτερικά, υπήρχε μόνο ένας κύριος που σκούπιζε το χαλί και μας προειδοποίησε να μην περάσουμε το διαχωριστικό στο κέντρο του τζαμιου. Ο ναός είναι πολύ καλά συντηρημένος, με βυζαντινούς κίονες στα κιονόκρανα των οποίων μπορείς να διακρίνεις άνετα τα αρχικά του Ιουστινιανού και της Θεοδώρας. Ελληνικές επιγραφές διακρίνονται και στα περιστύλια, ενώ όλοι οι τοίχοι έχουν ασβεστωθει με τον τρούλο να φέρει τα κλασικά σχήματα που συναντάς σε οθωμανικά τζαμιά.
Στην ίδια γειτονιά βρίσκεται και το Sokollu τζαμί. Οθωμανικο κτήριο 16ου αιώνα αυτό, χτισμένο από τον διάσημο αρχιτέκτονα Σινάν και διακοσμημένο με πολύ όμορφα και παλιά Iznik πλακάκια. Χρηματοδοτήθηκε από τον τελευταίο μεγάλο βεζύρη του σουλτάνου Σουλευμάν, τον Σόκολου Μεχμέτ πασά. Ο συγκεκριμένος ήταν αυτός ο οποίος απέκρυψε τον θάνατο του σουλτάνου Σουλευμάν για πάνω από μήνα, έτσι ώστε να συνεχιστεί η εκστρατεία στην οποία συμμετείχαν και βρισκόταν σε εξέλιξη. Το ξεχωριστό με αυτό το τζαμί για τους μουσουλμάνους, είναι ότι φέρει 3 κομμάτια από την μαύρη πέτρα του Kaaba. Το πρώτο βρίσκεται πάνω από την κεντρική πόρτα, το δεύτερο πάνω από το mihrab και το τρίτο στην είσοδο του mimber.
Μετά από ένα σύντομο περπάτημα συνηθισμένοι πλέον από τις ανηφοροκατηφόρες του ιστορικού κέντρου, και ενώ περάσαμε έξω από τη Στήλη του Κωνσταντίνου, φτάσαμε σε μία από τις εισόδους του Kapali Carsi, δηλαδή της παλιάς, κεντρικής, στεγασμένης αγοράς της Πόλης. Η αγορά ήταν όπως αναμενόταν γεμάτη κόσμο και αρκετά χαοτική. Δεν θέλαμε να αγοράσουμε τίποτα (και να θέλαμε θα το κάναμε εκτός αγοράς μιας και ξέραμε ότι γενικά οι τιμές εκει μέσα ήταν μεγαλύτερες από ότι αλλού στην πόλη), αλλά γενικά δεν νιώσαμε ιδιαίτερη πίεση από κράχτες και πωλητές. Ιδιαίτερα χρήσιμος πάντως, μας φάνηκε ο ταξιδιωτικός οδηγός μας (Rick Steves, Istanbul) ο οποίος μας κατεύθυνε μέσα στην λαβυρινθώδη αγορά, εξηγώντας την τρέχουσα κατάσταση αλλά και την ιστορία διαφόρων σημείων της.
Μεταξύ άλλων μας έβγαλε σε ένα αίθριο, όπου και βρισκόταν το καλύτερο -κατά τον οδηγό πάντα- κατάστημα για αγορά χαλιών (Osman carpet’s shop). Το μαγαζί ήταν πολύ ωραίο και ο άνθρωπος μέσα εξυπηρετικότατος, μας εξήγησε διάφορα πράγματα και δεν έγινε καθόλου φορτικός όταν χαιρετίσαμε χωρίς να αγοράσουμε κάτι. Κατά δεύτερον, μας πέρασε από την αυλή του Kizlaragasi Han, όπου και στεγάζονται μαγαζιά ανθρώπων που ανακυκλώνουν υλικά δευτέρας διαλογής (μεταξύ άλλων χρυσό και ασήμι) και τα μετατρέπουν σε καινούργια αντικείμενα. Ένας χρυσοχόος μάλιστα (μετά από σύσταση του οδηγού να τον αναζητήσουμε), μας έκανε και ένα μίνι tour στο εργαστήριο και τα εργαλεία που χρησιμοποιεί, αν και δυστυχώς εκείνη τη στιγμή που πήγαμε η φωτιά ήταν σχεδόν σβηστή.
Βγαίνοντας από την αγορά, αφού περάσαμε κατά σειρά από την εκκλησία της Θεοτόκου Κυριώτισσας (Kalenderhane Mosque) η οποία είχε κρατήσει αρκετά την βυζαντινή αισθητική στο εσωτερικό της (μάρμαρα, κιονόκρανα, και κάποια μικρά κομμάτια από τοιχογραφίες) και το υδραγωγείο του Βαλεντιανού, έφτασε η ώρα να πάμε προς το παλάτι Top Kapi.
Το παλάτι είναι πολύ μεγάλο και δεν θέλω να κουράσω περιγράφοντας αναλυτικά όλους τους χώρους του. Προσωπικά μου άρεσε πολύ καθώς το οθωμανικό στυλ ήταν φανερό, κάτι που το έκανε πολύ διαφορετικό από τα αρκετά ευρωπαϊκά ανάκτορα που έχω επισκεφθεί. Αυτός είναι και ο λόγος που το προτιμήσαμε σε σχέση με το Dolmabahce το οποίο από ότι έχω διαβάσει είναι πολύ πιο ευρωπαϊκής επιρροής.
Ο χώρος του χαρεμιού και των δωματίων του σουλτάνου, κατά τη γνώμη μας είναι το highlight της επίσκεψης. Αν το επισκεφθείτε σύντομα βέβαια, ετοιμαστείτε για πάρα πολλούς χώρους κλειστούς για συντήρηση. Πολύ όμορφα τα δωμάτια γεμάτα πλακάκια διαφόρων χρωμάτων εκτός όπως σωστά παρατήρησε ο Ι. από τα … μπάνια τους(!!) (τελείως ανάποδοι αυτοί οι Τούρκοι). Σχετικά με τους άλλους χώρους, κλειστό για ανακαίνιση (το έχει η μοίρα μας) ήταν και το θησαυροφυλάκιο με το 4ο μεγαλύτερο διαμάντι του κόσμου, ενώ πάλι υπήρχε αίθουσα ιερών λειψάνων όπου εκτός από ακόμα μερικές τρίχες του προφήτη υπήρχαν αντικείμενα του στυλ η ράβδος του Μωυσή ή το σπαθί του Δαυίδ.
Έχοντας αφήσει μετά από κάποιες ώρες το Top Kapi, φτάσαμε στην Αιγυπτιακή αγορά. Ωραία χρώματα και μυρωδιές παντού, χτυπήσαμε και από έναν χυμό ρόδι και αρχίσαμε να προσπαθούμε να βρούμε το τζαμι του Rustem Pasha που ήταν εκεί κοντά και ο οδηγός μας το παίνευε ιδιαίτερα ως ένα από τα τζαμιά της πόλης με το πιο εντυπωσιακό εσωτερικό. Έλεγε μάλιστα ότι οι ντόπιοι λένε ότι αν το μπλε τζαμί είναι η Notre Dame της πόλης τότε το τζαμί αυτό είναι η Sainte Chapelle. Με μεγάλη δυσκολία καταφέραμε να βρούμε την είσοδο του, για να διαπιστώσουμε ότι άνθρακες ο θησαυρός καθώς και αυτό ήταν ολοκληρωτικά κλειστό για ανακαίνιση.
Μετά από λίγο ακόμα περπάτημα σε Beyoglou-Istiklal, και ενώ πάλι η τεράστια ουρά στον πύργο του Γαλατά δεν μας άφησε να τον ανέβουμε, τελειώσαμε την μέρα μας τρώγοντας ένα πολύ νόστιμο κιουνεφέ στο Keyfeder Künefe Katmer.
Ακολουθούν φωτογραφίες από την τέταρτη μέρα.
Αν και σκοπεύαμε να είμαστε νωρίς το πρωί έξω από το παλάτι Top Kapi, αργήσαμε αρκετά να ξυπνήσουμε. Έτσι αποφασίσαμε να επαναλάβουμε την επιτυχημένη τακτική της Αγίας Σοφίας και να πάμε στο παλάτι σχετικά αργά μετά το μεσημέρι, μπας και πετύχουμε λιγότερο κόσμο. Μέχρι να έρθει εκείνη η ώρα, θα γυρίζαμε διάφορα σημεία του κέντρου που δεν είχαμε επισκεφτεί ακόμα (κυρίως τζαμιά και αγορές).
Πρώτη στάση η μικρή Αγία Σοφία ή αλλιώς μονή των Αγίων Σεργίου και Βάκχου, η οποία χτίστηκε το 527 από τον Ιουστινιανό λίγο πριν την “μεγάλη” Αγία Σοφία. Εσωτερικά, υπήρχε μόνο ένας κύριος που σκούπιζε το χαλί και μας προειδοποίησε να μην περάσουμε το διαχωριστικό στο κέντρο του τζαμιου. Ο ναός είναι πολύ καλά συντηρημένος, με βυζαντινούς κίονες στα κιονόκρανα των οποίων μπορείς να διακρίνεις άνετα τα αρχικά του Ιουστινιανού και της Θεοδώρας. Ελληνικές επιγραφές διακρίνονται και στα περιστύλια, ενώ όλοι οι τοίχοι έχουν ασβεστωθει με τον τρούλο να φέρει τα κλασικά σχήματα που συναντάς σε οθωμανικά τζαμιά.
Στην ίδια γειτονιά βρίσκεται και το Sokollu τζαμί. Οθωμανικο κτήριο 16ου αιώνα αυτό, χτισμένο από τον διάσημο αρχιτέκτονα Σινάν και διακοσμημένο με πολύ όμορφα και παλιά Iznik πλακάκια. Χρηματοδοτήθηκε από τον τελευταίο μεγάλο βεζύρη του σουλτάνου Σουλευμάν, τον Σόκολου Μεχμέτ πασά. Ο συγκεκριμένος ήταν αυτός ο οποίος απέκρυψε τον θάνατο του σουλτάνου Σουλευμάν για πάνω από μήνα, έτσι ώστε να συνεχιστεί η εκστρατεία στην οποία συμμετείχαν και βρισκόταν σε εξέλιξη. Το ξεχωριστό με αυτό το τζαμί για τους μουσουλμάνους, είναι ότι φέρει 3 κομμάτια από την μαύρη πέτρα του Kaaba. Το πρώτο βρίσκεται πάνω από την κεντρική πόρτα, το δεύτερο πάνω από το mihrab και το τρίτο στην είσοδο του mimber.
Μετά από ένα σύντομο περπάτημα συνηθισμένοι πλέον από τις ανηφοροκατηφόρες του ιστορικού κέντρου, και ενώ περάσαμε έξω από τη Στήλη του Κωνσταντίνου, φτάσαμε σε μία από τις εισόδους του Kapali Carsi, δηλαδή της παλιάς, κεντρικής, στεγασμένης αγοράς της Πόλης. Η αγορά ήταν όπως αναμενόταν γεμάτη κόσμο και αρκετά χαοτική. Δεν θέλαμε να αγοράσουμε τίποτα (και να θέλαμε θα το κάναμε εκτός αγοράς μιας και ξέραμε ότι γενικά οι τιμές εκει μέσα ήταν μεγαλύτερες από ότι αλλού στην πόλη), αλλά γενικά δεν νιώσαμε ιδιαίτερη πίεση από κράχτες και πωλητές. Ιδιαίτερα χρήσιμος πάντως, μας φάνηκε ο ταξιδιωτικός οδηγός μας (Rick Steves, Istanbul) ο οποίος μας κατεύθυνε μέσα στην λαβυρινθώδη αγορά, εξηγώντας την τρέχουσα κατάσταση αλλά και την ιστορία διαφόρων σημείων της.
Μεταξύ άλλων μας έβγαλε σε ένα αίθριο, όπου και βρισκόταν το καλύτερο -κατά τον οδηγό πάντα- κατάστημα για αγορά χαλιών (Osman carpet’s shop). Το μαγαζί ήταν πολύ ωραίο και ο άνθρωπος μέσα εξυπηρετικότατος, μας εξήγησε διάφορα πράγματα και δεν έγινε καθόλου φορτικός όταν χαιρετίσαμε χωρίς να αγοράσουμε κάτι. Κατά δεύτερον, μας πέρασε από την αυλή του Kizlaragasi Han, όπου και στεγάζονται μαγαζιά ανθρώπων που ανακυκλώνουν υλικά δευτέρας διαλογής (μεταξύ άλλων χρυσό και ασήμι) και τα μετατρέπουν σε καινούργια αντικείμενα. Ένας χρυσοχόος μάλιστα (μετά από σύσταση του οδηγού να τον αναζητήσουμε), μας έκανε και ένα μίνι tour στο εργαστήριο και τα εργαλεία που χρησιμοποιεί, αν και δυστυχώς εκείνη τη στιγμή που πήγαμε η φωτιά ήταν σχεδόν σβηστή.
Βγαίνοντας από την αγορά, αφού περάσαμε κατά σειρά από την εκκλησία της Θεοτόκου Κυριώτισσας (Kalenderhane Mosque) η οποία είχε κρατήσει αρκετά την βυζαντινή αισθητική στο εσωτερικό της (μάρμαρα, κιονόκρανα, και κάποια μικρά κομμάτια από τοιχογραφίες) και το υδραγωγείο του Βαλεντιανού, έφτασε η ώρα να πάμε προς το παλάτι Top Kapi.
Το παλάτι είναι πολύ μεγάλο και δεν θέλω να κουράσω περιγράφοντας αναλυτικά όλους τους χώρους του. Προσωπικά μου άρεσε πολύ καθώς το οθωμανικό στυλ ήταν φανερό, κάτι που το έκανε πολύ διαφορετικό από τα αρκετά ευρωπαϊκά ανάκτορα που έχω επισκεφθεί. Αυτός είναι και ο λόγος που το προτιμήσαμε σε σχέση με το Dolmabahce το οποίο από ότι έχω διαβάσει είναι πολύ πιο ευρωπαϊκής επιρροής.
Ο χώρος του χαρεμιού και των δωματίων του σουλτάνου, κατά τη γνώμη μας είναι το highlight της επίσκεψης. Αν το επισκεφθείτε σύντομα βέβαια, ετοιμαστείτε για πάρα πολλούς χώρους κλειστούς για συντήρηση. Πολύ όμορφα τα δωμάτια γεμάτα πλακάκια διαφόρων χρωμάτων εκτός όπως σωστά παρατήρησε ο Ι. από τα … μπάνια τους(!!) (τελείως ανάποδοι αυτοί οι Τούρκοι). Σχετικά με τους άλλους χώρους, κλειστό για ανακαίνιση (το έχει η μοίρα μας) ήταν και το θησαυροφυλάκιο με το 4ο μεγαλύτερο διαμάντι του κόσμου, ενώ πάλι υπήρχε αίθουσα ιερών λειψάνων όπου εκτός από ακόμα μερικές τρίχες του προφήτη υπήρχαν αντικείμενα του στυλ η ράβδος του Μωυσή ή το σπαθί του Δαυίδ.
Έχοντας αφήσει μετά από κάποιες ώρες το Top Kapi, φτάσαμε στην Αιγυπτιακή αγορά. Ωραία χρώματα και μυρωδιές παντού, χτυπήσαμε και από έναν χυμό ρόδι και αρχίσαμε να προσπαθούμε να βρούμε το τζαμι του Rustem Pasha που ήταν εκεί κοντά και ο οδηγός μας το παίνευε ιδιαίτερα ως ένα από τα τζαμιά της πόλης με το πιο εντυπωσιακό εσωτερικό. Έλεγε μάλιστα ότι οι ντόπιοι λένε ότι αν το μπλε τζαμί είναι η Notre Dame της πόλης τότε το τζαμί αυτό είναι η Sainte Chapelle. Με μεγάλη δυσκολία καταφέραμε να βρούμε την είσοδο του, για να διαπιστώσουμε ότι άνθρακες ο θησαυρός καθώς και αυτό ήταν ολοκληρωτικά κλειστό για ανακαίνιση.
Μετά από λίγο ακόμα περπάτημα σε Beyoglou-Istiklal, και ενώ πάλι η τεράστια ουρά στον πύργο του Γαλατά δεν μας άφησε να τον ανέβουμε, τελειώσαμε την μέρα μας τρώγοντας ένα πολύ νόστιμο κιουνεφέ στο Keyfeder Künefe Katmer.
Ακολουθούν φωτογραφίες από την τέταρτη μέρα.