dimosf
Member
- Μηνύματα
- 2.302
- Likes
- 5.900
- Ταξίδι-Όνειρο
- ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
-Πολωνία; Πάλι; Κολιάτσου – Παγκράτι το έχεις κάνει!
Αυτή ήταν η συνηθισμένη αντίδραση γνωστών και φίλων όταν τους είπα ότι θα πάω στη Πολωνία. Τρεις φορές μέσα σε τρία χρόνια καταντά σχεδόν ύποπτο. Φαίνεται όμως ότι τα πάντα συνωμοτούσαν για να επισκεφτώ ξανά και ξανά τη χώρα που για μένα υπήρξε «έρωτας με την πρώτη ματιά». Έρωτας που αφορά τόσο τη χώρα αλλά ακόμα περισσότερο τους ανθρώπους. Τρεις φορές λοιπόν κυρίως στο νότο της χώρας και σε διαφορετικές εποχές.
Ταξίδι 1ο
ΜΕΡΟΣ Α΄(ΚΡΑΚΟΒΙΑ)
Ήταν μέσα Σεπτεμβρίου του 2005 όταν με απευθείας πτήση της κρατικής εταιρείας της Πολωνίας LOT έφτανα στη Βαρσοβία χαράματα και από εκεί με δεύτερη εσωτερική πτήση στην Κρακοβία. Βροχερό το πρωινό και αφού άφησα τη βαλίτσα στο ξενοδοχείο, για να γλιτώσω τη βροχή αποφάσισα η πρώτη μου επίσκεψη να είναι στα αλατωρυχεία της Wieliszka.
50 μέτρα από το ξενοδοχείο που ήταν στην αρχή της περιοχής Kazimierz, πολύ κοντά στο λόφο και κάστρο Wawel, ήταν η στάση απ’όπου μικρά λεωφορεία σε παίρνουν και μετά από περίπου 20 λεπτά σε αφήνουν έξω από την είσοδο των αλατωρυχείων. 15 χιλιόμετρα χωρίζουν τη μικρή αυτή πόλη από το κέντρο της Κρακοβίας. Τα αρχαία αυτά αλατωρυχεία προμήθευαν με τον πλούτο τους τους βασιλιάδες και τους τοπικούς άρχοντες της Πολωνίας και συνεχίζουν εν μέρει να λειτουργούν μέχρι και σήμερα (με άλλο τρόπο και τεχνική εξαγωγής του αλατιού). Η σπουδαιότητα του μνημείου έκαναν την UNESCO να το περιλάβει στη λίστα με τα Μνημεία της Παγκόσμιας Κληρονομιάς από το 1978.
Στην είσοδο είχε πολύ μεγάλη ουρά. Παρότι δεν ήταν πια καλοκαίρι ο κόσμος πολύς. Η είσοδος γίνεται υποχρεωτικά μέσω κάποιου γκρουπ και με οδηγό-ξεναγό. Το επόμενο αγγλόφωνο γκρουπ θα έφευγε σε 1 ώρα και επειδή δεν χαρακτηρίζομαι από υπομονή έβγαλα το εισιτήριό μου, πλήρωσα το αντίτιμο της άδειας για φωτογραφίες και έχοντας διαβάσει ορισμένα πράγματα από τον οδηγό μου αποφάσισα να ακολουθήσω ένα γκρουπ Πολωνών. Φυσικά και δεν καταλάβαινα τίποτα. Αλλά, από τη μια το μνημείο μπορούσα να το δω και να καταλάβω αρκετά, έστω και χωρίς να ξέρω τη γλώσσα και από την άλλη μου δόθηκε η ευκαιρία να παρατηρήσω τους Πολωνούς σε μια διαδικασία οικεία σε μένα μιας και συχνά συνοδεύω μαθητές μου σε επισκέψεις, και να κάνω συγκρίσεις.
Η είσοδος στο μνημείο γίνεται από μια ξύλινη σκάλα που όπως λένε έχει πάνω από 400 σκαλιά (!!). Στο τέλος της τα γόνατά μου το επιβεβαίωσαν αλλά, παρ’ όλες τις διαμαρτυρίες τους δεν μπόρεσαν να με κάνουν να «κιοτέψω». Αρχίσαμε πια να κινούμαστε σε στοές σκαμμένες σε συμπαγή βράχο από….. αλάτι (!). Σκούρος, γκρίζος και σκληρός, αλλά αλάτι. Από τη στοά που βρισκόμασταν ξεκινούσαν άλλες στοές, κλειστές και σκοτεινές, προς τις διάφορες περιοχές των ορυχείων. Σε διάφορα σημεία έχουν φτιάξει συνθέσεις με κούκλες που δείχνουν τις διαδικασίες εξόρυξης και επεξεργασίας του αλατιού. Μια μινιατούρα ενός ολόκληρου χωριού της περιοχής, ένα σύστημα με ξύλινα μαγκάνια με τα οποία ανέβαζαν το ορυκτό, ένα άλλο με τεράστια ξύλινα βαρούλκα, αλλά και τροχούς για τη μεταφορά του, ένα σύστημα με αγωγούς που μετέφερε το διαλυμένο σε νερό αλάτι και άλλα πολλά έδιναν την εικόνα του τι γινόταν στα έγκατα της γης πριν από κάποιους αιώνες αλλά και μέχρι σχετικά πρόσφατα. Στη διάρκεια της ιστορίας τους σκαλίστηκαν στα τοιχώματα διάφορα γλυπτά. Και να που άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα. Μια πόρτα, ένα ολόκληρο μικρό παρεκκλήσι, ένα σώου (κάτι σαν «ήχος και φως») με μια γυναικεία φιγούρα, που όπως διάβασα αργότερα επρόκειτο για μια πριγκίπισσα και ένα άλλο με νάνους (κάτι σα τη Χιονάτη). Ακόμα έχουν σκαλίσει ολόκληρα αγάλματα σε φυσικό ή και πολύ μεγαλύτερο μέγεθος. Το εντυπωσιακό άγαλμα του Κοπέρνικου
ή τη θεόρατη προτομή του βασιλιά Καζιμίρ του Μεγάλου.
Είχε περάσει περίπου μιάμιση ώρα από τότε που πατήσαμε το πρώτο σκαλί της σκάλας εισόδου. Ήμουν ήδη πολύ κουρασμένος αλλά είχαμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας. Εν τω μεταξύ παρατηρούσα τους Πολωνούς. Το γκρουπ είχε άτομα μεγάλης ηλικιακής γκάμας. Από μωρά την αγκαλά νεαρών γονιών μέχρι μεσόκοπους ανθρώπους. Κανένας δε δυσανασχετούσε. Τα παιδιά δεν έκλαιγαν και δεν γκρίνιαζαν. Οι έφηβοι παρακολουθούσαν με προσοχή και κάθε τόσο έκαναν ερωτήσεις. Αν ήταν Ελληνόπουλα θα είχαμε «ακραία επεισόδια». Μήπως τους δίνουν κάτι να μας το πουν κι εμάς; Ή μήπως απλά τους δίνουν μιαν άλλη αγωγή και εμείς (εκπαιδευτικοί και γονείς) πρέπει να σκεφτούμε ξανά τη στάση μας προς τα παιδιά μας; Αρκετά όμως με τους προβληματισμούς. Φτάναμε στο «αστέρι» των ορυχείων. Το είχα δει σε άπειρες φωτογραφίες και περίμενα πως και πως την πραγματικότητα. Μάλιστα μια φωτογραφία κοσμούσε την πρώτη σελίδα του κεφαλαίου για τα άλατα στο βιβλίο της Χημείας στη Β’ Γυμνασίου. Και ξαφνικά από ένα εξώστη κοιτάς χαμηλά και μένεις ξερός. Το στόμα δε λέει να κλείσει και όταν κλείσει, παίρνει φωτιά το κλείστρο της μηχανής (όχι ότι είχε σταματήσει να δουλεύει όλη αυτή την ώρα!).
Ένας ολόκληρος ναός, το «Παρεκκλήσιο του Ευλογημένου Kinga» με διαστάσεις 54μ. μήκος επί 17μ. πλάτος και 12μ. ύψος σκαλισμένο εξ ολοκλήρου σε συμπαγή βράχο αλατιού. 32 ολόκληρα χρόνια (1895-1927) και 20.000 τόνοι ορυκτού αλατιού από το ορυχείο χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του. Και είναι τα πάντα από αλάτι. Οι τοίχοι, το πάτωμα, τα γλυπτά και τα αγάλματα, μέχρι και οι «κρύσταλλοι» των πολυελαίων!! Στους τοίχους μεγάλες ανάγλυφες εικόνες όπως αυτή του Μυστικού Δείπνου. Και το Ιερό, και τα αγάλματα της Παναγίας και των Αγίων και σκηνές από τη Βίβλο και και και!!
Και βέβαια το πανταχού παρόν άγαλμα του Πάπα Ιωάννη Παύλου του Β’ .Άλλη τρέλα πάλι αυτή των Πολωνών με τον Πάπα τους. Άπαπα πια . Έλεος!!
Πάνω από μισή ώρα κάτσαμε στο παρεκκλήσι. Ήρθε όμως η ώρα να αποχαιρετίσουμε αυτό το αριστούργημα και να συνεχίσουμε. Λίγο πιο κάτω είχε μια καντίνα και χώρο για ξεκούραση. Είχαν περάσει πάνω από δυόμιση ώρες και είχα φτάσει στα όριά μου. Το ξενύχτι άρχισε να δείχνει τα αποτελέσματά του. Ξέκοψα από το γκρουπ για να φύγω. Ρωτώντας πέρασα από το μεγάλο εστιατόριο όπου γίνονται και δεξιώσεις (100 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης!!) και έφτασα στο σημείο από παίρνεις το ασανσέρ για την έξοδο. Έκπληξη!! Πάνω από μια ώρα αναμονή σε μια τεράστια ουρά για να μπεις σε ένα θεοσκότεινο κλειστοφοβικό ασανσέρ στριμωγμένος σα σαρδέλα για μια ανάβαση που διαρκούσε λιγότερο από ένα λεπτό!
Έξω στον καθαρό αέρα. Η βροχή είχε σταματήσει και εγώ πήρα το λεωφορείο και γραμμή για το ξενοδοχείο. Ένα ντουζ και λίγη χαλάρωση για να έρθω κάπως «στα ίσα» μου και απόγευμα πια ξεκινώ την πρώτη μου βόλτα για να γνωρίσω την πόλη.
Αυτή ήταν η συνηθισμένη αντίδραση γνωστών και φίλων όταν τους είπα ότι θα πάω στη Πολωνία. Τρεις φορές μέσα σε τρία χρόνια καταντά σχεδόν ύποπτο. Φαίνεται όμως ότι τα πάντα συνωμοτούσαν για να επισκεφτώ ξανά και ξανά τη χώρα που για μένα υπήρξε «έρωτας με την πρώτη ματιά». Έρωτας που αφορά τόσο τη χώρα αλλά ακόμα περισσότερο τους ανθρώπους. Τρεις φορές λοιπόν κυρίως στο νότο της χώρας και σε διαφορετικές εποχές.
Ταξίδι 1ο
ΜΕΡΟΣ Α΄(ΚΡΑΚΟΒΙΑ)
Ήταν μέσα Σεπτεμβρίου του 2005 όταν με απευθείας πτήση της κρατικής εταιρείας της Πολωνίας LOT έφτανα στη Βαρσοβία χαράματα και από εκεί με δεύτερη εσωτερική πτήση στην Κρακοβία. Βροχερό το πρωινό και αφού άφησα τη βαλίτσα στο ξενοδοχείο, για να γλιτώσω τη βροχή αποφάσισα η πρώτη μου επίσκεψη να είναι στα αλατωρυχεία της Wieliszka.
50 μέτρα από το ξενοδοχείο που ήταν στην αρχή της περιοχής Kazimierz, πολύ κοντά στο λόφο και κάστρο Wawel, ήταν η στάση απ’όπου μικρά λεωφορεία σε παίρνουν και μετά από περίπου 20 λεπτά σε αφήνουν έξω από την είσοδο των αλατωρυχείων. 15 χιλιόμετρα χωρίζουν τη μικρή αυτή πόλη από το κέντρο της Κρακοβίας. Τα αρχαία αυτά αλατωρυχεία προμήθευαν με τον πλούτο τους τους βασιλιάδες και τους τοπικούς άρχοντες της Πολωνίας και συνεχίζουν εν μέρει να λειτουργούν μέχρι και σήμερα (με άλλο τρόπο και τεχνική εξαγωγής του αλατιού). Η σπουδαιότητα του μνημείου έκαναν την UNESCO να το περιλάβει στη λίστα με τα Μνημεία της Παγκόσμιας Κληρονομιάς από το 1978.
Στην είσοδο είχε πολύ μεγάλη ουρά. Παρότι δεν ήταν πια καλοκαίρι ο κόσμος πολύς. Η είσοδος γίνεται υποχρεωτικά μέσω κάποιου γκρουπ και με οδηγό-ξεναγό. Το επόμενο αγγλόφωνο γκρουπ θα έφευγε σε 1 ώρα και επειδή δεν χαρακτηρίζομαι από υπομονή έβγαλα το εισιτήριό μου, πλήρωσα το αντίτιμο της άδειας για φωτογραφίες και έχοντας διαβάσει ορισμένα πράγματα από τον οδηγό μου αποφάσισα να ακολουθήσω ένα γκρουπ Πολωνών. Φυσικά και δεν καταλάβαινα τίποτα. Αλλά, από τη μια το μνημείο μπορούσα να το δω και να καταλάβω αρκετά, έστω και χωρίς να ξέρω τη γλώσσα και από την άλλη μου δόθηκε η ευκαιρία να παρατηρήσω τους Πολωνούς σε μια διαδικασία οικεία σε μένα μιας και συχνά συνοδεύω μαθητές μου σε επισκέψεις, και να κάνω συγκρίσεις.
Η είσοδος στο μνημείο γίνεται από μια ξύλινη σκάλα που όπως λένε έχει πάνω από 400 σκαλιά (!!). Στο τέλος της τα γόνατά μου το επιβεβαίωσαν αλλά, παρ’ όλες τις διαμαρτυρίες τους δεν μπόρεσαν να με κάνουν να «κιοτέψω». Αρχίσαμε πια να κινούμαστε σε στοές σκαμμένες σε συμπαγή βράχο από….. αλάτι (!). Σκούρος, γκρίζος και σκληρός, αλλά αλάτι. Από τη στοά που βρισκόμασταν ξεκινούσαν άλλες στοές, κλειστές και σκοτεινές, προς τις διάφορες περιοχές των ορυχείων. Σε διάφορα σημεία έχουν φτιάξει συνθέσεις με κούκλες που δείχνουν τις διαδικασίες εξόρυξης και επεξεργασίας του αλατιού. Μια μινιατούρα ενός ολόκληρου χωριού της περιοχής, ένα σύστημα με ξύλινα μαγκάνια με τα οποία ανέβαζαν το ορυκτό, ένα άλλο με τεράστια ξύλινα βαρούλκα, αλλά και τροχούς για τη μεταφορά του, ένα σύστημα με αγωγούς που μετέφερε το διαλυμένο σε νερό αλάτι και άλλα πολλά έδιναν την εικόνα του τι γινόταν στα έγκατα της γης πριν από κάποιους αιώνες αλλά και μέχρι σχετικά πρόσφατα. Στη διάρκεια της ιστορίας τους σκαλίστηκαν στα τοιχώματα διάφορα γλυπτά. Και να που άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα. Μια πόρτα, ένα ολόκληρο μικρό παρεκκλήσι, ένα σώου (κάτι σαν «ήχος και φως») με μια γυναικεία φιγούρα, που όπως διάβασα αργότερα επρόκειτο για μια πριγκίπισσα και ένα άλλο με νάνους (κάτι σα τη Χιονάτη). Ακόμα έχουν σκαλίσει ολόκληρα αγάλματα σε φυσικό ή και πολύ μεγαλύτερο μέγεθος. Το εντυπωσιακό άγαλμα του Κοπέρνικου
ή τη θεόρατη προτομή του βασιλιά Καζιμίρ του Μεγάλου.
Είχε περάσει περίπου μιάμιση ώρα από τότε που πατήσαμε το πρώτο σκαλί της σκάλας εισόδου. Ήμουν ήδη πολύ κουρασμένος αλλά είχαμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας. Εν τω μεταξύ παρατηρούσα τους Πολωνούς. Το γκρουπ είχε άτομα μεγάλης ηλικιακής γκάμας. Από μωρά την αγκαλά νεαρών γονιών μέχρι μεσόκοπους ανθρώπους. Κανένας δε δυσανασχετούσε. Τα παιδιά δεν έκλαιγαν και δεν γκρίνιαζαν. Οι έφηβοι παρακολουθούσαν με προσοχή και κάθε τόσο έκαναν ερωτήσεις. Αν ήταν Ελληνόπουλα θα είχαμε «ακραία επεισόδια». Μήπως τους δίνουν κάτι να μας το πουν κι εμάς; Ή μήπως απλά τους δίνουν μιαν άλλη αγωγή και εμείς (εκπαιδευτικοί και γονείς) πρέπει να σκεφτούμε ξανά τη στάση μας προς τα παιδιά μας; Αρκετά όμως με τους προβληματισμούς. Φτάναμε στο «αστέρι» των ορυχείων. Το είχα δει σε άπειρες φωτογραφίες και περίμενα πως και πως την πραγματικότητα. Μάλιστα μια φωτογραφία κοσμούσε την πρώτη σελίδα του κεφαλαίου για τα άλατα στο βιβλίο της Χημείας στη Β’ Γυμνασίου. Και ξαφνικά από ένα εξώστη κοιτάς χαμηλά και μένεις ξερός. Το στόμα δε λέει να κλείσει και όταν κλείσει, παίρνει φωτιά το κλείστρο της μηχανής (όχι ότι είχε σταματήσει να δουλεύει όλη αυτή την ώρα!).
Ένας ολόκληρος ναός, το «Παρεκκλήσιο του Ευλογημένου Kinga» με διαστάσεις 54μ. μήκος επί 17μ. πλάτος και 12μ. ύψος σκαλισμένο εξ ολοκλήρου σε συμπαγή βράχο αλατιού. 32 ολόκληρα χρόνια (1895-1927) και 20.000 τόνοι ορυκτού αλατιού από το ορυχείο χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του. Και είναι τα πάντα από αλάτι. Οι τοίχοι, το πάτωμα, τα γλυπτά και τα αγάλματα, μέχρι και οι «κρύσταλλοι» των πολυελαίων!! Στους τοίχους μεγάλες ανάγλυφες εικόνες όπως αυτή του Μυστικού Δείπνου. Και το Ιερό, και τα αγάλματα της Παναγίας και των Αγίων και σκηνές από τη Βίβλο και και και!!
Και βέβαια το πανταχού παρόν άγαλμα του Πάπα Ιωάννη Παύλου του Β’ .Άλλη τρέλα πάλι αυτή των Πολωνών με τον Πάπα τους. Άπαπα πια . Έλεος!!
Πάνω από μισή ώρα κάτσαμε στο παρεκκλήσι. Ήρθε όμως η ώρα να αποχαιρετίσουμε αυτό το αριστούργημα και να συνεχίσουμε. Λίγο πιο κάτω είχε μια καντίνα και χώρο για ξεκούραση. Είχαν περάσει πάνω από δυόμιση ώρες και είχα φτάσει στα όριά μου. Το ξενύχτι άρχισε να δείχνει τα αποτελέσματά του. Ξέκοψα από το γκρουπ για να φύγω. Ρωτώντας πέρασα από το μεγάλο εστιατόριο όπου γίνονται και δεξιώσεις (100 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης!!) και έφτασα στο σημείο από παίρνεις το ασανσέρ για την έξοδο. Έκπληξη!! Πάνω από μια ώρα αναμονή σε μια τεράστια ουρά για να μπεις σε ένα θεοσκότεινο κλειστοφοβικό ασανσέρ στριμωγμένος σα σαρδέλα για μια ανάβαση που διαρκούσε λιγότερο από ένα λεπτό!
Έξω στον καθαρό αέρα. Η βροχή είχε σταματήσει και εγώ πήρα το λεωφορείο και γραμμή για το ξενοδοχείο. Ένα ντουζ και λίγη χαλάρωση για να έρθω κάπως «στα ίσα» μου και απόγευμα πια ξεκινώ την πρώτη μου βόλτα για να γνωρίσω την πόλη.
Attachments
-
96,9 KB Προβολές: 175
Last edited by a moderator: