manelaki
Member
- Μηνύματα
- 1.282
- Likes
- 392
της Ηρώς Κουνάδη
Σκεφτείτε το εξής υποθετικό σενάριο: είναι, κάπου στην άκρη της Ευρώπης, μια χώρα κατά βάση νησιωτική, που της αρέσει να αποκαλεί τον τουρισμό «βαριά βιομηχανία» της, και η οποία τελευταία αντιμετωπίζει μεγάλες οικονομικές δυσκολίες. Καλοκαίρι έρχεται, και η χώρα αυτή, γλιστρώντας σε slow motion στο χείλος του γκρεμού-με-θέα-στο-απέραντο-γαλάζιο, γυρίζει, σας κοιτάζει με βλέμμα απελπισίας (ναι, εσάς, υποθετικό σενάριο είπαμε είναι) και φωνάζει βοήθεια. Προσπαθείτε να σκεφτείτε στα γρήγορα κάτι παρήγορο να πείτε, βάζετε κι όλη σας τη δύναμη να την τραβήξετε από τον γκρεμό, ψελλίζετε ξέπνοα κάτι του στυλ «έλα, κουράγιο, κάτι θα σκεφτούμε… θα… θα… μειώσουμε τις τιμές των εισιτηρίων και θα βγάλουμε κι άλλα λεφτά από τον τουρισμό». Cut.
Ωραία. Ας μεταφέρουμε τώρα αυτό το υποθετικό σενάριο στην πραγματικότητα. Τι κάνει η όμορφη νησιωτική χώρα με τις σοβαρές οικονομικές δυσκολίες, λίγο πριν γλιστρήσει στον γκρεμό, την ώρα που θα έπρεπε να ανοίγει πανηγυρικά την αυλαία της τουριστικής σαιζόν της; Ανεβάζει τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Cut;
Μετρώντας πληγές…
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι, λοιπόν, φέτος αυξημένα τουλάχιστον κατά 5% –σε κάποιες περιπτώσεις πολύ περισσότερο. Το φτηνότερο εισιτήριο για Κυκλάδες διαμορφώνεται στα 32? για Πάρο (μιλάμε πάντα για one way εισιτήριο καταστρώματος) και το ακριβότερο αγγίζει τα 64,50? για Σαντορίνη. Αυτά, βέβαια, αν θέλετε να φτάσετε στον προορισμό σας σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, και όχι στο αντίστοιχο που θα χρειαζόσασταν για να ταξιδέψετε, π.χ., μέχρι την Αυστραλία. Γιατί αν ο χρόνος δεν είναι πρόβλημα, υπάρχει και εισιτήριο των 30? για Σαντορίνη –μόνο που το ταξίδι σας υπολογίζεται να διαρκέσει περί τις έντεκα (11!) ώρες και τριάντα λεπτά.
Κι αυτή είναι η δεύτερη πληγή της ελληνικής ακτοπλοΐας για το καλοκαίρι του 2012: Ο χρόνος ταξιδιού αυξάνεται, προκειμένου να εξοικονομηθεί καύσιμο, το οποίο ανεβάζει το κόστος για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Χαρακτηριστικά, ο δήμαρχος Σύρου Γιάννης Δεκαβάλλας αναφέρει, σε επιστολή του προς το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας πως «οδηγούμαστε ολοταχώς σε συνθήκες οι οποίες επικρατούσαν πριν από 40 και 50 χρόνια. Ενδεικτικά αναφέρω ως παράδειγμα την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σύρου με τον Πειραιά όπου ο χρόνος ταξιδιού από 3 ώρες και 40 λεπτά, έχει αυξηθεί σε 4 ώρες και 40 λεπτά. Σύμφωνα με ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας που εξυπηρετεί τη γραμμή θα υπάρξει και νέα μείωση της ταχύτητας του πλοίου με παράλληλη αύξηση των ήδη ακριβών ακτοπλοϊκών εισιτηρίων».
Στα δε Δωδεκάνησα, για τα οποία το αεροπλάνο αποδεικνύεται χρόνια τώρα πιο συμφέρον μέσο από το πλοίο η κατάσταση είναι ακόμα πιο τραγελαφική: 43? το φτηνότερο one way εισιτήριο για Ρόδο (με διάρκεια ταξιδιού 28 ώρες και 55 λεπτά, ήτοι μια μερούλα και κάτι), 51? για Κω (εδώ ο χρόνος πέφτει στις 10 ώρες), 34,50? για Αστυπάλαια (με μέσο χρόνο ταξιδιού τις 8,5 ώρες, αλλά χωρίς δρομολόγια κάθε μέρα –μην τα θέλουμε και όλα δικά μας).
Πηγαίνοντας βορειότερα, η κατάσταση δε δείχνει να καλυτερεύει: από 37? τα εισιτήρια για Χίο (και εννιά ώρες ταξιδιού) από 26? για Σάμο (και δώδεκα ώρες ταξιδιού). Την πρακτική των αυξήσεων καταγγέλλει και η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Χίου με ανακοίνωσή της: «Καταγγέλλουμε το «καρτέλ» που από τη μία αύξησε το χρόνο του ταξιδιού από και προς τον Πειραιά στις 10 ώρες με ταυτόχρονη αύξηση του εισιτηρίου της οικονομικής θέσης κατά 35% και της κλίνης κατά 25-30%» αναφέρει χαρακτηριστικά, και καταλήγει «αναρωτιόμαστε πότε η «Πολιτεία», που πετσόκοψε τους μισθούς των εργαζομένων, θα προχωρήσει σε δραστικό έλεγχο της ασύδοτης αύξησης των τιμών των εισιτηρίων των ακτοπλοϊκών μεταφορών και στη δραστική μείωσή τους».
Και στους προορισμούς της διπλανής πόρτας, οι τιμές δεν είναι αυτές που θα λέγαμε ονειρικές. Ενδεικτικά, το one way εισιτήριο για την Αίγινα ξεκινά από 9,5? για διαδρομή μίας ώρας και λίγων λεπτών, ενώ για να πάτε στην Ύδρα (σε δύο περίπου ώρες) θα πληρώσετε 25,5?.
Περισσοτερα: Info Guide | Ακτοπλοϊκά εισιτήρια 2012: Κάθε λιμάνι και καημός
Σκεφτείτε το εξής υποθετικό σενάριο: είναι, κάπου στην άκρη της Ευρώπης, μια χώρα κατά βάση νησιωτική, που της αρέσει να αποκαλεί τον τουρισμό «βαριά βιομηχανία» της, και η οποία τελευταία αντιμετωπίζει μεγάλες οικονομικές δυσκολίες. Καλοκαίρι έρχεται, και η χώρα αυτή, γλιστρώντας σε slow motion στο χείλος του γκρεμού-με-θέα-στο-απέραντο-γαλάζιο, γυρίζει, σας κοιτάζει με βλέμμα απελπισίας (ναι, εσάς, υποθετικό σενάριο είπαμε είναι) και φωνάζει βοήθεια. Προσπαθείτε να σκεφτείτε στα γρήγορα κάτι παρήγορο να πείτε, βάζετε κι όλη σας τη δύναμη να την τραβήξετε από τον γκρεμό, ψελλίζετε ξέπνοα κάτι του στυλ «έλα, κουράγιο, κάτι θα σκεφτούμε… θα… θα… μειώσουμε τις τιμές των εισιτηρίων και θα βγάλουμε κι άλλα λεφτά από τον τουρισμό». Cut.
Ωραία. Ας μεταφέρουμε τώρα αυτό το υποθετικό σενάριο στην πραγματικότητα. Τι κάνει η όμορφη νησιωτική χώρα με τις σοβαρές οικονομικές δυσκολίες, λίγο πριν γλιστρήσει στον γκρεμό, την ώρα που θα έπρεπε να ανοίγει πανηγυρικά την αυλαία της τουριστικής σαιζόν της; Ανεβάζει τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Cut;
Μετρώντας πληγές…
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι, λοιπόν, φέτος αυξημένα τουλάχιστον κατά 5% –σε κάποιες περιπτώσεις πολύ περισσότερο. Το φτηνότερο εισιτήριο για Κυκλάδες διαμορφώνεται στα 32? για Πάρο (μιλάμε πάντα για one way εισιτήριο καταστρώματος) και το ακριβότερο αγγίζει τα 64,50? για Σαντορίνη. Αυτά, βέβαια, αν θέλετε να φτάσετε στον προορισμό σας σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, και όχι στο αντίστοιχο που θα χρειαζόσασταν για να ταξιδέψετε, π.χ., μέχρι την Αυστραλία. Γιατί αν ο χρόνος δεν είναι πρόβλημα, υπάρχει και εισιτήριο των 30? για Σαντορίνη –μόνο που το ταξίδι σας υπολογίζεται να διαρκέσει περί τις έντεκα (11!) ώρες και τριάντα λεπτά.
Κι αυτή είναι η δεύτερη πληγή της ελληνικής ακτοπλοΐας για το καλοκαίρι του 2012: Ο χρόνος ταξιδιού αυξάνεται, προκειμένου να εξοικονομηθεί καύσιμο, το οποίο ανεβάζει το κόστος για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Χαρακτηριστικά, ο δήμαρχος Σύρου Γιάννης Δεκαβάλλας αναφέρει, σε επιστολή του προς το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας πως «οδηγούμαστε ολοταχώς σε συνθήκες οι οποίες επικρατούσαν πριν από 40 και 50 χρόνια. Ενδεικτικά αναφέρω ως παράδειγμα την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σύρου με τον Πειραιά όπου ο χρόνος ταξιδιού από 3 ώρες και 40 λεπτά, έχει αυξηθεί σε 4 ώρες και 40 λεπτά. Σύμφωνα με ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας που εξυπηρετεί τη γραμμή θα υπάρξει και νέα μείωση της ταχύτητας του πλοίου με παράλληλη αύξηση των ήδη ακριβών ακτοπλοϊκών εισιτηρίων».
Στα δε Δωδεκάνησα, για τα οποία το αεροπλάνο αποδεικνύεται χρόνια τώρα πιο συμφέρον μέσο από το πλοίο η κατάσταση είναι ακόμα πιο τραγελαφική: 43? το φτηνότερο one way εισιτήριο για Ρόδο (με διάρκεια ταξιδιού 28 ώρες και 55 λεπτά, ήτοι μια μερούλα και κάτι), 51? για Κω (εδώ ο χρόνος πέφτει στις 10 ώρες), 34,50? για Αστυπάλαια (με μέσο χρόνο ταξιδιού τις 8,5 ώρες, αλλά χωρίς δρομολόγια κάθε μέρα –μην τα θέλουμε και όλα δικά μας).
Πηγαίνοντας βορειότερα, η κατάσταση δε δείχνει να καλυτερεύει: από 37? τα εισιτήρια για Χίο (και εννιά ώρες ταξιδιού) από 26? για Σάμο (και δώδεκα ώρες ταξιδιού). Την πρακτική των αυξήσεων καταγγέλλει και η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Χίου με ανακοίνωσή της: «Καταγγέλλουμε το «καρτέλ» που από τη μία αύξησε το χρόνο του ταξιδιού από και προς τον Πειραιά στις 10 ώρες με ταυτόχρονη αύξηση του εισιτηρίου της οικονομικής θέσης κατά 35% και της κλίνης κατά 25-30%» αναφέρει χαρακτηριστικά, και καταλήγει «αναρωτιόμαστε πότε η «Πολιτεία», που πετσόκοψε τους μισθούς των εργαζομένων, θα προχωρήσει σε δραστικό έλεγχο της ασύδοτης αύξησης των τιμών των εισιτηρίων των ακτοπλοϊκών μεταφορών και στη δραστική μείωσή τους».
Και στους προορισμούς της διπλανής πόρτας, οι τιμές δεν είναι αυτές που θα λέγαμε ονειρικές. Ενδεικτικά, το one way εισιτήριο για την Αίγινα ξεκινά από 9,5? για διαδρομή μίας ώρας και λίγων λεπτών, ενώ για να πάτε στην Ύδρα (σε δύο περίπου ώρες) θα πληρώσετε 25,5?.
Περισσοτερα: Info Guide | Ακτοπλοϊκά εισιτήρια 2012: Κάθε λιμάνι και καημός