dbalats
Member
- Μηνύματα
- 136
- Likes
- 1.375
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΚΚΡΑ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ. ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ. KUMASI: TO BAΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ASHANTI
- ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ
- ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΒΟΛΤΑ
- ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ ΦΥΛΗ ΤΩΝ TAMBERMA
- ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΠΕΝΙΝ
- ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. GANVIÉ: ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟ. OUIDAH: ΒΟΥΝΤΟΥ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΛΑΒΟΠΑΖΑΡΟΥ ΤΗΣ ΔΑΧΟΜΕΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ. GRAND POPO KAI ΤΕΛΕΤΗ ΒΟΥΝΤΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ LOMÉ, ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Τι είναι αυτό που με τραβάει στη Δυτική Αφρική; Είναι μήνες τώρα που μoυ έχουν λείψει τα ταξίδια, λόγω του κορωνοϊού, και από όλες τις περιοχές που έχω επισκεφθεί, πιο πολύ έχω νοσταλγήσει την Δυτική Αφρική, δίχως να μπορώ να εξηγήσω το γιατί. Μεγάλα αξιοθέατα, όπως η υπόλοιπη Αφρική, δεν έχει. Θα βρεις καταρράκτες, αλλά όχι σαν τους Βικτόρια, θα βρεις άγρια ζωή, αλλά όχι σαν τα εθνικά πάρκα της Ανατολικής Αφρικής, θα βρεις βουνά, αλλά όχι σαν το Κιλιμάντζαρο, θα βρεις νησιά, αλλά όχι σαν την Ζανζιβάρη ή την Μαδαγασκάρη. Υπάρχουν προβλήματα ασφάλειας, μετακίνησης, διατροφής, διαμονής, υγιεινής. Και παρ’όλα αυτά, διαβάζω, ξαναδιαβάζω και δεν χορταίνω τις περιγραφές του Travel Stories, την λογοτεχνική εξιστόρηση του kalspiros, την χρηστική ιστορία του Anas Tassos, τις γλαφυρές περιγραφές του hydronetta και της lullu, την επιγραμματική του Yorgos. Προσπαθώντας να απαντήσω στα ερωτήματα αυτά, αποφάσισα να γράψω και την δική μου ιστορία, για τρεις χώρες που έχουν ελάχιστα περιγραφεί: την Γκάνα, για την οποία είχε μια καταπληκτική ιστορία ο kalspiros, αλλά μόνο για τα παράλια και την ανατολική περιοχή της Βόλτα, καθώς και για το Τόγκο και το Μπενίν, για τις οποίες υπάρχει μια σύντομη περιγραφή από τον Yorgos, αλλά εγώ αποκόμισα αρκετά διαφορετικές εντυπώσεις. Πρόκειται για ένα ταξίδι μου που έγινε με άλλους τρεις φίλους, λίγο πριν μας βρει ο κορωνοϊός.
Elmina Coast, Γκάνα
Φυλή Tamberma, Βορειο-Ανατολικό Τόγκο
Παραλία στον Κόλπο της Γουϊνέας
Legba, Θεότητα Βουντού που απεικονίζεται σαν άνδρας με προέχοντα φαλλό, Ιερό Δάσος του Kpasse, Μπενίν
ΤΑ ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ
Διαδρομή: Το πρόγραμμα του ταξιδιού ήταν μια κυκλική διαδρομή με κάποιες μικρές επεκτάσεις, κατά την οποία θα ξεκινούσαμε από την Άκκρα, την πρωτεύουσα της Γκάνας , θα συνεχίζαμε στο κέντρο και τον βορρά της Γκάνας, θα περνούσαμε στο βόρειο Τόγκο, μετά στο βόρειο Μπενίν, και θα το διασχίζαμε προς νότο. Στη συνέχεια θα μπαίναμε στο νότιο Τόγκο και θα ολοκληρώναμε τον κύκλο στην Άκκρα. Η διαδρομή αυτή είχε το πλεονέκτημα ότι θα βλέπαμε σχεδόν ολόκληρες τις τρεις χώρες, εκτός από το κεντρικό Τόγκο, το οποίο όμως δεν παρουσιάζει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Επίσης, ήταν φθηνότερα τα αεροπορικά εισιτήρια, μιάς και η Άκκρα έχει καλές αεροπορικές συνδέσεις.
Η διαδρομή του ταξιδιού μας στην περιοχή αυτή της Δυτικής Αφρικής
Αεροπορικά - Μετακινήσεις: Όπως και στους περισσότερους προορισμούς στη Δυτική Αφρική, η Turkish είναι σχεδόν μονόδρομος, αν δεν θέλεις να πας μέσω Γαλλίας ή Βρυξελλών, και έχει και φθηνότερα εισιτήρια. Όσον αφορά τις εσωτερικές μετακινήσεις, άν δεν θέλεις να ταξιδέψεις στη Δυτική Αφρική με τα bush taxis και με τα υπόλοιπα τοπικά δημόσια μέσα που συχνά είναι ανύπαρκτα, χρειάζεται να κλείσεις ιδιωτική μετακίνηση. Επειδή στο ταξίδι θα συμμετείχαμε 4 άτομα, επικοινωνήσαμε με έναν τοπικό πράκτορα στην Άκκρα, τον οποίο μας είχε συστήσει μια φίλη που είχε κάνει παρόμοιο ταξίδι λίγα χρόνια πριν. Κλείσαμε λοιπόν ένα τζιπ 4x4 με οδηγό, ήταν ένα Nissan Patrol, αρκετά μεγάλο, στο οποίο χωρούσαμε άνετα, μαζί με τις αποσκευές μας. Τέσσερα άτομα είναι το ιδανικό για τέτοιο ταξίδι, επειδή το κόστος είναι πολύ μικρό για τον καθένα. Επίσης, του δώσαμε το πρόγραμμά μας, και του είπαμε να μας προτείνει και ξενοδοχεία, μερικά από τα οποία δεχθήκαμε, αλλά μερικά τα αλλάξαμε σύμφωνα με πληροφορίες που βρήκαμε στο Ίντερνετ. Ένα ακόμη πλεονέκτημα του τοπικού πρακτορείου, ήταν ότι είχαμε τον ντόπιο οδηγό, ένας ντόπιος είναι πολύτιμος στα μέρη αυτά, επειδή γλιτώνεις χρόνο και επισκέπτεσαι μέρη στα οποία μόνος σου θα ήταν δύσκολο και επικίνδυνο να πας.
Βίζες: Όπως έχω ξαναγράψει, έχω σαν αρχή όταν μπορώ να βγάλω βίζα για μια χώρα από πριν, να το κάνω, αποφεύγοντας την βίζα on arrival, ώστε να μην γίνομαι υποχείριο του κάθε κρετίνου τελωνειακού υπαλλήλου που ζητάει μίζα για αστείους λόγους, αλλά και για να αποφεύγω τις μεγάλες ουρές στις αφίξεις των αεροδρομίων. Ξεκίνησα με την Γκάνα, για την οποία, ευτυχώς, υπάρχει ελληνικό προξενείο, το οποίο πρόσφατα έχει μετακινηθεί στη Λεωφόρο Συγγρού. Πρόξενος, όπως και στις περισσότερες Αφρικανικές χώρες, είναι κάποιος ιδιοκτήτης ναυτιλιακής εταιρείας. Η διαδικασία δεν ήταν δύσκολη, απλώς υποβάλλεις κάποια χαρτιά και δικαιολογητικά, π.χ. το αεροπορικό εισιτήριο και την διαμονή, και πληρώνεις το αντίτιμο, που ήταν 85€ (διπλής εισόδου). Αφήνεις το διαβατήριο και το ξαναπαίρνεις μετά 2-3 εργάσιμες ημέρες.
Το πρόβλημα, όμως, που προέκυψε, ήταν ότι στην σφραγίδα της βίζας του διαβατηρίου έγραφε πως η βίζα ισχύει για έναν μήνα μετά, ενώ το ταξίδι μας ήταν μετά ενάμισυ μήνα. Όταν το είδα ξαναπήγα στο προξενείο, και ο υπεύθυνος υπάλληλος – ένας Γκανέζος, μου είπε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, και ότι ο μήνας ισχύει από την άφιξη στην Γκάνα και μετά. Έστειλα φωτοκόπια στον Αφρικανό πράκτορα, ο οποίος φάνηκε πολύ προβληματισμένος για την εγκυρότητας της βίζας, και μάλιστα ρώτησε και κάποιους από την υπηρεσία του τελωνείου και του είπαν ότι η βίζα δεν θα ισχύει. Τέταρτη επίσκεψη στο πρακτορείο και ο Γκανέζος ανένδοτος, έλεγε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα και μου έδωσε και το κινητό του, ώστε να τον πάρουν οι υπάλληλοι του αεροδρομίου αν έχουν κάποια αμφιβολία! Δεν μπορούσα να κάνω και κάτι άλλο, το δέχθηκα, αλλά μέχρι να φθάσουμε στην Άκκρα είχα λίγη αγωνία. Ήξερα βέβαια ότι δεν θα μας γύριζαν πίσω, στην Αφρική όλα τακτοποιούνται με το κατάλληλο αντίτιμο! Εκτός από την Γκάνα, διαθέτει και το Τόγκο προξενείο στη χώρα μας, κάπου στην Εκάλη, επί της Λεωφόρου Θησέως, πάλι ένα γραφείο ναυτιλιακής εταιρείας, όπου υπάρχει ένας υπεύθυνος. Κι εκεί η διαδικασία εύκολη, με κόστος αν θυμάμαι καλά γύρω στα 50€, επειδή ήταν βίζα διπλής εισόδου (βόρειo τμήμα και νότιο τμήμα της χώρας). Τέλος, η βίζα του Μπενίν βγαίνει online σε λίγα λεπτά, με κόστος κι εδώ 50€.
Εμβόλια: Είμαι, και λόγω επαγγέλματος, φανατικός οπαδός των εμβολίων, μιας από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις της ανθρωπότητας. Και μην μου σχολιάσει κανένας αντιεμβολιαστής! “Απολαύσαμε” όλοι εφέτος μια light εκδοχή του πλανήτη μας, όπως τον αντιλαμβάνονται οι αντιεμβολιαστές, μια πανδημία χωρίς εμβόλιο για αρκετούς μήνες και δεν νομίζω να σας άρεσε. Και λέω “light” επειδή η κανονική εκδοχή τους, είναι να κυκλοφορούν ελεύθερα και η ιλαρά, η πολιομυελίτιδα, η διφθερίτιδα, και δεκάδες άλλες μολυσματικές ασθένειες που αντιμετωπίζονται σήμερα με εμβόλια, με πολλά εκατομμύρια νεκρούς και αρρώστους και τη γη να έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο νοσοκομείο και νεκροταφείο. Θα σας πω λοιπόν, ποιά εμβόλια θεωρώ απαραίτητα για την Δυτική Αφρική, αλλά και όλη την Αφρική γενικότερα. Θα τα γράψω κάπως εκτεταμένα, επειδή διαβάζω συχνά ερωτήσεις για το θέμα αυτό. Το εμβόλιο του κίτρινου πυρετού είναι το μόνο αναγκαίο και το ζητάνε στα σύνορα (όχι πάντα). Κατά την γνώμη μου επιβάλλεται επίσης και το εμβόλιο της πολιομυελίτιδας, ιδίως επειδή στη βόρεια Γκάνα ενδημεί η πάθηση αυτή. Όλοι το έχουμε κάνει παιδιά, αλλά αν δεν έχει γίνει επαναληπτική δόση κατά τα τελευταία 8-10 χρόνια, πρέπει να γίνει μια επανάληψη. Το ιδανικό είναι να γίνει σε συνδυασμό με τα εμβόλια διφθερίτιδας, τετάνου και κοκύτη, υπάρχει στην Ελλάδα το σκεύασμα 4πλού εμβολίου Boostrix Polio.
Δυστυχώς, υπάρχει και άλλη επιδημία στη βόρεια Γκάνα, της μηνιγγίτιδας. Υπάρχουν πολλά σκευάσματα εμβολίου και για πολλούς τύπους μηνιγγιτιδόκοκκου, αλλά στην υποσαχάρια Αφρική ο τύπος που κάνει τις επιδημίες είναι ο Α, και το καλύτερο σκεύασμα για ενήλικες είναι το Nimenrix (ευτυχώς, επειδή το σκεύασμα για τον τύπο Β είναι πανάκριβο και δεν καλύπτεται και από τα ασφαλιστικά ταμεία, όπως του τύπου Α). Αν θέλετε να είστε πλήρως καλυμμένοι, κάνετε και μια επαναληπτική δόση του τριπλού εμβολίου για ιλαρά-παρωτίτιδα-ερυθρά, καθώς και τα εμβόλια ηπατίτιδας Α και Β, χολέρας και τύφου (τα δύο τελευταία δεν είναι τελείως απαραίτητα, αν δεν τρώτε street food και ακολουθείτε βασικούς κανόνες υγιεινής). Ευτυχώς κυκλοφόρησαν και τα εμβόλια για τον κορωνοϊό, ώστε να μπορέσουμε σύντομα να ξαναμπουμε σε κανονικούς ρυθμούς και να ξαναρχίσουμε τα ταξίδια. Τέλος, δυό λόγια για την ελονοσία, για την οποία μέχρι πρόσφατα δεν υπήρχε εμβόλιο,. Τα τελευταία νέα είναι ότι κυκλοφόρησε και εμβόλιο για την ελονοσία, με καλά αποτελέσματα σε δοκιμές που γίνονται στη Γκάνα, την Κένυα και την Ρουάντα. Ακόμη δεν έχει γίνει ευρείας χρήσης και γιαυτό είναι απαραίτητη η προφυλακτική αγωγή. Η καλύτερη επιλογή είναι τα χάπια Malarone, ακριβά μεν, αλλά γράφονται στα ασφ. ταμεία, όπως και όλα τα εμβόλια που προανάφερα. Μην δοκιμάσετε άλλα χάπια, όλα τα υπόλοιπα (π.χ. Lariam) έχουν σοβαρές παρενέργειες. Φυσικά, παίρνουμε και ισχυρά αντικουνουπικά.
ΓΚΑΝΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ένα από τα λαμπρότερα κοσμήματα στο στέμμα της Δυτικής Αφρικής, η Γκάνα είναι μια όμορφη και συναρπαστική χώρα, πλαισιωμένη από την Ακτή Ελεφαντοστού στα δυτικά, την Μπουρκίνα Φάσο στα βόρεια, το Τόγκο στα ανατολικά και τον Κόλπο της Γουϊνέας στα νότια. Θεωρούμενη σαν μια πραγματική “success story” της Αφρικής, η χώρα απολαμβάνει σταθερή δημοκρατία και ταχύρρυθμη ανάπτυξη, ένας συνδυασμός που δημιουργεί μια χαρούμενη ενέργεια σε όλη την χώρα και οικοδομεί ένα φωτεινότερο μέλλον. Με πληθυσμό πάνω από 30 εκατομμύρια και έκταση γης που καλύπτει πάνω από 238.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα, προσφέρει μια απέραντη σειρά αξιοθέατων και εμπειριών. Είτε πρόκειται για τις φιλόξενες παραλίες της στον Ατλαντικό, τις πεδιάδες και τις ιστορικές πόλεις της ακτής, είτε για τις σαβάνες και τα φανταστικά πήλινα τζαμιά του βορρά, είτε για τους δασοσκεπείς λόφους του Ashanti ή το κολοσσιαίο τεχνητό ρεζερβουάρ της Λίμνης Βόλτα, η χώρα έχει μια γκάμα τοπίων που μπορεί να απολαύσει κάθε ταξιδευτής. Είναι επίσης, μια χώρα αισθητά διαποτισμένη από πλούσια ιστορία. Ιδιαιτέρως, τα αποικιοκρατικά εμπορικά φρούρια που ακόμη υπάρχουν κατά μήκος των ακτών της στέκονται σαν διαθήκη των δεινών που επέφερε το διατλαντικό δουλεμπόριο, σπαρακτικές υπενθυμίσεις μια σελίδας της ιστορίας που διαμόρφωσε τον σύγχρονο κόσμο μας. Για τους φυσιολάτρες, τα πυκνά δάση βροχής στην ενδοχώρα της ακτής φιλοξενούν έναν πλούτο σπάνιων πουλιών και πιθήκων, ενώ μέρη σαν το Εθνικό Πάρκο Kakum και το Εθνικό Πάρκο Mole, και άλλα φυσικά καταφύγια χρησιμεύουν για να αποκαλύπτουν τα πλούσια οικοσυστήματα της χώρας και τα είδη άγριας ζωής – από ιπποποτάμους και ελέφαντες μέχρι κροκοδείλους και πιθήκους.
Ημέρα πλυσίματος στον Ποταμό Μαύρο Βόλτα, Βόρειος Γκάνα
Ψαρόβαρκες στην Άκκρα
Elmina Coast, Γκάνα
Φυλή Tamberma, Βορειο-Ανατολικό Τόγκο
Παραλία στον Κόλπο της Γουϊνέας
Legba, Θεότητα Βουντού που απεικονίζεται σαν άνδρας με προέχοντα φαλλό, Ιερό Δάσος του Kpasse, Μπενίν
ΤΑ ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ
Διαδρομή: Το πρόγραμμα του ταξιδιού ήταν μια κυκλική διαδρομή με κάποιες μικρές επεκτάσεις, κατά την οποία θα ξεκινούσαμε από την Άκκρα, την πρωτεύουσα της Γκάνας , θα συνεχίζαμε στο κέντρο και τον βορρά της Γκάνας, θα περνούσαμε στο βόρειο Τόγκο, μετά στο βόρειο Μπενίν, και θα το διασχίζαμε προς νότο. Στη συνέχεια θα μπαίναμε στο νότιο Τόγκο και θα ολοκληρώναμε τον κύκλο στην Άκκρα. Η διαδρομή αυτή είχε το πλεονέκτημα ότι θα βλέπαμε σχεδόν ολόκληρες τις τρεις χώρες, εκτός από το κεντρικό Τόγκο, το οποίο όμως δεν παρουσιάζει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Επίσης, ήταν φθηνότερα τα αεροπορικά εισιτήρια, μιάς και η Άκκρα έχει καλές αεροπορικές συνδέσεις.
Η διαδρομή του ταξιδιού μας στην περιοχή αυτή της Δυτικής Αφρικής
Αεροπορικά - Μετακινήσεις: Όπως και στους περισσότερους προορισμούς στη Δυτική Αφρική, η Turkish είναι σχεδόν μονόδρομος, αν δεν θέλεις να πας μέσω Γαλλίας ή Βρυξελλών, και έχει και φθηνότερα εισιτήρια. Όσον αφορά τις εσωτερικές μετακινήσεις, άν δεν θέλεις να ταξιδέψεις στη Δυτική Αφρική με τα bush taxis και με τα υπόλοιπα τοπικά δημόσια μέσα που συχνά είναι ανύπαρκτα, χρειάζεται να κλείσεις ιδιωτική μετακίνηση. Επειδή στο ταξίδι θα συμμετείχαμε 4 άτομα, επικοινωνήσαμε με έναν τοπικό πράκτορα στην Άκκρα, τον οποίο μας είχε συστήσει μια φίλη που είχε κάνει παρόμοιο ταξίδι λίγα χρόνια πριν. Κλείσαμε λοιπόν ένα τζιπ 4x4 με οδηγό, ήταν ένα Nissan Patrol, αρκετά μεγάλο, στο οποίο χωρούσαμε άνετα, μαζί με τις αποσκευές μας. Τέσσερα άτομα είναι το ιδανικό για τέτοιο ταξίδι, επειδή το κόστος είναι πολύ μικρό για τον καθένα. Επίσης, του δώσαμε το πρόγραμμά μας, και του είπαμε να μας προτείνει και ξενοδοχεία, μερικά από τα οποία δεχθήκαμε, αλλά μερικά τα αλλάξαμε σύμφωνα με πληροφορίες που βρήκαμε στο Ίντερνετ. Ένα ακόμη πλεονέκτημα του τοπικού πρακτορείου, ήταν ότι είχαμε τον ντόπιο οδηγό, ένας ντόπιος είναι πολύτιμος στα μέρη αυτά, επειδή γλιτώνεις χρόνο και επισκέπτεσαι μέρη στα οποία μόνος σου θα ήταν δύσκολο και επικίνδυνο να πας.
Βίζες: Όπως έχω ξαναγράψει, έχω σαν αρχή όταν μπορώ να βγάλω βίζα για μια χώρα από πριν, να το κάνω, αποφεύγοντας την βίζα on arrival, ώστε να μην γίνομαι υποχείριο του κάθε κρετίνου τελωνειακού υπαλλήλου που ζητάει μίζα για αστείους λόγους, αλλά και για να αποφεύγω τις μεγάλες ουρές στις αφίξεις των αεροδρομίων. Ξεκίνησα με την Γκάνα, για την οποία, ευτυχώς, υπάρχει ελληνικό προξενείο, το οποίο πρόσφατα έχει μετακινηθεί στη Λεωφόρο Συγγρού. Πρόξενος, όπως και στις περισσότερες Αφρικανικές χώρες, είναι κάποιος ιδιοκτήτης ναυτιλιακής εταιρείας. Η διαδικασία δεν ήταν δύσκολη, απλώς υποβάλλεις κάποια χαρτιά και δικαιολογητικά, π.χ. το αεροπορικό εισιτήριο και την διαμονή, και πληρώνεις το αντίτιμο, που ήταν 85€ (διπλής εισόδου). Αφήνεις το διαβατήριο και το ξαναπαίρνεις μετά 2-3 εργάσιμες ημέρες.
Το πρόβλημα, όμως, που προέκυψε, ήταν ότι στην σφραγίδα της βίζας του διαβατηρίου έγραφε πως η βίζα ισχύει για έναν μήνα μετά, ενώ το ταξίδι μας ήταν μετά ενάμισυ μήνα. Όταν το είδα ξαναπήγα στο προξενείο, και ο υπεύθυνος υπάλληλος – ένας Γκανέζος, μου είπε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, και ότι ο μήνας ισχύει από την άφιξη στην Γκάνα και μετά. Έστειλα φωτοκόπια στον Αφρικανό πράκτορα, ο οποίος φάνηκε πολύ προβληματισμένος για την εγκυρότητας της βίζας, και μάλιστα ρώτησε και κάποιους από την υπηρεσία του τελωνείου και του είπαν ότι η βίζα δεν θα ισχύει. Τέταρτη επίσκεψη στο πρακτορείο και ο Γκανέζος ανένδοτος, έλεγε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα και μου έδωσε και το κινητό του, ώστε να τον πάρουν οι υπάλληλοι του αεροδρομίου αν έχουν κάποια αμφιβολία! Δεν μπορούσα να κάνω και κάτι άλλο, το δέχθηκα, αλλά μέχρι να φθάσουμε στην Άκκρα είχα λίγη αγωνία. Ήξερα βέβαια ότι δεν θα μας γύριζαν πίσω, στην Αφρική όλα τακτοποιούνται με το κατάλληλο αντίτιμο! Εκτός από την Γκάνα, διαθέτει και το Τόγκο προξενείο στη χώρα μας, κάπου στην Εκάλη, επί της Λεωφόρου Θησέως, πάλι ένα γραφείο ναυτιλιακής εταιρείας, όπου υπάρχει ένας υπεύθυνος. Κι εκεί η διαδικασία εύκολη, με κόστος αν θυμάμαι καλά γύρω στα 50€, επειδή ήταν βίζα διπλής εισόδου (βόρειo τμήμα και νότιο τμήμα της χώρας). Τέλος, η βίζα του Μπενίν βγαίνει online σε λίγα λεπτά, με κόστος κι εδώ 50€.
Εμβόλια: Είμαι, και λόγω επαγγέλματος, φανατικός οπαδός των εμβολίων, μιας από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις της ανθρωπότητας. Και μην μου σχολιάσει κανένας αντιεμβολιαστής! “Απολαύσαμε” όλοι εφέτος μια light εκδοχή του πλανήτη μας, όπως τον αντιλαμβάνονται οι αντιεμβολιαστές, μια πανδημία χωρίς εμβόλιο για αρκετούς μήνες και δεν νομίζω να σας άρεσε. Και λέω “light” επειδή η κανονική εκδοχή τους, είναι να κυκλοφορούν ελεύθερα και η ιλαρά, η πολιομυελίτιδα, η διφθερίτιδα, και δεκάδες άλλες μολυσματικές ασθένειες που αντιμετωπίζονται σήμερα με εμβόλια, με πολλά εκατομμύρια νεκρούς και αρρώστους και τη γη να έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο νοσοκομείο και νεκροταφείο. Θα σας πω λοιπόν, ποιά εμβόλια θεωρώ απαραίτητα για την Δυτική Αφρική, αλλά και όλη την Αφρική γενικότερα. Θα τα γράψω κάπως εκτεταμένα, επειδή διαβάζω συχνά ερωτήσεις για το θέμα αυτό. Το εμβόλιο του κίτρινου πυρετού είναι το μόνο αναγκαίο και το ζητάνε στα σύνορα (όχι πάντα). Κατά την γνώμη μου επιβάλλεται επίσης και το εμβόλιο της πολιομυελίτιδας, ιδίως επειδή στη βόρεια Γκάνα ενδημεί η πάθηση αυτή. Όλοι το έχουμε κάνει παιδιά, αλλά αν δεν έχει γίνει επαναληπτική δόση κατά τα τελευταία 8-10 χρόνια, πρέπει να γίνει μια επανάληψη. Το ιδανικό είναι να γίνει σε συνδυασμό με τα εμβόλια διφθερίτιδας, τετάνου και κοκύτη, υπάρχει στην Ελλάδα το σκεύασμα 4πλού εμβολίου Boostrix Polio.
Δυστυχώς, υπάρχει και άλλη επιδημία στη βόρεια Γκάνα, της μηνιγγίτιδας. Υπάρχουν πολλά σκευάσματα εμβολίου και για πολλούς τύπους μηνιγγιτιδόκοκκου, αλλά στην υποσαχάρια Αφρική ο τύπος που κάνει τις επιδημίες είναι ο Α, και το καλύτερο σκεύασμα για ενήλικες είναι το Nimenrix (ευτυχώς, επειδή το σκεύασμα για τον τύπο Β είναι πανάκριβο και δεν καλύπτεται και από τα ασφαλιστικά ταμεία, όπως του τύπου Α). Αν θέλετε να είστε πλήρως καλυμμένοι, κάνετε και μια επαναληπτική δόση του τριπλού εμβολίου για ιλαρά-παρωτίτιδα-ερυθρά, καθώς και τα εμβόλια ηπατίτιδας Α και Β, χολέρας και τύφου (τα δύο τελευταία δεν είναι τελείως απαραίτητα, αν δεν τρώτε street food και ακολουθείτε βασικούς κανόνες υγιεινής). Ευτυχώς κυκλοφόρησαν και τα εμβόλια για τον κορωνοϊό, ώστε να μπορέσουμε σύντομα να ξαναμπουμε σε κανονικούς ρυθμούς και να ξαναρχίσουμε τα ταξίδια. Τέλος, δυό λόγια για την ελονοσία, για την οποία μέχρι πρόσφατα δεν υπήρχε εμβόλιο,. Τα τελευταία νέα είναι ότι κυκλοφόρησε και εμβόλιο για την ελονοσία, με καλά αποτελέσματα σε δοκιμές που γίνονται στη Γκάνα, την Κένυα και την Ρουάντα. Ακόμη δεν έχει γίνει ευρείας χρήσης και γιαυτό είναι απαραίτητη η προφυλακτική αγωγή. Η καλύτερη επιλογή είναι τα χάπια Malarone, ακριβά μεν, αλλά γράφονται στα ασφ. ταμεία, όπως και όλα τα εμβόλια που προανάφερα. Μην δοκιμάσετε άλλα χάπια, όλα τα υπόλοιπα (π.χ. Lariam) έχουν σοβαρές παρενέργειες. Φυσικά, παίρνουμε και ισχυρά αντικουνουπικά.
ΓΚΑΝΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ένα από τα λαμπρότερα κοσμήματα στο στέμμα της Δυτικής Αφρικής, η Γκάνα είναι μια όμορφη και συναρπαστική χώρα, πλαισιωμένη από την Ακτή Ελεφαντοστού στα δυτικά, την Μπουρκίνα Φάσο στα βόρεια, το Τόγκο στα ανατολικά και τον Κόλπο της Γουϊνέας στα νότια. Θεωρούμενη σαν μια πραγματική “success story” της Αφρικής, η χώρα απολαμβάνει σταθερή δημοκρατία και ταχύρρυθμη ανάπτυξη, ένας συνδυασμός που δημιουργεί μια χαρούμενη ενέργεια σε όλη την χώρα και οικοδομεί ένα φωτεινότερο μέλλον. Με πληθυσμό πάνω από 30 εκατομμύρια και έκταση γης που καλύπτει πάνω από 238.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα, προσφέρει μια απέραντη σειρά αξιοθέατων και εμπειριών. Είτε πρόκειται για τις φιλόξενες παραλίες της στον Ατλαντικό, τις πεδιάδες και τις ιστορικές πόλεις της ακτής, είτε για τις σαβάνες και τα φανταστικά πήλινα τζαμιά του βορρά, είτε για τους δασοσκεπείς λόφους του Ashanti ή το κολοσσιαίο τεχνητό ρεζερβουάρ της Λίμνης Βόλτα, η χώρα έχει μια γκάμα τοπίων που μπορεί να απολαύσει κάθε ταξιδευτής. Είναι επίσης, μια χώρα αισθητά διαποτισμένη από πλούσια ιστορία. Ιδιαιτέρως, τα αποικιοκρατικά εμπορικά φρούρια που ακόμη υπάρχουν κατά μήκος των ακτών της στέκονται σαν διαθήκη των δεινών που επέφερε το διατλαντικό δουλεμπόριο, σπαρακτικές υπενθυμίσεις μια σελίδας της ιστορίας που διαμόρφωσε τον σύγχρονο κόσμο μας. Για τους φυσιολάτρες, τα πυκνά δάση βροχής στην ενδοχώρα της ακτής φιλοξενούν έναν πλούτο σπάνιων πουλιών και πιθήκων, ενώ μέρη σαν το Εθνικό Πάρκο Kakum και το Εθνικό Πάρκο Mole, και άλλα φυσικά καταφύγια χρησιμεύουν για να αποκαλύπτουν τα πλούσια οικοσυστήματα της χώρας και τα είδη άγριας ζωής – από ιπποποτάμους και ελέφαντες μέχρι κροκοδείλους και πιθήκους.
Ημέρα πλυσίματος στον Ποταμό Μαύρο Βόλτα, Βόρειος Γκάνα
Ψαρόβαρκες στην Άκκρα