(Δυτική) Ουκρανία, καλοκαίρι 2024

10900km

Member
Μηνύματα
410
Likes
4.484
Πράγματα που μου έχουν κάνει εντύπωση στο χόστελ, τρεις (και κάτι) βδομάδες τώρα, συμπεριφορές στις οποίες καθρεφτίζονται γενικότερα (κι εκτός χόστελ) ουκρανικά χαρακτηριστικά…

Ο χώρος στον οποίο περνάω τον περισσότερο χρόνο είναι “πάνω”, σε ημιώροφο, στον οποίο υπάρχουν δύο μεγάλοι πάγκοι με χώρο για 12 άτομα να καθίσουν με υπολογιστή και να δουλέψουν, ή να καθίσουν για φαγητό. Ακριβώς δίπλα μας έχουμε μία κουζίνα με “νησίδα”, ενώ σε απόσταση περίπου 10 μέτρων υπάρχει ένας ακόμα χώρος για να αράξει κανείς, με 7-8 “πουφ”.

Στο δωμάτιο δεν υπάρχει χώρος για να πάρεις πολλά πράγματα μαζί σου, το δωμάτιο είναι με κάψουλες, στις οποίες μπορείς να πάρεις κάποια πράγματα, όμως για δική σου άνεση έχεις στη διάθεσή σου ντουλάπι δίπλα στη ρεσεψιόν/είσοδο (αν χρειάζεσαι δεύτερο, αν υπάρχει διαθέσιμο, σου δίνουν).

Για να πάω στο ντουλάπι μου και να βγάλω/βάλω το λάπτοπ ή να πάρω τα ρούχα που χρειάζομαι για να ντυθώ και να βγω, πρέπει να περάσω από τη ρεσεψιόν.

Όοολα αυτά τα έγραψα για να καταλήξω στο ότι από τη ρεσεψιόν περνάω τουλάχιστον 10 φορές τη μέρα, και πολλές φορές έχω “πέσει” σε τσεκ-ιν. Εκείνο που καθημερινά μού κάνει εντύπωση είναι το πόσο πληθυντικός ευγενείας “παίζει”, κάτι που μου κάνει ΤΟΣΗ εντύπωση επειδή στη συντριπτική πλειοψηφία τους οι επισκέπτες τού χόστελ είναι λίγο πάνω, ακόμα και λίγο κάτω από τα 20.

Όταν είμαι στη Θεσσαλονίκη, ψευτοπουλάω κάποια πράγματα μέσω Facebook Marketplace, και η δική μου εμπειρία λέει ότι οι 20άρηδες εκεί, ακόμα κι όταν ξέρουν ότι συναντάνε κάποιον (εμένα) που θα μπορούσε να είναι… μπαμπάς τους, ή θείος τους, το “bro” το έχουν τόσο εύκολο όσο έχει ο μέσος Έλληνας το “μαλάκα”. Την πρώτη φορά που πιτσιρικάς στη Θεσσαλονίκη με είπε “μπρο”, πρώτα κόλλησα, μετά… ίσα που μου άρεσε, επειδή αισθάνθηκα ότι δεν φαίνομαι όσο είμαι. Ομολογώ όμως ότι από ένα σημείο και μετά άρχισε να με ενοχλεί. Δεν είμαι και… υπόδειγμα όσον αφορά τους τρόπους μου, αλλά ακόμα και σήμερα, γείτονες που τους γνωρίζω από… μωρό, γυναίκες και άνδρες στα 60 και στα 70 τους, στον πληθυντικό τούς μιλάω.

Ίσως γι’ αυτό μού κάνει τόση εντύπωση το να ακούω εδώ τόσο πληθυντικό ευγενείας, και μετά να γυρνάω το κεφάλι και να βλέπω με “βι” (δεν είναι “ι”, είναι κάτι μεταξύ “ου” και “ι”, αλλά τέλος πάντων), κι όχι με “τι”, δηλαδή με “εσείς”, και όχι “εσύ”, να έχει απευθυνθεί ένας νεαρός που είναι δεν είναι 20 ετών, σε κάποιον από τους τρεις ρεσεψιονίστ μας, που όλοι τους είναι (βαριά-βαριά) μέχρι 22-23.

Ακόμα και 40άρηδες φαντάρους έχω ακούσει να απευθύνονται στους ρεσεψιονίστ σε πληθυντικό ευγενείας. Σχεδόν κάθε βράδυ, κατά τις 10-11, σκάνε μύτη αρκετοί φαντάροι, οι οποίοι για τον έναν ή τον άλλον λόγο έπρεπε να έρθουν στο Λβιβ, και χρειάζονται ένα μέρος για να περάσουν το βράδυ.

Γενικά τους Ουκρανούς τούς θεωρώ εξαιρετικά well-mannered (δεν μου έρχεται η λέξη στα Ελληνικά). Το βλέπεις πώς συμπεριφέρονται στην κουζίνα, την οποία αφήνουν το ίδιο καθαρή όσο τη βρήκαν. Δεν έχει τύχει ούτε μία φορά να πάω στην κουζίνα και να βρω κάτι αφημένο σε έναν από τους δύο νιπτήρες, βρώμικο πιάτο, ποτήρι, τίποτα…

Δεν ακούς… κραυγές, δεν ακούς κάποιον να απευθύνεται δυνατά σε άλλον από τη μία άκρη τού χόστελ στην άλλη, ακόμα κι όταν έχουμε γκρουπάκια 10 πιτσιρικάδων που συνοδεύονται από ενήλικα. Δεν ακούς ομιλίες ή ήχο από βίντεο σε κινητό μέσα στο δωμάτιο, καλά-καλά ούτε καν στους κοινόχρηστους χώρους, αφού σχεδόν όλοι είναι με ακουστικά στα αυτιά, και δεν εννοώ μόνο εκείνους που δουλεύουν κι έχουν ανάγκη να μένουν συγκεντρωμένοι, εννοώ και την… ξέμπαρκη κοπελίτσα που ετοίμασε πρωινό και κάθισε να φάει, χαζεύοντας κάτι στην οθόνη τού κινητού της.

Δεν βλέπεις… μπάχαλο, δεν βλέπεις ακαταστασία, κάτι που πάντα μού έκανε εντύπωση στην Ουκρανία (στα καταλύματα που έμενα), κι ακόμα περισσότερο τώρα που όλοι (πλην δύο, εμού κι ενός ακόμα) στο χόστελ είναι Ουκρανοί, κι όχι ξένοι τουρίστες.

Άλλο που μου έχει κάνει τεράστια εντύπωση είναι ότι μέχρι και σήμερα, κανείς δεν έχει αγγίξει τη σακούλα που έχω στο ψυγείο με προμήθειες, και μία ακόμα που έχω σε ένα ντουλάπι, με πράγματα που δεν χρειάζονται ψυγείο. Τόσα χρόνια budget ταξιδιώτης, έχω μείνει κι έχω μείνει σε χόστελ, και μου έχουν τσιμπήσει από ψυγεία τόσα πράγματα που θα μπορούσα να γράψω… ξεχωριστό κείμενο μόνο για αυτό.

Όχι μόνο δεν έχω βρει το παραμικρό να λείπει, αλλά δεν έχει υπάρξει ούτε μία φορά που να βρήκα σακούλα μου σε διαφορετικό σημείο από εκεί που την είχα αφήσει, κανείς δεν την έχει μετακινήσει επειδή… ήθελε να στριμώξει δικά του πράγματα.

Οποιαδήποτε στιγμή τής ημέρας δε, βλέπεις κινητά, λάπτοπ, τάμπλετ, τσάντες, χωρίς τον κάτοχό τους τριγύρω. Αφήνει ο άλλος το λάπτοπ του πάνω στο τραπέζι για να πάει στο κοντινό σούπερ μάρκετ 10-15 λεπτά, και ξέρει ότι θα βρει τα πάντα στη θέση τους όταν επιστρέψει.

Ομολογώ ότι καλώς ή κακώς το κάνω κι εγώ, αισθάνομαι ΤΟΣΟ σίγουρος ότι κανείς δεν θα αγγίξει τα πράγματά μου, που… ναι, ντύνομαι, βγαίνω, κάνω τα ψώνια μου, επιστρέφω στο μισάωρο, και δεν περνάει καν από το μυαλό μου ότι κάτι μπορεί να λείπει.

Γενικά την Ουκρανία, από την πρώτη φορά που ήρθα, το 2011, την αισθάνθηκα πολύ ασφαλή χώρα, χώρα στην οποία χωρίς δεύτερη σκέψη θα έβγαζα χρήματα από ΑΤΜ αργά το βράδυ, χώρα στην οποία ποτέ μα ποτέ δεν έχω μπει στην παραμικρή σκέψη να γυρίσω να κοιτάξω ποιος περπατάει πίσω μου στις… 11 και μισή το βράδυ, σε σχεδόν ερημικό δρόμο.

Κάτι που με κάνει να χαμογελάω κάθε μέρα είναι το να βλέπω παιδιά που δεν περνάνε απλά ένα βράδυ εδώ, αλλά ουσιαστικά… ζουν εδώ, να έρχονται “πάνω”, στον ημιώροφο, με λουλούδια (κατά κανόνα κοπέλες, αλλά κι ένας νεαρός), να τα βάζουν σε πλαστικά μπουκάλια ή μικρά γυάλινα βάζα, και να “στολίζουν” τους δύο μεγάλους πάγκους που ανέφερα νωρίτερα.

Δεν μπορώ να σκεφτώ καμία, καμία, ΚΑΜΙΑ άλλη χώρα, μεταξύ εκείνων στις οποίες έχω πάει, που ο κόσμος να είναι ΤΟΣΟ… “κολλημένος” με τα λουλούδια. Προφανώς σε κάθε χώρα υπάρχουν ανθοπωλεία, η συχνότητα όμως με την οποία τα βλέπεις στην Ουκρανία, ειδικά τα “ανοιχτά 24/7”(!), ειλικρινά με εντυπωσιάζει, ακόμα και τώρα, μετά από τόσες επισκέψεις και τόσους – αθροιστικά – μήνες εδώ.

Στην πρώτη βόλτα που κάνεις σε ουκρανική πόλη, παρατηρείς πολύ κόσμο να περπατάει με λουλούδια στα χέρια. Χωρίς να έχω… ατράνταχτα στατιστικά στα χέρια μου, έχω την πεποίθηση ότι τις περισσότερες φορές πρόκειται για κόσμο που απλά αγόρασε λουλούδια για το σπίτι του, κι όχι για κάτι που αγοράστηκε για να προσφερθεί σε κάποιον/κάποια.

Επιπλέον, μία από τις πλέον… τυπικές/χαρακτηριστικές εικόνες που συνοδεύουν την Ουκρανία, είναι γυναίκες με παραδοσιακές φορεσιές και “στέμματα” φτιαγμένα από λουλούδια, σε εορταστικές περιπτώσεις.

Ακόμα και τώρα που γράφω αυτές τις γραμμές, έχω γύρω μου ένα μπουκάλι λίτρου, ένα μπουκάλι μισού λίτρου, κι ένα βάζο, με λουλούδια που έφεραν τις τελευταίες ημέρες κοπέλες που μένουν εδώ. Χαμογελάω δε όταν τις βλέπω να βγάζουν φωτογραφία τα… αυτοσχέδια μπουκέτα.

Αν έπρεπε να με… πιέσω να βρω κάτι αρνητικό στο χόστελ που μένω, και γενικά στους Ουκρανούς, αυτό θα ήταν ότι ακόμα και σήμερα, μέσα 2024, τα Αγγλικά δεν είναι και… δυνατό χαρτί τους(…). Έχει βελτιωθεί η κατάσταση σε σύγκριση με το 2011 που ήρθα πρώτη φορά; Ναι. Θεαματικά; Όχι. Σαν τουρίστας, για μια βδομάδα, βλέπεις το κινητό σου να παίρνει φωτιά από την αδιάκοπη χρήση τού Google Translate για να συνεννοείσαι σε μαγαζιά; Όχι. Ξεχνάς τελείως το Google Translate επειδή δεν έχεις λόγο να το χρησιμοποιήσεις καθόλου; Όχι.

Προφανώς, κανείς Ουκρανός δεν περιμένει από ξένο τουρίστα να… μπορεί να παραγγείλει φαγητό στα Ουκρανικά, όμως μια που προσωπικά δεν είμαι τουρίστας τής εβδομάδας, αυτήν τη φορά είπα επιτέλους να ασχοληθώ πρώτη φορά με το να “μάθω” λίγα Ουκρανικά (τα εισαγωγικά υπερ-απαραίτητα, επειδή λόγω ιδιοσυγκρασίας ΠΟΤΕ δεν θα μάθω Ουκρανικά, όμως μεταξύ τού “δεν μπορώ να πω ούτε καλημέρα”, και του “μπορώ να γράψω βιβλίο”, υπάρχει μπόλικος χώρος για όλους, και για μένα).

Λίγο πριν φύγω από την Ουκρανία τον Σεπτέμβριο του 2021 (ήταν η πρώτη χώρα που επισκέφτηκα αφού έκανα τη δεύτερη δόση τού εμβολίου και μπορούσα να ταξιδέψω “άνετα”), στο τέλος διμήνου τότε, αγόρασα ένα πακέτο διακοσίων επεισοδίων ενός ουκρανικού podcast, audios που συνοδεύονταν από PDFs, πολύ χρήσιμα, με transcriptions των audios, με πίνακες, με επεξηγήσεις, με ασκήσεις, με cultural facts, με, με, με. Το σχέδιο ήταν να “καταπιαστώ” σοβαρά 1η Ιανουαρίου (2022), έτσι ώστε τον Μάρτιο-Απρίλιο που θα επέστρεφα (κούνια που με κούναγε), να είχα μία… βάση, και να έχτιζα πάνω της όσο καιρό θα έμενα εδώ (ένα τρίμηνο είχα υπολογίσει).

Είχα εισιτήρια Wizz, Θεσσαλονίκη – Χάρκοβο, και επιστροφή από Κίεβο. Πετούσαν σε αρκετές πόλεις από Θεσσαλονίκη τότε, με εισιτήρια σε μούρλια τιμές. Φυσικά, το σχέδιό μου κατέληξε στον πάτο ενός κουβά στις 24 Φεβρουαρίου (2022), όταν οι Ρώσοι εισέβαλαν. Από τότε, μια στο τόσο όλο και ασχολούμουν, όμως τη μία ταξίδευα δεξιά, την άλλη αριστερά, κι όπως πάντα, έδινα προτεραιότητα στα του αμέσως επόμενου ταξιδιού, όχι σε εκείνα ενός ταξιδιού που… ποιος ξέρει πότε θα μπορούσα να κάνω στο – προσεχές; Απώτερο; - μέλλον.

Εδώ και 20-25 μέρες αφιερώνω δύο ώρες τη μέρα, ξέροντας μέχρι πού μπορώ να απλώσω τα πόδια μου, ξέροντας μέχρι πού φθάνει το πάπλωμα των δυνατοτήτων μου. Όπως έγραψα και νωρίτερα, ως αιώνιος εσωστρεφής, δεν πρόκειται ποτέ να μάθω να μιλάω Ουκρανικά, όμως καθημερινά μού δίνω νοερά επιδοκιμαστικά χτυπηματάκια στην πλάτη όταν με πιάνω να καταλαβαίνω (όταν ακούω, και κυρίως όταν διαβάζω) κάτι, έστω μικρό, περισσότερο από την προηγούμενη μέρα.

Το podcast βοηθάει ΠΟΛΥ, κι άλλο τόσο βοηθάει – όχι μόνο στα Ουκρανικά, αλλά κατ’ εμέ στην ενασχόληση με οποιαδήποτε γλώσσα – το ότι για λεξιλόγιο κι εξάσκηση με τη γραμματική αφιερώνω καθημερινά χρόνο στο να διαβάζω ειδήσεις για θέματα που με ενδιαφέρουν (ποδόσφαιρο, νέα τού Λβιβ, και εξελίξεις στον πόλεμο). Αν το υλικό που διαβάζεις, που ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΣ να διαβάσεις και να καταλάβεις, σε ενδιαφέρει πραγματικά, και δεν σε αφήνει αδιάφορο, δεν το κάνεις… αγγαρεία, οι πιθανότητες οι λέξεις, οι φράσεις, τα γραμματικά patterns, οι καταλήξεις των πτώσεων κι άλλα τέτοια, να σου “μείνουν”, είναι ΠΟΛΥ περισσότερες. Φρονώ.

Κατά τα άλλα, χθες και τις τρεις προηγούμενες ημέρες είχαμε σειρήνες μεσημεριάτικα και απογευματιάτικα, όμως μόνο μία από τις τέσσερις ημέρες δέχθηκε επίθεση η Περιφέρεια του Λβιβ (όχι η ίδια η πόλη). Οι Ρώσοι χτύπησαν έναν σταθμό μεταφοράς ενέργειας. Τις άλλες τρεις φορές, οι σειρήνες ήχησαν επειδή ρωσικά MIG απογειώθηκαν από βάση κοντά στον εναέριο χώρο τής Ουκρανίας. Στα τοπικά σάιτ, όχι μόνο ποστάρουν αμέσως σαν είδηση το ότι ήχησαν οι σειρήνες (λες και δεν το έχεις ακούσει με τ' αυτιά σου), αλλά όταν οι σειρήνες παύουν να ηχούν, ακολουθούν με… follow-up posts, εξηγώντας γιατί ακριβώς είχαν ηχήσει. Στη συντριπτική πλειοψηφία των φορών που αυτό συμβαίνει στο Λβιβ, ο λόγος είναι η απογείωση ρωσικών MIG, και το σκεπτικό είναι ότι μπορεί να εισέλθουν στον ουκρανικό εναέριο χώρο και να “χτυπήσουν”. Ουσιαστικά πρόκειται για… γενική/τυπική προειδοποίηση, κι όχι για επιτακτική οδηγία να πας σε καταφύγιο. Επαναλαμβάνω, αυτό συμβαίνει στη συντριπτική πλειοψηφία των φορών που ηχούν οι σειρήνες (υπάρχουν κι εξαιρέσεις).

--- Apodrasi, έτσι όπως τα έγραψα, λογική η σύγχυσή σου. Με το “πέντε” εννοούσα την “Κρακοβία”, τη “Βουδαπέστη”, τα μοντέρνα κτήρια, τα “σοβιετικά”, και τους “μπαχτσέδες”. Τα συγκροτήματα κατοικιών ήταν το μπόνους.
 

apodrasi

Member
Μηνύματα
555
Likes
1.029
Επόμενο Ταξίδι
Βαλτική
Ταξίδι-Όνειρο
Κίνα-Ινδία-Περού
--- Apodrasi, έτσι όπως τα έγραψα, λογική η σύγχυσή σου. Με το “πέντε” εννοούσα την “Κρακοβία”, τη “Βουδαπέστη”, τα μοντέρνα κτήρια, τα “σοβιετικά”, και τους “μπαχτσέδες”. Τα συγκροτήματα κατοικιών ήταν το μπόνους.
Ευχαριστώ.
 

10900km

Member
Μηνύματα
410
Likes
4.484
Χθες το βράδυ είχα ντεζά βου που… έμεινε στη μέση. Εξηγούμαι: Πρέπει να ήταν Σεπτέμβρης ή Οκτώβρης τού 2008, γύρω στις 9-10 το βράδυ, ήμουν στα γραφεία τής εφημερίδας που δούλευα τότε (Σπορ τού Βορρά), είχα τελειώσει ό,τι είχα να κάνω, και τσέκαρα το μέιλ μου, στο οποίο δεχόμουν πολλά μηνύματα από αεροπορικές εταιρείες, αφού ήμουν εγγεγραμμένος στα newsletters τους.

Είδα ένα από τη σλοβακική – αν δεν κάνω λάθος – Sky Europe, με το οποίο με ενημέρωναν για μία προσφορά τους που φαινόταν freakingly good to be true. Ενενήντα εννιά λεπτά τού ευρώ το Θεσσαλονίκη – Βιέννη, άλλα τόσα το Βιέννη – Θεσσαλονίκη, και 7,99 ευρώ ένα… service fee, transaction fee, κάτι τέτοιο. Μόνο χειραποσκευή.

Είχα ήδη εισιτήρια για να πάω Αυστραλία και – λίγο – Νέα Ζηλανδία Δεκέμβριο-Ιανουάριο, δεν είχα κάτι σχεδιασμένο για αργότερα, ομολογώ ότι δεν τρελαινόμουν στην ιδέα να ξαναπάω στη Βιέννη, όμως… 10 ευρώ, πήγαινε-έλα, γ@μώ τον μπελά μου, δεν μπορούσα να το αγνοήσω, οπότε τσίμπησα εισιτήρια για Μάρτιο, για σύντομο 4ήμερο-5ήμερο.

Με το που αγόρασα τα εισιτήρια, γύρισα στο παιδί δεξιά μου που ήταν ο βασικός συνεργάτης μου επί χρόνια, και του είπα τι είχα βρει. Παράτησε ό,τι έκανε και μπήκε στο σάιτ τής Sky Europe. :)

Μετά σκέφτηκα, “μπορεί να ενδιαφέρονται κι άλλοι”, οπότε σηκώθηκα από την καρέκλα μου και είπα όσο δυνατά χρειαζόταν για να ακουστώ μέχρι το τέλος τού ορόφου, για την προσφορά τής Sky Europe. Δεν… συγκινήθηκαν όλοι, τσίμπησαν όμως αρκετοί, κι άρχισαν να πέφτουν τηλέφωνα σε συζύγους/φίλους, για να κανονίσουν ημερομηνίες.

Αν θυμάστε αμυδρά τη Sky Europe και τώρα σκέφτεστε “χρόνια έχω να τους ακούσω”, είναι επειδή τον Μάρτιο του 2009 βάρεσαν κανόνι. Λίγες ημέρες μετά την πτήση μου για Βιέννη, έσκασε η είδηση ότι σταματούσαν άμεσα όλες τις πτήσεις τους, αφήνοντας αρκετό κόσμο stranded.

Δεν με επηρέασε προσωπικά, μια και ήδη είχα αποφασίσει να επιστρέψω στη Θεσσαλονίκη overland, περνώντας χρόνο στην Κροατία, τη Σερβία και τη Βουλγαρία (δεν είχα πλέον αφεντικό να με περιμένει πίσω), μία μικροτύψη όμως την αισθάνθηκα όταν έμαθα τα νέα, επειδή σκέφτηκα ότι μπορεί μεταξύ εκείνων που είχαν επηρεαστεί από τις εξελίξεις να ήταν και – πρώην – συνάδελφοι που είχαν αγοράσει εισιτήρια εκείνο το βράδυ Σεπτέμβρη-Οκτώβρη, μετά από έμμεση δική μου παρότρυνση.

Fast forward to last night, μεταξύ των αγώνων τού Euro, χάζευα στο ίντερνετ, σκαρφιζόμενος ιδέες για το πώς θα μπορούσα να μείνω στην Ουκρανία περισσότερο από τρεις μήνες, και να επιστρέψω στη Θεσσαλονίκη τέλη αντί για αρχές Σεπτεμβρίου. Στην Ουκρανία μπορούμε να μείνουμε 90 μέρες, κι επειδή τις περισσότερες φορές προτιμώ να play by the rules κι όχι να κάνω ό,τι μου καπνίσει, δεν ήθελα να κάνω τον Κινέζο, να μείνω 120, και στα σύνορα με Ουγγαρία ή Μολδαβία, στο “έβγα”, να έκανα τον ανήξερο για το όριο των 90 ημερών. Η προφανής λύση, είναι να βγεις από τη χώρα, για να... μηδενίσεις το κοντέρ, και να ξαναμπείς. Πού να πήγαινα όμως;

Σκέφτηκα Ουγγαρία, σκέφτηκα Σλοβακία, Ρουμανία, Πολωνία, τσέκαρα πώς πηγαίνεις σε κάθε χώρα, πόσο κοστίζει το πήγαινε-έλα, και τι επιλογές καταλυμάτων υπάρχουν σε κάθε πόλη, και σκάλισε-σκάλισε, έπεσα σε μία προσφορά τής Leo Express, μίας τσεχικής εταιρείας, η οποία έχει εισιτήρια λεωφορείου από Λβιβ για Κρακοβία στο 1,20!!! Ένα ευρώ και 20 λεπτά!!! Δύο ευρώ και 40 λεπτά πήγαινε-έλα!!! Την – άλλοτε σπίτι μου για έξι μήνες – Κρακοβία θα την έχω στην καρδιά μου για πάντα, ευκαιρία έψαχνα να επιστρέψω έστω και για λίγες ημέρες, οπότε… με συνοπτικές διαδικασίες, αγοράστηκαν εισιτήρια για 21-26 Ιουλίου.

Το… “κομμένο στη μέση” ντεζά βου, έχει να κάνει με το ότι βλέποντας την προσφορά, ενθουσιάστηκα, τόσο που… ήθελα να τη μοιραστώ. Διαγώνια αριστερά μου καθόταν ο Ντανίλο, ένας πιτσιρικάς Ουκρανός με τον οποίο μιλάμε κάθε μέρα, είναι με διαφορά το πιο κοινωνικό άτομο στο χόστελ, εκείνος που μιλάει με όλους. Τι να του έλεγα όμως; “Άκου μία εκπληκτική προσφορά που όμως εσύ συγκεκριμένα δεν μπορείς να εκμεταλλευτείς;” Να σηκωνόμουν και να έλεγα σε όλους τριγύρω, “ποιος θέλει να πάει στην Κρακοβία με ένα ευρώ και κάτι;” Θα ήταν σαν να πήγαινα σε ανάπηρο σε αμαξίδιο, με κομμένα πόδια, και να του έδειχνα τα καινούργια μου παπούτσια…

Οι Ουκρανοί (άνδρες), ακόμα κι εκείνοι που δεν είναι σε στρατεύσιμη ηλικία, πρέπει να έχουν ειδική άδεια για να βγουν από τη χώρα. Δεν έχουν την… πολυτέλεια να βρουν μία φοβερή προσφορά για εισιτήρια στο εξωτερικό και να την αρπάξουν στη στιγμή, επειδή… “γιατί όχι;”

Το πλησιέστερο που έχουμε ζήσει εμείς, στην Ελλάδα, είναι η μπουρδελοκατάσταση στην οποία μας έσυρε ο ακατονόμαστος το καλοκαίρι τού 2015, όταν πηγαίναμε σε ΑΤΜ κι υπήρχε όριο στο πόσα χρήματα (χρήματά ΜΑΣ) μπορούσαμε να βγάλουμε.

Προφανώς, τα δύο δεν συγκρίνονται. Εμείς… ζοριστήκαμε. Οι Ουκρανοί (άνδρες) είναι σαν να ζούνε… υπό περιορισμό. Δικαιολογημένος ή αδικαιολόγητος, αυτή είναι άλλη συζήτηση, αλλά… περιορισμό. Φανταστείτε (οι άνδρες εξ υμών) να μην έχετε την ελευθερία να βγείτε από την Ελλάδα όποτε σας καπνίσει, και να χρειάζεστε ειδική έγγραφη άδεια για να το κάνετε, εξηγώντας λεπτομερώς τους λόγους, δίνοντας δηλαδή… λογαριασμό σε κάποιον, ο οποίος θα έκρινε αν θα δικαιούσασταν ή όχι την άδεια…

Μπορεί ο μέσος Ουκρανός να μην το βλέπει τόσο… δραματικά, μπορεί να μην του καίγεται καρφί που δεν μπορεί να ταξιδέψει για αναψυχή, μπορεί ΕΓΩ να το βλέπω έτσι, επειδή ίσως το σημαντικότερο που θα μπορούσε να μου στερήσει κανείς είναι η ελευθερία μου στη μετακίνηση, το να είμαι σήμερα εδώ, και το να είμαι αύριο κάπου αλλού να εξαρτάται από μένα και ΜΟΝΟ από μένα (κι από την τσέπη μου).

Κάπως έτσι, “τακτοποίησα” τα της παράτασης της παραμονής μου στην Ουκρανία, κι επειδή… γλυκάθηκα με την τρελή προσφορά τής Leo Express, αγόρασα όχι μόνο πήγαινε-έλα για τον Ιούλιο, αλλά και one way για τέλη Σεπτέμβρη, για να πετάξω από Κρακοβία για Θεσσαλονίκη. Το αρχικό σχέδιό μου ήταν να επιστρέψω overland, μέσω Μολδαβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας, όμως… άλλη φορά. Παρεμπιπτόντως, 66 ευρώ το Κρακοβία – Θεσσαλονίκη, με αποσκευή 20 κιλών (Ryanair).

Κι επειδή με έπιασε… προγραμματικός πυρετός χθες, κατέληξα και για το Νοέμβριος – Μάρτιος. Ας είναι καλά η Turkish με τις λογικότατες τιμές της. Έχω δε και δυνατό φαβορί για το Απρίλιος – Σεπτέμβριος (2025), αλλά μου φάνηκε τραβηγμένο από τις ρίζες των μαλλιών ακόμα και για μένα το να έχω αγορασμένα εισιτήρια για ΔΥΟ μεγάλα ταξίδια, σε ορίζοντα 15μηνου, οπότε… συγκρατήθηκα. Βασικά, με μισοέσωσε το ότι με αυτά και μ’ αυτά είχε περάσει η ώρα, κι άρχιζαν τα δεύτερα ματσάκια τής ημέρας… :)
 

paefstra

Member
Μηνύματα
13.271
Likes
42.030
1. Το πλησιέστερο που έχουμε ζήσει εμείς, στην Ελλάδα, είναι η μπουρδελοκατάσταση στην οποία μας έσυρε ο ακατονόμαστος το καλοκαίρι τού 2015, όταν πηγαίναμε σε ΑΤΜ κι υπήρχε όριο στο πόσα χρήματα (χρήματά ΜΑΣ) μπορούσαμε να βγάλουμε.

2 Προφανώς, τα δύο δεν συγκρίνονται. Εμείς… ζοριστήκαμε. Οι Ουκρανοί (άνδρες) είναι σαν να ζούνε… υπό περιορισμό. Δικαιολογημένος ή αδικαιολόγητος, αυτή είναι άλλη συζήτηση, αλλά… περιορισμό. Φανταστείτε (οι άνδρες εξ υμών) να μην έχετε την ελευθερία να βγείτε από την Ελλάδα όποτε σας καπνίσει, και να χρειάζεστε ειδική έγγραφη άδεια για να το κάνετε, εξηγώντας λεπτομερώς τους λόγους, δίνοντας δηλαδή… λογαριασμό σε κάποιον, ο οποίος θα έκρινε αν θα δικαιούσασταν ή όχι την άδεια…

3 Μπορεί ο μέσος Ουκρανός να μην το βλέπει τόσο… δραματικά, μπορεί να μην του καίγεται καρφί που δεν μπορεί να ταξιδέψει για αναψυχή, μπορεί ΕΓΩ να το βλέπω έτσι, επειδή ίσως το σημαντικότερο που θα μπορούσε να μου στερήσει κανείς είναι η ελευθερία μου στη μετακίνηση, το να είμαι σήμερα εδώ, και το να είμαι αύριο κάπου αλλού να εξαρτάται από μένα και ΜΟΝΟ από μένα (κι από την τσέπη μου).
1. Ενταξει δεν ηταν τοσο χαλια. Επιτρεποταν να βγαζουμε 60 ευρω τη μερα η 1800 τον μηνα και φυσικα κανονικα πληρωμες με καρτες. Τοτε με 60 ευρω αγοραζες 12 λιτρα λαδι η 10 κιλα τυρι φετα, ενω τωρα 4 λιτρα και 4 κιλα. Η αλλιως με 60 εβγαζες το σουπερμαρκετ ολης της εβδομαδας. ΟΙ πιο πολλοι θα ηθελαν με 60 τη μερα να ζουν ανθρωπινα, οχι οπως τωρα.
2. Δεν απαγορευοταν Πανω στα καπιταλ κοντρολς ειχαμε ταξιδεψει κανονικα Μαδριτη. Τα 1800 εφτασαν και για το ταξιδι 2 ατομα και για να κανω μετακομιση αμεσως μετα με 250 ευρω με 5 εργατες και αναβατοριο και απεγκατασταση κλιματιστικων στη μιση τιμη σε σχεση με φετος.
3. Δεν ειναι ολοι free lancers, συνηθως ζηταμε αδεια οι μισθωτοι και πρεπει να εγκριθει. Μια συνηθεια ειναι.

Οταν με το καλο ερθεις Ελλαδα, να μας πεις τις εντυπωσεις σου για το πως ειναι να παιρνεις μονο 4 λιτρα λαδι με 60 ευρω, γιατι εμεις παραμιλαμε.
 
Last edited:

10900km

Member
Μηνύματα
410
Likes
4.484
1. Δεν έγραψα ότι δεινοπαθήσαμε. Έγραψα “το πλησιέστερο που έχουμε ζήσει εμείς στην Ελλάδα, μπλα-μπλα-μπλα”. Κι ακριβώς μετά έγραψα, “προφανώς, τα δύο δεν συγκρίνονται”. Επιμένω ότι το 101% avoidable και self-inflicted του ‘15, με πρωτοβουλία ενός τυχοδιώκτη λαϊκιστή που ήταν υπερ-πρόθυμος να κάνει οτιδήποτε για να φανεί “μαχητής” και “ανυπότακτος”, είναι “το πλησιέστερο” που έχουμε ζήσει στην Ελλάδα, προφανώς με τεράααστια απόσταση από αυτό που ζούνε οι Ουκρανοί σήμερα.

2. Δεν έγραψα ότι απαγορευόταν να ταξιδέψουμε. Οι Ουκρανοί άνδρες σήμερα δεν έχουν δικαίωμα να ταξιδέψουν ελεύθερα, κι έγραψα “φανταστείτε να (ήμασταν στη θέση τους) μπλα-μπλα-μπλα”.

3. Μέχρι το 2009 που ήμουν σε μισθολόγιο επιχείρησης και πήγαινα κάθε μέρα σε γραφείο, κι εγώ αίτηση για άδεια υπέβαλα κάθε φορά που ήθελα να ταξιδέψω. Ήξερα όμως ότι τη δικαιούμουν, κι ότι αφού είχα κάνει τα κουμάντα μου με τους άμεσους συνεργάτες μου, δεν υπήρχε λόγος/περίπτωση να μου πει η επιχείρηση “όχι”. Άλλο είναι να αιτείσαι για τυπικούς λόγους (ξέροντας ότι θα εγκριθεί) άδεια που δικαιούσαι, κι άλλο να εμφανίζεσαι σε έναν δημόσιο υπάλληλο, να πρέπει να αποδείξεις ότι δικαιούσαι εξαίρεση από τον κανόνα τού “κανείς άνδρας δεν βγαίνει από τη χώρα χωρίς έγγραφη άδεια”, και να εξαρτάσαι ουσιαστικά από την κρίση ενός ανθρώπου που δεν είναι υποχρεωμένος να κάνει αποδεκτό το αίτημά σου.

Το τελευταίο περί τεσσάρων λίτρων λαδιού με 60 ευρώ δεν το κατάλαβα, όμως μου έδωσες ιδέα τι να γράψω στο αυριανό κείμενο, πόσο κοστίζουν κάποια πράγματα στο Λβιβ σήμερα. It goes without saying, πέρα από τα αισθήματα που τρέφω για την Ουκρανία σαν χώρα και τους Ουκρανούς σαν λαό, το ότι η χώρα παραμένει… σκανδαλωδώς budget-friendly και value for money (τα δύο δεν πηγαίνουν απαραίτητα πάντα πακέτο), είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους περνάω τόσο καιρό εδώ.
 

paefstra

Member
Μηνύματα
13.271
Likes
42.030
Ειναι πολυ ευκολο να γκουγκλαρεις την τιμη του ελαιολαδου και της φετας, αν και τα εγραψα πολυ ξεκαθαρα, οτι αυτη τη στιγμη με 60 ευρω αγοραζεις 4 κιλα φετα ΕΙΤΕ 4 λιτρα ελαιολαδο, δηλαδη δυσκολο να μη γινει κατανοητο αυτο.
 

10900km

Member
Μηνύματα
410
Likes
4.484
Την αντιστοιχία “τέσσερα κιλά λάδι – 60 ευρώ” την καταλαβαίνω (μου λέει τον πόνο της η μάνα μου κάθε φορά που μιλάμε στο τηλέφωνο και μου λέει πόσο ανέβηκε το ένα και το άλλο). Το να μοιραστώ εγώ τις εντυπώσεις μου επ’ αυτού όταν επιστρέψω στην Ελλάδα δεν καταλαβαίνω πού κολλάει. Τέλος πάντων… For the record, δεν έχω αγοράσει ποτέ λάδι, βασικά… το απεχθάνομαι, ίσως επειδή μεγάλωσα σε σπίτι που η μαγείρισσα “έπνιγε” τα πάντα στο λάδι (τότε που μπορούσε τουλάχιστον, όχι πλέον), και κατέληξα να μην θέλω ούτε να το βλέπω. Ούτε στη σαλάτα το θέλω, ούτε πουθενά.

Η ειρωνεία είναι ότι χθες το βράδυ είδα ένα παιδί στην κουζίνα να ετοιμάζει σαλάτα, πρόσεξα ότι το μπουκάλι λαδιού είχε πάνω του μία μικρή ελληνική σημαία, και μου βγήκε ένα αυθόρμητο “αυτό είναι από τη χώρα μου!” (λες και ήταν λόγος να… αισθανθώ εθνικά υπερήφανος).
 

apodrasi

Member
Μηνύματα
555
Likes
1.029
Επόμενο Ταξίδι
Βαλτική
Ταξίδι-Όνειρο
Κίνα-Ινδία-Περού
Ότι παραμιλάμε, παραμιλάμε, και όχι μόνο απ' την ακρίβια* στα τρόφιμα. Προτείνω όμως να μην @@με την ιστορία-ανταπόκριση απ' τη σημερινή Ουκρανία με τις τιμές του λαδιού και της φέτας - ή όποια άλλη τιμή μας έρθει κατά νου - στην Ελλάδα. Καλοδεχούμενα στα social αυτά, αν προσκομίζουν κάποια πληροφορία. Η ακρίβια απέχει παρασάγγας από ειδικές συνθήκες και απαγορεύσεις.
Δημήτρη, περιμένουμε τη συνέχεια, μην αποσπάσαι... 😜
* την αντίθετη της φτήνιας, όχι της ανακρίβειας
 

10900km

Member
Μηνύματα
410
Likes
4.484
Έγραψα τις προάλλες ότι στο χόστελ μου είχαμε μείνει εντελώς ανεπηρέαστοι από τις προγραμματισμένες διακοπές ρεύματος, επειδή έχουμε δική “μας” γεννήτρια, και 10-15 λεπτά μετά από κάθε διακοπή, έχουμε πάλι ρεύμα/ίντερνετ. Απλά, έχουν καρφιτσώσει χαρτιά στην κουζίνα, ζητώντας μας τις ώρες που το ρεύμα προέρχεται από τη γεννήτρια, να μην χρησιμοποιούμε τον φούρνο μικροκυμάτων και το… μαραφέτι που υπάρχει για να βράζουμε νερό. No big deal…

Την τελευταία βδομάδα όμως, μετά την τελευταία ρωσική επίθεση σε έναν σταθμό μεταφοράς ενέργειας στην Περιφέρεια του Λβιβ, οι διακοπές ρεύματος, από δίωρες, έχουν φθάσει μέχρι και τις 10 ώρες (συνήθως οκτώ, δύο τετράωρα). Ακόμα κι έτσι, πραγματικό πρόβλημα, για να είμαι πιο ακριβής, πραγματική “ξεβολεψιά”, έχει προκύψει μόνο δύο βράδια.

Η γεννήτριά “μας”… περήφανα “ανακοινώνει” – στα Αγγλικά – σε όσους την κοιτούν ότι είναι “silent”. Ok, σε σύγκριση με όλες τις υπόλοιπες γεννήτριες που έχω ακούσει – κι είναι πάααρα πολλές – μπροστά από μαγαζιά, τράπεζες, φαρμακεία, η δική μας είναι λιγότερο “φασαριατζού”, όμως παραμένει γεννήτρια, και κάνει θόρυβο. Σε residential areas σαν τη δική μας, δεν επιτρέπεται η χρήση γεννητριών από τις 10 το βράδυ και μετά, λόγω τού θορύβου. Δύο βράδια λοιπόν, μείναμε με… “ρομαντική” ατμόσφαιρα στο χόστελ στις 10 το βράδυ.

Το ένα, τρύπωσα νωρίς-νωρίς στην κάψουλά μου, και το έριξα στο διάβασμα, στο tablet. Το άλλο, έβλεπα το Γεωργία – Πορτογαλία, και το ρεύμα κόπηκε στο ημίχρονο. Απλά έβαλα παπούτσια, περπάτησα δύο λεπτά μέχρι μια ανοιχτωσιά με παγκάκια, όπου το σήμα τής Kyivstar είναι κανόνι, και είδα το δεύτερο ημίχρονο στο κινητό, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα με το streaming.

Μια και το βασικό θέμα τού σημερινού κειμένου είναι οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών στο Λβιβ, ας αρχίσω λοιπόν με την Kyivstar, την οποία προτίμησα από τη Vodafone και άλλες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, λόγω… αναμνήσεων. Δική τους SIM χρησιμοποίησα και το 2012. Σήμερα, μία SIM που σου προσφέρει unlimited data, unlimited κλήσεις σε άλλα νούμερα Kyivstar, και δεν ξέρω πόσα λεπτά σε νούμερα άλλων εταιρειών, κι όλα αυτά για 28 μέρες, κοστίζει 4,60 ευρώ (θα έχω όλες τις τιμές σε ευρώ, για να μην σαν μπαφιάσω με αχρείαστα νούμερα/ποσά σε χρίβνιες). Επαναλαμβάνω, unlimited data.

Τα εισιτήρια τραμ και λεωφορείων κοστίζουν 35 λεπτά τού ευρώ αν πληρώσεις με Leokart, ή 45 αν πληρώσεις με μετρητά πάνω στο λεωφορείο. Θέλουν σταδιακά να εξαλείψουν τη χρήση μετρητών πάνω στα λεωφορεία και τα τραμ, και γι’ αυτό δίνουν κίνητρο στον κόσμο να προμηθευτεί την επαναφορτιζόμενη Leokart, και για να πληρώνει κάποιος φθηνότερα τα εισιτήρια, και για να μην ψάχνει “ψιλά”, και για να μην απασχολεί τον/την οδηγό.

Για το Μουκάτσεβο – Λβιβ, τρένο, απόσταση 235 χιλιομέτρων, πλήρωσα 2,20 ευρώ. Παρεμπιπτόντως, τα εισιτήρια γίνονται διαθέσιμα στο σάιτ των ουκρανικών σιδηροδρόμων 12 μέρες πριν, στις 8 το πρωί. Για τα πολύ δημοφιλή δρομολόγια, ακόμα και στις 8 και ένα λεπτό να είσαι online, τα εισιτήρια έχουν εξαφανιστεί. Υποψιάζομαι ότι είναι προαγορασμένα (από πρακτορεία; Δεν ξέρω). Υπάρχουν όμως τόσα δρομολόγια, που αν είσαι λίγο, ελάχιστα, flexible με την ώρα αναχώρησης, βρίσκεις εισιτήριο.

Οργασμικές(!) είναι οι τιμές στα δύο πράγματα που απολαμβάνω όσο τίποτε άλλο στο Λβιβ (τουλάχιστον στην κατηγορία “βρώσιμα”), κεράσια και πίτσες. Από τα τελευταία χρόνια τής εφηβείας μου (μέσα δεκαετίας ‘90) είχα να φάω ΤΟΣΑ κεράσια, και ΤΟΣΟ γευστικά κεράσια. Σε “λαϊκές αγορές”, τα βρίσκω από 1,60 μέχρι 2,70 το κιλό, με τα των 1,60 να είναι “μια χαρά”, και τα των 2,70 να είναι… για να υγραίνεται το εσώρουχό σου (αν τα κεράσια είναι ΤΟ αγαπημένο σου φρούτο, το οποίο λόγω κόστους έχεις λίγο-πολύ στερηθεί – σε μεγάλες ποσότητες – επί πολλά-πολλά χρόνια).

Το παράδοξο με τα κεράσια είναι ότι σε σούπερ μάρκετ (τριών αλυσίδων) κοστίζουν από 3 ευρώ και πάνω, τα φθηνότερα, όμως ούτε μία φορά δεν τσίμπησα να αγοράσω, επειδή φαίνονται… καημένα. Τα κεράσια στις “λαϊκές αγορές”, ειδικά τα ακριβότερα, τα βλέπεις μεγάλα-μεγάλα, σου δίνουν να δοκιμάσεις ένα-δύο, βλέπεις πόσο “γιαμμμμμ” είναι, οπότε το χέρι μπαίνει αυτόματα στην τσέπη.

Για τις δε πίτσες, πριν γράψω τιμές, θέλω να γράψω τούτο: δεν μετράω σε πόσες χώρες έχω πάει, μετράω μόνο σε πόσες χώρες έχω δει ποδόσφαιρο, είναι 53 (με την Ελλάδα 54), υπάρχουν όμως αρκετές χώρες στις οποίες για τον έναν ή τον άλλον λόγο ΔΕΝ είδα μπάλα. Από όλες-όλες-όλες τις χώρες στις οποίες έχω πάει, η Ουκρανία είναι εκείνη στην οποία ο κόσμος έχει μεγαλύτερη… εμμονή με Α) την πίτσα(!), Β) τον καφέ(!!).

Αν είχα ταλέντο στο σχέδιο, και κάποιος μού ζητούσε να ζωγραφίσω τις δύο πιο χαρακτηριστικές εικόνες στον δρόμο κατά τη διάρκεια μίας οποιασδήποτε μέρας στο Λβιβ, το ένα σχέδιο θα ήταν κάποιος/κάποια με έναν καφέ στο χέρι, και το άλλο κάποια/κάποιος με μία πίτσα στα χέρια, “πακέτο”.

Το του καφέ είναι… απερίγραπτο. Αν προσθέσεις τα “κανονικά” καφέ, άλλα μαγαζιά που προσφέρουν – μεταξύ άλλων – και καφέ, και κυρίως τα… μυριάδες μηχανήματα που βλέπεις όπου σταθείς κι όπου βρεθείς, και “βγάζουν” καφέ με το πάτημα δύο-τριών πλήκτρων, η πληθώρα σημείων στα οποία μπορείς να βρεις καφέ είναι… άλλο να προσπαθήσω να το περιγράψω, κι άλλο να το δει κανείς με τα μάτια του.

Όσο για τιμές, σε μηχανήματα, βρίσκεις ακόμα και με μισό ευρώ (εσπρέσο), με τους ακριβότερους να φθάνουν το ένα ευρώ και κάτι. Σε μαγαζιά στιλ Lviv Croissants, όπου μπορείς να καθίσεις, βρίσκεις καφέ από 75 λεπτά τού ευρώ και πάνω. Σε “κανονικό” καφέ, οι τιμές αρχίζουν στο ενάμισι ευρώ.

Πίτσες! Αν για να βρεις σημείο να αγοράσεις καφέ στο Λβιβ χρειάζεται να περπατήσεις… 50 μέτρα, για να βρεις πίτσα άντε να χρειάζεσαι 100. Είναι ΤΟΣΟ δημοφιλής που ακόμα και σε σούπερ μάρκετ φτιάχνουν πίτσες, μπροστά σου, σε λίγα λεπτά. Στο κοντινότερο σούπερ μάρκετ στο χόστελ μου, οι φθηνότερες πίτσες είναι στο 1,90(!!!), και οι ακριβότερες στα 3,20.

“Φαντάζομαι τι πίτσες θα είναι αυτές… Ο Θεός να τις κάνει πίτσες”, μπορεί να σκέφτεται κανείς. Ομολογώ ότι κι εγώ είχα τις αμφιβολίες μου, οπότε την πρώτη φορά που ζήτησα μία “Αμερικάνα”, τη φθηνότερη, στο 1,90, κρατούσα πολύ μικρό καλάθι. Όπως άρχισε να τη φτιάχνει η κυρία, το πρώτο που μπόρεσα να διακρίνω ήταν ότι από άποψη μεγέθους ήταν “μια χαρά”. Δεν ήταν και… γίγας, όμως… για παράδειγμα, σήμερα το μεσημέρι, δύο κοπελίτσες που μοιράστηκαν μία στο χόστελ, δεν μπόρεσαν καν να την τελειώσουν, και μου πρόσφεραν το τελευταίο κομμάτι. Παρένθεση: οι αθεόφοβες είχαν αγοράσει “Χαβαϊάνα”, με ανανά! Ύπαγε οπίσω μου!! (πλάκα-πλάκα, μια χαρά ήταν).

Μετά, η κυρία άρχισε να ρίχνει υλικά. Δωσ’ του κοτόπουλο, δωσ’ του σαλάμι, δωσ’ του καλαμπόκι, το ένα, το άλλο, σε σημείο να σκεφτώ “μάλλον άλλη παραγγελία ετοιμάζει”. Έλα μου που ετοίμαζε τη δική μου!

Σχεδόν κάθε μέρα αγοράζω μία διαφορετική, κι ομολογώ ότι σχεδόν κάθε τρίτη μέρα… γουρουνιάζω, αγοράζοντας ΔΥΟ, μία για να φάω με το που επιστρέφω στο χόστελ, και μία για να συνοδέψω (ζεσταμένη, ok) κάποιο ματς, απόγευμα/βράδυ. Α! Λίτρο κόκα-κόλα χωρίς ζάχαρη, 70 λεπτά τού ευρώ.

Άλλα: γάλα, 2,5%, λίτρο, όλα είναι “κανονικά” από 1,20 και πάνω, όμως πάντα μα πάντα έχουν ένα – διαφορετικό κάθε βδομάδα – σε προσφορά, στα 80 λεπτά. Μήλα, τα φθηνότερα που έχω βρει (τα παίρνω για το πρωινό, τα “μπερδεύω” με μπανάνες, βρώμη, σταφίδες, καθαρισμένα σπόρια, και κανέλα), είναι στα 50 λεπτά, τα φθηνότερα που έχω ευχαριστηθεί τρώγοντάς τα “μόνα” τους (όχι μαζί με τα λοιπά τού πρωινού), ήταν στα 70 λεπτά. Μπανάνες, “ταρίφα”, όπου και να έχω βρει, έχουν την ίδια ακριβώς τιμή, σούπερ μάρκετ, “λαϊκές”, παντού, ενάμισι ευρώ. Κάτι γυάλινα βαζάκια που παίρνω με μπιζέλια, πατζάρια, πιπεριές, πίκλες, τέτοια πράγματα, όλα είναι στο ένα με ενάμισι ευρώ, ανάλογα με τη μάρκα.

Α! Παγωτά! Κάθε φορά που μπαίνω σε ATБ, αγοράζω δύο μικρά, με 35 λεπτά. Όχι το ένα, τα δύο 35 λεπτά. Δεν τους βάζω πάνω από 6,5 (στα 10), δεν είναι… “haute παγωτούρ”, όμως για 17-18 λεπτά τού ευρώ το ένα, μια χαρά παρέα μού κάνουν για τα επόμενα 10 λεπτά.

Κεφίρ και αϊράν!!! Είτε πήγα είτε απλά πέρασα από την Κωνσταντινούπολη αρκετές φορές τα δύο τελευταία χρόνια, κι είναι η μόνη πόλη στην οποία δεν πίνω κόκα-κόλα, αλλά μόνο κεφίρ και αϊράν. Το λίτρο εδώ κοστίζει 80 λεπτά τού ευρώ.

Last but not least, η κάψουλά μου μου βγαίνει 4 (4,05, για την ακρίβεια) ευρώ τη βραδιά. Τέσσερα. Τέσσερα. Το τέσσερα που είναι ανάμεσα στο τρία και το πέντε. Αυτό το τέσσερα. Για κάψουλα σε χόστελ που αν δεν ήμουν στο Λβιβ αλλά... στη Νέα Υόρκη, μαντεύω ότι θα κόστιζε μίνιμουμ 50 ευρώ (αν οι τιμές των απλών κρεβατιών σε κοιτώνες, σε χόστελ επιπέδου 7 - στα 10 - έχουν ξεφύγει - στις Ηνωμένες Πολιτείες και δυστυχώς και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες - μπορεί να φανταστεί κανείς πόσο μία κάψουλα επιπέδου 9,5 σε χόστελ επιπέδου 9,5 θα κόστιζε στη Νέα Υόρκη, στη... Στοκχόλμη, στην Κοπεγχάγη, στη Ζυρίχη, στη, στη, στη...)

Θα μπορούσα να συνεχίσω, όμως τη γενική εικόνα τη βλέπετε: οι τιμές είναι “φιλικότατες”, super budget-friendly, όμως τα περισσότερα είναι ΚΑΙ value for money, δεν είναι δηλαδή μόνο φθηνά, αλλά πρόκειται για προϊόντα που αν δεν είσαι υπέρμετρα “ψείρας”, σε καλύπτουν ΚΑΙ ποιοτικά. Για τις πίτσες, αν θέλετε έχετε εμπιστοσύνη στο γούστο μου, αν δεν θέλετε, όχι. Για τους καφέδες όμως, έχω ρωτήσει παιδιά στο χόστελ, και δύο (αδέλφια) που είναι από το Ντνιπρό κι είχαν δύο καφετιέρες στο σπίτι τους, με “εκλεπτυσμένο” γούστο, συμφώνησαν ότι μέχρι και τα μηχανήματα “βγάζουν” αξιοπρεπέστατο καφέ στην Ουκρανία.

Παρεμπιπτόντως, προ 2022, αν έβαζες “business opportunities in Ukraine” στο YouTube, τα εννιά στα 10 βίντεο ήταν για τέτοια μηχανήματα, επειδή ήταν πολύ εύκολο να τα αγοράσεις (μαζί με τις άδειές τους), να τα εγκαταστήσεις, να τα εξοπλίσεις, και να τα “τρέξεις”. Δεν ξέρω αν ισχύει αυτό που έλεγαν οι YouTubers, ότι σε τρεις μήνες είχες κάνει απόσβεση τού αρχικού κόστους επένδυσης κι άρχιζες ήδη να έχεις καθαρό κέρδος, όμως κρίνοντας από το ποτήρι καφέ που φαίνεται σχεδόν κάθε Ουκρανός να έχει κολλημένο στο χέρι του, σαν να είναι προέκτασή του, τείνω να το μισο-πιστέψω.

Έξι και 20. Από τις 5 είμαστε με τη γεννήτρια. Δεν… με ξελογιάζει ο θόρυβος, οπότε ταμάμ αφορμή να βγω δεύτερη βόλτα σήμερα. By the way, σήμερα ήταν η πρώτη μέρα που “πιάσαμε” τους 30 βαθμούς. Το απογευματάκι όμως, η θερμοκρασία παραμένει… ανοιξιάτικη, μέχρι τις 10-11 το βράδυ είναι στους 22-23, έχει και αμυδρό φως στον ουρανό μέχρι τις 10 και μισή, οπότε η απογευματινή βόλτα είναι πολύ ευχάριστη (με μπόνους θετικό το ότι στους δρόμους κυκλοφορούν σαφώς λιγότερα αυτοκίνητα). Να δω αν θα συγκρατηθώ, ή αν θα επιστρέψω από τη βόλτα με μία ακόμα πίτσα... Ένα κιλό κεράσια έχω ήδη στο ψυγείο. :)
 
Last edited:

Leftris B

Member
Μηνύματα
1.800
Likes
1.142
Επόμενο Ταξίδι
τοσκάνη
Ταξίδι-Όνειρο
japan
Γραψε πόσο εχουν τα τσιγαρα να παθουν πολλάπλά εγκεφαλικα οι καπνιστες
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.355
Μηνύματα
889.773
Μέλη
39.031
Νεότερο μέλος
Ζωή Μ

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom