tryxx
Member
- Μηνύματα
- 89
- Likes
- 947
Περιεχόμενα
Εμαρέθαν τα ’μάραντα ’μ’ … όπως λέγανε στον Πόντο! Μαράθηκαν τα αμάραντά μου δηλαδή μελαγχόλησα…
Και πως να μην μελαγχολήσεις; Να παρακάτω ένα απόσπασμα για τον ξεριζωμό γύρω στο 1919 από το βιβλίο ‘Σαφράμπολη μέσα από την Ιστορία’/ Ι.Αρτόπουλος
….Άλλοι Σαφραμπολίτες πήγαν Σκύδρα, κάποιοι Θεσσαλονίκη κι η πλειοψηφία τους κατέληξε στον Κλεινόν Άστυ- Αττική. Και σε μία περιοχή της που την έλεγαν Ποδαράτες, νυν Νέα Ιωνία. Λάσπη, παράγκες, απόλυτη φτώχεια, ασθένειες κι οι κάποτε άρχοντες της Σαφράμπολης με τα αρχοντικά, τώρα ζητιάνοι στην άξενη Αθήνα σε παράγκες. Κατόπιν έχτισαν σπίτια από πλίνθο, δουλειά που γνώριζαν από την πατρίδα την Σαφράμπολη κι ευτυχώς γι’ αυτούς γιατί έτσι έβγαζαν και μεροκάματο για την οικογένεια τους.
Όταν ο επισκέπτης Έλληνας αντικρύσει σήμερα την Σαφράμπολη θα μελαγχολήσει! Θα πονέσει η καρδιά του βλέποντας όλα αυτά τα υπέροχα σπίτια που δυστυχώς οι Έλληνες εγκατέλειψαν και ευτυχώς οι Τούρκοι διατήρησαν και αναπαλαίωσαν…Είναι τόση η ομορφιά αυτής της πόλης που η Ουνέσκο έχει την έχει συμπεριλάβει στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Σαν γόνος Σμυρνιών εκδιωγμένων επίσης κατά την Μικρασιατική καταστροφή θλίβομαι και νιώθω τους ανθρώπους του Πόντου… όμως η ιστορία δεν γυρίζει πίσω, είναι απλά εκεί για να μας υπενθυμίζει και και να μας διδάσκει…
Παραθέτω κομμάτια ιστορίας από την Wikipedia….
Μαύρη Θάλασσα, o εποικισμός των Μιλήσιων εξ Ιωνίας της Μικράς Ασίας τον 7ο π.Χ. αιώνα πρώτα στη Σινώπη και αργότερα στην Παφλαγονία…
Αργοναυτική εκστρατεία και εκστρατεία του Ιάσονα και του πληρώματος του από την Ιωλκό στην Κολχίδα του Εύξεινου Πόντου για να πάρουν το χρυσόμαλλο δέρας, η οποία και εκφράζει αλληγορικά τη δεύτερη ιστορική μεγάλη αποίκηση των Ελλήνων στον Εύξεινο Πόντο.
Πέρσες (Κύρου Ανάβασις του Ξενοφώντα) – η Κάθοδος των Μυρίων (401-400 π.Χ.), των Ελλήνων δηλαδή στρατιωτών που πολέμησαν ως μισθοφόροι στο πλευρό του Κύρου εναντίον του αδελφού του Αρταξέρξη…
Κοσμοκρατορία του Μ. Αλεξάνδρου…. Η ελληνική παιδεία, ο ελληνικός τρόπος ζωής και η ελληνική γλώσσα θα εξαπλωθούν σε όλες τις αποικίες και, μέσω των στενών του Ελλησπόντου, θα ανοίξουν δρόμους για εμπορικές συναλλαγές, μεγαλώνοντας έτσι την οικονομική και πολιτιστική αίγλη των ελληνικών ποντιακών πόλεων.
Κατά την περίοδο των μεταλεξανδρινών χρόνων ιδρύθηκε στην περιοχή του Πόντου ένα βασίλειο με ισχυρά ελληνικές επιρροές, γνωστό ως ελληνιστικό βασίλειο του Πόντου (302/301-64/63 π.Χ.). Δημιουργός του κράτους υπήρξε ο πρώην σατράπης της Κίου, Μιθριδάτης Α΄, ο οποίος έκανε πρωτεύουσά του την Αμάσεια.
Το 120 π.Χ. τον διαδέχεται ο γιος του Μιθριδάτης ΣΤ΄ Ευπάτωρ (120-63 π.Χ.) επί βασιλείας του οποίου το βασίλειο του Πόντου έφτασε στο υψηλότερο σημείο της ακμής του και απέκτησε πολύ μεγάλη φήμη. Η παιδεία που δέχτηκε ο Μιθριδάτης από την Ελληνίδα μητέρα του, τη γυναίκα του αλλά και από τους Έλληνες αξιωματικούς, ιστορικούς, ποιητές, πολιτικούς και φιλοσόφους του περίγυρού του, τον κατέστησε γνωστό σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο εκείνης της εποχής.
Βυζαντινοί… Με την κατάλυση του βυζαντινού κράτους από τους σταυροφόρους (1204) οι αδελφοί Αλέξιος και Δαβίδ, απόγονοι της αυτοκρατορικής δυναστείας των Κομνηνών, ίδρυσαν στην περιοχή του Πόντου ανεξάρτητο βασίλειο, γνωστό και ως «Αυτοκρατορία των Μεγάλων Κομνηνών». Στα 257 χρόνια της, ο Πόντος γνώρισε μεγάλη οικονομική ευμάρεια και πολιτιστική ακμή. Στη συνέχεια υποτάχτηκε και αυτός στους Οθωμανούς. Οι ντόπιοι πληθυσμοί γλωσσικά αφομοιώνονται αλλά θα διατηρήσουν την θρησκευτική τους συνείδηση και την φυλετική τους αυτοτέλεια. Έλληνες δηλαδή Πόντιοι που ομιλούν τουρκικά. Αλλά, τα γράφουν με Ελληνικούς χαρακτήρες! Οι γνωστοί μας Καραμανλήδες …
Το καλοκαίρι του 1915 έλαβε χώρα η γενοκτονία των Αρμενίων. Την ίδια εποχή οι Έλληνες δεινοπαθούσαν από τις κακουχίες και τις πορείες στο εσωτερικό της Μικράς Ασίας. Μόνο στον ανατολικό Πόντο η κατάσταση ήταν καλύτερη, λόγω της ρωσικής κατοχής από το 1916 έως το 1918. Πολλοί έγιναν αντάρτες στα βουνά και πολέμησαν έναν άνισο αγώνα, γεμάτο στερήσεις και κακουχίες. Οι αντάρτες της Μπάφρας έχουν μείνει στην ιστορία για τη σκληρότητα και τη μαχητικότητα τους.
Τελικά, με ειδική σύμβαση που περιεχόταν στη συνθήκη της Λωζάνης οι χριστιανικού πληθυσμοί της Μικράς Ασίας, ανεξάρτητα από την εθνικότητα, υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους και να μετοικήσουν στην Ελλάδα, ενώ το ίδιο συνέβη και με τους μουσουλμάνους του ελληνικού κράτους. Η αποχώρηση των Ελλήνων είχε ως αποτέλεσμα την ερήμωση και την οικονομική παρακμή της περιοχής….
Σήμερα, ψήγματα ελληνικής παρουσίας τα ονόματα πόλεων, οι εκκλησίες, τα κάστρα και τα σπίτια. Μαζί και κάποιοι ντόπιοι που μιλούν ακόμη την ποντιακή διάλεκτο. Όσο πιο βαθιά βρεθείς στον Πόντο, τόσο περισσότερους θα συναντήσεις, περήφανους για την καταγωγή τους, να διατηρούν τη διάλεκτο και τους παραδοσιακούς τους χορούς….σαν να βρίσκεσαι στην Ελλάδα.
Το οδοιπορικό
Η ιδεά για ένα οδοιπορικό στις νότιες ακτές στου Εύξυνου Πόντου έπεσε κάπως ξαφνικά στο τραπέζι, παρότι είχε συζητηθεί πολλάκις στο παρελθόν. Αιτία ήταν η αδυναμία εκτέλεσης ενός φιλόδοξου ταξιδιού που ελπίζουμε όμως να αποτελέσει μια μελλοντική ταξιδιωτική φυσαλίδα. Όλα έγιναν πολύ γρήγορα και με την γνωστή καλή παρέα (Νίκος κ Νίκος) οδοιπορήσαμε για ένα δεκαήμερο στα παράλια του Πόντου και τις πλέον ενδιαφέρουσες πόλεις του. Αμάσεια (Amasya), Σαμψούντα (Samson), Κοτύωρα (Ordu), Κερασούντα (Gerasun), Τραπεζούντα (Trabzon), Αργυρούπολη (Gümüşhane), Σινώπη (Sinop), Κασταμονή (Kastamonu), Σαφράμπολη (Safranbolu), Προύσα (Bursa) μας υποδέχθηκαν φορώντας τα καλά τους και μας φιλοξένησαν σαν παλιούς καλούς γνώριμους.
Ταξίδι με αυτοκίνητο αυτήν τη φορά, μιας και η διαδρομή με τους διπλούς δρόμους και τις ατέλειωτες βαρετές ευθείες, μοτοσυκλετικά δεν παρουσιάζει ενδιαφέρον ενώ και ο καιρός προβλέπονταν βροχερός, καθότι είμασταν στην καρδιά του φθινοπώρου. (τελικά είχαμε ένα θαυμάσιο καιρό με εξαίρεση τις 2 πρώτες μέρες…)
Και βέβαια κάθε Έλληνας – ακόμα και ξένος – είτε μυημένος είτε όχι, στα μέρη αυτά θα αισθανθεί την ελληνική αύρα να φυσάει, πότε πιο απαλά πότε πιο δυνατά και να τον μεταφέρει σε άλλους χρόνους μακρινούς, να τον ποτίζει με νοσταλγία, να σηκώνει ενίοτε μέσα του κάποιο θυμό, να υγραίνει τα μάτια του στα ερείπια που μείνανε πίσω μάρτυρες ενός περασμένου μεγαλείου αλλά και να νιώθει μια οικειότητα, μια γαλήνη ένα αγαπημένο σκίρτημα…
Τα συναισθήματα ναι, εναλλάσσονται. Η χαρά, η λύπη, η στεναχώρια, η ευθυμία, το γέλιο, η περηφάνεια, η αγανάκτηση αναμειγνύονται σε ένα κράμα μοναδικό. Κεχριμπάρι, θυμίαμα, καφές, τσάι, θάλασσα, ρίγανη, τσίκνα πλανώνται στις αγορές και διεισδύουν στις πολύχρωμες εικόνες. Μια αίσθηση μοναδική, ανατολίτικη αλλά και έντονα ελληνική!
Πόντος (ετυμολογικά δρόμος, μονοπάτι) στην καρδιά μας!
Η Τουρκία
Με το που φτάνεις στον Έβρο και διασχίζεις τα ελληνικά σύνορα καταλαβαίνεις ότι κάτι δεν πάει καλά! Η μισή ελληνική γέφυρα έχει κάκιστο οδόστρωμα γεμάτο λακκούβες και σαμάρια ενώ η υπόλοιπη τούρκικη είναι μια χαρά! Ομοίως το τελωνείο μας είναι για κλάματα ενώ οι γείτονες έχουν ξεφύγει! Αυτό το αίσθημα σε καταδιώκει συνέχεια σε όλο το ταξίδι δυστυχώς. Έχουμε φτάσει πλέον να συμφωνούμε ότι και οι Τούρκοι … μας ξεπέρασαν! Και δεν είναι μόνο ο Πόντος. Τα ίδια λέγαμε και πριν τέσσερα χρόνια για τα μικρασιατικά παράλια. Ο νότος επίσης! Δεν ξέρω πώς είναι τα βάθη της Τουρκίας αλλά είναι θέμα χρόνου να αναβαθμιστούν κι αυτά! Σίγουρα και τα δικά μας βάθη δεν έχουν και κανένα ευρωπαϊκό στάνταρ!
Ο Ερντογάν κόβει χρήμα και τα έργα δεν έχουν τελειωμό. Άλλωστε οι μεγάλοι δρόμοι και τα έργα υποδομής είναι και αναγκαία με την τεράστια πληθυσμιακή έκρηξη του βιώνει εδώ και δεκαετίες η χώρα.
Οι δρόμοι είναι απίστευτοι! Τεράστιοι φαρδείς διπλοί δρόμοι κυριολεκτικά χαλιά. Στους αυτοκινητόδρομους τα διόδια πληρώνονται αυτόματα με μια εφαρμογή που καταγράφει την πινακίδα του αυτοκινήτου. Αν δεν έχεις λεφτά στο λογαριασμό σου φυσικά περνάς (δεν υπάρχουν μπάρες) και έχεις χρόνο 2 βδομάδες να γεμίσεις την κάρτα σου. Αν δεν πληρώσεις θα σε βρούνε! Και βέβαια στα σύνορα στην επιστροφή στο τελωνείο μας είπαν ότι χρωστάμε 7 περίπου λίρες, 25 λεπτά του ευρώ! χαχαχα (ισοτιμία ταξιδιού 1 ευρώ = 30 λίρες)
Οι δρόμοι χωρίς διόδια πάλι είναι διπλοί με εξαίρετη σήμανση, αυστηρά όρια ταχύτητας και αρκετούς -ευγενικούς- ελέγχους από τροχαίους με tablet!!! Στα τελευταία μας χιλιόμετρα εντός Τουρκίας μια φωτο-κάμερα άναψε, πιθανά μας απαθανάτισε γιατι τρέχαμε λίγο παραπάνω, Ίσως αν ξαναπάει το αυτοκίνητο στα μέρη τους να μας περιμένει και ένα τσουχτερό πρόστιμο!!
Χαρήκαμε πριν ελάχιστα χρόνια για τα Τέμπη και τις σήραγγες που επιτέλους κατασκευάστηκαν. Στην Τουρκία νιώσαμε ιθαγενείς στα νέα τους τούνελ! Απίστευτος φωτισμός, άνεση, σημεία διαφυγής με πολυτέλεια!
Τα βόρεια παράλια έχουν υποστεί ολική ανάπλαση επί εκατοντάδων χιλιομέτρων, Οι πόλεις και τα παραλιακά χωριά απλώνονται σχεδόν σε όλο το μήκος του δρόμου το ένα δίπλα στο άλλο…. Κυκλικοί κόμβοι, ποδηλατοδρόμοι, πεζόδρομοι για περπάτημα και τρέξιμο, πάρκα, παιδικές χαρές….και ξανά από την αρχή στο επόμενο….. Δεν έχει τέλος αυτό το πράγμα και να σκεφτείς ότι πριν πριν λίγες δεκαετίες ο Πόντος ήταν από τις πλέον υποβαθμισμένες περιοχές. Έχουν γίνει πολύ μεγάλες προσχώσεις για την κατασκευή δρόμων και τεράστιες πέτρες επί ατελείωτων χιλιομέτρων ανακόπτουν πιθανή διάβρωση από τα κύματα.
Οι πόλεις πολύ καθαρές, οι αγορές, οι πεζόδρομοι, οι πλατείες και τα πάρκα περιποιημένες, δεν υπάρχουν βανδαλισμοί, χαζά γκράφιτι, τα σχολεία είναι πολύ περιποιημένα και το κερασάκι, που προσωπικά μου έκανε τεράστια εντύπωση, ήταν ότι τα αδέσποτα είχαν όλα tag στο αυτί τους. Εδώ κοιμόμαστε….υποτίθεται “ευρωπαϊκή χώρα” εδώ και τόσες δεκαετίες.
Κάποιος φίλος μου είπε δεν θα ζούσα ούτε λεπτό στην Τουρκία. Μα ούτε και γω θέλω να ζω στην Τουρκία ούτε και στην πλέον αναπτυγμένη Νορβηγία, Ελβετία και δεν ξέρω τι… Αγαπάμε και πονάμε τον τόπο μας αλλά η κατάντια της Ελλάδας μας είναι εμφανής. Κατήφορος χωρίς τέλος…
Πέρα από τα έργα υποδομών η Τουρκία έχει τεράστια βιομηχανία, πολλά εργοστάσια σε όλα τα μήκη και πλάτη που παράγουν τα πάντα και σε καλές τιμές, με αποτέλεσμα τις τεράστιες εξαγωγές. Δεν γίνεται σύγκριση…Όλα δουλεύουν, όλοι δουλεύουν και η χώρα τραβάει μπροστά κάθε ημέρα που περνάει.
Πολιτισμικά έχουν μετατρέψει σε τζαμιά ή μουσεία τις εκκλησίες μας. Λυπηρό αλλά και μεις δεν είμασταν καλύτεροι. Δεν αφήσαμε τζαμί όρθιο!! Ευτυχώς πολλά όμορφα ελληνικά σπίτια είναι υπό την προστασία του υπουργείου Πολιτισμού ή Τουρισμού. Επίσης πολλά έχουν αναπαλαιωθεί από ιδιώτες αλλά υπάρχουν και πολλά ερείπια.
Η κουζίνα τους είναι υπέροχη: Κεμπάπ, σούπες, λαδερά, πιλάφια, γλυκίσματα, σιροπιαστά, ξηροί καρποί δεν παίζονται. Λέγεται οτι τα πήραν από μας γιατί ήταν νομάδες και απολίτιστοι…. Ε και λοιπόν; Τι πιο ωραίο από την αφομοίωση και ενσωμάτωση πολιτισμικών στοιχείων; Αυτό όμως που δεν φαίνεται πουθενά είναι που πήγε η “δική μας” τέχνη στην δική μας πατρίδα. Ξεχάσαμε την τέχνη του σωστού σιροπιαστού, του νόστιμου ψητού, της καλής πίτας… Βέβαια υπάρχουν οι εξαιρέσεις σε χωριά, σε ταβερνάκια της πόλης ψαγμένα αλλά οδεύουμε προς την βιομηχανία του τουριστικού φαγητού ταχύτατα…
Οι Τούρκοι είναι πολύ φιλικοί άνθρωποι και φυσικά αυτό το διατηρούμενο “μίσος” είναι τηλεοπτική και επικοινωνιακή προπαγάνδα της κάθε κυβέρνησης αμφότερων των λαών μας. Εισπράξαμε παντού γέλιο, εξυπηρέτηση, ευγένεια.
Φωτογραφίες από τους φίλους συνταξιδιώτες Νίκος -Νίκος που τους ευχαριστώ!
Ο χάρτης της διαδρομής
Larissa to Larissa
1η Μέρα Νικομήδεια (Izmit)
Μεγάλη η πρώτη μας μέρα, γύρω στα 1000χλμ, με ένα λάθος στη διαδρομή που μας οδήγησε στην Πόλη ενώ θα έπρεπε να πάρουμε τη νέα βόρεια παράκαμψη. Το ψιλόβροχο εκνευριστικό, οι ουρές της Πόλης μαζοχιστικές τις απογευματινές ώρες που πλησιάζαμε. Τελικά οδηγηθήκαμε στη μεσαία από τις τρείς γέφυρες (Fatih Sultan Mehmet) και οδηγήσαμε προς τη βιομηχανική πόλη Gebze και την Νικομήδεια. Ο καλός θεός έφερε μπροστά μας ένα λαϊκό μαγαζάκι με το καλύτερο άδανα – κεμπάπ που φάγαμε σε όλο το ταξίδι και ψωμί πίτα από τον φούρνο του και μας καληνύχτισε σε ένα πολύ φιλικό ξενοδοχείο που βρέθηκε πάλι μπροστά μας. Ας είναι καλά το ευγενικό παλληκάρι από την Τραπεζούντα, αυθεντική ποντιακή μορφή!
Περνώντας τον Έβρο ποταμό
Η Κωνσταντινούπολη μας υποδέχεται με βροχή
2η-3η Μέρα Αμάσεια
Ξεκούραστοι και ευτυχείς, τρώγοντας γλυκά πεπόνια στο δρόμο φτάσαμε μετά από 600χλμ στην Αμάσεια (Άμασις η βασίλισσα των Αμαζόνων κατά Στράβωνα). Μαζί με την Σαφράμπολη οι ωραιότερες πόλεις του ταξιδιού! Πατρίδα του μεγάλου Έλληνα γεωγράφου Στράβωνα (60 π.Χ. περίπου) και πρώτη πρωτεύουσα του Πόντου (αργότερα η Σινώπη) η Αμάσεια σε αφοπλίζει! Η Ίρις το ποτάμι (Yesilirmak = πράσινος ποταμός) κυλάει νωχελικά στις παλιές ελληνικές γειτονιές, ψηλά το κάστρο επιβλητικό και οι πέντε βασιλικοί τάφοι των Μιθριδατών λαξευμένοι στα βράχια συνθέτουν ένα συγκλονιστικό τοπίο.
Σοκάκια όμορφα, χαμάμ, κλειστή αγορά, μεγάλος πεζόδρομος δίπλα στο ποτάμι με την πολύ ωραία ανάπλαση και ένα υπέροχο μουσείο με οδοντιατρικά και άλλα ιατρικά εργαλεία παλιάς εποχής έλκουν τον επισκέπτη που ξεχνιέται στον χρόνο αλλά και ξυπνά ταυτόχρονα γρήγορα από την ζωντάνια της ωραίας πόλης. Φυσικά καλό και άφθονο φαγητό!
Οι ντόπιοι φιλικοί και με ένα μείγμα αγγλικών και λίγων τουρκικών καταλάβαμε ότι πολλοί Τούρκοι ανταλλάξιμοι από τη Θεσσαλονίκη αντικατέστησαν πληθυσμιακά τους Έλληνες που ζούσαν επί αιώνες στην περιοχή.
Πολύ γλυκά πεπόνια
Αμάσεια
Αμάσεια δειλινό
Ο ποταμός Ιρις διασχίζει την ελληνική γειτονιά
Χαμάμ
Χαμάμ
Στα σοκάκια
Καλλιτεχνίες
Ο Στράβων και στα βράχια οι τάφοι των Μιδριδατών
Οι τάφοι Μιθριδατών
Τη νύχτα
Εξαιρετική θέα
Ορίτζιναλ Ντονέρ!!
Ιατρικό Μουσείο
Εσωτερικό Μουσείου
Εργαλεία εποχής
Οργανοπαίχτες παίζανε μουσική για να ηρεμούν οι ψυχικά ασθενείς
Το κάστρο πάνω από την Αμάσεια
Από το προσωπικό μου blog
Πόντος - Οδοιπορικό 10/2023 - Φυσαλίδες
Και πως να μην μελαγχολήσεις; Να παρακάτω ένα απόσπασμα για τον ξεριζωμό γύρω στο 1919 από το βιβλίο ‘Σαφράμπολη μέσα από την Ιστορία’/ Ι.Αρτόπουλος
….Άλλοι Σαφραμπολίτες πήγαν Σκύδρα, κάποιοι Θεσσαλονίκη κι η πλειοψηφία τους κατέληξε στον Κλεινόν Άστυ- Αττική. Και σε μία περιοχή της που την έλεγαν Ποδαράτες, νυν Νέα Ιωνία. Λάσπη, παράγκες, απόλυτη φτώχεια, ασθένειες κι οι κάποτε άρχοντες της Σαφράμπολης με τα αρχοντικά, τώρα ζητιάνοι στην άξενη Αθήνα σε παράγκες. Κατόπιν έχτισαν σπίτια από πλίνθο, δουλειά που γνώριζαν από την πατρίδα την Σαφράμπολη κι ευτυχώς γι’ αυτούς γιατί έτσι έβγαζαν και μεροκάματο για την οικογένεια τους.
Όταν ο επισκέπτης Έλληνας αντικρύσει σήμερα την Σαφράμπολη θα μελαγχολήσει! Θα πονέσει η καρδιά του βλέποντας όλα αυτά τα υπέροχα σπίτια που δυστυχώς οι Έλληνες εγκατέλειψαν και ευτυχώς οι Τούρκοι διατήρησαν και αναπαλαίωσαν…Είναι τόση η ομορφιά αυτής της πόλης που η Ουνέσκο έχει την έχει συμπεριλάβει στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Σαν γόνος Σμυρνιών εκδιωγμένων επίσης κατά την Μικρασιατική καταστροφή θλίβομαι και νιώθω τους ανθρώπους του Πόντου… όμως η ιστορία δεν γυρίζει πίσω, είναι απλά εκεί για να μας υπενθυμίζει και και να μας διδάσκει…
Παραθέτω κομμάτια ιστορίας από την Wikipedia….
Μαύρη Θάλασσα, o εποικισμός των Μιλήσιων εξ Ιωνίας της Μικράς Ασίας τον 7ο π.Χ. αιώνα πρώτα στη Σινώπη και αργότερα στην Παφλαγονία…
Αργοναυτική εκστρατεία και εκστρατεία του Ιάσονα και του πληρώματος του από την Ιωλκό στην Κολχίδα του Εύξεινου Πόντου για να πάρουν το χρυσόμαλλο δέρας, η οποία και εκφράζει αλληγορικά τη δεύτερη ιστορική μεγάλη αποίκηση των Ελλήνων στον Εύξεινο Πόντο.
Πέρσες (Κύρου Ανάβασις του Ξενοφώντα) – η Κάθοδος των Μυρίων (401-400 π.Χ.), των Ελλήνων δηλαδή στρατιωτών που πολέμησαν ως μισθοφόροι στο πλευρό του Κύρου εναντίον του αδελφού του Αρταξέρξη…
Κοσμοκρατορία του Μ. Αλεξάνδρου…. Η ελληνική παιδεία, ο ελληνικός τρόπος ζωής και η ελληνική γλώσσα θα εξαπλωθούν σε όλες τις αποικίες και, μέσω των στενών του Ελλησπόντου, θα ανοίξουν δρόμους για εμπορικές συναλλαγές, μεγαλώνοντας έτσι την οικονομική και πολιτιστική αίγλη των ελληνικών ποντιακών πόλεων.
Κατά την περίοδο των μεταλεξανδρινών χρόνων ιδρύθηκε στην περιοχή του Πόντου ένα βασίλειο με ισχυρά ελληνικές επιρροές, γνωστό ως ελληνιστικό βασίλειο του Πόντου (302/301-64/63 π.Χ.). Δημιουργός του κράτους υπήρξε ο πρώην σατράπης της Κίου, Μιθριδάτης Α΄, ο οποίος έκανε πρωτεύουσά του την Αμάσεια.
Το 120 π.Χ. τον διαδέχεται ο γιος του Μιθριδάτης ΣΤ΄ Ευπάτωρ (120-63 π.Χ.) επί βασιλείας του οποίου το βασίλειο του Πόντου έφτασε στο υψηλότερο σημείο της ακμής του και απέκτησε πολύ μεγάλη φήμη. Η παιδεία που δέχτηκε ο Μιθριδάτης από την Ελληνίδα μητέρα του, τη γυναίκα του αλλά και από τους Έλληνες αξιωματικούς, ιστορικούς, ποιητές, πολιτικούς και φιλοσόφους του περίγυρού του, τον κατέστησε γνωστό σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο εκείνης της εποχής.
Βυζαντινοί… Με την κατάλυση του βυζαντινού κράτους από τους σταυροφόρους (1204) οι αδελφοί Αλέξιος και Δαβίδ, απόγονοι της αυτοκρατορικής δυναστείας των Κομνηνών, ίδρυσαν στην περιοχή του Πόντου ανεξάρτητο βασίλειο, γνωστό και ως «Αυτοκρατορία των Μεγάλων Κομνηνών». Στα 257 χρόνια της, ο Πόντος γνώρισε μεγάλη οικονομική ευμάρεια και πολιτιστική ακμή. Στη συνέχεια υποτάχτηκε και αυτός στους Οθωμανούς. Οι ντόπιοι πληθυσμοί γλωσσικά αφομοιώνονται αλλά θα διατηρήσουν την θρησκευτική τους συνείδηση και την φυλετική τους αυτοτέλεια. Έλληνες δηλαδή Πόντιοι που ομιλούν τουρκικά. Αλλά, τα γράφουν με Ελληνικούς χαρακτήρες! Οι γνωστοί μας Καραμανλήδες …
Το καλοκαίρι του 1915 έλαβε χώρα η γενοκτονία των Αρμενίων. Την ίδια εποχή οι Έλληνες δεινοπαθούσαν από τις κακουχίες και τις πορείες στο εσωτερικό της Μικράς Ασίας. Μόνο στον ανατολικό Πόντο η κατάσταση ήταν καλύτερη, λόγω της ρωσικής κατοχής από το 1916 έως το 1918. Πολλοί έγιναν αντάρτες στα βουνά και πολέμησαν έναν άνισο αγώνα, γεμάτο στερήσεις και κακουχίες. Οι αντάρτες της Μπάφρας έχουν μείνει στην ιστορία για τη σκληρότητα και τη μαχητικότητα τους.
Τελικά, με ειδική σύμβαση που περιεχόταν στη συνθήκη της Λωζάνης οι χριστιανικού πληθυσμοί της Μικράς Ασίας, ανεξάρτητα από την εθνικότητα, υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους και να μετοικήσουν στην Ελλάδα, ενώ το ίδιο συνέβη και με τους μουσουλμάνους του ελληνικού κράτους. Η αποχώρηση των Ελλήνων είχε ως αποτέλεσμα την ερήμωση και την οικονομική παρακμή της περιοχής….
Σήμερα, ψήγματα ελληνικής παρουσίας τα ονόματα πόλεων, οι εκκλησίες, τα κάστρα και τα σπίτια. Μαζί και κάποιοι ντόπιοι που μιλούν ακόμη την ποντιακή διάλεκτο. Όσο πιο βαθιά βρεθείς στον Πόντο, τόσο περισσότερους θα συναντήσεις, περήφανους για την καταγωγή τους, να διατηρούν τη διάλεκτο και τους παραδοσιακούς τους χορούς….σαν να βρίσκεσαι στην Ελλάδα.
Το οδοιπορικό
Η ιδεά για ένα οδοιπορικό στις νότιες ακτές στου Εύξυνου Πόντου έπεσε κάπως ξαφνικά στο τραπέζι, παρότι είχε συζητηθεί πολλάκις στο παρελθόν. Αιτία ήταν η αδυναμία εκτέλεσης ενός φιλόδοξου ταξιδιού που ελπίζουμε όμως να αποτελέσει μια μελλοντική ταξιδιωτική φυσαλίδα. Όλα έγιναν πολύ γρήγορα και με την γνωστή καλή παρέα (Νίκος κ Νίκος) οδοιπορήσαμε για ένα δεκαήμερο στα παράλια του Πόντου και τις πλέον ενδιαφέρουσες πόλεις του. Αμάσεια (Amasya), Σαμψούντα (Samson), Κοτύωρα (Ordu), Κερασούντα (Gerasun), Τραπεζούντα (Trabzon), Αργυρούπολη (Gümüşhane), Σινώπη (Sinop), Κασταμονή (Kastamonu), Σαφράμπολη (Safranbolu), Προύσα (Bursa) μας υποδέχθηκαν φορώντας τα καλά τους και μας φιλοξένησαν σαν παλιούς καλούς γνώριμους.
Ταξίδι με αυτοκίνητο αυτήν τη φορά, μιας και η διαδρομή με τους διπλούς δρόμους και τις ατέλειωτες βαρετές ευθείες, μοτοσυκλετικά δεν παρουσιάζει ενδιαφέρον ενώ και ο καιρός προβλέπονταν βροχερός, καθότι είμασταν στην καρδιά του φθινοπώρου. (τελικά είχαμε ένα θαυμάσιο καιρό με εξαίρεση τις 2 πρώτες μέρες…)
Και βέβαια κάθε Έλληνας – ακόμα και ξένος – είτε μυημένος είτε όχι, στα μέρη αυτά θα αισθανθεί την ελληνική αύρα να φυσάει, πότε πιο απαλά πότε πιο δυνατά και να τον μεταφέρει σε άλλους χρόνους μακρινούς, να τον ποτίζει με νοσταλγία, να σηκώνει ενίοτε μέσα του κάποιο θυμό, να υγραίνει τα μάτια του στα ερείπια που μείνανε πίσω μάρτυρες ενός περασμένου μεγαλείου αλλά και να νιώθει μια οικειότητα, μια γαλήνη ένα αγαπημένο σκίρτημα…
Τα συναισθήματα ναι, εναλλάσσονται. Η χαρά, η λύπη, η στεναχώρια, η ευθυμία, το γέλιο, η περηφάνεια, η αγανάκτηση αναμειγνύονται σε ένα κράμα μοναδικό. Κεχριμπάρι, θυμίαμα, καφές, τσάι, θάλασσα, ρίγανη, τσίκνα πλανώνται στις αγορές και διεισδύουν στις πολύχρωμες εικόνες. Μια αίσθηση μοναδική, ανατολίτικη αλλά και έντονα ελληνική!
Πόντος (ετυμολογικά δρόμος, μονοπάτι) στην καρδιά μας!
Η Τουρκία
Με το που φτάνεις στον Έβρο και διασχίζεις τα ελληνικά σύνορα καταλαβαίνεις ότι κάτι δεν πάει καλά! Η μισή ελληνική γέφυρα έχει κάκιστο οδόστρωμα γεμάτο λακκούβες και σαμάρια ενώ η υπόλοιπη τούρκικη είναι μια χαρά! Ομοίως το τελωνείο μας είναι για κλάματα ενώ οι γείτονες έχουν ξεφύγει! Αυτό το αίσθημα σε καταδιώκει συνέχεια σε όλο το ταξίδι δυστυχώς. Έχουμε φτάσει πλέον να συμφωνούμε ότι και οι Τούρκοι … μας ξεπέρασαν! Και δεν είναι μόνο ο Πόντος. Τα ίδια λέγαμε και πριν τέσσερα χρόνια για τα μικρασιατικά παράλια. Ο νότος επίσης! Δεν ξέρω πώς είναι τα βάθη της Τουρκίας αλλά είναι θέμα χρόνου να αναβαθμιστούν κι αυτά! Σίγουρα και τα δικά μας βάθη δεν έχουν και κανένα ευρωπαϊκό στάνταρ!
Ο Ερντογάν κόβει χρήμα και τα έργα δεν έχουν τελειωμό. Άλλωστε οι μεγάλοι δρόμοι και τα έργα υποδομής είναι και αναγκαία με την τεράστια πληθυσμιακή έκρηξη του βιώνει εδώ και δεκαετίες η χώρα.
Οι δρόμοι είναι απίστευτοι! Τεράστιοι φαρδείς διπλοί δρόμοι κυριολεκτικά χαλιά. Στους αυτοκινητόδρομους τα διόδια πληρώνονται αυτόματα με μια εφαρμογή που καταγράφει την πινακίδα του αυτοκινήτου. Αν δεν έχεις λεφτά στο λογαριασμό σου φυσικά περνάς (δεν υπάρχουν μπάρες) και έχεις χρόνο 2 βδομάδες να γεμίσεις την κάρτα σου. Αν δεν πληρώσεις θα σε βρούνε! Και βέβαια στα σύνορα στην επιστροφή στο τελωνείο μας είπαν ότι χρωστάμε 7 περίπου λίρες, 25 λεπτά του ευρώ! χαχαχα (ισοτιμία ταξιδιού 1 ευρώ = 30 λίρες)
Οι δρόμοι χωρίς διόδια πάλι είναι διπλοί με εξαίρετη σήμανση, αυστηρά όρια ταχύτητας και αρκετούς -ευγενικούς- ελέγχους από τροχαίους με tablet!!! Στα τελευταία μας χιλιόμετρα εντός Τουρκίας μια φωτο-κάμερα άναψε, πιθανά μας απαθανάτισε γιατι τρέχαμε λίγο παραπάνω, Ίσως αν ξαναπάει το αυτοκίνητο στα μέρη τους να μας περιμένει και ένα τσουχτερό πρόστιμο!!
Χαρήκαμε πριν ελάχιστα χρόνια για τα Τέμπη και τις σήραγγες που επιτέλους κατασκευάστηκαν. Στην Τουρκία νιώσαμε ιθαγενείς στα νέα τους τούνελ! Απίστευτος φωτισμός, άνεση, σημεία διαφυγής με πολυτέλεια!
Τα βόρεια παράλια έχουν υποστεί ολική ανάπλαση επί εκατοντάδων χιλιομέτρων, Οι πόλεις και τα παραλιακά χωριά απλώνονται σχεδόν σε όλο το μήκος του δρόμου το ένα δίπλα στο άλλο…. Κυκλικοί κόμβοι, ποδηλατοδρόμοι, πεζόδρομοι για περπάτημα και τρέξιμο, πάρκα, παιδικές χαρές….και ξανά από την αρχή στο επόμενο….. Δεν έχει τέλος αυτό το πράγμα και να σκεφτείς ότι πριν πριν λίγες δεκαετίες ο Πόντος ήταν από τις πλέον υποβαθμισμένες περιοχές. Έχουν γίνει πολύ μεγάλες προσχώσεις για την κατασκευή δρόμων και τεράστιες πέτρες επί ατελείωτων χιλιομέτρων ανακόπτουν πιθανή διάβρωση από τα κύματα.
Οι πόλεις πολύ καθαρές, οι αγορές, οι πεζόδρομοι, οι πλατείες και τα πάρκα περιποιημένες, δεν υπάρχουν βανδαλισμοί, χαζά γκράφιτι, τα σχολεία είναι πολύ περιποιημένα και το κερασάκι, που προσωπικά μου έκανε τεράστια εντύπωση, ήταν ότι τα αδέσποτα είχαν όλα tag στο αυτί τους. Εδώ κοιμόμαστε….υποτίθεται “ευρωπαϊκή χώρα” εδώ και τόσες δεκαετίες.
Κάποιος φίλος μου είπε δεν θα ζούσα ούτε λεπτό στην Τουρκία. Μα ούτε και γω θέλω να ζω στην Τουρκία ούτε και στην πλέον αναπτυγμένη Νορβηγία, Ελβετία και δεν ξέρω τι… Αγαπάμε και πονάμε τον τόπο μας αλλά η κατάντια της Ελλάδας μας είναι εμφανής. Κατήφορος χωρίς τέλος…
Πέρα από τα έργα υποδομών η Τουρκία έχει τεράστια βιομηχανία, πολλά εργοστάσια σε όλα τα μήκη και πλάτη που παράγουν τα πάντα και σε καλές τιμές, με αποτέλεσμα τις τεράστιες εξαγωγές. Δεν γίνεται σύγκριση…Όλα δουλεύουν, όλοι δουλεύουν και η χώρα τραβάει μπροστά κάθε ημέρα που περνάει.
Πολιτισμικά έχουν μετατρέψει σε τζαμιά ή μουσεία τις εκκλησίες μας. Λυπηρό αλλά και μεις δεν είμασταν καλύτεροι. Δεν αφήσαμε τζαμί όρθιο!! Ευτυχώς πολλά όμορφα ελληνικά σπίτια είναι υπό την προστασία του υπουργείου Πολιτισμού ή Τουρισμού. Επίσης πολλά έχουν αναπαλαιωθεί από ιδιώτες αλλά υπάρχουν και πολλά ερείπια.
Η κουζίνα τους είναι υπέροχη: Κεμπάπ, σούπες, λαδερά, πιλάφια, γλυκίσματα, σιροπιαστά, ξηροί καρποί δεν παίζονται. Λέγεται οτι τα πήραν από μας γιατί ήταν νομάδες και απολίτιστοι…. Ε και λοιπόν; Τι πιο ωραίο από την αφομοίωση και ενσωμάτωση πολιτισμικών στοιχείων; Αυτό όμως που δεν φαίνεται πουθενά είναι που πήγε η “δική μας” τέχνη στην δική μας πατρίδα. Ξεχάσαμε την τέχνη του σωστού σιροπιαστού, του νόστιμου ψητού, της καλής πίτας… Βέβαια υπάρχουν οι εξαιρέσεις σε χωριά, σε ταβερνάκια της πόλης ψαγμένα αλλά οδεύουμε προς την βιομηχανία του τουριστικού φαγητού ταχύτατα…
Οι Τούρκοι είναι πολύ φιλικοί άνθρωποι και φυσικά αυτό το διατηρούμενο “μίσος” είναι τηλεοπτική και επικοινωνιακή προπαγάνδα της κάθε κυβέρνησης αμφότερων των λαών μας. Εισπράξαμε παντού γέλιο, εξυπηρέτηση, ευγένεια.
Φωτογραφίες από τους φίλους συνταξιδιώτες Νίκος -Νίκος που τους ευχαριστώ!
Ο χάρτης της διαδρομής
Larissa to Larissa
1η Μέρα Νικομήδεια (Izmit)
Μεγάλη η πρώτη μας μέρα, γύρω στα 1000χλμ, με ένα λάθος στη διαδρομή που μας οδήγησε στην Πόλη ενώ θα έπρεπε να πάρουμε τη νέα βόρεια παράκαμψη. Το ψιλόβροχο εκνευριστικό, οι ουρές της Πόλης μαζοχιστικές τις απογευματινές ώρες που πλησιάζαμε. Τελικά οδηγηθήκαμε στη μεσαία από τις τρείς γέφυρες (Fatih Sultan Mehmet) και οδηγήσαμε προς τη βιομηχανική πόλη Gebze και την Νικομήδεια. Ο καλός θεός έφερε μπροστά μας ένα λαϊκό μαγαζάκι με το καλύτερο άδανα – κεμπάπ που φάγαμε σε όλο το ταξίδι και ψωμί πίτα από τον φούρνο του και μας καληνύχτισε σε ένα πολύ φιλικό ξενοδοχείο που βρέθηκε πάλι μπροστά μας. Ας είναι καλά το ευγενικό παλληκάρι από την Τραπεζούντα, αυθεντική ποντιακή μορφή!
2η-3η Μέρα Αμάσεια
Ξεκούραστοι και ευτυχείς, τρώγοντας γλυκά πεπόνια στο δρόμο φτάσαμε μετά από 600χλμ στην Αμάσεια (Άμασις η βασίλισσα των Αμαζόνων κατά Στράβωνα). Μαζί με την Σαφράμπολη οι ωραιότερες πόλεις του ταξιδιού! Πατρίδα του μεγάλου Έλληνα γεωγράφου Στράβωνα (60 π.Χ. περίπου) και πρώτη πρωτεύουσα του Πόντου (αργότερα η Σινώπη) η Αμάσεια σε αφοπλίζει! Η Ίρις το ποτάμι (Yesilirmak = πράσινος ποταμός) κυλάει νωχελικά στις παλιές ελληνικές γειτονιές, ψηλά το κάστρο επιβλητικό και οι πέντε βασιλικοί τάφοι των Μιθριδατών λαξευμένοι στα βράχια συνθέτουν ένα συγκλονιστικό τοπίο.
Σοκάκια όμορφα, χαμάμ, κλειστή αγορά, μεγάλος πεζόδρομος δίπλα στο ποτάμι με την πολύ ωραία ανάπλαση και ένα υπέροχο μουσείο με οδοντιατρικά και άλλα ιατρικά εργαλεία παλιάς εποχής έλκουν τον επισκέπτη που ξεχνιέται στον χρόνο αλλά και ξυπνά ταυτόχρονα γρήγορα από την ζωντάνια της ωραίας πόλης. Φυσικά καλό και άφθονο φαγητό!
Οι ντόπιοι φιλικοί και με ένα μείγμα αγγλικών και λίγων τουρκικών καταλάβαμε ότι πολλοί Τούρκοι ανταλλάξιμοι από τη Θεσσαλονίκη αντικατέστησαν πληθυσμιακά τους Έλληνες που ζούσαν επί αιώνες στην περιοχή.
Από το προσωπικό μου blog
Πόντος - Οδοιπορικό 10/2023 - Φυσαλίδες
Last edited: