Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.382
- Likes
- 18.950
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Αρχαία αγορά
Μετά την έξοδό μας από την κρύπτη βολτάραμε λίγο στη διάσημη Via Veneto. Δεν ξέρω γιατί δεν έχω φωτογραφίες από τη βόλτα αυτή.
Ή μάλλον έχω μία...
Δεν έβγαλα γιατί μάλλον είχα απορροφηθεί από τις βιτρίνες των καταστημάτων της. Και μεγάλους οίκους είχε και πεντάστερα ξενοδοχεία είχε και διάσημα cafe είχε.
Εδώ φαίνεται η βιτρίνα του Café De Pari, που διαφημίζει τους διάσημους θαμώνες της Via Veneto...
Οι Marcello Mastroianni, James Coburn, Jean Paul Belmondo, Salvador Dali και άλλοι πολλοί, εδώ έπιναν το ποτό τους και εδώ έκαναν την Dolce Vita τους.
Πήραμε γρήγορα το metro για την αρχαία αγορά. Κατεβήκαμε στο σταθμό του Κολοσσαίου. Πήραμε στο χέρι ξανά μία πίτσα από το σταθμό, που είχαμε δοκιμάσει την προηγούμενη ημέρα και ήταν φανταστική και μπήκαμε στην αρχαία αγορά, χωρίς καμία καθυστέρηση και καμία ουρά.
Περιπλανηθήκαμε για αρκετή ώρα ανάμεσα στα ερείπια της αρχαίας πόλης.
Είναι γνωστό ότι μπορείς και απ’ έξω να δεις την αρχαία αγορά, αλλά είναι άλλη η αίσθηση να περπατάς ανάμεσα στους αρχαίους δρόμους, να περνάς κάτω από τις αρχαίες πύλες, δίπλα από τους ναούς και τα δημόσια κτίρια της αρχαίας Ρώμης.
Και την Ακρόπολη της Αθήνας τη βλέπεις από παντού. Δεν είναι το ίδιο όμως να περπατάς δίπλα στο Ερέχθειο και τον Παρθενώνα.
Διασχίσαμε τη Via Sacra (ιερά οδό), στην αρχή της οποίας συναντήσαμε την αψίδα του Τίτου. Είναι μια θριαμβευτική καμάρα, που ανεγέρθηκε για να τιμήσει τη νικηφόρα πορεία του Τίτο στην Ιερουσαλήμ.
Μετά συναντήσαμε το ναό της Vesta, (της Εστίας) ο οποίος περιείχε την Ιερή φωτιά, που καλούνταν να φυλάξουν έξι ιέρειες (vestals). Δίπλα στο ναό υπάρχει και το σπίτι των vestals. Τα ερείπια του σπιτιού είναι τόσο καλά διατηρημένα, που μπορείς άνετα να φανταστείς το σχέδιο του σπιτιού. Πολύ εντυπωσιακή η αυλή με τα αγάλματα.
Είδαμε το ναό του Κρόνου, κάτω από τον οποίο οι Ρωμαίοι διατηρούσαν το Κρατικό θησαυροφυλάκιο. Είδαμε το ναό του Κάστωρα και του Πολυδεύκη (δηλ. μόνο τις τρεις κολώνες του που έχουν διατηρηθεί!). Ναι. Πρόκειται για τους Διόσκουρους της ελληνικής μυθολογίας, στους οποίους αποδόθηκε μια Ρωμαϊκή νίκη και τους έχτισαν ναό για να τους τιμήσουν!
Είδαμε και το ναό του Ρωμύλου, το ναό του Βεσπασιανού, τη Βασιλική του Μαξεντίου...
Είδαμε από πολύ κοντά και το πιο εντυπωσιακό απ’ όλα τα «ερείπια». Το βάζω σε εισαγωγικά γιατί δεν ήταν και πολύ ερείπιο. Πρόκειται για το ναό του Αντωνίνου Πίου και της Φαουστίνας.
Είχα μεγάλη χαρά που περπατούσα ανάμεσα στα ερείπια της αρχαίας Ρώμης και ακόμη μεγαλύτερη που έβλεπα ευχαριστημένο το γιο μου, ο οποίος έχει μεγάλη αγάπη για την ιστορία της αρχαίας Ρώμης. Προχωρούσε από ναό σε ναό διαβάζοντας τις πινακίδες και δείχνοντας ιδιαίτερο ενθουσιασμό, που απ’ ότι κατάλαβα αργότερα οφειλόταν στο ότι αναγνώρισε μέρη που είχε ήδη γνωρίσει μέσα από ηλεκτρονικά παιχνίδια που διαδραματίζονται στην αρχαία Ρώμη!!!
Δεν πειράζει. Ας είναι και αυτά τα παιχνίδια η αιτία για να γίνουν τα παιδιά μας «ταξιδιάρικα» και κατ’ επέκταση open-minding!
Παλατίνο
Και εκεί που νόμιζα ότι τα γυρίσαμε όλα, συνειδητοποίησα ότι είχαμε να πάμε και στον Παλατίνο λόφο. Αφήνουμε το foro Romano και πήραμε ένα ανηφορικό δρομάκι που οδηγούσε στην είσοδο του Παλατίνου λόφου.
Ο Παλατίνο λόφος είναι ο τόπος που είχαν τα παλάτια τους οι προύχοντες του αρχαίου κόσμου της Ρώμης. Από το όνομα του λόφου αυτού προέρχεται εξάλλου και η λέξη “παλάτι”, palazzo που σημαίνει “πολυτελής οικία”. Ήταν λίγο αργά (γύρω στις 5:30 το απόγευμα) και δεν είχε κόσμο και εμείς περπατούσαμε σε ένα καταπράσινο λόφο με θέα την αγορά, ανάμεσα στα ερείπια. Εδώ βέβαια τα ερείπια ήταν πιο …ερείπια, αφού πρόκειται για ερείπια σπιτιών και όχι μεγαλοπρεπών ναών και Δημόσιων κτιρίων. Είχε μισογκρεμισμένες αψίδες, αγάλματα και ένα στάδιο. Αυτή η βόλτα μου άρεσε πάρα πολύ, γιατί αφενός δεν είχε κόσμο και ήμασταν σχεδόν μόνοι μας και αφετέρου μου φαινόταν πολύ συναρπαστική η ιδέα του ότι περπατούσα ανάμεσα στα σπίτια του Κικέρωνα, του Μάρκου Αντώνιου και του Αυγούστου!
Και όλα αυτά μέσα σε ένα καταπράσινο τοπίο, μέσα στο οποίο όμως υπήρχαν και πεύκα. Τα πολύ ιδιαίτερα πεύκα της Ρώμης. Ο κορμός προχωρά γυμνός και σε μεγάλο ύψος ξεκινά το φύλλωμα, που απλώνεται σαν ομπρέλα. Κατακλύζουν όλη τη Ρώμη, αλλά και το Παλατίνο χαρίζοντας έτσι στα ερείπια και μια ρομαντική πινελιά!
Περπατήσαμε αρκετά έως ότου πέρασε η ώρα τόσο που …δεν βλέπαμε πια, γιατί είχε αρχίζει να σκοτεινιάζει.
Αυτή η ρομαντική αλλά και λίγο «βουκολική» βόλτα και μάλιστα σούρουπο στον Παλατίνο λόφο τη συστήνω ανεπιφύλακτα.
Έφτασε 6:30 η ώρα. Έπρεπε να βγούμε έξω. Ο χώρος είναι πολύ μεγάλος και μέχρι να φτάσουμε στην κοντινότερη έξοδο είχε φθάσει σχεδόν 7:00. Νύχτα βγήκαμε από τον Παλατίνο λόφο. Βγήκαμε από την έξοδο της Via di San Gregorio. Μπροστά μας πια είδαμε το Κολοσσαίο. Και το είδαμε φωταγωγημένο πια.
Ευτυχώς που αποζημιώθηκα με την αρχαία αγορά και το Παλατίνο, γιατί το Βατικανό όχι μόνο δεν το ευχαριστήθηκα, αλλά με ταλαιπώρησε πολύ.
Πάντως είχα καταφέρει μέσα στην ημέρα να δω και … δύο Caravaggio!
Στη συνέχεια πήραμε το δρόμο του γυρισμού προς το ξενοδοχείο, κάνοντας μία στάση στον κεντρικό σταθμό των τρένων, προκειμένου να βρούμε εισιτήρια για τη Νάπολη, για την επόμενη ημέρα.
Για τη Νάπολη είχε 3 ειδών τρένα. Ένα πολύ αργό που έκανε σκάρτες 3 ώρες με 11€ εισιτήριο, ένα σχετικά αργό που έκανε 2 ώρες να πάει με 25€ εισιτήριο και ένα πολύ γρήγορο που έκανε 1 ώρα να πάει και κόστιζε 43€. Προκειμένου να μας βγουν οι ώρες που θέλαμε στη Νάπολη και η βόλτα στην Πομπηία τελικά αποφασίσαμε να φύγουμε πρωί με το γρήγορο τρένο και να γυρίσουμε αργά με το πολύ αργό τρένο. Το καλό για μένα ήταν ότι με το γρήγορο τρένο είχε μια προσφορά για τα παιδιά κάτω των 15€ να ταξιδέψουν δωρεάν. Έτσι μαζί με το παιδί το πήγαινε-έλα στη Νάπολη θα μου στοίχιζε 65€.
Προσπαθήσαμε να κοιμηθούμε νωρίς, γιατί θα είχαμε πρωινό ξύπνημα την άλλη ημέρα.
Ημερήσια στη Νάπολη …και όχι μόνο
Το γρήγορο τρένο ήταν μια αποκάλυψη και μία έκπληξη συγχρόνως. «Έπιασε» 300km την ώρα, ήταν καθαρό και άνετο.
Και ιδού το αληθές….
Δηλ. περίπου αληθές, γιατί την ένδειξη των 300km … δεν την πρόλαβα!
Ούτε που καταλάβαμε πότε φθάσαμε στη Νάπολη. Στις εννέα και πέντε φύγαμε από Ρώμη και στις 10:15 η ώρα ήμασταν Νάπολη!
Βγήκαμε από το σταθμό. Διασχίζαμε την piazza Garibaldi και στη συνέχεια μετά από 2 τετράγωνα φτάσαμε στην Piazza de Nicola, από την οποία ξεκινά η Via Tribunalli. Μέτά από 5’ περπάτημα από το σταθμό του τρένου και βρισκόμασταν ήδη στο ιστορικό κέντρο της Νάπολη.
Ύστερα από εικόνες τριών ημερών της μεγαλοπρεπούς Ρώμης, η εικόνα της βρώμικης Νάπολη, με τα καλντερίμια, τις μπουγάδες, τα στενά δρομάκια, τα διπλοπαρκαρίσματα και τα κορναρίσματα μάλλον ήταν σοκαριστική για κάποιους από την παρέα μου! Ένιωσα το χέρι της μαμάς μου να με σφίγγει λίγο καθώς περπατούσαμε. Που την έφερα;
Εμένα όμως μου άρεσε. Βρισκόμουν επιτέλους σε μια πόλη «μύθο». Έβρισκα την πόλη πολύ μυστήρια, διαφορετική και γοητευτική.
Βρισκόμαστε σε μια γειτονιά, η οποία είναι από τις παλαιότερες και πιο αυθεντικές της Νάπολη. Ο γιος μου είχε “σηκώσει κεραίες” ψάχνοντας να μπει στην πρώτη πιτσαρία που θα συναντούσαμε. Είχε ήδη δηλώσει ότι γι’ αυτόν τα δυο μεγαλύτερα δέλεαρ του ταξιδιού ήταν η αρχαία Ρώμη και η πίτσα της Νάπολη.
Εγώ είχα μαζί μου μερικές διευθύνσεις για πίτσα, οι δυο εκ των οποίων βρίσκονταν στην οδό Tribunalli, κεντρικότατου δρόμου του ιστορικού κέντρου. Η πρώτη μας στάση όμως έμελλε να είναι …νωρίτερα από την πίτσα.
Πάνω στην Tribunalli βρίσκεται ένας Caravaggio! Η παρέα μου νομίζω ότι ξαφνιάστηκε όταν το άκουσε αυτό. Ποιος να το περιμένει ότι σε αυτή τη γειτονιά (την όχι και τόσο γκλαμουράτη) θα υπήρχε ένας Caravaggio; Και που είναι η εκκλησία;
Δεν βλέπαμε τίποτα τριγύρω...
Στο νούμερο 253 της Tribunalli υπήρχε το Pio Monte della Misericordia. Μπήκαμε μέσα στην εσωτερική αυλή του κτιρίου και λίγο πριν το γκισέ η παρέα μου, μου ανακοίνωσε ότι δεν ήθελε να με ακολουθήσει.
«Είδαμε αρκετούς Caravaggio. Πήγαινε μόνη σου, θα σε περιμένουμε».
Προσπάθησα λίγο παραπάνω μήπως και πείσω το γιο μου να με ακολουθήσει. Μάταια όμως. Ακόμα θυμάται το overdose του Dali, που είχε πάθει όταν πήγαμε στην Ισπανία. Η απάντησή του ήταν: «Αρκεί, τον εμπέδωσα τον Caravaggio. Εγώ για την πίτσα ήθελα να ’ρθω στη Νάπολη».
Πλήρωσα λοιπόν και εγώ ένα εισιτήριο των 6€ και μπήκα μέσα.
Το Pio Monte della Misericordia είναι ένα ίδρυμα που ιδρύθηκε το 1600 από μία ομάδα (επτά) ευγενών αφιερωμένο αποκλειστικά σε πράξεις ανθρώπινης φιλανθρωπίας. Η λέξη misericordia σημαίνει «έλεος».
Το ίδρυμα αυτό είναι ακόμα και σήμερα σε λειτουργία. Εξακολουθεί να εκτελεί την ίδια αποστολή που εκτελούσε και όταν ιδρύθηκε, βοηθώντας τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη, έχοντας έτσι 400 χρόνια συνεχούς λειτουργίας Ταυτόχρονα αποτελεί και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα μουσεία στη Νάπολη.
Μέσω μιας πανέμορφης εντυπωσιακής σκάλας οδηγήθηκα στον πρώτο όροφο του μουσείου. Είναι ένας χώρος γεμάτος γοητεία, στον οποίο μπορούσες να αισθανθείς έντονα τη σχέση με το παρελθόν.
Τα δωμάτια του φιλοξενούν μια πλούσια συλλογή έργων τέχνης, πίνακες, γλυπτά, ταπισερί και έπιπλα Ναπολιτάνικης τέχνης του 17ου αι. Σε μια αίθουσα βρίσκεται το επταθέσιο τραπέζι όπου συναντήθηκαν τα αρχικά μέλη του θεσμού, το οποίο φιλοξενούν ακόμα και σήμερα συναντήσεις των Διοικητών του Θεσμού.
Σε μιαν άλλη αίθουσα, τη Sala Coretto υπάρχει μια μυστική πόρτα, η οποία «έβγαινε» σε ένα κρυφό μπαλκόνι από το οποίο οι Κυβερνήτες παρακολουθούσαν ingognito τα δρώμενα που πραγματοποιούνταν στο παρεκκλήσι του ιδρύματος, που βρίσκονταν στον κάτω όροφο. Την άνοιξα και εγώ και βγήκα στο μπαλκονάκι. Και από εκεί είδα …
Είδα μια κατάλευκη μπαρόκ εκκλησία … που δεν περίμενα να δω. Τους τοίχους της κοσμούσαν έργα καλλιτεχνών, αλλά το βλέμμα το προσελκύει ο μεγάλος καμβάς πάνω από τον κύριο βωμό. Είναι «Οι επτά πράξεις της Φιλεσπλαχνίας» του Caravaggio.
Πόσο διαφορετικός μου φάνηκε από τους άλλους πίνακες που είχα δει. Αυτός βρισκόταν σε μια προνομιακή θέση, πάνω από την αγία Τράπεζα. Είναι φανερό πόσο οι Ναπολιτάνοι του 17ου αι. εκτίμησαν τον ζωγράφο. Ίσως επειδή ο συγκεκριμένος πίνακας δεν “προκάλεσε” όπως άλλοι στη Ρώμη που τους έβαζαν σε σκοτεινά γωνιακά παρεκκλήσια, για να μην προκαλέσουν σκάνδαλο.
Πανέμορφο κρυφό μπαλκόνι-θεωρείο!
Κατεβαίνοντας πια από το μουσείο οδηγήθηκα στην είσοδο της εκκλησίας και έφτασα κοντά στην Αγία Τράπεζα.
Οι φωτογραφίες (για κάποιο λόγο που δεν καταλαβαίνω, απαγορεύονταν). Βγήκανε με δυσκολία και γι' αυτό είναι και λίγο στραβές.
Ο Caravaggio απεικονίζει στη ζωγραφική του τις επτά πράξεις του ελέους με μια ζωντανή, γήινη και περίπλοκη σκηνή εμπνευσμένη από τους δρόμους της πόλης. Όλες οι πράξεις λαμβάνουν χώρα σε ένα μυστηριώδες σκοτεινό σοκάκι της Spaccanapoli (γειτονιάς που βρίσκεται και το παρεκκλήσι) στο κάτω μέρος του πίνακα, ενώ στο πάνω μέρος υπάρχουν δύο άγγελοι που στηρίζουν την Παναγία του ελέους με το παιδί.
Το έργο είχε τεράστια αποδοχή και ο Caravaggio έγινε πολύ διάσημος στη Νάπολη.
Η Νάπολη την εποχή εκείνη ήταν μέρος της ισπανικής αυτοκρατορίας και η πόλη ήταν ένα ζωντανό πολιτιστικό και οικονομικό κέντρο λόγω του σημαντικού λιμανιού της. Πολλοί καλλιτέχνες από όλη την Ευρώπη προσκαλούνταν στην πόλη από ευγενείς για να κοσμήσουν τις πολλές εκκλησίες και καθεδρικούς ναούς της. Έτσι ήρθε και ο Caravaggio και κατά την ολιγόμηνη διαμονή του στην πόλη της χάρισε τρεις αριστουργηματικούς καμβάδες.
Μετά από αυτόν η καλλιτεχνική ζωή στη Νάπολη δεν θα ήταν ποτέ η ίδια. Άφησε πίσω του ένα πολύ παραγωγικό κίνημα Caravaggesque με ναπολιτάνους καλλιτέχνες, που κρατούσαν ζωντανό το στυλ του, ζωγραφίζοντας θέματα που ο ίδιος ο Caravaggio έκανε δημοφιλή.
Βγήκα έξω από την εκκλησία και συνάντησα την παρέα μου.
Συνεχίσαμε στην Tribunalli. Στο Νο 120 συναντήσαμε μία πιτσαρία της λίστας μου, την “Il Pizzaiolo del Presidente”, η οποία (τι απογοήτευση) ήταν κλειστή.
Η επόμενη όμως στο Νο 94 της Tribunalli, η Di Mateo, όχι μόνο ήταν ανοιχτή, αλλά έπρεπε να περιμένουμε τη σειρά μας επειδή είχε κόσμο.
Φάγαμε ατομική πίτσα μαργαρίτα με 1€. Ήταν εξαιρετική. Ο γιος μου ήθελε κι άλλη, οπότε περιμέναμε και την επόμενη φουρνιά, γιατί η κατανάλωση προχωρούσε γοργά και δεν τη προλαβαίναμε!
Επόμενή μας στάση ήταν στο Tribunalli 316.
Μα όλα πια σε αυτόν τον δρόμο βρίσκονται;
Εδώ βρίσκεται η San Lorenzo Maggiore. Στόχος μας ήταν όχι να δούμε την εκκλησία (δεν είχε Caravaggio μέσα άλλωστε), αλλά να επισκεφτούμε την υπόγεια Νάπολη.
Οι κυρίες της παρέας πάλι δεν “ψήνονταν” να μας ακολουθήσουν. Είχαν επισημάνει κάτι καλύτερο για να κάνουν.
Κάθετη στην Tribunalli, στην οδό San Gregorio Armeno υπήρχε μια πολύ ιδιαίτερη αγορά. Ήταν η αγορά των presepi. Η Νάπολη ειδικεύεται στην κατασκευή από τερακότα μινιατούρων, με θέματα που έχουν σχέση με την καθημερινότητα των Ναπολιτάνων αλλά και με τα Χριστούγεννα!!
Με αυτά, ο γιος μου και εγώ, θα ασχολιόμασταν αργότερα.
Προς το παρόν λοιπόν αφήσαμε τα κορίτσια στην αγορά και ο γιος μου και εγώ μπήκαμε στο San Lorenzo Maggiore underground.
Η San Lorenzo Maggiore είναι η εκκλησία, μέσω της οποίας θα κατεβαίναμε στο “underground”, δηλ. στην… υπόγεια Νάπολη.
Αλλά…σε επόμενο post.
Μετά την έξοδό μας από την κρύπτη βολτάραμε λίγο στη διάσημη Via Veneto. Δεν ξέρω γιατί δεν έχω φωτογραφίες από τη βόλτα αυτή.
Ή μάλλον έχω μία...
Δεν έβγαλα γιατί μάλλον είχα απορροφηθεί από τις βιτρίνες των καταστημάτων της. Και μεγάλους οίκους είχε και πεντάστερα ξενοδοχεία είχε και διάσημα cafe είχε.
Εδώ φαίνεται η βιτρίνα του Café De Pari, που διαφημίζει τους διάσημους θαμώνες της Via Veneto...
Οι Marcello Mastroianni, James Coburn, Jean Paul Belmondo, Salvador Dali και άλλοι πολλοί, εδώ έπιναν το ποτό τους και εδώ έκαναν την Dolce Vita τους.
Πήραμε γρήγορα το metro για την αρχαία αγορά. Κατεβήκαμε στο σταθμό του Κολοσσαίου. Πήραμε στο χέρι ξανά μία πίτσα από το σταθμό, που είχαμε δοκιμάσει την προηγούμενη ημέρα και ήταν φανταστική και μπήκαμε στην αρχαία αγορά, χωρίς καμία καθυστέρηση και καμία ουρά.
Περιπλανηθήκαμε για αρκετή ώρα ανάμεσα στα ερείπια της αρχαίας πόλης.
Είναι γνωστό ότι μπορείς και απ’ έξω να δεις την αρχαία αγορά, αλλά είναι άλλη η αίσθηση να περπατάς ανάμεσα στους αρχαίους δρόμους, να περνάς κάτω από τις αρχαίες πύλες, δίπλα από τους ναούς και τα δημόσια κτίρια της αρχαίας Ρώμης.
Και την Ακρόπολη της Αθήνας τη βλέπεις από παντού. Δεν είναι το ίδιο όμως να περπατάς δίπλα στο Ερέχθειο και τον Παρθενώνα.
Διασχίσαμε τη Via Sacra (ιερά οδό), στην αρχή της οποίας συναντήσαμε την αψίδα του Τίτου. Είναι μια θριαμβευτική καμάρα, που ανεγέρθηκε για να τιμήσει τη νικηφόρα πορεία του Τίτο στην Ιερουσαλήμ.
Μετά συναντήσαμε το ναό της Vesta, (της Εστίας) ο οποίος περιείχε την Ιερή φωτιά, που καλούνταν να φυλάξουν έξι ιέρειες (vestals). Δίπλα στο ναό υπάρχει και το σπίτι των vestals. Τα ερείπια του σπιτιού είναι τόσο καλά διατηρημένα, που μπορείς άνετα να φανταστείς το σχέδιο του σπιτιού. Πολύ εντυπωσιακή η αυλή με τα αγάλματα.
Είδαμε το ναό του Κρόνου, κάτω από τον οποίο οι Ρωμαίοι διατηρούσαν το Κρατικό θησαυροφυλάκιο. Είδαμε το ναό του Κάστωρα και του Πολυδεύκη (δηλ. μόνο τις τρεις κολώνες του που έχουν διατηρηθεί!). Ναι. Πρόκειται για τους Διόσκουρους της ελληνικής μυθολογίας, στους οποίους αποδόθηκε μια Ρωμαϊκή νίκη και τους έχτισαν ναό για να τους τιμήσουν!
Είδαμε και το ναό του Ρωμύλου, το ναό του Βεσπασιανού, τη Βασιλική του Μαξεντίου...
Είδαμε από πολύ κοντά και το πιο εντυπωσιακό απ’ όλα τα «ερείπια». Το βάζω σε εισαγωγικά γιατί δεν ήταν και πολύ ερείπιο. Πρόκειται για το ναό του Αντωνίνου Πίου και της Φαουστίνας.
Είχα μεγάλη χαρά που περπατούσα ανάμεσα στα ερείπια της αρχαίας Ρώμης και ακόμη μεγαλύτερη που έβλεπα ευχαριστημένο το γιο μου, ο οποίος έχει μεγάλη αγάπη για την ιστορία της αρχαίας Ρώμης. Προχωρούσε από ναό σε ναό διαβάζοντας τις πινακίδες και δείχνοντας ιδιαίτερο ενθουσιασμό, που απ’ ότι κατάλαβα αργότερα οφειλόταν στο ότι αναγνώρισε μέρη που είχε ήδη γνωρίσει μέσα από ηλεκτρονικά παιχνίδια που διαδραματίζονται στην αρχαία Ρώμη!!!
Δεν πειράζει. Ας είναι και αυτά τα παιχνίδια η αιτία για να γίνουν τα παιδιά μας «ταξιδιάρικα» και κατ’ επέκταση open-minding!
Παλατίνο
Και εκεί που νόμιζα ότι τα γυρίσαμε όλα, συνειδητοποίησα ότι είχαμε να πάμε και στον Παλατίνο λόφο. Αφήνουμε το foro Romano και πήραμε ένα ανηφορικό δρομάκι που οδηγούσε στην είσοδο του Παλατίνου λόφου.
Ο Παλατίνο λόφος είναι ο τόπος που είχαν τα παλάτια τους οι προύχοντες του αρχαίου κόσμου της Ρώμης. Από το όνομα του λόφου αυτού προέρχεται εξάλλου και η λέξη “παλάτι”, palazzo που σημαίνει “πολυτελής οικία”. Ήταν λίγο αργά (γύρω στις 5:30 το απόγευμα) και δεν είχε κόσμο και εμείς περπατούσαμε σε ένα καταπράσινο λόφο με θέα την αγορά, ανάμεσα στα ερείπια. Εδώ βέβαια τα ερείπια ήταν πιο …ερείπια, αφού πρόκειται για ερείπια σπιτιών και όχι μεγαλοπρεπών ναών και Δημόσιων κτιρίων. Είχε μισογκρεμισμένες αψίδες, αγάλματα και ένα στάδιο. Αυτή η βόλτα μου άρεσε πάρα πολύ, γιατί αφενός δεν είχε κόσμο και ήμασταν σχεδόν μόνοι μας και αφετέρου μου φαινόταν πολύ συναρπαστική η ιδέα του ότι περπατούσα ανάμεσα στα σπίτια του Κικέρωνα, του Μάρκου Αντώνιου και του Αυγούστου!
Και όλα αυτά μέσα σε ένα καταπράσινο τοπίο, μέσα στο οποίο όμως υπήρχαν και πεύκα. Τα πολύ ιδιαίτερα πεύκα της Ρώμης. Ο κορμός προχωρά γυμνός και σε μεγάλο ύψος ξεκινά το φύλλωμα, που απλώνεται σαν ομπρέλα. Κατακλύζουν όλη τη Ρώμη, αλλά και το Παλατίνο χαρίζοντας έτσι στα ερείπια και μια ρομαντική πινελιά!
Περπατήσαμε αρκετά έως ότου πέρασε η ώρα τόσο που …δεν βλέπαμε πια, γιατί είχε αρχίζει να σκοτεινιάζει.
Αυτή η ρομαντική αλλά και λίγο «βουκολική» βόλτα και μάλιστα σούρουπο στον Παλατίνο λόφο τη συστήνω ανεπιφύλακτα.
Έφτασε 6:30 η ώρα. Έπρεπε να βγούμε έξω. Ο χώρος είναι πολύ μεγάλος και μέχρι να φτάσουμε στην κοντινότερη έξοδο είχε φθάσει σχεδόν 7:00. Νύχτα βγήκαμε από τον Παλατίνο λόφο. Βγήκαμε από την έξοδο της Via di San Gregorio. Μπροστά μας πια είδαμε το Κολοσσαίο. Και το είδαμε φωταγωγημένο πια.
Ευτυχώς που αποζημιώθηκα με την αρχαία αγορά και το Παλατίνο, γιατί το Βατικανό όχι μόνο δεν το ευχαριστήθηκα, αλλά με ταλαιπώρησε πολύ.
Πάντως είχα καταφέρει μέσα στην ημέρα να δω και … δύο Caravaggio!
Στη συνέχεια πήραμε το δρόμο του γυρισμού προς το ξενοδοχείο, κάνοντας μία στάση στον κεντρικό σταθμό των τρένων, προκειμένου να βρούμε εισιτήρια για τη Νάπολη, για την επόμενη ημέρα.
Για τη Νάπολη είχε 3 ειδών τρένα. Ένα πολύ αργό που έκανε σκάρτες 3 ώρες με 11€ εισιτήριο, ένα σχετικά αργό που έκανε 2 ώρες να πάει με 25€ εισιτήριο και ένα πολύ γρήγορο που έκανε 1 ώρα να πάει και κόστιζε 43€. Προκειμένου να μας βγουν οι ώρες που θέλαμε στη Νάπολη και η βόλτα στην Πομπηία τελικά αποφασίσαμε να φύγουμε πρωί με το γρήγορο τρένο και να γυρίσουμε αργά με το πολύ αργό τρένο. Το καλό για μένα ήταν ότι με το γρήγορο τρένο είχε μια προσφορά για τα παιδιά κάτω των 15€ να ταξιδέψουν δωρεάν. Έτσι μαζί με το παιδί το πήγαινε-έλα στη Νάπολη θα μου στοίχιζε 65€.
Προσπαθήσαμε να κοιμηθούμε νωρίς, γιατί θα είχαμε πρωινό ξύπνημα την άλλη ημέρα.
Ημερήσια στη Νάπολη …και όχι μόνο
Το γρήγορο τρένο ήταν μια αποκάλυψη και μία έκπληξη συγχρόνως. «Έπιασε» 300km την ώρα, ήταν καθαρό και άνετο.
Και ιδού το αληθές….
Δηλ. περίπου αληθές, γιατί την ένδειξη των 300km … δεν την πρόλαβα!
Ούτε που καταλάβαμε πότε φθάσαμε στη Νάπολη. Στις εννέα και πέντε φύγαμε από Ρώμη και στις 10:15 η ώρα ήμασταν Νάπολη!
Βγήκαμε από το σταθμό. Διασχίζαμε την piazza Garibaldi και στη συνέχεια μετά από 2 τετράγωνα φτάσαμε στην Piazza de Nicola, από την οποία ξεκινά η Via Tribunalli. Μέτά από 5’ περπάτημα από το σταθμό του τρένου και βρισκόμασταν ήδη στο ιστορικό κέντρο της Νάπολη.
Ύστερα από εικόνες τριών ημερών της μεγαλοπρεπούς Ρώμης, η εικόνα της βρώμικης Νάπολη, με τα καλντερίμια, τις μπουγάδες, τα στενά δρομάκια, τα διπλοπαρκαρίσματα και τα κορναρίσματα μάλλον ήταν σοκαριστική για κάποιους από την παρέα μου! Ένιωσα το χέρι της μαμάς μου να με σφίγγει λίγο καθώς περπατούσαμε. Που την έφερα;
Εμένα όμως μου άρεσε. Βρισκόμουν επιτέλους σε μια πόλη «μύθο». Έβρισκα την πόλη πολύ μυστήρια, διαφορετική και γοητευτική.
Βρισκόμαστε σε μια γειτονιά, η οποία είναι από τις παλαιότερες και πιο αυθεντικές της Νάπολη. Ο γιος μου είχε “σηκώσει κεραίες” ψάχνοντας να μπει στην πρώτη πιτσαρία που θα συναντούσαμε. Είχε ήδη δηλώσει ότι γι’ αυτόν τα δυο μεγαλύτερα δέλεαρ του ταξιδιού ήταν η αρχαία Ρώμη και η πίτσα της Νάπολη.
Εγώ είχα μαζί μου μερικές διευθύνσεις για πίτσα, οι δυο εκ των οποίων βρίσκονταν στην οδό Tribunalli, κεντρικότατου δρόμου του ιστορικού κέντρου. Η πρώτη μας στάση όμως έμελλε να είναι …νωρίτερα από την πίτσα.
Πάνω στην Tribunalli βρίσκεται ένας Caravaggio! Η παρέα μου νομίζω ότι ξαφνιάστηκε όταν το άκουσε αυτό. Ποιος να το περιμένει ότι σε αυτή τη γειτονιά (την όχι και τόσο γκλαμουράτη) θα υπήρχε ένας Caravaggio; Και που είναι η εκκλησία;
Δεν βλέπαμε τίποτα τριγύρω...
Στο νούμερο 253 της Tribunalli υπήρχε το Pio Monte della Misericordia. Μπήκαμε μέσα στην εσωτερική αυλή του κτιρίου και λίγο πριν το γκισέ η παρέα μου, μου ανακοίνωσε ότι δεν ήθελε να με ακολουθήσει.
«Είδαμε αρκετούς Caravaggio. Πήγαινε μόνη σου, θα σε περιμένουμε».
Προσπάθησα λίγο παραπάνω μήπως και πείσω το γιο μου να με ακολουθήσει. Μάταια όμως. Ακόμα θυμάται το overdose του Dali, που είχε πάθει όταν πήγαμε στην Ισπανία. Η απάντησή του ήταν: «Αρκεί, τον εμπέδωσα τον Caravaggio. Εγώ για την πίτσα ήθελα να ’ρθω στη Νάπολη».
Πλήρωσα λοιπόν και εγώ ένα εισιτήριο των 6€ και μπήκα μέσα.
Το Pio Monte della Misericordia είναι ένα ίδρυμα που ιδρύθηκε το 1600 από μία ομάδα (επτά) ευγενών αφιερωμένο αποκλειστικά σε πράξεις ανθρώπινης φιλανθρωπίας. Η λέξη misericordia σημαίνει «έλεος».
Το ίδρυμα αυτό είναι ακόμα και σήμερα σε λειτουργία. Εξακολουθεί να εκτελεί την ίδια αποστολή που εκτελούσε και όταν ιδρύθηκε, βοηθώντας τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη, έχοντας έτσι 400 χρόνια συνεχούς λειτουργίας Ταυτόχρονα αποτελεί και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα μουσεία στη Νάπολη.
Μέσω μιας πανέμορφης εντυπωσιακής σκάλας οδηγήθηκα στον πρώτο όροφο του μουσείου. Είναι ένας χώρος γεμάτος γοητεία, στον οποίο μπορούσες να αισθανθείς έντονα τη σχέση με το παρελθόν.
Τα δωμάτια του φιλοξενούν μια πλούσια συλλογή έργων τέχνης, πίνακες, γλυπτά, ταπισερί και έπιπλα Ναπολιτάνικης τέχνης του 17ου αι. Σε μια αίθουσα βρίσκεται το επταθέσιο τραπέζι όπου συναντήθηκαν τα αρχικά μέλη του θεσμού, το οποίο φιλοξενούν ακόμα και σήμερα συναντήσεις των Διοικητών του Θεσμού.
Σε μιαν άλλη αίθουσα, τη Sala Coretto υπάρχει μια μυστική πόρτα, η οποία «έβγαινε» σε ένα κρυφό μπαλκόνι από το οποίο οι Κυβερνήτες παρακολουθούσαν ingognito τα δρώμενα που πραγματοποιούνταν στο παρεκκλήσι του ιδρύματος, που βρίσκονταν στον κάτω όροφο. Την άνοιξα και εγώ και βγήκα στο μπαλκονάκι. Και από εκεί είδα …
Είδα μια κατάλευκη μπαρόκ εκκλησία … που δεν περίμενα να δω. Τους τοίχους της κοσμούσαν έργα καλλιτεχνών, αλλά το βλέμμα το προσελκύει ο μεγάλος καμβάς πάνω από τον κύριο βωμό. Είναι «Οι επτά πράξεις της Φιλεσπλαχνίας» του Caravaggio.
Πόσο διαφορετικός μου φάνηκε από τους άλλους πίνακες που είχα δει. Αυτός βρισκόταν σε μια προνομιακή θέση, πάνω από την αγία Τράπεζα. Είναι φανερό πόσο οι Ναπολιτάνοι του 17ου αι. εκτίμησαν τον ζωγράφο. Ίσως επειδή ο συγκεκριμένος πίνακας δεν “προκάλεσε” όπως άλλοι στη Ρώμη που τους έβαζαν σε σκοτεινά γωνιακά παρεκκλήσια, για να μην προκαλέσουν σκάνδαλο.
Πανέμορφο κρυφό μπαλκόνι-θεωρείο!
Κατεβαίνοντας πια από το μουσείο οδηγήθηκα στην είσοδο της εκκλησίας και έφτασα κοντά στην Αγία Τράπεζα.
Οι φωτογραφίες (για κάποιο λόγο που δεν καταλαβαίνω, απαγορεύονταν). Βγήκανε με δυσκολία και γι' αυτό είναι και λίγο στραβές.
Ο Caravaggio απεικονίζει στη ζωγραφική του τις επτά πράξεις του ελέους με μια ζωντανή, γήινη και περίπλοκη σκηνή εμπνευσμένη από τους δρόμους της πόλης. Όλες οι πράξεις λαμβάνουν χώρα σε ένα μυστηριώδες σκοτεινό σοκάκι της Spaccanapoli (γειτονιάς που βρίσκεται και το παρεκκλήσι) στο κάτω μέρος του πίνακα, ενώ στο πάνω μέρος υπάρχουν δύο άγγελοι που στηρίζουν την Παναγία του ελέους με το παιδί.
Το έργο είχε τεράστια αποδοχή και ο Caravaggio έγινε πολύ διάσημος στη Νάπολη.
Η Νάπολη την εποχή εκείνη ήταν μέρος της ισπανικής αυτοκρατορίας και η πόλη ήταν ένα ζωντανό πολιτιστικό και οικονομικό κέντρο λόγω του σημαντικού λιμανιού της. Πολλοί καλλιτέχνες από όλη την Ευρώπη προσκαλούνταν στην πόλη από ευγενείς για να κοσμήσουν τις πολλές εκκλησίες και καθεδρικούς ναούς της. Έτσι ήρθε και ο Caravaggio και κατά την ολιγόμηνη διαμονή του στην πόλη της χάρισε τρεις αριστουργηματικούς καμβάδες.
Μετά από αυτόν η καλλιτεχνική ζωή στη Νάπολη δεν θα ήταν ποτέ η ίδια. Άφησε πίσω του ένα πολύ παραγωγικό κίνημα Caravaggesque με ναπολιτάνους καλλιτέχνες, που κρατούσαν ζωντανό το στυλ του, ζωγραφίζοντας θέματα που ο ίδιος ο Caravaggio έκανε δημοφιλή.
Βγήκα έξω από την εκκλησία και συνάντησα την παρέα μου.
Συνεχίσαμε στην Tribunalli. Στο Νο 120 συναντήσαμε μία πιτσαρία της λίστας μου, την “Il Pizzaiolo del Presidente”, η οποία (τι απογοήτευση) ήταν κλειστή.
Η επόμενη όμως στο Νο 94 της Tribunalli, η Di Mateo, όχι μόνο ήταν ανοιχτή, αλλά έπρεπε να περιμένουμε τη σειρά μας επειδή είχε κόσμο.
Φάγαμε ατομική πίτσα μαργαρίτα με 1€. Ήταν εξαιρετική. Ο γιος μου ήθελε κι άλλη, οπότε περιμέναμε και την επόμενη φουρνιά, γιατί η κατανάλωση προχωρούσε γοργά και δεν τη προλαβαίναμε!
Επόμενή μας στάση ήταν στο Tribunalli 316.
Μα όλα πια σε αυτόν τον δρόμο βρίσκονται;
Εδώ βρίσκεται η San Lorenzo Maggiore. Στόχος μας ήταν όχι να δούμε την εκκλησία (δεν είχε Caravaggio μέσα άλλωστε), αλλά να επισκεφτούμε την υπόγεια Νάπολη.
Οι κυρίες της παρέας πάλι δεν “ψήνονταν” να μας ακολουθήσουν. Είχαν επισημάνει κάτι καλύτερο για να κάνουν.
Κάθετη στην Tribunalli, στην οδό San Gregorio Armeno υπήρχε μια πολύ ιδιαίτερη αγορά. Ήταν η αγορά των presepi. Η Νάπολη ειδικεύεται στην κατασκευή από τερακότα μινιατούρων, με θέματα που έχουν σχέση με την καθημερινότητα των Ναπολιτάνων αλλά και με τα Χριστούγεννα!!
Με αυτά, ο γιος μου και εγώ, θα ασχολιόμασταν αργότερα.
Προς το παρόν λοιπόν αφήσαμε τα κορίτσια στην αγορά και ο γιος μου και εγώ μπήκαμε στο San Lorenzo Maggiore underground.
Η San Lorenzo Maggiore είναι η εκκλησία, μέσω της οποίας θα κατεβαίναμε στο “underground”, δηλ. στην… υπόγεια Νάπολη.
Αλλά…σε επόμενο post.
Last edited: