demie
Member
- Μηνύματα
- 409
- Likes
- 796
Περιεχόμενα
Πήγαμε τον Απρίλιο 2014 στην Κούβα...που τόσο ονειρευόμασταν!
Κατ’αρχάς θα αιτιολογήσω τον τίτλο που διάλεξα! Πραγματικά η Κούβα είναι ένα ζωντανό μουσείο καθώς όπου σταθείς κ βρεθείς τα ιστορικά κ κοινωνικοπολιτι(στι)κά στοιχεία είναι εμφανή! Δίκιο έχουν που λένε πως είναι η χώρα των αντιθέσεων. Βλέπεις κτήρια φοβερά από αρχιτεκτονικής άποψης αλλά ξεβαμμένα κ με πατζούρια σπασμένα. Σπίτια ετοιμόρροπα που σε πιάνει η καρδιά σου ενώ σε club τούς βλέπεις ντυμένους στην τρίχα να χορεύουν σάλσα κ χαίρεσαι! Μάθαμε πως παίρνουν γύρω στα 13 πέσος το μήνα ενώ χρειάζονται γύρω στα 200 - 300 για να ζήσουν στην Αβάνα, για να το καταφέρουν αυτό στηρίζονται στην παραοικονομία (θ’αναφέρω συγκεκριμένα παραδείγματα στην πορεία) κ σκεφτόμασταν «αν είναι δυνατόν!» αλλά ταυτόχρονα μάθαμε πως δεν υπάρχει κανένας άστεγος, το σινεμά είναι δωρεάν κ ως προς την ιατρική περίθαλψη είναι όλα δωρεάν ακόμα κ εγχείριση λέιζερ στα μάτια, κ άλλα πολλά! Ζωντανή μουσική υπάρχει παντού (πάντα πρέπει να δίνεις tip) αλλά κ ζητιανιά (στην Αβάνα), τα αυτοκίνητα του ’50 δημιουργούν μια άλλη ατμόσφαιρα, σκέφτεσαι «τί ωραία που είναι;!», αλλά συνειδητοποιείς πως αυτά αποτελούν το μέσο μετακίνησής τους (κάποια είναι πραγματικά σακαράκες κ δεν πάνε βήμα). ‘Αξιο λόγου πάντως είναι πως εγκληματικότητα κ ναρκωτικά δεν υπάρχουν κ μάλιστα η Κούβα με τις ΗΠΑ δεν συνεργάζονται παρά μόνο για την καταπολέμηση των ναρκωτικών. Φυσικά μην ξεχνάμε πως Κούβα σημαίνει ρούμι κ πούρα, τα εξαγώγιμα προϊόντα της.
Πήγαμε οργανωμένη εκδρομή κ μείναμε ευχαριστημένοι, ιδιαίτερα από τον ξεναγό που είχαμε, ο οποίος έδωσε άλλη διάσταση στην εκδρομή μας αφού μάς άνοιξε τα μάτια, μάς «βομβάρδισε» με πληροφορίες όχι μόνο για την ιστορία της Κούβας (μη σάς πω κ όλου του κόσμου) αλλά κ για την καθημερινότητα/συνήθειες των Κουβανών που μόνο κάποιος που έχει ζήσει πολλά χρόνια εκεί γνωρίζει. Θεωρώ πως χωρίς αυτόν τον άνθρωπο κ τις πολύτιμες πληροφορίες του το ταξίδι μας θα έχανε τη μισή του αξία!
Στο θέμα μας όμως τώρα!
1η μέρα
Η ώρα της πτήσης ήταν πολύ βάρβαρη...6.30 που σήμαινε πως 4.30 έπρεπε να είμαστε στον Βενιζέλο, 3.30 να φύγουμε από το σπίτι..., να ξυπνήσουμε από το αχάραγο...τί να ξυπνήσουμε δηλαδή που δεν μπορέσαμε να κοιμηθούμε κ καθόλου!
Φτάσαμε Παρίσι κ είχαμε αναμονή (5 ώρες) η οποία μάς αποτελείωσε...προσπαθήσαμε να κοιμηθούμε σε καμιά καρεκλίτσα...αλλά πού ύπνος;;;
Η 10ωρη πτήση μας (Air France) ήταν ωραιότατη, φάγαμε, χαζέψαμε στην προσωπική μας οθονίτσα, ψιλοκοιμηθήκαμε κ πέεερασε η ώρα!
Φτάσαμε στην Αβάνααααααααα!
Περιμέναμε κανά μισάωρο για έλεγχο διαβατηρίων, βίζας κτλ. κ 2ωρο (!) για τις βαλίτσες...γύριζε ο ιμάντας, ξαναγύριζε, πουθενά οι βαλίτσες, σταμάταγε, ξαναξεκίναγε μόλις εμφανίστηκαν οι βαλίτσες τις αρπάξαμε κ φύγαμεεεε!!! Όση ώρα περιμέναμε παρατηρούσα τις Κουβανές, οι οποίες φορούσαν μαύρο καλσόν με διάφορα σχεδιάκια, κ τα κοκαλάκια στα μαλλιά τους. Ο καιρός ήταν βροχερός (ευτυχώς μόνο τότε, όλες τις άλλες μέρες ήταν σούπερ) κ κάποιοι από τους κρατικούς υπαλλήλους βαρέθηκαν να πάνε να δουλέψουν, γι’αυτό η καθυστέρηση.
Φτάσαμε στο “Melia Cohiba”, του οποίου το lobby ήταν πολύ ωραίο κ περιποιημένο, ενώ τα δωμάτια, το γυμναστήριο κ ο εξωτερικός χώρος με την πισίνα, μαρτυρούσαν πως κάποτε το ξενοδοχείο ήταν πολυτελείας, τώρα λόγω εμπάργκο οι φθορές είναι εμφανείς. Μέσα στο ξενοδοχείο υπάρχει κοσμηματοπωλείο, σουβενιράδικο, μαγαζί με πούρα, φαγώσιμα, κτλ. Μόλις φτάσαμε πήγαμε στο γραφειάκι αριστερά από τη ρεσεψιόν κ κλείσαμε τραπέζι στο paladar «La Guarida» για την μεθεπόμενη μέρα που είχα διαβάσει τα καλύτερα (+ οτι γίνεται χαμός), ενώ ακόμα πιο αριστερά ήταν το ανταλλακτήριο όπου αλλάξαμε χρήματα, ο υπάλληλος έκανε 10 ώρες, αφού είχαμε κλείσει 23 ώρες εκτός σπιτιού/ κρεβατιού, δεν αντέχαμε άλλο... προμηθευτήκαμε εμφιαλωμένο νερό από ένα μαγαζάκι απέναντι από το ξενοδοχείο κ ύπνοοοος!!!
2η μέρα
Αφού ξεκουραστήκαμε αρκετά, φάγαμε το ωραίο πρωϊνό μας (pancakes, French toasts, κτλ.), ήπιαμε τον χυμό ανανά μας με συνοδεία ζωντανής μουσικής, καρδαμώσαμε κ 8.30 ξεκίνησε η ξενάγηση με το Βεδάδο, το πιο μοντέρνο κ καλοδιατηρημένο τμήμα της Αβάνας. Είδαμε την πλατεία της επανάστασης, όπου εκφωνούσε τις ομιλίες του ο Κάστρο
το μνημείο του Χοσέ Μαρτί [ποιητής/ δημοσιογράφος o οποίος έγινε σύμβολο, μέσω των γραπτών του κ της πολιτικής του δραστηριότητας, κ ήρωας παίρνοντας μέρος στον Κουβανικό πόλεμο ανεξαρτησίας κατά των Ισπανών. Ήταν ντυμένος στα μαύρα κ ήταν πάνω σε άσπρο άλογο στην πρώτη γραμμή. Δεν είχε ανέβει ποτέ ξανά σε άλογο κ ήξερε πως θα πεθάνει. Πράγματι στα 5 πρώτα λεπτά της μάχης σκοτώθηκε (1895). Στο Guantanamera (γυναίκα από το Guantanamo - αμερικάνικη στρατιωτική βάση), ποίημά του, αναφέρει πού θέλει να τον θάψουν κτλ., άσχετα αν η μουσική του μοιάζει εύθυμη! ] Απέναντι βρίσκεται το Υπουργείο εσωτερικών στην πρόσοψη του οποίου εμφανίζεται ο Che Guevara κ πιο δίπλα στο Υπουργείο επικοινωνιών βρίσκεται ο Camilo Cienfuegos, μορφή της Κουβανικής Επανάστασης μαζί με τα αδέρφια Κάστρο κ τον Τσε Γκεβάρα. Βγάλαμε τις απαραίτητες φωτογραφίες κ βλέποντας γύρω μας όλες αυτές τις μορφές, την κουβανική σημαία δίπλα από τον Τσε κ φυσικά τ’αυτοκίνητα του ’50 σαν ν’αρχίζαμε να συνειδητοποιούμε που βρισκόμασταν!
Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε ένα από τα εξουσιοδοτημένα πρατήρια πούρων, όπου μάς έδειξαν πως ανάβει ένα πούρο (έχει την τεχνική του!) κ κάναμε τις απαραίτητες αγορές. Για ένα πούρο cohiba έδωσα περίπου 20 pesos (γύρω στα 19 ευρώ) και για ένα πουράκι (όχι πολύ μεγάλο) montechristo 6 pesos. Παντού παίζουν οι ίδιες τιμές, οπότε αν βρείτε πάρτε και μη σκεφτείτε πως αλλού θα τα βρείτε φθηνότερα. Οι πλανόδιοι πουλάνε μούφα πούρα τα οποία μπορεί να είναι και επικίνδυνα για την υγεία, στα πρατήρια δεν υπάρχει τέτοιος φόβος.
Στη συνέχεια περάσαμε από το πάρκο Κοπέλια, την λεωφόρο των Προέδρων, το Πανεπιστήμιο
την παραλιακή Μαλεκόν
την αμερικάνικη Πρεσβεία, το Hotel Nacional
είδαμε το Centro δηλ. το αποικιακό τμήμα της Αβάνας, το φρούριο
Καταλήξαμε στο Καπιτώλιο, δυστυχώς γινόντουσαν έργα οπότε ήταν κλειστό κ με σκαλωσιές, ακόμα κ έτσι όμως καταλάβαινες την μεγαλοπρέπειά του.
Κανονικά τα έργα θα έπρεπε να είχαν τελειώσει πολύ καιρό πριν αλλά οι εργάτες στα πλάισια της παραοικονομίας παίρνουν υλικά που προορίζονται για το Καπιτώλιο κ τα πουλάνε σε ιδιώτες.
Απέναντι από το Καπιτώλιο τα κτήρια ήταν καταπληκτικά (με καμάρες, χρωματιστά...) αλλά πολύ φθαρμένα.
Στη συνέχεια είδαμε υπολείμματα από τα παλιά τείχη που περιτριγύριζαν την παλιά Αβάνα,
το τελωνείο το οποίο μαραζώνει καθώς πλοίο που έχει πάει Κούβα δεν επιτρέπεται να πάει κ στις ΗΠΑ για τους επόμενους 6 μήνες, οπότε κανείς δεν πάει Κούβα για να μη χάσει από πελάτη τις ΗΠΑ.
Έπειτα επισκεφτήκαμε το μουσείο της Havana Club για να δούμε πως φτιάχνεται το ρούμι κ δοκιμάσαμε ρούμι με χυμό από ζαχαροκάλαμο που στυβόταν εκείνη την ώρα όσο περιμέναμε τη σειρά μας, μπήκαμε σ’ένα μπαράκι (που υπήρχε δίπλα στις σκάλες) που έπαιζαν ζωντανή μουσική (πόσο μού άρεσε αυτό στην Κούβα)! Στο μουσείο μάθαμε όλη την ιστορία, πως μετέφεραν τους σκλάβους για να δουλέψουν στις καλλιέργειες ζαχαροκάλαμου κτλ. Κ στο τέλος ήπιαμε κ το σφηνάκι μας... στην Κούβα είναι απόλυτα φυσιολογικό κ «εναρμονισμένο με το περιβάλλον» το να πίνεις οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας ακόμα κ 11 το πρωί....κ φυσικά ως το τέλος της μέρας έχεις πιει μερικά ακόμα!
Μετά το Havana Club κάναμε βόλτα στην παλιά πόλη. Είδαμε την ελληνική εκκλησία (τον Άγιο Νικόλαο)
την πλατεία Αγίου Φραγκίσκου κ την εκκλησία
την Παλιά πλατεία (Vieja) της οποίας τα κτήριά είναι πλήρως αναστηλωμένα κ φανταστικά
την πλατεία των Όπλων (Armas), την πλατεία του Καθεδρικού κ ανεβήκαμε στο Κάστρο ‘Castillo de los Tres Reyes Magos del Morro’ που είχε ωραία θέα στην πόλη.
Στη συνέχεια πήγαμε κ ξεκουραστήκαμε στο ξενοδοχείο κ στις 19:30 κάναμε βόλτα με αυτοκίνητα του ’50 κ καταλήξαμε στην παλιά πόλη. Το δικό μας αυτοκίνητο ήταν μωβάκι κ κλειστό (τα υπόλοιπα κάμπριο) κ είχε δυνατή μουσική ElvisPresley μεταξύ άλλων
«can't help falling in love»,
αυτό σε συνδυασμό με τα κτήρια που βλέπαμε, την πλατεία της επανάστασης (με φωτισμένες πλέον τις φιγούρες του Τσε κ του Καμίλο), κτλ. μάς μετέφεραν σε άλλη εποχή!!! Τέλεια εμπειρία! Φάγαμε σε ένα εστιατόριο στη Παλιά πλατεία με θέα την πλατεία, φυσικά κ είχε ζωντανή μουσική, φάγαμε αστακό κ ήπιαμε μοχίτο. Καλό ήταν, αλλά οι ποσότητες μικρές!
Κατ’αρχάς θα αιτιολογήσω τον τίτλο που διάλεξα! Πραγματικά η Κούβα είναι ένα ζωντανό μουσείο καθώς όπου σταθείς κ βρεθείς τα ιστορικά κ κοινωνικοπολιτι(στι)κά στοιχεία είναι εμφανή! Δίκιο έχουν που λένε πως είναι η χώρα των αντιθέσεων. Βλέπεις κτήρια φοβερά από αρχιτεκτονικής άποψης αλλά ξεβαμμένα κ με πατζούρια σπασμένα. Σπίτια ετοιμόρροπα που σε πιάνει η καρδιά σου ενώ σε club τούς βλέπεις ντυμένους στην τρίχα να χορεύουν σάλσα κ χαίρεσαι! Μάθαμε πως παίρνουν γύρω στα 13 πέσος το μήνα ενώ χρειάζονται γύρω στα 200 - 300 για να ζήσουν στην Αβάνα, για να το καταφέρουν αυτό στηρίζονται στην παραοικονομία (θ’αναφέρω συγκεκριμένα παραδείγματα στην πορεία) κ σκεφτόμασταν «αν είναι δυνατόν!» αλλά ταυτόχρονα μάθαμε πως δεν υπάρχει κανένας άστεγος, το σινεμά είναι δωρεάν κ ως προς την ιατρική περίθαλψη είναι όλα δωρεάν ακόμα κ εγχείριση λέιζερ στα μάτια, κ άλλα πολλά! Ζωντανή μουσική υπάρχει παντού (πάντα πρέπει να δίνεις tip) αλλά κ ζητιανιά (στην Αβάνα), τα αυτοκίνητα του ’50 δημιουργούν μια άλλη ατμόσφαιρα, σκέφτεσαι «τί ωραία που είναι;!», αλλά συνειδητοποιείς πως αυτά αποτελούν το μέσο μετακίνησής τους (κάποια είναι πραγματικά σακαράκες κ δεν πάνε βήμα). ‘Αξιο λόγου πάντως είναι πως εγκληματικότητα κ ναρκωτικά δεν υπάρχουν κ μάλιστα η Κούβα με τις ΗΠΑ δεν συνεργάζονται παρά μόνο για την καταπολέμηση των ναρκωτικών. Φυσικά μην ξεχνάμε πως Κούβα σημαίνει ρούμι κ πούρα, τα εξαγώγιμα προϊόντα της.
Πήγαμε οργανωμένη εκδρομή κ μείναμε ευχαριστημένοι, ιδιαίτερα από τον ξεναγό που είχαμε, ο οποίος έδωσε άλλη διάσταση στην εκδρομή μας αφού μάς άνοιξε τα μάτια, μάς «βομβάρδισε» με πληροφορίες όχι μόνο για την ιστορία της Κούβας (μη σάς πω κ όλου του κόσμου) αλλά κ για την καθημερινότητα/συνήθειες των Κουβανών που μόνο κάποιος που έχει ζήσει πολλά χρόνια εκεί γνωρίζει. Θεωρώ πως χωρίς αυτόν τον άνθρωπο κ τις πολύτιμες πληροφορίες του το ταξίδι μας θα έχανε τη μισή του αξία!
Στο θέμα μας όμως τώρα!
1η μέρα
Η ώρα της πτήσης ήταν πολύ βάρβαρη...6.30 που σήμαινε πως 4.30 έπρεπε να είμαστε στον Βενιζέλο, 3.30 να φύγουμε από το σπίτι..., να ξυπνήσουμε από το αχάραγο...τί να ξυπνήσουμε δηλαδή που δεν μπορέσαμε να κοιμηθούμε κ καθόλου!
Φτάσαμε Παρίσι κ είχαμε αναμονή (5 ώρες) η οποία μάς αποτελείωσε...προσπαθήσαμε να κοιμηθούμε σε καμιά καρεκλίτσα...αλλά πού ύπνος;;;
Η 10ωρη πτήση μας (Air France) ήταν ωραιότατη, φάγαμε, χαζέψαμε στην προσωπική μας οθονίτσα, ψιλοκοιμηθήκαμε κ πέεερασε η ώρα!
Φτάσαμε στην Αβάνααααααααα!
Περιμέναμε κανά μισάωρο για έλεγχο διαβατηρίων, βίζας κτλ. κ 2ωρο (!) για τις βαλίτσες...γύριζε ο ιμάντας, ξαναγύριζε, πουθενά οι βαλίτσες, σταμάταγε, ξαναξεκίναγε μόλις εμφανίστηκαν οι βαλίτσες τις αρπάξαμε κ φύγαμεεεε!!! Όση ώρα περιμέναμε παρατηρούσα τις Κουβανές, οι οποίες φορούσαν μαύρο καλσόν με διάφορα σχεδιάκια, κ τα κοκαλάκια στα μαλλιά τους. Ο καιρός ήταν βροχερός (ευτυχώς μόνο τότε, όλες τις άλλες μέρες ήταν σούπερ) κ κάποιοι από τους κρατικούς υπαλλήλους βαρέθηκαν να πάνε να δουλέψουν, γι’αυτό η καθυστέρηση.
Φτάσαμε στο “Melia Cohiba”, του οποίου το lobby ήταν πολύ ωραίο κ περιποιημένο, ενώ τα δωμάτια, το γυμναστήριο κ ο εξωτερικός χώρος με την πισίνα, μαρτυρούσαν πως κάποτε το ξενοδοχείο ήταν πολυτελείας, τώρα λόγω εμπάργκο οι φθορές είναι εμφανείς. Μέσα στο ξενοδοχείο υπάρχει κοσμηματοπωλείο, σουβενιράδικο, μαγαζί με πούρα, φαγώσιμα, κτλ. Μόλις φτάσαμε πήγαμε στο γραφειάκι αριστερά από τη ρεσεψιόν κ κλείσαμε τραπέζι στο paladar «La Guarida» για την μεθεπόμενη μέρα που είχα διαβάσει τα καλύτερα (+ οτι γίνεται χαμός), ενώ ακόμα πιο αριστερά ήταν το ανταλλακτήριο όπου αλλάξαμε χρήματα, ο υπάλληλος έκανε 10 ώρες, αφού είχαμε κλείσει 23 ώρες εκτός σπιτιού/ κρεβατιού, δεν αντέχαμε άλλο... προμηθευτήκαμε εμφιαλωμένο νερό από ένα μαγαζάκι απέναντι από το ξενοδοχείο κ ύπνοοοος!!!
2η μέρα
Αφού ξεκουραστήκαμε αρκετά, φάγαμε το ωραίο πρωϊνό μας (pancakes, French toasts, κτλ.), ήπιαμε τον χυμό ανανά μας με συνοδεία ζωντανής μουσικής, καρδαμώσαμε κ 8.30 ξεκίνησε η ξενάγηση με το Βεδάδο, το πιο μοντέρνο κ καλοδιατηρημένο τμήμα της Αβάνας. Είδαμε την πλατεία της επανάστασης, όπου εκφωνούσε τις ομιλίες του ο Κάστρο
το μνημείο του Χοσέ Μαρτί [ποιητής/ δημοσιογράφος o οποίος έγινε σύμβολο, μέσω των γραπτών του κ της πολιτικής του δραστηριότητας, κ ήρωας παίρνοντας μέρος στον Κουβανικό πόλεμο ανεξαρτησίας κατά των Ισπανών. Ήταν ντυμένος στα μαύρα κ ήταν πάνω σε άσπρο άλογο στην πρώτη γραμμή. Δεν είχε ανέβει ποτέ ξανά σε άλογο κ ήξερε πως θα πεθάνει. Πράγματι στα 5 πρώτα λεπτά της μάχης σκοτώθηκε (1895). Στο Guantanamera (γυναίκα από το Guantanamo - αμερικάνικη στρατιωτική βάση), ποίημά του, αναφέρει πού θέλει να τον θάψουν κτλ., άσχετα αν η μουσική του μοιάζει εύθυμη! ] Απέναντι βρίσκεται το Υπουργείο εσωτερικών στην πρόσοψη του οποίου εμφανίζεται ο Che Guevara κ πιο δίπλα στο Υπουργείο επικοινωνιών βρίσκεται ο Camilo Cienfuegos, μορφή της Κουβανικής Επανάστασης μαζί με τα αδέρφια Κάστρο κ τον Τσε Γκεβάρα. Βγάλαμε τις απαραίτητες φωτογραφίες κ βλέποντας γύρω μας όλες αυτές τις μορφές, την κουβανική σημαία δίπλα από τον Τσε κ φυσικά τ’αυτοκίνητα του ’50 σαν ν’αρχίζαμε να συνειδητοποιούμε που βρισκόμασταν!
Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε ένα από τα εξουσιοδοτημένα πρατήρια πούρων, όπου μάς έδειξαν πως ανάβει ένα πούρο (έχει την τεχνική του!) κ κάναμε τις απαραίτητες αγορές. Για ένα πούρο cohiba έδωσα περίπου 20 pesos (γύρω στα 19 ευρώ) και για ένα πουράκι (όχι πολύ μεγάλο) montechristo 6 pesos. Παντού παίζουν οι ίδιες τιμές, οπότε αν βρείτε πάρτε και μη σκεφτείτε πως αλλού θα τα βρείτε φθηνότερα. Οι πλανόδιοι πουλάνε μούφα πούρα τα οποία μπορεί να είναι και επικίνδυνα για την υγεία, στα πρατήρια δεν υπάρχει τέτοιος φόβος.
Στη συνέχεια περάσαμε από το πάρκο Κοπέλια, την λεωφόρο των Προέδρων, το Πανεπιστήμιο
την παραλιακή Μαλεκόν
την αμερικάνικη Πρεσβεία, το Hotel Nacional
είδαμε το Centro δηλ. το αποικιακό τμήμα της Αβάνας, το φρούριο
Καταλήξαμε στο Καπιτώλιο, δυστυχώς γινόντουσαν έργα οπότε ήταν κλειστό κ με σκαλωσιές, ακόμα κ έτσι όμως καταλάβαινες την μεγαλοπρέπειά του.
Κανονικά τα έργα θα έπρεπε να είχαν τελειώσει πολύ καιρό πριν αλλά οι εργάτες στα πλάισια της παραοικονομίας παίρνουν υλικά που προορίζονται για το Καπιτώλιο κ τα πουλάνε σε ιδιώτες.
Απέναντι από το Καπιτώλιο τα κτήρια ήταν καταπληκτικά (με καμάρες, χρωματιστά...) αλλά πολύ φθαρμένα.
Στη συνέχεια είδαμε υπολείμματα από τα παλιά τείχη που περιτριγύριζαν την παλιά Αβάνα,
το τελωνείο το οποίο μαραζώνει καθώς πλοίο που έχει πάει Κούβα δεν επιτρέπεται να πάει κ στις ΗΠΑ για τους επόμενους 6 μήνες, οπότε κανείς δεν πάει Κούβα για να μη χάσει από πελάτη τις ΗΠΑ.
Έπειτα επισκεφτήκαμε το μουσείο της Havana Club για να δούμε πως φτιάχνεται το ρούμι κ δοκιμάσαμε ρούμι με χυμό από ζαχαροκάλαμο που στυβόταν εκείνη την ώρα όσο περιμέναμε τη σειρά μας, μπήκαμε σ’ένα μπαράκι (που υπήρχε δίπλα στις σκάλες) που έπαιζαν ζωντανή μουσική (πόσο μού άρεσε αυτό στην Κούβα)! Στο μουσείο μάθαμε όλη την ιστορία, πως μετέφεραν τους σκλάβους για να δουλέψουν στις καλλιέργειες ζαχαροκάλαμου κτλ. Κ στο τέλος ήπιαμε κ το σφηνάκι μας... στην Κούβα είναι απόλυτα φυσιολογικό κ «εναρμονισμένο με το περιβάλλον» το να πίνεις οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας ακόμα κ 11 το πρωί....κ φυσικά ως το τέλος της μέρας έχεις πιει μερικά ακόμα!
Μετά το Havana Club κάναμε βόλτα στην παλιά πόλη. Είδαμε την ελληνική εκκλησία (τον Άγιο Νικόλαο)
την πλατεία Αγίου Φραγκίσκου κ την εκκλησία
την Παλιά πλατεία (Vieja) της οποίας τα κτήριά είναι πλήρως αναστηλωμένα κ φανταστικά
την πλατεία των Όπλων (Armas), την πλατεία του Καθεδρικού κ ανεβήκαμε στο Κάστρο ‘Castillo de los Tres Reyes Magos del Morro’ που είχε ωραία θέα στην πόλη.
Στη συνέχεια πήγαμε κ ξεκουραστήκαμε στο ξενοδοχείο κ στις 19:30 κάναμε βόλτα με αυτοκίνητα του ’50 κ καταλήξαμε στην παλιά πόλη. Το δικό μας αυτοκίνητο ήταν μωβάκι κ κλειστό (τα υπόλοιπα κάμπριο) κ είχε δυνατή μουσική ElvisPresley μεταξύ άλλων
«can't help falling in love»,