Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.371
- Likes
- 18.669
- Επόμενο Ταξίδι
- Bordeaux
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Όσλο
Η γειτονιά μας δεν ήταν ότι και ότι...
Γεμάτο πρεσβείες και πάρκα ήταν. Εξάλλου είμαστε γείτονες με το παλάτι. Δεν θα μπορούσε και αλλιώς.
Η πρώτη μας στάση έγινε έξω από το Νορβηγικό Ινστιτούτο Νόμπελ...
Έξι είναι τα βραβεία Νόμπελ, από τα οποία τα πέντε απονέμονται στην Στοκχόλμη της Σουηδίας και ένα, αυτό της Ειρήνης, απονέμεται στο Όσλο της Νορβηγίας. Το Νορβηγικό Ινστιτούτο Νόμπελ βοηθάει τη Νορβηγική Επιτροπή Νόμπελ να επιλέξει τον παραλήπτη του Βραβείου και οργανώνει και την εκδήλωση της απονομής του.
Μια στάση κάναμε για μια φωτογραφία και φύγαμε για τον επόμενο στόχο, αυτός της Aker Brygge.
Η Aker Brygge είναι μια χερσόνησος στο κεντρικό τμήμα του Όσλο, που έχει μια μεγάλη προβλήτα και έναν παραθαλάσσιο χώρο περιπάτου. Μαζί με την παραλία Tjuvholmen αποτελούν το πιο όμορφο μέρος στο Όσλο και από τις πιο ωραίες παραλιακές promenade, που έχω περπατήσει.
Εδώ βρίσκεται το πάρκο γλυπτών “Tjuvholmen Sculpture Park”, εδώ βρίσκεται και το πολύ όμορφο και φουτουριστικό Μουσείο μοντέρνας Τέχνης “Astrup Fearniey mouseum”, του γνωστού και σε μας Renzo Piano (από το “Νιάρχος”), εδώ βρίσκεται και η δημόσια παραλία που κάνουν μπάνιο οι πρωτευουσιάνοι Νορβηγοί το καλοκαίρι.
Προσεγγίσαμε την περιοχή από την πίσω μεριά μέσω της γέφυρας “Pont de Bryggegangen”.
Βρεθήκαμε μέσα σε σύμπλεγμα super μοντέρνων κατοικιών, χτισμένα πάνω στο νερό, με θέα, καταπληκτική αισθητική, με προβλήτες και κομψά ξύλινα μονοπάτια και γεφύρια πάνω στη θάλασσα.
Η αρχιτεκτονική του μέρους σε εντυπωσιάζει! Τα κτίρια είναι το ένα πιο όμορφο από το άλλο. Τα σκάφη από κάτω, παρκαρισμένα στις θαλάσσιες πυλωτές τους.
Κάπου εδώ είναι “μπλεγμένο” και το “Astrup Fearniey mouseum”...
Μπήκαμε λίγο μέσα στο μουσείο. Η ώρα ήταν 5:00 το απόγευμα και σε λίγο θα έκλεινε. Το μαγαζάκι του ήταν ανοιχτό και ότι πρέπει για μια ανάσα … ζέστης. Πήρα και λίγο βλέφαρο και μια αίθουσα του.
Εδώ είναι και η παραλία του Όσλο ...
Εδώ είναι και το πάρκο γλυπτών “Tjuvholmen” ...
Από εδώ φαίνεται και το “Oslo tree”, που βρίσκεται στο Trettenparken, σε μια ας πούμε πιο «βιομηχανική» περιοχή, δίπλα σε ένα κανάλι του φιόρδ και ορατό από πολλά σημεία της παραλιακής.
Και πως να μην είναι ορατό με 14μ. ύψος και 150.000 φωτάκια LED;
Το δέντρο του Όσλο είναι μια εικαστική εγκατάσταση που ‘παντρεύει’ τέχνη, φύση και τεχνολογία.
Έχει 15.000 φύλλα με ελεγχόμενα από υπολογιστή φώτα LED, που μπορούν να δημιουργήσουν έναν άπειρο αριθμό μοτίβων και εφέ αναπαριστώντας τις τέσσερις εποχές. Το “Oslo Tree” είναι προσαρμοσμένο για να αντέχει στο νορβηγικό κλίμα, συμπεριλαμβανομένων των χαμηλών θερμοκρασιών και του χιονιού. Αν και με τις πρωτοφανείς χαμηλές θερμοκρασίες των -30 βαθμών Κελσίου που «έπιασε» το Όσλο φέτος τον Ιανουάριο (του ’24) πραγματικά είμαι περίεργη αν «άντεξαν» τα φωτάκια. Το σίγουρα είναι ότι πρόκειται για μια εντυπωσιακή και πρωτότυπη εικαστική παρέμβαση.
Η συνέχεια είχε ξύλινα decks, προβλήτες, γέφυρες, μαρίνες, σκάφη και μοντέρνα κτίρια...
Είναι κρίμα. Γιατί να μην μπορούμε να χαρούμε αυτήν την promenade με καλύτερο καιρό;
Προσπαθώ να φανταστώ πως θα είναι εδώ μια ζεστή και ηλιόλουστη ημέρα. Έχει ζεστές μέρες το Όσλο άραγε; ή μήπως ισχύει: «Δεν κάνει ζέστη στη Νορβηγία» κατά το: «Δεν κάνει κρύο στην Ελλάδα»;
Μια μεγάλη άγκυρα βρίσκεται στο Aker Brygge δίπλα στη γέφυρα Most Stranden Brua. Κάποτε ήταν μέρος του γερμανικού καταδρομικού Blücher, που επιχείρησε να καταλάβει το Όσλο, αλλά βυθίστηκε από τορπίλες του φρουρίου Oscarsborg, τον Απρίλιο του 1940.
Κατά μήκος της παραλίας από τη μία βλέπεις βάρκες, πλοία, νησιά, το φιόρδ και από την άλλη καταστήματα, καφέ και εστιατόρια που απ’ ότι λέγεται αποτελούν και στέκι πολλών ντόπιων celebrities, που εμείς φυσικά δεν θα μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε. Εγώ ελάχιστους Νορβηγούς γνωρίζω. Θα έλεγα μόνο τον Rybak (για τους αμύητους: είναι ο νικητής της Eurovision ’07 ), τον τενίστα Casper Rud και οριακά θυμάμαι και τον τραγουδιστή των A-ha (που τους θυμήθηκα τους A-ha; απορώ). Κανέναν πάντως από αυτούς δεν πήρε το μάτι μου πουθενά.
Η διαδρομή αυτής της βόλτας δεν είναι μεγάλη. Στα 600m από την άγκυρα του Blücher φτάσαμε στην πλατεία του Δημαρχείου. Εδώ βρίσκονται και το Nobel Peace Center, το Εθνικό μουσείο και το Δημαρχείο του Όσλο. Δεν ήρθε ακόμα η ώρα τους. Για χάρη τους θα ξαναβρεθούμε εδώ αύριο.
To Nobel Peace Center ήταν κλειστό λόγω ανακαίνισης , το οποίο θα άνοιγε πάλι τον επόμενο μήνα λίγο πριν την απονομή του Νόμπελ Ειρήνης.
Αφήσαμε για λίγο το κρύο της παραλίας και προχωρήσαμε προς τα ενδότερα της πόλης. Θέλαμε λίγο να χαζολογήσουμε χαλαρά μέχρι να πάει περίπου 6:30 η ώρα, ώρα που σκοπεύαμε να «ενεργοποιήσουμε» την Oslo pass με την είσοδό μας στο μουσείο Munch. Το γεγονός ότι το μουσείο Munch σήμερα ήταν ανοιχτό ως τις 9:00 ήταν πολύ βολικό για μας που θα «ξεκινούσαμε» τα μουσεία του 24ώρου από τώρα (αντί για αύριο το πρωί) αλλά και επειδή η κάρτα έτσι θα «κρατούσε» έως αύριο στις 6:30, ώρα που έκλειναν τα περισσότερα μουσεία.
Περάσαμε από Studenterlunden Park, στο κέντρο του οποίου δεσπόζει το μεγαλοπρεπές Θέατρο του Όσλο. Ο θεατρικός συγγραφέας Henrik Ibsen σε προϋπαντεί στην είσοδο του....
Χωθήκαμε στους δρόμους μπαινοβγαίνοντας σε μαγαζιά με σουβενίρ και χαζολογώντας σε βιτρίνες. Η Emily ασχολιόταν με ... όλες τι βιτρίνες, ενώ εγώ μόνο με τις ασυνήθιστες, ότι δεν έχω ξαναδεί στην Ελλάδα. Κοινώς με βιτρίνες ... αξιοθέατα όπως πανάκριβα αυτοκίνητα (άγνωστης μάρκας), μυθικά trolls (décor σε μαγαζί που πουλούσε ...τα πάντα) και εξειδικευμένα περιοδικά για ... πλέξιμο.
Για πλέξιμο;
Απ’ ότι μου είπε η Emily, που είναι πιο ενημερωμένη από μένα σε θέματα …νοικοκυριού, οι Νορβηγοί αγαπούν πολύ το πλέξιμο!!!
Το πλέξιμο είναι μια αγαπημένη δραστηριότητα στη Νορβηγία και αποτελεί μεγάλο μέρος της κουλτούρας και του Όσλο. Ένας εκπληκτικός αριθμός Νορβηγών έχει τα προσόντα για να πλέξει το δικό του … πουλόβερ. Λέγεται ότι το 43% των γυναικών πλέκουν. Σύμφωνα με μια ευρέως διαδεδομένη λαϊκή πεποίθηση, το πλέξιμο ήταν δημοφιλές στη Νορβηγία από την εποχή των Βίκινγκ. Πολλά από τα αναγνωρίσιμα σχέδια πλεκτών μάλλινων πουλόβερ είναι … νορβηγικά!
Googl-άρετε και δείτε τα παραδοσιακά σχέδια πλεξίματος "fair isle", "lusekofte" και “Setesdal”, αλλά και το νεότερο “Marius”. Είναι Νορβηγικά!
Τι μαθαίνω με αφορμή μια βιτρίνα περιοδικών!
Κάποια στιγμή βρήκαμε ένα κατάστημα και και μπήκαμε για να ψωνίσουμε κανένα φαγώσιμο σκατολοϊδι. Μου πήρε ώρα για να καταλάβω ότι ήταν το “Flying Tiger Copenhagen”, που έχουμε και στην Ερμού. Να τη πάλι η Ερμού, μας κυνηγάει. Πήραμε και μια δόση ζέστης, ψωνίσαμε κιόλας.
Η ώρα κόντευε 6:00. Τέρμα το χάζεμα. Είχε έρθει η ώρα του … Munch.
Περάσαμε μέσα από την πλατεία Jernbanetorget, βγήκαμε στη θάλασσα, προσπεράσαμε τη Βιβλιοθήκη, είδαμε την όπερα και πίσω από αυτήν στο βάθος ήδη βλέπαμε το μουσείο του Munch.
Σε πολύ λίγο φτάσαμε μπροστά στο ψηλό, γυάλινο, κυρτό κτίριο που φιλοξενούσε έργα του διάσημου Νορβηγού ζωγράφου.
Η αλήθεια είναι ότι αδημονούσα να φτάσει η ώρα για να μπούμε στο μουσείο, όχι μόνο επειδή είμαστε φιλότεχνες αλλά και επειδή το μουσείο το βλέπαμε και ως μια μικρή ανάπαυλα δεδομένου ότι είχε πια νυχτώσει και πόση άλλη βόλτα να κάνεις πια μέσα στο κρύο;
Μπήκαμε μέσα λίγο κουρασμένες. Με το που μπήκαμε καθίσαμε κανένα μισάωρο στο λόμπι του μουσείου να ξεκουραστούμε και μετά το κουράγιο που πήραμε ξεκινήσαμε να ανεβαίνουμε τις κυλιόμενες του πολυόροφου κτιρίου.
Σχεδόν από τον 1ο όροφο «χαθήκαμε» με την Emily. Αλλού στεκόμουν εγώ και αλλού εκείνη.
Υπήρχαν αίθουσες που παρουσίαζαν τη ζωή του Munch, υπήρχαν αίθουσες-πινακοθήκες με τα άπαντα σχεδόν των έργων του, υπήρχαν και αίθουσες με κάποιες περιοδικές εκθέσεις.
Το μουσείο επικεντρώνεται στην παραγωγική καριέρα του Edvard Munch. Διαθέτει μια τεράστια συλλογή έργων του συμπεριλαμβανομένου και του πιο διάσημου έργου του, «The Scream». Το μουσείο ενημερώνει σταδιακά τον επισκέπτη σχετικά με τη ζωή και την καριέρα του Munch. Αυτό το πετυχαίνει κυρίως με την ομαδοποίηση των έργων του ανάλογα με τη θεματολογία τους, αλλά και με μια διαδραστική έκθεση που αφορά το περιεχόμενο του διαμερίσματός του στο Παρίσι.
Τα έργα τέχνης του ομαδοποιούνται προσεκτικά ανά θέμα, με ενότητες αφιερωμένες ως επί το πλείστον στον θάνατο, τη θλίψη αλλά και τις φυσικές σκηνές.
Έργα του όπως: «Εργάτες στο δρόμο για το σπίτι» και «Στο κρεβάτι του θανάτου», με άγγιξαν ιδιαίτερα.
«Δύο παιδιά στο δρόμο για το παραμύθι», «Ειρήνη και ουράνιο τόξο», «Κορίτσια στη γέφυρα»,
Έχει και ο Munch την «Έναστρη νύχτα», έχει και «Το φιλί» του ...
"Το άρρωστο παιδί" ...
Αυτό που έχω να πω είναι ότι μου φάνηκε συ-γκλο-νι-στι-κός!
Πολλά έργα masters-ζωγράφων είναι συγκλονιστικά, αλλά σε λίγων έχω νιώσει την ‘ένταση’ του δημιουργού τους. «Ο δολοφόνος» ήταν ένα από αυτά.
… ο οποίος ήταν πραγματικό πρόσωπο, που είχε συνταράξει με τις πράξεις του τη Νορβηγία του 1876.
Αρκετά έργα του Munch είχαν ως θέμα σκηνές εγκλημάτων ή εικόνες δολοφόνων. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι καταπιάστηκε με ‘δύσκολη θεματολογία’.
"Δεν θα μπορούσα να αποβάλω την αρρώστια μου, γιατί ένα μεγάλο μέρος της τέχνης μου το οφείλω σε αυτήν", δήλωσε κάποτε με αφοπλιστικό τρόπο ο Edvard Munch.
Και πράγματι, ο σπουδαίος αυτός Νορβηγός ζωγράφος -που έχει χαρακτηριστεί και πρόδρομος του εξπρεσιονισμού- πέρα από ένας ταλαντούχος, ήταν και ένας καταθλιπτικός άνθρωπος. Η παιδική του ηλικία επισκιάστηκε από ασθένειες και πένθος και η ζωή του ολόκληρη σημαδεύτηκε ανεξίτηλα από τη ματαιότητα του θανάτου και από το φόβο μήπως κληρονομήσει μια ψυχική κατάσταση που διέτρεχε την οικογένειά του.
Όπως είναι λογικό η αίθουσα του διάσημου “Scream” είχε τον περισσότερο κόσμο...
Υπάρχουν τρεις εκδοχές της «Κραυγής» στη συλλογή του μουσείου, ένας πίνακας, ένα παστέλ σε χαρτόνι και ένα σχέδιο. Κανένα από αυτά δεν εμφανίζεται μόνιμα, αλλά εκ περιτροπής και μισή ώρα τη φορά. Εκτίθεται μία έκδοση κάθε φορά για λόγους προστασίας των έργων, τα οποία επηρεάζονται από τη θερμοκρασία, την υγρασία, τα επίπεδα οξυγόνου και τον φωτισμό. Το φως με την πάροδο του χρόνου επηρεάζει τα χρώματα και μπορεί να διασπάσει ειδικά το χαρτόνι.
Το αγωνιώδες πρόσωπο του πίνακα έχει γίνει μια από τις πιο εμβληματικές εικόνες της τέχνης. Θεωρείται παγκόσμιο σύμβολο της αγωνίας του σύγχρονου ανθρώπου, από την οποία υπέφερε ο Munch σε μεγάλο βαθμό σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, αλλά το συμπεριέλαβε στη ζωή του ως απαραίτητο κίνητρο για την τέχνη του.
Ο Munch έγραψε για το πώς δημιουργήθηκε ο πίνακας: "Περπατούσα στο δρόμο με δύο φίλους όταν ο ήλιος έδυε. Ξαφνικά ο ουρανός έγινε κόκκινος όπως το αίμα. Σταμάτησα και έσκυψα στο φράχτη, αισθάνθηκα ανείπωτα κουρασμένος. Γλώσσες φωτιάς και αίματος εκτείνονταν πάνω από το γαλαζωπό μαύρο φιόρδ. Οι φίλοι μου συνέχισαν να περπατούν, ενώ εγώ έμεινα πίσω, τρέμοντας από φόβο. Τότε άκουσα την τεράστια, άπειρη κραυγή της φύσης. Τεντώθηκα στο όριο – η φύση ούρλιαζε στο αίμα μου…”
Ο πίνακας αποτέλεσε έμπνευση για τη μάσκα στις ταινίες “Scream”. Ο σκηνοθέτης Wes Craven εξέφρασε το θαυμασμό του για τον Munch όταν είπε για αυτό το έργο τέχνης: «Είναι μια κλασική αναφορά στον καθαρό φόβο».
Ανέβηκα και στον τελευταίο όροφο για να δω τη θέα. Νύχτα πια όμως και μόνο οι αντανακλάσεις των φώτων μέσα από το τζάμι φαινόντουσαν.
Παρόλα αυτά ήταν σαφές ότι η θέα την ημέρα τουλάχιστον θα είναι εκπληκτική ή ακόμα και ένα ποτό στο μπαρ του τελευταίου ορόφου (κάτω από άλλες πιο ξεκούραστες συνθήκες) θα ήταν μια καλή πρόταση.
Εύκολα πέρασα σχεδόν δυο ώρες ανεβοκατεβαίνοντας τους ορόφους βλέποντας τους πίνακες και θαυμάζοντας παράλληλα και το εντυπωσιακό (και εκ των έσω) κτίριο και τη νυχτερινή θέα.
Δεν θυμάμαι να έχω δει Munch σε άλλες Πινακοθήκες της Ευρώπης. Έχω την αίσθηση ότι δεν «κυκλοφορεί» πολύ εκτός Νορβηγίας. Θυμάμαι 2-3 πίνακές του να έχω δει στη Μαδρίτη και από κει και πέρα … δεν θυμάμαι να έχω δει αλλού.
Ο Edvard Munch πέρασε όλη του τη ζωή κάνοντας τέχνη. Ήταν ένας από τους πιο παραγωγικούς καλλιτέχνες όλων των εποχών και ως εκ τούτου άφησε μια τεράστια συλλογή από πίνακες. Πολλούς από αυτούς τους έχει δωρίσει ο ίδιος και βρίσκονται σήμερα σε ιδιωτικές συλλογές. Οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους βρίσκονται εδώ στο Όσλο.
Ήμουν πολύ χαρούμενη που είδα Munch, που είδα την «Κραυγή» και που ήρθα στη Νορβηγία.
Ο Munch ήταν ένας βασικός λόγος που ήθελα να έρθω στο Όσλο.
Η ώρα κόντευε 8:30 και ήταν καιρός πια να μαζευτούμε και εμείς. Συναντήθηκα με την Emily στο μαγαζάκι του μουσείου για τα απαραίτητα μαγνητάκια (την «κραυγή» και τα «κορίτσια στην κουπαστή» πήρα) και βγήκαμε πάλι στο κρύο.
Περάσαμε μπροστά από την όπερα βλέποντας έτσι και νυχτερινά πλάνα της …
Και πήραμε το τραμ 19 (δωρεάν-με χρήση κάρτας που δεν ζήτησε κανείς να ελέγξει) για το ξενοδοχείο μας.
Το βραδινό μας ήταν μια ωραιότατη μανιταρόσουπα, που έφτιαξα στο κουζινάκι μας με συνοδευτικά ωραιότατα pretzel. Ήταν ότι πρέπει για να κλείσει μια τόσο κουραστική ημέρα με μπόλικο κρύο.
Με ανοιχτές κουρτίνες κοιμηθήκαμε για να βλέπουμε το όμορφα φωτισμένο απέναντι στενό και τη σοφίτα των απέναντι …
……………………………………………. post …………………………………………..
Η γειτονιά μας δεν ήταν ότι και ότι...
Γεμάτο πρεσβείες και πάρκα ήταν. Εξάλλου είμαστε γείτονες με το παλάτι. Δεν θα μπορούσε και αλλιώς.
Η πρώτη μας στάση έγινε έξω από το Νορβηγικό Ινστιτούτο Νόμπελ...
Έξι είναι τα βραβεία Νόμπελ, από τα οποία τα πέντε απονέμονται στην Στοκχόλμη της Σουηδίας και ένα, αυτό της Ειρήνης, απονέμεται στο Όσλο της Νορβηγίας. Το Νορβηγικό Ινστιτούτο Νόμπελ βοηθάει τη Νορβηγική Επιτροπή Νόμπελ να επιλέξει τον παραλήπτη του Βραβείου και οργανώνει και την εκδήλωση της απονομής του.
Μια στάση κάναμε για μια φωτογραφία και φύγαμε για τον επόμενο στόχο, αυτός της Aker Brygge.
Η Aker Brygge είναι μια χερσόνησος στο κεντρικό τμήμα του Όσλο, που έχει μια μεγάλη προβλήτα και έναν παραθαλάσσιο χώρο περιπάτου. Μαζί με την παραλία Tjuvholmen αποτελούν το πιο όμορφο μέρος στο Όσλο και από τις πιο ωραίες παραλιακές promenade, που έχω περπατήσει.
Εδώ βρίσκεται το πάρκο γλυπτών “Tjuvholmen Sculpture Park”, εδώ βρίσκεται και το πολύ όμορφο και φουτουριστικό Μουσείο μοντέρνας Τέχνης “Astrup Fearniey mouseum”, του γνωστού και σε μας Renzo Piano (από το “Νιάρχος”), εδώ βρίσκεται και η δημόσια παραλία που κάνουν μπάνιο οι πρωτευουσιάνοι Νορβηγοί το καλοκαίρι.
Προσεγγίσαμε την περιοχή από την πίσω μεριά μέσω της γέφυρας “Pont de Bryggegangen”.
Βρεθήκαμε μέσα σε σύμπλεγμα super μοντέρνων κατοικιών, χτισμένα πάνω στο νερό, με θέα, καταπληκτική αισθητική, με προβλήτες και κομψά ξύλινα μονοπάτια και γεφύρια πάνω στη θάλασσα.
Η αρχιτεκτονική του μέρους σε εντυπωσιάζει! Τα κτίρια είναι το ένα πιο όμορφο από το άλλο. Τα σκάφη από κάτω, παρκαρισμένα στις θαλάσσιες πυλωτές τους.
Κάπου εδώ είναι “μπλεγμένο” και το “Astrup Fearniey mouseum”...
Μπήκαμε λίγο μέσα στο μουσείο. Η ώρα ήταν 5:00 το απόγευμα και σε λίγο θα έκλεινε. Το μαγαζάκι του ήταν ανοιχτό και ότι πρέπει για μια ανάσα … ζέστης. Πήρα και λίγο βλέφαρο και μια αίθουσα του.
Εδώ είναι και η παραλία του Όσλο ...
Εδώ είναι και το πάρκο γλυπτών “Tjuvholmen” ...
Από εδώ φαίνεται και το “Oslo tree”, που βρίσκεται στο Trettenparken, σε μια ας πούμε πιο «βιομηχανική» περιοχή, δίπλα σε ένα κανάλι του φιόρδ και ορατό από πολλά σημεία της παραλιακής.
Και πως να μην είναι ορατό με 14μ. ύψος και 150.000 φωτάκια LED;
Το δέντρο του Όσλο είναι μια εικαστική εγκατάσταση που ‘παντρεύει’ τέχνη, φύση και τεχνολογία.
Έχει 15.000 φύλλα με ελεγχόμενα από υπολογιστή φώτα LED, που μπορούν να δημιουργήσουν έναν άπειρο αριθμό μοτίβων και εφέ αναπαριστώντας τις τέσσερις εποχές. Το “Oslo Tree” είναι προσαρμοσμένο για να αντέχει στο νορβηγικό κλίμα, συμπεριλαμβανομένων των χαμηλών θερμοκρασιών και του χιονιού. Αν και με τις πρωτοφανείς χαμηλές θερμοκρασίες των -30 βαθμών Κελσίου που «έπιασε» το Όσλο φέτος τον Ιανουάριο (του ’24) πραγματικά είμαι περίεργη αν «άντεξαν» τα φωτάκια. Το σίγουρα είναι ότι πρόκειται για μια εντυπωσιακή και πρωτότυπη εικαστική παρέμβαση.
Η συνέχεια είχε ξύλινα decks, προβλήτες, γέφυρες, μαρίνες, σκάφη και μοντέρνα κτίρια...
Είναι κρίμα. Γιατί να μην μπορούμε να χαρούμε αυτήν την promenade με καλύτερο καιρό;
Προσπαθώ να φανταστώ πως θα είναι εδώ μια ζεστή και ηλιόλουστη ημέρα. Έχει ζεστές μέρες το Όσλο άραγε; ή μήπως ισχύει: «Δεν κάνει ζέστη στη Νορβηγία» κατά το: «Δεν κάνει κρύο στην Ελλάδα»;
Μια μεγάλη άγκυρα βρίσκεται στο Aker Brygge δίπλα στη γέφυρα Most Stranden Brua. Κάποτε ήταν μέρος του γερμανικού καταδρομικού Blücher, που επιχείρησε να καταλάβει το Όσλο, αλλά βυθίστηκε από τορπίλες του φρουρίου Oscarsborg, τον Απρίλιο του 1940.
Κατά μήκος της παραλίας από τη μία βλέπεις βάρκες, πλοία, νησιά, το φιόρδ και από την άλλη καταστήματα, καφέ και εστιατόρια που απ’ ότι λέγεται αποτελούν και στέκι πολλών ντόπιων celebrities, που εμείς φυσικά δεν θα μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε. Εγώ ελάχιστους Νορβηγούς γνωρίζω. Θα έλεγα μόνο τον Rybak (για τους αμύητους: είναι ο νικητής της Eurovision ’07 ), τον τενίστα Casper Rud και οριακά θυμάμαι και τον τραγουδιστή των A-ha (που τους θυμήθηκα τους A-ha; απορώ). Κανέναν πάντως από αυτούς δεν πήρε το μάτι μου πουθενά.
Η διαδρομή αυτής της βόλτας δεν είναι μεγάλη. Στα 600m από την άγκυρα του Blücher φτάσαμε στην πλατεία του Δημαρχείου. Εδώ βρίσκονται και το Nobel Peace Center, το Εθνικό μουσείο και το Δημαρχείο του Όσλο. Δεν ήρθε ακόμα η ώρα τους. Για χάρη τους θα ξαναβρεθούμε εδώ αύριο.
To Nobel Peace Center ήταν κλειστό λόγω ανακαίνισης , το οποίο θα άνοιγε πάλι τον επόμενο μήνα λίγο πριν την απονομή του Νόμπελ Ειρήνης.
Αφήσαμε για λίγο το κρύο της παραλίας και προχωρήσαμε προς τα ενδότερα της πόλης. Θέλαμε λίγο να χαζολογήσουμε χαλαρά μέχρι να πάει περίπου 6:30 η ώρα, ώρα που σκοπεύαμε να «ενεργοποιήσουμε» την Oslo pass με την είσοδό μας στο μουσείο Munch. Το γεγονός ότι το μουσείο Munch σήμερα ήταν ανοιχτό ως τις 9:00 ήταν πολύ βολικό για μας που θα «ξεκινούσαμε» τα μουσεία του 24ώρου από τώρα (αντί για αύριο το πρωί) αλλά και επειδή η κάρτα έτσι θα «κρατούσε» έως αύριο στις 6:30, ώρα που έκλειναν τα περισσότερα μουσεία.
Περάσαμε από Studenterlunden Park, στο κέντρο του οποίου δεσπόζει το μεγαλοπρεπές Θέατρο του Όσλο. Ο θεατρικός συγγραφέας Henrik Ibsen σε προϋπαντεί στην είσοδο του....
Χωθήκαμε στους δρόμους μπαινοβγαίνοντας σε μαγαζιά με σουβενίρ και χαζολογώντας σε βιτρίνες. Η Emily ασχολιόταν με ... όλες τι βιτρίνες, ενώ εγώ μόνο με τις ασυνήθιστες, ότι δεν έχω ξαναδεί στην Ελλάδα. Κοινώς με βιτρίνες ... αξιοθέατα όπως πανάκριβα αυτοκίνητα (άγνωστης μάρκας), μυθικά trolls (décor σε μαγαζί που πουλούσε ...τα πάντα) και εξειδικευμένα περιοδικά για ... πλέξιμο.
Για πλέξιμο;
Απ’ ότι μου είπε η Emily, που είναι πιο ενημερωμένη από μένα σε θέματα …νοικοκυριού, οι Νορβηγοί αγαπούν πολύ το πλέξιμο!!!
Το πλέξιμο είναι μια αγαπημένη δραστηριότητα στη Νορβηγία και αποτελεί μεγάλο μέρος της κουλτούρας και του Όσλο. Ένας εκπληκτικός αριθμός Νορβηγών έχει τα προσόντα για να πλέξει το δικό του … πουλόβερ. Λέγεται ότι το 43% των γυναικών πλέκουν. Σύμφωνα με μια ευρέως διαδεδομένη λαϊκή πεποίθηση, το πλέξιμο ήταν δημοφιλές στη Νορβηγία από την εποχή των Βίκινγκ. Πολλά από τα αναγνωρίσιμα σχέδια πλεκτών μάλλινων πουλόβερ είναι … νορβηγικά!
Googl-άρετε και δείτε τα παραδοσιακά σχέδια πλεξίματος "fair isle", "lusekofte" και “Setesdal”, αλλά και το νεότερο “Marius”. Είναι Νορβηγικά!
Τι μαθαίνω με αφορμή μια βιτρίνα περιοδικών!
Κάποια στιγμή βρήκαμε ένα κατάστημα και και μπήκαμε για να ψωνίσουμε κανένα φαγώσιμο σκατολοϊδι. Μου πήρε ώρα για να καταλάβω ότι ήταν το “Flying Tiger Copenhagen”, που έχουμε και στην Ερμού. Να τη πάλι η Ερμού, μας κυνηγάει. Πήραμε και μια δόση ζέστης, ψωνίσαμε κιόλας.
Η ώρα κόντευε 6:00. Τέρμα το χάζεμα. Είχε έρθει η ώρα του … Munch.
Περάσαμε μέσα από την πλατεία Jernbanetorget, βγήκαμε στη θάλασσα, προσπεράσαμε τη Βιβλιοθήκη, είδαμε την όπερα και πίσω από αυτήν στο βάθος ήδη βλέπαμε το μουσείο του Munch.
Σε πολύ λίγο φτάσαμε μπροστά στο ψηλό, γυάλινο, κυρτό κτίριο που φιλοξενούσε έργα του διάσημου Νορβηγού ζωγράφου.
Η αλήθεια είναι ότι αδημονούσα να φτάσει η ώρα για να μπούμε στο μουσείο, όχι μόνο επειδή είμαστε φιλότεχνες αλλά και επειδή το μουσείο το βλέπαμε και ως μια μικρή ανάπαυλα δεδομένου ότι είχε πια νυχτώσει και πόση άλλη βόλτα να κάνεις πια μέσα στο κρύο;
Μπήκαμε μέσα λίγο κουρασμένες. Με το που μπήκαμε καθίσαμε κανένα μισάωρο στο λόμπι του μουσείου να ξεκουραστούμε και μετά το κουράγιο που πήραμε ξεκινήσαμε να ανεβαίνουμε τις κυλιόμενες του πολυόροφου κτιρίου.
Σχεδόν από τον 1ο όροφο «χαθήκαμε» με την Emily. Αλλού στεκόμουν εγώ και αλλού εκείνη.
Υπήρχαν αίθουσες που παρουσίαζαν τη ζωή του Munch, υπήρχαν αίθουσες-πινακοθήκες με τα άπαντα σχεδόν των έργων του, υπήρχαν και αίθουσες με κάποιες περιοδικές εκθέσεις.
Το μουσείο επικεντρώνεται στην παραγωγική καριέρα του Edvard Munch. Διαθέτει μια τεράστια συλλογή έργων του συμπεριλαμβανομένου και του πιο διάσημου έργου του, «The Scream». Το μουσείο ενημερώνει σταδιακά τον επισκέπτη σχετικά με τη ζωή και την καριέρα του Munch. Αυτό το πετυχαίνει κυρίως με την ομαδοποίηση των έργων του ανάλογα με τη θεματολογία τους, αλλά και με μια διαδραστική έκθεση που αφορά το περιεχόμενο του διαμερίσματός του στο Παρίσι.
Τα έργα τέχνης του ομαδοποιούνται προσεκτικά ανά θέμα, με ενότητες αφιερωμένες ως επί το πλείστον στον θάνατο, τη θλίψη αλλά και τις φυσικές σκηνές.
Έργα του όπως: «Εργάτες στο δρόμο για το σπίτι» και «Στο κρεβάτι του θανάτου», με άγγιξαν ιδιαίτερα.
«Δύο παιδιά στο δρόμο για το παραμύθι», «Ειρήνη και ουράνιο τόξο», «Κορίτσια στη γέφυρα»,
Έχει και ο Munch την «Έναστρη νύχτα», έχει και «Το φιλί» του ...
"Το άρρωστο παιδί" ...
Αυτό που έχω να πω είναι ότι μου φάνηκε συ-γκλο-νι-στι-κός!
Πολλά έργα masters-ζωγράφων είναι συγκλονιστικά, αλλά σε λίγων έχω νιώσει την ‘ένταση’ του δημιουργού τους. «Ο δολοφόνος» ήταν ένα από αυτά.
… ο οποίος ήταν πραγματικό πρόσωπο, που είχε συνταράξει με τις πράξεις του τη Νορβηγία του 1876.
Αρκετά έργα του Munch είχαν ως θέμα σκηνές εγκλημάτων ή εικόνες δολοφόνων. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι καταπιάστηκε με ‘δύσκολη θεματολογία’.
"Δεν θα μπορούσα να αποβάλω την αρρώστια μου, γιατί ένα μεγάλο μέρος της τέχνης μου το οφείλω σε αυτήν", δήλωσε κάποτε με αφοπλιστικό τρόπο ο Edvard Munch.
Και πράγματι, ο σπουδαίος αυτός Νορβηγός ζωγράφος -που έχει χαρακτηριστεί και πρόδρομος του εξπρεσιονισμού- πέρα από ένας ταλαντούχος, ήταν και ένας καταθλιπτικός άνθρωπος. Η παιδική του ηλικία επισκιάστηκε από ασθένειες και πένθος και η ζωή του ολόκληρη σημαδεύτηκε ανεξίτηλα από τη ματαιότητα του θανάτου και από το φόβο μήπως κληρονομήσει μια ψυχική κατάσταση που διέτρεχε την οικογένειά του.
Όπως είναι λογικό η αίθουσα του διάσημου “Scream” είχε τον περισσότερο κόσμο...
Υπάρχουν τρεις εκδοχές της «Κραυγής» στη συλλογή του μουσείου, ένας πίνακας, ένα παστέλ σε χαρτόνι και ένα σχέδιο. Κανένα από αυτά δεν εμφανίζεται μόνιμα, αλλά εκ περιτροπής και μισή ώρα τη φορά. Εκτίθεται μία έκδοση κάθε φορά για λόγους προστασίας των έργων, τα οποία επηρεάζονται από τη θερμοκρασία, την υγρασία, τα επίπεδα οξυγόνου και τον φωτισμό. Το φως με την πάροδο του χρόνου επηρεάζει τα χρώματα και μπορεί να διασπάσει ειδικά το χαρτόνι.
Το αγωνιώδες πρόσωπο του πίνακα έχει γίνει μια από τις πιο εμβληματικές εικόνες της τέχνης. Θεωρείται παγκόσμιο σύμβολο της αγωνίας του σύγχρονου ανθρώπου, από την οποία υπέφερε ο Munch σε μεγάλο βαθμό σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, αλλά το συμπεριέλαβε στη ζωή του ως απαραίτητο κίνητρο για την τέχνη του.
Ο Munch έγραψε για το πώς δημιουργήθηκε ο πίνακας: "Περπατούσα στο δρόμο με δύο φίλους όταν ο ήλιος έδυε. Ξαφνικά ο ουρανός έγινε κόκκινος όπως το αίμα. Σταμάτησα και έσκυψα στο φράχτη, αισθάνθηκα ανείπωτα κουρασμένος. Γλώσσες φωτιάς και αίματος εκτείνονταν πάνω από το γαλαζωπό μαύρο φιόρδ. Οι φίλοι μου συνέχισαν να περπατούν, ενώ εγώ έμεινα πίσω, τρέμοντας από φόβο. Τότε άκουσα την τεράστια, άπειρη κραυγή της φύσης. Τεντώθηκα στο όριο – η φύση ούρλιαζε στο αίμα μου…”
Ο πίνακας αποτέλεσε έμπνευση για τη μάσκα στις ταινίες “Scream”. Ο σκηνοθέτης Wes Craven εξέφρασε το θαυμασμό του για τον Munch όταν είπε για αυτό το έργο τέχνης: «Είναι μια κλασική αναφορά στον καθαρό φόβο».
Ανέβηκα και στον τελευταίο όροφο για να δω τη θέα. Νύχτα πια όμως και μόνο οι αντανακλάσεις των φώτων μέσα από το τζάμι φαινόντουσαν.
Παρόλα αυτά ήταν σαφές ότι η θέα την ημέρα τουλάχιστον θα είναι εκπληκτική ή ακόμα και ένα ποτό στο μπαρ του τελευταίου ορόφου (κάτω από άλλες πιο ξεκούραστες συνθήκες) θα ήταν μια καλή πρόταση.
Εύκολα πέρασα σχεδόν δυο ώρες ανεβοκατεβαίνοντας τους ορόφους βλέποντας τους πίνακες και θαυμάζοντας παράλληλα και το εντυπωσιακό (και εκ των έσω) κτίριο και τη νυχτερινή θέα.
Δεν θυμάμαι να έχω δει Munch σε άλλες Πινακοθήκες της Ευρώπης. Έχω την αίσθηση ότι δεν «κυκλοφορεί» πολύ εκτός Νορβηγίας. Θυμάμαι 2-3 πίνακές του να έχω δει στη Μαδρίτη και από κει και πέρα … δεν θυμάμαι να έχω δει αλλού.
Ο Edvard Munch πέρασε όλη του τη ζωή κάνοντας τέχνη. Ήταν ένας από τους πιο παραγωγικούς καλλιτέχνες όλων των εποχών και ως εκ τούτου άφησε μια τεράστια συλλογή από πίνακες. Πολλούς από αυτούς τους έχει δωρίσει ο ίδιος και βρίσκονται σήμερα σε ιδιωτικές συλλογές. Οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους βρίσκονται εδώ στο Όσλο.
Ήμουν πολύ χαρούμενη που είδα Munch, που είδα την «Κραυγή» και που ήρθα στη Νορβηγία.
Ο Munch ήταν ένας βασικός λόγος που ήθελα να έρθω στο Όσλο.
Η ώρα κόντευε 8:30 και ήταν καιρός πια να μαζευτούμε και εμείς. Συναντήθηκα με την Emily στο μαγαζάκι του μουσείου για τα απαραίτητα μαγνητάκια (την «κραυγή» και τα «κορίτσια στην κουπαστή» πήρα) και βγήκαμε πάλι στο κρύο.
Περάσαμε μπροστά από την όπερα βλέποντας έτσι και νυχτερινά πλάνα της …
Και πήραμε το τραμ 19 (δωρεάν-με χρήση κάρτας που δεν ζήτησε κανείς να ελέγξει) για το ξενοδοχείο μας.
Το βραδινό μας ήταν μια ωραιότατη μανιταρόσουπα, που έφτιαξα στο κουζινάκι μας με συνοδευτικά ωραιότατα pretzel. Ήταν ότι πρέπει για να κλείσει μια τόσο κουραστική ημέρα με μπόλικο κρύο.
Με ανοιχτές κουρτίνες κοιμηθήκαμε για να βλέπουμε το όμορφα φωτισμένο απέναντι στενό και τη σοφίτα των απέναντι …
……………………………………………. post …………………………………………..
Last edited: