thanosth
Member
- Μηνύματα
- 3.456
- Likes
- 7.857
- Επόμενο Ταξίδι
- Θάσος με ιστιοπλοϊκό!
- Ταξίδι-Όνειρο
- Happy Slam, AO
Ηταν μια βόλτα που χρόνια πολλά ήθελα να την κάνω. Την τελευταία φορά που την έκανα ήταν κάποιες δεκαετίες πριν, μικρό παιδί μαζί με τους γονείς που σχεδόν τιποτα δεν θυμόμουν απο αυτή. Υπάρχουν μόνο κάποιες ξεθωριασμένες φωτογραφίες που μου την θυμίζουν.
Ετσι λοιπόν με αφορμή την συνάντηση που έγινε στην Αθήνα των γερμανόφιλων του τράβελστορις η βόλτα στην Ακρόπολη πήρε σάρκα κ οστά την περασμένη προ του Πάσχα Κυριακή στις 11.30 το πρωϊ.
Το ραντεβού δόθηκε κάπου στην είσοδο της αρχής της Δ. Αρεοπαγίτου, εκεί κοντα στην μικρή πλατειούλα του Μακρυγιάννη.
Με το που φτάνουμε στην είσοδο, συναντάμε μια μικρούλικη ουρά. Ευτυχως δεν ήταν μεγάλη...
Αλλά φαντάζομαι τι θα γινεται τους επομενους μήνες. Ως επι το πλειστον αλλοδαποί οι σημερινοί επισκέπτες του ιερού βράχου. Εκείνη τη στιγμή σκέφτηκα το θέμα που συζητάμε εδώ στο φόρουμ για την ονλάιν αγορά εισιτηρίου σε πολύ μεγάλης επισκεψιμότητας αξιοθέατα. Υπάρχει κάτι τέτοιο για την Ελλάδα και την Ακρόπολη φερ ειπείν; Το αντίτιμο του εισιτηρίου ήταν 12Ε και ίσχυε για μια εβδομάδα οπως ενημερώθηκα εκ των υστέρων. Μπορεί με αυτο το εισιτήριο να επισκεφτεί κανείς όχι μόνο τον βράχο της Ακρόπολης αλλά και μερικά άλλα αρχαιολογικά αξιοθέατα της ευρύτερης περιοχής! Συγκεκριμένα το εισιτήριο ισχύει για: Ακρόπολη Αθηνών, Αρχαία Αγορά Αθηνών - Άρειος Πάγος, Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού, Βόρεια κλιτύς Ακροπόλεως, Κεραμεικός, Μουσείο Ακροπόλεως, Μουσείο Αρχαίας Αγοράς Αθηνών, Νότια Κλιτύς Ακροπόλεως Αθηνών, Ολυμπιείο, Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών
Ο καιρός ήταν ελαφρά συννεφιασμένος η θερμοκρασία γύρω στους 15 βαθμούς. Με κοντομάνικη μπλούζα, ελαφρύ για τρέκινγκ μπουφανάκι, παντελόνι σκουρόχρωμο για τρέκινγκ, αθλητικά για τζόκινγκ παπούτσια και 2 μικρα μπουκαλάκια νερό και την μικρή νικον κομπακτ φωτογραφική μηχανή στο σακίδιο, με καπελάκι κ γυαλιά ηλίου αρχίσαμε σιγά σιγα να ανηφορίζουμε προς τον βράχο της ακρόπολης.
Η άτυπη ξεναγός από το σάιτ του υπουργείου Πολιτισμού (http://odysseus.culture.gr/h/3/gh352.jsp?obj_id=2384) Ιωάννα Βενιέρη μας ενημερώνει για την Ακροπολη:
1η στάση στον μικρό ανηφορικό χωματοδρομάκι είναι το μικρό θέατρο του Διονύσου με φόντο από πίσω τον βράχο.
Μετά από μερικές γουλιές δροσιστικού νερού η Ακρόπολη Ανάβασις συνεχίστηκε.
Η επόμενη στάση ήταν στην αριστερή πλευρά του στενού χωματόδρομου με πανοραμική θέα το γνωστό από τις συναυλίες και οχι μόνο Ηρώδειο. Η φωτογραφική μηχανή αρχισε σιγά σιγά να δουλεύει ασταμάτητα... Τριγυρω κάθε λογής τουρίστες: Ασιάτες Αμερικάνοι Ιταλοί Ισπανοί και λοιποί αλλοδαποί. Απο καμιά φορά ακουγόταν κ καμια ελληνική λέξη... Σε αυτό το σημείο ο ήλιος μας βαρούσε αλύπητα! Αν συνεχιζόταν έτσι κ στην συνέχεια την ηλίαση δεν την γλυτώναμε.
Καθώς προχωρούσαμε κάποια στιγμή φτάνουμε στα σκαλιά στα Προπύλαια του Παρθενώνα...
Εκεί να δείτε κοόοοοσμο... 2-3 πολυάριθμα γκρουπ απο Ιταλούς μεσήλικες να περιμένουν τις οδηγίες των ξεναγών τους. Επαθα ενα μικρό σοκ. Αν ειναι ετσι εδώ με τόσο πολύ κόσμο τι θα δούμε παραπέρα;
Η εισοδος προς τον Παρθενώνα άκρως εντυπωσιακή με τους κίονες δεξιά κ αριστερά μας να στέκονται ετσι αγέρωχα, στο πέρασμα τόσων αιώνων. Και με κατεύθυνση τον Παρθενώνα ξαφνικά γυρνάω προς τα πίσω και απολαμβάνω μία υπέροχη θέα προς τον αττικο ουρανό κ από κάτω το Θησείο... Υπέροχες εικόνες και μοναδικές και ο Παρθενώνας ήταν προ των Πυλών!
Η αρχαιολόγος του υπουργείου Ιωάννα Βενιέρη μας ενημερώνει σχετικα με τα Προπύλαια:
Και ξαφνικά κάπου εκει στα δεξιά μας ξεπρόβαλλε αυτο το μοναδικό της ανθρωπότητας αρχαιολογική μνημείο. Ημασταν στην βορειοδυτική του πλευρά. Ενα μνημείο για το οποίο χιλιάδες επι χιλιαδων επισκέπτες κάνουν μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα για να ερθουν να το δουνε να το θαυμάσουνε να το φωτογραφήσουν και να το αφηγηθούνε στους αγαπημένους τους ανθρώπους που δεν έχουν αυτή την τύχη.
Η κ. Βενιέρη μας ενημερώνει για τον Παρθενώνα τα κατωθι:
Αφού βγάλαμε μερικές κλασσικές αναμνηστικές φωτογραφίες κινηθήκαμε περιμετρικά του ξακουστού αυτού ναού. Από την δεξιά πλευρά απολαύσαμε την υπέροχη θέα προς το λόφο του Φιλοπάππου, τις στήλες του Ολυμπίου Διός και το Παναθηναϊκό Στάδιο. Ευτυχώς ο ήλιος μας λυπήθηκε κάπως κ δεν μας ...πυροβολούσε με τις ακτίνες τους συν οτι ο Αίολος αποφάσισε λίγο να μας δροσίσει με το απαλό κ απολαυστικό αεράκι του... Ετσι τα 2 μπουκαλάκια νερού δεν καταναλώθηκαν γρήγορα.
Σιγά σιγά κατευθυνθήκαμε προς την πίσω πλευρά του Παρθενώνα.
Κάναμε ενα μικρό τάιμ άουτ εκει στο μουσειο πίσω ακριβώς απο τον Παρθενώνα κάνονταις μεταξύ άλλων κ διάφορα φωτογραφικά πειράματα.
Στην συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς της ακρη της Ακροπολης. εκεί που δεσπόζει μια υπερυψωμένη ελληνική σημαία. Αυτη τη σημαία που απο οσο θυμαμαι ο Μανώλης Γλέζος την ύψωσε επι γερμανικής κατοχής αποδυκνύοντας οτι αυτός ο λαός δεν υποτάσσεται σε ξένους κατακτητές....Μόνο στον κακό του εαυτό!
Αφου σταθήκαμε εκει για μερικά λεπτά με πολλούς αλλους επισκέπτες βγαλαμε τις απαραιτητες φωτογραφίες, πήραμε κ τηλέφωνα σε φίλους μακρυνούς κ αρχίσαμε την αντιστροφη πορεία... Στα δεξιά μας θαυμάσαμε την ωραία θέα προς τον Λυκαββητό με τα γραφικά σπιτάκια ακριβώς απο κάτω μας, ξέχασα κ πως τα λένε: Αφανιώτικα νομίζω;...
Καθώς προχωρούσαμε στα αριστερά μας ο Παρθενώνας ενα μεγάλο εργοτάξιο. Ενας μεγάλος ασπρος γερανός διπλα στους κίονες αποδύκνυε του λόγου το αληθές. Τέτοιος γερανός υπήρχε και απο την άλλη πλευρά! Γενικά όλο το μνημείο είναι ενα εργοτάξιο που σχετίζεται με την αναστύλωσή του
Επόμενο μνημείο που αντικρύσαμε στην μεσημεριάτικη κ αξέχαστη αυτή βόλτα ήταν το Ερέχθειο με τις δεσπόζουσες κ πασίγνωστες Καρυάτιδες. Και εδώ βγήκαν οι κλασσικές φωτογραφίες για σουβενίρ!!! Ο κόσμος φυσικά αυξάνονταν κ πλήθαινε!!! Οι κίονες κ εδω επιβλητικοί οπως οι Καρυάτιδες.
Για το μνημειο αυτό η κ. Βενιέρη μας ενημερώνει:
Μετά και από αυτή την μικρή στάση στο Ερέχθειο αρχισε η Ακρόπολης κατάβασης.
Τα ποδαράκια μας άρχισαν να διαμαρτύρονται στον εγκέφαλό μας. “Θέλουμε κάθισμα. Θέλουμε να καθήσουμε” σαν να έλεγαν. Και το σώμα μας “θέλουμε καφέ”
Ετσι η κυριακάτικη αυτή βόλτα στον ιερό βράχο της Ακρόπολης έφτασε στο τέλος της για να συνεχιστεί στην Πλάκα με μια μεγάλη στάση στο καφέ της Μελίνας.
Η μίνι αυτή βόλτα στην Πλάκα θα καταγραφεί οσονούπω σε ξεχωριστή μίνι ιστορία!
Και τώρα μετά την κυρικάτικη αυτή βόλτα στον ιερό βράχο της Ακρόπολης ακολουθει και το σχετικό ταξιδιωτικοφωτογραφικό ντοκιμαντέρ!
Καλή σας διασκέδαση!
Ετσι λοιπόν με αφορμή την συνάντηση που έγινε στην Αθήνα των γερμανόφιλων του τράβελστορις η βόλτα στην Ακρόπολη πήρε σάρκα κ οστά την περασμένη προ του Πάσχα Κυριακή στις 11.30 το πρωϊ.
Το ραντεβού δόθηκε κάπου στην είσοδο της αρχής της Δ. Αρεοπαγίτου, εκεί κοντα στην μικρή πλατειούλα του Μακρυγιάννη.
Με το που φτάνουμε στην είσοδο, συναντάμε μια μικρούλικη ουρά. Ευτυχως δεν ήταν μεγάλη...
Αλλά φαντάζομαι τι θα γινεται τους επομενους μήνες. Ως επι το πλειστον αλλοδαποί οι σημερινοί επισκέπτες του ιερού βράχου. Εκείνη τη στιγμή σκέφτηκα το θέμα που συζητάμε εδώ στο φόρουμ για την ονλάιν αγορά εισιτηρίου σε πολύ μεγάλης επισκεψιμότητας αξιοθέατα. Υπάρχει κάτι τέτοιο για την Ελλάδα και την Ακρόπολη φερ ειπείν; Το αντίτιμο του εισιτηρίου ήταν 12Ε και ίσχυε για μια εβδομάδα οπως ενημερώθηκα εκ των υστέρων. Μπορεί με αυτο το εισιτήριο να επισκεφτεί κανείς όχι μόνο τον βράχο της Ακρόπολης αλλά και μερικά άλλα αρχαιολογικά αξιοθέατα της ευρύτερης περιοχής! Συγκεκριμένα το εισιτήριο ισχύει για: Ακρόπολη Αθηνών, Αρχαία Αγορά Αθηνών - Άρειος Πάγος, Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού, Βόρεια κλιτύς Ακροπόλεως, Κεραμεικός, Μουσείο Ακροπόλεως, Μουσείο Αρχαίας Αγοράς Αθηνών, Νότια Κλιτύς Ακροπόλεως Αθηνών, Ολυμπιείο, Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών
Ο καιρός ήταν ελαφρά συννεφιασμένος η θερμοκρασία γύρω στους 15 βαθμούς. Με κοντομάνικη μπλούζα, ελαφρύ για τρέκινγκ μπουφανάκι, παντελόνι σκουρόχρωμο για τρέκινγκ, αθλητικά για τζόκινγκ παπούτσια και 2 μικρα μπουκαλάκια νερό και την μικρή νικον κομπακτ φωτογραφική μηχανή στο σακίδιο, με καπελάκι κ γυαλιά ηλίου αρχίσαμε σιγά σιγα να ανηφορίζουμε προς τον βράχο της ακρόπολης.
Η άτυπη ξεναγός από το σάιτ του υπουργείου Πολιτισμού (http://odysseus.culture.gr/h/3/gh352.jsp?obj_id=2384) Ιωάννα Βενιέρη μας ενημερώνει για την Ακροπολη:
Στο βραχώδη λόφο της Ακρόπολης, που δεσπόζει στο κέντρο της σύγχρονης Αθήνας, βρισκόταν το σπουδαιότερο και μεγαλοπρεπέστερο ιερό της αρχαίας πόλης, αφιερωμένο, κατά κύριο λόγο, στην προστάτιδα θεά της, την Αθηνά. Με τον ιερό αυτό χώρο σχετίζονται οι σημαντικότεροι μύθοι της αρχαίας Αθήνας, οι μεγάλες θρησκευτικές εορτές, οι παλαιότερες λατρείες της πόλης αλλά και ορισμένα από τα καθοριστικά για την ιστορία της γεγονότα. Τα μνημεία της Ακρόπολης, αρμονικά συνδυασμένα με το φυσικό περιβάλλον, αποτελούν μοναδικά αριστουργήματα της αρχαίας αρχιτεκτονικής, που εκφράζουν πρωτοποριακούς συσχετισμούς ρυθμών και τάσεων της κλασικής τέχνης και επηρέασαν την πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία για πολλούς αιώνες αργότερα. Η Ακρόπολη του 5ου αι. π.Χ. αποδίδει με τον τελειότερο τρόπο το μεγαλείο, τη δύναμη και τον πλούτο της Αθήνας στην εποχή της μαγαλύτερης ακμής της, το ''χρυσό αιώνα'' του Περικλή.
Ο λόφος επιλέχθηκε ήδη από τα νεολιθικά χρόνια (4000/3500-3000 π.Χ.) ως τόπος εγκατάστασης των κατοίκων της περιοχής. Κατάλοιπα εγκατάστασης της Πρώιμης και Μέσης Εποχής του Χαλκού εντοπίσθηκαν στην περιοχή του Ερεχθείου. Κατά το 13ο αι. π.Χ., ο βράχος τειχίσθηκε και αποτέλεσε την έδρα του τοπικού ηγεμόνα. Τμήματα αυτού του τείχους, που αναφέρεται συνήθως ως ''κυκλώπειο'', σώζονται αποσπασματικά ανάμεσα στα μεταγενέστερα μνημεία και η πορεία του μπορεί να αποκατασταθεί με σχετική ακρίβεια. Τον 8ο αι. π.Χ. η Ακρόπολη απέκτησε για πρώτη φορά τον αποκλειστικά ιερό της χαρακτήρα με την καθιέρωση της λατρείας της Αθηνάς Πολιάδος. Η θεά είχε το δικό της ναό, στη βορειοανατολική πλευρά του λόφου. Στα μέσα του 6ου αι. π.Χ., την εποχή που τύραννος της Αθήνας ήταν ο Πεισίστρατος, το ιερό απέκτησε μεγάλη αίγλη. Καθιερώθηκαν τα Παναθήναια, η μεγαλύτερη γιορτή των Αθηναίων προς τιμή της θεάς και ιδρύθηκαν τα πρώτα μνημειακά κτήρια και οι ναοί για τη λατρεία της, μεταξύ των οποίων, ο λεγόμενος ''Αρχαίος ναός'' και ο Εκατόμπεδος, πρόδρομος του Παρθενώνα. Τότε κατασκευάσθηκε το ιερό της Βραυρωνίας Αρτέμιδος και έγινε η πρώτη προσπάθεια για τη διαμόρφωση μνημειακού προπύλου του χώρου. Οι πιστοί αφιέρωναν στο ιερό πολυάριθμα και πλούσια αναθήματα, όπως ήταν οι μαρμάρινες κόρες και οι ιππείς, τα χάλκινα και πήλινα αγαλμάτια και τα αγγεία, πολλά από τα οποία συνοδεύονταν από επιγραφές, που βεβαιώνουν τη σημασία που είχε η λατρεία της Αθηνάς κατά την αρχαϊκή περίοδο. Μετά τη νίκη εναντίον των Περσών στο Μαραθώνα, το 490 π.Χ., οι Αθηναίοι επιχείρησαν να κτίσουν ένα πολύ μεγαλύτερο ναό στη θέση του Παρθενώνα, γνωστό ως Προπαρθενώνα. Αυτός ο ναός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, γιατί το 480 π.Χ., οι Πέρσες εισέβαλαν στην Αττική, λεηλάτησαν την Ακρόπολη και πυρπόλησαν τα μνημεία. Μετά την αποχώρηση των εχθρών, οι Αθηναίοι ενταφίασαν το γλυπτό διάκοσμο των κατεστραμμένων ναών καθώς και όσα αναθήματα είχαν διασωθεί, γεμίζοντας τις φυσικές κοιλότητες του εδάφους και διαμορφώνοντας με αυτό τον τρόπο τεχνητά άνδηρα στο χώρο του ιερού. Η Ακρόπολη οχυρώθηκε με νέο τείχος, αρχικά από το Θεμιστοκλή (στη βόρεια πλευρά) και στη συνέχεια από τον Κίμωνα (στη νότια πλευρά). Μάλιστα, στο βόρειο τμήμα του τείχους ενσωματώθηκαν αρχιτεκτονικά μέλη των κατεστραμμένων ναών, που φαίνονται μέχρι σήμερα από την αρχαία Αγορά και από τη βόρεια πλευρά της πόλης.
Στα μέσα του 5ου αι. π.Χ., την εποχή που μεταφέρθηκε στην Ακρόπολη η έδρα της Αθηναϊκής Συμμαχίας και η Αθήνα ήταν το σημαντικότερο κέντρο του πνευματικού κόσμου, τέθηκε σε εφαρμογή, με πρωτοβουλία του Περικλή, ένα μεγαλεπίβολο οικοδομικό πρόγραμμα που διήρκεσε όλο το β΄ μισό του 5ου αι. π.Χ. Για την εκτέλεσή του εργάσθηκαν πολλοί άνθρωποι, Αθηναίοι και ξένοι, ελεύθεροι και δούλοι, με ημερομίσθιο μία δραχμή. Τότε οικοδομήθηκαν, με την επίβλεψη των ικανότερων καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων και γλυπτών, τα σημαντικότερα μνημεία που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης: ο Παρθενώνας, τα Προπύλαια, το Ερέχθειο και ο ναός της Αθηνάς Νίκης. Οι ναοί στη βόρεια πλευρά και στο κέντρο του βράχου στέγαζαν κυρίως τις αρχαιότερες λατρείες των Αθηναίων και τις λατρείες των Ολυμπίων θεών, ενώ η Αθηνά λατρευόταν πια με όλες τις ιδιότητές της που σχετίζονταν με την πόλη, ως Πολιάς, προστάτιδα της πόλης, ως Παρθένος, Παλλάς, Πρόμαχος, θεά του πολέμου, Εργάνη, θεά της χειρωνακτικής εργασίας, και ως Νίκη. Μετά το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου, το 404 π.Χ., και έως τον 1ο αι. π.Χ., πάνω στον ιερό βράχο της Ακρόπολης δεν οικοδομήθηκαν άλλα σημαντικά μνημεία. Το 27 π.Χ., στα ανατολικά του Παρθενώνα κτίσθηκε μικρός ναός αφιερωμένος στο Ρωμαίο αυτοκράτορα Αύγουστο και στη Ρώμη. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ κατά τη ρωμαϊκή περίοδο σε άλλα ελληνικά ιερά έγιναν σοβαρές λεηλασίες και καταστροφές, η Ακρόπολη διατήρησε την παλαιά της αίγλη και εξακολούθησε να συγκεντρώνει τα πλούσια αφιερώματα των πιστών. Η τελευταία επέμβαση στο χώρο έγινε μετά την επιδρομή των Ερούλων τον 3ο αι. μ.Χ., οπότε κατασκευάσθηκε οχυρωματικό τείχος με δύο πύλες στη δυτική πλευρά, από τις οποίες η μία, η δυτική, σώζεται μέχρι σήμερα και είναι γνωστή με το όνομα Beule, από το όνομα του Γάλλου αρχαιολόγου που έκανε έρευνες στο χώρο το 19ο αιώνα.
Στους επόμενους αιώνες τα μνημεία της Ακρόπολης υπέστησαν σοβαρές βλάβες από φυσικά αίτια ή από ανθρώπινες επεμβάσεις. Με την επικράτηση του χριστιανισμού και ιδιαίτερα από τον 6ο αι. μ.Χ., τα μνημεία μετατράπηκαν σε χριστιανικές εκκλησίες. Ο Παρθενώνας αφιερώθηκε στην Παρθένο Μαρία, που στη συνέχεια ονομάσθηκε Παναγιά η Αθηνιώτισσα, ενώ στα τέλη του 11ου αιώνα αποτέλεσε τη μητρόπολη της Αθήνας. Το Ερέχθειο είχε μετατραπεί σε ναό του Σωτήρος ή της Θεοτόκου, ο ναός της Αθηνάς Νίκης σε εκκλησάκι και τα Προπύλαια σε επισκοπική κατοικία. Ο βράχος της Ακρόπολης αποτελούσε το φρούριο της πόλης. Κατά την περίοδο της Φραγκοκρατίας (1204-1456), τα Προπύλαια μετατράπηκαν σε ανάκτορο των Φράγκων ηγεμόνων, ενώ στην Τουρκοκρατία (1456-1833) η Ακρόπολη και πάλι έγινε το φρούριο της πόλης, όπου κατοικούσε ο Τούρκος φρούραρχος. Το 1687, κατά τη διάρκεια του Β΄ Ενετοτουρκικού πολέμου, ο λόφος πολιορκήθηκε από τον Φ. Μοροζίνι και στις 26 Σεπτεμβρίου 1687, μία βόμβα των Ενετών ανατίναξε τον Παρθενώνα που είχε μετατραπεί σε πυριτιδαποθήκη. Η επόμενη σοβαρή καταστροφή στα μνημεία σημειώθηκε μεταξύ των ετών 1801-1802, με τη διαρπαγή του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα από το λόρδο Έλγιν και την αφαίρεση γλυπτών από το ναό της Αθηνάς Νίκης και το Ερέχθειο. Η Ακρόπολη πέρασε οριστικά στην κυριαρχία των Ελλήνων το 1822 και πρώτος φρούραρχός της ορίσθηκε ο Οδυσσέας Ανδρούτσος.
Μετά την απελευθέρωση, τα μνημεία της Ακρόπολης τέθηκαν υπό τη μέριμνα του νέου ελληνικού κράτους. Οι πρώτες ανασκαφές στο βράχο έγιναν ανάμεσα στα έτη 1835 και 1837. Η μεγάλη συστηματική ανασκαφή της Ακρόπολης διεξήχθη το διάστημα 1885-1890 από τον Παναγιώτη Καββαδία, ενώ στις αρχές του 20ού αιώνα έγιναν οι πρώτες εκτεταμένες αναστηλωτικές εργασίες από τον Ν. Μπαλάνο. Το 1975 συστάθηκε η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως που έχει ως στόχο τη μελέτη και τη διεξαγωγή μεγάλης κλίμακας στερεωτικών και αναστηλωτικών έργων, που συνεχίζονται μέχρι σήμερα σε συνεργασία με την Υπηρεσία Αναστήλωσης Μνημείων Ακροπόλεως και την Α΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμο
1η στάση στον μικρό ανηφορικό χωματοδρομάκι είναι το μικρό θέατρο του Διονύσου με φόντο από πίσω τον βράχο.
Μετά από μερικές γουλιές δροσιστικού νερού η Ακρόπολη Ανάβασις συνεχίστηκε.
Η επόμενη στάση ήταν στην αριστερή πλευρά του στενού χωματόδρομου με πανοραμική θέα το γνωστό από τις συναυλίες και οχι μόνο Ηρώδειο. Η φωτογραφική μηχανή αρχισε σιγά σιγά να δουλεύει ασταμάτητα... Τριγυρω κάθε λογής τουρίστες: Ασιάτες Αμερικάνοι Ιταλοί Ισπανοί και λοιποί αλλοδαποί. Απο καμιά φορά ακουγόταν κ καμια ελληνική λέξη... Σε αυτό το σημείο ο ήλιος μας βαρούσε αλύπητα! Αν συνεχιζόταν έτσι κ στην συνέχεια την ηλίαση δεν την γλυτώναμε.
Καθώς προχωρούσαμε κάποια στιγμή φτάνουμε στα σκαλιά στα Προπύλαια του Παρθενώνα...
Εκεί να δείτε κοόοοοσμο... 2-3 πολυάριθμα γκρουπ απο Ιταλούς μεσήλικες να περιμένουν τις οδηγίες των ξεναγών τους. Επαθα ενα μικρό σοκ. Αν ειναι ετσι εδώ με τόσο πολύ κόσμο τι θα δούμε παραπέρα;
Η εισοδος προς τον Παρθενώνα άκρως εντυπωσιακή με τους κίονες δεξιά κ αριστερά μας να στέκονται ετσι αγέρωχα, στο πέρασμα τόσων αιώνων. Και με κατεύθυνση τον Παρθενώνα ξαφνικά γυρνάω προς τα πίσω και απολαμβάνω μία υπέροχη θέα προς τον αττικο ουρανό κ από κάτω το Θησείο... Υπέροχες εικόνες και μοναδικές και ο Παρθενώνας ήταν προ των Πυλών!
Η αρχαιολόγος του υπουργείου Ιωάννα Βενιέρη μας ενημερώνει σχετικα με τα Προπύλαια:
Τα Προπύλαια της Ακρόπολης των Αθηνών κτίσθηκαν στη δυτική πλευρά του βράχου, στη θέση όπου τοποθετείται και η πύλη του οχυρού της μυκηναϊκής ακρόπολης. Γύρω στα μέσα του 6ου αι. π.Χ., την εποχή των Πεισιστρατιδών, και ενώ ο χώρος είχε ήδη διαμορφωθεί σε ιερό αφιερωμένο στη θεά Αθηνά, κτίσθηκε το πρώτο πρόπυλο. Ένα νέο πρόπυλο κατασκευάσθηκε μεταξύ των ετών 510-480 π.Χ., αλλά καταστράφηκε από τους Πέρσες το 480 π.Χ. Μετά τα Περσικά επισκευάσθηκε ή ξαναοικοδομήθηκε κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του προγράμματος τειχισμού της Ακρόπολης, από το Θεμιστοκλή και τον Κίμωνα. Τα μνημειώδη Προπύλαια των κλασικών χρόνων, που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης, αποτελούν μέρος του μεγαλεπίβολου οικοδομικού προγράμματος που συντελέσθηκε στην Ακρόπολη από τον Περικλή. Κτίσθηκαν μεταξύ των ετών 437-432 π.Χ., μετά την ολοκλήρωση του Παρθενώνα, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Μνησικλή. Το αρχικό σχέδιο του οικοδομήματος ήταν πρωτοποριακό από αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική άποψη, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ στο σύνολό του.
Το οικοδόμημα έχει κατασκευασθεί κυρίως από πεντελικό μάρμαρο και χωρίζεται σε τρία τμήματα. Το κεντρικό ορθογώνιο τμήμα είναι το κυρίως πρόπυλο. Στην ανατολική και δυτική όψη έχει δύο εξάστυλες στοές δωρικού ρυθμού, μεταξύ των οποίων παρεμβάλλεται εγκάρσιος τοίχος με πέντε θύρες. Η δίοδος προς την Ακρόπολη γινόταν από την κεντρική θύρα, που πλαισιώνεται, μεταξύ της δυτικής στοάς και του εγκάρσιου τοίχου, από τρεις κίονες ιωνικού ρυθμού σε κάθε πλευρά. Το κεντρικό οικοδόμημα ακολουθούσε την ανωφέρεια του εδάφους και η ανατολική στοά βρισκόταν ψηλότερα από τη δυτική, το ίδιο και η αετωματική στέγη, ενώ τα δύο πλευρικά οικοδομήματα ήταν χαμηλότερα. Το πρόβλημα της ανωφέρειας του εδάφους αντιμετωπιζόταν και στο εσωτερικό του κτηρίου, με βαθμίδες που υπήρχαν στην πρόσοψη και στον εγκάρσιο τοίχο. Η βόρεια πτέρυγα των Προπυλαίων αποτελείται από ένα δωμάτιο, γνωστό από την περιγραφή του περιηγητή Παυσανία ως Πινακοθήκη (1.22.6), επειδή η αίθουσα ήταν κοσμημένη με ζωγραφικούς πίνακες, ανάμεσα στους οποίους και έργα των ζωγράφων Πολυγνώτου και Αγλαοφώντος. Μπροστά του έχει μία μικρή δωρική στοά από τρεις κίονες και η είσοδος σε αυτό γινόταν από πόρτα που πλαισιώνεται από δύο παράθυρα. Σύμφωνα με ορισμένους μελετητές, η αίθουσα αυτή ήταν χώρος ανάπαυσης ή εστιάσεων των επισκεπτών της Ακρόπολης και στο εσωτερικό της πιθανολογείται ότι υπήρχαν κλίνες. Η νότια πτέρυγα των Προπυλαίων αρχικά φαίνεται να σχεδιάσθηκε όμοια με τη βόρεια, η ύπαρξη, όμως, του προγενέστερου ιερού της Νίκης ανάγκασε τον αρχιτέκτονα να μην υλοποιήσει το αρχικό σχέδιο. Για το λόγο αυτό κατασκευάσθηκε μόνο μία στοά, σε αντιστοιχία με τη βόρεια, αποτελούμενη από τρεις κίονες. Από τη δυτική πλευρά της ήταν δυνατή η πρόσβαση στο ναό της Αθηνάς Νίκης. Το αρχικό σχέδιο του οικοδομήματος φαίνεται ότι προέβλεπε την κατασκευή πλευρικών δωματίων και στην ανατολική πλευρά, αυτά, όμως, δεν κατασκευάσθηκαν ποτέ.
Η μορφή των Προπυλαίων παρέμεινε ίδια μέχρι την παλαιοχριστιανική περίοδο (4oς-7ος αι. μ.Χ.), οπότε η νότια πτέρυγα μετατράπηκε σε εκκλησία, ενώ τον 10ο αιώνα το κεντρικό τμήμα επίσης λειτούργησε ως εκκλησία αφιερωμένη στους Ταξιάρχες. Κατά τη διάρκεια της Φραγκοκρατίας (13-14ος αι.) τα Προπύλαια αποτέλεσαν την κατοικία του Φράγκου ηγεμόνα, και την ίδια εποχή, για την ενίσχυση της οχύρωσης της Ακρόπολης, στη δεξιά πτέρυγα του οικοδομήματος κατασκευάσθηκε ο πύργος, ο γνωστός ως Κουλάς, που δεν υπάρχει σήμερα. Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας (1458-1830) τα Προπύλαια έγιναν η έδρα του Τούρκου φρούραρχου. Το κεντρικό κτήριο χρησιμοποιήθηκε ως πυριτιδαποθήκη, χρήση στην οποία οφείλεται η πρώτη μεγάλη καταστροφή του μνημείου, που ανατινάχθηκε από έκρηξη το 1640. Μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους κατεδαφίστηκαν οι μεσαιωνικές και τουρκικές προσθήκες και έγιναν ανασκαφές στην περιοχή των Προπυλαίων. Αναστηλωτικές επεμβάσεις στο μνημείο πραγματοποιήθηκαν μεταξύ των ετών 1909 και 1917 από το μηχανικό Νικόλαο Μπαλάνο. Το σύγχρονο έργο αποκατάστασης των Προπυλαίων άρχισε το 1982, στο πλαίσιο του ευρύτερου αναστηλωτικού προγράμματος που πραγματοποιείται στην Ακρόπολη από το 1975 από την Υπηρεσία Αναστήλωσης Μνημείων Ακροπόλεως σε συνεργασία με την Α΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, υπό την επίβλεψη της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως.
Η κ. Βενιέρη μας ενημερώνει για τον Παρθενώνα τα κατωθι:
Ο ναός που οι Αθηναίοι αφιέρωσαν στην προστάτιδα της πόλης τους, Αθηνά Παρθένο, είναι το λαμπρότερο δημιούργημα της αθηναϊκής δημοκρατίας στην περίοδο της μεγάλης ακμής της και το αρτιότερο ως προς τη σύνθεση και την εκτέλεση από τα οικοδομήματα του Ιερού Βράχου. Κτίσθηκε κατά τα έτη 447-438 π.Χ., στο πλαίσιο του ευρύτερου οικοδομικού προγράμματος που συντελέσθηκε στην Ακρόπολη με πρωτοβουλία του Περικλή, και πάνω στη θέση παλαιότερων ναών αφιερωμένων στην Αθηνά. Ο Περίκλειος Παρθενών (Παρθενών ΙΙΙ) διαδέχθηκε έναν προηγούμενο ναό, το μαρμάρινο Προπαρθενώνα (Παρθενών ΙΙ), που άρχισε να κτίζεται μετά τη νίκη στο Μαραθώνα, περίπου το 490 π.Χ., αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ γιατί καταστράφηκε το 480 π.Χ. από τους Πέρσες. Αυτός με τη σειρά του είχε οικοδομηθεί στη θέση παλαιοτέρου ναού, του πρωταρχικού Παρθενώνα (Παρθενών Ι), που κτίσθηκε γύρω στο 570 π.Χ. Σήμερα ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει το μαρμάρινο Παρθενώνα των χρόνων του Περικλή, σχεδιασμένο από τον Ικτίνο με συνεργάτη τον Καλλικράτη. Την ευθύνη του γλυπτού διακόσμου και του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς, που βρισκόταν στο εσωτερικό του, καθώς και όλου του οικοδομικού προγράμματος του ναού, είχε ο διάσημος γλύπτης Φειδίας.
Πρόκειται για περίπτερο διπλό δωρικό ναό, που παρουσιάζει πολλά πρωτότυπα και μοναδικά στοιχεία στον αρχιτεκτονικό του σχεδιασμό. Έχει κυρίως ναό, ένα οπίσθιο διαμέρισμα στα δυτικά, πρόσταση στη δυτική και στην ανατολική πλευρά, και πτερό με 8 κίονες στη στενή πλευρά και 17 στη μακριά. Η διάμετρός τους ήταν ίδια με αυτή των κιόνων του Παρθενώνα ΙΙ, ώστε να αξιοποιηθούν τα μάρμαρα που είχαν ετοιμασθεί για εκείνους. Για την κατασκευή του ναού χρειάσθηκε να διαπλατυνθεί η στενή πλευρά του, αλλά χωρίς να απαιτηθούν μεγαλύτεροι κίονες. Το εσωτερικό του εκφράζει μία πρωτοποριακή αντίληψη, που συνδυάζει παλαιότερα και νέα στοιχεία: στο σηκό, όπου έμπαινε κανείς από τα ανατολικά, υπήρχε δίτονη δωρική κιονοστοιχία σε σχήμα Π και στο βάθος του ήταν τοποθετημένο το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, που παριστανόταν πάνοπλη, φέρνοντας με το δεξί της χέρι τη Νίκη στους Αθηναίους. Στο δυτικό διαμέρισμα, όπου φυλασσόταν ο θησαυρός της πόλης, τοποθετήθηκαν τέσσερις ιωνικοί κίονες. Η στέγη του ναού ήταν δίρριχτη, καλυμμένη με μαρμάρινα κεραμίδια. Στις άκρες των μακρών πλευρών της υπήρχαν μαρμάρινα ακροκέραμα σε σχήμα ανθεμίου και στις τέσσερις γωνίες μαρμάρινες ψευδοϋδρορρόες σε σχήμα λεοντοκεφαλών. Στις γωνίες των αετωμάτων είχαν τοποθετηθεί αγάλματα ως ακρωτήρια και στην κορυφή τους περίτεχνα μαρμάρινα ανθέμια μεγάλου μεγέθους. Τα αετώματα του ναού κοσμούνται με γλυπτές συνθέσεις εμπνευσμένες από τη ζωή της θεάς Αθηνάς. Στο ανατολικό εικονίζεται η γέννηση της θεάς από το κεφάλι του πατέρα της Δία με την παρουσία όλων των θεών του Ολύμπου και στο δυτικό η διαμάχη της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την κηδεμονία της πόλης των Αθηνών, με την παρουσία θεών, μυθικών βασιλέων και ηρώων της Αττικής. Οι 92 μετόπες, που εναλλάσσονται με τα τρίγλυφα, είναι τοποθετημένες πάνω από το επιστύλιο της εξωτερικής κιονοστοιχίας του ναού και κάτω από το γείσο. Είναι διακοσμημένες με ανάγλυφες παραστάσεις, τα παλαιότερα από τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα. Τα θέματα που απεικονίζουν προέρχονται από την ελληνική μυθολογία και αναπαριστούν μυθικές μάχες: στην ανατολική πλευρά παριστάνεται η Γιγαντομαχία, στη βόρεια ο Τρωικός πόλεμος, στη δυτική η Αμαζονομαχία και στη νότια η Κενταυρομαχία. Η ζωφόρος, ένα ακόμη ιωνικό στοιχείο που συνδυάζεται με το δωρικό ρυθμό, περιέτρεχε το επάνω μέρος του σηκού και των προστάσεων του ναού και το θέμα της διακόσμησής της ήταν η μεγαλοπρεπής πομπή των Παναθηναίων, της σημαντικότερης γιορτής των Αθηναίων προς τιμήν της θεάς Αθηνάς.
Ο Παρθενώνας διατήρησε αυτή τη μορφή μέχρι τον 5ο αι. μ.Χ., οπότε μετατράπηκε σε ναό αφιερωμένο αρχικά στην Αγία Σοφία και αργότερα στην Παναγία, ενώ στα χρόνια της Τουρκοκρατίας έγινε τζαμί. Το 1687, κατά την πολιορκία της Ακρόπολης από τον Μοροζίνι, ο Παρθενώνας ανατινάχθηκε από μία βόμβα των Ενετών και μεγάλο μέρος του κατέρρευσε, ενώ σοβαρές ζημιές υπέστη και στις αρχές του 19ου αιώνα, με τη διαρπαγή και λεηλασία του γλυπτού διάκοσμου του από το λόρδο Έλγιν, που είχε ως αποτέλεσμα μεγάλο μέρος των γλυπτών να βρίσκεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο. Οι πρώτες προσπάθειες για τη συντήρηση και αναστήλωση του Παρθενώνα σημειώθηκαν ήδη από το 1896-1900 και το 1922-1933 πραγματοποιήθηκε το δεύτερο πρόγραμμα αναστήλωσής του. Σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συντήρησης και αποκατάστασης του μνημείου, στο πλαίσιο του ευρύτερου αναστηλωτικού προγράμματος που πραγματοποιείται στην Ακρόπολη από το 1975 από την Υπηρεσία Αναστήλωσης Μνημείων Ακροπόλεως σε συνεργασία με την Α΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, υπό την επίβλεψη της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως.
Αφού βγάλαμε μερικές κλασσικές αναμνηστικές φωτογραφίες κινηθήκαμε περιμετρικά του ξακουστού αυτού ναού. Από την δεξιά πλευρά απολαύσαμε την υπέροχη θέα προς το λόφο του Φιλοπάππου, τις στήλες του Ολυμπίου Διός και το Παναθηναϊκό Στάδιο. Ευτυχώς ο ήλιος μας λυπήθηκε κάπως κ δεν μας ...πυροβολούσε με τις ακτίνες τους συν οτι ο Αίολος αποφάσισε λίγο να μας δροσίσει με το απαλό κ απολαυστικό αεράκι του... Ετσι τα 2 μπουκαλάκια νερού δεν καταναλώθηκαν γρήγορα.
Σιγά σιγά κατευθυνθήκαμε προς την πίσω πλευρά του Παρθενώνα.
Κάναμε ενα μικρό τάιμ άουτ εκει στο μουσειο πίσω ακριβώς απο τον Παρθενώνα κάνονταις μεταξύ άλλων κ διάφορα φωτογραφικά πειράματα.
Στην συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς της ακρη της Ακροπολης. εκεί που δεσπόζει μια υπερυψωμένη ελληνική σημαία. Αυτη τη σημαία που απο οσο θυμαμαι ο Μανώλης Γλέζος την ύψωσε επι γερμανικής κατοχής αποδυκνύοντας οτι αυτός ο λαός δεν υποτάσσεται σε ξένους κατακτητές....Μόνο στον κακό του εαυτό!
Αφου σταθήκαμε εκει για μερικά λεπτά με πολλούς αλλους επισκέπτες βγαλαμε τις απαραιτητες φωτογραφίες, πήραμε κ τηλέφωνα σε φίλους μακρυνούς κ αρχίσαμε την αντιστροφη πορεία... Στα δεξιά μας θαυμάσαμε την ωραία θέα προς τον Λυκαββητό με τα γραφικά σπιτάκια ακριβώς απο κάτω μας, ξέχασα κ πως τα λένε: Αφανιώτικα νομίζω;...
Καθώς προχωρούσαμε στα αριστερά μας ο Παρθενώνας ενα μεγάλο εργοτάξιο. Ενας μεγάλος ασπρος γερανός διπλα στους κίονες αποδύκνυε του λόγου το αληθές. Τέτοιος γερανός υπήρχε και απο την άλλη πλευρά! Γενικά όλο το μνημείο είναι ενα εργοτάξιο που σχετίζεται με την αναστύλωσή του
Επόμενο μνημείο που αντικρύσαμε στην μεσημεριάτικη κ αξέχαστη αυτή βόλτα ήταν το Ερέχθειο με τις δεσπόζουσες κ πασίγνωστες Καρυάτιδες. Και εδώ βγήκαν οι κλασσικές φωτογραφίες για σουβενίρ!!! Ο κόσμος φυσικά αυξάνονταν κ πλήθαινε!!! Οι κίονες κ εδω επιβλητικοί οπως οι Καρυάτιδες.
Για το μνημειο αυτό η κ. Βενιέρη μας ενημερώνει:
Το Ερέχθειο, κομψό οικοδόμημα με ιδιαίτερο χαρακτήρα και αρχιτεκτονική μορφή, βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του βράχου της Ακρόπολης. Οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 421-406 π.Χ., αντικαθιστώντας τον πρωιμότερο ναό, που βρισκόταν λίγο πιο νότια και ήταν αφιερωμένος στην Αθηνά Πολιάδα, το λεγόμενο ''Αρχαίο ναό''. Ο ναός αναφέρεται ως ''Ερέχθειο'' μόνο από τον Παυσανία (1.26.5) και η ονομασία αυτή σχετίζεται με το μυθικό βασιλιά των Αθηνών Ερεχθέα, που λατρευόταν αρχικά στη θέση αυτή. Από άλλες πηγές το οικοδόμημα συνήθως αναφέρεται απλώς ως ''ναός'' ή ''αρχαίος ναός''. Η ιδιόρρυθμη μορφή του οφείλεται εν μέρει στη διαμόρφωση του εδάφους, που είναι κατά 3 μ. ψηλότερο στο ανατολικό μέρος, αλλά και στις δύο κύριες λατρείες, που έπρεπε να στεγάσει σε δύο διαφορετικούς χώρους. Ο πρώτος ήταν αφιερωμένος στην Αθηνά Πολιάδα και καταλαμβάνει το ανατολικό τμήμα του κτηρίου, ενώ στο δυτικό τμήμα, που βρισκόταν σε χαμηλότερο επίπεδο, λατρευόταν ο Ποσειδώνας-Ερεχθέας και υπήρχαν βωμοί του Ηφαίστου και του Βούτου, αδελφού του Ερεχθέα. Εδώ κατοικούσε, σύμφωνα με το μύθο, και ο οικουρός όφις, το ιερό φίδι της Αθηνάς. Παράλληλα, στον ίδιο χώρο υπήρχαν και ορισμένα ιερά σημεία, που έπρεπε να προστατευθούν από το κτήριο, όπως ο τάφος του Κέκροπα και τα ίχνη που θύμιζαν την έριδα της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την κηδεμονία της πόλης.
Το οικοδόμημα έχει κατασκευασθεί από πεντελικό μάρμαρο, ενώ για τη ζωφόρο του χρησιμοποιήθηκε γκρίζα ελευσινιακή πέτρα και για τα θεμέλια πειραϊκός ακτίτης. Στην πρόσοψη του ανατολικού τμήματος υψώνεται εξάστυλη ιωνική στοά, από όπου ήταν και η είσοδος, με δύο παράθυρα εκατέρωθεν. Στο εσωτερικό του ναού αυτού φυλασσόταν το ξόανο, το άγαλμα της Αθηνάς, φτιαγμένο από ξύλο ελιάς, το οποίο έντυναν με τον πέπλο οι Αρρηφόροι κατά τη διάρκεια της γιορτής των Παναθηναίων. Στο δυτικό τμήμα, που βρισκόταν σε χαμηλότερο επίπεδο, η είσοδος γινόταν από ένα πρόπυλο σε σχήμα Π, στη βόρεια πλευρά, με τέσσερις ιωνικούς κίονες στην πρόσοψη και από έναν σε κάθε πλευρά. Στο πλακόστρωτο της στοάς που σχηματίζει το πρόπυλο υπάρχουν, σύμφωνα με την παράδοση, τα ίχνη της τρίαινας με την οποία ο Ποσειδώνας χτύπησε τη γη και έκανε να αναβλύσει η πηγή με το αλμυρό νερό. Το δάπεδο του ναού ήταν μαρμάρινο και από κάτω, σύμφωνα πάντα με την παράδοση, υπήρχε η ''Ερεχθηίς θάλασσα'', όπου κατέληγαν τα νερά της αλμυρής πηγής του Ποσειδώνα. Μία μικρή πόρτα στο δυτικό τοίχο του ναού οδηγούσε στο ιερό της Πανδρόσου, στα δυτικά του Ερεχθείου. Η δυτική πλευρά εξωτερικά είχε τέσσερις ιωνικούς κίονες επάνω σε ψηλό στυλοβάτη, οι οποίοι ενώνονταν με χαμηλό τοίχο και κιγκλιδώματα. Μία άλλη πόρτα, τέλος, στο νότιο τοίχο του ναού αυτού, οδηγούσε μέσω μίας σκάλας στην πρόσταση των Καρυάτιδων. Αυτή είναι μικρή στοά σχήματος Π, όπου τη θέση των κιόνων καταλαμβάνουν έξι αγάλματα κορών, που στηρίζουν με το κεφάλι τους την οροφή της. Ονομάσθηκαν Καρυάτιδες μεταγενέστερα, επειδή σχετίσθηκαν με τις κοπέλες από τις Καρυές της Λακωνίας, που χόρευαν ένα χορό προς τιμήν της θεάς Αρτέμιδος. Φιλοτεχνήθηκαν από το γλύπτη Αλκαμένη ή, σύμφωνα με άλλους, από το γλύπτη Καλλίμαχο. Τα πέντε αγάλματα των Καρυάτιδων βρίσκονται σήμερα στο Μουσείο Ακροπόλεως και το έκτο στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ στη θέση τους έχουν τοποθετηθεί αντίγραφα από χυτό υλικό. Όλο το οικοδόμημα διακοσμούσε μία ζωφόρος, όπου πιθανόν απεικονίζονταν σκηνές σχετικές με τους μυθικούς βασιλείς της Αθήνας.
Τον 1ο αι. π.Χ. το μνημείο κάηκε κατά τη διάρκεια βαρβαρικών επιδρομών και υπέστη μικρές επισκευές και τροποποιήσεις. Κατά τους πρώιμους χριστιανικούς χρόνους μετατράπηκε σε εκκλησία της Θεομήτορος, την εποχή της Φραγκοκρατίας (1204-1456) χρησιμοποιήθηκε ως παλάτι και κατά την Τουρκοκρατία (1456-1833) φιλοξένησε το χαρέμι του Τούρκου φρούραρχου. Στις αρχές του 19ου αιώνα, μία από τις Καρυάτιδες και ένας κίονας αποσπάσθηκαν κατά τη διάρκεια της διαρπαγής των μαρμάρων του Παρθενώνα από το λόρδο Έλγιν, ενώ λίγο αργότερα, το 1827, στη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων, το κτήριο ανατινάχθηκε από τουρκική οβίδα. Προσπάθειες για την αποκατάσταση του μνημείου έγιναν αμέσως μετά την απελευθέρωση. Το Ερέχθειο είναι το πρώτο από τα μνημεία της Ακρόπολης, του οποίου ολοκληρώθηκε η αναστήλωση κατά τη διάρκεια των ετών 1979-1987, στο πλαίσιο των αναστηλωτικών εργασιών που εκτελούνται στο χώρο της Ακρόπολης. Η αναστήλωση αυτή βραβεύθηκε από την Europa Nostra.
Μετά και από αυτή την μικρή στάση στο Ερέχθειο αρχισε η Ακρόπολης κατάβασης.
Τα ποδαράκια μας άρχισαν να διαμαρτύρονται στον εγκέφαλό μας. “Θέλουμε κάθισμα. Θέλουμε να καθήσουμε” σαν να έλεγαν. Και το σώμα μας “θέλουμε καφέ”
Ετσι η κυριακάτικη αυτή βόλτα στον ιερό βράχο της Ακρόπολης έφτασε στο τέλος της για να συνεχιστεί στην Πλάκα με μια μεγάλη στάση στο καφέ της Μελίνας.
Η μίνι αυτή βόλτα στην Πλάκα θα καταγραφεί οσονούπω σε ξεχωριστή μίνι ιστορία!
Και τώρα μετά την κυρικάτικη αυτή βόλτα στον ιερό βράχο της Ακρόπολης ακολουθει και το σχετικό ταξιδιωτικοφωτογραφικό ντοκιμαντέρ!
Καλή σας διασκέδαση!
Attachments
-
45,6 KB Προβολές: 227
Last edited by a moderator: