ΕΡΣΗ
Member
Στο δρομο για το Jaisalmer/Phalodi
Την επομένη ημέρα το πρωί αφού μαζέψαμε μπαγκάζια και μύτες, αυτιά, ακροδάχτυλα από το πάτωμα, κροταλίζοντας τα δόντια μας εισήλθαμε δρομαίως μέσα στο αυτοκίνητο μας και εγκαταλείψαμε αυτό το παγερό μέρος μέσα σε μια εντελώς εγγλέζικη ομίχλη.
Πήραμε έναν δρόμο τελείως ευθύ με καλλιέργειες δεξιά και αριστερά. Περιφραγμένα κτήματα με μήκος 9 χιλιόμετρα και πλάτος 10 έδειχναν ότι η διανομή της γης είναι πολύ μακρινή σε αυτή την χώρα ακόμη. Ο ξεναγός μας την προηγούμενη ημέρα φαινόταν να μην αντιλαμβάνεται καν την έννοια αυτή. Καθώς προχωρούσαμε ο ουρανός καθάριζε και γινόταν γαλάζιος ξανά και διαυγής. Σε μια στροφή του δρόμου διακρίναμε έναν αετό να έχει καθίσει πάνω σε ένα φρεσκοσκοτωμένο σώμα γελάδας και να τσιμπολογάει μεζέδες. Ο οδηγός μας καταταράχθηκε με το θέαμα της σκοτωμένης αγελάδας, αλλά δεν αποδίωξε το πούλι το οποίο μας κοίταζε θαρρετά και με μια κάποια περιέργεια και συνέχιζε το τσιμπολόγημα.
Χωρίς αλλά συναπαντήματα φθάσαμε περίπου στο μέσον της διαδρομής στην πολίχνη Phalodi όπου θα κάναμε μια στάση για να μοιράσουμε τη διαδρομή στη μέση. Η πόλη αυτή είχε μια ζωντανή αγορά, παλιά και ετοιμόρροπα haveli και έναν ναό Jain τον οποίον επισκεφθήκαμε και ο οποίος ήταν διακοσμημένος με κρύσταλλα φερμένα από το Βέλγιο, τότε τα παλιά χρόνια που η πόλη άκμαζε από το διαμετακομιστικό εμπόριο.
Αλλά τι είναι οι Jain; Πολύ ακροθιγώς και με κίνδυνο να έχω υποπέσει σε αρκετά θεολογικά ολισθήματα, θα αναφέρω τα εξής ολίγα, αλλά ελπίζω κατατοπιστικά. Πρόκειται για ένα παρακλάδι του Ινδουισμού το οποίο αποκόπηκε και αναπτύχθηκε ως διαφορετική θρησκεία, σχετικά παραπλήσιο με τον βουδισμό. Οι ίδιοι θεωρούν εαυτούς την αρχαιότερη θρησκεία επί της γης. Διδάσκονται ότι πάντα ήταν εδώ. Δεν έχουν το πολυθεϊσμό των ινδουιστών, λατρεύουν όμως εικοσιτέσσερις προφήτες η άγιους τους. Δε πιστεύουν ότι ο θεός δημιούργησε τον κόσμο, αλλά ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε από μόνος του, είναι αυτορυθμιζόμενος με βάση τους φυσικούς νόμους και συνεχίζει να υπάρχει χωρίς τη θεια παρέμβαση η πρόνοια, χωρίς αρχή και τέλος, αλλά κινείται και χρονικά μόνο σε κύκλους οι οποίοι ενδέχεται να φέρνουν διαφοροποιήσεις δεδομένου ότι υπάρχει αλληλοεπίδραση ύλης και ενέργειας. Επίσης θεωρούν ότι είναι πιθανή η ύπαρξη ζωής σε αλλά σημεία του σύμπαντος.
Κάθε ζωντανό ον έχει ψυχή και ολες οι ψυχες είναι ισης αξιας και θα επρεπε να αντιμετωπιζονται ολες με σεβασμο και συμπονοια. Κάθε ψυχή μπορεί να αγγίξει τη θέαση με τις δικές της και μόνο ενέργειες, χωρίς θεια παρέμβαση η επιφοίτηση. Και κάθε ψυχή διαφεντεύει τη δικιά της τη ζωή είτε στον παρόντα κόσμο, είτε στο επέκεινα.. Φυσικα δεχονται την μετενσαρκωνση και την προσπαθεια να απελευθερωθει ο ανθρωπος από τον αεναο κυκλο των γεννησεων και των θανατων. Βάσει αυτών των αντιλήψεων υπάρχει αυστηρή απαγόρευση στο να σκοτώνει ο πιστός οποιοδήποτε ζωντανό ον. Επίσης έχουν μια πολύ αρνητική διάθεση απέναντι στην ιδιοκτησία: οφείλει κανείς να κατέχει όσα του χρειάζονται, αλλά παράλληλα οφείλει να περιορίζει τις ανάγκες του στις απολύτως απαραίτητες. Η κατοχή δεν θεωρείται ιδιοκτησία, ένα αντικείμενο σήμερα βρίσκεται στην κατοχή του ενός, αύριο όμως θα βρεθεί στην κατοχή κάποιου αλλού. Ιδιοκτησία θεωρείται η εξάρτηση από τα πράγματα και αυτό στηλιτεύεται.
Είναι απολύτως φιλύποπτοι τόσο ως προς την αλήθεια που προσκομίζουν οι αισθήσεις, όσο και από την αλήθεια την οποία προσκομίζει ο νους. Την αλήθεια μπορεί να την προσεγγίσει κανείς μόνο μέσα από την φώτιση που προκύπτει από τον συνεχή διαλογισμό. Ακολουθώντας τρία αξιώματα, τα οποία στην ουσία τους περικλείουν όλη την φιλοσοφία αυτής της θρησκείας, ο πιστός Jain θα καταφέρει να οδηγήσει την ψυχή του στη θέαση. –Το πρώτο αφορά την ορθή θέαση, το οποίο σημαίνει ότι ο πιστός είναι αποφασισμένος να βρει την ουσία της πραγματικότητας, δηλαδή τη σχέση, την δράση, την επίδραση και αντίδραση των έμψυχων όντων και των ψυχών του με τα άψυχα και το κάρμα που τα περιβάλλει.
Το δεύτερο αξίωμα αφορά την ορθή γνώση, η οποία αποκαλύπτει την αληθή φύση της πραγματικότητας. Όπως ήδη είπα η γνώση δια μέσου των αισθήσεων, του νου, η παραδεδομένη γνώση από τους προγονούς είναι ατελής. Τέλεια είναι η γνώση η οποία αποκτάται χωρίς κανένα ενδιάμεσο (αισθήσεις, νου η παράδοση), αλλά απευθείας από τα πράγματα το οποίο μπορεί να επιτευχθεί αφού η ψυχή ανέβει σε ένα ορισμένο επίπεδο. Και τέλος η ορθή συμπεριφορά η οποία προκύπτει εξ αιτίας της ορθής θέασης και της ορθής γνώσης και συνίσταται στη μη βία, στην ειλικρίνεια, στον έλεγχο των αισθήσεων, και στην έλλειψη ιδιοκτησίας.
Οι Jain είναι αναλογικά πολύ λίγοι στην Ινδία. Όμως έχουν πολύ έντονη την αίσθηση της κοινότητας και εκτιμούν πολύ τη μόρφωση –άλλωστε έχουν και τις παλαιότερες βιβλιοθήκες στην Ινδία -και ως εκ τούτου δίνουν αφειδώς υποτροφίες στα μέλη τους να σπουδάζουν, με συνέπεια να αποκτούν σχετικά υψηλές θέσεις στην τοπική κοινωνία και συνεπώς η παρουσία τους να είναι δυσανάλογα μεγάλη σε σχέση με τους αριθμούς τους.
Ως απολύτως ειρηνιστές, είναι φυσικά και αυστηροί χορτοφάγοι, αλλα είναι κατι παραπανω από αυτό: πρεπει να ελαχιστοποιουν την χρηση των παγκοσμιων αποθεματων. Όχι μόνο αρνούνται να καταναλώσουν κρέας, αλλά αρνούνται να φορέσουν οτιδήποτε δερμάτινο, παρεκτός αν είναι φτιαγμένο από δέρμα ζώου που πέθανε χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση. Επίσης δεν τρώνε κανένα βολβο (κρεμμύδια, σκόρδα, πατάτες, καρότα κλπ) επειδή για να φαγωθεί η ρίζα καταστρέφεται όλο το φυτό και παράλληλα με την εξαγωγή από τη γη σκοτώνονται και ζωύφια τα οποία φωλιάζουν εκεί μέσα. Το φαγητό τους οφείλουν να το τρώνε αμέσως γιατί αν μείνει κάποιες ώρες είναι πιθανόν να αναπτύξει μικροοργανισμούς, όποτε θα ήταν αμαρτία να τους τρώνε και αυτούς. (Δεν έλυσα την απορία μου αν παίρνουν αντιβιοτικά όταν αρρωσταίνουν). Επίσης πολλούς σπόρους δεν κάνει να τρώνε γιατί ο σπόρος είναι η πηγή της ζωής, όποτε η κατανάλωση τους είναι πιθανόν να βλάπτει τη ζωή. Οι μονάχοι και οι μονάχες- ιερεις δεν εχουν- φορούν μάσκες για να μην καταπιούν κανένα έντομο κατά λάθος και όταν περπατούν σκουπίζουν μπροστά τους με μια σκούπα ώστε να διώχνουν τα έντομα που περπατούν μπροστά τους και να μην τα πατήσουν (οι καημένοι μένουν σε μια χώρα η οποία είναι φουλ στα έντομα, αντί να μένουν στις δικές μας αντισηπτικές χώρες!). Δύσκολη θρησκεία!
Ο Γκάντι επηρεάστηκε πολύ από τη φιλοσοφία της μη βίας έτσι όπως τη διατυπώνουν οι Jain.
Για όσους ενδιαφέρονται πιο πολύ:
Jainism - Wikipedia, the free encyclopedia
Ratnatraya - Wikipedia, the free encyclopedia
Jain cosmology - Wikipedia, the free encyclopedia
God in Jainism - Wikipedia, the free encyclopedia (πολύ ενδιαφέρον αυτό: εξηγεί την έννοια του θεού σε αυτήν την θρησκεία και το πώς είναι συγχρόνως μονοθεϊστική, πολυθεϊστική, άνευ θεού και άθεη συγχρόνως. Θεός μπορεί να γίνει ο άνθρωπος ο οποίος φθάνει στη θέση. Θεός με τη δυτική έννοια δεν υπάρχει, αλλά υπάρχει περισσότερο η ιδέα της θεότητας!)
Jainism and non-creationism - Wikipedia, the free encyclopedia
Welcome to JAINISM.ORG
BBC - Religion: Jainism
Learn Jainism
CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Jainism
Οι Jain ως μορφωμένοι και ευκατάστατοι και πολύ πιστοί στη θρησκεία τους, έχουν φτιάξει απαράμιλλης ομορφιάς ναούς. Αρχιτεκτονικά μοιάζουν με τους ναούς των Ινδουιστών, αλλά η ποιότητα των αγαλμάτων τους και της διακόσμησης τους είναι εντυπωσιακά ανώτερη.
Αρκετά με τη θεολογία των Jain! Αφού κάναμε μια βόλτα στην πόλη και θαυμάσαμε τα καταρρέοντα αρχοντικά χαζολογώντας λίγο το πήγαινε-έλα του κόσμου, επισκεφθήκαμε το μαγαζί ενός παλαιοπώλη. Εκεί, μέσα σε ένα πανέμορφο αρχοντικό, με απίστευτη τάξη ήταν αραδιασμένα άπειρα αντικείμενα, πολλά από τα οποία ήταν όντως παλαιά, αλλά για τα άλλα ο θεός ξέρει. Πάντως ήταν όμορφα. Στην αυλή του υπήρχαν τα υπολείμματα των αρχοντικών: ξυλόγλυπτα παραθυρόφυλλα, πόρτες με διακόσμηση από ελεφαντοκόκαλο, σκαλισμένα ταβάνια. Ο παλαιοπώλης μας εξήγησε ότι ενώ τα ξυλά αυτά μπορεί να είναι και διακόσιων ετών, είναι τόσο καλή η ποιότητα τους που με ένα ξύσιμο τρίψιμο και λουστράρισμα θα ξανάβρισκαν την αλλοτινή αρχοντική όψη τους. Όμως οι ντόπιοι τα πουλάνε γιατί προτιμούν να βάζουν στα σπίτια τους σιδερένιες πόρτες των οποίων το χρώμα δεν αλλοιώνεται το από τις βροχές. Κρίμα. Σε μερικά χρόνια θα έχουν χαθεί αυτά τα αρχοντικά.
Μετά από εκείνη την διακοπή ξαναμπήκαμε στο αυτοκίνητο μας και συνεχίσαμε για τη Jaisalmer.
Την επομένη ημέρα το πρωί αφού μαζέψαμε μπαγκάζια και μύτες, αυτιά, ακροδάχτυλα από το πάτωμα, κροταλίζοντας τα δόντια μας εισήλθαμε δρομαίως μέσα στο αυτοκίνητο μας και εγκαταλείψαμε αυτό το παγερό μέρος μέσα σε μια εντελώς εγγλέζικη ομίχλη.
Πήραμε έναν δρόμο τελείως ευθύ με καλλιέργειες δεξιά και αριστερά. Περιφραγμένα κτήματα με μήκος 9 χιλιόμετρα και πλάτος 10 έδειχναν ότι η διανομή της γης είναι πολύ μακρινή σε αυτή την χώρα ακόμη. Ο ξεναγός μας την προηγούμενη ημέρα φαινόταν να μην αντιλαμβάνεται καν την έννοια αυτή. Καθώς προχωρούσαμε ο ουρανός καθάριζε και γινόταν γαλάζιος ξανά και διαυγής. Σε μια στροφή του δρόμου διακρίναμε έναν αετό να έχει καθίσει πάνω σε ένα φρεσκοσκοτωμένο σώμα γελάδας και να τσιμπολογάει μεζέδες. Ο οδηγός μας καταταράχθηκε με το θέαμα της σκοτωμένης αγελάδας, αλλά δεν αποδίωξε το πούλι το οποίο μας κοίταζε θαρρετά και με μια κάποια περιέργεια και συνέχιζε το τσιμπολόγημα.
Χωρίς αλλά συναπαντήματα φθάσαμε περίπου στο μέσον της διαδρομής στην πολίχνη Phalodi όπου θα κάναμε μια στάση για να μοιράσουμε τη διαδρομή στη μέση. Η πόλη αυτή είχε μια ζωντανή αγορά, παλιά και ετοιμόρροπα haveli και έναν ναό Jain τον οποίον επισκεφθήκαμε και ο οποίος ήταν διακοσμημένος με κρύσταλλα φερμένα από το Βέλγιο, τότε τα παλιά χρόνια που η πόλη άκμαζε από το διαμετακομιστικό εμπόριο.
Αλλά τι είναι οι Jain; Πολύ ακροθιγώς και με κίνδυνο να έχω υποπέσει σε αρκετά θεολογικά ολισθήματα, θα αναφέρω τα εξής ολίγα, αλλά ελπίζω κατατοπιστικά. Πρόκειται για ένα παρακλάδι του Ινδουισμού το οποίο αποκόπηκε και αναπτύχθηκε ως διαφορετική θρησκεία, σχετικά παραπλήσιο με τον βουδισμό. Οι ίδιοι θεωρούν εαυτούς την αρχαιότερη θρησκεία επί της γης. Διδάσκονται ότι πάντα ήταν εδώ. Δεν έχουν το πολυθεϊσμό των ινδουιστών, λατρεύουν όμως εικοσιτέσσερις προφήτες η άγιους τους. Δε πιστεύουν ότι ο θεός δημιούργησε τον κόσμο, αλλά ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε από μόνος του, είναι αυτορυθμιζόμενος με βάση τους φυσικούς νόμους και συνεχίζει να υπάρχει χωρίς τη θεια παρέμβαση η πρόνοια, χωρίς αρχή και τέλος, αλλά κινείται και χρονικά μόνο σε κύκλους οι οποίοι ενδέχεται να φέρνουν διαφοροποιήσεις δεδομένου ότι υπάρχει αλληλοεπίδραση ύλης και ενέργειας. Επίσης θεωρούν ότι είναι πιθανή η ύπαρξη ζωής σε αλλά σημεία του σύμπαντος.
Κάθε ζωντανό ον έχει ψυχή και ολες οι ψυχες είναι ισης αξιας και θα επρεπε να αντιμετωπιζονται ολες με σεβασμο και συμπονοια. Κάθε ψυχή μπορεί να αγγίξει τη θέαση με τις δικές της και μόνο ενέργειες, χωρίς θεια παρέμβαση η επιφοίτηση. Και κάθε ψυχή διαφεντεύει τη δικιά της τη ζωή είτε στον παρόντα κόσμο, είτε στο επέκεινα.. Φυσικα δεχονται την μετενσαρκωνση και την προσπαθεια να απελευθερωθει ο ανθρωπος από τον αεναο κυκλο των γεννησεων και των θανατων. Βάσει αυτών των αντιλήψεων υπάρχει αυστηρή απαγόρευση στο να σκοτώνει ο πιστός οποιοδήποτε ζωντανό ον. Επίσης έχουν μια πολύ αρνητική διάθεση απέναντι στην ιδιοκτησία: οφείλει κανείς να κατέχει όσα του χρειάζονται, αλλά παράλληλα οφείλει να περιορίζει τις ανάγκες του στις απολύτως απαραίτητες. Η κατοχή δεν θεωρείται ιδιοκτησία, ένα αντικείμενο σήμερα βρίσκεται στην κατοχή του ενός, αύριο όμως θα βρεθεί στην κατοχή κάποιου αλλού. Ιδιοκτησία θεωρείται η εξάρτηση από τα πράγματα και αυτό στηλιτεύεται.
Είναι απολύτως φιλύποπτοι τόσο ως προς την αλήθεια που προσκομίζουν οι αισθήσεις, όσο και από την αλήθεια την οποία προσκομίζει ο νους. Την αλήθεια μπορεί να την προσεγγίσει κανείς μόνο μέσα από την φώτιση που προκύπτει από τον συνεχή διαλογισμό. Ακολουθώντας τρία αξιώματα, τα οποία στην ουσία τους περικλείουν όλη την φιλοσοφία αυτής της θρησκείας, ο πιστός Jain θα καταφέρει να οδηγήσει την ψυχή του στη θέαση. –Το πρώτο αφορά την ορθή θέαση, το οποίο σημαίνει ότι ο πιστός είναι αποφασισμένος να βρει την ουσία της πραγματικότητας, δηλαδή τη σχέση, την δράση, την επίδραση και αντίδραση των έμψυχων όντων και των ψυχών του με τα άψυχα και το κάρμα που τα περιβάλλει.
Το δεύτερο αξίωμα αφορά την ορθή γνώση, η οποία αποκαλύπτει την αληθή φύση της πραγματικότητας. Όπως ήδη είπα η γνώση δια μέσου των αισθήσεων, του νου, η παραδεδομένη γνώση από τους προγονούς είναι ατελής. Τέλεια είναι η γνώση η οποία αποκτάται χωρίς κανένα ενδιάμεσο (αισθήσεις, νου η παράδοση), αλλά απευθείας από τα πράγματα το οποίο μπορεί να επιτευχθεί αφού η ψυχή ανέβει σε ένα ορισμένο επίπεδο. Και τέλος η ορθή συμπεριφορά η οποία προκύπτει εξ αιτίας της ορθής θέασης και της ορθής γνώσης και συνίσταται στη μη βία, στην ειλικρίνεια, στον έλεγχο των αισθήσεων, και στην έλλειψη ιδιοκτησίας.
Οι Jain είναι αναλογικά πολύ λίγοι στην Ινδία. Όμως έχουν πολύ έντονη την αίσθηση της κοινότητας και εκτιμούν πολύ τη μόρφωση –άλλωστε έχουν και τις παλαιότερες βιβλιοθήκες στην Ινδία -και ως εκ τούτου δίνουν αφειδώς υποτροφίες στα μέλη τους να σπουδάζουν, με συνέπεια να αποκτούν σχετικά υψηλές θέσεις στην τοπική κοινωνία και συνεπώς η παρουσία τους να είναι δυσανάλογα μεγάλη σε σχέση με τους αριθμούς τους.
Ως απολύτως ειρηνιστές, είναι φυσικά και αυστηροί χορτοφάγοι, αλλα είναι κατι παραπανω από αυτό: πρεπει να ελαχιστοποιουν την χρηση των παγκοσμιων αποθεματων. Όχι μόνο αρνούνται να καταναλώσουν κρέας, αλλά αρνούνται να φορέσουν οτιδήποτε δερμάτινο, παρεκτός αν είναι φτιαγμένο από δέρμα ζώου που πέθανε χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση. Επίσης δεν τρώνε κανένα βολβο (κρεμμύδια, σκόρδα, πατάτες, καρότα κλπ) επειδή για να φαγωθεί η ρίζα καταστρέφεται όλο το φυτό και παράλληλα με την εξαγωγή από τη γη σκοτώνονται και ζωύφια τα οποία φωλιάζουν εκεί μέσα. Το φαγητό τους οφείλουν να το τρώνε αμέσως γιατί αν μείνει κάποιες ώρες είναι πιθανόν να αναπτύξει μικροοργανισμούς, όποτε θα ήταν αμαρτία να τους τρώνε και αυτούς. (Δεν έλυσα την απορία μου αν παίρνουν αντιβιοτικά όταν αρρωσταίνουν). Επίσης πολλούς σπόρους δεν κάνει να τρώνε γιατί ο σπόρος είναι η πηγή της ζωής, όποτε η κατανάλωση τους είναι πιθανόν να βλάπτει τη ζωή. Οι μονάχοι και οι μονάχες- ιερεις δεν εχουν- φορούν μάσκες για να μην καταπιούν κανένα έντομο κατά λάθος και όταν περπατούν σκουπίζουν μπροστά τους με μια σκούπα ώστε να διώχνουν τα έντομα που περπατούν μπροστά τους και να μην τα πατήσουν (οι καημένοι μένουν σε μια χώρα η οποία είναι φουλ στα έντομα, αντί να μένουν στις δικές μας αντισηπτικές χώρες!). Δύσκολη θρησκεία!
Ο Γκάντι επηρεάστηκε πολύ από τη φιλοσοφία της μη βίας έτσι όπως τη διατυπώνουν οι Jain.
Για όσους ενδιαφέρονται πιο πολύ:
Jainism - Wikipedia, the free encyclopedia
Ratnatraya - Wikipedia, the free encyclopedia
Jain cosmology - Wikipedia, the free encyclopedia
God in Jainism - Wikipedia, the free encyclopedia (πολύ ενδιαφέρον αυτό: εξηγεί την έννοια του θεού σε αυτήν την θρησκεία και το πώς είναι συγχρόνως μονοθεϊστική, πολυθεϊστική, άνευ θεού και άθεη συγχρόνως. Θεός μπορεί να γίνει ο άνθρωπος ο οποίος φθάνει στη θέση. Θεός με τη δυτική έννοια δεν υπάρχει, αλλά υπάρχει περισσότερο η ιδέα της θεότητας!)
Jainism and non-creationism - Wikipedia, the free encyclopedia
Welcome to JAINISM.ORG
BBC - Religion: Jainism
Learn Jainism
CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Jainism
Οι Jain ως μορφωμένοι και ευκατάστατοι και πολύ πιστοί στη θρησκεία τους, έχουν φτιάξει απαράμιλλης ομορφιάς ναούς. Αρχιτεκτονικά μοιάζουν με τους ναούς των Ινδουιστών, αλλά η ποιότητα των αγαλμάτων τους και της διακόσμησης τους είναι εντυπωσιακά ανώτερη.
Αρκετά με τη θεολογία των Jain! Αφού κάναμε μια βόλτα στην πόλη και θαυμάσαμε τα καταρρέοντα αρχοντικά χαζολογώντας λίγο το πήγαινε-έλα του κόσμου, επισκεφθήκαμε το μαγαζί ενός παλαιοπώλη. Εκεί, μέσα σε ένα πανέμορφο αρχοντικό, με απίστευτη τάξη ήταν αραδιασμένα άπειρα αντικείμενα, πολλά από τα οποία ήταν όντως παλαιά, αλλά για τα άλλα ο θεός ξέρει. Πάντως ήταν όμορφα. Στην αυλή του υπήρχαν τα υπολείμματα των αρχοντικών: ξυλόγλυπτα παραθυρόφυλλα, πόρτες με διακόσμηση από ελεφαντοκόκαλο, σκαλισμένα ταβάνια. Ο παλαιοπώλης μας εξήγησε ότι ενώ τα ξυλά αυτά μπορεί να είναι και διακόσιων ετών, είναι τόσο καλή η ποιότητα τους που με ένα ξύσιμο τρίψιμο και λουστράρισμα θα ξανάβρισκαν την αλλοτινή αρχοντική όψη τους. Όμως οι ντόπιοι τα πουλάνε γιατί προτιμούν να βάζουν στα σπίτια τους σιδερένιες πόρτες των οποίων το χρώμα δεν αλλοιώνεται το από τις βροχές. Κρίμα. Σε μερικά χρόνια θα έχουν χαθεί αυτά τα αρχοντικά.
Μετά από εκείνη την διακοπή ξαναμπήκαμε στο αυτοκίνητο μας και συνεχίσαμε για τη Jaisalmer.