Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.371
- Likes
- 18.669
- Επόμενο Ταξίδι
- Bordeaux
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
Ας υποθέσουμε ότι αυτή η ιστορία ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2008 και βρίσκεται τόσα χρόνια στις ιστορίες σε εξέλιξη.
Θα μπορούσε να είχε συμβεί;
Πιθανόν.
Πολλά ταξίδια έγιναν από τότε, πολλές ιστορίες γράφτηκαν από τότε, υπάρχει και η καθημερινότητα που σε τραβάει πίσω … από τα συγγραφικά καθήκοντα. Τώρα που βρήκα λίγο χρόνο για να την ολοκληρώσω … να μην το κάνω;
Ένα ταξίδι μου, που ακυρώθηκε πρόσφατα και μου στέρησε τη δυνατότητα να γράψω για αυτό, αυτήν την εποχή και ο νεοαποκτηθείς «εθισμός» μου στο γράψιμο με ανάγκασαν να ανατρέξω στο παρελθόν σε ένα ταξίδι στην Τοσκάνη.
Η ιστορία της Τοσκάνης υπάρχει καταγεγραμμένη από εκείνα τα χρόνια στο αρχείο μου, για λόγους ενίσχυσης της δικής μου μνήμης, και όχι γιατί σκεφτόμουν το... travel stories. Επειδή όμως αυτή η περιοχή της Ιταλίας είναι λίγο πολύ γνωστή και έχουν γραφτεί γι' αυτή, άπειρα πράγματα και στο forum και αλλού, σκέφτηκα η παρούσα ιστορία να είναι πιο επιγραμματική στα highlight σημεία και λίγο πιο αναλυτική σε αυτά που ίσως να μην είναι και τόσο γνωστά και δεν έχουν αναλυθεί, τουλάχιστον από την παρέα του travelstories.
Έκανα μια μεγάλη προσπάθεια προκειμένου το ταξίδι αυτό να το “στήσω” πάνω στις ημερομηνίες του Palio της Σιένα.
Το Palio είναι μια γιορτή που γίνεται στη Σιένα, για την οποία με είχε ξεσηκώσει (για μιαν ακόμη φορά) το Γεωτρόπιο (το γνωστό περιοδικό της Eλευθεροτυπίας).
Λέω ότι έκανα προσπάθεια, γιατί τελικά δεν κατάφερα να πάρω άδεια από τη δουλειά μου την ημερομηνία που γίνεται η γιορτή, αλλά λίγο νωρίτερα από αυτήν.
Είχε προηγηθεί και ένα ταξίδι αποκριάς στη Βενετία, πάλι σε δύσκολες ημερομηνίες για τη δουλειά, και η εργοδότριά μου, μου το είχε δηλώσει ρητά: «Δεν θα σου ξαναδώσω άδεια αν πρόκειται να κάνεις ταξίδι που θα ζηλέψω», οπότε δεν μπόρεσα να πιέσω τα πράγματα.
Το ταξίδι αυτό ήταν ένα τετραήμερο που είχε τρεις διανυκτερεύσεις στη Φλωρεντία και μία διανυκτέρευση στη Σιένα.
Τέλος Ιουνίου, βράδυ Τετάρτης, μαζί με ένα φιλικό μας ζευγάρι ο άνδρας μου και εγώ, προσγειωθήκαμε στο Fumicino της Ρώμης.
Θα συνεχίσω λοιπόν επιγραμματικά … όπως υποσχέθηκα!
Άφιξη σε Ρώμη στις 20:30. Ενοικίαση αυτοκινήτου και αναχώρηση για Φλωρεντία. Άφιξη σε Φλωρεντία στις 23:00. Το ξενοδοχείο ήταν σε όροφο, ήταν μακριά από το κέντρο της πόλης και είχε ζέστη απίστευτη! Το δωμάτιο είχε aircondition, το οποίο ναι μεν δούλευε, αλλά δεν μας «έπιανε» και πολύ.
Ημέρα Φλωρεντίας
Σήμερα κάναμε μερικά απ’ όσα κάνει ένας τουρίστας, που έρχεται για πρώτη φορά στην Φλωρεντία.
Αφού φάγαμε πρωινό στη μικροσκοπική αίθουσα του πρωινού που χωρούσε όλα και όλα 3 τραπεζάκια βγήκαμε βόλτα στην πόλη.
Φτάσαμε στο κέντρο της πόλης ποδαράτοι. Περάσαμε μπροστά από την Piazza Repubblica, κοντοσταθήκαμε μπροστά στο πολύ εντυπωσιακό Duomo και το Βαπτιστήριο, βγάλαμε και πολλές φωτογραφίες σχεδόν με όλα τα αγάλματα της piazza della Signioria και του Palazzo Vecchio, ώσπου καταλήξαμε στην Galleria Uffizi.
Το τίμημα της εισόδου στην Πινακοθήκη ήταν τσουχτερό και η ουρά μεγάλη. Αυτά είναι δύο στοιχεία που περιμέναμε ότι θα έχει η σημαντικότερη gallery τέχνης της Ιταλίας. Όλοι οι μεγάλοι ζωγράφοι είναι συγκεντρωμένοι εδώ.
Rafael, Leonardo Da Vinci, Michelangelo, Giotto, Uccello, Rembrandt, Rubens, Van Dyck. Με συγκίνησε η “Γέννηση της Αφροδίτης” του Boticelli, αφού μου θύμισε εικόνες από τα μαθητικά βιβλία. Με εντυπωσίασε η “Αφροδίτη του Urbino”, του Tiziano, η οποία ήταν πολύ τολμηρή για την εποχή της. Με συγκλόνισε η “Μέδουσα” του Caravaggio. Εδώ βρίσκεται και ο «Βάκχος» και η «Θυσία του Ισαάκ», του ίδιου. Για καθένα από τα παραπάνω έργα κατά τη γνώμη μου, αξίζει κάποιος να επισκεφτεί την Uffizi. Πόσο μάλλον όταν είναι όλα μαζί!
Μια εικόνα από τους διαδρόμους του Uffizi, γιατί από τις αίθουσες δεν έχω. Μάλλον δεν επιτρεπόταν τότε.
Από τους οποίους διαδρόμους είχαμε καταπληκτική θέα του Άρνου και της Ponte Vecchio.
Μετά την επίσκεψή μας στην Uffizi, πήγαμε για φαγητό στην πρώτη τραττορία, που βρήκαμε μπροστά μας, γιατί η πείνα ήταν μεγάλη και δεν ψάξαμε και πολύ.
Μετά προχωρήσαμε προς την περίφημη γέφυρα του Ponte Vecchio. Το χάζι στα χρυσοχοεία της γέφυρας κράτησε πολύ λίγο, γιατί η ζέστη ήταν ανυπόφορη. Εντάξει, Έλληνες είμαστε, γνωρίζουμε από καύσωνες, αλλά αυτοί οι 40 βαθμοί της Φλωρεντίας θα μου μείνουν αξέχαστοι. Καθίσαμε σε ένα καφέ κάτω από λίγη σκιά για να συνέλθουμε λίγο. Παρόλη την ψυχρολουσία του λογαριασμού (το μπουκάλι το νερό κόστιζε 4€) για πολύ λίγο ανακουφιστήκαμε. Πραγματικά από τη ζέστη δεν είχαμε κουράγιο να κάνουμε τίποτα άλλο. Ήταν η πρώτη φορά στη ζωή μου, που η ζέστη με ταλαιπώρησε τόσο, που αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα για τις τουριστικές μου διαθέσεις. Πρώτη φορά που κουράστηκα από τη ζέστη (αργότερα το έπαθα για δεύτερη φορά στη Σεβίλλη).
Η θέα του Άρνου και της νότιας όχθης από τη γέφυρα...
Αποφασίσαμε σύσσωμοι να γυρίσουμε στο ξενοδοχείο για σιέστα, μέχρι να δροσίσει λίγο. Οπότε “πάει” το Palazzo Pitti και οι κήποι Boboli, που είχα στο μυαλό μου.
Στο δρόμο του γυρισμού ρίξαμε μια ματιά και στο Βαπτιστήριο, που εκείνη την ώρα το βρήκαμε ανοιχτό.
Όταν συναντήσαμε τον ξενοδόχο μας, του εκφράσαμε την αδυναμία μας να αντιμετωπίσουμε τη ζέστη. Εκείνος μας εξήγησε το φαινόμενο για να μην έχουμε απορίες…, ως εξής: «Florence is in the middle of the mountains. Wind …no goes»!!! Με αυτήν την σύνταξη! Και μας κούνησε και το δάχτυλο αρνητικά, δεξιά και αριστερά, όταν μας έλεγε το: «wind …..no goes».
Αυτή η ατάκα μας συνόδευσε σε όλο το ταξίδι, αφού και η ζέστη μας ακολουθούσε παντού!
Αφού ξεκουραστήκαμε, βγήκαμε απογευματινή βόλτα στη Piazza della Signoria. Καθίσαμε για φαγητό στο Il David, δίπλα στη Loggia dei Lanzi. Από το τραπέζι μας μπορώ να πω ότι είχαμε στο οπτικό μας πεδίο τα περισσότερα εκθέματα της υπαίθριας gallery της Piazza della Signioria. Με θέα τον “Δαβίδ”, τον “Ηρακλή”, τον “Περσέα” και άλλους ήπιαμε τα κρασάκια μας, αργά, αργά και απολαυστικά. Ήταν μια καταπληκτική βραδιά.
Ημερήσια εκδρομή σε Pisa & Vinci
Η επόμενη ημέρα ξεκίνησε με επίσκεψη στους τάφους των Μεδίκων, οι οποίοι βρίσκονται στην εκκλησία του San Lorenzo.
Το συγκρότημα του San Lorenzo περιλαμβάνει τον κυρίως ναό, παρεκκλήσια, κρύπτες, σκευοφυλάκια και μια βιβλιοθήκη. Τα έργα των Bruneleski, Donatello, Μιχαήλ Άγγελου κ.α. που συναντά κανείς εκεί δίνουν μια ιδέα για τον πλούτο και τη δύναμη της οικογένειας των Μεδίκων.
Τα highlight του San Lorenzo όμως αποτελούν τα γλυπτά του Μιχαήλ Άγγελου, που κοσμούν τις σαρκοφάγους της μεγάλης αυτής οικογένειας των Μεδίκων της Φλωρεντίας (φωτογραφίες δεν έχω), καθώς και η σκάλα, που οδηγεί στη βιβλιοθήκη του συγκροτήματος, την οποία κατάφερα να αποθανατίσω (κάτι που απαγορευόταν για κάποιο λόγο) και δεδομένου ότι περιέργως δεν υπήρχαν τα γνωστά πλήθη τουριστών.
Αυτή είναι η σκάλα του Μιχαήλ Άγγελου...
Το παζάρι του San Lorenzo, που είναι στημένο έξω από την ομώνυμη εκκλησία δεν μας άφησε ασυγκίνητους. Ψωνίσαμε και εμείς το κατιτίς μας.
Την υπόλοιπη ημέρα «εκμεταλλευτήκαμε» το αυτοκίνητο. Πήγαμε στη γειτονική Πίζα, για να δούμε τον περίφημο κεκλιμένο πύργο της.
Εμείς, καθώς και πάρα πολλοί τουρίστες βρεθήκαμε εκεί προκειμένου να θαυμάσουμε την πλατεία των θαυμάτων.
Είμαστε και εμείς τουρίστες της μιας μέρας, που έρχονται για λίγο … και φεύγουν. Πολύ άδικο αυτό για την πόλη. Από τη μία ο κεκλιμένος πύργος προσελκύει τουρισμό, αλλά από την άλλη την καπελώνει κιόλας. Αυτό το λέω έχοντας την εμπειρία και από άλλο μου ταξίδι στην Πίζα, στο οποίο έμεινα και βράδυ σε αυτήν, με αποτέλεσμα να τη «δω» με άλλο, διαφορετικό μάτι. Και από αυτό το μάτι ... μου άρεσε πιο πολύ.
Θα ήθελα να δείξω την αντίθεση αυτή της πόλης ανάμεσα σε ημέρα και βράδυ και νομίζω ότι εδώ είναι το κατάλληλο σημείο για να το κάνω. Μια ιδέα από αυτή, τη ρομαντική νυχτερινή βόλτα, που έκανα ανάμεσα στα θαύματα της Πίζας (σε επόμενο ταξίδι) δεν μπορώ να μην καταθέσω επί τη ευκαιρία:...
Από τη όμορφη τραττορία που καθίσαμε για φαγητό το βράδυ...
έως τις βόλτες στην πλατεία των θαυμάτων σχεδόν μόνοι μας...
εμείς και τα "θαύματα"...
Κλείνει η παρένθεση και επιστρέφω πίσω (στο 2008). Προσπαθώ να είμαι συνοπτική, αλλά δεν τα καταφέρνω πάντα.
Από τα τρία θαύματα του πάρκου Duomo, Βαπτιστήριο και καμπαναριό, εμείς μπήκαμε στο Duomo, γιατί απλά είχε … μικρότερη ουρά.
Μετά ακολουθώντας το ρεύμα… βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες με πόζα τύπου “κρατάω τον πύργο για να μην πέσει”, κάτι που έκαναν όλοι ανεξαιρέτως.
Τέλος καθίσαμε σε ένα άκρως τουριστικό μαγαζί και φάγαμε πίτσα, που δεν θυμάμαι να μου άρεσε και πολύ.
Για μένα που είχα ξαναδεί τον κεκλιμένο πύργο και σε προηγούμενο ταξίδι μου, το ενδιαφέρον της ημέρας ήταν το χωριό Vinci, στο οποίο κάναμε στάση στο γυρισμό μας προς τη Φλωρεντία.
Όπως εύκολα καταλαβαίνει κανείς, το Vinci είναι το χωριό καταγωγής του Leonardo Da Vinci. Η επίσκεψη αυτή ήταν περίπου απρογραμμάτιστη. Υπήρχε σαν ιδέα στο μυαλό μου, την οποία και “έριξα” στην παρέα. Δεδομένου ότι επιστρέφαμε νωρίς στην Φλωρεντία και είχαμε χρόνο, η ιδέα έγινε αποδεκτή. Η ουσία είναι όμως ότι εκτός από το φόρο τιμής που θα αποδίδαμε στη μεγάλη αυτή ιδιοφυία του Leonardo, επισκεπτόμενοι το χωριό του, δεν ήξερα τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε εκεί.
Το Vinci είναι χτισμένο ανάμεσα στους λόφους της Τοσκάνης. Είναι ένα ρομαντικό χωριό με γραφικά δρομάκια και υπέροχη θέα. Από την κεντρική πλατεία του η θέα της κοιλάδας που αντικρίζει κανείς είναι διάστικτη με ελαιώνες και «ριγέ» αμπέλια, που παρέμειναν ίδια από την αρχαιότητα έως σήμερα.
Η ζωή της πόλης περιστρέφεται γύρω από την εξέχουσα προσωπικότητα της Αναγέννησης και το Vinci έχει γίνει ένα είδος χωριού – μουσείου, αφιερωμένο στον Leonardo.
Όλα όσα μπορούμε να δούμε στο Vinci σχετίζονται με τη ζωή του Leonardo. Το σπίτι στο οποίο γεννήθηκε, την εκκλησία όπου βαφτίστηκε και τη βιβλιοθήκη με το μουσείο που έχει το όνομά του. Εμείς επιλέξαμε να επισκεφτούμε το τελευταίο.
Μέσα στο καλά διατηρημένο κάστρο του 12ου αι. Conti Guidi βρίσκεται το μουσείο Leonardiano.
Το μουσείο μας πληροφορεί για όλα όσα σχετίζονται με τη ζωή και το έργο του Leonardo, με αναφορές και στα κύρια ιστορικά, πολιτιστικά και κοινωνικά γεγονότα της εποχής του. Αυτό όμως που προσέλκυσε το ενδιαφέρον μας σε μεγάλο βαθμό ήταν τα μοντέλα των μηχανών του Leonardo.
Υπήρχε μία έκθεση από σχέδια και μοντέλα μηχανών, εφευρέσεων του Da Vinci. Είδαμε πάνω από 60 μοντέλα μηχανών, τα οποία έχουν κατασκευαστεί με βάση τα πρωτότυπα και λεπτομερή σκίτσα που βρέθηκαν στα σημειωματάρια του Da Vinci και τα οποία (μοντέλα) βρίσκονται σε κατάσταση πλήρους λειτουργίας. Πρόκειται για εφευρέσεις, από όπλα και στρατιωτικές μηχανές έως και ποδήλατα, αυτοκίνητα και ιπτάμενα μηχανήματα. Τις εφευρέσεις αυτές, ο Da Vinci, είχε σχεδιάσει πολύ πριν αυτά εμφανιστούν μέσα στους επόμενους αιώνες!
Επίσης, όλα αυτά συνοδεύονταν από ψηφιακές εικόνες και διαδραστικές εφαρμογές.
Τη συγκεκριμένη έκθεση έκτοτε τη συνάντησα αρκετές φορές στην Ιταλία (Βενετία, Μιλάνο και Ρώμη). Κάποια στιγμή ήρθε και στην Ελλάδα! Εμένα όμως πολύ μου άρεσε που την επισκέφτηκα εδώ, στο Vinci, τον τόπο καταγωγής του Leonardo Da Vinci!
Την ξύλινη όμως κατασκευή του Vitruvian Man –το άγαλμα "L'Uomo di Vinci" - που βρίσκεται σε μια βεράντα έξω από το μουσείο δεν την έχω ξανασυναντήσει. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή τρισδιάστατη αναπαράσταση του Βιτρούβιου άντρα, ενός σχεδίου του Leonardo, το οποίο αντιπροσωπεύει έναν άνθρωπο με τις ιδανικές αναλογίες.
Μετά το μουσείο είμαστε “full of Leonardo” και δεδομένης και της ζέστης λαχταρίσαμε ένα χαλάρωμα μαζί με έναν παγωμένο καφέ, στο πολύ γραφικό μαγαζάκι του κάστρου.
Εκεί όμως δεν γνωρίζουν το freddo. Δεν γνωρίζουν μάλλον κανενός είδους παγωμένου καφέ.
Ο φίλος μας όμως δεν μπορούσε με τίποτα να συμβιβαστεί με αυτή τη ζέστη να πιει ζεστό καφέ. Εξήγησε με μεγάλη υπομονή στην καφεντζού, πως θέλει να πιει τον καφέ του. Η πρώτη απόπειρα ήταν μια αποτυχία. Δεν υπήρξε δεύτερη, αφού αποφάσισε ο ίδιος να τον φτιάξει περνώντας μέσα από την μπάρα. Κάνοντας λοιπόν διάφορες πατέντες με τον καφέ και τα παγάκια κατάφερε και μας έφτιαξε 4 freddo, που τόσο τραβούσε η όρεξή μας με την τόση ζέστη που έκανε και σήμερα.
Αν περάσετε λοιπόν ποτέ από το Vinci και βρείτε freddo να ξέρετε ότι δεν είναι εφεύρεση του Da Vinci, αλλά εφεύρεση … βέρα ελληνική.
Στη βραδινή μας έξοδο στη Φλωρεντία θελήσαμε να μην πάμε πάλι για κλασική πίτσα, αλλά να δοκιμάσουμε κάτι παραδοσιακό της Τοσκάνης. Όλοι οι οδηγοί πρότειναν το Cibreo, στο οποίο και πήγαμε, αλλά και περιμέναμε και ουρά για να βρούμε τραπέζι. Δεν μπορώ να πω ότι μου άρεσε το φαγητό. Μπορεί να είναι και ψυχολογικό το θέμα. Δεν “σηκώνει” ο οργανισμός μου άλλου είδους φαγητό, όταν είμαι στην Ιταλία, εκτός από τα «παραδοσιακά» πίτσα και μακαρονάδα.
Παρόλα αυτά ήταν ένα όμορφο βράδυ. Κλείσαμε τη βραδιά μας με σεργιάνι στα στενάκια και με ένα παγωτό στην Piazza della Repubblica.
Πέρασαν ήδη δύο ημέρες στην Τοσκάνη. Τα ωραιότερα όμως τα είχαμε μπροστά μας...
Θα μπορούσε να είχε συμβεί;
Πιθανόν.
Πολλά ταξίδια έγιναν από τότε, πολλές ιστορίες γράφτηκαν από τότε, υπάρχει και η καθημερινότητα που σε τραβάει πίσω … από τα συγγραφικά καθήκοντα. Τώρα που βρήκα λίγο χρόνο για να την ολοκληρώσω … να μην το κάνω;
Ένα ταξίδι μου, που ακυρώθηκε πρόσφατα και μου στέρησε τη δυνατότητα να γράψω για αυτό, αυτήν την εποχή και ο νεοαποκτηθείς «εθισμός» μου στο γράψιμο με ανάγκασαν να ανατρέξω στο παρελθόν σε ένα ταξίδι στην Τοσκάνη.
Η ιστορία της Τοσκάνης υπάρχει καταγεγραμμένη από εκείνα τα χρόνια στο αρχείο μου, για λόγους ενίσχυσης της δικής μου μνήμης, και όχι γιατί σκεφτόμουν το... travel stories. Επειδή όμως αυτή η περιοχή της Ιταλίας είναι λίγο πολύ γνωστή και έχουν γραφτεί γι' αυτή, άπειρα πράγματα και στο forum και αλλού, σκέφτηκα η παρούσα ιστορία να είναι πιο επιγραμματική στα highlight σημεία και λίγο πιο αναλυτική σε αυτά που ίσως να μην είναι και τόσο γνωστά και δεν έχουν αναλυθεί, τουλάχιστον από την παρέα του travelstories.
Έκανα μια μεγάλη προσπάθεια προκειμένου το ταξίδι αυτό να το “στήσω” πάνω στις ημερομηνίες του Palio της Σιένα.
Το Palio είναι μια γιορτή που γίνεται στη Σιένα, για την οποία με είχε ξεσηκώσει (για μιαν ακόμη φορά) το Γεωτρόπιο (το γνωστό περιοδικό της Eλευθεροτυπίας).
Λέω ότι έκανα προσπάθεια, γιατί τελικά δεν κατάφερα να πάρω άδεια από τη δουλειά μου την ημερομηνία που γίνεται η γιορτή, αλλά λίγο νωρίτερα από αυτήν.
Είχε προηγηθεί και ένα ταξίδι αποκριάς στη Βενετία, πάλι σε δύσκολες ημερομηνίες για τη δουλειά, και η εργοδότριά μου, μου το είχε δηλώσει ρητά: «Δεν θα σου ξαναδώσω άδεια αν πρόκειται να κάνεις ταξίδι που θα ζηλέψω», οπότε δεν μπόρεσα να πιέσω τα πράγματα.
Το ταξίδι αυτό ήταν ένα τετραήμερο που είχε τρεις διανυκτερεύσεις στη Φλωρεντία και μία διανυκτέρευση στη Σιένα.
Τέλος Ιουνίου, βράδυ Τετάρτης, μαζί με ένα φιλικό μας ζευγάρι ο άνδρας μου και εγώ, προσγειωθήκαμε στο Fumicino της Ρώμης.
Θα συνεχίσω λοιπόν επιγραμματικά … όπως υποσχέθηκα!
Άφιξη σε Ρώμη στις 20:30. Ενοικίαση αυτοκινήτου και αναχώρηση για Φλωρεντία. Άφιξη σε Φλωρεντία στις 23:00. Το ξενοδοχείο ήταν σε όροφο, ήταν μακριά από το κέντρο της πόλης και είχε ζέστη απίστευτη! Το δωμάτιο είχε aircondition, το οποίο ναι μεν δούλευε, αλλά δεν μας «έπιανε» και πολύ.
Ημέρα Φλωρεντίας
Σήμερα κάναμε μερικά απ’ όσα κάνει ένας τουρίστας, που έρχεται για πρώτη φορά στην Φλωρεντία.
Αφού φάγαμε πρωινό στη μικροσκοπική αίθουσα του πρωινού που χωρούσε όλα και όλα 3 τραπεζάκια βγήκαμε βόλτα στην πόλη.
Φτάσαμε στο κέντρο της πόλης ποδαράτοι. Περάσαμε μπροστά από την Piazza Repubblica, κοντοσταθήκαμε μπροστά στο πολύ εντυπωσιακό Duomo και το Βαπτιστήριο, βγάλαμε και πολλές φωτογραφίες σχεδόν με όλα τα αγάλματα της piazza della Signioria και του Palazzo Vecchio, ώσπου καταλήξαμε στην Galleria Uffizi.
Το τίμημα της εισόδου στην Πινακοθήκη ήταν τσουχτερό και η ουρά μεγάλη. Αυτά είναι δύο στοιχεία που περιμέναμε ότι θα έχει η σημαντικότερη gallery τέχνης της Ιταλίας. Όλοι οι μεγάλοι ζωγράφοι είναι συγκεντρωμένοι εδώ.
Rafael, Leonardo Da Vinci, Michelangelo, Giotto, Uccello, Rembrandt, Rubens, Van Dyck. Με συγκίνησε η “Γέννηση της Αφροδίτης” του Boticelli, αφού μου θύμισε εικόνες από τα μαθητικά βιβλία. Με εντυπωσίασε η “Αφροδίτη του Urbino”, του Tiziano, η οποία ήταν πολύ τολμηρή για την εποχή της. Με συγκλόνισε η “Μέδουσα” του Caravaggio. Εδώ βρίσκεται και ο «Βάκχος» και η «Θυσία του Ισαάκ», του ίδιου. Για καθένα από τα παραπάνω έργα κατά τη γνώμη μου, αξίζει κάποιος να επισκεφτεί την Uffizi. Πόσο μάλλον όταν είναι όλα μαζί!
Μια εικόνα από τους διαδρόμους του Uffizi, γιατί από τις αίθουσες δεν έχω. Μάλλον δεν επιτρεπόταν τότε.
Από τους οποίους διαδρόμους είχαμε καταπληκτική θέα του Άρνου και της Ponte Vecchio.
Μετά την επίσκεψή μας στην Uffizi, πήγαμε για φαγητό στην πρώτη τραττορία, που βρήκαμε μπροστά μας, γιατί η πείνα ήταν μεγάλη και δεν ψάξαμε και πολύ.
Μετά προχωρήσαμε προς την περίφημη γέφυρα του Ponte Vecchio. Το χάζι στα χρυσοχοεία της γέφυρας κράτησε πολύ λίγο, γιατί η ζέστη ήταν ανυπόφορη. Εντάξει, Έλληνες είμαστε, γνωρίζουμε από καύσωνες, αλλά αυτοί οι 40 βαθμοί της Φλωρεντίας θα μου μείνουν αξέχαστοι. Καθίσαμε σε ένα καφέ κάτω από λίγη σκιά για να συνέλθουμε λίγο. Παρόλη την ψυχρολουσία του λογαριασμού (το μπουκάλι το νερό κόστιζε 4€) για πολύ λίγο ανακουφιστήκαμε. Πραγματικά από τη ζέστη δεν είχαμε κουράγιο να κάνουμε τίποτα άλλο. Ήταν η πρώτη φορά στη ζωή μου, που η ζέστη με ταλαιπώρησε τόσο, που αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα για τις τουριστικές μου διαθέσεις. Πρώτη φορά που κουράστηκα από τη ζέστη (αργότερα το έπαθα για δεύτερη φορά στη Σεβίλλη).
Η θέα του Άρνου και της νότιας όχθης από τη γέφυρα...
Αποφασίσαμε σύσσωμοι να γυρίσουμε στο ξενοδοχείο για σιέστα, μέχρι να δροσίσει λίγο. Οπότε “πάει” το Palazzo Pitti και οι κήποι Boboli, που είχα στο μυαλό μου.
Στο δρόμο του γυρισμού ρίξαμε μια ματιά και στο Βαπτιστήριο, που εκείνη την ώρα το βρήκαμε ανοιχτό.
Όταν συναντήσαμε τον ξενοδόχο μας, του εκφράσαμε την αδυναμία μας να αντιμετωπίσουμε τη ζέστη. Εκείνος μας εξήγησε το φαινόμενο για να μην έχουμε απορίες…, ως εξής: «Florence is in the middle of the mountains. Wind …no goes»!!! Με αυτήν την σύνταξη! Και μας κούνησε και το δάχτυλο αρνητικά, δεξιά και αριστερά, όταν μας έλεγε το: «wind …..no goes».
Αυτή η ατάκα μας συνόδευσε σε όλο το ταξίδι, αφού και η ζέστη μας ακολουθούσε παντού!
Αφού ξεκουραστήκαμε, βγήκαμε απογευματινή βόλτα στη Piazza della Signoria. Καθίσαμε για φαγητό στο Il David, δίπλα στη Loggia dei Lanzi. Από το τραπέζι μας μπορώ να πω ότι είχαμε στο οπτικό μας πεδίο τα περισσότερα εκθέματα της υπαίθριας gallery της Piazza della Signioria. Με θέα τον “Δαβίδ”, τον “Ηρακλή”, τον “Περσέα” και άλλους ήπιαμε τα κρασάκια μας, αργά, αργά και απολαυστικά. Ήταν μια καταπληκτική βραδιά.
Ημερήσια εκδρομή σε Pisa & Vinci
Η επόμενη ημέρα ξεκίνησε με επίσκεψη στους τάφους των Μεδίκων, οι οποίοι βρίσκονται στην εκκλησία του San Lorenzo.
Το συγκρότημα του San Lorenzo περιλαμβάνει τον κυρίως ναό, παρεκκλήσια, κρύπτες, σκευοφυλάκια και μια βιβλιοθήκη. Τα έργα των Bruneleski, Donatello, Μιχαήλ Άγγελου κ.α. που συναντά κανείς εκεί δίνουν μια ιδέα για τον πλούτο και τη δύναμη της οικογένειας των Μεδίκων.
Τα highlight του San Lorenzo όμως αποτελούν τα γλυπτά του Μιχαήλ Άγγελου, που κοσμούν τις σαρκοφάγους της μεγάλης αυτής οικογένειας των Μεδίκων της Φλωρεντίας (φωτογραφίες δεν έχω), καθώς και η σκάλα, που οδηγεί στη βιβλιοθήκη του συγκροτήματος, την οποία κατάφερα να αποθανατίσω (κάτι που απαγορευόταν για κάποιο λόγο) και δεδομένου ότι περιέργως δεν υπήρχαν τα γνωστά πλήθη τουριστών.
Αυτή είναι η σκάλα του Μιχαήλ Άγγελου...
Το παζάρι του San Lorenzo, που είναι στημένο έξω από την ομώνυμη εκκλησία δεν μας άφησε ασυγκίνητους. Ψωνίσαμε και εμείς το κατιτίς μας.
Την υπόλοιπη ημέρα «εκμεταλλευτήκαμε» το αυτοκίνητο. Πήγαμε στη γειτονική Πίζα, για να δούμε τον περίφημο κεκλιμένο πύργο της.
Εμείς, καθώς και πάρα πολλοί τουρίστες βρεθήκαμε εκεί προκειμένου να θαυμάσουμε την πλατεία των θαυμάτων.
Είμαστε και εμείς τουρίστες της μιας μέρας, που έρχονται για λίγο … και φεύγουν. Πολύ άδικο αυτό για την πόλη. Από τη μία ο κεκλιμένος πύργος προσελκύει τουρισμό, αλλά από την άλλη την καπελώνει κιόλας. Αυτό το λέω έχοντας την εμπειρία και από άλλο μου ταξίδι στην Πίζα, στο οποίο έμεινα και βράδυ σε αυτήν, με αποτέλεσμα να τη «δω» με άλλο, διαφορετικό μάτι. Και από αυτό το μάτι ... μου άρεσε πιο πολύ.
Θα ήθελα να δείξω την αντίθεση αυτή της πόλης ανάμεσα σε ημέρα και βράδυ και νομίζω ότι εδώ είναι το κατάλληλο σημείο για να το κάνω. Μια ιδέα από αυτή, τη ρομαντική νυχτερινή βόλτα, που έκανα ανάμεσα στα θαύματα της Πίζας (σε επόμενο ταξίδι) δεν μπορώ να μην καταθέσω επί τη ευκαιρία:...
Από τη όμορφη τραττορία που καθίσαμε για φαγητό το βράδυ...
έως τις βόλτες στην πλατεία των θαυμάτων σχεδόν μόνοι μας...
εμείς και τα "θαύματα"...
Κλείνει η παρένθεση και επιστρέφω πίσω (στο 2008). Προσπαθώ να είμαι συνοπτική, αλλά δεν τα καταφέρνω πάντα.
Από τα τρία θαύματα του πάρκου Duomo, Βαπτιστήριο και καμπαναριό, εμείς μπήκαμε στο Duomo, γιατί απλά είχε … μικρότερη ουρά.
Μετά ακολουθώντας το ρεύμα… βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες με πόζα τύπου “κρατάω τον πύργο για να μην πέσει”, κάτι που έκαναν όλοι ανεξαιρέτως.
Τέλος καθίσαμε σε ένα άκρως τουριστικό μαγαζί και φάγαμε πίτσα, που δεν θυμάμαι να μου άρεσε και πολύ.
Για μένα που είχα ξαναδεί τον κεκλιμένο πύργο και σε προηγούμενο ταξίδι μου, το ενδιαφέρον της ημέρας ήταν το χωριό Vinci, στο οποίο κάναμε στάση στο γυρισμό μας προς τη Φλωρεντία.
Όπως εύκολα καταλαβαίνει κανείς, το Vinci είναι το χωριό καταγωγής του Leonardo Da Vinci. Η επίσκεψη αυτή ήταν περίπου απρογραμμάτιστη. Υπήρχε σαν ιδέα στο μυαλό μου, την οποία και “έριξα” στην παρέα. Δεδομένου ότι επιστρέφαμε νωρίς στην Φλωρεντία και είχαμε χρόνο, η ιδέα έγινε αποδεκτή. Η ουσία είναι όμως ότι εκτός από το φόρο τιμής που θα αποδίδαμε στη μεγάλη αυτή ιδιοφυία του Leonardo, επισκεπτόμενοι το χωριό του, δεν ήξερα τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε εκεί.
Το Vinci είναι χτισμένο ανάμεσα στους λόφους της Τοσκάνης. Είναι ένα ρομαντικό χωριό με γραφικά δρομάκια και υπέροχη θέα. Από την κεντρική πλατεία του η θέα της κοιλάδας που αντικρίζει κανείς είναι διάστικτη με ελαιώνες και «ριγέ» αμπέλια, που παρέμειναν ίδια από την αρχαιότητα έως σήμερα.
Η ζωή της πόλης περιστρέφεται γύρω από την εξέχουσα προσωπικότητα της Αναγέννησης και το Vinci έχει γίνει ένα είδος χωριού – μουσείου, αφιερωμένο στον Leonardo.
Όλα όσα μπορούμε να δούμε στο Vinci σχετίζονται με τη ζωή του Leonardo. Το σπίτι στο οποίο γεννήθηκε, την εκκλησία όπου βαφτίστηκε και τη βιβλιοθήκη με το μουσείο που έχει το όνομά του. Εμείς επιλέξαμε να επισκεφτούμε το τελευταίο.
Μέσα στο καλά διατηρημένο κάστρο του 12ου αι. Conti Guidi βρίσκεται το μουσείο Leonardiano.
Το μουσείο μας πληροφορεί για όλα όσα σχετίζονται με τη ζωή και το έργο του Leonardo, με αναφορές και στα κύρια ιστορικά, πολιτιστικά και κοινωνικά γεγονότα της εποχής του. Αυτό όμως που προσέλκυσε το ενδιαφέρον μας σε μεγάλο βαθμό ήταν τα μοντέλα των μηχανών του Leonardo.
Υπήρχε μία έκθεση από σχέδια και μοντέλα μηχανών, εφευρέσεων του Da Vinci. Είδαμε πάνω από 60 μοντέλα μηχανών, τα οποία έχουν κατασκευαστεί με βάση τα πρωτότυπα και λεπτομερή σκίτσα που βρέθηκαν στα σημειωματάρια του Da Vinci και τα οποία (μοντέλα) βρίσκονται σε κατάσταση πλήρους λειτουργίας. Πρόκειται για εφευρέσεις, από όπλα και στρατιωτικές μηχανές έως και ποδήλατα, αυτοκίνητα και ιπτάμενα μηχανήματα. Τις εφευρέσεις αυτές, ο Da Vinci, είχε σχεδιάσει πολύ πριν αυτά εμφανιστούν μέσα στους επόμενους αιώνες!
Επίσης, όλα αυτά συνοδεύονταν από ψηφιακές εικόνες και διαδραστικές εφαρμογές.
Τη συγκεκριμένη έκθεση έκτοτε τη συνάντησα αρκετές φορές στην Ιταλία (Βενετία, Μιλάνο και Ρώμη). Κάποια στιγμή ήρθε και στην Ελλάδα! Εμένα όμως πολύ μου άρεσε που την επισκέφτηκα εδώ, στο Vinci, τον τόπο καταγωγής του Leonardo Da Vinci!
Την ξύλινη όμως κατασκευή του Vitruvian Man –το άγαλμα "L'Uomo di Vinci" - που βρίσκεται σε μια βεράντα έξω από το μουσείο δεν την έχω ξανασυναντήσει. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή τρισδιάστατη αναπαράσταση του Βιτρούβιου άντρα, ενός σχεδίου του Leonardo, το οποίο αντιπροσωπεύει έναν άνθρωπο με τις ιδανικές αναλογίες.
Μετά το μουσείο είμαστε “full of Leonardo” και δεδομένης και της ζέστης λαχταρίσαμε ένα χαλάρωμα μαζί με έναν παγωμένο καφέ, στο πολύ γραφικό μαγαζάκι του κάστρου.
Εκεί όμως δεν γνωρίζουν το freddo. Δεν γνωρίζουν μάλλον κανενός είδους παγωμένου καφέ.
Ο φίλος μας όμως δεν μπορούσε με τίποτα να συμβιβαστεί με αυτή τη ζέστη να πιει ζεστό καφέ. Εξήγησε με μεγάλη υπομονή στην καφεντζού, πως θέλει να πιει τον καφέ του. Η πρώτη απόπειρα ήταν μια αποτυχία. Δεν υπήρξε δεύτερη, αφού αποφάσισε ο ίδιος να τον φτιάξει περνώντας μέσα από την μπάρα. Κάνοντας λοιπόν διάφορες πατέντες με τον καφέ και τα παγάκια κατάφερε και μας έφτιαξε 4 freddo, που τόσο τραβούσε η όρεξή μας με την τόση ζέστη που έκανε και σήμερα.
Αν περάσετε λοιπόν ποτέ από το Vinci και βρείτε freddo να ξέρετε ότι δεν είναι εφεύρεση του Da Vinci, αλλά εφεύρεση … βέρα ελληνική.
Στη βραδινή μας έξοδο στη Φλωρεντία θελήσαμε να μην πάμε πάλι για κλασική πίτσα, αλλά να δοκιμάσουμε κάτι παραδοσιακό της Τοσκάνης. Όλοι οι οδηγοί πρότειναν το Cibreo, στο οποίο και πήγαμε, αλλά και περιμέναμε και ουρά για να βρούμε τραπέζι. Δεν μπορώ να πω ότι μου άρεσε το φαγητό. Μπορεί να είναι και ψυχολογικό το θέμα. Δεν “σηκώνει” ο οργανισμός μου άλλου είδους φαγητό, όταν είμαι στην Ιταλία, εκτός από τα «παραδοσιακά» πίτσα και μακαρονάδα.
Παρόλα αυτά ήταν ένα όμορφο βράδυ. Κλείσαμε τη βραδιά μας με σεργιάνι στα στενάκια και με ένα παγωτό στην Piazza della Repubblica.
Πέρασαν ήδη δύο ημέρες στην Τοσκάνη. Τα ωραιότερα όμως τα είχαμε μπροστά μας...
Last edited: