Αφγανιστάν Οι Βούδες έπαψαν να χαμογελούν (Αφγανιστάν)

deka

Member
Μηνύματα
471
Likes
347
Επόμενο Ταξίδι
Mama Africa
Ταξίδι-Όνειρο
Περού/Γουατεμάλα/Ν.Πάσχα
Συγχαρητήρια, Γουρουνάκι μας, γι' αυτό το τόσο ιδιαίτερο ταξίδι!
Πάντα ούριος ο άνεμος στα πανιά σου!
 

varioAthens

Member
Μηνύματα
6.287
Likes
11.668
Aπο τις ιστοριες που φαινεται οτι εχει κανει δουλεια ο συγγραφεας!! Ευχαριστουμε πολυ!! :)
 

World Nomad

Member
Μηνύματα
142
Likes
210
Ταξίδι-Όνειρο
Μπόρα Μπόρα
Πολλά συγχαρητήρια και ευχαριστίες στον συγγραφέα, για το θάρρος και τη τρέλα του να κάνει αυτό το ταξίδι και τη διάθεσή του να μοιραστεί τον πακτωλό πληροφοριών που συγκέντρωσε για αυτή τη χώρα μαζί μας. Τέτοιες ιστορίες διαβάζεις και ξαφνικά οι τοίχοι συγκλίνουν, η ατμόσφαιρα σε πνίγει και θέλεις να πάρεις τους δρόμους, να ταξιδέψεις, να ζήσεις....
 

filippia

Member
Μηνύματα
356
Likes
372
Επόμενο Ταξίδι
Μπρατισλάβα-Βιέννη-Τσεχία
Ταξίδι-Όνειρο
Λατινική Αμερική
:)Πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία, από αυτές που διαβάζεις σπάνια και ξέρεις ότι δε θα ζήσεις ο ίδιος ποτέ.
Ευχαριστούμε Hydronetta που τη μοιράζεσαι μαζί μας, εύχομαι πάντα να πραγματοποιείς τα ταξιδιωτικά σου όνειρα.
 

Nat ni

Member
Μηνύματα
101
Likes
140
Μπράβο!!Η ιστορία σου,την παρακολουθώ απο την αρχή,οι φωτογραφίες και οι πληροφορίες σου με έφεραν λίγο πιο κοντά σ´αυτη την χώρα.Ειδα και χθες στην δημόσια τηλεόραση την πολυ καλή ταινία για το Αφγανιστάν (Οσαμα,για μια θέση στον ήλιο)που πραγματικά με σόκαρε .Λυπαμαι για όλες αυτές τις χώρες που έχουν τις γυναίκες τόσο χαμηλά ,για όλες αυτές τις χώρες που η ανθρώπινη υπόσταση δεν έχει καμία αξία.Και λυπάμαι που ακόμα και σήμερα υπάρχουν χώρες που ειναι απαγορευτικές για τις γυναίκες.Ευτυχως που υπάρχουν κάποιοι σαν και σένα hydronetta ,που πας σε δύσκολα μέρη και τα φερνεις κοντά μας μεσα απο τις ιστορίες σου.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.167
Likes
14.538
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Bamyan: Οι Βούδες κι η Πόλη των Ουρλιαχτών

Ομηρική μάχη. Τα καταδρομικά σφυρίζοντας σαν καμικάζι όλο το βράδυ αλώνιζαν στο κορμί μου. Ήταν τα Καμπουλιανά κουνούπια. Κατά τις 3 τα ξημερώματα απελπισμένος άνοιξα τα μάτια κι άρχισα να παίρνω δραστήρια μέτρα. Κουκουλώθηκα με το πάπλωμα παρά τη ζέστη κι άπλωσα τη μαντήλα στο πρόσωπο δίκην κουνουπιέρας. Μπορεί τα τσιμπήματα να τα γλίτωσα, αλλά εκείνο το διαπεραστικό βζνννν μέσα στ´αυτί μου όχι. Δώρον άδωρον τελικά σηκώθηκα και πέρασα την υπόλοιπη νύχτα στο σαλόνι μέχρι να έρθει ο Gul με το ταξί για να πάμε στο αεροδρόμιο. Η πτήση για Bamyan ήταν προγραμματισμένη στις 6.30 το πρωί!
Μέσα στα σκοτάδια φτάσαμε πάλι στην εξώτατη πύλη του αεροδρομίου. Μόνο που μέσα στην παγωνιά του πρωινού, μας είχαν στην αναμονή, όρθιους στο δρόμο για να ξεκινήσει το γνωστό πανηγύρι:
Σωματικός έλεγχος. Στα 100 μετρα άλλος σωματικός έλεγχος. Μετά σκανάρισμα αποσκευών. Περπάτημα άλλα τόσα μέτρα και αναμονή για έλεγχο εισιτηρίων. Λεωφορείο για τις αναχωρήσεις εσωτερικού. Διπλός έλεγχος εισιτηρίων, ξανά σκανάρισμα αποσκευών, check in, νέο σκανάρισμα χειραποσκευών και τελευταίος σωματικός έλεγχος.
Ουφ κουράστηκα και που τα ξανάγραψα.

Αυτή τη φορά πετούσα με την παντελώς άγνωστη East Horizon που δεν είχε ούτε μια χειρόγραφη ταμπέλα να ενημερώνει σε ποιο γκισέ γίνεται το check in. Το αεροπλάνο αποδείχθηκε ενα συλλεκτικό Αntonov 24RV, 38 Mαΐων (*), ανεπανάληπτης σοβιετικής αισθητικής, με ταπετσαρία γύρω γύρω, μοκέτα στις πόρτες, φινιστρίνια αντί παράθυρα και με μια νοσταλγική μυρωδιά σιδηρού παραπετάσματος. Ήταν σαν σκηνικό ταινίας.

8653-1382021389-c538e6debf5d011afdd28f4b120ffc8f.jpg

Κι όμως και πετάξαμε και προσγειωθήκαμε.
Το αεροδρόμιο του Bamyan τελεί υπό κατασκευή, ως εκ τούτου αποβιβαστήκαμε στο ύπαιθρο και παραλάβαμε αποσκευές από το τρίκυκλο που τις μετέφερε.
Οι μισοί και πλέον επιβάτες ήταν δυτικοί, άγνωστο όμως αν ήταν τουρίστες ή μέλη ΜΚΟ, καθώς όπου κι αν βρέθηκα τις υπόλοιπες μέρες ήμουν κατάμονος.

8605-1382021116-aea778d13e7b3bd9828bf151b98442f7.jpg

Στο Bamyan, μια όαση ασφάλειας στο Αφγανιστάν, θα περνούσα 4 μέρες.

Στο αεροδρόμιο με περίμενε ο Sajad, υπεύθυνος του ξενώνα στο Bamyan και ξεναγός μου. Χαζάρα κι αυτός.
Ο ξενώνας αγοράστηκε και λειτούργησε πρόσφατα, ως εκ τούτου δεν υπήρχαν μεγάλες πολυτέλειες. Εντούτοις το δωματό μου έγινε η φωλιά μου τα κρύα βράδυα. Είχα ρεύμα μόνο σαν σκοτείνιαζε. Με φωτοβολταϊκά φόρτιζαν μπαταρίες αυτοκινήτου (η ηλεκτροδότηση στο Bamyan τώρα ολοκληρώνεται). Και το νερό ερχόταν από πηγάδι με αντλία. Το ντους ήταν μια περιπέτεια.

8646-1382021357-c61b3510ff26e925142a840715fcd88f.jpg

Ο ξενώνας
8647-1382021361-70c035c10c8c02a4702b36203f9eeb76.jpg

Όμως η θέα από τη ταράτσα ήταν όμορφη, προς τη κοιλάδα και τα βουνά του Bamyan.

8651-1382021381-983c4b537ecfa0927e640800d9febf58.jpg


8652-1382021386-7b81270459ee0556dd3563dbd8e21525.jpg


Αναμφίβολα το Bamyan, στα 2,500 μέτρα υψόμετρο, κατέχει το τίτλο του πιο γνωστού αρχαιολογικού χώρου στο Αφγανιστάν.
Στη βόρεια πλευρά της κοιλάδας κατά μήκος σχεδόν 2 χλμ., πάνω στους βράχους σαν κυψέλες έχουν σκαφτεί περίπου 750 σπηλιές, κομμάτι όλες μια εκτεταμένης βουδιστικής κοινότητας που άνθησε εδώ απο τον 2ο - 7ο αιώνα μ.Χ. Ήδη από τον 10ο αιώνα και με την επικράτηση του Ισλάμ, πολλά αγάλματα και ναοί καταστράφηκαν.

8644-1382021345-fa215faaed37cf0ae44c8b2b7f4aea73.jpg

8606-1382021121-a3a28fe487aefc61a255947bb1912d03.jpg

Στο χώρο κυριαρχούν οι κόγχες όπου βρίσκονταν τα ευμεγέθη αγάλματα του Βούδα που καταστράφηκαν από τους Ταλιμπάν, δημιουργώντας παγκόσμια αίσθηση.
Τα δύο αγάλματα, ύψους 38 μ. και 55 μ. αντίστοιχα, δημιουργήθηκαν τον 6ο αιώνα και υπήρξαν τα ψηλότερα αγάλματα του Βούδα σε όρθια στάση. Λαξεύτηκαν στους βράχους, στη συνέχεια καλύφθηκαν με υλικό για να δημιουργηθούν οι λεπτομέρειες και τέλος βάφτηκαν, ενώ πρόσωπά τους καλύφθηκαν με επιχρυσωμένες μάσκες.
Ζημιές είχαν ήδη γίνει από τον 17ο αιώνα όταν καταστράφηκαν εν μέρει τα πρόσωπά τους κι εκατό χρόνια αργότερα τα πόδια του Μεγάλου Βούδα. Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου , οι κόγχες και οι σπηλιές χρησιμοποιήθηκαν συχνά ως χωματερές πυρομαχικών, με κάποιους στρατιώτες να χρησιμοποιούν περιστασιακά τα αγάλματα για σαν στόχους. Το τελικό χτύπημα ήρθε με την πλήρη κατεδάφισή τους από τους Ταλιμπάν το Μάρτιο του 2001. Έτσι σήμερα χάσκει ένα κενό στη θέση τους, που δεν παύει όμως να εμπνέει δέος στον επισκέπτη.


Ξεκινήσαμε χωρίς καθυστέρηση.
Αγοράσαμε το εισιτήριο, περιορίζοντας την επίσκεψη στον μικρότερο Βούδα, στα ανατολικά, καθώς στον μεγαλύτερο συνεχίζονταν εργασίες και η πρόσβαση ήταν απαγορευμένη.

8648-1382021366-d56d0e6efb8ee2b3b2c809f350f40714.jpg

Ο Μεγάλος Βούδας και τ'απομεινάρια στη βάση του

Περπατήσαμε όλη την απόσταση έχοντας τους λόφους στα δεξιά μας διάστικτους από τις σπηλιές. Στα μισά του δρόμου ψηλά στο βράχο μεταξύ του μεγάλου και μικρού Βούδα, είναι μια μικρότερη τρίτη θέση η οποία είχε καθιστό άγαλμα του Βούδα (καταστράφηκε κι αυτός).

8607-1382021128-76a8f065be9ea402aaec6c269ea6aa99.jpg

Οι σπηλιές κι η κόγχη όπου υπήρχε ο καθιστός Βούδας
8610-1382021141-8f9dc4be1ad8b2405d8772a590eae5a9.jpg

Προχωρώντας για το Μικρό Βούδα

Στη βάση της άδειας πλέον κόγχης του μικρού Βούδα, σε υπόστεγα διασώζονται λείψανα των αγαλμάτων, όσα απέμειναν, αφού οι Ταλιμπάν φρόντισαν να τα εκμεταλλευτούν οικονομικά πουλώντας τα σε αντικέρ στη Peshawar του Πακιστάν.

8629-1382021275-eb30e485c8d4a75b0f7e92ced6b1df98.jpg

8612-1382021149-c4a3f512ef3751742635b50d514a8817.jpg

Ο Μικρός Βούδας

Μπήκαμε μέσω σκάλας στη βάση της κόγχης. Αυτά τα σκαλιά κυκλώνουν το άγαλμα του Βούδα, από τη βάση αριστερά προς τη κορφή και πάλι προς στη βάση στη δεξιά πλευρά.

8619-1382021189-1bfb06195ddc661d11e61509c7974b3c.jpg


8623-1382021224-5bf488f1652816f0cf0fe696200278c1.jpg

Τόσο στην άνοδο όσο και στην κάθοδο επισκέφθηκα αρκετές αίθουσες, μοναστικά κελιά. Οι περισσότερες απ’αυτές είχαν την οροφή και τους τοίχους τους κάποτε καλυμμένους με τοιχογραφίες, ελάχιστες μόνο παραμένουν για να δώσουν στον επισκέπτη μια ιδέα για το μεγαλείο του χώρου. Εκτιμάται ότι περίπου το 85 % των έργων εξαφανίστηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου από αμέλεια, κλοπή ή εκ προθέσεως καταστροφή.

8621-1382021216-fb859323db6f4169c040ccd82a357c56.jpg


8613-1382021153-2b1d6778889d090bca8813bda025a499.jpg


8616-1382021168-55879d0e72a129a880d77ff9dbee18e9.jpg


8617-1382021173-adcc64d18d62b4a6c4d2228ccab50457.jpg


8622-1382021219-22897a35a496ea9ed3b00c85d27813ad.jpg

Καθώς ανηφόριζα τη λαξεμένη στο βράχο σκάλα, η θέα προς τη κοιλάδα και τη πόλη του Bamyan γινόταν όλο και πιο πανοραμική, ειδικά σαν έφτασα στο ανώτατο σημείο. Από κει είχα την ιλιγγιώδη αίσθηση του μεγέθους του αγάλματος που υπήρχε πριν την καταστροφή του.

8620-1382021198-c423c254c45b167de309ef3e05d73fea.jpg

8627-1382021241-891248f1109a658f445fe4a4cf93f4af.jpg


8625-1382021232-dcddd45f6acf850fe560c8cdaf900115.jpg

Στο ανώτατο σημείο, στη κεφαλή του Μικρού Βούδα
8626-1382021236-758f758313a81696621e8b0641e1c022.jpg

Αποχωρήσαμε σαν έφτασε κάποιος Μαυρογιαλούρος συνοδεία αστυνομίας, παρατρεχάμενων, φωτογράφων και εικονοληπτών. Τόσο οικεία εικόνα... Άλλωστε αναμένονται εκλογές

8631-1382021285-312f36993e6ab9691c2c21281c9cde7a.jpg

Εκλογές

Οδικώς συνεχίσαμε στην Shahr-e-Gholghola (Πόλη των Ουρλιαχτών), μια καστροπολιτεία που ιδρύθηκε κατα τον 6ο αιώνα μΧ. Η ακρόπολη στο λόφο αυτό υπήρξε η καρδιά της ισλαμικης πόλης του Bamyan μετά την σταδιακή παρακμή του βουδισμού στη περιοχή.

8650-1382021377-b75f43f667de2d37d1a8657cae4452f8.jpg

Η ιστορία θέλει η πόλη να ανθίσταται στην πολιορκία του Τζέγκις Χαν το 1221 μΧ. Μόνο που ο βασιλιάς της Jalaludin δεν υπολόγισε στη προδοσία της ίδιας του της κόρης. Πικαρισμένη που ο χήρος πατέρας της σκόπευε να ξαναπαντρευτεί, με την ελπίδα να ανταμειφθεί ανάλογα, αποκάλυψε τη μυστική είσοδο της πόλης στους Μογγόλους. Οι επιδρομείς εισέβαλαν και κατέσφαξαν όλους τους κατοίκους, μαζί και τη κόρη του βασιλιά. Απο τα ουρλιαχτά της σφαγής πήρε και το όνομα του έκτοτε ο χώρος.
Ηθικόν δίδαγμα: Την προδοσία πολλοί αγάπησαν, τον προδότη ουδείς, όπως λέει ο λαός μας.

8633-1382021293-ab7754c6c20fd43af3a490edb36e5c95.jpg


8635-1382021302-6fd1bf74daddfa9e2cb4946be81faf47.jpg


8638-1382021318-384bdf93c1f18130798785034e01832d.jpg


8640-1382021327-160019b4ca7e67d1c2218f01e40a63e5.jpg

Σήμερα και εδώ γίνονται φρενήρεις εργασίες αναστήλωσης, μόνο που η μεταφορά υλικών πάνω στη καστροπολιτεία προϋποθέτει τη χρήση τετράποδων.
Μπορεί να πνίγηκα στη σκόνη, όμως η θέα με αποζημίωνε κάθε στιγμή καθώς ηταν απρόσκοπτη προς όλες τις κατευθύνσεις.

8637-1382021313-1fb31b320a9cbc5cd4b5ebe221da1578.jpg

8639-1382021322-7a65a0b12dc0f27e50df0bef59f425d2.jpg

8641-1382021331-10d2f6c2557f7e4d25794b072db7291f.jpg

Εκεί συνειδητοποίησα οτι η πόλη του Bamyan δεν είναι ενιαία. Περισσότερο σαν διάσπαρτα χωριά έμοιαζε.
"Ανήκουν σε διαφορετικές εθνότητες" μου το εξήγησε ο Sajad. Εκεί οι Χαζάρα, εκεί οι Τατζίκοι ...
Στο ίδιο έργο θεατής. Στο Bamyan η πλειονότητα ειναι Χαζάρα.

Η απογευματινή βόλτα πήγε στράφι. Η σιέστα μετατράπηκε σε τρίωρο ύπνο κι είχε πια αρχίσει να σκοτεινιάζει.
Αναλώθηκα κουβεντιάζοντας με τον Sajad μέχρι να σερβιριστεί το εξίσου γευστικό δείπνο που περιελαμβανε ρυζι με κοκκινιστό κοτόπουλο και πατάτες γιαχνί. Έγλυψα και τα δάκτυλα μου. Θα με φοβήθηκε το μάτι του Sajad.
Μαζί με το τσάι συνεχίσαμε σχολιάζοντας τα γνωστά εθνοτικα προβλήματα του Αφγανιστάν, τους Ταλιμπάν και το αβέβαιο μέλλον της χώρας. Όποιον κι αν ρωτήσεις έχει μια προσωπική ιστορία να σου διηγηθεί για την περίοδο των Ταλιμπάν. Η οικογένεια του Sajad σαν έμαθε οτι έβαλαν ρότα για το Bamyan, μαζί με άλλους Χαζάρα αναζήτησαν καταφύγιο στα βουνά. Έμειναν εκεί καιρό μέχρι να φανούν οι ειλικρινείς τους προθέσεις. Όντας εθνοτικα και θρησκευτικά (ως σιίτες) διαφορετικοί απο τους σουννίτες Παστούν Ταλιμπάν, ήταν ιδανικός στόχος για συστηματική εθνοκάθαρση. Ο Sajad για να γλιτώσει τη σφαγή αναγκάστηκε να καταφύγει στο Ιράν. Εκεί είχε μεν ασφάλεια, γνώρισε όμως το ρατσισμό και την κοινωνική περιθωριοποίηση. Επέστρεψε πια με φιλοδοξία να ασχοληθεί με τον ξενώνα και την φροντίδα των επισκεπτών του. “Αυτοί κυρίως είναι εργαζόμενοι σε ΜΚΟ, γιατί οι ταξιδιώτες σα κι εσένα, μετράνε άντε 150 άτομα το χρόνο” μου είπε...
Η ψύχρα της νύχτας με ανάγκασε να μαζευτώ νωρίς νωρίς στο δωμάτιο. Έγραψα υπομονετικά το κεφάλαιο που διαβάζετε και κουκουλώθηκα με τις κουβέρτες.
Έξω το απόλυτο σκοτάδι κι ησυχία.

(*) ευχαριστώ τον Τraveller για το βιογραφικό του αεροσκάφους
 
Last edited:

Kanel28

Moderator
Μηνύματα
1.431
Likes
2.430
Επόμενο Ταξίδι
Εδιμβούργο
Ταξίδι-Όνειρο
Αλάσκα
Πανέμορφος και συγκλονιστικός αρχαιολογικός χώρος...Είσαι πολύ τυχερός που βρέθηκες εκεί...
 

xenos

Member
Μηνύματα
2.414
Likes
804
Επόμενο Ταξίδι
Ν.Α Ασια
Ταξίδι-Όνειρο
Bανουατου/Tαιλανδη
Πλουσιο φωτορεπορταζ!!!
Ολα τα λεφτα το τρικυκλο με τις βαλιτσες.
 

World Nomad

Member
Μηνύματα
142
Likes
210
Ταξίδι-Όνειρο
Μπόρα Μπόρα
Ήθελα να σε ρωτήσω, η οργάνωση του ταξιδιού γενικότερα (μέρη που επισκέφθηκες, μετακινήσεις, ξεναγοί) έγινε από σένα ή βρήκες κάποιο έτοιμο πρόγραμμα ταξιδιωτικού πρακτορείου;
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.737
Μηνύματα
910.478
Μέλη
39.472
Νεότερο μέλος
Στέλιος Μίκυ

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom