travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.839
- Likes
- 15.736
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4
- Βίντεο 3η ημέρα
- Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8
- Βίντεο δυο τελευταίες μέρες στη Γεωργία
- Κεφάλαιο 9
- Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13
- Βίντεο από Ερεβάν
- Κεφάλαιο 14
- Βίντεο από Αζερμπαϊτζάν
- Κεφάλαιο 15
- Κεφάλαιο 16
- Βίντεο από Nagorno Karabakh
- Κεφάλαιο 17
- Χάρτες διαδρομών
- Βίντεο από το Ushguli μέχρι τη Vardzia
Οι εκκλησίες είναι το λιγότερο!
Ούτε που θυμάμαι πως μπήκε στην παρέα η ιδέα να πάμε φέτος το καλοκαίρι στις χώρες του Καυκάσου. Όταν όμως είδα ότι η Aegean έχει απευθείας πτήσεις και προς το Ερεβάν και προς την Τιφλίδα, άρχισα να το ψάχνω και δεν άργησα να πείσω την παρέα να κάνουμε αυτό το ταξίδι. Προτιμήσαμε την πτήση για την Τιφλίδα κυρίως λόγω χαμηλότερης τιμής. Ψάχνοντας στο διαδίκτυο είδα ότι τα τουριστικά πρακτορεία και στην Γεωργία και στην Αρμενία προσέφεραν πολύ φθηνά πακέτα μονοήμερων, αλλά και πολυήμερων εκδρομών προς κάθε κατεύθυνση. Όμως πάντα μας αρέσει η ενοικίαση αυτοκινήτου, οπότε σε τόσο φθηνές χώρες δεν υπήρχε περίπτωση να μην το κάνουμε. Η άλλη έκπληξη ήταν τα πολύ φθηνά ξενοδοχεία. Με ένα πρόχειρο υπολογισμό η εκδρομή δεν έβγαινε πάνω από 1500 ευρώ ανά άτομο, για ταξίδι 16 διανυκτερεύσεων. Τώρα, γιατί τα εδώ πρακτορεία ζητάνε κάπου 3500 ευρώ για δυο εβδομάδες, είναι ένα θέμα. Πρέπει να το σκεφτούν εκείνοι που τα χρησιμοποιούν.
Έτσι κλείσαμε τα πάντα μερικούς μήνες πριν τον Ιούλιο, που θα γινόταν το ταξίδι. Η περιγραφή παρακάτω, που μάλλον είναι αφήγηση, του ταξιδιού στις υποκαυκάσιες χώρες, από τις 19/7/2018 ως τις 4/8/2018, προέρχεται από επεξεργασία των αφηγήσεών μου στο λογογράφο του κινητού μου τηλεφώνου, πρόσθετων αναμνήσεων και στοιχείων που θυμήθηκα ή βρήκα μετά την επιστροφή μας, αλλά και πληροφορίες που είχαμε πάρει από διάφορα μέσα (ονόματα δε λέμε γιατί έκανα και αντιγραφές και μεταφράσεις και δε θυμάμαι από πού και τι). Αυτός είναι και ο λόγος που εναλλάσσονται οι χρόνοι ενεστώτας και αόριστος στο κείμενο.
Η παρέα του ταξιδιού είμαστε λίγο πολύ γνωστοί: εγώ με την Ντίνα (σύζυγός μου) και ο φίλος μας Γιάννης με τη γυναίκα του τη Μαρ. Με το Γιάννη είναι το ένατο ταξίδι που κάνουμε μαζί (πάντα χωρίς πρακτορείο) μετά τη γνωριμία μας στη Λιβύη την πρωτοχρονιά του 2010. Η Μαρ έχει έρθει μόνο σε ένα από τα εννιά, στην Ιταλία το 2013.
Πριν πάμε αυτό το ταξίδι περίμενα ότι τα ενδιαφέροντα εκεί θα ήταν κυρίως φύση και εκκλησιές. Και από φύση περίμενα μόνο από τον Καύκασο. Από τις εκκλησίες και τα μοναστήρια εγώ δε δίνω σημασία στις εικόνες και στην αρχιτεκτονική των κτιρίων. Περιμένω να δω ωραίες εικόνες εξ αιτίας της θέσης των εκκλησιών και να αγναντεύω τη θέα από ψηλά ή απόμερα. Αυτά τα βρήκα και με το παραπάνω. Εκείνο που δεν περίμενα, αν και ψάχνοντας είχα δει ότι έχει και αρχαιολογικό ενδιαφέρον η περιοχή, ήταν τα μνημεία χιλιάδων ετών (προϊστορικά και ιστορικά) που είδαμε το ένα μετά το άλλο, σε όλες αυτές τις χώρες. Και μόνο γι αυτά άξιζε ένα τέτοιο ταξίδι. Οι γνωστοί που το έχουν κάνει μας λέγανε μόνο για το Gobustan στο Αζερμπαϊτζάν. Και αυτό ήταν το ελάχιστο.
Πιστεύω ότι σε γενικές γραμμές ο περισσότερος κόσμος ταξιδεύει κυρίως για τα μνημεία, άρα τα πρακτορεία και οι ίδιες οι χώρες έπρεπε να διαφημίζουν αυτά πρώτα απ’ όλα στην περιοχή που πήγαμε. Δεν το είχα δει. Ας είναι, μπορεί και να μην έχω δώσει σημασία στις διαφημίσεις. Άλλωστε είμαι τύπος που δε θέλω να ξέρω και τόσο πολλά για τα μέρη που θα επισκεφτώ. Μου αρκεί να γνωρίζω τα μέρη που έχουν αξία, για να τα επισκεφτώ. Ζητώ λοιπόν συγγνώμη από τους φίλους μου στο Travelstories, αλλά τις πιο πολλές λεπτομέρειες που δίνουν εγώ δεν τις χρησιμοποιώ.
Αφού μίλησα για τα παλιά μνημεία των χωρών αυτών, ας τα αναφέρω με τη σειρά που τα είδα:
1. Gobustan, Αζερμπαϊτζάν. Γλυπτά σε βράχους, ηλικίας 5 έως 20 χιλιάδων ετών.
2. Uplistsikhe, Γεωργία. Κατοικίες σκαμμένες σε βράχια και με ηλικία χιλίων έως και τριών χιλιάδων ετών.
3. Vardzia, Γεωργία. Μοναστήρι με πολλές σκήτες σκαμμένες σε βράχους (σε πολλά επίπεδα) τον δωδέκατο αιώνα.
4. Karahunj, Αρμενία. Λέγεται πιο συχνά και Zorats Karer. Ονομάζεται και το Stonehenge της Αρμενίας, γιατί είναι δεκάδες πέτρες στημένες όρθια σε διάφορους σχηματισμούς και σε μεγάλη έκταση διαφόρων ομάδων. Πολλές από αυτές έχουν γλυπτά επάνω ή τρύπες. Η ηλικία τους είναι 7,500 έτη.
5. Khndzoresk, Αρμενία. Σκαμμένες κατοικίες σε βράχια που ξεκίνησαν το μεσαίωνα, ίσως το χίλια μΧ, και έμεναν άνθρωποι μέχρι το 1950.
Θα δώσω τώρα μερικά βασικά ενημερωτικά στοιχεία για τις τρεις χώρες (οι ισοτιμίες στο περίπου):
ΑΡΜΕΝΙΑ (Έκταση 29.743 τ.χλμ, 3.000.000 κάτ, Νόμισμα: Ντραμ, AMD: 1 euro= 560AMD) Ερεβάν (1.200.000 κάτοικοι)
ΑΖΕΡΜΠΑΪΤΖΑΝ (Έκταση 87.000τ.χλμ, 10.000.000 κατ, Νόμισμα: μανάτ, ΑΖΝ: 1 ευρώ=2 ΑΖΝ) Baku (2.300.000 κάτοικοι)
ΓΕΩΡΓΙΑ (Έκταση 69.700 τ.χλμ, 3.700.000 κάτοικοι, Νόμισμα: Λάρι, GEL: 1ευρώ = 3GEL) Τιφλίδα (1.150.000 κάτοικοι).
Οι πρίζες τους και στα τρία κράτη είναι σαν τις δικές μας.
Οι τρεις χώρες βρίσκονται σε γεωγραφικό πλάτος 40 με 41 μοίρες (στο ύψος της Θεσσαλονίκης) και μήκος γύρω στις 45 μοίρες Ανατολικό.
Μελετώντας τα προγράμματα των πρακτορείων και ψάχνοντας στο Lonely Planet και σε άλλες ταξιδιωτικές ιστοσελίδες, έκανα ένα πρόγραμμα, που σε γενικές γραμμές θα ακολουθούσαμε. Αρχικά θα μέναμε Τιφλίδα για τρεις μέρες κάνοντας και ημερήσιες κοντινές εκδρομές.
Μετά θα είχαμε πτήση με επιστροφή για το Μπακού στο οποίο θα μέναμε δυο βράδια. Θεωρήσαμε ότι ήταν αρκετά, αφού δεν είχαμε σκοπό να αλωνίζουμε στο Αζερμπαϊτζάν.
Από Τιφλίδα ξανά θα πηγαίναμε στα δυτικά της Γεωργίας και μετά από μερικές μέρες θα μπαίναμε στην Αρμενία από τα βορειοδυτικά της χώρας. Θα μέναμε Αρμενία έξι βράδια, τρία στο Ερεβάν και άλλα τρία βόρεια και ανατολικά.
Στο Ναγκόρνο – Καραμπάχ δε θα πηγαίναμε γιατί πιστεύαμε ότι θα είχε πολλές διατυπώσεις. Ένας φίλος που είχε πάει με πρακτορείο το 2017, ενώ η περιοχή ήταν στο πρόγραμμα, δεν πήγαν γιατί υπήρχαν έκτακτα προβλήματα εκεί. Γι αυτό αποφάσισα να μην το ρισκάρω προσπαθώντας να πάμε και χάνουμε τσάμπα το χρόνο μας. Θα επιστρέφαμε στην Τιφλίδα την ημέρα της αναχώρησης για Ελλάδα και τέλος! Αναχώρηση από Αθήνα στις 19 Ιουλίου 2018, την Πέμπτη λίγο μετά τα μεσάνυχτα, στις 12:30 και αναχώρηση επιστροφής από Τιφλίδα πάλι ξημερώματα στις 05:15 του Σαββάτου 4 Αυγούστου. Δύσκολες ώρες αναχώρησης και άφιξης και στις δυο πτήσεις.
Τα ξενοδοχεία ήταν αρκετά φτηνά. Τα περισσότερα μεταξύ 20 και 30 ευρώ, δωμάτια με δικό τους μπάνιο και μερικά είχαν και πρωινό. Ένα έκανε 17 και ένα άλλο (για τρεις βραδιες, στο Ερεβάν), 36 ευρώ τη βραδιά. Μπορούσαμε με επί πλέον κόστος 200 ευρώ το άτομο, να κάνουμε μια μεγάλη αναβάθμιση στην ποιότητα των ξενοδοχείων μας, αλλά όταν κάνεις ένα ταξίδι δρόμου δεν αλλάζεις βασικές συνήθειες επειδή ο προορισμός έχει μικρό κόστος. Το αυτοκίνητο, μαζί με το κόστος για την είσοδο στην Αρμενία, ήταν γύρω στα 630 ευρώ. Το κόστος του αυτοκινήτου στο Αζερμπαϊτζάν ήταν 171 ευρώ, για δυο ημέρες!
Δεν μπορώ να μην αναφέρω την τρομερή ιστορία για τη Γεωργία της @malysa . Στο οδοιπορικό μας επισκεφτήκαμε πολλά από τα μέρη που είδε κι εκείνη. Σε μένα δε θα έχετε τόσο πολλές λεπτομέρειες και αναλυτικά στοιχεία. Δεν κρατώ σημειώσεις για όλα αυτά. Τα βασικότερα.
Ούτε που θυμάμαι πως μπήκε στην παρέα η ιδέα να πάμε φέτος το καλοκαίρι στις χώρες του Καυκάσου. Όταν όμως είδα ότι η Aegean έχει απευθείας πτήσεις και προς το Ερεβάν και προς την Τιφλίδα, άρχισα να το ψάχνω και δεν άργησα να πείσω την παρέα να κάνουμε αυτό το ταξίδι. Προτιμήσαμε την πτήση για την Τιφλίδα κυρίως λόγω χαμηλότερης τιμής. Ψάχνοντας στο διαδίκτυο είδα ότι τα τουριστικά πρακτορεία και στην Γεωργία και στην Αρμενία προσέφεραν πολύ φθηνά πακέτα μονοήμερων, αλλά και πολυήμερων εκδρομών προς κάθε κατεύθυνση. Όμως πάντα μας αρέσει η ενοικίαση αυτοκινήτου, οπότε σε τόσο φθηνές χώρες δεν υπήρχε περίπτωση να μην το κάνουμε. Η άλλη έκπληξη ήταν τα πολύ φθηνά ξενοδοχεία. Με ένα πρόχειρο υπολογισμό η εκδρομή δεν έβγαινε πάνω από 1500 ευρώ ανά άτομο, για ταξίδι 16 διανυκτερεύσεων. Τώρα, γιατί τα εδώ πρακτορεία ζητάνε κάπου 3500 ευρώ για δυο εβδομάδες, είναι ένα θέμα. Πρέπει να το σκεφτούν εκείνοι που τα χρησιμοποιούν.
Έτσι κλείσαμε τα πάντα μερικούς μήνες πριν τον Ιούλιο, που θα γινόταν το ταξίδι. Η περιγραφή παρακάτω, που μάλλον είναι αφήγηση, του ταξιδιού στις υποκαυκάσιες χώρες, από τις 19/7/2018 ως τις 4/8/2018, προέρχεται από επεξεργασία των αφηγήσεών μου στο λογογράφο του κινητού μου τηλεφώνου, πρόσθετων αναμνήσεων και στοιχείων που θυμήθηκα ή βρήκα μετά την επιστροφή μας, αλλά και πληροφορίες που είχαμε πάρει από διάφορα μέσα (ονόματα δε λέμε γιατί έκανα και αντιγραφές και μεταφράσεις και δε θυμάμαι από πού και τι). Αυτός είναι και ο λόγος που εναλλάσσονται οι χρόνοι ενεστώτας και αόριστος στο κείμενο.
Η παρέα του ταξιδιού είμαστε λίγο πολύ γνωστοί: εγώ με την Ντίνα (σύζυγός μου) και ο φίλος μας Γιάννης με τη γυναίκα του τη Μαρ. Με το Γιάννη είναι το ένατο ταξίδι που κάνουμε μαζί (πάντα χωρίς πρακτορείο) μετά τη γνωριμία μας στη Λιβύη την πρωτοχρονιά του 2010. Η Μαρ έχει έρθει μόνο σε ένα από τα εννιά, στην Ιταλία το 2013.
Πριν πάμε αυτό το ταξίδι περίμενα ότι τα ενδιαφέροντα εκεί θα ήταν κυρίως φύση και εκκλησιές. Και από φύση περίμενα μόνο από τον Καύκασο. Από τις εκκλησίες και τα μοναστήρια εγώ δε δίνω σημασία στις εικόνες και στην αρχιτεκτονική των κτιρίων. Περιμένω να δω ωραίες εικόνες εξ αιτίας της θέσης των εκκλησιών και να αγναντεύω τη θέα από ψηλά ή απόμερα. Αυτά τα βρήκα και με το παραπάνω. Εκείνο που δεν περίμενα, αν και ψάχνοντας είχα δει ότι έχει και αρχαιολογικό ενδιαφέρον η περιοχή, ήταν τα μνημεία χιλιάδων ετών (προϊστορικά και ιστορικά) που είδαμε το ένα μετά το άλλο, σε όλες αυτές τις χώρες. Και μόνο γι αυτά άξιζε ένα τέτοιο ταξίδι. Οι γνωστοί που το έχουν κάνει μας λέγανε μόνο για το Gobustan στο Αζερμπαϊτζάν. Και αυτό ήταν το ελάχιστο.
Πιστεύω ότι σε γενικές γραμμές ο περισσότερος κόσμος ταξιδεύει κυρίως για τα μνημεία, άρα τα πρακτορεία και οι ίδιες οι χώρες έπρεπε να διαφημίζουν αυτά πρώτα απ’ όλα στην περιοχή που πήγαμε. Δεν το είχα δει. Ας είναι, μπορεί και να μην έχω δώσει σημασία στις διαφημίσεις. Άλλωστε είμαι τύπος που δε θέλω να ξέρω και τόσο πολλά για τα μέρη που θα επισκεφτώ. Μου αρκεί να γνωρίζω τα μέρη που έχουν αξία, για να τα επισκεφτώ. Ζητώ λοιπόν συγγνώμη από τους φίλους μου στο Travelstories, αλλά τις πιο πολλές λεπτομέρειες που δίνουν εγώ δεν τις χρησιμοποιώ.
Αφού μίλησα για τα παλιά μνημεία των χωρών αυτών, ας τα αναφέρω με τη σειρά που τα είδα:
1. Gobustan, Αζερμπαϊτζάν. Γλυπτά σε βράχους, ηλικίας 5 έως 20 χιλιάδων ετών.
2. Uplistsikhe, Γεωργία. Κατοικίες σκαμμένες σε βράχια και με ηλικία χιλίων έως και τριών χιλιάδων ετών.
3. Vardzia, Γεωργία. Μοναστήρι με πολλές σκήτες σκαμμένες σε βράχους (σε πολλά επίπεδα) τον δωδέκατο αιώνα.
4. Karahunj, Αρμενία. Λέγεται πιο συχνά και Zorats Karer. Ονομάζεται και το Stonehenge της Αρμενίας, γιατί είναι δεκάδες πέτρες στημένες όρθια σε διάφορους σχηματισμούς και σε μεγάλη έκταση διαφόρων ομάδων. Πολλές από αυτές έχουν γλυπτά επάνω ή τρύπες. Η ηλικία τους είναι 7,500 έτη.
5. Khndzoresk, Αρμενία. Σκαμμένες κατοικίες σε βράχια που ξεκίνησαν το μεσαίωνα, ίσως το χίλια μΧ, και έμεναν άνθρωποι μέχρι το 1950.
Θα δώσω τώρα μερικά βασικά ενημερωτικά στοιχεία για τις τρεις χώρες (οι ισοτιμίες στο περίπου):
ΑΡΜΕΝΙΑ (Έκταση 29.743 τ.χλμ, 3.000.000 κάτ, Νόμισμα: Ντραμ, AMD: 1 euro= 560AMD) Ερεβάν (1.200.000 κάτοικοι)
ΑΖΕΡΜΠΑΪΤΖΑΝ (Έκταση 87.000τ.χλμ, 10.000.000 κατ, Νόμισμα: μανάτ, ΑΖΝ: 1 ευρώ=2 ΑΖΝ) Baku (2.300.000 κάτοικοι)
ΓΕΩΡΓΙΑ (Έκταση 69.700 τ.χλμ, 3.700.000 κάτοικοι, Νόμισμα: Λάρι, GEL: 1ευρώ = 3GEL) Τιφλίδα (1.150.000 κάτοικοι).
Οι πρίζες τους και στα τρία κράτη είναι σαν τις δικές μας.
Οι τρεις χώρες βρίσκονται σε γεωγραφικό πλάτος 40 με 41 μοίρες (στο ύψος της Θεσσαλονίκης) και μήκος γύρω στις 45 μοίρες Ανατολικό.
Μελετώντας τα προγράμματα των πρακτορείων και ψάχνοντας στο Lonely Planet και σε άλλες ταξιδιωτικές ιστοσελίδες, έκανα ένα πρόγραμμα, που σε γενικές γραμμές θα ακολουθούσαμε. Αρχικά θα μέναμε Τιφλίδα για τρεις μέρες κάνοντας και ημερήσιες κοντινές εκδρομές.
Μετά θα είχαμε πτήση με επιστροφή για το Μπακού στο οποίο θα μέναμε δυο βράδια. Θεωρήσαμε ότι ήταν αρκετά, αφού δεν είχαμε σκοπό να αλωνίζουμε στο Αζερμπαϊτζάν.
Από Τιφλίδα ξανά θα πηγαίναμε στα δυτικά της Γεωργίας και μετά από μερικές μέρες θα μπαίναμε στην Αρμενία από τα βορειοδυτικά της χώρας. Θα μέναμε Αρμενία έξι βράδια, τρία στο Ερεβάν και άλλα τρία βόρεια και ανατολικά.
Στο Ναγκόρνο – Καραμπάχ δε θα πηγαίναμε γιατί πιστεύαμε ότι θα είχε πολλές διατυπώσεις. Ένας φίλος που είχε πάει με πρακτορείο το 2017, ενώ η περιοχή ήταν στο πρόγραμμα, δεν πήγαν γιατί υπήρχαν έκτακτα προβλήματα εκεί. Γι αυτό αποφάσισα να μην το ρισκάρω προσπαθώντας να πάμε και χάνουμε τσάμπα το χρόνο μας. Θα επιστρέφαμε στην Τιφλίδα την ημέρα της αναχώρησης για Ελλάδα και τέλος! Αναχώρηση από Αθήνα στις 19 Ιουλίου 2018, την Πέμπτη λίγο μετά τα μεσάνυχτα, στις 12:30 και αναχώρηση επιστροφής από Τιφλίδα πάλι ξημερώματα στις 05:15 του Σαββάτου 4 Αυγούστου. Δύσκολες ώρες αναχώρησης και άφιξης και στις δυο πτήσεις.
Τα ξενοδοχεία ήταν αρκετά φτηνά. Τα περισσότερα μεταξύ 20 και 30 ευρώ, δωμάτια με δικό τους μπάνιο και μερικά είχαν και πρωινό. Ένα έκανε 17 και ένα άλλο (για τρεις βραδιες, στο Ερεβάν), 36 ευρώ τη βραδιά. Μπορούσαμε με επί πλέον κόστος 200 ευρώ το άτομο, να κάνουμε μια μεγάλη αναβάθμιση στην ποιότητα των ξενοδοχείων μας, αλλά όταν κάνεις ένα ταξίδι δρόμου δεν αλλάζεις βασικές συνήθειες επειδή ο προορισμός έχει μικρό κόστος. Το αυτοκίνητο, μαζί με το κόστος για την είσοδο στην Αρμενία, ήταν γύρω στα 630 ευρώ. Το κόστος του αυτοκινήτου στο Αζερμπαϊτζάν ήταν 171 ευρώ, για δυο ημέρες!
Δεν μπορώ να μην αναφέρω την τρομερή ιστορία για τη Γεωργία της @malysa . Στο οδοιπορικό μας επισκεφτήκαμε πολλά από τα μέρη που είδε κι εκείνη. Σε μένα δε θα έχετε τόσο πολλές λεπτομέρειες και αναλυτικά στοιχεία. Δεν κρατώ σημειώσεις για όλα αυτά. Τα βασικότερα.