kalspiros
Member
- Μηνύματα
- 2.554
- Likes
- 3.996
- Επόμενο Ταξίδι
- remaining UK
- Ταξίδι-Όνειρο
- yeah, whatever...
Περιεχόμενα
Πριν λίγες ώρες τελείωσα την ανάγνωση της «Ανατροπής» του Νίκου Θέμελη η οποία ακολουθεί τα βήματα του Θωμά, έμπορου από το Ζαγόρι όπου λόγω της φύσης της δουλειάς του εκείνη την εποχή (η ιστορία του ξετυλίγετε στο γύρισμα του 20ου αιώνα), βρισκόταν σε συνεχή κίνηση μεταξύ Βαλκανίων και σκλαβωμένης ακόμα Μακεδονίας και Ηπείρου. Τον συναντάμε αρχικά στην Μπραΐλα, Ρουμάνικη πόλη στις όχθες του Δούναβη και στην συνέχεια, μετά από πέρασμα από την Θεσσαλονίκη, παντρεύεται την Ελένη και εγκαταστάθηκαν για το υπόλοιπο της ζωής τους, στην Οδησσό. Τα χρόνια εκείνα, στην Μπραΐλα, το Γαλάτσι και την Οδησσό, ανθίζει το εμπόριο και μέσω της ελληνικής επιχειρηματικότητας, πολλές οικογένειες ευημέρησαν σε τούτα τα μέρη. Μάλιστα, στο Γαλάτσι στις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα, η ελληνική κοινότητα ήταν η τρίτη πολυπληθέστερη. Στην Οδησσό, μια μεγάλη κεντρική πλατεία της πόλης φέρει το όνομα «Πλατεία των Ελλήνων». Το ίδιο και ένας κεντρικός οδικός άξονας. Στα τέλη της δεκαετίας του 1910, στην Ουκρανία επικρατούν αναταραχές και τα πράγματα δυσκολεύουν για την ομογένεια. Ξεκινάει το κύμα μετανάστευσης πίσω στην Ελλάδα.
Κατά την ανάγνωση, ο νους μου πάντα ταξίδευε στα ακριβή σημεία που περιγράφονταν. Στην Οδησσό, το Γαλάτσι και την Μπραΐλα. Στο Γαλάτσι μάλιστα παρέμεινα για ένα χρόνο για δουλειές. Σχεδόν κάθε βδομάδα, θα περνούσα και από την Μπραΐλα για διάφορες υποχρεώσεις. Την Οδησσό την είδα φευγαλέα μέσα σε ένα εικοσιτετράωρο. Περπάτησα όμως σε όλους τους δρόμους που αναφέρονταν στο ανάγνωσμα. Όπου με πήγαινε ο Θωμάς και η Ελένη, ακολουθούσα νοερά κι εγώ καθώς το κέντρο της πόλης δεν πρέπει να έχει αλλάξει ιδιαίτερα από εκείνα τα χρόνια. Ποτέ δεν είχα σκεφτεί να αποτυπώσω εκείνες τις εικόνες μέχρι τώρα.
Θα αρχίσω το οδοιπορικό με το πιο προσφιλές σε εμένα, αν και ο Θωμάς δεν πέρασε από εδώ. Γαλάτσι, μια πόλη 300.000 κατοίκων, έβδομη μεγαλύτερη στην χώρα. Αν όλα ξεκινάνε με την πρώτη εντύπωση, η πόλη χάνει κατά κράτος. Με την τεράστια χαλυβουργική της Mittal Steel στα δυτικά της να ξερνάει βρωμερά καυσαέρια με αποπνικτική μυρωδιά θειαφιού, επιβάλλεται στον χώρο. Μπορεί να έχει τοποθετηθεί στρατηγικά σε εκείνη την θέση μετά από σαράντα μελέτες ανεμουρίων, το μοντέλο όμως δεν δουλεύει πάντα. Υπήρχαν μέρες που όλοι επιστρέφαμε στα σπίτια μας από την δουλειά βιαστικά ώστε να κλείσουμε τα ανοιχτά παράθυρα του σπιτιού. Δεν έλειπαν μάλιστα οι φορές που προνοούσα να κρατάω κλειστά τα παράθυρα του σαλονιού ώστε να έχω την εναλλακτική του να κοιμηθώ εκεί σε περίπτωση που το υπνοδωμάτιο έζεχνε. Δεν φτάνουν όμως μόνο αυτά για την αρχική εικόνα. Η Brailei, κεντρική οδός εισόδου στην πόλη, είναι εντελώς άσχημη και αδιάφορη. Τα ίδια και για την παλιά εθνική που σε περνούσε από το κέντρο της Μπραΐλας και σε βάζει περίπου στο ίδιο σημείο του Γαλατσίου. Εμμέσως ευθύνονται για τούτη την κατάντια ο Δούναβης, το λιμάνι αλλά και η λίμνη Bratets στα βόρεια της πόλης που δεν επέτρεψαν την ομαλή ανάπτυξη του κέντρου της πόλης προς όλες τις κατευθύνσεις αλλά προς μόνο μία. Δυτικά προς την Mittal steel. Μετά όμως από 5 χιλιόμετρα με φαρδιές λεωφόρους με μεγάλα πεζοδρόμια και πρασιές, φτάνουμε στο Hotel Galati. Από κει συνεχίζει στα αριστερά η Domneasca, ο δρόμος, υπόδειγμα της πόλης. Ξεκινάει από τον Δούναβη και ανεβαίνει μέχρι τις βόρειες άκρες της πόλης όπου συναντάει την Traian, ένας ακόμα ενδιαφέρον και αυθεντικός δρόμος της πόλης. Περπατώντας την Domneasca εκείνο τον καιρό, δεν ήταν τίποτε άλλο για εμένα από έναν κατάφυτο άξονα με κάποια κτίρια, λαμπρές εξαιρέσεις, τα οποία όμως δεν μπορούσαν να αλλάξουν την γνώμη μου για τούτη την άσχημη πόλη. Ίσως επειδή έχουμε ζυμωθεί θα αναζητούμε συγκεκριμένα πράγματα σε κάθε προορισμό μας. Το μοναδικό, το ιδιαίτερο, κάτι για να το φωτογραφίσουμε και να πούμε «να, ορίστε, ταξίδεψα στην τάδε πόλη και είδα αυτό» με ψήγματα αυταρέσκειας. Φίλος από το forum προσπαθούσε να με πείσει να ακολουθήσω σε ταξίδι στην PyongYang. Δεν ήθελα λίγο πολύ για τους παραπάνω λόγους. Μετά την ανάγνωση και την εμπειρία της «Ανατροπής», άλλαξε κάτι μέσα μου καθώς το Γαλάτσι, η Μπραΐλα που ακολουθεί και η Οδησσός, ανήκουν ξανά στους προορισμούς που θέλω να ξανά επισκεφτώ για να τριγυρίσω ξανά στους δρόμους τους. Το κέντρο τους εκεί που τίποτα δεν έχει αλλάξει απλώς δεν του ζούσα όπως έπρεπε.
Κατά την ανάγνωση, ο νους μου πάντα ταξίδευε στα ακριβή σημεία που περιγράφονταν. Στην Οδησσό, το Γαλάτσι και την Μπραΐλα. Στο Γαλάτσι μάλιστα παρέμεινα για ένα χρόνο για δουλειές. Σχεδόν κάθε βδομάδα, θα περνούσα και από την Μπραΐλα για διάφορες υποχρεώσεις. Την Οδησσό την είδα φευγαλέα μέσα σε ένα εικοσιτετράωρο. Περπάτησα όμως σε όλους τους δρόμους που αναφέρονταν στο ανάγνωσμα. Όπου με πήγαινε ο Θωμάς και η Ελένη, ακολουθούσα νοερά κι εγώ καθώς το κέντρο της πόλης δεν πρέπει να έχει αλλάξει ιδιαίτερα από εκείνα τα χρόνια. Ποτέ δεν είχα σκεφτεί να αποτυπώσω εκείνες τις εικόνες μέχρι τώρα.
Θα αρχίσω το οδοιπορικό με το πιο προσφιλές σε εμένα, αν και ο Θωμάς δεν πέρασε από εδώ. Γαλάτσι, μια πόλη 300.000 κατοίκων, έβδομη μεγαλύτερη στην χώρα. Αν όλα ξεκινάνε με την πρώτη εντύπωση, η πόλη χάνει κατά κράτος. Με την τεράστια χαλυβουργική της Mittal Steel στα δυτικά της να ξερνάει βρωμερά καυσαέρια με αποπνικτική μυρωδιά θειαφιού, επιβάλλεται στον χώρο. Μπορεί να έχει τοποθετηθεί στρατηγικά σε εκείνη την θέση μετά από σαράντα μελέτες ανεμουρίων, το μοντέλο όμως δεν δουλεύει πάντα. Υπήρχαν μέρες που όλοι επιστρέφαμε στα σπίτια μας από την δουλειά βιαστικά ώστε να κλείσουμε τα ανοιχτά παράθυρα του σπιτιού. Δεν έλειπαν μάλιστα οι φορές που προνοούσα να κρατάω κλειστά τα παράθυρα του σαλονιού ώστε να έχω την εναλλακτική του να κοιμηθώ εκεί σε περίπτωση που το υπνοδωμάτιο έζεχνε. Δεν φτάνουν όμως μόνο αυτά για την αρχική εικόνα. Η Brailei, κεντρική οδός εισόδου στην πόλη, είναι εντελώς άσχημη και αδιάφορη. Τα ίδια και για την παλιά εθνική που σε περνούσε από το κέντρο της Μπραΐλας και σε βάζει περίπου στο ίδιο σημείο του Γαλατσίου. Εμμέσως ευθύνονται για τούτη την κατάντια ο Δούναβης, το λιμάνι αλλά και η λίμνη Bratets στα βόρεια της πόλης που δεν επέτρεψαν την ομαλή ανάπτυξη του κέντρου της πόλης προς όλες τις κατευθύνσεις αλλά προς μόνο μία. Δυτικά προς την Mittal steel. Μετά όμως από 5 χιλιόμετρα με φαρδιές λεωφόρους με μεγάλα πεζοδρόμια και πρασιές, φτάνουμε στο Hotel Galati. Από κει συνεχίζει στα αριστερά η Domneasca, ο δρόμος, υπόδειγμα της πόλης. Ξεκινάει από τον Δούναβη και ανεβαίνει μέχρι τις βόρειες άκρες της πόλης όπου συναντάει την Traian, ένας ακόμα ενδιαφέρον και αυθεντικός δρόμος της πόλης. Περπατώντας την Domneasca εκείνο τον καιρό, δεν ήταν τίποτε άλλο για εμένα από έναν κατάφυτο άξονα με κάποια κτίρια, λαμπρές εξαιρέσεις, τα οποία όμως δεν μπορούσαν να αλλάξουν την γνώμη μου για τούτη την άσχημη πόλη. Ίσως επειδή έχουμε ζυμωθεί θα αναζητούμε συγκεκριμένα πράγματα σε κάθε προορισμό μας. Το μοναδικό, το ιδιαίτερο, κάτι για να το φωτογραφίσουμε και να πούμε «να, ορίστε, ταξίδεψα στην τάδε πόλη και είδα αυτό» με ψήγματα αυταρέσκειας. Φίλος από το forum προσπαθούσε να με πείσει να ακολουθήσω σε ταξίδι στην PyongYang. Δεν ήθελα λίγο πολύ για τους παραπάνω λόγους. Μετά την ανάγνωση και την εμπειρία της «Ανατροπής», άλλαξε κάτι μέσα μου καθώς το Γαλάτσι, η Μπραΐλα που ακολουθεί και η Οδησσός, ανήκουν ξανά στους προορισμούς που θέλω να ξανά επισκεφτώ για να τριγυρίσω ξανά στους δρόμους τους. Το κέντρο τους εκεί που τίποτα δεν έχει αλλάξει απλώς δεν του ζούσα όπως έπρεπε.
Attachments
-
114,2 KB Προβολές: 98