Dva Srca
Member
- Μηνύματα
- 558
- Likes
- 1.056
- Επόμενο Ταξίδι
- ΗΠΑ
- Ταξίδι-Όνειρο
- Οπουδήποτε Πολυνησία
Οι πρώτες εντυπώσεις
Το Σμόλυαν είναι μια μικρή πόλη 30.000 κατοίκων, που δημιουργήθηκε από την ένωση τριών ξεχωριστών, κάποτε, χωριών: Του Ράικοβο, του Ούστοβο και του Σμόλυαν. Αυτό γίνεται εμφανές με την πρώτη ματιά που ρίχνει κανείς κοιτώντας την πόλη από ψηλά - βλέπει μια πόλη στενή αλλά πολύ μακριά και απλωμένη αδηφάγα σε μια στενή χαράδρα μέσα στα ροδοπικά βουνά.
Από τα πρώτα πράγματα που αντικρύζει κανείς στο Σμόλυαν είναι ο καθεδρικός ναός του Αγ. Βησσαρίωνα και δευτερευόντως ο μιναρές του τζαμιού της πόλης. Ο πληθυσμός εδώ είναι εντελώς ανάμεικτος: περίπου το 52% είναι μουσουλμάνοι, από το οποίο 52% οι μισοί περίπου είναι Πομάκοι και Ρομά, ενώ το υπόλοιπο 48% είναι Βούλγαροι ορθόδοξοι, με μια μικρη καθολική μειονότητα που αριθμεί μερικές εκατοντάδες μέλη.
Η εκκλησία του Αγ. Βησσαρίωνα είναι εντυπωσιακή, ειδικά όταν τη βλέπει κανείς από ψηλά, ενώ αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη εκκλησία στη Βουλγαρία. Το ενδιαφέρον με την περίπτωσή της είναι ότι χτίστηκε μόλις το 2006, οπότε έβαλε πολλούς σε σκέψη σχετικά με το κατά πόσο η κατασκευή της έγινε για να προωθήσει το χριστιανικό στοιχείο στην περιοχή, που κατά παράδοση κατοικείται πλειοψηφικά από Μουσουλμάνους, καθώς η περιοχή δεν έχει κανένα τζαμί τέτοιου βεληνεκούς. ΑΝ ειδικά αναλογιστεί κανείς ότι είναι η πρώτη εκκλησία που χτίστηκε στη βουλγαρική Ροδόπη τα τελευταία 100 και βάλε χρόνια, τότε οι υποψίες ίσως να μην απέχουν πολύ από την πραγματικότητα... Το άλλο εντυπωσιακό στην περίπτωση του ναού αυτού είναι ότι φτιάχτηκε με μεγάλη χρηματοδότηση από τους... πολίτες! Ο μεγαλύτερος μάλιστα επενδυτής στην όλη ιστορία ήταν ένας γνωστός και πάμπλουτος δικηγόρος, που είναι μάλιστα και πρόεδρος μιας ποδοσφαιρικής ομάδας! Ωστόσο μεγάλο μέρος της κατασκευής πραγματοποιήθηκε και με δωρεές απλών, συχνά φτωχών, ανθρώπων.
Το δεύτερο πράγμα που παρατηρεί κανείς ερχόμενος στην πόλη είναι τα άχαρα κτίρια της, που σε καμία περίπτωση δεν έχουν τη γραφικότητα ή έστω την σχετική καλαισθησία αντίστοιχων πόλεων στην ελληνική Θράκη. Ως γνωστόν η Βουλγαρία ήταν μια έντονα κομμουνιστική χώρα τις προηγούμενες δεκαετίες και αυτό έχει αφήσει ανεξίτηλα κατάλοιπα μέχρι σήμερα. Οι πιο πολλές πολυκατοικίες είναι παλιές, συνήθως τετραόροφες, με οροφοδιαμερίσματα ή δύο διαμερίσματα ανα όροφο, τα οποία συνήθως δεν ξεπερνούν τα 50 τετραγωνικά μέτρα. Οι περισσότερες είναι χτισμένες σε τσιμεντένιο ύψωμα περίπου δύο μέτρα πάνω από το δρόμο που διέρχονται πεζοί και αυτοκίνητα, ενώ στο ύψος του δρόμου είναι χτισμένα μόνο τα πάρκινγκ, που ανήκουν σε κάποιους από τους ιδιοκτήτες. Τα σπίτια μέσα είναι συνήθως εξίσου απλά, με έναν κοινό χώρο κρεβατοκάμαρα-κουζίνα-καθιστικό και ξεχωριστά μια τουαλέτα. Ενίοτε, η κρεβατοκάμαρα είναι "κρυμμένη" σε ένα υποτυπώδες δωμάτιο.
Συχνά, όταν ο καιρός είναι ομιχλώδης ή συννεφιασμένος (δηλαδή τις περισσότερες μέρες του χειμώνα) τα σπίτια από μακριά φαίνονται πολύ πιο γραφικά απ' ότι όταν τα βλέπεις από κοντά, ίσως επειδή τα γυμνά δέντρα και η μουντή ατμόσφαιρα δένουν λίγο πιο αρμονικά με τις άχαρες προσόψεις τους. Μπορείτε να το διαπιστώσετε στην παρακάτω φωτογραφία:
Λέγεται ότι σε αυτή την πόλη τα σοβιετικού τύπου κτίρια είχαν μεγάλη πέραση, επειδή ήταν ένας καλός τρόπος να φέρουν κοντά τους χριστιανούς και τους μουσουλμάνους και να αναμείξουν τόσο τον πληθυσμό, ώστε να μην υπάρχουν γκέτο και έχθρες μεταξύ των κατοίκων. Προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτό έχει επιτευχθεί σε έναν πολύ σημαντικό βαθμό. Από τους ντόπιους έμαθα ότι οι μουσουλμάνοι εδώ συνήθως έχουν κανονικά χριστιανικά ονόματα (πράγμα ανέκαθεν πολύ σπάνιο στη Βοσνία π.χ. που είναι μια Βαλκανική χώρα με αρκετούς μουσουλμάνους) και μερικές φορές το θέμα της θρησκείας αποτελεί συνολικά ταμπού. Όπως μου ανέφερε χαρακτηριστικά ένας συνάδελφος: "Δεν είμαι σίγουρος καν αν κάποιος από το γραφείο είναι μουσουλμάνος ή όχι, αν και δουλεύω εδώ δύο χρόνια. Στατιστικά να το πάρεις ΚΑΠΟΙΟΣ πρέπει να είναι μουσουλμάνος, αλλά δε μιλάμε ποτέ για αυτό το θέμα". Θα μπορούσε κανείς να πει ότι οι μουσουλμάνοι εδώ έχουν καταπιεστεί, όμως δεν έχω προσέξει κάτι τέτοιο σε γενικές γραμμές. Αυτό που θα έλεγα εγώ είναι ότι ίσως οι άνθρωποι εδώ δεν είναι τόσο φανατικοί με τη θρησκεία, οπότε απλά δε το θεωρούν κάτι που πρέπει να καθορίσει τη ζωή τους και τη σχέση τους με τους άλλους... Ή ίσως απλά η επιρροή δεν είναι τόσο έντονη όσο σε άλλες περιοχές της χώρας αλλά και της ελληνικής Θράκης. Έμαθα για παράδειγμα ότι υπάρχουν περιοχές στην κεντρική και ανατολική Βουλγαρία, όπου ορισμένοι Πομάκοι κάνουν αστείες -από άποψη αποτελέσματος και επιτυχίας- προσπάθειες να μάθουν τουρκικά μόνοι τους, απλά και μόνο επειδή αυτό τους κάνει πιο μουσουλμάνους. Αυτή τη νοοτροπία όλως περιέργως δε την έχω συναντήσει καθόλου εδώ.
Το τρίτο πράγμα που θα προσέξει κανείς στο Σμόλυαν είναι η έντονη σύνδεση που έχει η περιοχή με τη Ροδόπη σαν έννοια, σαν λέξη και σαν σύμβολο. Σχεδόν οτιδήποτε στην πόλη ονομάζεται "ροδοπικό", για παράδειγμα "ροδοπική κουζίνα" (και όχι ροδοπική βουλγαρική κουζίνα), "δραματικό ροδοπικό θέατρο" (και όχι δραματικό θέατρο), πολλές μα πάρα πολλές οδοί Ροδόπης σε κάθε πόλη και χωριό της περιοχής κ.ο.κ. Οι κάτοικοι παινεύονται συχνά ότι η περιοχή τους αποτελεί την καρδιά των ροδοπικών ορών, τόσο από άποψη ζωής, δηλαδή ισχυρίζονται ότι ζουν πιο... ροδοπικά από τους Ελληνες της Ροδόπης και τους άλλους Βούλγαρους των τριγύρω περιοχών, όσο και από άποψη γεωγραφίας. Ίσως να μην έχουν άδικο, αυτό δε θα το κρίνω εγώ, αλλά έχει ενδιαφέρον το πόσο πιο συχνά αναφέρουν τη λέξη Ροδόπη από τη λέξη Βουλγαρία ορισμένοι.
Και μιας και αναφέρθηκα στο θέατρο της πόλης, αυτό είναι ίσως ένα από τα πιο εντυπωσιακά, σύγχρονα και όμορφα κτίρια της περιοχής, όπου παίζονται παραστάσεις μέρα παρά μέρα το χειμώνα και κάθε μέρα την άνοιξη και το καλοκαίρι, δυστυχώς όλες στα βουλγαρικά. Και λέω δυστυχώς, επειδή παρατήρησα ότι παίζεται μια ενδιαφέρουσα παράσταση-one man show ονόματι "Παραδοσιακοί ροδοπικοί μύθοι", όπου ένας νεαρός άντρας κάνει όλους τους ρόλους ακι την αφήγηση. Ίσως αν βρω παρέα να μου μεταφράζει κάποια σημεία να καταφέρω να τη δω. Το θέατρο επίσης περιστοιχίζεται από έναν όμορφο κήπο με συντριβάνια, περιποιημένους θάμνους και έργα αφηρημένης τέχνης από σίδερο και πέτρα. Ειδικά την άνοιξη, φαντάζομαι ότι θα είναι πολύ ωραία να κάθεσαι εδώ. Η περιοχή είναι πολύ δημοφιλής για τις μητέρες με μωρά και τα μικρά παιδιά. Ιδού και το κτίριο:
Η περιοχή έχει επίσης μια ιδιαίτερη σχέση με τη λατρεία του Ορφέα, ακόμη και σήμερα. Ο μύθος λέει ότι ο διάσημος τραγουδοποιός γεννήθηκε στην καρδιά της Ροδόπης και οι περιγραφές συμπίπτουν με αυτή περίπου την περιοχή. Έτσι, είναι πολύ συνηθισμένο πολλά μέρη, καταστήματα και οδοί να έχουν το όνομα του Ορφέα και ενίοτε της Ευριδίκης - έτσι έχω συναντήσει εστιατόριο, ξενοδοχείο, βουνοκορφή, οδό με το όνομα του Ορφέα και ένα εμπορικό κέντρο (λίγο βαλκανικά παρακμιακό) με το όνομα Ευρυδίκη. Επίσης, στην περιοχή την άνοιξη φυτρώνει ένα λουλούδι που ονομάζεται "άνθος του Ορφέα". Όταν ρώτησα μια μέρα έναν συνάδελφο αν πιστεύει ότι όντως ο Ορφέας -σαν ένα πιθανότατα αληθινό πρόσωπο που ενέπνευσε έναν μύθο- είναι από αυτή την περιοχή μου απάντησε όλο στόμφο "DAAAAAA!" Όλοι θεωρούν τον Ορφέα πολύ δικό τους, κάτι σαν πρόγονό τους. Έχει πολύ ενδιαφέρον όλο αυτό. Σας παραθέτω και τη φωτογραφία ενός αγάλματος του εν λόγω ζευγαριού:
Για να μη σας κουράσω άλλο, μιας και πολλά πράγματα μου έκαναν εντύπωση στο Σμόλυαν από τις πρώτες ώρες της παραμονής μου εδώ, αλλά θα μου έπαιρναν πολλές ώρες και σελίδες για να τα αναλύσω, θέλω να σας περιγράψω τη σχέση αγάπης-μίσους που έχω με το διαμέρισμα, στο οποίο μένω.
Πριν έρθω λοιπόν στο Σμόλυαν, ήξερα ότι η εταιρία θα είχε βρει για μένα κάποιο μικρό διαμέρισμα σε ξενοδοχείο. Προφανώς, γνωρίζοντας ότι θα περάσω αρκετούς μήνες εδώ και μάλιστα τους πιο δύσκολους του χρόνου από άποψη καιρικών συνθηκών, αναρωτιόμουν αν το δωμάτιο θα είναι αρκετά ζεστό, αρκετά άνετο και γενικά αρκετό... Να τονίσω ότι δεν είμαι ντίβα στο θέμα της διαμονής, ίσα-ίσα έχω μείνει σε πολύ άσχημα καταλύματα στο παρελθόν, αλλά ήταν για λίγες μέρες, οπότε ήταν κάτι που μπορούσα να αντέξω χωρίς παράπονο. Ωστόσο εδώ τα πράγματα θα ήταν λίγο διαφορετικά, γι' αυτό και είχα τις αμφιβολίες μου και τους φόβους μου.
Το διαμέρισμά μου λοιπόν θα έλεγα με απόλυτη βεβαιότητα ότι όταν το πρωτοαντίκρυσα με κατέλαβε πανικός: ήταν πολύ μικρό και στενό (περίπου 30 τετραγωνικά), το ντουζ του ήταν ένα με την τουαλέτα, δεν είχε δηλαδή οποιοδήποτε διαχωριστικό ανάμεσα τους, ενώ δε διέθετε ένα ψυγειάκι, ώστε να μπορώ να διατηρώ ορισμένα τρόφιμα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Στη συνέχεια συμβιβάστηκα με την ιδέα και αποφάσισα να δουλέψω με αυτά που είχα. Το πρόβλημα του χώρου δεν αποτέλεσε ουσιαστικά ποτέ πρόβλημα, καθώς λείπω αρκετές ώρες από το δωμάτιο και όσο είμαι εκεί είμαι απασχολημένος με άλλα πράγματα, οπότε δε χρειάζεται να γυρνοβολάω. Το πρόβλημα του μπάνιου έμαθα να το λύνω με καλή οργάνωση του χρόνου και των δραστηριοτήτων μου - έτσι αποφάσισα να κάνω μπάνιο τα πρωινά πριν φύγω για τη δουλειά, οπότε θα είναι στεγνό όταν επιστρέψω. Τέλος, το πρόβλημα του ψυγείου μου το έλυσε η ίδια η πόλη και οι κλιματικές της συνθήκες, καθώς αν αφήσω κάτι στο μπαλκόνι μου κατά τη διάρκεια της νύχτας, εκτίθεται σε θερμοκρασία υπό του μηδενός και δεν αλλοιώνεται καθόλου!
Αλλά εκεί που το ταπεινό καταλυματάκι μου μού έκλεψε την καρδιά, ήταν όταν ένα πρωί ξύπνησα επειδή ξέχασα να κλείσω τις περσίδες στα παράθυρα και αντίκρυσα το παρακάτω θέαμα:
Νομίζω κάπου εκεί του τα συγχώρεσα όλα. Την ίδια μέρα, αναφερόμενος σε αυτό σε κάποια συζήτηση, το αποκάλεσα σε κάποιον διάλογο χωρίς να το πολυσκεφτώ "σπίτι μου". Χαμογέλασα και δέχτηκα τον αυθόρμητο χαρακτηρισμό που του είχα δώσει, χωρίς να σπεύσω να τον διορθώσω.
Το Σμόλυαν είναι μια μικρή πόλη 30.000 κατοίκων, που δημιουργήθηκε από την ένωση τριών ξεχωριστών, κάποτε, χωριών: Του Ράικοβο, του Ούστοβο και του Σμόλυαν. Αυτό γίνεται εμφανές με την πρώτη ματιά που ρίχνει κανείς κοιτώντας την πόλη από ψηλά - βλέπει μια πόλη στενή αλλά πολύ μακριά και απλωμένη αδηφάγα σε μια στενή χαράδρα μέσα στα ροδοπικά βουνά.
Από τα πρώτα πράγματα που αντικρύζει κανείς στο Σμόλυαν είναι ο καθεδρικός ναός του Αγ. Βησσαρίωνα και δευτερευόντως ο μιναρές του τζαμιού της πόλης. Ο πληθυσμός εδώ είναι εντελώς ανάμεικτος: περίπου το 52% είναι μουσουλμάνοι, από το οποίο 52% οι μισοί περίπου είναι Πομάκοι και Ρομά, ενώ το υπόλοιπο 48% είναι Βούλγαροι ορθόδοξοι, με μια μικρη καθολική μειονότητα που αριθμεί μερικές εκατοντάδες μέλη.
Η εκκλησία του Αγ. Βησσαρίωνα είναι εντυπωσιακή, ειδικά όταν τη βλέπει κανείς από ψηλά, ενώ αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη εκκλησία στη Βουλγαρία. Το ενδιαφέρον με την περίπτωσή της είναι ότι χτίστηκε μόλις το 2006, οπότε έβαλε πολλούς σε σκέψη σχετικά με το κατά πόσο η κατασκευή της έγινε για να προωθήσει το χριστιανικό στοιχείο στην περιοχή, που κατά παράδοση κατοικείται πλειοψηφικά από Μουσουλμάνους, καθώς η περιοχή δεν έχει κανένα τζαμί τέτοιου βεληνεκούς. ΑΝ ειδικά αναλογιστεί κανείς ότι είναι η πρώτη εκκλησία που χτίστηκε στη βουλγαρική Ροδόπη τα τελευταία 100 και βάλε χρόνια, τότε οι υποψίες ίσως να μην απέχουν πολύ από την πραγματικότητα... Το άλλο εντυπωσιακό στην περίπτωση του ναού αυτού είναι ότι φτιάχτηκε με μεγάλη χρηματοδότηση από τους... πολίτες! Ο μεγαλύτερος μάλιστα επενδυτής στην όλη ιστορία ήταν ένας γνωστός και πάμπλουτος δικηγόρος, που είναι μάλιστα και πρόεδρος μιας ποδοσφαιρικής ομάδας! Ωστόσο μεγάλο μέρος της κατασκευής πραγματοποιήθηκε και με δωρεές απλών, συχνά φτωχών, ανθρώπων.
Το δεύτερο πράγμα που παρατηρεί κανείς ερχόμενος στην πόλη είναι τα άχαρα κτίρια της, που σε καμία περίπτωση δεν έχουν τη γραφικότητα ή έστω την σχετική καλαισθησία αντίστοιχων πόλεων στην ελληνική Θράκη. Ως γνωστόν η Βουλγαρία ήταν μια έντονα κομμουνιστική χώρα τις προηγούμενες δεκαετίες και αυτό έχει αφήσει ανεξίτηλα κατάλοιπα μέχρι σήμερα. Οι πιο πολλές πολυκατοικίες είναι παλιές, συνήθως τετραόροφες, με οροφοδιαμερίσματα ή δύο διαμερίσματα ανα όροφο, τα οποία συνήθως δεν ξεπερνούν τα 50 τετραγωνικά μέτρα. Οι περισσότερες είναι χτισμένες σε τσιμεντένιο ύψωμα περίπου δύο μέτρα πάνω από το δρόμο που διέρχονται πεζοί και αυτοκίνητα, ενώ στο ύψος του δρόμου είναι χτισμένα μόνο τα πάρκινγκ, που ανήκουν σε κάποιους από τους ιδιοκτήτες. Τα σπίτια μέσα είναι συνήθως εξίσου απλά, με έναν κοινό χώρο κρεβατοκάμαρα-κουζίνα-καθιστικό και ξεχωριστά μια τουαλέτα. Ενίοτε, η κρεβατοκάμαρα είναι "κρυμμένη" σε ένα υποτυπώδες δωμάτιο.
Συχνά, όταν ο καιρός είναι ομιχλώδης ή συννεφιασμένος (δηλαδή τις περισσότερες μέρες του χειμώνα) τα σπίτια από μακριά φαίνονται πολύ πιο γραφικά απ' ότι όταν τα βλέπεις από κοντά, ίσως επειδή τα γυμνά δέντρα και η μουντή ατμόσφαιρα δένουν λίγο πιο αρμονικά με τις άχαρες προσόψεις τους. Μπορείτε να το διαπιστώσετε στην παρακάτω φωτογραφία:
Λέγεται ότι σε αυτή την πόλη τα σοβιετικού τύπου κτίρια είχαν μεγάλη πέραση, επειδή ήταν ένας καλός τρόπος να φέρουν κοντά τους χριστιανούς και τους μουσουλμάνους και να αναμείξουν τόσο τον πληθυσμό, ώστε να μην υπάρχουν γκέτο και έχθρες μεταξύ των κατοίκων. Προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτό έχει επιτευχθεί σε έναν πολύ σημαντικό βαθμό. Από τους ντόπιους έμαθα ότι οι μουσουλμάνοι εδώ συνήθως έχουν κανονικά χριστιανικά ονόματα (πράγμα ανέκαθεν πολύ σπάνιο στη Βοσνία π.χ. που είναι μια Βαλκανική χώρα με αρκετούς μουσουλμάνους) και μερικές φορές το θέμα της θρησκείας αποτελεί συνολικά ταμπού. Όπως μου ανέφερε χαρακτηριστικά ένας συνάδελφος: "Δεν είμαι σίγουρος καν αν κάποιος από το γραφείο είναι μουσουλμάνος ή όχι, αν και δουλεύω εδώ δύο χρόνια. Στατιστικά να το πάρεις ΚΑΠΟΙΟΣ πρέπει να είναι μουσουλμάνος, αλλά δε μιλάμε ποτέ για αυτό το θέμα". Θα μπορούσε κανείς να πει ότι οι μουσουλμάνοι εδώ έχουν καταπιεστεί, όμως δεν έχω προσέξει κάτι τέτοιο σε γενικές γραμμές. Αυτό που θα έλεγα εγώ είναι ότι ίσως οι άνθρωποι εδώ δεν είναι τόσο φανατικοί με τη θρησκεία, οπότε απλά δε το θεωρούν κάτι που πρέπει να καθορίσει τη ζωή τους και τη σχέση τους με τους άλλους... Ή ίσως απλά η επιρροή δεν είναι τόσο έντονη όσο σε άλλες περιοχές της χώρας αλλά και της ελληνικής Θράκης. Έμαθα για παράδειγμα ότι υπάρχουν περιοχές στην κεντρική και ανατολική Βουλγαρία, όπου ορισμένοι Πομάκοι κάνουν αστείες -από άποψη αποτελέσματος και επιτυχίας- προσπάθειες να μάθουν τουρκικά μόνοι τους, απλά και μόνο επειδή αυτό τους κάνει πιο μουσουλμάνους. Αυτή τη νοοτροπία όλως περιέργως δε την έχω συναντήσει καθόλου εδώ.
Το τρίτο πράγμα που θα προσέξει κανείς στο Σμόλυαν είναι η έντονη σύνδεση που έχει η περιοχή με τη Ροδόπη σαν έννοια, σαν λέξη και σαν σύμβολο. Σχεδόν οτιδήποτε στην πόλη ονομάζεται "ροδοπικό", για παράδειγμα "ροδοπική κουζίνα" (και όχι ροδοπική βουλγαρική κουζίνα), "δραματικό ροδοπικό θέατρο" (και όχι δραματικό θέατρο), πολλές μα πάρα πολλές οδοί Ροδόπης σε κάθε πόλη και χωριό της περιοχής κ.ο.κ. Οι κάτοικοι παινεύονται συχνά ότι η περιοχή τους αποτελεί την καρδιά των ροδοπικών ορών, τόσο από άποψη ζωής, δηλαδή ισχυρίζονται ότι ζουν πιο... ροδοπικά από τους Ελληνες της Ροδόπης και τους άλλους Βούλγαρους των τριγύρω περιοχών, όσο και από άποψη γεωγραφίας. Ίσως να μην έχουν άδικο, αυτό δε θα το κρίνω εγώ, αλλά έχει ενδιαφέρον το πόσο πιο συχνά αναφέρουν τη λέξη Ροδόπη από τη λέξη Βουλγαρία ορισμένοι.
Και μιας και αναφέρθηκα στο θέατρο της πόλης, αυτό είναι ίσως ένα από τα πιο εντυπωσιακά, σύγχρονα και όμορφα κτίρια της περιοχής, όπου παίζονται παραστάσεις μέρα παρά μέρα το χειμώνα και κάθε μέρα την άνοιξη και το καλοκαίρι, δυστυχώς όλες στα βουλγαρικά. Και λέω δυστυχώς, επειδή παρατήρησα ότι παίζεται μια ενδιαφέρουσα παράσταση-one man show ονόματι "Παραδοσιακοί ροδοπικοί μύθοι", όπου ένας νεαρός άντρας κάνει όλους τους ρόλους ακι την αφήγηση. Ίσως αν βρω παρέα να μου μεταφράζει κάποια σημεία να καταφέρω να τη δω. Το θέατρο επίσης περιστοιχίζεται από έναν όμορφο κήπο με συντριβάνια, περιποιημένους θάμνους και έργα αφηρημένης τέχνης από σίδερο και πέτρα. Ειδικά την άνοιξη, φαντάζομαι ότι θα είναι πολύ ωραία να κάθεσαι εδώ. Η περιοχή είναι πολύ δημοφιλής για τις μητέρες με μωρά και τα μικρά παιδιά. Ιδού και το κτίριο:
Η περιοχή έχει επίσης μια ιδιαίτερη σχέση με τη λατρεία του Ορφέα, ακόμη και σήμερα. Ο μύθος λέει ότι ο διάσημος τραγουδοποιός γεννήθηκε στην καρδιά της Ροδόπης και οι περιγραφές συμπίπτουν με αυτή περίπου την περιοχή. Έτσι, είναι πολύ συνηθισμένο πολλά μέρη, καταστήματα και οδοί να έχουν το όνομα του Ορφέα και ενίοτε της Ευριδίκης - έτσι έχω συναντήσει εστιατόριο, ξενοδοχείο, βουνοκορφή, οδό με το όνομα του Ορφέα και ένα εμπορικό κέντρο (λίγο βαλκανικά παρακμιακό) με το όνομα Ευρυδίκη. Επίσης, στην περιοχή την άνοιξη φυτρώνει ένα λουλούδι που ονομάζεται "άνθος του Ορφέα". Όταν ρώτησα μια μέρα έναν συνάδελφο αν πιστεύει ότι όντως ο Ορφέας -σαν ένα πιθανότατα αληθινό πρόσωπο που ενέπνευσε έναν μύθο- είναι από αυτή την περιοχή μου απάντησε όλο στόμφο "DAAAAAA!" Όλοι θεωρούν τον Ορφέα πολύ δικό τους, κάτι σαν πρόγονό τους. Έχει πολύ ενδιαφέρον όλο αυτό. Σας παραθέτω και τη φωτογραφία ενός αγάλματος του εν λόγω ζευγαριού:
Για να μη σας κουράσω άλλο, μιας και πολλά πράγματα μου έκαναν εντύπωση στο Σμόλυαν από τις πρώτες ώρες της παραμονής μου εδώ, αλλά θα μου έπαιρναν πολλές ώρες και σελίδες για να τα αναλύσω, θέλω να σας περιγράψω τη σχέση αγάπης-μίσους που έχω με το διαμέρισμα, στο οποίο μένω.
Πριν έρθω λοιπόν στο Σμόλυαν, ήξερα ότι η εταιρία θα είχε βρει για μένα κάποιο μικρό διαμέρισμα σε ξενοδοχείο. Προφανώς, γνωρίζοντας ότι θα περάσω αρκετούς μήνες εδώ και μάλιστα τους πιο δύσκολους του χρόνου από άποψη καιρικών συνθηκών, αναρωτιόμουν αν το δωμάτιο θα είναι αρκετά ζεστό, αρκετά άνετο και γενικά αρκετό... Να τονίσω ότι δεν είμαι ντίβα στο θέμα της διαμονής, ίσα-ίσα έχω μείνει σε πολύ άσχημα καταλύματα στο παρελθόν, αλλά ήταν για λίγες μέρες, οπότε ήταν κάτι που μπορούσα να αντέξω χωρίς παράπονο. Ωστόσο εδώ τα πράγματα θα ήταν λίγο διαφορετικά, γι' αυτό και είχα τις αμφιβολίες μου και τους φόβους μου.
Το διαμέρισμά μου λοιπόν θα έλεγα με απόλυτη βεβαιότητα ότι όταν το πρωτοαντίκρυσα με κατέλαβε πανικός: ήταν πολύ μικρό και στενό (περίπου 30 τετραγωνικά), το ντουζ του ήταν ένα με την τουαλέτα, δεν είχε δηλαδή οποιοδήποτε διαχωριστικό ανάμεσα τους, ενώ δε διέθετε ένα ψυγειάκι, ώστε να μπορώ να διατηρώ ορισμένα τρόφιμα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Στη συνέχεια συμβιβάστηκα με την ιδέα και αποφάσισα να δουλέψω με αυτά που είχα. Το πρόβλημα του χώρου δεν αποτέλεσε ουσιαστικά ποτέ πρόβλημα, καθώς λείπω αρκετές ώρες από το δωμάτιο και όσο είμαι εκεί είμαι απασχολημένος με άλλα πράγματα, οπότε δε χρειάζεται να γυρνοβολάω. Το πρόβλημα του μπάνιου έμαθα να το λύνω με καλή οργάνωση του χρόνου και των δραστηριοτήτων μου - έτσι αποφάσισα να κάνω μπάνιο τα πρωινά πριν φύγω για τη δουλειά, οπότε θα είναι στεγνό όταν επιστρέψω. Τέλος, το πρόβλημα του ψυγείου μου το έλυσε η ίδια η πόλη και οι κλιματικές της συνθήκες, καθώς αν αφήσω κάτι στο μπαλκόνι μου κατά τη διάρκεια της νύχτας, εκτίθεται σε θερμοκρασία υπό του μηδενός και δεν αλλοιώνεται καθόλου!
Αλλά εκεί που το ταπεινό καταλυματάκι μου μού έκλεψε την καρδιά, ήταν όταν ένα πρωί ξύπνησα επειδή ξέχασα να κλείσω τις περσίδες στα παράθυρα και αντίκρυσα το παρακάτω θέαμα:
Νομίζω κάπου εκεί του τα συγχώρεσα όλα. Την ίδια μέρα, αναφερόμενος σε αυτό σε κάποια συζήτηση, το αποκάλεσα σε κάποιον διάλογο χωρίς να το πολυσκεφτώ "σπίτι μου". Χαμογέλασα και δέχτηκα τον αυθόρμητο χαρακτηρισμό που του είχα δώσει, χωρίς να σπεύσω να τον διορθώσω.