chrikky
Member
Θέλουμε μια νέα Αττική Οδό στον Υμηττό;
Των ΓΙΑΝΝΗ ΕΛΑΦΡΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ
Λίγο καιρό μετά τη δημοσιοποίηση των σχεδίων του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη χάραξη νέων αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό (τύπου Αττικής Οδού), το ΟΙΚΟ ανοίγει τη συζήτηση φιλοξενώντας 4 απόψεις για το τι θα έπρεπε να γίνει στον τελευταίο εναπομείναντα πνεύμονα της Αττικής.
Εντονος διάλογος και αντιπαράθεση έχουν ξεσπάσει για το μέλλον του Υμηττού, καθώς πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη χάραξη νέων αυτοκινητόδρομων (35 χιλιόμετρα, τα 16 υπόγεια) και το προσχέδιο του νέου Προεδρικού Διατάγματος για το βουνό. Η διάνοιξη του νέου αυτοκινητόδρομου υποστηρίζεται, από ορισμένες πλευρές, ως συμβολή στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αθήνας και στη διευκόλυνση των κατοίκων των Μεσογείων. Ο αντίλογος υπογραμμίζει τον κίνδυνο διάχυσης της πρωτεύουσας χωρίς σχέδιο, την προοπτική «μπουκώματος» των νέων δρόμων, την περιβαλλοντική υποβάθμιση του βουνού και το τεράστιο κόστος.
Ταυτόχρονα, το προσχέδιο Π.Δ. για τον Υμηττό έρχεται να νομιμοποιήσει αυθαίρετα και γενικά να χαλαρώσει την προστασία του βουνού. Αντίθετα, αναδεικνύεται σήμερα η ανάγκη, που υποστηρίζει και ο κ. Στ. Μάνος, συντάκτης του αντίστοιχου Π.Δ. του 1978, για αυστηροποίηση των διατάξεων, κατεδάφιση όλων των αυθαιρέτων, αναδάσωση και απόλυτη προστασία της ζώνης Α. Ο αντιπρύτανης του ΕΜΠ και πολεοδόμος, Γιάννης Πολύζος, ο σύμβουλος του έργου «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής» και συγκοινωνιολόγος, Γιώργος Γιαννής, το μέλος της Διαδημοτικής Συντονιστικής Επιτροπής για τη Διάσωση του Υμηττού και πολεοδόμος, Πάνος Τότσικας, και φυσικά ο ίδιος ο Στέφανος Μάνος απαντούν στο ΟΙΚΟ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΟΛΥΖΟΣ, Αντιπρύτανης, πολεοδόμος................... ΟΧΙ
«Ας μην αφήσουμε ένα δρόμο να ορίσει την πόλη μας»
Είμαι αντίθετος στη χάραξη των νέων αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό. Ας αποφασίσουμε πρώτα τι πόλη θέλουμε, πριν ανοίξουμε νέους δρόμους που δημιουργούν τελελεσμένα. Οι πόλεις διαμορφώνονται με βάση πολεοδομικές αρχές και μακρόπνοο σχεδιασμό και όχι ακολουθώντας επιμέρους κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Σήμερα, στην Ευρώπη, προκρίνεται το μοντέλο της συνεκτικής πόλης και όχι της αξονικής ανάπτυξης γύρω από δρόμους, όπως γίνεται ουσιαστικά στη χώρα μας.
Οι νέοι άξονες που σχεδιάζονται από το ΥΠΕΧΩΔΕ στον Υμηττό θα οδηγήσουν σε μια διάχυση της πόλης. Θέλουμε μια Αθήνα που θα καταλαμβάνει όλο το νομό, που θα εξαπλωθεί άναρχα σε Μεσόγεια και Θριάσιο, που θα μεγεθύνει τον υδροκέφαλο χαρακτήρα της; Ας το αποφασίσουμε όλοι μαζί. Να μην το επιβάλει ένας δρόμος, όπως η Αττική Οδός, που έχει αναδειχθεί στη βασική πολεοδομική ραχοκοκαλιά Αθήνας και Αττικής.
Επιπλέον, οι νέοι αυτοκινητόδρομοι θα επιφέρουν πολύ σημαντικό περιβαλλοντικό πλήγμα. Η αύξηση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων (ποσότητα οχημάτων και αποστάσεις που διανύουν) προκαλούν περισσότερες εκπομπές καυσαερίων. Οι υπόγειες λεωφόροι δεν εξαλείφουν τα προβλήματα. Οι εκπομπές παραμένουν. Επιπλέον, οι σήραγγες, η διάνοιξη με τη μέθοδο cut & cover προκαλούν σημαντικές διαταραχές στο οικοσύστημα, στην κίνηση των υπόγειων υδάτων, στις επιφανειακές βλαστήσεις κ.λπ.
Τέλος, το οικονομικό κόστος των έργων είναι τεράστιο, από το οποίο μάλιστα θα ωφεληθούν λίγοι, όπως τα μεγάλα εμπορικά συγκροτήματα που βρίσκουν έτοιμες τις υποδομές.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ, Συγκοινωνιολόγος & σύμβουλος του έργου «ΝΕΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ ΑΤΤΙΚΗΣ».................................. ΝΑΙ
«Η ανάπτυξη δεν μπορεί να σταματήσει»
Τριπλά είναι τα συγκοινωνιακά οφέλη για την Αττική από τους «Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής». Πρώτον, οι επεκτάσεις θα ολοκληρώσουν τον μεγάλο εσωτερικό περιφερειακό δακτύλιο του λεκανοπεδίου (Κηφισός, Αττική Οδός, Περιφερειακή Υμηττού, Παραλιακή). Για να απαλλαχθούν οι δήμοι από τις υπερτοπικές μετακινήσεις, πρέπει να υπάρχει μια εναλλακτική.
Σήμερα, η Αθήνα, η Καισαριανή, η Ηλιούπολη, το Ελληνικό ταλαιπωρούνται πολύ από τη διαμπερή κίνηση. Οταν λοιπόν δοθεί μια εναλλακτική, τότε οι πόλεις αυτές θα μπορούν να εφαρμόσουν πολιτικές αποθάρρυνσης του αυτοκινήτου, όπως για παράδειγμα πεζοδρομήσεις. Ταυτόχρονα, οι πόλεις αυτές θα έχουν καθαρότερη ατμόσφαιρα, γιατί θα απαλλαχθούν από τους ρύπους του «σταμάτα-ξεκίνα» τόσων αυτοκινήτων.
Δεύτερον, η σήραγγα του Υμηττού θα ενώσει το λεκανοπέδιο με τα Μεσόγεια, άρα θα βελτιώσει την επικοινωνία τους και θα περιορίσει τις περι-πορείες από τα βόρεια και τα νότια του Υμηττού.
Τρίτον, οι νότιες και ανατολικές επεκτάσεις θα οργανώσουν καλύτερα τα Μεσόγεια. Αν δεν δώσεις στις περιοχές αυτές τώρα τους δρόμους, τότε δεν θα έχεις το χώρο να τους φτιάξεις στο μέλλον. Οι πολεοδόμοι υποστηρίζουν ότι η Αττική Οδός οδήγησε σε έκρηξη της δόμησης στο Θριάσιο και στα Μεσόγεια. Η εξέλιξη αυτή απλώς επιταχύνθηκε. Η δόμηση είχε ήδη πυροδοτηθεί στη Ραφήνα, στη Νέα Μάκρη, στο Μαρκόπουλο και αλλού. Δόμηση και ανάπτυξη θα υπάρξουν. Οι πολεοδόμοι στρουθοκαμηλίζουν: το λεκανοπέδιο έχει γεμίσει και ο κόσμος θα συνεχίσει να πηγαίνει στα Μεσόγεια και στη νότια Αττική. Οι πολεοδόμοι ξεκινούν από μια θεωρητική αφετηρία, ότι η ανάπτυξη μπορεί να σταματήσει. Αυτό όμως δεν πρόκειται να συμβεί, είτε το θέλουμε είτε όχι.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΑΝΟΣ, Tέως υπουργός & εμπνευστής του πρώτου Π.Δ. προστασίας του Υμηττού...................................................... ΟΧΙ
«Χρειαζόμαστε αυστηρότερο Π.Δ. οχι άλλες αυθαιρεσίες»
Το 1978, όταν προκάλεσα την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος προστασίας του Υμηττού, ζήτησα από την Υπηρεσία να εξασφαλίσει ότι στη Ζώνη Α δεν υπάρχει ούτε ένα κτίσμα. Είχα ζητήσει από τον θαυμάσιο υπηρεσιακό τοπογράφο, τον Αντώνη Πιάγκο, να ελέγξει προσωπικά την τήρηση της απαίτησης αυτής και να οριοθετήσει τη Ζώνη Α με ευθείες γραμμές και συντεταγμένες και σε κάθε γωνία να τοποθετηθεί μια τσιμεντένια πυραμίδα, ώστε να μην υπάρχει καμιά δυνατότητα αμφισβήτησης ή άγνοιας των ορίων.
Σε γενικές γραμμές, το Π.Δ. στη Ζώνη Α τηρήθηκε. Αν υπάρχουν κτίσματα, είναι προδήλως αυθαίρετα και μεταγενέστερα του Π.Δ. Συνεπώς, και χωρίς τον παραμικρό ενδοιασμό, υποστηρίζω ότι πρέπει να κατεδαφιστούν αμέσως. Στις αυθαιρεσίες περιλαμβάνεται και το δάσος των κεραιών (και όχι δέντρων) που κοσμεί την κορυφή του Υμηττού. Το κράτος θα έπρεπε να αναλάβει την τοποθέτηση μιας μεγάλης κεραίας για όλους τους σταθμούς, που θα καταβάλουν ένα «δικαίωμα» χρήσης για την απόσβεση της κρατικής δαπάνης. Θα χαιρέτιζα την εγκατάσταση τελεφερίκ και παράλληλα την απαγόρευση χρήσης μηχανοκίνητων μέσων (αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες) σε όλη τη ζώνη Α. Θα εμπλούτιζα το βουνό με καλά συντηρημένα μονοπάτια, βρύσες και πάγκους.
Σε ό,τι αφορά τον Υμηττό, θα ήταν λογικό να προχωρήσει το κράτος σε απαλλοτρίωση ολόκληρης της Ζώνης Α. Εκτιμώ ότι θα εμφανιστούν ελάχιστοι πραγματικοί ιδιοκτήτες και έτσι η Ζώνη Α θα πάψει να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον καταπατητών και δήθεν διεκδικητών. Μια και δεν θα εμφανιστούν πραγματικοί ιδιοκτήτες, η δημόσια δαπάνη για την απαλλοτρίωση γης, στην οποία δεν επιτρέπεται καθόλου η δόμηση ή άλλη εκμετάλλευση, θα είναι αμελητέα.
Σε όλη τη Ζώνη Α πρέπει να γίνει καθολική αναδάσωση, όχι από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά από διεθνή εργολαβία, ώστε η αναδάσωση να ολοκληρωθεί σε ένα χειμώνα. Τα δέντρα δεν θα πρέπει να είναι αποκλειστικά πεύκα που, επειδή μεγαλώνουν σχετικά γρήγορα προσφέρονται για γρήγορες εντυπώσεις, αλλά και είδη που κατά παράδοση υπήρχαν στον Υμηττό. Υποστηρίζω τη δημιουργία ειδικής μονάδας αφαλάτωσης που θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά τα πρώτα πέντε χρόνια για την άρδευση όλων των νέων δενδρυλλίων.
Σε ό,τι αφορά τη Ζώνη Β, πριν από οποιαδήποτε ρύθμιση ή αλλαγή, επιβάλλεται η λεπτομερής καταγραφή -σε χάρτη- από το Κτηματολόγιο της πραγματικής κατάστασης. Σπιθαμή προς σπιθαμή. Το τελικώς ζητούμενο είναι (α) μια ρύθμιση αυστηρότερη από την προηγούμενη και (β) η ένταξη ορισμένων περιοχών στη Ζώνη Α. Προτάσεις αλλαγής του υφιστάμενου Π.Δ. χωρίς λεπτομερή καταγραφή της πραγματικότητας υποκρύπτουν, με βεβαιότητα, νομιμοποίηση αυθαιρεσιών και κλοπών και άλλες αθλιότητες. Μπορεί επίσης να υποκρύπτουν αθέμιτο πλουτισμό, μπροστά στον οποίο η υπόθεση Βατοπεδίου θα μοιάζει με ασήμαντο πταίσμα.
ΠΑΝΟΣ ΤΟΤΣΙΚΑΣ, Πολεοδόμος................................................. ΟΧΙ
«Αντιπροτείνουμε υπόγειο άξονα»
Η Διαδημοτική Συντονιστική Επιτροπή για τη Διάσωση του Υμηττού έχει εκφράσει την αντίθεσή της συνολικά για τα έργα στον Υμηττό. Οι νέοι άξονες θα ανακουφίσουν μόνο προσωρινά την κατάσταση, όπως φάνηκε και με την Αττική Οδό. Αντίθετα, θα φέρουν νέα κυκλοφορία στις περιοχές που διασχίζουν. Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα έχουν σημαντικές περιβαλλοντικές συνέπειες, τόσο στη δυτική πλευρά, όπου πρόκειται να κατασκευαστούν οι κόμβοι, όσο και στην ανατολική πλευρά, όπου το έργο θα είναι σχεδόν στο σύνολό του υπέργειο. Θα έχουν και πολεοδομικές συνέπειες, αφού ανατρέπουν τον σχεδιασμό της Πολιτείας.
Η Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Υμηττού αντιπροτείνει μια πιο ήπια επέμβαση: τη δημιουργία ενός υπόγειου άξονα, κάτω από τη λεωφόρο Καρέα, που θα συνδέσει την περιφερειακή Υμηττού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, κλείνοντας τον περίφημο οδικό δακτύλιο.
πηγή: kathimerini.gr
Των ΓΙΑΝΝΗ ΕΛΑΦΡΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ
Λίγο καιρό μετά τη δημοσιοποίηση των σχεδίων του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη χάραξη νέων αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό (τύπου Αττικής Οδού), το ΟΙΚΟ ανοίγει τη συζήτηση φιλοξενώντας 4 απόψεις για το τι θα έπρεπε να γίνει στον τελευταίο εναπομείναντα πνεύμονα της Αττικής.
Εντονος διάλογος και αντιπαράθεση έχουν ξεσπάσει για το μέλλον του Υμηττού, καθώς πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη χάραξη νέων αυτοκινητόδρομων (35 χιλιόμετρα, τα 16 υπόγεια) και το προσχέδιο του νέου Προεδρικού Διατάγματος για το βουνό. Η διάνοιξη του νέου αυτοκινητόδρομου υποστηρίζεται, από ορισμένες πλευρές, ως συμβολή στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αθήνας και στη διευκόλυνση των κατοίκων των Μεσογείων. Ο αντίλογος υπογραμμίζει τον κίνδυνο διάχυσης της πρωτεύουσας χωρίς σχέδιο, την προοπτική «μπουκώματος» των νέων δρόμων, την περιβαλλοντική υποβάθμιση του βουνού και το τεράστιο κόστος.
Ταυτόχρονα, το προσχέδιο Π.Δ. για τον Υμηττό έρχεται να νομιμοποιήσει αυθαίρετα και γενικά να χαλαρώσει την προστασία του βουνού. Αντίθετα, αναδεικνύεται σήμερα η ανάγκη, που υποστηρίζει και ο κ. Στ. Μάνος, συντάκτης του αντίστοιχου Π.Δ. του 1978, για αυστηροποίηση των διατάξεων, κατεδάφιση όλων των αυθαιρέτων, αναδάσωση και απόλυτη προστασία της ζώνης Α. Ο αντιπρύτανης του ΕΜΠ και πολεοδόμος, Γιάννης Πολύζος, ο σύμβουλος του έργου «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής» και συγκοινωνιολόγος, Γιώργος Γιαννής, το μέλος της Διαδημοτικής Συντονιστικής Επιτροπής για τη Διάσωση του Υμηττού και πολεοδόμος, Πάνος Τότσικας, και φυσικά ο ίδιος ο Στέφανος Μάνος απαντούν στο ΟΙΚΟ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΟΛΥΖΟΣ, Αντιπρύτανης, πολεοδόμος................... ΟΧΙ
«Ας μην αφήσουμε ένα δρόμο να ορίσει την πόλη μας»
Είμαι αντίθετος στη χάραξη των νέων αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό. Ας αποφασίσουμε πρώτα τι πόλη θέλουμε, πριν ανοίξουμε νέους δρόμους που δημιουργούν τελελεσμένα. Οι πόλεις διαμορφώνονται με βάση πολεοδομικές αρχές και μακρόπνοο σχεδιασμό και όχι ακολουθώντας επιμέρους κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Σήμερα, στην Ευρώπη, προκρίνεται το μοντέλο της συνεκτικής πόλης και όχι της αξονικής ανάπτυξης γύρω από δρόμους, όπως γίνεται ουσιαστικά στη χώρα μας.
Οι νέοι άξονες που σχεδιάζονται από το ΥΠΕΧΩΔΕ στον Υμηττό θα οδηγήσουν σε μια διάχυση της πόλης. Θέλουμε μια Αθήνα που θα καταλαμβάνει όλο το νομό, που θα εξαπλωθεί άναρχα σε Μεσόγεια και Θριάσιο, που θα μεγεθύνει τον υδροκέφαλο χαρακτήρα της; Ας το αποφασίσουμε όλοι μαζί. Να μην το επιβάλει ένας δρόμος, όπως η Αττική Οδός, που έχει αναδειχθεί στη βασική πολεοδομική ραχοκοκαλιά Αθήνας και Αττικής.
Επιπλέον, οι νέοι αυτοκινητόδρομοι θα επιφέρουν πολύ σημαντικό περιβαλλοντικό πλήγμα. Η αύξηση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων (ποσότητα οχημάτων και αποστάσεις που διανύουν) προκαλούν περισσότερες εκπομπές καυσαερίων. Οι υπόγειες λεωφόροι δεν εξαλείφουν τα προβλήματα. Οι εκπομπές παραμένουν. Επιπλέον, οι σήραγγες, η διάνοιξη με τη μέθοδο cut & cover προκαλούν σημαντικές διαταραχές στο οικοσύστημα, στην κίνηση των υπόγειων υδάτων, στις επιφανειακές βλαστήσεις κ.λπ.
Τέλος, το οικονομικό κόστος των έργων είναι τεράστιο, από το οποίο μάλιστα θα ωφεληθούν λίγοι, όπως τα μεγάλα εμπορικά συγκροτήματα που βρίσκουν έτοιμες τις υποδομές.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ, Συγκοινωνιολόγος & σύμβουλος του έργου «ΝΕΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ ΑΤΤΙΚΗΣ».................................. ΝΑΙ
«Η ανάπτυξη δεν μπορεί να σταματήσει»
Τριπλά είναι τα συγκοινωνιακά οφέλη για την Αττική από τους «Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής». Πρώτον, οι επεκτάσεις θα ολοκληρώσουν τον μεγάλο εσωτερικό περιφερειακό δακτύλιο του λεκανοπεδίου (Κηφισός, Αττική Οδός, Περιφερειακή Υμηττού, Παραλιακή). Για να απαλλαχθούν οι δήμοι από τις υπερτοπικές μετακινήσεις, πρέπει να υπάρχει μια εναλλακτική.
Σήμερα, η Αθήνα, η Καισαριανή, η Ηλιούπολη, το Ελληνικό ταλαιπωρούνται πολύ από τη διαμπερή κίνηση. Οταν λοιπόν δοθεί μια εναλλακτική, τότε οι πόλεις αυτές θα μπορούν να εφαρμόσουν πολιτικές αποθάρρυνσης του αυτοκινήτου, όπως για παράδειγμα πεζοδρομήσεις. Ταυτόχρονα, οι πόλεις αυτές θα έχουν καθαρότερη ατμόσφαιρα, γιατί θα απαλλαχθούν από τους ρύπους του «σταμάτα-ξεκίνα» τόσων αυτοκινήτων.
Δεύτερον, η σήραγγα του Υμηττού θα ενώσει το λεκανοπέδιο με τα Μεσόγεια, άρα θα βελτιώσει την επικοινωνία τους και θα περιορίσει τις περι-πορείες από τα βόρεια και τα νότια του Υμηττού.
Τρίτον, οι νότιες και ανατολικές επεκτάσεις θα οργανώσουν καλύτερα τα Μεσόγεια. Αν δεν δώσεις στις περιοχές αυτές τώρα τους δρόμους, τότε δεν θα έχεις το χώρο να τους φτιάξεις στο μέλλον. Οι πολεοδόμοι υποστηρίζουν ότι η Αττική Οδός οδήγησε σε έκρηξη της δόμησης στο Θριάσιο και στα Μεσόγεια. Η εξέλιξη αυτή απλώς επιταχύνθηκε. Η δόμηση είχε ήδη πυροδοτηθεί στη Ραφήνα, στη Νέα Μάκρη, στο Μαρκόπουλο και αλλού. Δόμηση και ανάπτυξη θα υπάρξουν. Οι πολεοδόμοι στρουθοκαμηλίζουν: το λεκανοπέδιο έχει γεμίσει και ο κόσμος θα συνεχίσει να πηγαίνει στα Μεσόγεια και στη νότια Αττική. Οι πολεοδόμοι ξεκινούν από μια θεωρητική αφετηρία, ότι η ανάπτυξη μπορεί να σταματήσει. Αυτό όμως δεν πρόκειται να συμβεί, είτε το θέλουμε είτε όχι.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΑΝΟΣ, Tέως υπουργός & εμπνευστής του πρώτου Π.Δ. προστασίας του Υμηττού...................................................... ΟΧΙ
«Χρειαζόμαστε αυστηρότερο Π.Δ. οχι άλλες αυθαιρεσίες»
Το 1978, όταν προκάλεσα την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος προστασίας του Υμηττού, ζήτησα από την Υπηρεσία να εξασφαλίσει ότι στη Ζώνη Α δεν υπάρχει ούτε ένα κτίσμα. Είχα ζητήσει από τον θαυμάσιο υπηρεσιακό τοπογράφο, τον Αντώνη Πιάγκο, να ελέγξει προσωπικά την τήρηση της απαίτησης αυτής και να οριοθετήσει τη Ζώνη Α με ευθείες γραμμές και συντεταγμένες και σε κάθε γωνία να τοποθετηθεί μια τσιμεντένια πυραμίδα, ώστε να μην υπάρχει καμιά δυνατότητα αμφισβήτησης ή άγνοιας των ορίων.
Σε γενικές γραμμές, το Π.Δ. στη Ζώνη Α τηρήθηκε. Αν υπάρχουν κτίσματα, είναι προδήλως αυθαίρετα και μεταγενέστερα του Π.Δ. Συνεπώς, και χωρίς τον παραμικρό ενδοιασμό, υποστηρίζω ότι πρέπει να κατεδαφιστούν αμέσως. Στις αυθαιρεσίες περιλαμβάνεται και το δάσος των κεραιών (και όχι δέντρων) που κοσμεί την κορυφή του Υμηττού. Το κράτος θα έπρεπε να αναλάβει την τοποθέτηση μιας μεγάλης κεραίας για όλους τους σταθμούς, που θα καταβάλουν ένα «δικαίωμα» χρήσης για την απόσβεση της κρατικής δαπάνης. Θα χαιρέτιζα την εγκατάσταση τελεφερίκ και παράλληλα την απαγόρευση χρήσης μηχανοκίνητων μέσων (αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες) σε όλη τη ζώνη Α. Θα εμπλούτιζα το βουνό με καλά συντηρημένα μονοπάτια, βρύσες και πάγκους.
Σε ό,τι αφορά τον Υμηττό, θα ήταν λογικό να προχωρήσει το κράτος σε απαλλοτρίωση ολόκληρης της Ζώνης Α. Εκτιμώ ότι θα εμφανιστούν ελάχιστοι πραγματικοί ιδιοκτήτες και έτσι η Ζώνη Α θα πάψει να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον καταπατητών και δήθεν διεκδικητών. Μια και δεν θα εμφανιστούν πραγματικοί ιδιοκτήτες, η δημόσια δαπάνη για την απαλλοτρίωση γης, στην οποία δεν επιτρέπεται καθόλου η δόμηση ή άλλη εκμετάλλευση, θα είναι αμελητέα.
Σε όλη τη Ζώνη Α πρέπει να γίνει καθολική αναδάσωση, όχι από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά από διεθνή εργολαβία, ώστε η αναδάσωση να ολοκληρωθεί σε ένα χειμώνα. Τα δέντρα δεν θα πρέπει να είναι αποκλειστικά πεύκα που, επειδή μεγαλώνουν σχετικά γρήγορα προσφέρονται για γρήγορες εντυπώσεις, αλλά και είδη που κατά παράδοση υπήρχαν στον Υμηττό. Υποστηρίζω τη δημιουργία ειδικής μονάδας αφαλάτωσης που θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά τα πρώτα πέντε χρόνια για την άρδευση όλων των νέων δενδρυλλίων.
Σε ό,τι αφορά τη Ζώνη Β, πριν από οποιαδήποτε ρύθμιση ή αλλαγή, επιβάλλεται η λεπτομερής καταγραφή -σε χάρτη- από το Κτηματολόγιο της πραγματικής κατάστασης. Σπιθαμή προς σπιθαμή. Το τελικώς ζητούμενο είναι (α) μια ρύθμιση αυστηρότερη από την προηγούμενη και (β) η ένταξη ορισμένων περιοχών στη Ζώνη Α. Προτάσεις αλλαγής του υφιστάμενου Π.Δ. χωρίς λεπτομερή καταγραφή της πραγματικότητας υποκρύπτουν, με βεβαιότητα, νομιμοποίηση αυθαιρεσιών και κλοπών και άλλες αθλιότητες. Μπορεί επίσης να υποκρύπτουν αθέμιτο πλουτισμό, μπροστά στον οποίο η υπόθεση Βατοπεδίου θα μοιάζει με ασήμαντο πταίσμα.
ΠΑΝΟΣ ΤΟΤΣΙΚΑΣ, Πολεοδόμος................................................. ΟΧΙ
«Αντιπροτείνουμε υπόγειο άξονα»
Η Διαδημοτική Συντονιστική Επιτροπή για τη Διάσωση του Υμηττού έχει εκφράσει την αντίθεσή της συνολικά για τα έργα στον Υμηττό. Οι νέοι άξονες θα ανακουφίσουν μόνο προσωρινά την κατάσταση, όπως φάνηκε και με την Αττική Οδό. Αντίθετα, θα φέρουν νέα κυκλοφορία στις περιοχές που διασχίζουν. Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα έχουν σημαντικές περιβαλλοντικές συνέπειες, τόσο στη δυτική πλευρά, όπου πρόκειται να κατασκευαστούν οι κόμβοι, όσο και στην ανατολική πλευρά, όπου το έργο θα είναι σχεδόν στο σύνολό του υπέργειο. Θα έχουν και πολεοδομικές συνέπειες, αφού ανατρέπουν τον σχεδιασμό της Πολιτείας.
Η Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Υμηττού αντιπροτείνει μια πιο ήπια επέμβαση: τη δημιουργία ενός υπόγειου άξονα, κάτω από τη λεωφόρο Καρέα, που θα συνδέσει την περιφερειακή Υμηττού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, κλείνοντας τον περίφημο οδικό δακτύλιο.
πηγή: kathimerini.gr
Last edited by a moderator: