Mikkael Sin
Member
- Μηνύματα
- 38
- Likes
- 395
- Επόμενο Ταξίδι
- Βαλκάνια
- Ταξίδι-Όνειρο
- Νορβηγικά φιορδ
Η μέρα ξημέρωσε όμορφη και ηλιόλουστη στο Ζάγκρεμπ. Μια από τις "υποχρεώσεις" του... προσκυνηματικού μας τουρισμού ήταν να επισκεφθούμε το αφιερωμένο στον μεγάλο Ντράζεν Πέτροβιτς μουσείο. Ρωτήσαμε στη reception, δεν είμασταν μακριά και πήγαμε με τα πόδια. Το μουσείο δεν είχε ανοίξει ακόμα και περιηγηθήκαμε στην όμορφη γειτονιά. Το παρακείμενο κλειστό γήπεδο της Τσιμπόνα είχε κατεβασμένα ρολά και δεν μπόρεσα να πραγματοποιήσω ένα ακόμα όνειρο - μπήκα πάντως στην μπουτίκ και έφυγα με ένα κασκόλ για ενθύμιο.
Σαν φιλογιουγκοσλάβος κι οπαδός των αντίστοιχων ομάδων, σαν πιτσιρικάς ο Ντράζεν ήταν ο αγαπημένος μου παίχτης. Πέρα από τη δική μας βόλτα στο μουσείο, μια ευγενέστατη νεαρή υπάλληλος απάντησε σε όλες μας τις ερωτήσεις (τα αγγλικά της ήταν εξαιρετικά) ενώ είχαμε και μια ενδιαφέρουσα συζήτηση περί πολέμου και οικονομικής κατάστασης κι ενώ η εισδοχή της Κροατίας στην Ε.Ε. εκκρεμούσε.
Λίγο πριν το μεσημέρι αναχωρήσαμε για τον επόμενο προορισμό μας, το Βελιγράδι. Με συνοπτικές διαδικασίες αποφασίσαμε μια μικρή παράκαμψη για το Νόβι Σαντ, στο οποίο φτάσαμε κάποιες ώρες αργότερα. Παρκάραμε στο κέντρο και περπατήσαμε την όμορφη πόλη με την ευχάριστη ατμόσφαιρα. Η ώρα ήταν τέτοια που η κίνηση ήταν περιορισμένη. Πήραμε το αυτοκίνητο, περάσαμε μια από τις γέφυρες και βρεθήκαμε στην απέναντι μεριά της πόλης, στις γειτονιές κάτω απ' το κάστρο. Παρά το "φτωχικό" παρόν, το μέρος αποπνέει μια αρχοντιά και γωνιές του θυμίζουν τις παλιές καλές μέρες. Περπατήσαμε στα σοκάκια και σιγά σιγά ανεβήκαμε στο κάστρο. Η θέα με το Δούναβη μπροστά και την πόλη πίσω του, όπως και το γραφικό πέτρινο καφέ, μου θύμισε το Ίτς Καλέ και το Κάστρο των Ιωαννίνων. Δυο - τρεις μέρες μετά ξεκινούσε το Exit Festival και στα διάφορα σημεία του κάστρου είχε αρκετή κίνηση από συνεργεία που προετοίμαζαν το χώρο. Με μια μπύρα Tuborg ανά χείρας, καθίσαμε στα τείχη και απολαύσαμε τη θέα που συνόδευε ένα εκπληκτικό ηλιοβασίλεμα (τύφλα να έχει η θάλασσα) το δεύτερο πιο όμορφο που είδαμε μετά από εκείνο το αξέχαστο στο Ζαντάρ λίγες μέρες πριν.
Περπατήσαμε πίσω στο αυτοκίνητο, ενώ τώρα το μέρος είχε άλλη μαγεία, στο ημίφως και με τα δημοτικά φώτα στα σοκάκια αναμμένα. Το φως κρατούσε τόσο όσο να μην αγχώνομαι για το δρόμο. Μπήκαμε στο Βελιγράδι κι ενώ είχε πια νυχτώσει. Σε κάποιον από τους κεντρικούς δρόμους πετύχαμε απίστευτο μποτιλιάρισμα αν και δε μας ενοχλούσε καθόλου, παρά το γεγονός οτι δεν είχαμε βρει ακόμα κατάλυμα, όντες πανευτυχείς που βρισκόμασταν στο Βελιγράδι! Ήταν το πρώτο μποτιλιάρισμα αυτού του ταξιδιού, τουλάχιστον σε αστικό περιβάλλον (εξαιρώ την κηδεία στην Αλβανία και διάφορες τουριστικές περιοχές στην παραθαλάσσια Κροατία). Γρήγορα διαπιστώσαμε οτι πέρα από την έτσι κι αλλιώς "ζωντάνια" του Βελιγραδίου, υπήρχε ένας ακόμα λόγος που ήταν τέτοια η εικόνα στους δρόμους εκείνο το βράδυ. Πολύς κόσμος, κυρίως νεαροί, πηγαινοέρχονταν κρατώντας σέρβικες σημαίες, πυρσούς και κόρνες. Πολλοί οδηγοί κόρναραν επίσης μέσα απ' τα αυτοκίνητά τους και σιγά σιγά ο δρόμος γέμισε κόσμο που πανηγύριζε! Κινούμενοι σημειωτόν, είχα την ευκαιρία να ρωτήσω τον ταξιτζή που βρίσκονταν δίπλα μου τι συνέβαινε, μέσα από τα ανοιχτά μας παράθυρα (είχε -ξανά- επιτέλους, τη γνώριμη βαλκανική, ζεστή καλοκαιρινή βραδιά). Μου έλεγε μέσα απ' το αυτοκίνητο Τζόκοβιτς one, Τζόκοβιτς one... Σκέφτηκα οτι πρέπει να πρόκειται για κάποιον Σέρβο φορ που δε γνωρίζω (!) και σκόραρε το μοναδικό γκολ μιας διεθνούς φιλικής αναμέτρησης (ήμουν σίγουρος οτι δεν πρόκειται για κάποιο επίσημο ματς -θα το ήξερα- ή για παιχνίδι σε επίπεδο συλλόγων αφού οι σημαίες ήταν κράτους κι όχι κάποιου κλαμπ).
Βρήκαμε ξενοδοχείο στο κέντρο, έχοντας παρκάρει κάπου εκεί κοντά. Μπαίνοντας μέσα, πίσω απ' τη reception οι υπάλληλοι ήταν κολλημένοι μπροστά σε μια τηλεόραση. Ρώτησα τι συνέβαινε και μου είπαν οτι ο Τζόκοβιτς (τότε μάθαμε ότι πρόκειται για... τενίστα) είχε γίνει Νο1 στον κόσμο! Το ξενοδοχείο ήταν παλιό κι απεριποίητο αλλά κόστιζε μόλις 30€. Το δωμάτιο μου θύμισε τα ξενοδοχεία που μέναμε στη Γιουγκοσλαβία στα τέλη των 80's. Κάναμε ένα μπάνιο και βγήκαμε έξω για βόλτα και φαγητό στο νυχτερινό Βελιγράδι!
Ο χαμός στους δρόμους συνεχίζονταν κι απολαύσαμε την πανηγυρική ατμόσφαιρα. Περπατήσαμε στο κέντρο και φτάσαμε στη Σκανταρλίγια, τη συνοικία - αντίστοιχη "Πλάκα" του Βελιγραδίου. Όμορφα ήταν και είχε πολύ κόσμο. Επιτέλους Βαλκάνια κι όχι ξενέρωτοι Ιταλοί (τέτοια ώρα στην Τεργέστη ήταν όλα κλειστά)! Καθίσαμε σε μια από τις γραφικές ταβέρνες της γειτονιάς, συντροφιά με πολύ κόσμο, μουσικούς που περιφέρονταν στα τραπέζια, φωνές, τραγούδια και μυρωδιές από λουλούδια και... νόστιμο φαγητό! Ήπιαμε κάτι τοπικά αποστάγματα και φάγαμε τα πεντανόστιμα σέρβικα μπιφτέκια συνοδεία τοπικού κρασιού.
Φύγαμε αργά, χορτάτοι και πανευτυχείς. Ανεβαίνοντας τη Σκανταρλίγια, ακούσαμε πίσω μας κάποιον να μας φωνάζει. Τι διάολο;
Μια φίλη και συνάδελφος έτυχε να ταξιδεύει εκείνη την περίοδο με ένα χορευτικό συγκρότημα από τα Γιάννενα. Δεν μπορείς να κρυφτείς πουθενά τελικά (και είναι πραγματικά απίθανο οτι σχεδόν σε κάθε ταξίδι στο εξωτερικό βρίσκεις γνωστούς σε κάθε απίθανο μέρος)!!! Κανονίσαμε οτι θα βρισκόμασταν την επομένη στο Βελιγράδι και χωρίσαμε. Λίγο πιο πάνω, είδα ένα όμορφο μπουτίκ ξενοδοχείο και μπήκα να ρωτήσω αν είχαν δωμάτιο για την επόμενη μέρα. Είχαν, ήταν "τσιμπημένο" αλλά εντάξει. Τελευταία μέρα, θα μπορούσαμε να κάνουμε ένα μικρό έξοδο παραπάνω. Θέλαμε να έχουμε μια ευχάριστη τελευταία βραδιά σ' ένα ταξίδι δρόμου 2 εβδομάδων σχεδόν!
Την επομένη το πρωί πήραμε τις βαλίτσες μας και πήγαμε στο καινούριο μας δωμάτιο. Αμέσως φύγαμε για βόλτα στην πόλη και μετά από μια σύντομη περιήγηση στο κέντρο (Κνέζ Μιχάιλοβα) βρεθήκαμε σ' ένα λεωφορείο που μας πήγε ως το Μουσείο Γιουγκοσλαβικής Ιστορίας. Δεν ήταν ιδιαίτερα περιποιημένο αλλά τα εκθέματα παρουσιάζουν τρομερό ενδιαφέρον. Λίγο δίπλα, ο "οίκος των λουλουδιών" και φυσικά επισκεφθήκαμε τον τάφο του Τίτο. Ντόπιοι, αραχτοί κάτω απ' τα σκιερά δέντρα των κήπων, πουλούσαν ενθύμια. Ένας ηλικιωμένος έσπευσε μόλις μας είδε, προσπαθώντας να μας πουλήσει μια βιογραφία του Στρατάρχη. Προσπαθούσα με νοήματα να του εξηγήσω οτι πολύ θα ήθελα να το αγοράσω αλλά είναι αδύνατο να διαβάσω ένα βιβλίο γραμμένο σε γλώσσα που δε γνωρίζω (σ.σ. υπάρχει αυτοβιογραφία του Τίτο μεταφρασμένη στα ελληνικά, την οποία προλογίζει ο Αντρέας Παπανδρέου)!
Με το ίδιο λεωφορείο γραμμής επιστρέψαμε στο κέντρο και περπατήσαμε ως το φρούριο Καλεμέγκνταν, στο κάστρο του Βελιγραδίου! Η θέα προς την πόλη και τα δύο μεγάλα ποτάμια που συναντιούνται εκεί (ο Δούναβης κι ο Σάβα) είναι μαγευτική. Πολύς κόσμος κι εδώ, αρκετοί τουρίστες αλλά κυρίως ντόπιοι που κάνουν τη βόλτα τους. Παιδάκια με ποδήλατα και πατίνια, γιαγιάδες να τα κυνηγάνε για να φάνε, μαμάδες με καρότσια, παρέες εφήβων όλο ζωντάνια. Όλα όμορφα και πολύ "οικεία" παρόλο που ερχόμασταν εδώ για πρώτη φορά!
Επιστρέψαμε στην πολύβουη Μιχάιλοβα, όπου ψωνίσαμε κάποια σουβενίρ και χαζέψαμε την περαντζάδα με τους ντόπιους να μπαινοβγαίνουν στα μαγαζιά τους. Λίγο πιο κάτω, προς το ποτάμι, είδαμε ένα παραδοσιακό καφενείο ("καφάνα") γεμάτο σύμβολα και σημαίες της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας. Ήταν αρκετά παρακμιακό και υπέροχο! Θα πήγαινα σ' αυτό αλλά λίγα χρόνια αργότερα, σε επόμενη επίσκεψη στο Βελιγράδι, μιας και τώρα ήταν ώρα φαγητού κι όχι καφέ!
Σαν φιλογιουγκοσλάβος κι οπαδός των αντίστοιχων ομάδων, σαν πιτσιρικάς ο Ντράζεν ήταν ο αγαπημένος μου παίχτης. Πέρα από τη δική μας βόλτα στο μουσείο, μια ευγενέστατη νεαρή υπάλληλος απάντησε σε όλες μας τις ερωτήσεις (τα αγγλικά της ήταν εξαιρετικά) ενώ είχαμε και μια ενδιαφέρουσα συζήτηση περί πολέμου και οικονομικής κατάστασης κι ενώ η εισδοχή της Κροατίας στην Ε.Ε. εκκρεμούσε.
Λίγο πριν το μεσημέρι αναχωρήσαμε για τον επόμενο προορισμό μας, το Βελιγράδι. Με συνοπτικές διαδικασίες αποφασίσαμε μια μικρή παράκαμψη για το Νόβι Σαντ, στο οποίο φτάσαμε κάποιες ώρες αργότερα. Παρκάραμε στο κέντρο και περπατήσαμε την όμορφη πόλη με την ευχάριστη ατμόσφαιρα. Η ώρα ήταν τέτοια που η κίνηση ήταν περιορισμένη. Πήραμε το αυτοκίνητο, περάσαμε μια από τις γέφυρες και βρεθήκαμε στην απέναντι μεριά της πόλης, στις γειτονιές κάτω απ' το κάστρο. Παρά το "φτωχικό" παρόν, το μέρος αποπνέει μια αρχοντιά και γωνιές του θυμίζουν τις παλιές καλές μέρες. Περπατήσαμε στα σοκάκια και σιγά σιγά ανεβήκαμε στο κάστρο. Η θέα με το Δούναβη μπροστά και την πόλη πίσω του, όπως και το γραφικό πέτρινο καφέ, μου θύμισε το Ίτς Καλέ και το Κάστρο των Ιωαννίνων. Δυο - τρεις μέρες μετά ξεκινούσε το Exit Festival και στα διάφορα σημεία του κάστρου είχε αρκετή κίνηση από συνεργεία που προετοίμαζαν το χώρο. Με μια μπύρα Tuborg ανά χείρας, καθίσαμε στα τείχη και απολαύσαμε τη θέα που συνόδευε ένα εκπληκτικό ηλιοβασίλεμα (τύφλα να έχει η θάλασσα) το δεύτερο πιο όμορφο που είδαμε μετά από εκείνο το αξέχαστο στο Ζαντάρ λίγες μέρες πριν.
Περπατήσαμε πίσω στο αυτοκίνητο, ενώ τώρα το μέρος είχε άλλη μαγεία, στο ημίφως και με τα δημοτικά φώτα στα σοκάκια αναμμένα. Το φως κρατούσε τόσο όσο να μην αγχώνομαι για το δρόμο. Μπήκαμε στο Βελιγράδι κι ενώ είχε πια νυχτώσει. Σε κάποιον από τους κεντρικούς δρόμους πετύχαμε απίστευτο μποτιλιάρισμα αν και δε μας ενοχλούσε καθόλου, παρά το γεγονός οτι δεν είχαμε βρει ακόμα κατάλυμα, όντες πανευτυχείς που βρισκόμασταν στο Βελιγράδι! Ήταν το πρώτο μποτιλιάρισμα αυτού του ταξιδιού, τουλάχιστον σε αστικό περιβάλλον (εξαιρώ την κηδεία στην Αλβανία και διάφορες τουριστικές περιοχές στην παραθαλάσσια Κροατία). Γρήγορα διαπιστώσαμε οτι πέρα από την έτσι κι αλλιώς "ζωντάνια" του Βελιγραδίου, υπήρχε ένας ακόμα λόγος που ήταν τέτοια η εικόνα στους δρόμους εκείνο το βράδυ. Πολύς κόσμος, κυρίως νεαροί, πηγαινοέρχονταν κρατώντας σέρβικες σημαίες, πυρσούς και κόρνες. Πολλοί οδηγοί κόρναραν επίσης μέσα απ' τα αυτοκίνητά τους και σιγά σιγά ο δρόμος γέμισε κόσμο που πανηγύριζε! Κινούμενοι σημειωτόν, είχα την ευκαιρία να ρωτήσω τον ταξιτζή που βρίσκονταν δίπλα μου τι συνέβαινε, μέσα από τα ανοιχτά μας παράθυρα (είχε -ξανά- επιτέλους, τη γνώριμη βαλκανική, ζεστή καλοκαιρινή βραδιά). Μου έλεγε μέσα απ' το αυτοκίνητο Τζόκοβιτς one, Τζόκοβιτς one... Σκέφτηκα οτι πρέπει να πρόκειται για κάποιον Σέρβο φορ που δε γνωρίζω (!) και σκόραρε το μοναδικό γκολ μιας διεθνούς φιλικής αναμέτρησης (ήμουν σίγουρος οτι δεν πρόκειται για κάποιο επίσημο ματς -θα το ήξερα- ή για παιχνίδι σε επίπεδο συλλόγων αφού οι σημαίες ήταν κράτους κι όχι κάποιου κλαμπ).
Βρήκαμε ξενοδοχείο στο κέντρο, έχοντας παρκάρει κάπου εκεί κοντά. Μπαίνοντας μέσα, πίσω απ' τη reception οι υπάλληλοι ήταν κολλημένοι μπροστά σε μια τηλεόραση. Ρώτησα τι συνέβαινε και μου είπαν οτι ο Τζόκοβιτς (τότε μάθαμε ότι πρόκειται για... τενίστα) είχε γίνει Νο1 στον κόσμο! Το ξενοδοχείο ήταν παλιό κι απεριποίητο αλλά κόστιζε μόλις 30€. Το δωμάτιο μου θύμισε τα ξενοδοχεία που μέναμε στη Γιουγκοσλαβία στα τέλη των 80's. Κάναμε ένα μπάνιο και βγήκαμε έξω για βόλτα και φαγητό στο νυχτερινό Βελιγράδι!
Ο χαμός στους δρόμους συνεχίζονταν κι απολαύσαμε την πανηγυρική ατμόσφαιρα. Περπατήσαμε στο κέντρο και φτάσαμε στη Σκανταρλίγια, τη συνοικία - αντίστοιχη "Πλάκα" του Βελιγραδίου. Όμορφα ήταν και είχε πολύ κόσμο. Επιτέλους Βαλκάνια κι όχι ξενέρωτοι Ιταλοί (τέτοια ώρα στην Τεργέστη ήταν όλα κλειστά)! Καθίσαμε σε μια από τις γραφικές ταβέρνες της γειτονιάς, συντροφιά με πολύ κόσμο, μουσικούς που περιφέρονταν στα τραπέζια, φωνές, τραγούδια και μυρωδιές από λουλούδια και... νόστιμο φαγητό! Ήπιαμε κάτι τοπικά αποστάγματα και φάγαμε τα πεντανόστιμα σέρβικα μπιφτέκια συνοδεία τοπικού κρασιού.
Φύγαμε αργά, χορτάτοι και πανευτυχείς. Ανεβαίνοντας τη Σκανταρλίγια, ακούσαμε πίσω μας κάποιον να μας φωνάζει. Τι διάολο;
Μια φίλη και συνάδελφος έτυχε να ταξιδεύει εκείνη την περίοδο με ένα χορευτικό συγκρότημα από τα Γιάννενα. Δεν μπορείς να κρυφτείς πουθενά τελικά (και είναι πραγματικά απίθανο οτι σχεδόν σε κάθε ταξίδι στο εξωτερικό βρίσκεις γνωστούς σε κάθε απίθανο μέρος)!!! Κανονίσαμε οτι θα βρισκόμασταν την επομένη στο Βελιγράδι και χωρίσαμε. Λίγο πιο πάνω, είδα ένα όμορφο μπουτίκ ξενοδοχείο και μπήκα να ρωτήσω αν είχαν δωμάτιο για την επόμενη μέρα. Είχαν, ήταν "τσιμπημένο" αλλά εντάξει. Τελευταία μέρα, θα μπορούσαμε να κάνουμε ένα μικρό έξοδο παραπάνω. Θέλαμε να έχουμε μια ευχάριστη τελευταία βραδιά σ' ένα ταξίδι δρόμου 2 εβδομάδων σχεδόν!
Την επομένη το πρωί πήραμε τις βαλίτσες μας και πήγαμε στο καινούριο μας δωμάτιο. Αμέσως φύγαμε για βόλτα στην πόλη και μετά από μια σύντομη περιήγηση στο κέντρο (Κνέζ Μιχάιλοβα) βρεθήκαμε σ' ένα λεωφορείο που μας πήγε ως το Μουσείο Γιουγκοσλαβικής Ιστορίας. Δεν ήταν ιδιαίτερα περιποιημένο αλλά τα εκθέματα παρουσιάζουν τρομερό ενδιαφέρον. Λίγο δίπλα, ο "οίκος των λουλουδιών" και φυσικά επισκεφθήκαμε τον τάφο του Τίτο. Ντόπιοι, αραχτοί κάτω απ' τα σκιερά δέντρα των κήπων, πουλούσαν ενθύμια. Ένας ηλικιωμένος έσπευσε μόλις μας είδε, προσπαθώντας να μας πουλήσει μια βιογραφία του Στρατάρχη. Προσπαθούσα με νοήματα να του εξηγήσω οτι πολύ θα ήθελα να το αγοράσω αλλά είναι αδύνατο να διαβάσω ένα βιβλίο γραμμένο σε γλώσσα που δε γνωρίζω (σ.σ. υπάρχει αυτοβιογραφία του Τίτο μεταφρασμένη στα ελληνικά, την οποία προλογίζει ο Αντρέας Παπανδρέου)!
Με το ίδιο λεωφορείο γραμμής επιστρέψαμε στο κέντρο και περπατήσαμε ως το φρούριο Καλεμέγκνταν, στο κάστρο του Βελιγραδίου! Η θέα προς την πόλη και τα δύο μεγάλα ποτάμια που συναντιούνται εκεί (ο Δούναβης κι ο Σάβα) είναι μαγευτική. Πολύς κόσμος κι εδώ, αρκετοί τουρίστες αλλά κυρίως ντόπιοι που κάνουν τη βόλτα τους. Παιδάκια με ποδήλατα και πατίνια, γιαγιάδες να τα κυνηγάνε για να φάνε, μαμάδες με καρότσια, παρέες εφήβων όλο ζωντάνια. Όλα όμορφα και πολύ "οικεία" παρόλο που ερχόμασταν εδώ για πρώτη φορά!
Επιστρέψαμε στην πολύβουη Μιχάιλοβα, όπου ψωνίσαμε κάποια σουβενίρ και χαζέψαμε την περαντζάδα με τους ντόπιους να μπαινοβγαίνουν στα μαγαζιά τους. Λίγο πιο κάτω, προς το ποτάμι, είδαμε ένα παραδοσιακό καφενείο ("καφάνα") γεμάτο σύμβολα και σημαίες της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας. Ήταν αρκετά παρακμιακό και υπέροχο! Θα πήγαινα σ' αυτό αλλά λίγα χρόνια αργότερα, σε επόμενη επίσκεψη στο Βελιγράδι, μιας και τώρα ήταν ώρα φαγητού κι όχι καφέ!
Last edited: