Πολύ μου αρέσει αυτό το θέμα με τις γέφυρες. Μπράβο Viaggi για την ιδέα!!!
Μερικά από τα ομορφότερα παραδοσιακά πέτρινα γεφύρια της Ελλάδας βρίσκονται στη Θεσσαλία και συγκεκριμένα στο ορεινό όγκο Τρικάλων.
Απο την περσινή μας επίσκεψη στην ευρύτερη περιοχή ένα απο αυτά που ξεχώρισα ήταν το ιστορικό Γεφύρι Παλαιοκαρυάς .
Δύο φράγματα που κατασκευάστηκαν το 1970 σχηματίζουν δύο τεχνητούς καταρράκτες, που δίνουν μια ξεχωριστή πινελιά στην μαγευτική εικόνα. Η κατασκευή του πέτρινου τοξοτού γεφυριού τοποθετείται γύρω στα 1500 και έχει μήκος 26 μέτρα, ενώ οι εντυπωσιακοί καταρράκτες φτάνουν τα 12 και τα 2 μέτρα αντίστοιχα.
Πρόκειται για ένα μονότοξο πέτρινο γεφύρι μήκους 26 μέτρων. Ο ποταμός που περνά από το σημείο είναι ο Παλαιοκαρίτης και αν συνεχίσουμε τη διαδρομή μας φτάνουμε στη χαράδρα της Παλαιοκαρυάς όπου λειτουργεί μέχρι και σήμερα ένας νερόμυλος και μία δριστέλα.
Το επιβλητικό μονότοξο γεφύρι δεσπόζει σε ένα στένωμα, περίπου μισό χιλιόμετρο από την Κάτω Παλαιοκαρυά.
Για να επισκεφθείτε το πέτρινο γεφύρι πρέπει να ακολουθήσετε τη διαδρομή από Πύλη Τρικάλων προς Στουρναρέικα. Πριν τα Στουρναρέικα, μετά τη στροφή που συναντάτε ταμπέλα για Ροπωτό συνεχίζετε ευθεία μέχρι να δείτε μετά από λίγα μέτρα τις ταμπέλες για Άνω – Μέση και Κάτω Παλαιοκαρυά, ακολουθείτε αυτές τις ταμπέλες και αμέσως μετά το μικρό γεφυράκι θα κάνετε αριστερά στο χωματόδρομο (έχει ταμπέλα) και σε 100 μέτρα βρίσκεται το πέτρινο γεφύρι της Παλαιοκαρυάς.
Από την ίδια περιοχή δεν θα μπορούσα να παραλείψω και το φημισμένο πέτρινο γεφύρι της Πύλης Τρικάλων ή Αγίου Βησσαρίωνα στο οποίο αξίζει να κάνετε μια ή και παραπάνω στάσεις αν βρεθείτε στην περιοχή.
Το πέτρινο γεφύρι βρίσκεται δύο χιλιόμετρα περίπου δυτικά της Πύλης και περίπου 20 λεπτά
από τα Τρίκαλα. Από κάτω του ρέει ο Πορταϊκός ποταμός και μέχρι το 1936 ήταν το μοναδικό πέρασμα από τη Θεσσαλία για την Ήπειρο ενώνοντας τα βουνά Ίταμος και Κόζιακας.
Κατασκευασμένο από τον Άγιο Βησσαρίωνα το 1514 είναι το δεύτερο σε μέγεθος μονότοξο γεφύρι της Θεσσαλίας, όπως πληροφορούμαστε και από τη μαρμάρινη επιγραφή που υπάρχει στη βάση του γεφυριού. Το γεφύρι είναι μονότοξο με ημικυκλικό τόξο με υλικά κατασκευής τον ασβεστόλιθο και τον ψαμμίτη.
Το άνοιγμα του τόξου είναι 29 μέτρα περίπου, το μέγιστο ύψος φθάνει στα 13 μέτρα, συνολικό μήκος 65,67 μέτρα και πλάτος καταστρώματος τα 2,10 μέτρα. Το γεφύρι έχει αναστηλωθεί 1968 και το 1983 αλλά και πιο πρόσφατα το 2005 και το 2006 έγιναν εργασίες ανάδειξης του γεφυριού και πλέον έχει άριστη πρόσβαση για να το διασχίσετε και να συνεχίσετε στην απέναντι όχθη και στα μονοπάτια που συνεχίζουν δίπλα από τον Πορταϊκό.
Γεφυρα την Στεναγμων (Sigh Bridge) στο Saint John's College στο Cambridge.
Αν και μιμειται λιγο τη Γεφυρα των Στεναγμων της Βενετιας, ο θρυλος λεει οτι απεκτησε το ονομα απο τους στεναγμους των φοιτητων που τη διεσχιζαν για να πανε στο τμημα του Κολλεγιου που τους ενημερωναν για τους βαθμους τους.
Το Visegrad είναι μια μικρή πόλη της Ανατολικής Βοσνίας, που βρίσκεται χτισμένη πάνω στον ποταμό Drina, στο σημείο που γεφυρώνεται από τη "Socolovic Bridge", η οποία αποτελεί μνημείο κληρονομιάς από την Unesco.
Σήμερα η γέφυρα αποτελεί αξιοθέατο του Visegrad, το οποίο έγινε γνωστό στον κόσμο αφού ο νικητής του βραβείου Νόμπελ του 1961, ο Ivo Andric (πατρίδα του οποίου είναι το Visegrad), δημοσίευσε το μυθιστόρημα "The Bridge on the Drina".
Η αφήγηση του βιβλίου ξεκινάει το 1516 όταν οι Οθωμανοί κατά το παιδομάζωμα παίρνουν ένα παιδί από ένα χωριό κοντά στο Visegrad. Όταν το παιδί πολύ αργότερα έγινε ο βεζίρης Σοκολού Μεχμέτ Πασάς πραγματοποίησε το όνειρό του να χτίσει μια γέφυρα στο ποτάμι. Στη συνέχεια το βιβλίο ακολουθεί την ιστορία των κατοίκων της Βοσνίας καλύπτοντας περίπου τέσσερις αιώνες, με το γεφύρι να δρα ως κοινό μνημείο μνήμης και να γίνεται μάρτυρας των βιωμάτων των ανθρώπων που το διασχίζουν και συνδέθηκαν με αυτό.
Η τοξωτή γέφυρα με τα 11 βόλτα, έχει μήκος 180 μέτρα, φάρδος 6,5μ. και ύψος 10μ. πάνω από τον ποταμό (συν 4μ. μέσα στο νερό). Κατασκευάστηκε τον 16ο αι. κατ’ εντολή του Mehmed Pasha Sokolovic, από τον Mimar Sinan, έναν από τους καλύτερους Οθωμανούς αρχιτέκτονες (γνωστός και σαν ο Αρχιτέκτονας του Σουλεϊμάν). Η γέφυρα έκανε 6 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Για εκείνη την εποχή τα 6 χρόνια ήταν χρόνος ρεκόρ. Όταν κατασκευάστηκε η γέφυρα το μικρό Visegrad αποτελούσε «κόμβο» αφού βρισκόταν πάνω στον κεντρικό δρόμο που οδηγούσε στην Κωνσταντινούπολη.
Η Παλιά Γέφυρα (Stari Most) εδώ και αιώνες θεωρείται σύμβολο γεφύρωσης του Χριστιανικού κόσμου (Κροάτες δυτικού τμήματος) με τον ισλαμικό κόσμο (Βόσνιοι ανατολικού). Καταστράφηκε κατά τη διάρκεια του πρόσφατου πολέμου το 1993 και επανακατασκευάστηκε το 2004, ως επί το πλείστον από τους αυθεντικούς λίθους που ανασύρθηκαν από το ποτάμι Νέρετβα που γεφυρώνει, με τη βοήθεια οικονομικού προγράμματος στο οποίο συνέδραμαν Ιταλία, Ολλανδία, Κροατία, Τουρκία και Βοσνία. Η γέφυρα μπήκε στη λίστα της Unesco το 2005, όχι μόνο λόγω του ότι είναι ένα αρχιτεκτονικό αριστούργημα του 16αι., αλλά και λόγω της μεγάλης συμβολικής της σημασίας. Και μια αξιοπρόσεκτη σύμπτωση: Κατασκευάστηκε από Οθωμανό αρχιτέκτονα το 1565 (με παραγγελία του Σουλεϊμάν του μεγαλοπρεπή) και επανακατασκευάστηκε το 2004 από….. Τουρκική τεχνική εταιρία!
Η Stari Most είναι το ορόσημο της πόλης του Mostar και στην ουσία η σημαντικότερη attraction της.
Πολλοί ντόπιοι συχνά προσπαθούν να μαζέψουν “χορηγίες” προκειμένου να κάνουν βουτιά από τη γέφυρα στο ποτάμι. Αυτό είναι και ένα έθιμο που κρατάει σχεδόν από την κατασκευή της!!!
Τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται αγώνες κατάδυσης, με βατήρα τη ... Stari Most και με βουτιά στο ... Neretva!