va5ilis
Member
- Μηνύματα
- 125
- Likes
- 1.252
- Ταξίδι-Όνειρο
- Το Εβερεστ
Thousands of tired, nerve-shaken, over-civilized people are beginning to find out that going to the mountains is going home; that wildness is a necessity.
~ John Muir, Our National Parks
Μερα 5η - Cathedral Spires, Black Elk Peak & Crazy Horse Monument (South Dakota)~ John Muir, Our National Parks
Μια ακομα ομορφη μερα ξημερωνει στους Μαυρους Λοφους, και εχω ξυπνησει απο νωρις. Τι ωραιο πραγμα ειναι να εισαι διακοπες, και να ξυπνας πριν απο το ξυπνητηρι. Εχω αρχισει να ξεχναω την δουλεια και να μπαινω στον ρυθμο του ταξιδιου οσο περνανε οι μερες. Σημερα με περιμένει μια ωραια πορεια που καταληγει στην διασημη κορυφη Black Elk. Καβαλαω την Ντολυ και φευγω για την Sylvan Lake ξανα, απο οπου ξεκιναει το μονοπατι.
Στον δρομο βλεπω ενα ανοιχτο εργαστηρι ξυλογλυπτικης. Δεν ειναι κανενας εδω αλλα μια γρηγορη σταση για μερικες φωτογραφιες επιβαλλεται.
Και μερικες φωτογραφιες απο Mount Rushmore με το φως της ανατολης.
Φτανοντας στην Sylvan Lake, ο ranger ελεγχει οτι εχω το αυτοκόλλητο για το Custer State park ($20 για 7 ημερες) και μου λεει οτι το μονοπατι για την κορυφη Black Elk ειναι κλειστο. Βρε καλε μου, βρε χρυσε μου πως ειναι κλειστο? Εγω γι αυτο ειμαι εδω για να ανεβω στην κορυφη. Μου λεει οτι μπορει να παω μεχρι ενα σημειο αλλα τις καθημερινες κανουν συντηρηση και δεν μπορω να φτασω μεχρι την κορυφη.
Εγω θα παω και οτι μπορεσω να δω. Φοραω τα ορειβατικα μου και ξεκιναω. Μετα απο περιπου 45 λεπτα πορειας ειναι η διασταυρωση για το Little Devil’s Tower. Πρεπει να σκαρφαλωσεις απο ενα στενο περασμα και καταληγεις σε ενα μεγαλο βραχο με θεα 360 μοιρων. Οι Μαυροι Λοφοι στο πιατο.
Πολυ ωραιο μερος για να πεταξω το drone. Αφου το πεταξα για λιγη ωρα κοντα, ξεθαρρεύω και το στέλνω προς ενα εντυπωσιακο σχηματισμο βραχων (cathedral spires). Τραβαω πλανα απο εδω, απο εκει και εχω ξεχασει ποσο μακρια εχει φυγει το πουλι. Μεχρι που κοβεται το σημα και καταλαβαινω οτι πρεπει να επιστρεψω. Κανενα προβλημα, παταω το κουμπι επιστροφης και το drone επιστρεφει προς εμενα. Το σημα εχει επανελθει αλλα βλεπω οτι επιστρεφει με ταχυτητα 1 ποδι / δευτερολεπτο και ειμαι γυρω στα 2400 ποδια (0,8χμ) μακρια με 40% μπαταρια. Εχω κανει το λαθος που κανουν ολοι οι αρχαριοι, πετανε με την κατευθυνση του αερα και στην επιστροφη ο αερας ειναι κοντρα και το πουλι δυσκολευεται να γυρισει. Μολις καταλαβαινω το λαθος οι σφυγμοι αρχιζουν να ανεβαινουν. Οχι μονο θα χασω το drone αλλα και ολα τα βιντεακια που εχω τραβηξει μεχρι τωρα. Αρχιζω να προσπαθω να κανω ζικ ζακ, να το κατεβασω και πιο χαμηλα και σε καποια φαση, δεν ξερω αν εκοψε ο αερας, αλλα αρχιζει να ερχεται πιο γρηγορα προς τα εμενα. Με τα πολλα καταφερα να το φερω πισω και η καρδια μου επανηλθε στην θεση της. Στο τελος της ιστοριας θελω να κανω ενα βιντεακι με τα πλανα απο το drone για να δειτε τα cathedral spires απο ψηλα. Ειναι αμαρτια να χανοταν τετοιο υλικο.
Μετα την σταση στο Little Devil’s Tower συνεχιζω για Cathedral Spires. Συναντω 2 ακομα πεζοπόρους και μου λενε για το Crazy Horse, το βουνο στο οποιο σμιλευουν τον θρυλικο ινδιανο. Πηγαν χθες και δεν εντυπωσιαστηκαν. Στο μυαλο μου ειχα το Crazy Horse πιο μεγαλο και εντυπωσιακο απο το Mount Rushmore γι αυτο το εβαλα στο προγραμμα δευτερο. Λες να ειναι μουφα το Crazy Horse? Θα δειξει, προς το παρον ειμαι στο δρομο για τα Cathedral Spires.
Οι βραχοι βγαινουν μεσα απο την γη σαν βελη που εκτοξευονται ολα μαζι προς τον ουρανο. Ο Ηλιας ειναι απο την πισω μερια ακομα και η οψη που βλεπω ειναι στην σκια. Ετσι αποφασιζω να συνεχισω προς Black Elk και να γυρισω απο τον ιδιο δρομο οταν ο ηλιος θα ειναι ψηλα.
Ξεκιναω μην ξεροντας ποσο κοντα θα φτασω στην κορυφη Black Elk η οποια μεχρι το 2016 και για 150 χρονια εφερε το ονομα του αξιωματικου Harney, αλλη μια ευγενη προσωπικοτητα του αμερικανικου στρατου που ανοιξε πυρ με κανονια σε ενα χωριο ινδιανων μεταξυ των οποιων υπηρχαν πολλα γυναικοπαιδα. Η κορυφη αυτη ειναι το ψηλοτερο σημειο στην S. Dakota και η ψηλοτερη κορυφη ανατολικα απο τα Rockies, στα 7,242 ποδια(2200 μετρα περιπου). Ειναι ενα απο τα πιο σημαντικα ιερα των ινδιανων Lakota Sioux και εγινε αρκετα γνωστη και πηρε το ονομα της απο τον Nicolas Black Elk. O Black Elk ηταν medicine man(σαμανος) ο οποιος ειδε ενα οραμα στην κορυφη αυτη και το περιγραφει στο πολυ γνωστο του βιβλιο Black Elk Speaks το οποιο δεν εχω διαβασει ακομα αλλα αναφερεται πολυ συχνα σε αλλα βιβλια για την ιστορια των Λακοτα. Στην κορυφη υπαρχει ενας πετροχτιστος πυργος που χρησιμοποιειται σαν παρατηριο για φωτιες.
Ξαφνικα βλεπω μια πινακιδα “Black Elk Wilderness” και ενα σταθμο για να γραψεις τα στοιχεια σου. Αν χαθεις τουλαχιστον καποιος θα σε ψαξει. Συνεχιζω σε ενα μονοπατι που ανεβαινει ωσπου φτανω κατω απο ενα βραχο αλλα το μονοπατι που ανεβαινει ειναι κλειστο με κορδελες. Προσπαθησα να μιλησω σε αυτον που δουλευε στο μονοπατι με υφος Βασιλακη Καιλα, του ειπα οτι ερχομαι απο μακρια, και αν θα μπορουσε να με αφησει να περασω αλλα μου ειπε οτι δεν κανουν εξαιρέσεις και αν ηθελα να παω απο την πανω μερια η οποια ηταν περιπου 8 ωρες περπατημα. Το σκεφτηκα αλλα δεν μπορουσα να καταλαβω στον χαρτη απο που ξεκιναει το μονοπατι. Δεχομενος την ηττα μου, και αφου κοιταξα για μερικα λεπτα τον πυργο με τα κυαλια (ειναι αυτο που λενε θα το βλέπεις με το κυαλι) πηρα τον δρομο της επιστροφης.
Ο Ηλιας εχει ανεβει και το φως ειναι πολυ καλυτερο. Εχω αλλη μια γεματη μπαταρια για το πουλι και αφου δεν θα το πεταξω στην κορυφη λεω να τη χρησιμοποιήσω εδω. Αρχιζω και τραβαω πλανα στον καθεδρικο και λιγο πριν τελειωσω ακου καποιον να μου φωναζει απο μακρια οτι τα drones απαγορευονται στο παρκο. Προσπαθωντας να μην αποσπαστεί η προσοχη μου απο το χειριστηριο του λεω οτι στο συγκεκριμενο παρκο επιτρεπονται. Αρχιζει και μου φωναζει διαφορα απο μακρια και περπαταει προς τα εμενα. Εγω παιρνω το drone μακρια απο τα βραχια. Ειναι οτι χειροτερο να σου αποσπα καποιος την προσοχη οταν χειριζεσαι το drone αλλα ετοιμαζομαι για καυγα και αφου δεν προλαβαινω να το προσγειωσω, τουλαχιστον να το μετακινησω σε ασφαλες σημειο για λιγο. Τελικα περναει επιδεικτικα απο μπροστα μου και μου λεει “Ελπιζω το drone σου να χτυπησει σε ενα βραχο και να σπασει”. Εγω του ευχομαι να εχει μια καλη μερα.
Αφου ανταλλαξαμε τις ευχες μας, εμεινα μονος στον “καθεδρικο”. Βρισκω μια ωραια σκια και τι πιο ταιριαστο στον οικο του Θεου, απο το να βγαλω να διαβασω το κατα Ιωαννη (John Muir) ευαγγελιο. Κεφαλαιο 13. Τιτλος: Bathed in Beauty.
Για ολους τους φυσιολατρες συστήνω να διαβασουν John Muir, ενα ποιητη και φιλοσοφο της φυσης. Δεν λεω παραπανω, οσοι πιστοι προσελθετε…
Το στομαχι μου γουργουριζει αλλα εχω βρει ενα παγκακι στην Sylvan Lake και εχω ξαπλωσει λιγο. Κουρασμενος και πεινασμενος οπως ειμαι, σκεφτομαι τι οραμα να ειδε ο Black Elk οταν ανεβηκε στην κορυφη χωρις τροφη και νερο. Πρεπει να διαβασω το βιβλιο να μου λυθει η απορια. Εγω παντως εκεινη την στιγμη εβλεπα κατι σε μακαροναδα ή τα κεφτεδακια της μανας μου. Πηρα κατι να ξεγελάσω την πεινα μου απο ενα τουριστικο μαγαζακι και ξεκινησα να πηγαινω προς το τρελο αλογο περνωντας απο το ματι της βελονας.
Ενα απο τα πραγματα που μου εμειναν απο αυτο το ταξιδι ειναι η πρωτη ματια σε καποια μνημεια οπως το Chimney Rock η το Devil’s Tower. Ειναι εκεινες οι στιγμες που τα ματια και το στομα ανοιγουν απο ενθουσιασμο και εκπληξη. Οσες φορες και αν εχεις δει κατι στο ιντερνετ, η πρωτη φορα που στεκεται μπροστα σου ειναι ενα αισθημα μοναδικο. Ετσι εγινε και με το Crazy Horse, το οποιο προσεγγισα απο την νοτια μερια. Καποια στιγμη ενω οδηγουσα, μερικα χιλιομετρα μπροστα μου στα δεξια, ειδα το μισο βουνο να ειναι σμιλεμενο στο σχημα του Crazy Horse πανω στο αλογο του. Προσπαθωντας να κοιταω και λιγο τον δρομο μεχρι να φτασω για να μην τρακαρω (πως να ξεκολλήσω το βλεμμα μου) το GPS μου λεει στα 300 μετρα στριψτε δεξια στην Λεωφορο των Αρχηγων. Δεν θα μπορουσαν να διαλέξουν καλυτερο ονομα!
O Crazy Horse, η πιο σωστα “το αλογο του ειναι τρελο”, ηταν ενας αρχηγος των Λακοτα ο οποιος δεν δεχτηκε ποτε να υπογραψει καποια συνθηκη με τους λευκους. Πολεμησε σε πολλες απο τις σημαντικοτερες μαχες στην αντισταση των Λακοτα. Ειχε δει ενα οραμα μικρος οτι οι σφαιρες δεν θα μπορέσουν να τον σκοτώσουν και εκανε πολλες παρατολμες ενεργειες στην μαχη, οι οποιες ανεβαζαν το ηθικο των ινδιανων και ολοι ηθελαν να πολεμουν στην ομαδα του. Η αρχικη σκηνη στο Χορευοντας με τους Λυκους, οπου περναει μπροστα απο την γραμμη των Αμερικανων στρατιωτων χωρις κανενας να μπορει να τον πετυχει λεγεται οτι εμπνευστηκε απο μια ιστορια του Crazy Horse. Γενικα υπαρχει ενα μυστηριο γυρω απο αυτον τον ανθρωπο, που ηταν χαμηλων τονων, χωρις να λεει πολλα λογια αλλα με μια στρατιωτικη ευφυια που τα χλωμα προσωπα την πλήρωσαν με αιμα. Δεν ειναι πολλα αυτα που ξερουμε για την ζωη του και ισως αυτο κανει ακομα μεγαλυτερο τον μυθο του. Τελος λεγεται οτι δεν δεχοταν να φωτογραφηθει και δεν ξερουμε πως εμοιαζε.
Και θα μου πειτε πως εκαναν το αγαλμα του αν δεν ηξεραν πως εμοιαζε; Λεγεται οτι χρησιμοποιησαν περιγραφες απο συγγενεις του και απο ατομα που τον ηξεραν. Η ιστορια ξεκινησε μετα τον δευτερο παγκοσμιο πολεμο οταν ο αρχηγος Standing Bear ηθελε να κατασκευασει ενα μνημειο, ως αντιπαλο δεος στο Mount Rushmore, με μια αυθεντικη προσωπικοτητα των Λακοτα. Ετσι ανεθεσε την κατασκευη στον πολωνικης καταγωγης γλυπτη Korczak Ziolkowski. Το βουνο ανηκε στην πολιτεια της S. Dakota αλλα με ανταλλαγμα καποια καλα οικοπεδα γης, ο Standing Bear και ο Korczak καταφεραν να παρουν το βουνο και το πρότζεκτ ξεκινησε το 1948. Μια σημαντικη διαφορα με το Mount Rushmore, ειναι οτι δεν δεχτηκαν ποτε χρηματοδοτηση απο την κυβερνηση παρολο που υπηρχαν γενναιοδωρες προτασεις. Ο Korczak πιστευε οτι η κυβερνηση δεν τελειωνει ποτε κατι (βλεπε Mount Rushmore) και στηριξε ολο το πρότζεκτ σε ιδιωτικες δωρεες. Μια αλλη σημαντικη διαφορα, ειναι το μεγεθος του μνημειου που ειναι 195μ σε μηκος και 172μ σε υψος. Το κεφαλι εχει υψος 27μ σε συγκριση με τα 18μ των κεφαλων των προεδρων.
Παρκαρω και αφου τραβαω μερικες ωραιες φωτογραφιες απο το παρκινγκ που ειναι υπερυψωμενο κατευθυνομαι προς το μουσειο. Μιλαω με ενα κυριο στο γραφειο πληροφοριων, και μου λεει οτι αν θελω, μπορω να ανεβω στο προσωπο του Crazy Horse μετα τις 4μμ που τελειωνουν οι εργασιες. Μου λεει το εξης - οτι οι φωτογραφιες δεν θα βγουν καλες λογω της θεσης του ηλιου αλλα αν θελω να το κανω για την εμπειρια τοτε αξιζει. Αυτο ηταν, πείστηκα (δεν ηθελα και πολυ). Του δινω το ονομα μου και μου λεει οτι το επομενο γρουπ φευγει στις 5μμ, και 4:45 επρεπε να ξαναπαω σε ενα γραφειο για να πληρωσω και να ξεκινησουμε. Ειμαι τοσο ενθουσιασμενος που δεν μπορω να διαβασω τιποτα απο τις επιγραφες που εχει μεσα στο μουσειο. Απλα περπαταω πανω κατω περιμενοντας να ερθει η ωρα να ανεβουμε. Πριν 2 με 3 χρονια επεσα κατα λαθος πανω σε ενα αρθρο για το μνημειο και για μερικες μερες μετα, διαβαζα οτι μπορουσα να βρω στο ιντερνετ. Σε μια ωρα περιπου θα ειμαι εκει πανω, face to face που λενε στο χωριο μου με τον Crazy Horse.
Το γκρουπ ειμαστε ενα ζευγαρι ηλικιωμενων, ο κυριος απο τις πληροφοριες που ειναι και ο ξεναγος και εγω. Παμε με το βαν απο την πισω πλευρα και αρχιζουμε να ανεβαινουμε το βουνο μεχρι που ξαφνικα βρισκομαστε στο αριστερο προφιλ του τρελου αλογου. Περπαταμε στην μπροστα πλευρα και μπορουμε να αγγίξουμε το γρανιτη στο προσωπο και να νιώσουμε το βουνο. Το προσωπο ειναι καλοσχηματισμενο και ειδικα τα ματια πολυ εκφραστικα. Ειναι πραγματι κατι μοναδικο να κοιτας μεσα στα ματια του Crazy Horse. Η θεα απο ψηλα ειναι το κατι αλλο, βλεπουμε τους μαυρους λοφους να απλωνονται κατω απο το αυστηρο βλεμμα του Crazy Horse. Περπαταμε πανω στο τεντωμενο αριστερο χερι του που ακομα το δουλευουν, και φτανουμε σχεδον μεχρι τον απλωμενο δεικτη. Οτι και να πω ειναι δυσκολο να περιγραψω την εμπειρια εκει πανω.
Και θα μου πειτε, μας τα λες ολα καλα, στην ζωη ποτε δεν ειναι ετσι τα πραγματα. Και θα σας πω οτι εχετε δικιο, το νομισμα εχει παντα δυο πλευρες.
Τα χαρακτηριστικα του προσωπου ειναι πολυ εντυπωσιακα (και κοντα στα στερεοτυπα των ινδιανων που εχουμε στο μυαλο μας) και αν κρινω απο το πως μοιαζουν ο Τζερονιμο η το Κοκκινο Συννεφο, ειναι λιγο απιθανο ο Crazy Horse να εμοιαζε ετσι στην πραγματικοτητα.
Επισης υπαρχει εντονη κριτικη για την πορεια του εργου το οποιο ξεκινησε απο το 1948 και ακομα ειναι σε εξελιξη. Πολλοι κατηγορουν την οικογενεια του γλυπτη, που εχει εως σημερα την ευθυνη και διαχειριση του προτζεκτ, οτι καθυστερει για να μαζευει τις δωρεες και διοχετευει τα λεφτα αλλου παρα στο να προχωρησει το προτζεκτ. Ακουσα ακομη οτι υπαρχουν ρωγμες που κανουν αδυνατη την ολοκληρωση του μνημειου και η οικογενεια απλα καθυστερει οσο μπορει πριν αναγκαστούν να παραδεχτουν οτι το πρότζεκτ δεν θα τελειωσει ποτε. Τελος υπαρχει και αρκετη κριτικη απο τους ιδιους τους Λακοτα οτι ο Crazy Horse ποτε δεν θα ηθελε να κανουν το γλυπτο του αλλαζοντας την οψη του βουνου (ξερουμε οτι δεν ηθελε να φωτογραφηθεί).
Δεν ξερω τι απο ολα αυτα ειναι αληθεια. Δεν με ενδιαφέρει πολυ που το μνημειο δεν μοιαζει πιθανοτατα στον Crazy Horse, ουτε ο Λεωνιδας στις Θερμοπυλες μοιαζει με τον πραγματικο Λεωνιδα αλλα ακομα μου σηκωνεται η τριχα οταν το βλεπω. Οι ανθρωποι γοητευονται απο ωραιες ιστοριες και ο Crazy Horse συμβολιζει την ιστορια της αντιστασης για τους Λακοτα. Οι ινδιανοι χρειαζονται κατι που θα τους ενωσει και ισως οι διαφωνιες του σημερα, μετα απο 200 η 500 η 1000 χρονια να εχουν χαθει. Ρωτηστε ενα κατοικο απο τα μελη της Αθηναικης συμμαχιας (ενα Ναξιο η ενα Μηλιο) τι γνωμη ειχε το 400 πΧ για την Ακροπολη - που εγινε με τα λεφτα που καταχραστηκαν οι Αθηναιοι - και ρωτηστε ενα σημερα, που θα έδινε την ζωη του να υπερασπιστεί την Ακροπολη. Ο χρονος αλλαζει το πως βλεπουμε τα πραγματα και ισως αυτο ειναι ενα μνημειο που θα ολοκληρωθει και θα στεκεται για πολλες εκατονταδες χρονια. Μπορω μονο να ελπιζω...
My lands are where my dead lie buried
~ Crazy horse
~ Crazy horse
Attachments
-
191,4 KB Προβολές: 0
Last edited: