dimosf
Member
- Μηνύματα
- 2.302
- Likes
- 5.900
- Ταξίδι-Όνειρο
- ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
Η πόλη των νεκροταφείων!
Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Μία από τις 7 (προς το παρόν) χώρες που προέκυψαν όταν ξεκίνησε στην αυγή της δεκαετίας του 1990, η διάλυση της πάλαι ποτέ κραταιάς Γιουγκοσλαβίας.
Στον τόπο αυτό, συνυπήρχαν για αιώνες, έστω και με κάποιες προστριβές, Τούρκοι, Εβραίοι, αλλά και τρεις εθνότητες ντόπιων. Οι καθολικοί Κροάτες, οι Ορθόδοξοι Σερβοβόσνιοι και οι Μουσουλμάνοι Βόσνιοι. Δεν ξέρω αν υπάρχει πραγματική εθνοτική διαφορά μεταξύ τους αλλά έχω την αίσθηση ότι η βασική διαφορά είναι η θρησκευτική τους πίστη.
Η Τουρκική κυριαρχία κράτησε και σε αυτή τη χώρα περίπου 400 χρόνια και έδωσε τη θέση της σε μια άλλη. Αυτήν της Αυστροουγγαρίας. Το 1914, ένας Σέρβος εθνικιστής δολοφόνησε στο Σαράγιεβο τον διάδοχο του θρόνου των Αψβούργων και τη σύζυγό του. Η δολοφονία αυτή ήταν η αφορμή για να ξεσπάσει ο Α΄ παγκόσμιος πόλεμος. Μετά το τέλος του πολέμου, γίνεται κομμάτι μιας νέας χώρας που το 1929 θα ονομαστεί Γιουγκοσλαβία και μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο θα γίνει σοσιαλιστική με ηγέτη τον Τίτο μέχρι το 1980. Το 1991 η Βοσνία-Ερζεγοβίνη γίνεται ανεξάρτητη και τότε αρχίζουν και οι προστριβές μεταξύ των τριών εθνοτήτων. Το 1992 οι προστριβές αυτές θα εξελιχθούν σε εθνοεκκαθαριστικές δράσεις μεγάλης κλίμακας με πολλά θύματα και από τις δύο πλευρές (Σέρβοι από τη μια και Βόσνιοι-Κροάτες από την άλλη). Ακολουθούν συγκρούσεις μεταξύ Μουσουλμάνων και Κροατών μέχρι την επέμβαση του ΝΑΤΟ και τη συμφωνία του 1995 για την ειρήνευση και την πολιτική διευθέτηση των πραγμάτων στη χώρα (51% Κροατομουσουλμανική ομοσπονδία και 49% Σέρβοι). Από τότε οι ντόπιοι προσπαθούν να ανασυγκροτηθούν και να ζήσουν, όσο γίνεται πιο ειρηνικά.
Το Σαράγιεβο (Sarajevo), η πρωτεύουσα της χώρας έχει πάρει το όνομά του από το «παλάτι» (Σαράϊ στα τούρκικα) των τούρκων κυβερνητών στη διάρκεια της πολύχρονης τουρκοκρατίας, μιας και σε αυτή την πόλη είχαν την έδρα τους. Η πολυκύμαντη ιστορία της χώρας είναι ιδιαίτερα εμφανής στην πρωτεύουσά της. Δίπλα-δίπλα, σε απόσταση μικρότερη των 500μ. είναι ο Καθολικός ναός, ο Ορθόδοξος καθεδρικός, η Συναγωγή και πολλά Τζαμιά. Φυσικά, μιας και η πλειοψηφία των κατοίκων είναι μουσουλμάνοι, τα τελευταία κυριαρχούν με τους μιναρέδες να λογχίζουν τον ουρανό. Δίπλα τους συνήθως μουσουλμανικά νεκροταφεία
και Μεντρεσέδες, τα μουσουλμανικά ιεροδιδασκαλεία. Η μεγάλη περίοδος της τουρκοκρατίας και ο ασπασμός από μεγάλη μερίδα των κατοίκων της θρησκείας και των συνηθειών των κατακτητών άφησαν έντονα σημάδια στο ιστορικό της κέντρο και το παζάρι, την παλιά τούρκικη αγορά ή Baščaršija. Αν και η χώρα αυτή βρίσκεται βορειοδυτικά της δικής μας και πολύ πιο κοντά στη «δύση», οι εικόνες παραπέμπουν σε Μέση Ανατολή(!!).
Όσον αφορά την πρόσφατη ιστορία, τα σημάδια από τις σφαίρες στους τοίχους κάποιων κτιρίων, που αν και έχουν περάσει πάνω από 15 χρόνια, δεν έχουν ακόμα επιδιορθωθεί, αλλά κυρίως τα πολλά νεκροταφεία είναι γροθιά στο στομάχι.
Καιρό μετά διάβασα σε ένα τοίχο στην Αθήνα ένα σύνθημα: «Ο Εθνικισμός γεννά νεκροταφεία». Πουθενά αλλού, απ’ όσο έχω ταξιδέψει, αυτό το σύνθημα δεν ανταποκρίνεται τόσο στην πραγματικότητα.
Παντού νεκροταφεία! Ήταν τόσοι οι νεκροί που έπρεπε να βρεθεί χώρος να θαφτούν. Κάθε ακάλυπτο κομμάτι γης χρησιμοποιήθηκε γι αυτό το σκοπό. Ακόμα και κάτω από τις γέφυρες σε ανισόπεδους οδικούς κόμβους. Ακόμα και το μισό από ένα μεγάλο πάρκο!!! Εύκολα θα μπορούσε κάποιος να την ονομάσει «πόλη των νεκροταφείων»! Ίσως γι αυτό βλέπεις τον κόσμο να ξεχύνεται στους δρόμους με λαχτάρα για ζωή. Μια λαχτάρα στα όρια της φρενίτιδας!
Ξεκινήσαμε με βροχή από το ξενοδοχείο για το κέντρο. Χαθήκαμε για λίγο αλλά τελικά βρήκαμε άκρη. Φτάσαμε, βρήκαμε ένα πάρκινγκ (2 Μάρκα=1 ΕΥΡΩ για ολόκληρη τη μέρα) και ξεκινήσαμε με τα πόδια, μιας και ο ουρανός είχε ανοίξει,
από την πλατεία με την ξύλινη, τούρκικη βρύση, σημείο συνάντησης ντόπιων και τουριστών. Από εκεί μπήκαμε στο παζάρι.
Χαλιά,
μπακίρια, δερμάτινα, ξύλινα,
εργαλεία,
αλλά και αναμνηστικά φτιαγμένα από διάφορα υλικά, όπως ύφασμα
ή ξύλο.
Και φυσικά καφενεία.
Εκείνα με τα χαμηλά τραπεζάκια και τα σκαμνάκια για καφέ (τούρκικο ή εσπρέσο) ή τσάϊ. Και ζαχαροπλαστεία με λαχταριστά σιροπιαστά αλλά κι «ευρωπαϊκού» τύπου πάστες με λευκές κρέμες και σοκολάτες. Και ανάμεσά τους φαγάδικα με τα βοσνιακά κεμπάμπ, μικρά σα δάχτυλα, μέσα σε πίττα παχιά σαν ψωμί και πολύ-πολύ νόστιμα!
Εκτός από την υπαίθρια αγορά υπάρχει και Bezistan(σκεπαστή αγορά).
Τα οθωμανικά κτίρια
και τα πολύχρωμα, σοσιαλιστικής εποχής τραμ είναι πολύ γραφικές εικόνες.
Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Μία από τις 7 (προς το παρόν) χώρες που προέκυψαν όταν ξεκίνησε στην αυγή της δεκαετίας του 1990, η διάλυση της πάλαι ποτέ κραταιάς Γιουγκοσλαβίας.
Στον τόπο αυτό, συνυπήρχαν για αιώνες, έστω και με κάποιες προστριβές, Τούρκοι, Εβραίοι, αλλά και τρεις εθνότητες ντόπιων. Οι καθολικοί Κροάτες, οι Ορθόδοξοι Σερβοβόσνιοι και οι Μουσουλμάνοι Βόσνιοι. Δεν ξέρω αν υπάρχει πραγματική εθνοτική διαφορά μεταξύ τους αλλά έχω την αίσθηση ότι η βασική διαφορά είναι η θρησκευτική τους πίστη.
Η Τουρκική κυριαρχία κράτησε και σε αυτή τη χώρα περίπου 400 χρόνια και έδωσε τη θέση της σε μια άλλη. Αυτήν της Αυστροουγγαρίας. Το 1914, ένας Σέρβος εθνικιστής δολοφόνησε στο Σαράγιεβο τον διάδοχο του θρόνου των Αψβούργων και τη σύζυγό του. Η δολοφονία αυτή ήταν η αφορμή για να ξεσπάσει ο Α΄ παγκόσμιος πόλεμος. Μετά το τέλος του πολέμου, γίνεται κομμάτι μιας νέας χώρας που το 1929 θα ονομαστεί Γιουγκοσλαβία και μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο θα γίνει σοσιαλιστική με ηγέτη τον Τίτο μέχρι το 1980. Το 1991 η Βοσνία-Ερζεγοβίνη γίνεται ανεξάρτητη και τότε αρχίζουν και οι προστριβές μεταξύ των τριών εθνοτήτων. Το 1992 οι προστριβές αυτές θα εξελιχθούν σε εθνοεκκαθαριστικές δράσεις μεγάλης κλίμακας με πολλά θύματα και από τις δύο πλευρές (Σέρβοι από τη μια και Βόσνιοι-Κροάτες από την άλλη). Ακολουθούν συγκρούσεις μεταξύ Μουσουλμάνων και Κροατών μέχρι την επέμβαση του ΝΑΤΟ και τη συμφωνία του 1995 για την ειρήνευση και την πολιτική διευθέτηση των πραγμάτων στη χώρα (51% Κροατομουσουλμανική ομοσπονδία και 49% Σέρβοι). Από τότε οι ντόπιοι προσπαθούν να ανασυγκροτηθούν και να ζήσουν, όσο γίνεται πιο ειρηνικά.
Το Σαράγιεβο (Sarajevo), η πρωτεύουσα της χώρας έχει πάρει το όνομά του από το «παλάτι» (Σαράϊ στα τούρκικα) των τούρκων κυβερνητών στη διάρκεια της πολύχρονης τουρκοκρατίας, μιας και σε αυτή την πόλη είχαν την έδρα τους. Η πολυκύμαντη ιστορία της χώρας είναι ιδιαίτερα εμφανής στην πρωτεύουσά της. Δίπλα-δίπλα, σε απόσταση μικρότερη των 500μ. είναι ο Καθολικός ναός, ο Ορθόδοξος καθεδρικός, η Συναγωγή και πολλά Τζαμιά. Φυσικά, μιας και η πλειοψηφία των κατοίκων είναι μουσουλμάνοι, τα τελευταία κυριαρχούν με τους μιναρέδες να λογχίζουν τον ουρανό. Δίπλα τους συνήθως μουσουλμανικά νεκροταφεία
και Μεντρεσέδες, τα μουσουλμανικά ιεροδιδασκαλεία. Η μεγάλη περίοδος της τουρκοκρατίας και ο ασπασμός από μεγάλη μερίδα των κατοίκων της θρησκείας και των συνηθειών των κατακτητών άφησαν έντονα σημάδια στο ιστορικό της κέντρο και το παζάρι, την παλιά τούρκικη αγορά ή Baščaršija. Αν και η χώρα αυτή βρίσκεται βορειοδυτικά της δικής μας και πολύ πιο κοντά στη «δύση», οι εικόνες παραπέμπουν σε Μέση Ανατολή(!!).
Όσον αφορά την πρόσφατη ιστορία, τα σημάδια από τις σφαίρες στους τοίχους κάποιων κτιρίων, που αν και έχουν περάσει πάνω από 15 χρόνια, δεν έχουν ακόμα επιδιορθωθεί, αλλά κυρίως τα πολλά νεκροταφεία είναι γροθιά στο στομάχι.
Καιρό μετά διάβασα σε ένα τοίχο στην Αθήνα ένα σύνθημα: «Ο Εθνικισμός γεννά νεκροταφεία». Πουθενά αλλού, απ’ όσο έχω ταξιδέψει, αυτό το σύνθημα δεν ανταποκρίνεται τόσο στην πραγματικότητα.
Παντού νεκροταφεία! Ήταν τόσοι οι νεκροί που έπρεπε να βρεθεί χώρος να θαφτούν. Κάθε ακάλυπτο κομμάτι γης χρησιμοποιήθηκε γι αυτό το σκοπό. Ακόμα και κάτω από τις γέφυρες σε ανισόπεδους οδικούς κόμβους. Ακόμα και το μισό από ένα μεγάλο πάρκο!!! Εύκολα θα μπορούσε κάποιος να την ονομάσει «πόλη των νεκροταφείων»! Ίσως γι αυτό βλέπεις τον κόσμο να ξεχύνεται στους δρόμους με λαχτάρα για ζωή. Μια λαχτάρα στα όρια της φρενίτιδας!
Ξεκινήσαμε με βροχή από το ξενοδοχείο για το κέντρο. Χαθήκαμε για λίγο αλλά τελικά βρήκαμε άκρη. Φτάσαμε, βρήκαμε ένα πάρκινγκ (2 Μάρκα=1 ΕΥΡΩ για ολόκληρη τη μέρα) και ξεκινήσαμε με τα πόδια, μιας και ο ουρανός είχε ανοίξει,
από την πλατεία με την ξύλινη, τούρκικη βρύση, σημείο συνάντησης ντόπιων και τουριστών. Από εκεί μπήκαμε στο παζάρι.
Χαλιά,
μπακίρια, δερμάτινα, ξύλινα,
εργαλεία,
αλλά και αναμνηστικά φτιαγμένα από διάφορα υλικά, όπως ύφασμα
ή ξύλο.
Και φυσικά καφενεία.
Εκείνα με τα χαμηλά τραπεζάκια και τα σκαμνάκια για καφέ (τούρκικο ή εσπρέσο) ή τσάϊ. Και ζαχαροπλαστεία με λαχταριστά σιροπιαστά αλλά κι «ευρωπαϊκού» τύπου πάστες με λευκές κρέμες και σοκολάτες. Και ανάμεσά τους φαγάδικα με τα βοσνιακά κεμπάμπ, μικρά σα δάχτυλα, μέσα σε πίττα παχιά σαν ψωμί και πολύ-πολύ νόστιμα!
Εκτός από την υπαίθρια αγορά υπάρχει και Bezistan(σκεπαστή αγορά).
Τα οθωμανικά κτίρια
και τα πολύχρωμα, σοσιαλιστικής εποχής τραμ είναι πολύ γραφικές εικόνες.