travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.859
- Likes
- 16.080
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Αυστραλία: Ο Χαμένος Πιγκουίνος
Η περιγραφή του ταξιδιού στην Αυστραλία θα γίνει μέσα από τις σημειώσεις μου πριν και μετά το ταξίδι, αλλά και πρόσθετα κείμενα που μπαίνουν ανάμεσα σε αυτές. Πιστεύω δε θα σας κουράσει, αν και ίσως σας μπερδέψει χρονικά. Αυτή τη φορά δεν κρατούσα ημερολόγιο εκεί, παρά μόνο τα βασικά για να θυμάμαι που πήγα, και τα περισσότερα κείμενα τα έγραψα λίγες μέρες μετά την επιστροφή.
23/12/2017 Βράδυ στην Αθήνα
Αύριο πετάμε μέσω Ρώμης και Σιγκαπούρης για το Σύδνεϋ. Ένα ταξίδι στην χώρα των καγκουρό, που χρόνια περίμενε στην άκρη του μυαλού μας. Και ήρθε η ώρα να πραγματοποιηθεί. Είναι η πέμπτη ήπειρος που πηγαίνουμε αν και έχοντας πάει στη Νέα Ζηλανδία, θεωρητικά την έχουμε επισκεφτεί. Η αλήθεια είναι πως όταν μιλάς για την Ωκεανία, ο νους πάει κυρίως στην Αυστραλία.
Είναι τόσο μεγάλη χώρα που σε τρομάζει μια επίσκεψη σε αυτήν. Είναι η έκτη μεγαλύτερη σε έκταση χώρα μετά την Ρωσία, Καναδά, Κίνα, ΗΠΑ και Βραζιλία, με έκταση 7.692.024 τ.χλμ. Για σύγκριση η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει έκταση 4.422.773 τ.χλμ. Η Ισπανία είναι 15 φορές μικρότερη. Το τεράστιο νησί αυτό πρωτοκατοικήθηκε από ανθρώπους που ήρθαν από την Ασία πριν από 45-50 χιλιάδες χρόνια. Υπάρχουν ενδείξεις ότι ίσως οι πρώτοι κάτοικοι έφτασαν ίσως και 100 χιλιάδες χρόνια πριν. Οι πρώτοι Ευρωπαίοι που έφτασαν ήταν Ολλανδοί το 1606 στην δυτική πλευρά της χώρας. Οι Άγγλοι δημιούργησαν την πρώτη αποικία τους στο τέλος του 18ου αιώνα με τον Τζέιμς Κουκ.
Όμως για μας είναι τόσο μακριά η Αυστραλία που λες, μια φορά θα πάω, να το κανονίσω να δω όσο περισσότερα μπορώ. Και φυσικά στα πρακτορεία η τιμές είναι απλησίαστες. Αυτή την ώρα το μεγαλύτερο ταξιδιωτικό γραφείο στην Ελλάδα για 17 μέρες ζητά λίγο πάνω από 7000 ευρώ, αλλά σε αυτές τις 17 πηγαίνει και Νέα Ζηλανδία τις 4 μέρες. Εμείς θα πάμε 18ήμερο ταξίδι και θα κοστίσει πιστεύω το πολύ 4000 ευρώ.
Τα αεροπορικά είναι συνολικά 1830 ευρώ, και περιλαμβάνονται τέσσερις εσωτερικές πτήσεις, ενώ μόνο οι πτήσεις από εδώ μέχρι το Σύδνεϋ κόστισαν 1140 ευρώ. Τα ξενοδοχεία θα κοστίσουν σχεδόν 600 ευρώ στο άτομο σε δίκλινο και η ενοικίαση αυτοκινήτων θα πάει κοντά στα 400 ευρώ. Άρα χοντρικά έχουμε σε αυτά τα τρία βασικά έξοδα σύνολο 2800 ευρώ. Το φτηνότερο ξενοδοχείο κοστίζει 56 ευρώ (80 AUD, δολάρια Αυστραλίας) και το ακριβότερο 100 (144 AUD) για το δίκλινο. Ο μέσος όρος είναι 75 ευρώ το δίκλινο. Σήμερα και έχοντας επιστρέψει, υπολογίζω χονδρικά ότι τα αυτοκίνητα κόστισαν τελικά ένα σύνολο 520 ευρώ το άτομο (με όλες τις ασφάλειες). Άλλα 100 ευρώ ανά άτομο βγαίνει η βενζίνη. Νομίζω ότι σε μένα το συνολικό κόστος του ταξιδιού έρχεται στα 3300, βία 3400 ευρώ.
Με την παρέα των μακρινών ταξιδιών, λέγαμε από καιρό να πάμε στην Αυστραλία, αλλά δεν το αποφασίζαμε. Τον περασμένο Σεπτέμβριο όμως ερρίφθη ο κύβος και μόλις μπήκε ο Οκτώβριος αρχίσαμε τις απαραίτητες κινήσεις για εισιτήρια και τα υπόλοιπα. Στην παρέα μπήκε και η σύζυγος του ενός φίλου.Άρα πέντε άτομα, δυο ζευγάρια και ένας μόνος.
Για το πώς θα κινηθούμε εκεί υπήρξε μια τριβή μεταξύ μας. Εγώ προτιμούσα λιγότερες πόλεις και περισσότερη κίνηση με το αυτοκίνητο, αλλά οι άλλοι ήθελαν να πάνε σε όλες τις μεγάλες πόλεις. Ήθελαν να πάμε και στο Μπρισμπέιν γιατί, αφού πάμε Αυστραλία, να μην το δούμε κι αυτό. Με το ζόρι τους έπεισα να μην πάμε στην Τασμανία. Πάλι καλά. Εγώ προτιμούσα να κινηθούμε νότια (χωρίς Κερνς και Μπρισμπέιν) και να πάμε μόνο στο Άγιερς Ροκ. Ας πηγαίναμε και Τασμανία, αν έβγαιναν οι μέρες.
Τελικά το πρόγραμμα είναι το εξής: τρεις μέρες στο Σύδνεϋ, οδικά στη Μελβούρνη και στην Αδελαΐδα. Από εκεί αεροπορικά στο Άλις Σπρινγκς (με Άγιερς Ροκ) για τρεις μέρες και αεροπορικά για δυο μέρες στο Κερνς και αεροπορικά πάλι στο Μπρισμπέιν και πίσω στο Σύδνεϋ για αναχώρηση. Πολλή τρεχάλα. Όπως πάντα. Αυτό το πρόγραμμα θα μου άρεσε αν δεν είχε το Μπρισμπέιν και οι δυο του μέρες πήγαιναν μία στο Άλις Σπρινγκς και μια στο Κερνς. Θα ήταν πιο περιεκτικό αφού θα βλέπαμε καλύτερα τα δύο μέρη με τη μια μέρα παραπάνω στο καθένα, και ας έλειπε το Μπρισμπέιν. Κι έτσι καλά είναι, αρκεί να πάνε όλα κατ’ ευχήν.
Το τελευταίο το έγραψα γιατί άρχισαν λίγο τα όργανα πριν ξεκινήσουμε. Πριν 2-3 μήνες μου έστειλαν email ότι από Αδελαΐδα για Άλις Σπρινγκς θα αναχωρούσε η πτήση μας 45 λεπτά νωρίτερα. Και λες εντάξει, για τόσο δεν χάθηκε ο κόσμος. Να όμως που πριν 15 μέρες ήρθε νέο μήνυμα ότι η πτήση από Άγιες Ροκ για Κερνς θα αναχωρούσε 6 ώρες νωρίτερα, αντί για 17:45 στις 11:50. Και αν φαίνεται και αυτό ανώδυνο, δεν είναι. Την προηγούμενη βραδιά μένουμε κοντά στο Άγιερς Ροκ και σε απόσταση 360 χλμ από το αεροδρόμιο. Η διαδρομή δίνεται από το Google Maps για 4,5 ώρες. Φυσικά εμείς κανονίσαμε τη διαμονή μας εκεί, αφού είχαμε χρόνο να πάμε στο αεροδρόμιο μέχρι το απόγευμα, σύμφωνα με την παλιά πτήση. Τώρα πρέπει να ξυπνήσουμε νωρίς και να κάνουμε το σταυρό μας.
9/1/2018 Επιστρέφοντας, στα αεροπλάνα
Αυστραλία: την είδαμε κι αυτή τη χώρα. Χρόνια περίμενα να την επισκεφτώ. Είναι τόσο μεγάλη που δεν αποφάσιζα που, πότε και πως θα πάω. Περίμενα να ωριμάσει και η ιδέα στο μυαλό της γνωστής παρέας. Για τα Χριστούγεννα του 2017 λοιπόν δεν υπήρχε άλλη ιδέα παρά της Αυστραλίας. Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε και μια χώρα της Κεντρικής Αμερικής, αλλά δεν το πρότεινε κάποιος. Τέλος πάντων: Αυστραλία.
Επιστρέφοντας τώρα δεν το μετανιώνουμε καθόλου, αλλά δε μας εντυπωσίασε κιόλας. Πιστεύω ότι σε λίγες μέρες, αφού θα έχουμε επιστρέψει, θα θυμόμαστε αυτό το ταξίδι με γλυκιά νοσταλγία. Αυτή η χώρα έχει μια τεράστια έκταση και μια ομοιομορφία που σε ηρεμεί, αν και σε κουράζει όταν οδηγείς. Τα παράλια ιδιαίτερα είναι καταπράσινα και γεμάτα νερό που σου γεμίζει το μάτι και τις άλλες αισθήσεις. Όμως και στο εσωτερικό έχει πολλά δένδρα ακόμα και νερά. Φανταζόμασταν ότι το Alice Springs θα ήταν τριγυρισμένο από ερήμους. Νομίζεις! Μπορεί η βλάστηση να μην είναι πυκνή, αλλά παντού υπάρχουν φυτά. Αλλά και νερό. Έτσι κι αλλιώς αυτά πάνε μαζί.
Θα έλεγα, βλέποντας μόνο τα παράλια, πως αυτή η χώρα έχει τουλάχιστον εκατό εκατομμύρια πληθυσμό. Όλο μεγάλα κτήρια και παντού κατοικίες. Τεράστιες πολυκατοικίες που έγραφαν ότι ενοικιάζονται για το καλοκαίρι. Κτήρια με τριάντα και σαράντα ορόφους δίπλα στη θάλασσα. Απορώ που περνούν τη μέρα και τη νύχτα τους τόσοι άνθρωποι. Δεν είδα και τόσο πολλά μαγαζιά στην περιοχή γύρω. Αυτά τα είδαμε κυρίως νότια του Brisbane προχθές που πήγαμε μια βόλτα από εκεί.
Ένα άλλο που μου έκανε εντύπωση είναι το πόσο ακριβά είναι τα πάντα εκεί. Ειδικά στα μαγαζιά εστίασης οι τιμές είναι εξωφρενικές. Ένα απλό πρώτο πιάτο έχει 15 δολάρια ενώ αν μιλάμε για το κυρίως τότε πάμε για πάνω από 25 και ενίοτε φτάνουμε και στα πενήντα. Για ποτό δεν κοίταξα. Ο καφές στο χέρι σε πλαστικό κυπελάκι είχε συνήθως 4,80$. Έτυχε να δω σε βενζινάδικο προσφορά με ένα - δυο δολάρια, αλλά ήταν εξαίρεση και self service. Στα σούπερ μάρκετ η κατάσταση ήταν καλύτερη αφού έβρισκες, στα μεγάλα από αυτά, τιμές ανάλογες με την Ελλάδα. Εννοώ σε τυρί, καπνιστό κρέας και σε κονσέρβες. Εμείς τη βγάζαμε, δυο άτομα με 15-20$ ημερησίως. Το ψωμί ήταν ακριβό, αλλά πόσο να φας; Ευτυχώς πίναμε νερό από τις βρύσες στα ξενοδοχεία και στο δρόμο. Δεν ήταν πάντα εύγευστο, αλλά δεν πάθαμε τίποτα. Άλλωστε οι ντόπιοι μας έλεγαν ότι είναι εντάξει. Μου έκανε εντύπωση που στους δρόμους έχει παντού βρύσες με καθαρό νερό, αλλά και πολύ συχνά δημόσιες τουαλέτες καθαρότατες. Έτσι όταν ήμασταν έξω στη γύρα δεν σκεφτόμασταν τέτοια θέματα.
Στο θέμα του κόστους της ζωής πρέπει οι μισθοί τους να είναι αρκετά μεγάλοι. Πιστεύω ότι ο πιο χαμηλά αμειβόμενος πρέπει να παίρνει καθαρά τουλάχιστον τρεις χιλιάδες δολάρια. Δεν ξέρω και πόσο θα είναι τα ενοίκια. Τους έβλεπες όμως όλους σχετικά χαρούμενους στην εργασία τους. Κυρίως οι νέοι αλλά και οι μεγαλύτεροι με το χαμόγελο να σε εξυπηρετήσουν και μεταξύ τους να είναι πολύ φιλικοί κάνοντας αστειάκια και άλλα που δείχνουν μια ευφορία. Ειδικά στην κρουαζιέρα για το Great Barrier Reef όλο το προσωπικό σχεδόν ήταν κάτω από τα τριάντα και εκτός από την διάχυτη προθυμία τους προς τους πελάτες, έκαναν και μεταξύ τους αστεία και φαινόταν πως είναι φίλοι. Όμορφη εικόνα.
Μου έκανε επίσης εντύπωση που πολλοί νέοι άνθρωποι κυκλοφορούσαν στα καφέ και φαινόταν ότι έχουν φύγει για λίγο έστω από τη δουλειά τους για να πούνε δυο κουβέντες ή να πιούν ένα καφέ. Δείχνει και λίγο την χαλαρότητα στις δουλειές αυτό. Σου δίνουν την εντύπωση ότι όλα προχωρούν μόνα τους και οι περισσότεροι κάνουν ότι δουλεύουν, αλλά στην πραγματικότητα υπάρχει ένας μηχανισμός που τα κατευθύνει και ο κόσμος πρέπει να νομίζει ότι δουλεύει για να μην χαλαρώσει τελείως. Σίγουρα δεν είναι έτσι τα πράγματα, αλλά αυτή την εντύπωση δίνουν. Μάλλον πρόκειται για εκπαιδευόμενους ή φοιτητές που έχουν χρόνο για να πούνε και δυο κουβέντες με το πλαστικό ποτηράκι του καφέ στο χέρι.
Σε σχέση με αυτά και τις τιμές, μου έκανε εντύπωση να βλέπεις κόσμο στο δρόμο που δε φαίνεται και τόσο πλούσιος να σταματά σε ένα μαγαζάκι και να αγοράζει σάντουιτς-καφέ-νερό δίνοντας χαλαρά 15-20 δολάρια. Στην Ελλάδα θα τα έπαιρνε αυτά με τρία ευρώ το πολύ και οι περισσότεροι θα έδιναν αυτό το ποσόν αφού το σκεφτόταν λιγάκι.
Να αναφέρω εδώ ότι δέκα δολάρια είναι περίπου επτά ευρώ.
Έχοντας τελειώσει το ταξίδι μας ας προσπαθήσω να αξιολογήσω τα πιο ενδιαφέροντα σημεία του. Δυο είναι τα μέρη που θεωρώ ότι για μένα ήταν τα κορυφαία: ο Βράχος Uluru και η βουτιά που έκανα στο Great Barrier Reef. Και τα δυο με συνεπήραν κυρίως για την αίγλη που έχουν στο μυαλό μου. Τα υπόλοιπα: Σύδνεϋ, Μελβούρνη και λοιπά είναι ανθρώπινα κατασκευάσματα, που ανά πάσα στιγμή μπορεί να ξαναγίνουν. Και η περίφημη Όπερα του Σύδνεϋ και οι σιδερένιες γέφυρες.
Ένα άλλο επίσης που μου άρεσε ήταν οι πόλεις που ήταν κτισμένες μέσα σε νερά και κανάλια θάλασσας ή ποταμών. Όλες οι πόλεις που πήγαμε ήταν έτσι, εκτός από το ταλαίπωρο το Alice Springs. Ειδικά όταν τις έβλεπα από ψηλά (από το αεροπλάνο) ήταν υπέροχες.
Μία από τις προσδοκίες αυτού του ταξιδιού ήταν να δούμε τα περίεργα ζώα της Αυστραλίας δηλαδή τα καγκουρό και τα κοάλα. Και τα μεν πρώτα τα είδαμε σε διάφορα σημεία, είτε σε κοπάδια όπως τα πρόβατα, είτε μεμονωμένα. Τα κοάλα όμως δεν καταφέραμε να τα δούμε πουθενά μέχρι την τελευταία μας μέρα στη χώρα, για να μην πω μέχρι την τελευταία μας ώρα εκεί. Ευτυχώς λοιπόν στο Brisbane λίγο πριν πάμε στο αεροδρόμιο επισκεφτήκαμε το σημείο με το ιδιαίτερο όνομα Koala Sanctuary όπου απολαύσαμε αυτά τα δυο είδη ζώων από κοντά και θα ήταν κρίμα να μην είχαμε πάει.
Εκείνο που δεν αποθανατίσαμε ήταν οι αβορίγινες. Δε μας άφηναν να τους τραβάμε φωτογραφίες και ήταν εχθρικοί σε αυτό. Η σύζυγός μου τράβηξε λίγο με την βιντεοκάμερα αλλά ήταν δύσκολο γιατί κόντεψαν να της επιτεθούν κάτι γυναίκες. Μόνο κάτι παιδιά στο Alice Springs τράβηξα με την άδειά τους, όπως και ένα τύπο στην Κουράντα που του έδωσα και ένα δολάριο. Πάλι καλά και έτσι.
Να πω τώρα και λίγα για τον καιρό. Πιστεύω ότι σε γενικές γραμμές ήμασταν τυχεροί και μας φέρθηκε πολύ καλά. Στις νότιες περιοχές έκανε από δροσιά μέχρι και λίγο κρύο. Θα μπορούσε να κάνει είτε καταιγίδες είτε σαραντάρια σε θερμοκρασία. Και η βροχή που μας έτυχε στο νότο, αλλά και σε όλο το ταξίδι, ήταν λίγη και μικρής σχετικά διάρκειας. Στο κέντρο της χώρας και στα βόρεια μας έκανε ζέστη, αλλά στο Κερνς και βροχή. Τελικά τα ρούχα σε τέτοιο ταξίδι πρέπει να είναι καλοκαιρινά αλλά και ένα ανοιξιάτικο καλό μπουφάν είναι απαραίτητο. Και δυο τρία πουκάμισα με μακρύ μανίκι επίσης. Και μια ομπρέλα στο σακίδιο είναι εκ των ουκ άνευ.
Κάποτε σκαφτόμουν αυτό το ταξίδι στην Αυστραλία να το έκανα καλοκαίρι δικό μας για να έχω περισσότερο χρόνο διαθέσιμο συνολικά, 25 μέρες ας πούμε. Δεν ξέρω αν θα ήταν καλύτερα αλλά τώρα ήταν μια χαρά. Οι μέρες ήταν μεγάλες και τα τουριστικά μέρη με κόσμο αλλά όχι τόσο πολύ που να σε ενοχλεί. Το μόνο στραβό που μας έτυχε (λόγω κόσμου) ήταν ότι δεν είδαμε τους πιγκουίνους στο Phillip Island, κοντά στη Μελβούρνη. Ευτυχώς έχουμε δει μερικές φορές αλλού: Νότια Αφρική και Ουσουάγια. Πάντως και τώρα είδαμε ένα μικρούλη στην ακτή στους δώδεκα Αποστόλους. Κάπου ο καημένος είχε χάσει το δρόμο του και τουρτούριζε στην έρημη ακτή.
Αυτός ο πιγκουίνος έδωσε και τον τίτλο στην ιστορία μου. Και σε συνδυασμό με τους πιγκουίνους στο Phillip Island, δένει καλύτερα ο τίτλος, αφού ήταν χαμένοι για μας.
Και η μέρα με τους 12 Αποστόλους ήταν καταπληκτική αφού είδαμε μοναδικές εικόνες στην ακτογραμμή. Μια-μια η εικόνα δεν ήταν ξεχωριστή αλλά αυτό το: να δω και τούτο και το άλλο παρακάτω, έδωσε μια υπέροχη μέρα που σε συνδυασμό με τον καλό καιρό (ούτε βροχή ούτε αφόρητος ήλιος) μας ενθουσίασε.
Νομίζω κανένα πρακτορείο στην Ελλάδα δε θα έκανε ένα τέτοιο ταξίδι με λιγότερα από πέντε χιλιάδες ευρώ για να μην πω και έξι. Και σίγουρα κανένας δεν κάνει 3,5 χιλιάδες χιλιόμετρα στη νότια Αυστραλία οδικώς. Και φυσικά ούτε 1500 χιλιόμετρα επί πλέον στην κεντρική Αυστραλία.
Πριν καιρό σκεφτόμουν ότι θα ήταν ονειρικό να κάνουμε οδικώς όλο αυτό το ταξίδι. Θα χρειαζόταν βέβαια ένας μήνας και γερή υπομονή. Όμως νομίζω ότι η κεντρική χώρα θα μας κούραζε. Έχει μια μονοτονία και δε μοιάζει με τις ΗΠΑ ή την Παταγονία (λιγότερο) που οι εικόνες εναλλάσσονται. Μόνο βόρεια της Αδελαΐδας είδαμε από το αεροπλάνο ορισμένες αλατολίμνες σε μεγάλη έκταση που θα είχαν ενδιαφέρον να τις δούμε από κοντά, αλλά δεν ξέρω αν περνά από εκεί ο αυτοκινητόδρομος.
Πάντως το ταξίδι μας βγήκε τέλειο. Η οργάνωση και ο προγραμματισμός που έκανα σε συνδυασμό με την ικανότητα του ενός φίλου να οδηγεί ακούραστος, έδωσαν ένα υπέροχο αποτέλεσμα. Ο τύπος είναι τρομερός στην οδήγηση, αφού πίνει λίγο καφέ και δεν καταλαβαίνει από κούραση. Εγώ οδήγησα για περίπου 600-700 χιλιόμετρα από τα 6000 περίπου που κάναμε. Τίποτα δηλαδή! Και πιο πολύ το έκανα μερικές φορές για να δώσω σε εκείνον την ευκαιρία να τραβήξει εν κινήσει φωτογραφίες, αλλά και να μαθαίνω κι εγώ την εξ αριστερών οδήγηση.
Για άλλη μια φορά αποδείχτηκε πως ένα τέτοιο ταξίδι δε γίνεται χωρίς τη βοήθεια του ηλεκτρονικού πλοηγού. Ειδικά στις μεγάλες πόλεις ακόμα και ο πλοηγός είναι λίγος. Ευτυχώς το πρώτο και το τελευταίο αυτοκίνητο είχαν πάνω τους πλοηγό, που ήταν καλύτερος από το δικό μου και αυτό βοήθησε πολύ, ιδιαίτερα στους δαιδαλώδεις δρόμους της Μελβούρνης και του Σύδνεϋ. Πάντως ο οδηγός του αυτοκινήτου θέλει και ένα άνθρωπο βοηθό για να του λέει με λεπτομέρειες που να στρίψει, όταν υπάρχουν ταυτόχρονα πολλές εναλλακτικές. Gps και πάλι Gps. Απορώ πως οδηγούσαμε πριν μερικά χρόνια στις ΗΠΑ και στον Καναδά μόνο με χάρτες και τη διαίσθηση. Μιλάμε τώρα για Λος Άντζελες και Σαν Φρανσίσκο, για να μην αναφερθώ σε Κεμπέκ, Τορόντο και Μόντρεαλ. Άλλες εποχές (όχι και τόσο μακρινές) και άλλες ικανότητες.
Όσον αφορά στο φαγητό είπα ότι πάντα τρώγαμε στο δωμάτιό του ο καθένας με αγορές από σούπερ μάρκετ. Εμείς αγοράζαμε φτηνό τυρί και καπνιστό κρέας καθώς και κονσέρβες και από φρούτα μπανάνες. Από ποτό κρατούσαμε ρακή αλλά από το Σύδνεϋ αγοράσαμε τέσσερα λίτρα ωραίο κρασί για 15$ και μας κράτησε 7-8 μέρες. Ήταν καλύτερα από τη ρακή. Νομίζω η ιδέα του κρασιού είναι καλή. Και με τον ασκό μέσα στον οποίο βρίσκεται δεν χαλά και μεταφέρεται εύκολα.
Η επικοινωνία μας με την Ελλάδα γινόταν αποκλειστικά με το messenger. Άρα δωρεάν. Η ιδέα να αγοράσουμε μια ντόπια κάρτα για το tablet μου ήταν τέλεια, γιατί και όταν χρειάστηκε τηλεφωνήσαμε μέσα στην Αυστραλία (στο ξενοδοχείο στην Αδελαΐδα όταν υπήρξε κάποιο θέμα με την κράτησή μας) αλλά είχαμε και δωρεάν δέκα GB για ίντερνετ. Έτσι σχεδόν παντού ήμασταν συνδεδεμένοι και χρειάστηκε ορισμένες φορές κάτι να δούμε. Πληρώσαμε μόλις 15$ για χρήση 28 ημερών.
Συμπερασματικά, το ταξίδι κύλισε πολύ όμορφα και για το Brisbane που αρχικά είχα μερικές αντιρρήσεις, καλύτερα που πήγαμε, γιατί ήταν πολύ όμορφο και με ενδιαφέρον όλη η περιοχή γύρω.
Η περιγραφή του ταξιδιού στην Αυστραλία θα γίνει μέσα από τις σημειώσεις μου πριν και μετά το ταξίδι, αλλά και πρόσθετα κείμενα που μπαίνουν ανάμεσα σε αυτές. Πιστεύω δε θα σας κουράσει, αν και ίσως σας μπερδέψει χρονικά. Αυτή τη φορά δεν κρατούσα ημερολόγιο εκεί, παρά μόνο τα βασικά για να θυμάμαι που πήγα, και τα περισσότερα κείμενα τα έγραψα λίγες μέρες μετά την επιστροφή.
23/12/2017 Βράδυ στην Αθήνα
Αύριο πετάμε μέσω Ρώμης και Σιγκαπούρης για το Σύδνεϋ. Ένα ταξίδι στην χώρα των καγκουρό, που χρόνια περίμενε στην άκρη του μυαλού μας. Και ήρθε η ώρα να πραγματοποιηθεί. Είναι η πέμπτη ήπειρος που πηγαίνουμε αν και έχοντας πάει στη Νέα Ζηλανδία, θεωρητικά την έχουμε επισκεφτεί. Η αλήθεια είναι πως όταν μιλάς για την Ωκεανία, ο νους πάει κυρίως στην Αυστραλία.
Είναι τόσο μεγάλη χώρα που σε τρομάζει μια επίσκεψη σε αυτήν. Είναι η έκτη μεγαλύτερη σε έκταση χώρα μετά την Ρωσία, Καναδά, Κίνα, ΗΠΑ και Βραζιλία, με έκταση 7.692.024 τ.χλμ. Για σύγκριση η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει έκταση 4.422.773 τ.χλμ. Η Ισπανία είναι 15 φορές μικρότερη. Το τεράστιο νησί αυτό πρωτοκατοικήθηκε από ανθρώπους που ήρθαν από την Ασία πριν από 45-50 χιλιάδες χρόνια. Υπάρχουν ενδείξεις ότι ίσως οι πρώτοι κάτοικοι έφτασαν ίσως και 100 χιλιάδες χρόνια πριν. Οι πρώτοι Ευρωπαίοι που έφτασαν ήταν Ολλανδοί το 1606 στην δυτική πλευρά της χώρας. Οι Άγγλοι δημιούργησαν την πρώτη αποικία τους στο τέλος του 18ου αιώνα με τον Τζέιμς Κουκ.
Όμως για μας είναι τόσο μακριά η Αυστραλία που λες, μια φορά θα πάω, να το κανονίσω να δω όσο περισσότερα μπορώ. Και φυσικά στα πρακτορεία η τιμές είναι απλησίαστες. Αυτή την ώρα το μεγαλύτερο ταξιδιωτικό γραφείο στην Ελλάδα για 17 μέρες ζητά λίγο πάνω από 7000 ευρώ, αλλά σε αυτές τις 17 πηγαίνει και Νέα Ζηλανδία τις 4 μέρες. Εμείς θα πάμε 18ήμερο ταξίδι και θα κοστίσει πιστεύω το πολύ 4000 ευρώ.
Τα αεροπορικά είναι συνολικά 1830 ευρώ, και περιλαμβάνονται τέσσερις εσωτερικές πτήσεις, ενώ μόνο οι πτήσεις από εδώ μέχρι το Σύδνεϋ κόστισαν 1140 ευρώ. Τα ξενοδοχεία θα κοστίσουν σχεδόν 600 ευρώ στο άτομο σε δίκλινο και η ενοικίαση αυτοκινήτων θα πάει κοντά στα 400 ευρώ. Άρα χοντρικά έχουμε σε αυτά τα τρία βασικά έξοδα σύνολο 2800 ευρώ. Το φτηνότερο ξενοδοχείο κοστίζει 56 ευρώ (80 AUD, δολάρια Αυστραλίας) και το ακριβότερο 100 (144 AUD) για το δίκλινο. Ο μέσος όρος είναι 75 ευρώ το δίκλινο. Σήμερα και έχοντας επιστρέψει, υπολογίζω χονδρικά ότι τα αυτοκίνητα κόστισαν τελικά ένα σύνολο 520 ευρώ το άτομο (με όλες τις ασφάλειες). Άλλα 100 ευρώ ανά άτομο βγαίνει η βενζίνη. Νομίζω ότι σε μένα το συνολικό κόστος του ταξιδιού έρχεται στα 3300, βία 3400 ευρώ.
Με την παρέα των μακρινών ταξιδιών, λέγαμε από καιρό να πάμε στην Αυστραλία, αλλά δεν το αποφασίζαμε. Τον περασμένο Σεπτέμβριο όμως ερρίφθη ο κύβος και μόλις μπήκε ο Οκτώβριος αρχίσαμε τις απαραίτητες κινήσεις για εισιτήρια και τα υπόλοιπα. Στην παρέα μπήκε και η σύζυγος του ενός φίλου.Άρα πέντε άτομα, δυο ζευγάρια και ένας μόνος.
Για το πώς θα κινηθούμε εκεί υπήρξε μια τριβή μεταξύ μας. Εγώ προτιμούσα λιγότερες πόλεις και περισσότερη κίνηση με το αυτοκίνητο, αλλά οι άλλοι ήθελαν να πάνε σε όλες τις μεγάλες πόλεις. Ήθελαν να πάμε και στο Μπρισμπέιν γιατί, αφού πάμε Αυστραλία, να μην το δούμε κι αυτό. Με το ζόρι τους έπεισα να μην πάμε στην Τασμανία. Πάλι καλά. Εγώ προτιμούσα να κινηθούμε νότια (χωρίς Κερνς και Μπρισμπέιν) και να πάμε μόνο στο Άγιερς Ροκ. Ας πηγαίναμε και Τασμανία, αν έβγαιναν οι μέρες.
Τελικά το πρόγραμμα είναι το εξής: τρεις μέρες στο Σύδνεϋ, οδικά στη Μελβούρνη και στην Αδελαΐδα. Από εκεί αεροπορικά στο Άλις Σπρινγκς (με Άγιερς Ροκ) για τρεις μέρες και αεροπορικά για δυο μέρες στο Κερνς και αεροπορικά πάλι στο Μπρισμπέιν και πίσω στο Σύδνεϋ για αναχώρηση. Πολλή τρεχάλα. Όπως πάντα. Αυτό το πρόγραμμα θα μου άρεσε αν δεν είχε το Μπρισμπέιν και οι δυο του μέρες πήγαιναν μία στο Άλις Σπρινγκς και μια στο Κερνς. Θα ήταν πιο περιεκτικό αφού θα βλέπαμε καλύτερα τα δύο μέρη με τη μια μέρα παραπάνω στο καθένα, και ας έλειπε το Μπρισμπέιν. Κι έτσι καλά είναι, αρκεί να πάνε όλα κατ’ ευχήν.
Το τελευταίο το έγραψα γιατί άρχισαν λίγο τα όργανα πριν ξεκινήσουμε. Πριν 2-3 μήνες μου έστειλαν email ότι από Αδελαΐδα για Άλις Σπρινγκς θα αναχωρούσε η πτήση μας 45 λεπτά νωρίτερα. Και λες εντάξει, για τόσο δεν χάθηκε ο κόσμος. Να όμως που πριν 15 μέρες ήρθε νέο μήνυμα ότι η πτήση από Άγιες Ροκ για Κερνς θα αναχωρούσε 6 ώρες νωρίτερα, αντί για 17:45 στις 11:50. Και αν φαίνεται και αυτό ανώδυνο, δεν είναι. Την προηγούμενη βραδιά μένουμε κοντά στο Άγιερς Ροκ και σε απόσταση 360 χλμ από το αεροδρόμιο. Η διαδρομή δίνεται από το Google Maps για 4,5 ώρες. Φυσικά εμείς κανονίσαμε τη διαμονή μας εκεί, αφού είχαμε χρόνο να πάμε στο αεροδρόμιο μέχρι το απόγευμα, σύμφωνα με την παλιά πτήση. Τώρα πρέπει να ξυπνήσουμε νωρίς και να κάνουμε το σταυρό μας.
9/1/2018 Επιστρέφοντας, στα αεροπλάνα
Αυστραλία: την είδαμε κι αυτή τη χώρα. Χρόνια περίμενα να την επισκεφτώ. Είναι τόσο μεγάλη που δεν αποφάσιζα που, πότε και πως θα πάω. Περίμενα να ωριμάσει και η ιδέα στο μυαλό της γνωστής παρέας. Για τα Χριστούγεννα του 2017 λοιπόν δεν υπήρχε άλλη ιδέα παρά της Αυστραλίας. Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε και μια χώρα της Κεντρικής Αμερικής, αλλά δεν το πρότεινε κάποιος. Τέλος πάντων: Αυστραλία.
Επιστρέφοντας τώρα δεν το μετανιώνουμε καθόλου, αλλά δε μας εντυπωσίασε κιόλας. Πιστεύω ότι σε λίγες μέρες, αφού θα έχουμε επιστρέψει, θα θυμόμαστε αυτό το ταξίδι με γλυκιά νοσταλγία. Αυτή η χώρα έχει μια τεράστια έκταση και μια ομοιομορφία που σε ηρεμεί, αν και σε κουράζει όταν οδηγείς. Τα παράλια ιδιαίτερα είναι καταπράσινα και γεμάτα νερό που σου γεμίζει το μάτι και τις άλλες αισθήσεις. Όμως και στο εσωτερικό έχει πολλά δένδρα ακόμα και νερά. Φανταζόμασταν ότι το Alice Springs θα ήταν τριγυρισμένο από ερήμους. Νομίζεις! Μπορεί η βλάστηση να μην είναι πυκνή, αλλά παντού υπάρχουν φυτά. Αλλά και νερό. Έτσι κι αλλιώς αυτά πάνε μαζί.
Θα έλεγα, βλέποντας μόνο τα παράλια, πως αυτή η χώρα έχει τουλάχιστον εκατό εκατομμύρια πληθυσμό. Όλο μεγάλα κτήρια και παντού κατοικίες. Τεράστιες πολυκατοικίες που έγραφαν ότι ενοικιάζονται για το καλοκαίρι. Κτήρια με τριάντα και σαράντα ορόφους δίπλα στη θάλασσα. Απορώ που περνούν τη μέρα και τη νύχτα τους τόσοι άνθρωποι. Δεν είδα και τόσο πολλά μαγαζιά στην περιοχή γύρω. Αυτά τα είδαμε κυρίως νότια του Brisbane προχθές που πήγαμε μια βόλτα από εκεί.
Ένα άλλο που μου έκανε εντύπωση είναι το πόσο ακριβά είναι τα πάντα εκεί. Ειδικά στα μαγαζιά εστίασης οι τιμές είναι εξωφρενικές. Ένα απλό πρώτο πιάτο έχει 15 δολάρια ενώ αν μιλάμε για το κυρίως τότε πάμε για πάνω από 25 και ενίοτε φτάνουμε και στα πενήντα. Για ποτό δεν κοίταξα. Ο καφές στο χέρι σε πλαστικό κυπελάκι είχε συνήθως 4,80$. Έτυχε να δω σε βενζινάδικο προσφορά με ένα - δυο δολάρια, αλλά ήταν εξαίρεση και self service. Στα σούπερ μάρκετ η κατάσταση ήταν καλύτερη αφού έβρισκες, στα μεγάλα από αυτά, τιμές ανάλογες με την Ελλάδα. Εννοώ σε τυρί, καπνιστό κρέας και σε κονσέρβες. Εμείς τη βγάζαμε, δυο άτομα με 15-20$ ημερησίως. Το ψωμί ήταν ακριβό, αλλά πόσο να φας; Ευτυχώς πίναμε νερό από τις βρύσες στα ξενοδοχεία και στο δρόμο. Δεν ήταν πάντα εύγευστο, αλλά δεν πάθαμε τίποτα. Άλλωστε οι ντόπιοι μας έλεγαν ότι είναι εντάξει. Μου έκανε εντύπωση που στους δρόμους έχει παντού βρύσες με καθαρό νερό, αλλά και πολύ συχνά δημόσιες τουαλέτες καθαρότατες. Έτσι όταν ήμασταν έξω στη γύρα δεν σκεφτόμασταν τέτοια θέματα.
Στο θέμα του κόστους της ζωής πρέπει οι μισθοί τους να είναι αρκετά μεγάλοι. Πιστεύω ότι ο πιο χαμηλά αμειβόμενος πρέπει να παίρνει καθαρά τουλάχιστον τρεις χιλιάδες δολάρια. Δεν ξέρω και πόσο θα είναι τα ενοίκια. Τους έβλεπες όμως όλους σχετικά χαρούμενους στην εργασία τους. Κυρίως οι νέοι αλλά και οι μεγαλύτεροι με το χαμόγελο να σε εξυπηρετήσουν και μεταξύ τους να είναι πολύ φιλικοί κάνοντας αστειάκια και άλλα που δείχνουν μια ευφορία. Ειδικά στην κρουαζιέρα για το Great Barrier Reef όλο το προσωπικό σχεδόν ήταν κάτω από τα τριάντα και εκτός από την διάχυτη προθυμία τους προς τους πελάτες, έκαναν και μεταξύ τους αστεία και φαινόταν πως είναι φίλοι. Όμορφη εικόνα.
Μου έκανε επίσης εντύπωση που πολλοί νέοι άνθρωποι κυκλοφορούσαν στα καφέ και φαινόταν ότι έχουν φύγει για λίγο έστω από τη δουλειά τους για να πούνε δυο κουβέντες ή να πιούν ένα καφέ. Δείχνει και λίγο την χαλαρότητα στις δουλειές αυτό. Σου δίνουν την εντύπωση ότι όλα προχωρούν μόνα τους και οι περισσότεροι κάνουν ότι δουλεύουν, αλλά στην πραγματικότητα υπάρχει ένας μηχανισμός που τα κατευθύνει και ο κόσμος πρέπει να νομίζει ότι δουλεύει για να μην χαλαρώσει τελείως. Σίγουρα δεν είναι έτσι τα πράγματα, αλλά αυτή την εντύπωση δίνουν. Μάλλον πρόκειται για εκπαιδευόμενους ή φοιτητές που έχουν χρόνο για να πούνε και δυο κουβέντες με το πλαστικό ποτηράκι του καφέ στο χέρι.
Σε σχέση με αυτά και τις τιμές, μου έκανε εντύπωση να βλέπεις κόσμο στο δρόμο που δε φαίνεται και τόσο πλούσιος να σταματά σε ένα μαγαζάκι και να αγοράζει σάντουιτς-καφέ-νερό δίνοντας χαλαρά 15-20 δολάρια. Στην Ελλάδα θα τα έπαιρνε αυτά με τρία ευρώ το πολύ και οι περισσότεροι θα έδιναν αυτό το ποσόν αφού το σκεφτόταν λιγάκι.
Να αναφέρω εδώ ότι δέκα δολάρια είναι περίπου επτά ευρώ.
Έχοντας τελειώσει το ταξίδι μας ας προσπαθήσω να αξιολογήσω τα πιο ενδιαφέροντα σημεία του. Δυο είναι τα μέρη που θεωρώ ότι για μένα ήταν τα κορυφαία: ο Βράχος Uluru και η βουτιά που έκανα στο Great Barrier Reef. Και τα δυο με συνεπήραν κυρίως για την αίγλη που έχουν στο μυαλό μου. Τα υπόλοιπα: Σύδνεϋ, Μελβούρνη και λοιπά είναι ανθρώπινα κατασκευάσματα, που ανά πάσα στιγμή μπορεί να ξαναγίνουν. Και η περίφημη Όπερα του Σύδνεϋ και οι σιδερένιες γέφυρες.
Ένα άλλο επίσης που μου άρεσε ήταν οι πόλεις που ήταν κτισμένες μέσα σε νερά και κανάλια θάλασσας ή ποταμών. Όλες οι πόλεις που πήγαμε ήταν έτσι, εκτός από το ταλαίπωρο το Alice Springs. Ειδικά όταν τις έβλεπα από ψηλά (από το αεροπλάνο) ήταν υπέροχες.
Μία από τις προσδοκίες αυτού του ταξιδιού ήταν να δούμε τα περίεργα ζώα της Αυστραλίας δηλαδή τα καγκουρό και τα κοάλα. Και τα μεν πρώτα τα είδαμε σε διάφορα σημεία, είτε σε κοπάδια όπως τα πρόβατα, είτε μεμονωμένα. Τα κοάλα όμως δεν καταφέραμε να τα δούμε πουθενά μέχρι την τελευταία μας μέρα στη χώρα, για να μην πω μέχρι την τελευταία μας ώρα εκεί. Ευτυχώς λοιπόν στο Brisbane λίγο πριν πάμε στο αεροδρόμιο επισκεφτήκαμε το σημείο με το ιδιαίτερο όνομα Koala Sanctuary όπου απολαύσαμε αυτά τα δυο είδη ζώων από κοντά και θα ήταν κρίμα να μην είχαμε πάει.
Εκείνο που δεν αποθανατίσαμε ήταν οι αβορίγινες. Δε μας άφηναν να τους τραβάμε φωτογραφίες και ήταν εχθρικοί σε αυτό. Η σύζυγός μου τράβηξε λίγο με την βιντεοκάμερα αλλά ήταν δύσκολο γιατί κόντεψαν να της επιτεθούν κάτι γυναίκες. Μόνο κάτι παιδιά στο Alice Springs τράβηξα με την άδειά τους, όπως και ένα τύπο στην Κουράντα που του έδωσα και ένα δολάριο. Πάλι καλά και έτσι.
Να πω τώρα και λίγα για τον καιρό. Πιστεύω ότι σε γενικές γραμμές ήμασταν τυχεροί και μας φέρθηκε πολύ καλά. Στις νότιες περιοχές έκανε από δροσιά μέχρι και λίγο κρύο. Θα μπορούσε να κάνει είτε καταιγίδες είτε σαραντάρια σε θερμοκρασία. Και η βροχή που μας έτυχε στο νότο, αλλά και σε όλο το ταξίδι, ήταν λίγη και μικρής σχετικά διάρκειας. Στο κέντρο της χώρας και στα βόρεια μας έκανε ζέστη, αλλά στο Κερνς και βροχή. Τελικά τα ρούχα σε τέτοιο ταξίδι πρέπει να είναι καλοκαιρινά αλλά και ένα ανοιξιάτικο καλό μπουφάν είναι απαραίτητο. Και δυο τρία πουκάμισα με μακρύ μανίκι επίσης. Και μια ομπρέλα στο σακίδιο είναι εκ των ουκ άνευ.
Κάποτε σκαφτόμουν αυτό το ταξίδι στην Αυστραλία να το έκανα καλοκαίρι δικό μας για να έχω περισσότερο χρόνο διαθέσιμο συνολικά, 25 μέρες ας πούμε. Δεν ξέρω αν θα ήταν καλύτερα αλλά τώρα ήταν μια χαρά. Οι μέρες ήταν μεγάλες και τα τουριστικά μέρη με κόσμο αλλά όχι τόσο πολύ που να σε ενοχλεί. Το μόνο στραβό που μας έτυχε (λόγω κόσμου) ήταν ότι δεν είδαμε τους πιγκουίνους στο Phillip Island, κοντά στη Μελβούρνη. Ευτυχώς έχουμε δει μερικές φορές αλλού: Νότια Αφρική και Ουσουάγια. Πάντως και τώρα είδαμε ένα μικρούλη στην ακτή στους δώδεκα Αποστόλους. Κάπου ο καημένος είχε χάσει το δρόμο του και τουρτούριζε στην έρημη ακτή.
Αυτός ο πιγκουίνος έδωσε και τον τίτλο στην ιστορία μου. Και σε συνδυασμό με τους πιγκουίνους στο Phillip Island, δένει καλύτερα ο τίτλος, αφού ήταν χαμένοι για μας.
Και η μέρα με τους 12 Αποστόλους ήταν καταπληκτική αφού είδαμε μοναδικές εικόνες στην ακτογραμμή. Μια-μια η εικόνα δεν ήταν ξεχωριστή αλλά αυτό το: να δω και τούτο και το άλλο παρακάτω, έδωσε μια υπέροχη μέρα που σε συνδυασμό με τον καλό καιρό (ούτε βροχή ούτε αφόρητος ήλιος) μας ενθουσίασε.
Νομίζω κανένα πρακτορείο στην Ελλάδα δε θα έκανε ένα τέτοιο ταξίδι με λιγότερα από πέντε χιλιάδες ευρώ για να μην πω και έξι. Και σίγουρα κανένας δεν κάνει 3,5 χιλιάδες χιλιόμετρα στη νότια Αυστραλία οδικώς. Και φυσικά ούτε 1500 χιλιόμετρα επί πλέον στην κεντρική Αυστραλία.
Πριν καιρό σκεφτόμουν ότι θα ήταν ονειρικό να κάνουμε οδικώς όλο αυτό το ταξίδι. Θα χρειαζόταν βέβαια ένας μήνας και γερή υπομονή. Όμως νομίζω ότι η κεντρική χώρα θα μας κούραζε. Έχει μια μονοτονία και δε μοιάζει με τις ΗΠΑ ή την Παταγονία (λιγότερο) που οι εικόνες εναλλάσσονται. Μόνο βόρεια της Αδελαΐδας είδαμε από το αεροπλάνο ορισμένες αλατολίμνες σε μεγάλη έκταση που θα είχαν ενδιαφέρον να τις δούμε από κοντά, αλλά δεν ξέρω αν περνά από εκεί ο αυτοκινητόδρομος.
Πάντως το ταξίδι μας βγήκε τέλειο. Η οργάνωση και ο προγραμματισμός που έκανα σε συνδυασμό με την ικανότητα του ενός φίλου να οδηγεί ακούραστος, έδωσαν ένα υπέροχο αποτέλεσμα. Ο τύπος είναι τρομερός στην οδήγηση, αφού πίνει λίγο καφέ και δεν καταλαβαίνει από κούραση. Εγώ οδήγησα για περίπου 600-700 χιλιόμετρα από τα 6000 περίπου που κάναμε. Τίποτα δηλαδή! Και πιο πολύ το έκανα μερικές φορές για να δώσω σε εκείνον την ευκαιρία να τραβήξει εν κινήσει φωτογραφίες, αλλά και να μαθαίνω κι εγώ την εξ αριστερών οδήγηση.
Για άλλη μια φορά αποδείχτηκε πως ένα τέτοιο ταξίδι δε γίνεται χωρίς τη βοήθεια του ηλεκτρονικού πλοηγού. Ειδικά στις μεγάλες πόλεις ακόμα και ο πλοηγός είναι λίγος. Ευτυχώς το πρώτο και το τελευταίο αυτοκίνητο είχαν πάνω τους πλοηγό, που ήταν καλύτερος από το δικό μου και αυτό βοήθησε πολύ, ιδιαίτερα στους δαιδαλώδεις δρόμους της Μελβούρνης και του Σύδνεϋ. Πάντως ο οδηγός του αυτοκινήτου θέλει και ένα άνθρωπο βοηθό για να του λέει με λεπτομέρειες που να στρίψει, όταν υπάρχουν ταυτόχρονα πολλές εναλλακτικές. Gps και πάλι Gps. Απορώ πως οδηγούσαμε πριν μερικά χρόνια στις ΗΠΑ και στον Καναδά μόνο με χάρτες και τη διαίσθηση. Μιλάμε τώρα για Λος Άντζελες και Σαν Φρανσίσκο, για να μην αναφερθώ σε Κεμπέκ, Τορόντο και Μόντρεαλ. Άλλες εποχές (όχι και τόσο μακρινές) και άλλες ικανότητες.
Όσον αφορά στο φαγητό είπα ότι πάντα τρώγαμε στο δωμάτιό του ο καθένας με αγορές από σούπερ μάρκετ. Εμείς αγοράζαμε φτηνό τυρί και καπνιστό κρέας καθώς και κονσέρβες και από φρούτα μπανάνες. Από ποτό κρατούσαμε ρακή αλλά από το Σύδνεϋ αγοράσαμε τέσσερα λίτρα ωραίο κρασί για 15$ και μας κράτησε 7-8 μέρες. Ήταν καλύτερα από τη ρακή. Νομίζω η ιδέα του κρασιού είναι καλή. Και με τον ασκό μέσα στον οποίο βρίσκεται δεν χαλά και μεταφέρεται εύκολα.
Η επικοινωνία μας με την Ελλάδα γινόταν αποκλειστικά με το messenger. Άρα δωρεάν. Η ιδέα να αγοράσουμε μια ντόπια κάρτα για το tablet μου ήταν τέλεια, γιατί και όταν χρειάστηκε τηλεφωνήσαμε μέσα στην Αυστραλία (στο ξενοδοχείο στην Αδελαΐδα όταν υπήρξε κάποιο θέμα με την κράτησή μας) αλλά είχαμε και δωρεάν δέκα GB για ίντερνετ. Έτσι σχεδόν παντού ήμασταν συνδεδεμένοι και χρειάστηκε ορισμένες φορές κάτι να δούμε. Πληρώσαμε μόλις 15$ για χρήση 28 ημερών.
Συμπερασματικά, το ταξίδι κύλισε πολύ όμορφα και για το Brisbane που αρχικά είχα μερικές αντιρρήσεις, καλύτερα που πήγαμε, γιατί ήταν πολύ όμορφο και με ενδιαφέρον όλη η περιοχή γύρω.