dbalats
Member
- Μηνύματα
- 136
- Likes
- 1.375
ΜΕΡΟΣ TΡΙΤΟ. ΙΣΛΑΜΑΜΠΑΝΤ
Ενώ κατευθυνόμασταν προς το Ισλαμαμπάντ, αποφασίσαμε να επισκεφθούμε πρώτα την Τάξιλα, για να κερδίζουμε χρόνο. Η Τάξιλα, μαζί με την γειτονική της περιοχή προς τα βορειοδυτικά, την Gandhara (και οι δύο περιοχές ανήκουν στην μείζονα Gandhara, όπως χαρακτηρίζεται η ευρύτερη περιοχή του σημερινού βορειοδυτικού Πακιστάν, δηλαδή η πεδιάδα της Peshawar), αποτέλεσαν το επίκεντρο της Ελληνοβουδιστικής τέχνης για μερικούς αιώνες, όπως έχω προαναφέρει στην σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του Πακιστάν. Η Ελληνο-Βουδιστική τέχνη που αποκαλείται και τέχνη Gandhara αποτελεί την καλλιτεχνική εκδήλωση του Ελληνο-Βουδισμού, ενός πολιτισμικού συγκρητισμού μεταξύ της Ελληνικής Κλασσικής κουλτούρας και του Βουδισμού. Η μορφή αυτή της τέχνης χαρακτηρίζεται από τον δυνατό ιδεαλιστικό ρεαλισμό και την αισθησιακή περιγραφή της Ελληνιστικής τέχνης και από τις πρώτες αναπαραστάσεις του Βούδα σε ανθρώπινη μορφή, οι οποίες έχουν βοηθήσει στον προσδιορισμό του καλλιτεχνικού (και ιδιαίτερα, του γλυπτικού) κανόνα για την Βουδιστική τέχνη σε όλη την Ασιατική ήπειρο μέχρι σήμερα. Η αλληλεπίδραση της Ελληνικής και της Βουδιστικής κουλτούρας που άνθησε αρχικά στην περιοχή της μείζονος Gandhara, στη συνέχεια εξαπλώθηκε στην Ινδία, με παραπέρα επέκταση στην υπόλοιπη Νοτιο-Ανατολική Ασία. Εξαπλώθηκε, επίσης, και βόρεια προς την Κεντρική Ασία, με ισχυρό επηρεασμό της τέχνης της Λεκάνης Tarim (βορειοδυτική Κίνα) και τελικά των τεχνών της Κίνας, της Κορέας και της Ιαπωνίας. Φθάσαμε λοιπόν, νωρίς το μεσημέρι στην Τάξιλα, και αποφασίσαμε να επισκεφθούμε πρώτα το Μουσείο της, και κάναμε πολύ καλά, επειδή αυτό είναι και το πιο ενδιαφέρον από την περιοχή. Τα περισσότερα αρχαιολογικά ευρήματα τα έχουν φέρει εδώ, και τα ερείπια στις διάφορες αρχαιολογικές τοποθεσίες της περιοχής δεν παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον.
Το Μουσείο της Τάξιλα με τα ευρήματα της Ελληνο-Βουδιστικής τέχνης
Οικογένεια Πακιστανών που ζήτησαν να τους φωτογραφίσω
Μετά την περιήγηση του μουσείου λοιπόν, που πραγματικά είναι εξαιρετικό, συνεχίσαμε για την Στούπα Dharmarajika, η οποία επίσης αναφέρεται ως η Μεγάλη Στούπα της Τάξιλα, μια Βουδιστική στούπα λίγα χιλιόμετρα μακριά από την Τάξιλα, η οποία χρονολογείται από τον 2ο αιώνα μ.Χ., και κατασκευάσθηκε για να φιλοξενήσει λείψανα του Βούδα. Μόλις φθάσαμε στα ερείπια, αμέσως μας πλησίασε μια ομάδα παιδιών που κρατούσαν κάποια “αρχαία” νομίσματα, τα οποία υποτίθεται ότι είχαν βρει τυχαία, άλλα σκάβοντας και άλλα μετά από κάποια πλημμύρα της περιοχής, τα οποία θα είχαμε την τύχη να προμηθευτούμε μόνο με 50 δολλάρια. Τους είπαμε ότι δεν ενδιαφερόμαστε, αλλά μας συνόδευσαν σε όλη την επίσκεψή μας στον χώρο, που δεν παρουσίασε και κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Υπάρχουν καμιά δεκαριά τέτοιες αρχαιολογικές τοποθεσίες και πήγαμε σε δύο ακόμη, την Jaulian και την Jandial, την τοποθεσία ενός αρχαίου ναού διάσημου για τους εμβληματικούς του κίονες, που λέγεται ότι είναι “η περισσότερο Ελληνική κατασκευή που έχει μέχρι τώρα βρεθεί σε Ινδικό έδαφος”, αλλά δυστυχώς μόνο κάτι μικρά υπολείμματα από τους κίονες διασώζονται. Αποφασίσαμε να μην επισκεφθούμε άλλες τοποθεσίες και να πάμε προς το Ισλαμαμπαντ, που απείχε μόλις 35 χιλιόμετρα, επειδή και η ώρα είχε περάσει αρκετά.
Τα ερείπια της αρχαίας Dharmarajika και της Jandial στην Τάξιλα
O οδηγός μας Farooq και ο πωλητής σε μαγαζί με αναμνηστικά
Το Ισλαμαμπάντ είναι μια νέα πόλη σχεδιασμένη από τον Έλληνα αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Δοξιάδη για να γίνει πρωτεύουσα της χώρας, αντί για το Καράτσι. Οι προδιαγραφές της είναι για 2.5 εκατομύρια κατοίκους, αλλά προς το παρόν ο πληθυσμός της είναι μόνο 1 εκατομύριο. Παρεμπιπτόντως, ο Δοξιάδης ήταν ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας που ανέλαβε μεγάλα αρχιτεκτονικά πρότζεκτ σε όλο τον κόσμο, όπως στην Σαουδική Αραβία, την Γκάνα, την Ζάμπια, το Ιράκ, τις ΗΠΑ, την Συρία, τον Λίβανο κλπ, ενώ πολλά έργα του είναι και σχετικά άγνωστα, π.χ. σε μιά επίσκεψή μου στο Axum της Αιθιοπίας, είχα μάθει με έκπληξη ότι ο νεο-Βυζαντινού στυλ Νέος Καθεδρικός Ναός της Παρθένου Μαρίας της Σιών ήταν έργο του Δοξιάδη. Σήμερα, 45 χρόνια μετά τον θάνατό του, είναι μάλλον στην αφάνεια και δεν συζητάει κανείς για το έργο του, μάλλον επειδή φημολογείται ότι είχε συνεργασθεί με την Χούντα των Συνταγματαρχών, κλείνοντας δύο συμβόλαια μαζί της. Ασχέτως αυτών, το Ισλαμαμπάντ δεν μου άρεσε. Είναι μιά σύγχρονη πόλη, σχεδιασμένη σε τομείς. Δεν υπάρχει κάποιο κέντρο της πόλης, μιά μεγάλη πλατεία, εμπορικό κέντρο κλπ, αλλά κάθε τομέας έχει ένα δικό του κέντρο, με την πλατεία του, το mall του και τα ανάλογα ρεστωράν και καφετέριες. Οι ονομασίες των τομέων και των περιοχών τους έχουν στοιχεία που παραπέμπουν σε George Orwell, π.χ. G-7/2 είναι η βορειοδυτική γωνία του τετραγώνου 7 (τα τετράγωνα αριθμούνται κατά ωρολογιακή φορά) του τομέα G, γνωρίζοντας δε ότι μερικές χιλιάδες κάμερες επιτηρούν όλη την πόλη για λόγους ασφάλειας, μιά ανατριχίλα την αισθάνεσαι. Η είσοδος σε κάθε τομέα γίνεται από μερικές εισόδους που φυλάσσονται για λόγους ασφάλειας. Βέβαια, είναι πράσινη πόλη, με μεγάλα πάρκα, πλατιούς δρόμους και σύγχρονα κυβερνητικά κτίρια, ενώ κατοικείται από ανθρώπους της μεσαίας και της ανώτερης τάξης, μιάς και είναι και πολύ ακριβή για τα δεδομένα του Πακιστάν.
Δίπλα στο Ισλαμαμπάντ είναι η δίδυμη αδελφή της, η Rawalpindi, αλλά δεν θα μπορούσαν να διαφέρουν περισσότερο. H Rawalpindi είναι μια τυπική Ανατολίτικη πόλη, που μεγάλωσε ανεξέλεγκτα από ένα μικρό χωριό σε μιά πόλη των 2 εκατομυρίων κατοίκων, με τους χαοτικούς δρόμους, την ασφυκτική κυκλοφορία, τα παζάρια, τα υπαίθρια φαγάδικα και ότι περιμένει να δει κανείς σε μιά πόλη του Πακιστάν. Περιττό να πω ότι όλοι οι Πακιστανοί είναι πολύ περήφανοι για το Ισλαμαμπάντ, είναι το καμάρι τους και όταν σε κάποια συζήτηση με ντόπιους που ρωτούσαν την γνώμη μου για το Ισλαμαμπάντ τους είπα ότι καλό είναι, αλλά προτιμώ το χάος και την ακαταστασία της Rawalpindi, με κοιτούσαν σαν να έβλεπαν Ufo. Ευτυχώς και ο φίλος μου είχε την ίδια γνώμη και αποφασίσαμε στην επιστροφή να μείνουμε στην Rawalpindi αντί για το Ισλαμαμπάντ, μιάς και το αεροδρόμιο βρίσκεται ανάμεσα στις δύο πόλεις.
Στο Ισλαμαμπάντ δεν έχεις πολλά να δεις. Τα κυριότερα κυβερνητικά κτίρια είναι συγκεντρωμένα σε μια περιοχή που λέγεται Red Zone: Το Κτίριο του Ανωτάτου Δικαστηρίου, το Aiwan-e-Sadr ή Προεδρικό Παλάτι, το Γραφείο του Πρωθυπουργού, και πολλά ακόμη, όλα στη σειρά επί της Constitution Avenue.
Πακιστανικά φορτηγά στον δρόμο από την Τάξιλα στο Ισλαμαμπάντ
Το κτίριο της Zameen, της σημαντικότερης εταιρείας Real Estate που εδράζεται στο Πακιστάν, Ισλαμαμπάντ
Μικρό τζαμί σε έναν τομέα του Ισλαμαμπάντ
Το Κτίριο του Ανωτάτου Δικαστηρίου, επίσημη και κεντρική έδρα του Ανωτάτου Δικαστηρίου του Πακιστάν στο Ισλαμαμπάντ. Σχεδιασμένο από τον φημισμένο Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kenzo Tange, ολοκληρώθηκε το 1993 και βρίσκεται στην Λεωφόρο Συντάγματος, περιβαλλόμενο από το Πρωθυπουργικό Γραφείο προς το νότο και από την Προεδρική Οικία και το Κοινοβούλιο προς το βορά.
Aiwan-e-Sadr ή Προεδρικό Παλάτι, η επίσημη κατοικία και χώρος εργασίας του Προέδρου του Πακιστάν στο Ισλαμαμπάντ
Γραφείο του Πρωθυπουργού, Ισλαμαμπάντ
Αποφασίσαμε να βγούμε εκτός πόλης και να επισκεφθούμε ένα σημαντικό αξιοθέατο της περιοχής, το ιερό του Bari Imam στο χωριό Nurpur Shahan, λίγα χιλιόμετρα έξω από το Ισλαμαμπάντ. Ο Bari Imam υπήρξε ένας δάσκαλος του Σουφισμού κατά τον 17ο αιώνα, της μυστικιστικής πτυχής του Ισλάμ, και ανεπίσημος προστάτης άγιος του Ισλαμαμπάντ. Η κίνηση είναι αρκετή και όταν φθάνουμε έχει πια σκοτεινιάσει. Μπαίνουμε στο τζαμί, μέσα στο οποίο βρίσκεται ο τάφος του προφήτη, κλεισμένος μέσα σε έναν γυάλινο θάλαμο για λόγους ασφάλειας. Ο κόσμος είναι πάρα πολύς, και πάντοτε υπάρχουν σοβαρά μέτρα ασφάλειας, επειδή έχουν γίνει αρκετές βομβιστικές επιθέσεις στο ιερό, με σοβαρότερη αυτή του 2005, με 20 ανθρώπους νεκρούς και 70 τραυματίες. Το ιερό, πάντως, είναι εντυπωσιακό και ακόμη εντυπωσιακότερο είναι το μεγάλο πλήθος που είναι συγκεντρωμένο σε όλη την περιοχή. Επιστρέφουμε στο Ισλαμαμπάντ και προτού πάμε στο ξενοδοχείο μας, πραγματοποιούμε μιά σύντομη επίσκεψη στο ονομαστό τζαμί Shah Faisal, που βρίσκεται στους πρόποδες των Λόφων Margalla και κατασκευάσθηκε κατόπιν χρηματοδότησης του Βασιλιά Faisal της Σαουδικής Αραβίας. Το τζαμί έχει ένα σύγχρονο σχέδιο με οκτώ πλευρές συμπαγούς κελύφους, που λέγεται ότι είναι εμπνευσμένο από μιά σκηνή Βεδουϊνων. Θεωρείται σαν εξαιρετικό δείγμα Ισλαμικής αρχιτεκτονικής και όντως είναι πανέμορφο και ιδιαίτερο.
Το ιερό του δασκάλου του Σουφισμού Bari Imam και ο τάφος του προφήτη, στο χωριό Nurpur Shahan
Το τζαμί Shah Faisal, Ισλαμαμπάντ
Επι τέλους, μετά από μιά μακριά ημέρα, φθάσαμε στο ξενοδοχείο μας που δεν το βρήκαμε και πολύ εύκολα. Ενώ μας καθοδήγησε το GPS στον αντίστοιχο τομέα, βρίσκαμε τις διαφόρους εισόδους κλειστές, και πηγαινοερχόμασταν μέχρι που πετύχαμε την σωστή είσοδο. Ήταν ένα συμπαθητικό μικρό, καθαρό, καινούργιο ξενοδοχείο. Το μόνο πρόβλημα παρουσιάστηκε όταν πήγαμε να πληρώσουμε με πιστωτική κάρτα, οπότε ο νεαρός ρεσεψιονίστ μας είπε ότι θα μας βάλει επιβάρυνση 15% στην τιμή. Του είπαμε ότι μιάς και στο Booking αναφέρεται ότι το ξενοδοχείο αποδέχεται πληρωμή με πιστωτικές κάρτες δεν θα έπρεπε να υπάρχει επιβάρυνση, αλλά αυτός ήταν ανένδοτος. Μετά από αρκετή συζήτηση που δεν βρίσκαμε άκρη, του είπαμε να ξεκαθαρίσει το θέμα με το αφεντικό του μέχρι το πρωί που θα φεύγαμε, και αν δεν δεχόταν την πληρωμή με κάρτα χωρίς επιβάρυνση, θα πληρώναμε με μετρητά, αλλά θα τους καταγγέλαμε στο Booking. Φυσικά το άλλο πρωί μας είπε ότι έκανε λάθος, ότι ήταν νέος υπάλληλος 7 ημερών και δεν ήξερε, και ότι μπορούσαμε να πληρώσουμε με την πιστωτική δίχως επιβάρυνση.
Αμέσως μετά την εγκατάστασή μας βγήκαμε στην κεντρική πλατεία, που ήταν δίπλα από το ξενοδοχείο μας για φαγητό. Συνηθίζω σε κάθε ταξίδι να τρώω μόνο πρωινό και βραδινό, και αυτό τηρήσαμε σε όλη την υπόλοιπη διαδρομή – με την εξαίρεση της Peshawar, όπου δεν αντέξαμε στους πειρασμούς και τρώγαμε συνεχώς. Νηστικοί λοιπόν από το πρωί, καθήσαμε σε ένα μικρό υπαίθριο τοπικό εστιατόριο με χαμηλές πλαστικές καρέκλες και παραγγείλαμε την ονομαστή σπεσιαλιτέ Chapli Kebab, ένας τύπος μπιφτεκιού από βοδινό κιμά, που ανακατεύεται με κάποια μπαχάρια και φρέσκα συστατικά, όπως κρεμύδια και κόλιανδρο. Καταπληκτικό σε γεύση, μερικοί λένε πως αξίζει ένα αεροπορικό ταξίδι στο Πακιστάν, μόνο και μόνο για να το γευτείς. Και η καλύτερη περιοχή για να το δοκιμάσεις είναι η Peshawar, γιαυτό το λένε και Peshawar Kebab. Ευτυχώς, σε όλο το ταξίδι κανείς μας δεν έπαθε κάποια γαστρεντερίδιτα, που όλοι λίγο πολύ έχουμε κατά καιρούς υποστεί, ταξιδεύοντας έξω από την Ευρώπη. Η παραγγελία μας όμως δεν έγινε και τόσο απρόσκοπτα, κανείς από τα γκαρσόνια δεν μιλούσε Αγγλικά και ευτυχώς προσφέρθηκε ένα παιδί από το διπλανό τραπέζι να μας βοηθήσει. Τέλος πάντων, τέλος καλό όλα καλά, και αποσυρθήκαμε για ύπνο στο ξενοδοχείο μας, μιάς και την επόμενη ημέρα ξεκινούσε η μεγάλη περιπέτεια, η διαδρομή του Karakoram Highway, στην ραχοκοκαλιά του Βόρειου Πακιστάν, κατά μήκος του φαραγγιού του Ινδού ποταμού μέχρι το Gilgit, και στη συνέχεια δίπλα από τον Ποταμό Hunza, μέχρι τα σύνορα με την Κίνα, ανεβαίνοντας συνεχώς από τα 500 μέτρα υψόμετρο του Ισλαμαμπάντ μέχρι τα 4.700 μέτρα του Khunjerab Pas.
Τρώγοντας Chapli Kebab σε μικρό υπαίθριο εστιατόριο του Ισλαμαμπάντ
Ενώ κατευθυνόμασταν προς το Ισλαμαμπάντ, αποφασίσαμε να επισκεφθούμε πρώτα την Τάξιλα, για να κερδίζουμε χρόνο. Η Τάξιλα, μαζί με την γειτονική της περιοχή προς τα βορειοδυτικά, την Gandhara (και οι δύο περιοχές ανήκουν στην μείζονα Gandhara, όπως χαρακτηρίζεται η ευρύτερη περιοχή του σημερινού βορειοδυτικού Πακιστάν, δηλαδή η πεδιάδα της Peshawar), αποτέλεσαν το επίκεντρο της Ελληνοβουδιστικής τέχνης για μερικούς αιώνες, όπως έχω προαναφέρει στην σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του Πακιστάν. Η Ελληνο-Βουδιστική τέχνη που αποκαλείται και τέχνη Gandhara αποτελεί την καλλιτεχνική εκδήλωση του Ελληνο-Βουδισμού, ενός πολιτισμικού συγκρητισμού μεταξύ της Ελληνικής Κλασσικής κουλτούρας και του Βουδισμού. Η μορφή αυτή της τέχνης χαρακτηρίζεται από τον δυνατό ιδεαλιστικό ρεαλισμό και την αισθησιακή περιγραφή της Ελληνιστικής τέχνης και από τις πρώτες αναπαραστάσεις του Βούδα σε ανθρώπινη μορφή, οι οποίες έχουν βοηθήσει στον προσδιορισμό του καλλιτεχνικού (και ιδιαίτερα, του γλυπτικού) κανόνα για την Βουδιστική τέχνη σε όλη την Ασιατική ήπειρο μέχρι σήμερα. Η αλληλεπίδραση της Ελληνικής και της Βουδιστικής κουλτούρας που άνθησε αρχικά στην περιοχή της μείζονος Gandhara, στη συνέχεια εξαπλώθηκε στην Ινδία, με παραπέρα επέκταση στην υπόλοιπη Νοτιο-Ανατολική Ασία. Εξαπλώθηκε, επίσης, και βόρεια προς την Κεντρική Ασία, με ισχυρό επηρεασμό της τέχνης της Λεκάνης Tarim (βορειοδυτική Κίνα) και τελικά των τεχνών της Κίνας, της Κορέας και της Ιαπωνίας. Φθάσαμε λοιπόν, νωρίς το μεσημέρι στην Τάξιλα, και αποφασίσαμε να επισκεφθούμε πρώτα το Μουσείο της, και κάναμε πολύ καλά, επειδή αυτό είναι και το πιο ενδιαφέρον από την περιοχή. Τα περισσότερα αρχαιολογικά ευρήματα τα έχουν φέρει εδώ, και τα ερείπια στις διάφορες αρχαιολογικές τοποθεσίες της περιοχής δεν παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον.
Το Μουσείο της Τάξιλα με τα ευρήματα της Ελληνο-Βουδιστικής τέχνης
Οικογένεια Πακιστανών που ζήτησαν να τους φωτογραφίσω
Μετά την περιήγηση του μουσείου λοιπόν, που πραγματικά είναι εξαιρετικό, συνεχίσαμε για την Στούπα Dharmarajika, η οποία επίσης αναφέρεται ως η Μεγάλη Στούπα της Τάξιλα, μια Βουδιστική στούπα λίγα χιλιόμετρα μακριά από την Τάξιλα, η οποία χρονολογείται από τον 2ο αιώνα μ.Χ., και κατασκευάσθηκε για να φιλοξενήσει λείψανα του Βούδα. Μόλις φθάσαμε στα ερείπια, αμέσως μας πλησίασε μια ομάδα παιδιών που κρατούσαν κάποια “αρχαία” νομίσματα, τα οποία υποτίθεται ότι είχαν βρει τυχαία, άλλα σκάβοντας και άλλα μετά από κάποια πλημμύρα της περιοχής, τα οποία θα είχαμε την τύχη να προμηθευτούμε μόνο με 50 δολλάρια. Τους είπαμε ότι δεν ενδιαφερόμαστε, αλλά μας συνόδευσαν σε όλη την επίσκεψή μας στον χώρο, που δεν παρουσίασε και κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Υπάρχουν καμιά δεκαριά τέτοιες αρχαιολογικές τοποθεσίες και πήγαμε σε δύο ακόμη, την Jaulian και την Jandial, την τοποθεσία ενός αρχαίου ναού διάσημου για τους εμβληματικούς του κίονες, που λέγεται ότι είναι “η περισσότερο Ελληνική κατασκευή που έχει μέχρι τώρα βρεθεί σε Ινδικό έδαφος”, αλλά δυστυχώς μόνο κάτι μικρά υπολείμματα από τους κίονες διασώζονται. Αποφασίσαμε να μην επισκεφθούμε άλλες τοποθεσίες και να πάμε προς το Ισλαμαμπαντ, που απείχε μόλις 35 χιλιόμετρα, επειδή και η ώρα είχε περάσει αρκετά.
Τα ερείπια της αρχαίας Dharmarajika και της Jandial στην Τάξιλα
O οδηγός μας Farooq και ο πωλητής σε μαγαζί με αναμνηστικά
Το Ισλαμαμπάντ είναι μια νέα πόλη σχεδιασμένη από τον Έλληνα αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Δοξιάδη για να γίνει πρωτεύουσα της χώρας, αντί για το Καράτσι. Οι προδιαγραφές της είναι για 2.5 εκατομύρια κατοίκους, αλλά προς το παρόν ο πληθυσμός της είναι μόνο 1 εκατομύριο. Παρεμπιπτόντως, ο Δοξιάδης ήταν ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας που ανέλαβε μεγάλα αρχιτεκτονικά πρότζεκτ σε όλο τον κόσμο, όπως στην Σαουδική Αραβία, την Γκάνα, την Ζάμπια, το Ιράκ, τις ΗΠΑ, την Συρία, τον Λίβανο κλπ, ενώ πολλά έργα του είναι και σχετικά άγνωστα, π.χ. σε μιά επίσκεψή μου στο Axum της Αιθιοπίας, είχα μάθει με έκπληξη ότι ο νεο-Βυζαντινού στυλ Νέος Καθεδρικός Ναός της Παρθένου Μαρίας της Σιών ήταν έργο του Δοξιάδη. Σήμερα, 45 χρόνια μετά τον θάνατό του, είναι μάλλον στην αφάνεια και δεν συζητάει κανείς για το έργο του, μάλλον επειδή φημολογείται ότι είχε συνεργασθεί με την Χούντα των Συνταγματαρχών, κλείνοντας δύο συμβόλαια μαζί της. Ασχέτως αυτών, το Ισλαμαμπάντ δεν μου άρεσε. Είναι μιά σύγχρονη πόλη, σχεδιασμένη σε τομείς. Δεν υπάρχει κάποιο κέντρο της πόλης, μιά μεγάλη πλατεία, εμπορικό κέντρο κλπ, αλλά κάθε τομέας έχει ένα δικό του κέντρο, με την πλατεία του, το mall του και τα ανάλογα ρεστωράν και καφετέριες. Οι ονομασίες των τομέων και των περιοχών τους έχουν στοιχεία που παραπέμπουν σε George Orwell, π.χ. G-7/2 είναι η βορειοδυτική γωνία του τετραγώνου 7 (τα τετράγωνα αριθμούνται κατά ωρολογιακή φορά) του τομέα G, γνωρίζοντας δε ότι μερικές χιλιάδες κάμερες επιτηρούν όλη την πόλη για λόγους ασφάλειας, μιά ανατριχίλα την αισθάνεσαι. Η είσοδος σε κάθε τομέα γίνεται από μερικές εισόδους που φυλάσσονται για λόγους ασφάλειας. Βέβαια, είναι πράσινη πόλη, με μεγάλα πάρκα, πλατιούς δρόμους και σύγχρονα κυβερνητικά κτίρια, ενώ κατοικείται από ανθρώπους της μεσαίας και της ανώτερης τάξης, μιάς και είναι και πολύ ακριβή για τα δεδομένα του Πακιστάν.
Δίπλα στο Ισλαμαμπάντ είναι η δίδυμη αδελφή της, η Rawalpindi, αλλά δεν θα μπορούσαν να διαφέρουν περισσότερο. H Rawalpindi είναι μια τυπική Ανατολίτικη πόλη, που μεγάλωσε ανεξέλεγκτα από ένα μικρό χωριό σε μιά πόλη των 2 εκατομυρίων κατοίκων, με τους χαοτικούς δρόμους, την ασφυκτική κυκλοφορία, τα παζάρια, τα υπαίθρια φαγάδικα και ότι περιμένει να δει κανείς σε μιά πόλη του Πακιστάν. Περιττό να πω ότι όλοι οι Πακιστανοί είναι πολύ περήφανοι για το Ισλαμαμπάντ, είναι το καμάρι τους και όταν σε κάποια συζήτηση με ντόπιους που ρωτούσαν την γνώμη μου για το Ισλαμαμπάντ τους είπα ότι καλό είναι, αλλά προτιμώ το χάος και την ακαταστασία της Rawalpindi, με κοιτούσαν σαν να έβλεπαν Ufo. Ευτυχώς και ο φίλος μου είχε την ίδια γνώμη και αποφασίσαμε στην επιστροφή να μείνουμε στην Rawalpindi αντί για το Ισλαμαμπάντ, μιάς και το αεροδρόμιο βρίσκεται ανάμεσα στις δύο πόλεις.
Στο Ισλαμαμπάντ δεν έχεις πολλά να δεις. Τα κυριότερα κυβερνητικά κτίρια είναι συγκεντρωμένα σε μια περιοχή που λέγεται Red Zone: Το Κτίριο του Ανωτάτου Δικαστηρίου, το Aiwan-e-Sadr ή Προεδρικό Παλάτι, το Γραφείο του Πρωθυπουργού, και πολλά ακόμη, όλα στη σειρά επί της Constitution Avenue.
Πακιστανικά φορτηγά στον δρόμο από την Τάξιλα στο Ισλαμαμπάντ
Το κτίριο της Zameen, της σημαντικότερης εταιρείας Real Estate που εδράζεται στο Πακιστάν, Ισλαμαμπάντ
Μικρό τζαμί σε έναν τομέα του Ισλαμαμπάντ
Το Κτίριο του Ανωτάτου Δικαστηρίου, επίσημη και κεντρική έδρα του Ανωτάτου Δικαστηρίου του Πακιστάν στο Ισλαμαμπάντ. Σχεδιασμένο από τον φημισμένο Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kenzo Tange, ολοκληρώθηκε το 1993 και βρίσκεται στην Λεωφόρο Συντάγματος, περιβαλλόμενο από το Πρωθυπουργικό Γραφείο προς το νότο και από την Προεδρική Οικία και το Κοινοβούλιο προς το βορά.
Aiwan-e-Sadr ή Προεδρικό Παλάτι, η επίσημη κατοικία και χώρος εργασίας του Προέδρου του Πακιστάν στο Ισλαμαμπάντ
Γραφείο του Πρωθυπουργού, Ισλαμαμπάντ
Αποφασίσαμε να βγούμε εκτός πόλης και να επισκεφθούμε ένα σημαντικό αξιοθέατο της περιοχής, το ιερό του Bari Imam στο χωριό Nurpur Shahan, λίγα χιλιόμετρα έξω από το Ισλαμαμπάντ. Ο Bari Imam υπήρξε ένας δάσκαλος του Σουφισμού κατά τον 17ο αιώνα, της μυστικιστικής πτυχής του Ισλάμ, και ανεπίσημος προστάτης άγιος του Ισλαμαμπάντ. Η κίνηση είναι αρκετή και όταν φθάνουμε έχει πια σκοτεινιάσει. Μπαίνουμε στο τζαμί, μέσα στο οποίο βρίσκεται ο τάφος του προφήτη, κλεισμένος μέσα σε έναν γυάλινο θάλαμο για λόγους ασφάλειας. Ο κόσμος είναι πάρα πολύς, και πάντοτε υπάρχουν σοβαρά μέτρα ασφάλειας, επειδή έχουν γίνει αρκετές βομβιστικές επιθέσεις στο ιερό, με σοβαρότερη αυτή του 2005, με 20 ανθρώπους νεκρούς και 70 τραυματίες. Το ιερό, πάντως, είναι εντυπωσιακό και ακόμη εντυπωσιακότερο είναι το μεγάλο πλήθος που είναι συγκεντρωμένο σε όλη την περιοχή. Επιστρέφουμε στο Ισλαμαμπάντ και προτού πάμε στο ξενοδοχείο μας, πραγματοποιούμε μιά σύντομη επίσκεψη στο ονομαστό τζαμί Shah Faisal, που βρίσκεται στους πρόποδες των Λόφων Margalla και κατασκευάσθηκε κατόπιν χρηματοδότησης του Βασιλιά Faisal της Σαουδικής Αραβίας. Το τζαμί έχει ένα σύγχρονο σχέδιο με οκτώ πλευρές συμπαγούς κελύφους, που λέγεται ότι είναι εμπνευσμένο από μιά σκηνή Βεδουϊνων. Θεωρείται σαν εξαιρετικό δείγμα Ισλαμικής αρχιτεκτονικής και όντως είναι πανέμορφο και ιδιαίτερο.
Το ιερό του δασκάλου του Σουφισμού Bari Imam και ο τάφος του προφήτη, στο χωριό Nurpur Shahan
Το τζαμί Shah Faisal, Ισλαμαμπάντ
Επι τέλους, μετά από μιά μακριά ημέρα, φθάσαμε στο ξενοδοχείο μας που δεν το βρήκαμε και πολύ εύκολα. Ενώ μας καθοδήγησε το GPS στον αντίστοιχο τομέα, βρίσκαμε τις διαφόρους εισόδους κλειστές, και πηγαινοερχόμασταν μέχρι που πετύχαμε την σωστή είσοδο. Ήταν ένα συμπαθητικό μικρό, καθαρό, καινούργιο ξενοδοχείο. Το μόνο πρόβλημα παρουσιάστηκε όταν πήγαμε να πληρώσουμε με πιστωτική κάρτα, οπότε ο νεαρός ρεσεψιονίστ μας είπε ότι θα μας βάλει επιβάρυνση 15% στην τιμή. Του είπαμε ότι μιάς και στο Booking αναφέρεται ότι το ξενοδοχείο αποδέχεται πληρωμή με πιστωτικές κάρτες δεν θα έπρεπε να υπάρχει επιβάρυνση, αλλά αυτός ήταν ανένδοτος. Μετά από αρκετή συζήτηση που δεν βρίσκαμε άκρη, του είπαμε να ξεκαθαρίσει το θέμα με το αφεντικό του μέχρι το πρωί που θα φεύγαμε, και αν δεν δεχόταν την πληρωμή με κάρτα χωρίς επιβάρυνση, θα πληρώναμε με μετρητά, αλλά θα τους καταγγέλαμε στο Booking. Φυσικά το άλλο πρωί μας είπε ότι έκανε λάθος, ότι ήταν νέος υπάλληλος 7 ημερών και δεν ήξερε, και ότι μπορούσαμε να πληρώσουμε με την πιστωτική δίχως επιβάρυνση.
Αμέσως μετά την εγκατάστασή μας βγήκαμε στην κεντρική πλατεία, που ήταν δίπλα από το ξενοδοχείο μας για φαγητό. Συνηθίζω σε κάθε ταξίδι να τρώω μόνο πρωινό και βραδινό, και αυτό τηρήσαμε σε όλη την υπόλοιπη διαδρομή – με την εξαίρεση της Peshawar, όπου δεν αντέξαμε στους πειρασμούς και τρώγαμε συνεχώς. Νηστικοί λοιπόν από το πρωί, καθήσαμε σε ένα μικρό υπαίθριο τοπικό εστιατόριο με χαμηλές πλαστικές καρέκλες και παραγγείλαμε την ονομαστή σπεσιαλιτέ Chapli Kebab, ένας τύπος μπιφτεκιού από βοδινό κιμά, που ανακατεύεται με κάποια μπαχάρια και φρέσκα συστατικά, όπως κρεμύδια και κόλιανδρο. Καταπληκτικό σε γεύση, μερικοί λένε πως αξίζει ένα αεροπορικό ταξίδι στο Πακιστάν, μόνο και μόνο για να το γευτείς. Και η καλύτερη περιοχή για να το δοκιμάσεις είναι η Peshawar, γιαυτό το λένε και Peshawar Kebab. Ευτυχώς, σε όλο το ταξίδι κανείς μας δεν έπαθε κάποια γαστρεντερίδιτα, που όλοι λίγο πολύ έχουμε κατά καιρούς υποστεί, ταξιδεύοντας έξω από την Ευρώπη. Η παραγγελία μας όμως δεν έγινε και τόσο απρόσκοπτα, κανείς από τα γκαρσόνια δεν μιλούσε Αγγλικά και ευτυχώς προσφέρθηκε ένα παιδί από το διπλανό τραπέζι να μας βοηθήσει. Τέλος πάντων, τέλος καλό όλα καλά, και αποσυρθήκαμε για ύπνο στο ξενοδοχείο μας, μιάς και την επόμενη ημέρα ξεκινούσε η μεγάλη περιπέτεια, η διαδρομή του Karakoram Highway, στην ραχοκοκαλιά του Βόρειου Πακιστάν, κατά μήκος του φαραγγιού του Ινδού ποταμού μέχρι το Gilgit, και στη συνέχεια δίπλα από τον Ποταμό Hunza, μέχρι τα σύνορα με την Κίνα, ανεβαίνοντας συνεχώς από τα 500 μέτρα υψόμετρο του Ισλαμαμπάντ μέχρι τα 4.700 μέτρα του Khunjerab Pas.
Τρώγοντας Chapli Kebab σε μικρό υπαίθριο εστιατόριο του Ισλαμαμπάντ
Last edited: