Γιαννης Σαρτο
Member
- Μηνύματα
- 136
- Likes
- 1.156
- Επόμενο Ταξίδι
- Χαβάη
- Ταξίδι-Όνειρο
- Μαγαδασκάρη
Η Σκωτία με τα πολυάριθμα κάστρα της, το πλούσιο πολιτιστικό περιεχόμενο της και το σπάνιο φυσικό της κάλλος κατείχε ανέκαθεν δεσπόζουσα θέση στις λιστες προορισμών των απανταχού ταξιδιωτών. Στην περίπτωση μου πάντως, την αγάπη μου για την Σκωτία την πυροδότησε κάτι άλλο,ελαφρώς ντροπιαστικό πίσω στο μακρινό 1995...
Αυτή η βόρεια επαρχεία του Ηνωμένου Βασιλείου ηρωποιήθηκε ιδιαίτερα στην ποπ κουλτούρα της δεκαετία του 90 με το φιλμ Braveheart του Μελ Γκίμπσον, μία ταινία που δεν ωρίμασε και με τον καλύτερο τρόπο με το πέρασμα του χρόνου και πλέον φαντάζει τόσο κιτς όσο η χαίτη του πρωταγωνιστή της. Όταν κυκλοφόρησε στις αίθουσες πάντως, το φιλμ εδραίωσε δυναμικά στους ανθρώπους (στα παιδιά καλύτερα της γενιάς μου το τον μύθο του όλο λεβέντια και έξω καρδιά σκωτζέζου που μάχεται με όλο του το είναι κατά αδίστακτων και υποχθόνιων εχθρών. Όλη η υφήλιος αγάπησε ξαφνικά μουσικές με γκάιντες και καλλιτέχνες με Κέλτικες επιρροές όπως η Loreena McKennitt, μετατράπηκαν σε πρώτο όνομα. Θα έλεγα ότι αποτύπωμα του ματαιόδοξου και ελαφρώς ανιστόρητου κινηματογραφικού πονήματος του Γκίμπσον στην παγκόσμια εικόνα της Σκωτίας ήταν αντίστοιχο με την θετική επίδραση που είχε ο Άρχοντας Των Δαχτυλιδιών στην εικόνα και τον τουρισμό της Νέας Ζηλανδίας. Άλλωστε στην Σκωτία ακόμα και σήμερα, 25 χρόνια μετά, προσφέρονται "Braveheart tours" στoυς ξένους επισκέπτες από ντόπιους tour operators.
Κυριαρχούσε ακόμα και από πριν η αντίληψη για τους Σκωτζέζους ως ανθρώπους πιο αληθινους,πιο "χύμα" και ξεκάθαρους στις προθέσεις τους σε σύγκριση με την ψυχρή ευγένεια και υπολογιστικές συμπεριφορές των εγγλέζων συμπατριωτών τους. Αυτά τα δύο γεωγραφικά διαμερίσματα μπορεί να αποτελούν κομμάτια του ίδιου παζλ/έθνους όμως ανέκαθεν έμοιαζαν να λειτουργούν και να σκέπτονται διαφορετικά. Ακόμα και η ανα καιρούς εριστική εξωτερική πολιτική του Ηνωμένου Βασιλείου ως ευρωπαϊκή υπερδύναμη πάντα αποδίδεται στους πολιτικούς του Λονδίνου ενώ η Σκωτία εκλαμβάνεται κάτι σαν αθώος συνεπιβάτηςσε μία πορεία που δεν μπορεί να ανατρέψει.
Μία δημοσιογραφική ανάλυση της σχέσης Αγγλίας-Σκωτίας
Πολύ μετά το γυμνάσιο,ως ενήλικας και απόδημος πλέον, είχα την ευκαιρία να πραγματοποιήσω τέσσερεις επισκέψεις στην περιοχή σε διαφορετικές χρονικές συγκυρίες. Αρχικά επισκέφθηκα τις δύο μητροπόλεις Εδιμβούργο και Γλασκώβη για μερικές μέρες στις γιορτές των Χριστουγέννων του 2015, τον πρώτο χρόνο μου στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αργότερα, το 2018 είχα την τύχη να επιστρέψω για επαγγελματικούς λόγους σε τρεις λιγότερο προφανείς και γνωστούς προορισμούς, στο Portree στο κέντρο του Isle Of Skye , στο Aviamore κοντά στις βόρεια ακτογραμμή και τέλος στο Lerwick, πρωτεύουσα των νησιών Shetland στην Βόρεια Θάλασσα. Ήταν κυρίως αυτές οι πιο πρόσφατες εμπειρίες που με έκαναν να εκτιμήσω την άγρια ομορφιά αυτού του τόπου και τους ανθρώπους του.
Η εισαγωγή και μύηση μου στη Σκωτία λοιπόν συνέβει το '15 όταν ταξίδεψα αεροπορικώς για λίγες μέρες στο Εδιμβούργο και την Γλασκώβη. Δεν θα εμβαθύνω πολύ πάνω σε αυτό το κομμάτι μιας και νομίζω ότι οι πάμπολοι έλληνες blogger έχουν ήδη πει όλα τα σχετικά online πολύ καλύτερα από μένα. Περισσότερο θέλω να εστιάσω στις κωμοπόλεις που ταξίδεψα σε δεύτερο χρόνο.
Το Εδιμβούργο είναι η διοικητική και πολιτιστική πρωτεύουσα της Σκωτίας και ο πλυθησμός της ανέρχεται στο μισό εκατομμύριο κατοίκους. Η λυρικότητα αυτής της πόλης είναι απίστευτη. Όταν κάποιος τριγυρνά στα πλακόστρωτα σοκάκια της νιώθει σαν να βρίσκεται σε ταινία βικτωριανής εποχής. Συνιστω ανεπιφύλακτα να συμμετάσχετε στα free walking tours που οργανώνουν ομάδες νεαρών ξεναγών, ειδικά στο Ghost Tour που λαμβάνει χώρα την νύχτα και σε καθοδηγούν μεταξύ άλλων σε ιστορικά νεκροταφεία προκειμένου να σου διηγηθούν αστικούς μύθους πήχτρα στα πνεύματα και στο παραφυσικό !
Μετά από μία-δυό μέρες αν θυμάμαι καλά, και αφού έχω χορτάσει μνημεία, κρύο και βροχή, παίρνω το τρένο για μία εκδρομή στη Γλασκώβη. Μία ώρα μετά φθάνω στο κέντρικό σταθμό, όχι μακρία απο την George Square. Ξεκινάω τις βόλτες στην πόλη προκειμένου να δώ όσα περισσότερο μπορώ εντός της ημέρας. H Γλασκώβη είναι μία πόλη στην οποία έχουν ξοδευτεί άπειρα χρήματα σε αναδιαμορφώσεις εξωτερικών χώρων με οικτρά αποτελέσματα. Για τον ταξιδιώτη που έχει περιορισμένο χρόνο στην διάθεση του τα αξιοθέατα είναι πραγματικά ελάχιστα και ο βιομηχανικός της χαρακτήρας της δίνει μια ασχήμια που απωθεί. Ειλικρινά δεν πιστεύω ότι αξίζει τον κόπο. Οι γεμμάτες pubs όμως, oι νέοι και νέες που μοιάζουν να πίνουν την μία μπύρα μετά την άλλη, και συνομιλούν και γελούν δυνατά μου δίνουν την αίσθηση ότι η Γλασκώβη πρέπει να έχει πολύ ιδιαίτερη νυχτερινή ζωή και ίσως αν ανήκετε στο κατάλληλο ηλικιακό γκρούπ μεταξύ 18-25, να αξίζει όντως να καθίσετε μερικές μέρες παραπάνω προκειμένου να γνωρίσετε πως διασκεδάζει αυτή η πόλη την καθημερινότητα της.
Τρία χρόνια αργότερα, από εκεί που δεν το περίμενα, προέκυψε η ευκαιρία να επιστρέψω στην Σκωτία για επαγγελματικούς λόγους. Στο Ηνωμένο Βασίλειο οι εργαζόμενοι στον τομέα υγείας όπως γιατροί, οδοντίατροι, χειριστές ιατρικών μηχανημάτων, φαρμακοποιοί,νοσοκόμοι και άλλοι μπορούν να εργάζονται ως αυτοαπασχολούμενοι και να καλύπτουν όποτε χρειαστεί κενά σε νοσοκομεία, ιατρεία και φαρμακεία για μικρό χρονικό διάστημα που μπορεί να κυμαίνεται από βδομάδες μέχρι και λίγες μόνο ημέρες.Βρέθηκα λοιπόν και εγώ εκεί για να δουλέψω σε μία αλυσίδα φαρμακείων με πάμπολα καταστήματα και αισθητά λιγότερους φαρμακοποιούς.
Πρώτος προορισμός το Portree στο Isle Of Skye. Πετάω με British Airways μέχρι το Μάντσεστερ και από εκεί με ανταπόκριση με την σκωτζέζικη Loganair ( τρομακτικά μικρά αεροσκάφη παρεμφερή λεοφορείων ) στο Inverness. Το Inverness έιναι μία πόλη 60.000 κατοίκων και διοικητικό κέντρο της επαρχείας Χάιλαντ. Οι διαφορετικοί, συχνά απελπιστικά αργοί ρυθμοί του μου γίνονται αισθητοί με το που προσγειωνόμαστε όταν, αφου αφήσω το κτίριο και πάω στη στάση του λεωφορείου, διαπιστώνω ότι το αστικό περνά μία φορά την ώρα. Όταν τελικά φτάνω στην πόλη και πηγαίνω στα αντίστοιχα ΚΤΕΛ για το δεύτερο τμήμα του ταξιδιού μου, διαπιστώνω με τρόμο ότι το επόμενο λεωφορείο για το Portree είναι σε τέσσεροις ώρες ! Πιθανότατα οι Σκωτζέζοι να ακολουθούν την λογική των Κυπρίων και να βασίζονται κυρίως στα δικά τους οχήματα αντί στις δημόσιες συγκοινωνίες για τις μετακινήσεις τους.
Τριγυρίζω το Inverness για να πάρω μερικές φωτογραφίες. Η πόλη είναι μικρή και συμπαθητική με μόνο εξέχων αξιοθέατο το Κάστρο του Inverness, δίπλα από το μουσείο τέχνης της πόλης. Είναι εν τέλει πάλι τα στοιχεία της φύσης που κάνουν και την διαφορά. Καθώς διασχίζω την γέφυρα Greig Street λίγο παραδίπλα από τα συγκεκριμένα κτίσματα,κοιτάζω στα δεξιά μου και παρατηρώ μία εντυπωσιακή, ατέλειωτη θέα των κοντινών επιβλητικών οροπεδίων.
Μετά από πολλά χιλιόμετρα περιπάτου, εξουθενομένος αλλά και ενθουσιασμένος από τα όσα έχω δει και νιώθω ότι θα δω, επιβιβάζομαι στο λεωφορείο για ένα πολύωρο μαρτυρικού ταξίδι γεμμάτο στροφές. Φτάνω τελικά στο Portree αργά το βράδυ. Προτέινω ανεπιφύλακτα να νοικιάσετε αυτοκίνητο αντι να βασιστείτε στο δίκτυο των λεωφορείων μιας και έτσι θα κερδίσετε χρόνο αλλά και θα ρυθμίσετε εσείς την ώρα αναχώρησης και τις όποιες καθοδών στάσεις σας. Η διαδρομή έχει την φήμη ιδιαίτερα σαγηνευτικής εμπειρίας. Εγώ δυστηχώς δεν είδα σχεδών τίποτα κυρίως λόγω του σκοταδιού της ώρας.
Φτάνω στο μικροσκοπικό Portree αργά την νύχτα. Με πληθυσμό μόλις 4.500 ψυχές, αποτελεί την μεγαλύτερη κοινότητα του Isle Of Skye. Ευτηχώς το πανδοχείο (bed and breakfast ) που έχει κλέισει η εταιρεία μου βρίσκεται ακριβώς δίπλα από την μικρή πλατεία που μας αφήνει το λεωφορείο.Το φαρμακείο που δουλεύω αυτή την εβδομάδα είναι μόλις 200 μέτρα μακριά. Την επόμενη μέρα ξυπνάω νωρίς το πρωί για να προλάβω να εξερευνήσω λίγο τον οικισμό πριν την δουλειά. Δεν υπάρχει ψυχή στο δρόμο, παρατηρώ ελάχιστα καταστήματα, ένα σούπερ μάρκετ, μία pub, δύο τρία μαγαζιά που πουλάνε τουριστικά είδη και σουβενίρ. Φτάνω στο λιμανάκι και κοντεύω να πάθω καρδιακό από την ομορφιά του τοπίου ! Η ανατολή του ήλιου με όλες τις πορτοκαλί κίτρινες αποχρώσεις που δημιουργεί πραγματικά είναι κάτι που δεν έχω ξαναδεί στην ζωή μου!
Επαναλαμβάνω την ιεροτελεστία στο ξεκίνημα κάθε μέρας της βδομάδας που έιμαι εκεί. Την τρίτη νομίζω μέρα, καθως βαδίζω στην μικρή παραλία δίπλα από το λιμανι, προσέχω κάτι να κείτεται που μοιάζει με πλαστική κούκλα βιτρίνας καταστημάτων ρούχων. Καθώς πλησιάζω διαπιστώνω πως πρόκειται για μία μικρή νεκρή φώκια. Υπένθυμίζω στον εαυτό μου το πόσο βόρεια στο χάρτη βρίσκομαι και πόσο πλούσια και διαφορετική πρέπει να είναι η υποθαλάσσια ζωή της περιοχής.
Στο φαρμακείο όπου εργάστηκα για εκείνη τη βδομάδα οι περισσότεροι υπάλληλοι ήταν νεαρές κοπέλες ηλικίας κάτω των 30. Στις συζητήσεις που είχαμε θυμάμαι χαρακτηριστικά τον αρνητισμό τους κάθε φορά που καταπιάναμε το θέμα Λονδίνο. Θα περίμενα ότι σε μία τέτοια στιγμή της νιότης τους, θα ήθελαν να επισκεφτούν μια τέτοια διάσημη και γεμμάτη δυναμισμό πόλη. Μεγαλωμένος στα Γρεβενά, θυμάμαι πως για πολλά χρόνια, ειδικά στο γυμνάσιο και λύκειο, η Θεσσαλονίκη με όλες τις επιλογές που πρόσφερε σε καφετέριες, εστιατόρια, αγορές και γνωριμίες, φάνταζε στο μυαλό μου σαν κάτι σαν το αντίστοιχο του Λος Άντζελες! Δεν είδα μία παρόμοια προσμονή να διακατέχει τα κορίτσια στο Portree για το Λονδίνο.
" Μα δεν έχετε καν την περιέργια να το δείτε ; Δεν σας ελκύει η νυχτερινή ζωή; Όλα τα πάρτυ και happenings που συμβαίνουν εκεί; " τις ρωτούσα και τις ξαναρωτούσα.
" Όχι δεν χρειάζεται να πάω εκεί για να περάσω καλά" μου αποκρίθηκαν πάνω κάτω όλες τους, αν και η απολυτότητα στις απαντήσεις τους μου φανέρωνε περισσότερο αντιπάθεια παρά γνήσια αδιαφορία. Ίσως η προβληματική σχέση Σκωτίας-Αγγλίας να έχει ποτίσει την ψυχολογία του κόσμου σκέφτηκα, και το πρόσφατο δημοψήφισμα για την ανεξαρτησία της να μην πήγαζε απλώς σε διαφορέτικές προσεγγίσεις στην διαχείρηση οικονομικων και φυσικών πόρων, έσοδα από το πετρέλαιο κλπ.
Την δεύτερη βδομάδα που βρέθηκα στην βόρεια Σκωτία για δουλειά ήταν στο Aviemore κοντά στο εθνικό πάρκο Cairgorns. Δυστηχώς στο συγκεκριμένο ταξίδι ξεχνάω να πάρω την φωτογραφική μου μηχανή και λόγω περίεργων ωραρίων καταφέρνω να δω ελάχιστα από την μαγευτική φύση που το περιβάλει, κυρίως κατά την επιστροφή μου με το τρένο στο inverness για την πτήση του γυρισμού.
Στην τρίτη και τελευταία μου εξόρμηση ταξιδεύω μέχρι το μακρινό Lerwick στα νησιά Shetland. Ομολογώ ότι απο μόνος μου ζήτησα/προσφέρθηκα να ταξιδέψω μέχρι εκεί. Το απομονωμένο στοιχείο του προορισμού με είχε εξιτάρει εξαρχής. Στο αεροδρόμειο του Aberdeen οπου έχω ανταπόκριση με αεροσκάφος της Loganair, παρατηρώ ότι πολλοί από τους επιβάτες που συγκεντρώνονται στην πύλη αναχώρησης γνωρίζονται ήδη μεταξύ τους. Διάλογοι όπως "τι κάνει η μαμά σου; " και " χαιρετίσματα στο ξαδερφό σου !" που ακούω από τους γύρω μου με κάνουν να χαμογελώ. Προσγειώνομαι αργά την νύχτα και στις πρώτες εικόνες που απορροφώ καθοδών προς το ξενοδοχείο μου, παρατηρώ ελάχιστη βλάστηση και μονοκατοικίες με παχιά πέτρινα τοιχώματα. Το επόμενο πρωινό έχω την ευκαιρία να κάνω μία βόλτα στην πόλη. Τα τοπία γύρω από το Lerwick δεν έχουν την απόκοσμη γοητεία του Portree. Είναι περισσότερο η σχεδών πολική καταχνιά και ακινησία που γοητεύει.
Οι ρυθμοί του νησιού είναι οι αντίστοιχοι με αυτούς ενός μικρού αιγαιοπελαγίτικου εκτός τουριστικής σεζόν. Ο υποψήφιος επισκέπτης πάντως καλά θα κάνει να έρθει την κατάληλλη εποχή που δεν σίγουρα δεν ήταν ο Φεβρουάριος που το επισκέφθηκα εγώ.Το τουριστικό γραφείο στο κεντρικό πεζόδρομο ήταν κλειστό καθόλη την διάρκεια της παραμονής μου εκεί. Όταν ρώτησα μία νεαρή ρεσεψιονίστ για το πως θα μπορούσα ίσως να δώ το Βόρειο Σέλας μου ανταποκρίνεται με αδιαφορία ότι δεν έχει ιδέα και ότι ποτέ δεν το έχει δει ούτε η ίδια. Το καλοκαίρι με τις μεγάλες μέρες μοιάζει ιδανικότερο για μία επίσκεψη, ιδιαίτερα για τους φυσιολάτρες που θα μπορούν να οργανώσουν tours και να παρατηρήσουν θαλάσσια θηλαστικά όπως φάλαινες αλλα και τα puffins, τα μικρά γλυκύτατα πτηνά με το μονίμως μισοκλαμμένο βλέμμα.
Μισοβδόμαδα αρχίσει να χιονίζει και παρατηρώ ότι στο μεγάλο σουπερ μάρκετ της πόλης τα ράφια με φρούτα, λαχάνικα και οτιδήποτε φρέσκο αρχίζουν να εξαφανίζονται από τα ράφια. Κάτι τέτοιο πλέον με τα όσα έχουμε δει να συμβαίνουν με τον Κορονοϊό δεν λέει και πολλά άλλα τότε με είχε σοκάρει.Πως είναι να ζει κάποιος σε ένα τόσο απομονωμένο μέρος, αναρωτιέμαι. Οι νέοι άνθρωποι με τους οποίους συνομίλησα, εργαζόμενοι στην δουλειά, πελάτες αλλά και σερβιτόροι και υπηρετικό προσωπικό στο ξενοδοχείο, μοιάζουν να μην την παλεύουν καθόλου.
Τις λίγες φορές που κινήθηκα εκτός της πόλης πάντως, πρόσεξα τοπία απόκρημνα, μικρές ξύλινες μονοκατοικίες χτισμένες στην άκρη γκρεμών και με θέα στο σκοτεινό άπειρο. Ενδιαφέρουσα και απροσδόκητη μου φάνηκε και η επιρροή και η υιοθέτηση της κουλτούρας των Βίκινγκ. Οι Σκανδιναβοί πολεμιστές άλλωστε είχαν τα Σέτλαντ ως σημείο εξόρμησης το 800μ.Χ. Αρχαιολογικά μνημεία του συγκεκριμένου πολιτισμού υπάρχουν ακόμα στα νησιά και πολλές λέξεις τους έχουν ενσωματοθεί και διατηρηθεί στην τοπική διάλεκτο των κατοίκων.
Η Σκωτία έχει φυσικά πολλά περισσότερα να προσφέρει από τα ελάχιστα που είδα εγώ. Παρόλη την περιορισμένης έκτασης εμπειρία μου, νιώθω προνομιούχος που είχα την ευκαιρία να πατήσω σε κάποια από τα πιο απόμακρα μέρη της και θέλω να ελπίζω ότι θα μπορέσω να επιστρέψω για να μελετήσω το έντονο φολκλόρ της και να εξερευνήσω περαιτέρω την μεγαλειώδη φύση της.
Επισκεφτείτε το blog μου
https://yanisgoestothemoon.travel.blog/
Last edited: