va5ilis
Member
- Μηνύματα
- 125
- Likes
- 1.251
- Ταξίδι-Όνειρο
- Το Εβερεστ
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Oklahoma City(Oklahoma) & Wichita( Kansas)
- Nebraska - Chimney Rock & Scott Bluffs
- Fort Laramie (Wyoming) & Mammoth Site (South Dakota)
- Custer State Park, Mount Rushmore (South Dakota)
- Cathedral Spires, Black Elk Peak & Crazy Horse Monument (South Dakota)
- Badlands
- Deadwood (South Dakota) & Devil’s Tower (Wyoming)
- Little Big Horn (Wyoming)
- Yellowstone National Park 1
- Yellowstone National Park 2
- Yellowstone National Park 3
- Yellowstone National Park 4
- Yellowstone National Park 5
- Grand Teton National Park
- Οι αετοφωλιες του Mesa Verde National Park
- Chaco Canyon
- Επιστροφη – Χρησιμες πληροφορίες – Επίλογος
Ερχομαστε απο τη Γη, φροντιζουμε τη Γη, και επιστρεφουμε στη Γη.
~Ανασαζι
Μερα 15η - Οι αετοφωλιες του Mesa Verde National Park ~Ανασαζι
Παμε πισω στο απογευμα της προηγουμενης μερας φευγοντας απο το Grand Teton. Δεν εχω ιντερνετ εδω και σχεδον 3 μερες αφοτου κοιμηθηκα μεσα στο Yellowstone. Χωρις χαρτη, εχω πιασει ενα κεντρικο αυτοκινητοδρομο και κατευθυνομαι νοτια στο περιπου μεχρι να πιασει το ρημαδι. Μετα απο καμια ωριτσα δεηθηκε να πιασει. Σταματαω στο παρκινγκ ενος ξενοδοχειου να κατεβασω χαρτες και να δω προς τα που θα παω. Ο πιο συντομος δρομος για Houston ειναι μεσω Denver, CO. Το ματι μου πεφτει σε ενα πρασινο σημαιάκι εκει κατω στην γωνια του Colorado. Χμμμ για να δω, εχει καλες κριτικες αλλα ειναι ενα ακομα εθνικο παρκο. Δεν εχω ορεξη για αλλο περπατημα και θα αυξηθουν οι ωρες της επιστροφης. Μια στιγμη, αυτο εχει κατι σπιτακια λαξευμενα στο βραχο που τα εχω ξαναδει καπου. Κατι λεει για τους Ανασαζι που εζησαν εδω το 1300μΧ. Αυτο φαινεται ενδιαφερον…
Κατεβαζω τους χαρτες απο το google maps και συνεχιζω νοτια. Τουλαχιστον τωρα ξερω που παω. Εχω βαλει YouΤube και ακουω για το Mesa Verde. Τα σπιτακια ειναι κλειστα λογω Covid αλλα το παρκο ειναι επισκεψιμο. Αξιζει να παω ή αδικα θα κανω τοσο δρομο παραπανω; Οσο περισσοτερο ακουω, τοσο κεντριζεται το ενδιαφερον μου. Υπαρχουν απτα αρχαιολογικά μνημεια στις ΗΠΑ πριν απο το 1492; Που ζω εγω τοσα χρονια;
Ξεχναω την κουραση, μου φευγει και η μελαγχολια που τελειωνει το ταξιδι. Πρέπει να οργανωσω αλλο ενα μικρο ταξιδι στο τελος τους ταξιδιου και η διαθεση αμεσως αλλαζει. Τα ταξιδια εχουν κατι μαγικο, σε ανεβαζουν στο λεπτο και ευτυχως σπανια σε απογοητεύουν. Η αποφαση εχει παρθει. Συμφωνα με τους χαρτες του γουγλη, αν ειμαι 5 το πρωι στο δρομο, θα φτασω στο παρκο στις 2μμ και θα εχω μεχρι τις 6μμ να το δω. Αν κοψω υπνο βγαινει. Εκανα μπανιο μετα απο τρεις μερες, δεν πειραζει αν δεν κοιμηθω πολυ, δεν μπορουμε να τα εχουμε ολα σε αυτη τη ζωη.
Ξαναγυρνάμε στο πρωί της 15ης μερας. Εχω αφησει πισω την Salt Lake City με τους μορμόνους της. Οδηγω με πορεια νοτια και καφε καραβισιο με muffin απο βενζιναδικο για πρωινο. Ξημερωνει σιγα σιγα και το φως μου αποκαλυπτει τις ομορφιες της Utah που ειναι απο τις πιο ομορφες πολιτειες για μενα. Περνάω δίπλα από σχηματισμους με κοκκινα βραχια με το φως και τις σκιες να παιζουν παιχνιδια πανω τους. Φανταστικα μερη, τοσο που ανοιγει η ορεξη μου για ενα αλλο road trip, αλλα σημερα συγκεντρώνομαι στο στόχο μου, που ειναι να φτασω στο Mesa Verde. Εχω κατεβασει στο κινητο ενα Podcast (Mesa Verde Voices) με πληροφοριες σχετικα με τον πολιτισμο που παω να δω και προσπαθω να μαθω οσα περισσοτερα μπορω στο δρομο. Αυτη την φορα παω και αδιαβαστος και αλεξιπτωτιστης.
Στον δρομο περασα διπλα απο το Wilson Arch, Utah.
Η λεξη που αρχικα ακουσα να χρησιμοποιείται για να περιγράψει αυτους τους ανθρωπους ειναι Ανασάζι. Προερχεται απο την γλωσσα μιας αλλη φυλης, αυτη των Navajo και σημαίνει “Αρχαιοι Εχθροι”. Καποιος μπορει να σκεφτει οτι υπαρχουν ομοιοτητες με τους ινδιανους Lakota που τους ονομαζαν Sioux(μικρα φιδια) οι εχθροι τους οι Crow, ή ακομα και με μια αλλη τρελη φυλη που καποιοι την περιεγραφαν με τους ορους Γραικοι/Γραικυλοι. Σε καθε περιπτωση, οι σημερινοι απογονοι των Ανασαζι που καποιες φορες αποκαλούνται Puebloans(μεταγενεστερος ισπανικος ορος) δεν δεχονται αυτο τον ορο αλλα χρησιμοποιουν την δικη τους γλωσσα για να περιγράψουν τους προγόνους τους. Ο ορος Ancestral Puebloans ειναι περισσοτερο αποδεκτος.
Υπαρχουν 20 κοινοτητες(pueblos) στο Νεο Μεξικο και μονο ενα ειναι στην Αριζονα. Υπαρχουν και αλλα που δεν ειναι αναγνωρισμενα απο την επισημη πολιτεια και στις περισσοτερες περιπτωσεις αυτοι οι ανθρωποι ειναι παρα πολυ φτωχοι. Ετυχε να περασω απο ενα και μου αφησε την εντυπωση μιας κοινότητας λιγο καλυτερης απο παραγκουπολη.
Απο την αλλη μερια οι Navajo πιστευουν οτι ενας κακος μαγος των Ανασαζι, αιχμαλώτισε τους αρχαιους προγονους τους και τους αναγκασε να χτισουν το Chaco(επομενο κεφαλαιο). Οι κιβες ηταν τοποι που γινονταν ανθρωποθυσιες και εκει ο κακος μαγος καταπινε τι ψυχες των σκλαβων που θυσιαζοταν προς τιμη του. Γενικα οι ινδιανοι της Αμερικης εχουν πολλες προκαταληψεις και πραγματα που τους τρομαζουν. Ειδικα οι Navajo θεωρουν ταμπου οτι εχει να κανει με τους νεκρους γιατι πιστευουν οτι μπορουν να τους κανουν κακο. Παρολα αυτα, πολλοι βοηθησαν τους τυμβωρυχους στην λεηλατηση των ταφων των Ανασαζι (ας οψεται η αναγκη). Οπως η σχεση των προγονων τους, ετσι και η σχεση των συγχρονων Puebloans με τους Navajo ειναι μαλλον εχθρικη.
Το Mesa Verde National Park (που σημαίνει πρασινο τραπεζι στα ισπανικα λογω της επιπεδης κορυφης του βουνου) βρισκεται στο Colorado και ειναι ο μεγαλυτερος αρχαιολογικος χωρος των ΗΠΑ με την ιδιαιτεροτητα οτι αυτο το παρκο δεν ειναι μονο φυσιολατρικο αλλα και πολιτισμικο (μνημειο UNESCO). Το θρησκευτικο κεντρο του πολιτισμου των Ανασαζι με τα ως τωρα στοιχεια ξερουμε οτι βρισκεται στο Chaco Canyon στο Νεο Μεξικο, περιπου 130 χιλιομετρα νοτια οπως πεταει το κορακι. Η σχεση μεταξυ Mesa Verde και Chaco Canyon μου θυμιζει με ενα τροπο την σχεση Machu Picchu και Cusco.
Οι ινδιανοι Ute Που ζουσαν στην περιοχη ηξεραν για τα ερείπια στο Mesa Verde αλλα δεν πηγαιναν εκει γιατι τα θεωρουσαν μερη ιερά. Το 1891 καποιοι κτηνοτροφοι, με την αδεια των ινδιανων Ute, αρχισαν να επισκεπτονται το μερος και καποιες πληροφοριες αρχισαν να διαρρεουν στον δυτικο κοσμο. Τα επομενα χρονια το Mesa Verde ειχε να αντιμετωπισει τυμβωρυχους, οι οποιοι στην προσπάθειά τους να βρουν αντικειμενα αξιας για ιδιωτικες συλλογες και μουσεια, κατεστρεψαν τα κτιρια, ανοιγοντας τρυπες για να μπαινει φως ή σκαβοντας ταφους για να τους συλλησουν. Τα ερείπια αυτα καταφεραν να αντεξουν πανω απο 6 αιωνες με μονο αντιπαλο τα καιρικα φαινομενα αλλα τωρα ειχαν να αντιμετωπισουν και την ανθρωπινη απληστια. Ευτυχως αυτο περιοριστηκε το 1906 οταν ο προεδρος Roosevelt ανακήρυξε την περιοχη ως προστατευομενο εθνικο παρκο.
Απο την κορυφη του Mesa Verde
Φτανω στην ωρα μου στο κεντρο επισκεπτων. Το πρωτο πραγμα που αντικρίζει κανεις ειναι ενα γλυπτο υψους περιπου 6 μετρων. Ενας Ανασαζι που φοραει μονο ενα υφασμα γυρω απο την μεση του, κουβαλαει ενα καλαθι με καλαμποκια, ενώ βρίσκει επιδεξια τα πατηματα στον βραχο και σκαρφαλώνει μεχρι τον ουρανο. Εξαιρετικο γλυπτο που δειχνει ποσο επιδεξιοι αναρριχητες ηταν αυτοι οι ανθρωποι.
Φωτογραφια απο ιντερνετ - Η πινακιδα στην βαση γραφει The Ancient Ones, 6.15μ, 2012
Στο κεντρο επισκεπτων μια ευγενικότατη ρειντζερ μου δινει καποιες πληροφοριες και απανταει στις ερωτησεις μου. Η πολυτιμη πληροφορια που μου εδωσε ειναι οτι μπορω να παω με αμαξι στο Chaco Canyon, ενω εγω διαβασα οτι ο δρομος ειναι χαλια και καποιοι εμειναν. Με συμβούλεψε αφου ηρθα μεχρι εδω να μην το χασω.
Δυστυχως λογω κορωνοιου τα ερειπια του Mesa Verde δεν ειναι επισκεψιμα με τουρ που κανουν οι ιδιοι οι ρειντζερ του παρκου. Σε αυτες τις τουρ σου εξηγουν την ιστορια και μπορεις να περπατησεις μεσα στα σπιτια. Μαλιστα σε καποια πρεπει να ανεβεις ξυλινες σκαλες ή να περασεις μεσα απο τουνελ, και ετσι παιρνεις μια μικρη γευση για το πως ηταν η ζωη αυτων των ανθρωπων στην ακρη του γκρεμου. Παρολα αυτα μπορεις να τα δεις απο μακρια και να βγαλεις φωτογραφιες. Βλεπω την θετικη πλευρα, λογω κορωνοιου δεν ειχε πολυ κοσμο και μπορουσα να βγαλω οσες φωτογραφιες ηθελα και χωρις ανθρωπους μεσα στα σπιτια.
Ο πρωτος σταθμος ειναι και το διαμαντι του πάρκου, το Cliff Palace(παλατι στην ακρη του γκρεμου). Μεσα σε ενα βαθυ φαραγγι, το νερο της βροχης που κυλαει απο την κορυφη διαβρώνει τον μαλακό βραχο και δημιουργει μια εσοχη/κοιλοτητα(alcove). Σε αυτα τα σημεια που προστατευαν απο την βροχη, τον ηλιο και μπορουσε να συλλεχθεί νερο στο πισω μερος τους, οι Ανασαζι έχτιζαν τους οικισμούς τους.
Η πρωτη εικονα του Cliff Palace ειναι εντυπωσιακη
Υπηρχαν αποθηκες, σπιτια και Kivas. Οι κιβες ηταν κυκλικες κατασκευες οι οποιες ηταν σκεπαστες και ειχαν μονο μια τρυπα στο κεντρο της οροφης απο οπου εμπαινε φως και εβγαινε ο καπνος της φωτιας. Για να εισελθεις στην κιβα επρεπε να κατεβεις την σκαλα που εβγαινε μεσα απο την τρυπα και ετσι ο καπνος της φωτιας καθως ανεβαινε, σε εξαγνιζε. Οι αρχαιολογοι πιστευουν οτι οι κιβες χρησιμοποιουνταν για θρησκευτικες τελετες και για πολιτικα συμβουλια οταν επρεπε να παρθει μια σοβαρη αποφαση για την ομαδα.
Στην αριστερη φωτογραφια φαινονται οι σκαλες που βγαινουν μεσα απο τις κυκλικες κιβες.
Καθισα αρκετη ωρα και παρατηρούσα με τα κιάλια μου τι ειχαν χτισει αυτοι οι ανθρωποι πριν απο 700 χρονια. Τι τεχνογνωσια πρεπει να ειχαν για να φτιαξουν κατι που στεκεται ακομα; Ποσα σημερινα σπιτια θα αντεχαν πανω απο 100 η 200 χρονια; Δεν ειμαι σιγουρος, αλλα δεν ξερω αν αυτοι οι ανθρωποι ειχαν γραφη, και αν δεν ειχαν τοτε πως σχεδιασαν αυτα τα κτηρια; Τι μαθηματικα ηξεραν, πως μετρουσαν; Που πηγε ολη αυτη η γνωση και πανω απο ολα που πηγαν αυτοι οι ανθρωποι, γιατι αφησαν τα σπιτια τους; Αυτο ειναι το μεγαλο αρχαιολογικο μυστηριο των Ανασαζι, γιατι ξαφνικα στο απογειο του πολιτισμου τους, τα παρατησαν ολα και μεταναστευσαν νοτια, χωρις ομως ποτε να δημιουργησουν ξανα κατι παρόμοιο ή να γυρισουν πισω στις εστιες τους;
Αυτο ειναι το φαρραγγι. Το Cliff Palace δεν φαινεται αλλα ειναι ακριβως αριστερα.
Πισω απο το μουσειο που δυστυχως ηταν κλειστο, ξεκιναει ενα κατηφορικο μονοπατι για το Spruce Tree House το οποιο εχει μια κιβα στην οποια μπορεις να μπεις. Οταν το επισκέφτηκα εγω ηταν κλειστο και περπατησα το μονοπατι μεχρι εκει που επιτρεποταν. Απο εκει πηρα οσο καλυτερες φωτογραφιες μπορουσα.
Spruce Tree house
Καποια στιγμη στην δεκαετια του 1960 αρχισε να δημιουργειται μια ρωγμη στην οροφη που σκεπαζει το Spruce Tree House. Οι αρχαιολογοι αποφασισαν να χρησιμοποιησουν τσιμεντο για να την ενισχύσουν και να αποτρέψουν μια πιθανη καταρρευση που θα κατεστρεφε ολο τον οικισμο. Πριν μερικα χρονια χρειαστηκε και αλλη επεμβαση για την σταθεροτητα της οροφης. Και παλι οι αρχαιολογοι αποφασισαν να χρησιμοποιησουν συγχρονα οικοδομικα υλικα. Καποιοι απο τους Puebloans διαφωνησαν και ζητησαν απο την διευθυνση του παρκου να μην επέμβει. Η φιλοσοφια τους ειναι οτι ολα τα πραγματα εχουν ενα κυκλο ζωης και οτι πρεπει να αφηνουμε την φυση να κανει τον κυκλο της χωρις να επεμβαίνουμε. Ερχομαστε απο τη Γη, φροντιζουμε τη Γη, και επιστρεφουμε στη Γη. Η διευθυνση του παρκου που ειναι υπευθυνη για την διατηρηση του μνημειου αποφασισε να πραξει οτι χρειαζεται ωστε το μνημειο να ειναι διαθεσιμο για τις επομενες γενιες.
Προφανως ειμαι υπερ της διατηρησης των μνημειων. Ισως επειδη στην Ελλαδα θεωρουμε ο,τι αρχαιο ως πολιτισμικο θησαυρο που πρεπει να διατηρησουμε. Να πηγαινεις στην Αθηνα για παράδειγμα και να βλεπεις τον Παρθενωνα να ρημαζει, ειναι δυσκολο να το φανταστώ. Απο την αλλη δεν μπορω να μην αναγνωρίσω οτι εχει μια λογικη η πλευρα των Puebloans. Ειναι πιστοι στους αιώνιους φυσικούς νόμους που λενε οτι ολα εχουν μια αρχη και ενα τελος. Μηπως εμεις αρμενιζουμε στραβα προσπαθωντας να σωσουμε οτι μπορουμε; Ισως…
Square Τower
Το παρκο εχει και αλλα σημεια ενδιαφεροντος και μερικες μονο ωρες σιγουρα δεν ειναι αρκετες για να το απολαυσει κανεις. Hemenway House, Balcony House, Sun Point Pueblo ειναι μερικα απο αυτα που ειδα αλλα υπαρχουν αρκετα ακομα.
Αυτο που μου έκανε εντύπωση ήταν ποσο δυσκολο ηταν οταν καθοσουν στην μια μερια του φαραγγιου να διακρινεις τα κτισματα στην απεναντι μερια. Εδεναν τοσο πολυ με τον βραχο που ηταν δυσκολο να τα ξεχωρισεις ακομα και αν κοιτουσα την πινακίδα με το σχεδιαγραμμα που εδειχνε που ακριβως ηταν. Επισης αν περπατούσες στην ακρη του φαραγγιου δεν μπορουσες να δεις κτισματα που βρισκοταν στην ιδια πλευρα, δηλαδη ακριβως απο κατω σου. Η προσβαση σε αυτα γινονταν με σχοινια η σκαλες τα οποια μπορουσαν να αφαιρεθουν σε περιπτωση επιθεσης απο εχθρους. Επιπλεον η προσβαση σε καποιους οικισμους περνουσε μεσα απο ενα στενο τουνελ που ηταν ευκολο να σφραγιστεί οταν υπηρχε κινδυνος για την ομαδα. Οι Ανασαζι εχτιζαν πραγματικα απορθητες αετοφωλιες στην ακρη του γκρεμου.
Είναι καλύτερο να έχετε λιγότερες βροντές στα λόγια
και περισσότερες αστραπές στα χέρια – Apache
και περισσότερες αστραπές στα χέρια – Apache
Last edited: