Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.344
- Likes
- 28.184
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Αυτή τη δύσκολη περίοδο που όλοι βρισκόμαστε καθηλωμένοι στις βάσεις μας, ελάτε να ταξιδέψουμε νοερά σε ολόκληρο τον πλανήτη, μέσα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό, προσπαθώντας όλοι μαζί να συμπληρώσουμε τη μακριά λίστα με τα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Σκοπός αυτού του εγχειρήματος ευελπιστώ να είναι η ανταλλαγή ιδεών, ώστε στα μελλοντικά μας ταξίδια να εντάξουμε όλο και περισσότερα μνημεία UNESCO προς επίσκεψη. Θα παρακαλούσα όμως θερμά, όλα τα αγαπητά μέλη, που έχουν τη διάθεση να λάβουν μέρος σε αυτήν την προσπάθεια να ποστάρουν μόνο νέες προτάσεις μνημείων. Η σκέψη και το “όραμά” μου (επαναφέροντας στη ζωή αυτό το αραχνιασμένο νήμα) είναι να καταφέρουμε να μεγαλώσουμε τη λίστα και να δούμε ωραίες νέες εικόνες, αποφεύγοντας τις πολλαπλές αναρτήσεις, των ίδιων και των ίδιων μνημείων.
Φύγαμε λοιπόν…..και σας παρουσιάζω τη δική μου συλλογή Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Η αρχή θα γίνει με την Ελλάδα φυσικά!
ΕΛΛΑΔΑ
1) Ακρόπολη Αθηνών (1987)
Acropolis, Athens
Η Ακρόπολη της Αθήνας είναι το πιο εντυπωσιακό και πλήρες αρχαίο ελληνικό μνημειακό συγκρότημα που υπάρχει ακόμα στην εποχή μας.
Tα μνημεία της είναι παγκόσμια σύμβολα του κλασικού πνεύματος και του πολιτισμού και αποτελούν το μεγαλύτερο αρχιτεκτονικό και καλλιτεχνικό συγκρότημα που κληροδοτήθηκε από την ελληνική αρχαιότητα στον κόσμο. Στο δεύτερο μισό του 5ου αιώνα π.Χ., η Αθήνα, μετά τη νίκη ενάντια στους Πέρσες και την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας, πήρε ηγετική θέση μεταξύ των άλλων πόλεων-κρατών του αρχαίου κόσμου. Στην εποχή που ακολούθησε, καθώς η σκέψη και η τέχνη άνθισαν, μια εξαιρετική ομάδα καλλιτεχνών εφάρμοσε τα φιλόδοξα σχέδια του Αθηναίου πολιτικού Περικλή και, υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του γλύπτη Φειδία, μετέτρεψε τον βραχώδη λόφο σε ένα μοναδικό μνημείο σκέψης και τέχνης. Τα σημαντικότερα μνημεία χτίστηκαν εκείνη την εποχή όπως: ο Παρθενώνας, που χτίστηκε από τον Ικτίνο, το Ερέχθειο, τα Προπύλαια, η μνημειώδης είσοδος στην Ακρόπολη και ο μικρός ναός της Αθηνάς Νίκης.
2) Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης (1988)
Paleochristian and Byzantine Monuments of Thessalonika
Η πόλη της Θεσσαλονίκης υπήρξε κατά τον Μεσαίωνα σημαντικό οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο στην ευρύτερη περιοχή της Βαλκανικής χερσονήσου, πράγμα που αντανακλάται στα πλείστα μνημεία-ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας-της περιόδου, που διασώζονται έως και σήμερα. Το 1988, δεκαπέντε μεσαιωνικά μνημεία, που χρονολογούνται από τα Παλαιοχριστιανικά χρόνια (4ος αι. μ.Χ.) έως και την Υστεροβυζαντινή περίοδο (13ος-14ος αι.) εντάχθηκαν στον κατάλογο της UNESCO ως Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Εγώ διαθέτω φωτογραφίες μόνο της Ροτόντας, οπότε καλούνται τα αγαπητά μέλη (ιδιαιτέρως οι Θεσσαλονικείς) να καλύψουν τα υπόλοιπα μνημεία.
3) Μετέωρα (1988)
Meteora
Τα Μετέωρα είναι ένα σύμπλεγμα με σκοτεινόχρωμους βράχους από ψαμμίτη, οι οποίοι υψώνονται έξω από την Καλαμπάκα, κοντά στα πρώτα υψώματα της Πίνδου και των Χασίων. Τα μοναστήρια των Μετεώρων, που είναι χτισμένα στις κορυφές κάποιων από τους βράχους είναι σήμερα το δεύτερο πλέον σημαντικό μοναστικό συγκρότημα στην Ελλάδα, ύστερα από το Άγιο Όρος. Από τα τριάντα που υπήρξαν ιστορικά, σήμερα λειτουργούν μόνον έξι, τα οποία από το 1988 περιλαμβάνονται στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
4) Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου (1988)
Medieval City of Rhodes
Το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη της Ιερουσαλήμ κατέλαβε τη Ρόδο από το 1309 έως το 1523 και άρχισε να μετατρέπει την πόλη σε οχυρό. Στη συνέχεια τέθηκε υπό τουρκική και ιταλική κυριαρχία. Με το Παλάτι των Μεγάλων Δασκάλων, το Μεγάλο Νοσοκομείο και την Οδό των Ιπποτών, η Άνω Πόλη είναι ένα από τα πιο όμορφα αστικά σύνολα της γοτθικής περιόδου. Στην Κάτω Πόλη, η γοτθική αρχιτεκτονική συνυπάρχει με τζαμιά, δημόσια λουτρά και άλλα κτίρια της Οθωμανικής περιόδου.
5) Αρχαία Ολυμπία (1989)
Archaeological Site of Olympia
Η Ολυμπία υπήρξε το πιο δοξασμένο ιερό της αρχαίας Ελλάδας αφιερωμένο στον Δία. Ήταν ο τόπος διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων, οι οποίοι τελούνταν στο πλαίσιο των Ολυμπίων, της πιο σημαντικής εορτής των Ελλήνων κατά το μεγαλύτερο διάστημα της αρχαιότητας. Αντίστοιχες γιορτές ήταν τα Πύθια που διοργανώνονταν προς τιμήν του Απόλλωνος στους Δελφούς, τα Ίσθμια προς τιμήν του Ποσειδώνος στον Ισθμό της Κορίνθου και τα Νέμεα, επίσης προς τιμήν του Διός στο ιερό του στη Νεμέα.
Η Ολυμπία ονομαζόταν Άλτις, δηλαδή Ιερό Άλσος. Ήταν χτισμένη στη βόρεια όχθη του ποταμού Αλφειού. Υπάρχουν ίχνη ανθρώπινης παρουσίας από τη Νεολιθική περίοδο. Αρχικά υπήρξε οικισμός αγροτικός και σταδιακά εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο θρησκευτικό κέντρο του αρχαίου κόσμου. Εκεί βρισκόταν για περίπου χίλια χρόνια το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Διός, έργο του Φειδία, το οποίο ήταν γνωστό στην αρχαιότητα ως ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου. Είχε ύψος 12 μ. και αποτελούνταν από ξύλο εσωτερικά, αλλά χρυσό, ελεφαντόδοντο, ασήμι και ημιπολύτιμους λίθους εξωτερικά. Η αφετηρία των Ολυμπιακών Αγώνων τοποθετείται στο 776 π.Χ και τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια. Όμως οι Αγώνες τελούνταν ήδη από πολύ παλαιότερα, διότι σύμφωνα με την παράδοση τους ξεκίνησε ο Πέλοπας, που κέρδισε σε αρματοδρομία τον βασιλιά της Πίσας Οινόμαο.
Σταδιακά ανεγέρθηκαν τα διάφορα οικοδομήματα, θρησκευτικού και κοσμικού χαρακτήρα μέχρι να πάρει τον 2ο αι. μ.Χ τη μορφή που έχει σήμερα. Το παλαιότερο κτίσμα είναι ο ναός της Ήρας και το νεότερο το Νυμφαίο. Στη ρωμαϊκή περίοδο συμπληρώθηκαν και ανασκευάστηκαν πολλά κτίρια, δεδομένου πως οι Ρωμαίοι συνέχισαν τους αγώνες χωρίς διακοπή.
Η λειτουργία του ιερού χώρου συνεχίστηκε κανονικά τα πρώτα χριστιανικά χρόνια επί Μεγάλου Κωνσταντίνου. Το 393 μ.Χ. έγιναν οι τελευταίοι Ολυμπιακοί Αγώνες και λίγο αργότερα ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Θεοδόσιος Α΄, με διάταγμά του απαγόρευσε οριστικά την τέλεσή τους γιατί θεωρούνταν παγανιστικοί, ενώ επί Θεοδοσίου Β΄ επήλθε η οριστική καταστροφή του ιερού (426 μ.Χ.).
6) Δήλος (1990)
Delos
Στην αρχαιότητα υπήρξε ιδιαίτερα διάσημη ως γενέτειρα της θεάς Αρτέμιδος και του θεού Απόλλωνα. Το ιερό του Απόλλωνα προσέλκυσε προσκυνητές από όλη την Ελλάδα και η Δήλος ήταν ένα πλούσιο εμπορικό λιμάνι. Το νησί φέρει ίχνη των διαδοχικών πολιτισμών στον κόσμο του Αιγαίου, από την 3η χιλιετία π.Χ. έως την παλαιοχριστιανική εποχή. Ο αρχαιολογικός χώρος είναι εξαιρετικά εκτεταμένος και πλούσιος και μεταδίδει την εικόνα ενός μεγάλου κοσμοπολίτικου λιμανιού της Μεσογείου.
Μετά το τέλος των Περσικών Πολέμων, το 478 π.Χ., ιδρύθηκε η Δηλιακή Συμμαχία, μια συμμαχία πόλεων-κρατών, στην οποία την πρωτοκαθεδρία είχε η Αθήνα. Η Δήλος ήταν η έδρα της Συμμαχίας και σ’ αυτήν φυλασσόταν το κοινό ταμείο μέχρι το 454 π.Χ., οπότε ο Περικλής το μετέφερε στην Αθήνα.
Θεωρήθηκε ως «το ιερότερο όλων των νησιών» (Καλλίμαχος, 3ος αιώνας π.Χ.) στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Οι Ρωμαίοι ανακήρυξαν τη Δήλο ελεύθερο λιμάνι και το νησί συγκέντρωσε εμπόρους και πλοιοκτήτες. Μετατράπηκε επίσης σε δουλεμπορικό κέντρο, αφού ήταν μια από τις κύριες εμπορικές δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν τότε. Υπολογίζεται πως σ’ αυτή τη χρονική περίοδο, στη Δήλο κατοικούσαν 30.000 άνθρωποι, ένας πολύ μεγάλος πληθυσμός για την έκταση του νησιού. Οι πλούσιοι έμποροι, οι τραπεζίτες και οι πλοιοκτήτες από όλο τον κόσμο που εγκαταστάθηκαν στο νησί προσέλκυσαν πολλούς κατασκευαστές, καλλιτέχνες και τεχνίτες, που έχτισαν γι' αυτούς πολυτελή σπίτια, πλούσια διακοσμημένα με τοιχογραφίες και ψηφιδωτά δάπεδα. Το μικρό νησί έγινε σύντομα το “maximum emporium totius orbis terrarium”, (το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο όλου του κόσμου). Η Δήλος δέχθηκε επίθεση και λεηλατήθηκε δύο φορές: το 88 π.Χ. από τον Μιθριδάτη, τον βασιλιά του Πόντου, εχθρό των Ρωμαίων, και αργότερα το 69 π.Χ., από τους πειρατές του Αθηνόδωρου, συμμάχου του Μιθριδάτη. Από τότε, το νησί έπεσε γρήγορα σε παρακμή και σταδιακά εγκαταλείφθηκε.
7) Ιστορικό Κέντρο (Χώρα) της Πάτμου με τη Μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου και το Σπήλαιο της Αποκάλυψης (1999)
The Historic Centre (Chorá) with the Monastery of Saint-John the Theologian and the Cave of the Apocalypse on the Island of Pátmos
Το μικρό νησί της Πάτμου στα Δωδεκάνησα φημίζεται ότι είναι ο τόπος όπου ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος έγραψε τόσο το Ευαγγέλιο, όσο και την Αποκάλυψη. Ένα μοναστήρι αφιερωμένο στον «αγαπημένο μαθητή» ιδρύθηκε εκεί στα τέλη του 10ου αιώνα και έκτοτε υπήρξε τόπος προσκυνήματος και ελληνικής ορθόδοξης μάθησης. Το ωραίο μοναστικό συγκρότημα κυριαρχεί στο νησί. Ο παλιός οικισμός της Χώρας, που σχετίζεται με αυτό περιέχει πολλά θρησκευτικά και κοσμικά κτίρια.
8) Παλιά Πόλη της Κέρκυρας (2007)
Old Town of Corfu
Η Παλιά Πόλη της Κέρκυρας βρίσκεται σε στρατηγική θέση και έχει τις ρίζες της στον 8ο αιώνα π.Χ. Τα τρία οχυρά της πόλης, σχεδιασμένα από διάσημους Ενετούς μηχανικούς, χρησιμοποιήθηκαν για τέσσερις αιώνες για να υπερασπιστούν τα ναυτιλιακά εμπορικά συμφέροντα της Δημοκρατίας της Βενετίας ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Με την πάροδο του χρόνου, τα οχυρά επισκευάστηκαν και εν μέρει ξαναχτίστηκαν αρκετές φορές, πιο πρόσφατα υπό βρετανική κυριαρχία τον 19ο αιώνα. Το κυρίως νεοκλασικό απόθεμα κατοικιών της Παλιάς Πόλης προέρχεται εν μέρει από την ενετική περίοδο, εν μέρει από μεταγενέστερη κατασκευή, ιδίως του 19ου αιώνα. Ως οχυρωμένο μεσογειακό λιμάνι, το αστικό και λιμενικό σύνολο της Κέρκυρας είναι αξιοσημείωτο για το υψηλό επίπεδο ακεραιότητας και αυθεντικότητάς του.
Υ.Γ. Έχω και ημερήσιες φωτογραφίες της Παλιάς Πόλης της Κέρκυρας αλλά δεν έχω καταφέρει να τις βρω ακόμα. Αν και όταν βρεθούν θα τις ανεβάσω.
Έχω επισκεφθεί επιπλέον τον Αρχαιολογικό Χώρο των Δελφών, τον Αρχαιολογικό Χώρο της Επιδαύρου, τον Μυστρά και τον Αρχαιολογικό Χώρο των Μυκηνών, αλλά όσο και να σκάλισα παλιά αρχεία και έντυπες φωτογραφίες στάθηκε αδύνατον να βρεθεί φωτογραφικό υλικό, οπότε όσοι πιστοί προσέλθετε για κάλυψη και των υπολοίπων ελληνικών μνημείων της λίστας.
Σκοπός αυτού του εγχειρήματος ευελπιστώ να είναι η ανταλλαγή ιδεών, ώστε στα μελλοντικά μας ταξίδια να εντάξουμε όλο και περισσότερα μνημεία UNESCO προς επίσκεψη. Θα παρακαλούσα όμως θερμά, όλα τα αγαπητά μέλη, που έχουν τη διάθεση να λάβουν μέρος σε αυτήν την προσπάθεια να ποστάρουν μόνο νέες προτάσεις μνημείων. Η σκέψη και το “όραμά” μου (επαναφέροντας στη ζωή αυτό το αραχνιασμένο νήμα) είναι να καταφέρουμε να μεγαλώσουμε τη λίστα και να δούμε ωραίες νέες εικόνες, αποφεύγοντας τις πολλαπλές αναρτήσεις, των ίδιων και των ίδιων μνημείων.
Φύγαμε λοιπόν…..και σας παρουσιάζω τη δική μου συλλογή Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Η αρχή θα γίνει με την Ελλάδα φυσικά!
ΕΛΛΑΔΑ
1) Ακρόπολη Αθηνών (1987)
Acropolis, Athens
Η Ακρόπολη της Αθήνας είναι το πιο εντυπωσιακό και πλήρες αρχαίο ελληνικό μνημειακό συγκρότημα που υπάρχει ακόμα στην εποχή μας.
Tα μνημεία της είναι παγκόσμια σύμβολα του κλασικού πνεύματος και του πολιτισμού και αποτελούν το μεγαλύτερο αρχιτεκτονικό και καλλιτεχνικό συγκρότημα που κληροδοτήθηκε από την ελληνική αρχαιότητα στον κόσμο. Στο δεύτερο μισό του 5ου αιώνα π.Χ., η Αθήνα, μετά τη νίκη ενάντια στους Πέρσες και την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας, πήρε ηγετική θέση μεταξύ των άλλων πόλεων-κρατών του αρχαίου κόσμου. Στην εποχή που ακολούθησε, καθώς η σκέψη και η τέχνη άνθισαν, μια εξαιρετική ομάδα καλλιτεχνών εφάρμοσε τα φιλόδοξα σχέδια του Αθηναίου πολιτικού Περικλή και, υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του γλύπτη Φειδία, μετέτρεψε τον βραχώδη λόφο σε ένα μοναδικό μνημείο σκέψης και τέχνης. Τα σημαντικότερα μνημεία χτίστηκαν εκείνη την εποχή όπως: ο Παρθενώνας, που χτίστηκε από τον Ικτίνο, το Ερέχθειο, τα Προπύλαια, η μνημειώδης είσοδος στην Ακρόπολη και ο μικρός ναός της Αθηνάς Νίκης.
2) Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης (1988)
Paleochristian and Byzantine Monuments of Thessalonika
Η πόλη της Θεσσαλονίκης υπήρξε κατά τον Μεσαίωνα σημαντικό οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο στην ευρύτερη περιοχή της Βαλκανικής χερσονήσου, πράγμα που αντανακλάται στα πλείστα μνημεία-ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας-της περιόδου, που διασώζονται έως και σήμερα. Το 1988, δεκαπέντε μεσαιωνικά μνημεία, που χρονολογούνται από τα Παλαιοχριστιανικά χρόνια (4ος αι. μ.Χ.) έως και την Υστεροβυζαντινή περίοδο (13ος-14ος αι.) εντάχθηκαν στον κατάλογο της UNESCO ως Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
- Τα βυζαντινά τείχη της Θεσσαλονίκης (4ος - 5ος αι.)
- H Ροτόντα του Αγίου Γεωργίου (4ος αι.)
- Η βασιλική της Παναγίας Αχειροποίητου (5ος αι.)
- Ο ναός του Οσίου Δαυίδ (Μονή Λατόμου) (6ος αι.)
- Η βασιλική του Αγίου Δημητρίου (7ος αι.)
- Ο ναός της Αγίας Σοφίας (8ος αι.)
- Ο ναός της Παναγίας των Χαλκέων (11ος αι.)
- O ναός του Αγίου Παντελεήμονα (14ος αι.)
- Ο ναός των Αγίων Αποστόλων (14ος αι.)
- Ο ναός του Αγίου Νικολάου του Ορφανού (14ος αι.)
- Ο ναός της Αγίας Αικατερίνης (13ος αι.)
- Ο ναός του Σωτήρος (14ος αι.)
- Η Μονή Βλατάδων (14ος αι.)
- Ο ναός του Προφήτη Ηλία (14ος αι.)
- Τα βυζαντινά λουτρά (14ος αι.)
Εγώ διαθέτω φωτογραφίες μόνο της Ροτόντας, οπότε καλούνται τα αγαπητά μέλη (ιδιαιτέρως οι Θεσσαλονικείς) να καλύψουν τα υπόλοιπα μνημεία.
3) Μετέωρα (1988)
Meteora
Τα Μετέωρα είναι ένα σύμπλεγμα με σκοτεινόχρωμους βράχους από ψαμμίτη, οι οποίοι υψώνονται έξω από την Καλαμπάκα, κοντά στα πρώτα υψώματα της Πίνδου και των Χασίων. Τα μοναστήρια των Μετεώρων, που είναι χτισμένα στις κορυφές κάποιων από τους βράχους είναι σήμερα το δεύτερο πλέον σημαντικό μοναστικό συγκρότημα στην Ελλάδα, ύστερα από το Άγιο Όρος. Από τα τριάντα που υπήρξαν ιστορικά, σήμερα λειτουργούν μόνον έξι, τα οποία από το 1988 περιλαμβάνονται στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
4) Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου (1988)
Medieval City of Rhodes
Το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη της Ιερουσαλήμ κατέλαβε τη Ρόδο από το 1309 έως το 1523 και άρχισε να μετατρέπει την πόλη σε οχυρό. Στη συνέχεια τέθηκε υπό τουρκική και ιταλική κυριαρχία. Με το Παλάτι των Μεγάλων Δασκάλων, το Μεγάλο Νοσοκομείο και την Οδό των Ιπποτών, η Άνω Πόλη είναι ένα από τα πιο όμορφα αστικά σύνολα της γοτθικής περιόδου. Στην Κάτω Πόλη, η γοτθική αρχιτεκτονική συνυπάρχει με τζαμιά, δημόσια λουτρά και άλλα κτίρια της Οθωμανικής περιόδου.
5) Αρχαία Ολυμπία (1989)
Archaeological Site of Olympia
Η Ολυμπία υπήρξε το πιο δοξασμένο ιερό της αρχαίας Ελλάδας αφιερωμένο στον Δία. Ήταν ο τόπος διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων, οι οποίοι τελούνταν στο πλαίσιο των Ολυμπίων, της πιο σημαντικής εορτής των Ελλήνων κατά το μεγαλύτερο διάστημα της αρχαιότητας. Αντίστοιχες γιορτές ήταν τα Πύθια που διοργανώνονταν προς τιμήν του Απόλλωνος στους Δελφούς, τα Ίσθμια προς τιμήν του Ποσειδώνος στον Ισθμό της Κορίνθου και τα Νέμεα, επίσης προς τιμήν του Διός στο ιερό του στη Νεμέα.
Η Ολυμπία ονομαζόταν Άλτις, δηλαδή Ιερό Άλσος. Ήταν χτισμένη στη βόρεια όχθη του ποταμού Αλφειού. Υπάρχουν ίχνη ανθρώπινης παρουσίας από τη Νεολιθική περίοδο. Αρχικά υπήρξε οικισμός αγροτικός και σταδιακά εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο θρησκευτικό κέντρο του αρχαίου κόσμου. Εκεί βρισκόταν για περίπου χίλια χρόνια το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Διός, έργο του Φειδία, το οποίο ήταν γνωστό στην αρχαιότητα ως ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου. Είχε ύψος 12 μ. και αποτελούνταν από ξύλο εσωτερικά, αλλά χρυσό, ελεφαντόδοντο, ασήμι και ημιπολύτιμους λίθους εξωτερικά. Η αφετηρία των Ολυμπιακών Αγώνων τοποθετείται στο 776 π.Χ και τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια. Όμως οι Αγώνες τελούνταν ήδη από πολύ παλαιότερα, διότι σύμφωνα με την παράδοση τους ξεκίνησε ο Πέλοπας, που κέρδισε σε αρματοδρομία τον βασιλιά της Πίσας Οινόμαο.
Σταδιακά ανεγέρθηκαν τα διάφορα οικοδομήματα, θρησκευτικού και κοσμικού χαρακτήρα μέχρι να πάρει τον 2ο αι. μ.Χ τη μορφή που έχει σήμερα. Το παλαιότερο κτίσμα είναι ο ναός της Ήρας και το νεότερο το Νυμφαίο. Στη ρωμαϊκή περίοδο συμπληρώθηκαν και ανασκευάστηκαν πολλά κτίρια, δεδομένου πως οι Ρωμαίοι συνέχισαν τους αγώνες χωρίς διακοπή.
Η λειτουργία του ιερού χώρου συνεχίστηκε κανονικά τα πρώτα χριστιανικά χρόνια επί Μεγάλου Κωνσταντίνου. Το 393 μ.Χ. έγιναν οι τελευταίοι Ολυμπιακοί Αγώνες και λίγο αργότερα ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Θεοδόσιος Α΄, με διάταγμά του απαγόρευσε οριστικά την τέλεσή τους γιατί θεωρούνταν παγανιστικοί, ενώ επί Θεοδοσίου Β΄ επήλθε η οριστική καταστροφή του ιερού (426 μ.Χ.).
6) Δήλος (1990)
Delos
Στην αρχαιότητα υπήρξε ιδιαίτερα διάσημη ως γενέτειρα της θεάς Αρτέμιδος και του θεού Απόλλωνα. Το ιερό του Απόλλωνα προσέλκυσε προσκυνητές από όλη την Ελλάδα και η Δήλος ήταν ένα πλούσιο εμπορικό λιμάνι. Το νησί φέρει ίχνη των διαδοχικών πολιτισμών στον κόσμο του Αιγαίου, από την 3η χιλιετία π.Χ. έως την παλαιοχριστιανική εποχή. Ο αρχαιολογικός χώρος είναι εξαιρετικά εκτεταμένος και πλούσιος και μεταδίδει την εικόνα ενός μεγάλου κοσμοπολίτικου λιμανιού της Μεσογείου.
Μετά το τέλος των Περσικών Πολέμων, το 478 π.Χ., ιδρύθηκε η Δηλιακή Συμμαχία, μια συμμαχία πόλεων-κρατών, στην οποία την πρωτοκαθεδρία είχε η Αθήνα. Η Δήλος ήταν η έδρα της Συμμαχίας και σ’ αυτήν φυλασσόταν το κοινό ταμείο μέχρι το 454 π.Χ., οπότε ο Περικλής το μετέφερε στην Αθήνα.
Θεωρήθηκε ως «το ιερότερο όλων των νησιών» (Καλλίμαχος, 3ος αιώνας π.Χ.) στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Οι Ρωμαίοι ανακήρυξαν τη Δήλο ελεύθερο λιμάνι και το νησί συγκέντρωσε εμπόρους και πλοιοκτήτες. Μετατράπηκε επίσης σε δουλεμπορικό κέντρο, αφού ήταν μια από τις κύριες εμπορικές δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν τότε. Υπολογίζεται πως σ’ αυτή τη χρονική περίοδο, στη Δήλο κατοικούσαν 30.000 άνθρωποι, ένας πολύ μεγάλος πληθυσμός για την έκταση του νησιού. Οι πλούσιοι έμποροι, οι τραπεζίτες και οι πλοιοκτήτες από όλο τον κόσμο που εγκαταστάθηκαν στο νησί προσέλκυσαν πολλούς κατασκευαστές, καλλιτέχνες και τεχνίτες, που έχτισαν γι' αυτούς πολυτελή σπίτια, πλούσια διακοσμημένα με τοιχογραφίες και ψηφιδωτά δάπεδα. Το μικρό νησί έγινε σύντομα το “maximum emporium totius orbis terrarium”, (το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο όλου του κόσμου). Η Δήλος δέχθηκε επίθεση και λεηλατήθηκε δύο φορές: το 88 π.Χ. από τον Μιθριδάτη, τον βασιλιά του Πόντου, εχθρό των Ρωμαίων, και αργότερα το 69 π.Χ., από τους πειρατές του Αθηνόδωρου, συμμάχου του Μιθριδάτη. Από τότε, το νησί έπεσε γρήγορα σε παρακμή και σταδιακά εγκαταλείφθηκε.
7) Ιστορικό Κέντρο (Χώρα) της Πάτμου με τη Μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου και το Σπήλαιο της Αποκάλυψης (1999)
The Historic Centre (Chorá) with the Monastery of Saint-John the Theologian and the Cave of the Apocalypse on the Island of Pátmos
Το μικρό νησί της Πάτμου στα Δωδεκάνησα φημίζεται ότι είναι ο τόπος όπου ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος έγραψε τόσο το Ευαγγέλιο, όσο και την Αποκάλυψη. Ένα μοναστήρι αφιερωμένο στον «αγαπημένο μαθητή» ιδρύθηκε εκεί στα τέλη του 10ου αιώνα και έκτοτε υπήρξε τόπος προσκυνήματος και ελληνικής ορθόδοξης μάθησης. Το ωραίο μοναστικό συγκρότημα κυριαρχεί στο νησί. Ο παλιός οικισμός της Χώρας, που σχετίζεται με αυτό περιέχει πολλά θρησκευτικά και κοσμικά κτίρια.
8) Παλιά Πόλη της Κέρκυρας (2007)
Old Town of Corfu
Η Παλιά Πόλη της Κέρκυρας βρίσκεται σε στρατηγική θέση και έχει τις ρίζες της στον 8ο αιώνα π.Χ. Τα τρία οχυρά της πόλης, σχεδιασμένα από διάσημους Ενετούς μηχανικούς, χρησιμοποιήθηκαν για τέσσερις αιώνες για να υπερασπιστούν τα ναυτιλιακά εμπορικά συμφέροντα της Δημοκρατίας της Βενετίας ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Με την πάροδο του χρόνου, τα οχυρά επισκευάστηκαν και εν μέρει ξαναχτίστηκαν αρκετές φορές, πιο πρόσφατα υπό βρετανική κυριαρχία τον 19ο αιώνα. Το κυρίως νεοκλασικό απόθεμα κατοικιών της Παλιάς Πόλης προέρχεται εν μέρει από την ενετική περίοδο, εν μέρει από μεταγενέστερη κατασκευή, ιδίως του 19ου αιώνα. Ως οχυρωμένο μεσογειακό λιμάνι, το αστικό και λιμενικό σύνολο της Κέρκυρας είναι αξιοσημείωτο για το υψηλό επίπεδο ακεραιότητας και αυθεντικότητάς του.
Υ.Γ. Έχω και ημερήσιες φωτογραφίες της Παλιάς Πόλης της Κέρκυρας αλλά δεν έχω καταφέρει να τις βρω ακόμα. Αν και όταν βρεθούν θα τις ανεβάσω.
Έχω επισκεφθεί επιπλέον τον Αρχαιολογικό Χώρο των Δελφών, τον Αρχαιολογικό Χώρο της Επιδαύρου, τον Μυστρά και τον Αρχαιολογικό Χώρο των Μυκηνών, αλλά όσο και να σκάλισα παλιά αρχεία και έντυπες φωτογραφίες στάθηκε αδύνατον να βρεθεί φωτογραφικό υλικό, οπότε όσοι πιστοί προσέλθετε για κάλυψη και των υπολοίπων ελληνικών μνημείων της λίστας.