• Η αναδρομή στο παρελθόν συνεχίζεται! Ψηφίστε την Ταξιδιωτική Ιστορία του μήνα για τους μήνες Μάρτιο - Αύγουστο 2020 !

Γερμανία: την αγαπάμε και για τα Μουσεία της

soudianos

Member
Μηνύματα
3.755
Likes
6.505
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
Moυσείο Bode. "Tα πρόσωπα της Αναγέννησης"

(Επειδή το το ζητήσατε)

Αξεπέραστα πορτρέτα που σαγηνεύουν για αιώνες
anews.kathimerini.gr_kathnews_images_dot_clear.gif
Κοσμοσυρροή στο μουσείο Bode του Βερολίνου για «Τα πρόσωπα της Αναγέννησης» Της Μαριας Pηγουτσου
«Τα πρόσωπα της Αναγέννησης» είναι μια από τις πιο επιτυχημένες εκθέσεις που έχουν γίνει ποτέ στη Γερμανία. Τα πλήθη συρρέουν, περιμένοντας υπομονετικά τέσσερις με πέντε ώρες μέχρι να μπορέσουν να μπουν στο μουσείο Bode του Βερολίνου. Ενα αριθμημένο εισιτήριο σε συνδυασμό με μια ηλεκτρονική οθόνη ενημερώνουν τον επισκέπτη πότε περίπου θα έρθει η σειρά του. Ευγενικοί υπάλληλοι μοιράζουν φυλλάδια και κατατοπίζουν τον κόσμο ποια άλλα μουσεία, εστιατόρια ή καφέ βρίσκονται εκεί κοντά, μέχρι να κυλήσει ο χρόνος και να φθάσει η ώρα που ο τυχερός θεατής θα μπορέσει να απολαύσει από κοντά ορισμένους από τους μεγαλύτερους μάστορες της Αναγέννησης: Μποτιτσέλι, Μπελίνι, Μαντένια, Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Το αποτέλεσμα θα αποζημιώσει τον υπομονετικό επισκέπτη. Στις κατάμαυρα βαμμένες αίθουσες, με τον ελάχιστο, καλά μελετημένο φωτισμό να αναδεικνύει τα σπουδαία έργα, ξετυλίγεται η αρχή της ιστορίας του πορτρέτου. Η προσωπική εικόνα, μια καθημερινή ιστορία σήμερα, στο τέλος του 14ου και στις αρχές του 15ου αιώνα δεν αποτέλεσε παρά τομή, όχι μόνο στην ιστορία της τέχνης αλλά στη θέση του ατόμου μέσα στην κοινωνία.
Η ζωγραφική δεν αποτυπώνει πλέον μόνο ιστορίες από τη Βίβλο και δεν εξιστορεί τα κατορθώματα ηρώων και βασιλιάδων, αλλά τασσόμενη στην υπηρεσία των ισχυρών δίνει πρόσωπο στην εξουσία.
Η αναγεννησιακή Ιταλία τοποθετεί στο επίκεντρο τον άνθρωπο και οι ισχυροί πασχίζουν μέσα από την τέχνη να κληροδοτήσουν στις επόμενες γενιές την πιο αγαθή τους πλευρά. Το αψεγάδιαστο, ανέκφραστο, ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας μεταφέρεται με μαεστρία και μέσα από χρονοβόρα διαδικασία στο καναβάτσο.
Πολύχρονες μελέτες
Ανώτεροι κληρικοί, σοφοί δάσκαλοι, τραπεζίτες, πολιτικοί, οι σύζυγοι και οι ερωμένες τους αποτυπώνονται στον καμβά, στο μάρμαρο ή στο μέταλλο σε μορφή νομίσματος και παρουσιάζονται στην έκθεση, η οποία γίνεται σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Εξι ολόκληρα χρόνια διήρκεσαν οι μελέτες, η προετοιμασία και οι σκληρές διαπραγματεύσεις με άλλα μουσεία ώστε να συγκεντρωθούν τα 140 αντικείμενα που παρουσιάζονται. Τελικά το μουσείο Bode, στην καρδιά της γερμανικής πρωτεύουσας, κατασκευασμένο το 1904 για να στεγάσει αναγεννησιακή τέχνη, κατάφερε να πείσει πολλούς από τους εταίρους του. Γιατί ποιος αφήνει εύκολα –εδώ που τα λέμε– την «Κυρία με την ερμίνα» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, η οποία έχει βρει μόνιμη στέγη στην Κρακοβία, να ταξιδέψει; Στην εν λόγω κυρία θα επιστρέψουμε αργότερα.
Το πορτρέτο στην Ιταλία ξεκινάει από τη Φλωρεντία με τους Μεδίκους. Σύντομα θα ακολουθήσουν και άλλες πόλεις, όπως η Φεράρα, η Μπολόνια, το Μιλάνο, η Νάπολη, η παπική Ρώμη και τέλος η Βενετία. Αυτός είναι και ο τρόπος που ξετυλίγεται η έκθεση.
Μια έκθεση θαυμάσια μέσα στην απλότητά της. Οποιος θα περίμενε διαδραστικά ευφυολογήματα ή περισπούδαστα κείμενα, θα απογοητευθεί. Δεν υπάρχουν παρά μόνο, στην πλειονότητά τους, μικρών διαστάσεων εκθέματα, τοποθετημένα κατά τρόπο που να «αναπνέουν», συνοδευόμενα από ελάχιστα επεξηγηματικά κείμενα.
Το πρώτο πορτρέτο που διασώζεται μέχρι σήμερα και παρουσιάζεται στα «Πρόσωπα της Αναγέννησης» είναι η απεικόνιση ενός νεαρού άνδρα με κόκκινο τουρμπάνι, φιλοτεχνημένο από τον Μασάτζιο γύρω στο 1426-27.
Οι Μέδικοι
Την τιμητική τους στο τμήμα που αφορά τη Φλωρεντία έχουν οι Μέδικοι. Αντιπαραβάλλονται, για παράδειγμα, πορτρέτα του Τζουλιάνο των Μεδίκων, τα οποία όμως ανήκουν σε διαφορετικά μουσεία. Ο ισχυρός άνδρας επέμενε πάντως στην ίδια κόμμωση, στο ίδιο πορφυρό ένδυμα, στο ίδιο χαμηλωμένο βλέμμα, στην αποστασιοποιημένη σοβαρότητα, και ο Σάντρο Μποτιτσέλι ανταποκρινόταν με μαεστρία.
Οι ισχυροί δεν επιτρέπεται να γελούν και να δείχνουν συναισθήματα, ωστόσο η εξιδανικευμένη εικόνα τους διατηρεί τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ατόμου. Η εξουσία πάντως κύριο μέλημα έχει να μοιάζει όμορφη. Αν η εικόνα των πλούσιων εντολέων δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους, οι καλλιτέχνες κινδυνεύουν από την μήνι τους. Ακόμα και σχέδια του Αντρέα Μαντένια ρίχτηκαν στην πυρά. Η καπριτσιόζα μαρκησία Ισαβέλα ντ’ Εστε πέταξε στον κάλαθο των αχρήστων έργα σπουδαίων ζωγράφων που την «πάχαιναν».
Ο μόνος πίνακας που απεικονίζει έναν ηλικιωμένο άσχημο άνδρα με δύσμορφη μύτη στην έκθεση, είναι του Ντομένικο Γκιρλαντάιο γύρω στο 1490. Ισως γιατί το έργο ολοκληρώθηκε όταν ο άνδρας δεν ζούσε πλέον.
Οι κυρίες πάντως στην πλειονότητά τους είναι τρισχαριτωμένες. Ξεχωριστή ανάμεσα σε όλες, μια ερωμένη του Τζουλιάνο των Μεδίκων. Φιλοτεχνημένη από τον Σάντρο Μποτιτσέλι γύρω στο 1475-80, αποτυπώνει πλήρως το αναγεννησιακό πρότυπο της ομορφιάς. Εύθραυστη, λευκό δέρμα, πλούσια ξανθά μαλλιά, ντροπαλή.
Η αινιγματική «Κυρία με την ερμίνα»
Ο επισκέπτης θα περιηγηθεί, εκτός από τους πίνακες, και σε νομίσματα και λευκά μαρμάρινα μπούστα εμπνευσμένα από την ακρίβεια της αρχαιότητας. Η έκθεση κλείνει εντυπωσιακά με την «Κυρία με την ερμίνα» του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Ο αδιαμφισβήτητα μεγαλύτερος καλλιτέχνης της Αναγέννησης απεικονίζει τη 17χρονη ερωμένη του ισχυρού ηγεμόνα του Μιλάνου Λουντοβίκο Σφόρτσα. Αινιγματική και μυστηριώδης όπως η Τζοκόντα, κρατάει στην αγκαλιά της μια ζωντανή ερμίνα. Σύμβολο ματαιοδοξίας, μια και η ερμίνα προτιμά να παραδοθεί παρά να λερώσει τη γούνα της στην προσπάθειά της να ξεφύγει από τα βέλη του κυνηγού. Το κεφάλι της νεαρής είναι στραμμένο προς τα δεξιά, όμως το βλέμμα της ξεφεύγει λίγο προς τα αριστερά. Εικάζεται προς τον εραστή της, ο οποίος όμως τελικά προτίμησε κάποια άλλη, που θα του εξασφάλιζε μεγαλύτερη εξουσία.
Ο Λεονάρντο μέσα από τον μαγικό κόσμο της αλληγορίας καταφέρνει να απλώσει ένα μυστήριο, που ερεθίζει τη φαντασία των μελετητών μέχρι σήμερα.
Τα «Πρόσωπα της Αναγέννησης» παρουσιάζονται έως τις 20 Νοεμβρίου στο Βερολίνο και αργότερα στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.
awwk.kathimerini.gr_kathnews_images_dot_clear.gif
B
 

deka

Member
Μηνύματα
471
Likes
347
Επόμενο Ταξίδι
Mama Africa
Ταξίδι-Όνειρο
Περού/Γουατεμάλα/Ν.Πάσχα
Ποια Μουσεία έχουμε δει στη Γερμανία, ποια αγαπήσαμε και θέλουμε να τα βλέπουμε και να τα ξαναβλέπουμε?
Πολύ ωραίο θέμα, Borealis!
Ενδιαφέρον μουσείο στο Μόναχο, εκτός των άλλων που αναφέρθηκαν, είναι και το Museum Brandhorst, που στεγάζει μια συλλογή μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, στο Kunstareal, δηλαδή τη "γειτονιά" με τις Alte Pinakothek, Pinakothek der Moderne και Neue Pinakothek.
 

thanosth

Member
Μηνύματα
3.456
Likes
7.858
Επόμενο Ταξίδι
Θάσος με ιστιοπλοϊκό!
Ταξίδι-Όνειρο
Happy Slam, AO
από σήμερα στην πόλη του Ντίσελντορφ και συγκεκριμένα στο Museum Kunstpalast φιλοξενούνται διάφορα έργα του Ελ Γκρέκο στην εκθεση El Greco and modernism!
η εκθεση διαρκει ως τις 12 Αυγούστου!


SMKP: Stiftung Museum Kunstpalast: El Greco
 

Sassenach77

Member
Μηνύματα
7.624
Likes
22.528
Ταξίδι-Όνειρο
Γη του Πυρός
Κολωνία

Μουσείο Λούντβιχ ή Μουσείο Βάλραφ-Ρίχαρτς ή και τα δύο (μιας και το πρώτο στεγάζονταν στις εγκαταστάσεις του δεύτερου μέχρι το 1986);

Επίσης:
Μουσείο Ρέμις-Γκερμάνισες
Μουσείο Σνίτγκεν
Μουσείο Ίμχοφ-Στόλβερκ (σοκολάτας)
Μουσείο Αρωμάτων του Φαρίνα
National Socialism Documentation Center

Μου διαφεύγει κάτι απο μουσεία και τι αξίζει περισσότερο κατα την γνώμη σας; Αν και η μόνιμη έκθεση του Ρέμις είναι κλειστή λόγω ανακαίνισης εκτός απο τα μωσαϊκά του Διονύσου και τον τάφο του Πομπλίκιους...

Μύνστερ - Βόνη - Ντίσελντορφ

Μπορείτε να προτείνετε ένα μουσείο σε κάθε πόλη;
Πχ αξίζει το μουσείο Μπετόβεν στη Βόνη ή να προτιμήσω το Ράινεσες με τα ρωμαϊκά ευρήματα ή κάποιο άλλο που μου διαφεύγει;
Αν και προσανατολίζομαι κυρίως προς Μύνστερ και τη γύρω περιοχή απο αυτό! Έχω "κολλήσει" με τα περίχωρα του Μύνστερ και χρειάζομαι μια μικρή καθοδήγηση για το ίδιο το Μύνστερ. Ένα υπαίθριο μουσείο με το όνομα Μίλενχοφ αξίζει ή να αρκεστώ στο παλιό Δημαρχείο και στις βόλτες στην πόλη;

Στην περιοχή της βόρειας Ρηνανίας - Βεστφαλίας υπάρχει κάποιο νεκροταφείο άξιο επίσκεψης;
 

Borealis

Member
Μηνύματα
3.820
Likes
7.710
Κολωνία

Μουσείο Λούντβιχ ή Μουσείο Βάλραφ-Ρίχαρτς ή και τα δύο (μιας και το πρώτο στεγάζονταν στις εγκαταστάσεις του δεύτερου μέχρι το 1986);

Επίσης:
Μουσείο Ρέμις-Γκερμάνισες
Μουσείο Σνίτγκεν
Μουσείο Ίμχοφ-Στόλβερκ (σοκολάτας)
Μουσείο Αρωμάτων του Φαρίνα
National Socialism Documentation Center

Μου διαφεύγει κάτι απο μουσεία και τι αξίζει περισσότερο κατα την γνώμη σας; Αν και η μόνιμη έκθεση του Ρέμις είναι κλειστή λόγω ανακαίνισης εκτός απο τα μωσαϊκά του Διονύσου και τον τάφο του Πομπλίκιους...

Μύνστερ - Βόνη - Ντίσελντορφ

Μπορείτε να προτείνετε ένα μουσείο σε κάθε πόλη;
Πχ αξίζει το μουσείο Μπετόβεν στη Βόνη ή να προτιμήσω το Ράινεσες με τα ρωμαϊκά ευρήματα ή κάποιο άλλο που μου διαφεύγει;
Αν και προσανατολίζομαι κυρίως προς Μύνστερ και τη γύρω περιοχή απο αυτό! Έχω "κολλήσει" με τα περίχωρα του Μύνστερ και χρειάζομαι μια μικρή καθοδήγηση για το ίδιο το Μύνστερ. Ένα υπαίθριο μουσείο με το όνομα Μίλενχοφ αξίζει ή να αρκεστώ στο παλιό Δημαρχείο και στις βόλτες στην πόλη;

Στην περιοχή της βόρειας Ρηνανίας - Βεστφαλίας υπάρχει κάποιο νεκροταφείο άξιο επίσκεψης;
Το Λούντβιχ και το Βάλραφ-Ρίχαρτς παρουσιάζουν εντελώς διαφορετικές περιόδους και μάλλον θα αποφασίσεις ανάλογα με το τι αγαπάς. Αν δεν έχεις χορτάσει Πικάσο ή δεν έχεις δει την Συλλογή Κωστάκη από τη ρώσικη πρωτοπορία στη Θεσσαλονίκη ή ακόμη θες να πάρεις μια ιδέα από γερμανικό εξπρεσιονισμό θα προτιμήσεις το Λούντβιχ. Καλύτερα και τα δύο είναι κοντά έτσι και αλλιώς. Το Μουσείο ρωμαιογερμανικών αρχαιοτήτων θα το άφηνα έξω αν ήταν ανάγκη γιατί δύσκολα θα βρεις κάτι που δεν είδες ήδη στα μουσεία της Ελλάδας και των γειτονικών χωρών.
Στο Ντύσελντορφ είναι η χαρά της μοντέρνας τέχνης, στο Κ21 θα δεις και θα ανέβεις στο 25μετρο ατσαλένιο ινσταλέισιον (που λένε και στο χωριό μου) και θα περιμένουμε να μας περιγράψεις την εμπειρία σου.
 
Last edited:

Sassenach77

Member
Μηνύματα
7.624
Likes
22.528
Ταξίδι-Όνειρο
Γη του Πυρός
Το Λούντβιχ και το Βάλραφ-Ρίχαρτς παρουσιάζουν εντελώς διαφορετικές περιόδους και μάλλον θα αποφασίσεις ανάλογα με το τι αγαπάς. Αν δεν έχεις χορτάσει Πικάσο ή δεν έχεις δει την Συλλογή Κωστάκη από τη ρώσικη πρωτοπορία στη Θεσσαλονίκη ή ακόμη θες να πάρεις μια ιδέα από γερμανικό εξπρεσιονισμό θα προτιμήσεις το Λούντβιχ. Καλύτερα και τα δύο είναι κοντά έτσι και αλλιώς. Το Μουσείο ρωμαιογερμανικών αρχαιοτήτων θα το άφηνα έξω αν ήταν ανάγκη γιατί δύσκολα θα βρεις κάτι που δεν είδες ήδη στα μουσεία της Ελλάδας και των γειτονικών χωρών.
Στο Ντύσελντορφ είναι η χαρά της μοντέρνας τέχνης, στο Κ21 θα δεις και θα ανέβεις στο 25μετρο ατσαλένιο ινσταλέισιον (που λένε και στο χωριό μου) και θα περιμένουμε να μας περιγράψεις την εμπειρία σου.
Ευχαριστώ για την απάντηση!

Καλύτερα και τα δύο είναι κοντά έτσι και αλλιώς.
Στο τέλος εκεί θα κατέληγα και εγώ. :innocent:
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.653
Μηνύματα
906.309
Μέλη
39.402
Νεότερο μέλος
Nefeli Iakovou

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom