giannismits
Member
- Μηνύματα
- 3.497
- Likes
- 11.811
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
Οι παραπάνω εικόνες αποτελούν παρελθόν! Προβληματίστηκα αν θα ‘πρεπε να βάλω αυτές τις εικόνες κι αν θα ήταν σωστό να κάνω αναφορά στον πόλεμο. Όμως επειδή στο άκουσμα της Βοσνίας ο καθένας φέρνει στο μυαλό του τα δραματικά γεγονότα που συνέβησαν πριν περίπου 20 χρόνια, δεν γινόταν να μην κάνω μια εισαγωγή μια περιληπτική αναφορά και να γυρίσω για λίγο σε εκείνα τα μαύρα χρόνια. Την ιδιαιτερότητα και την ιστορία της Βοσνίας Ερζεγοβίνης θεωρώ πως ο καθένας πρέπει να γνωρίζει, πριν την επικείμενη επίσκεψή του στη χώρα. Παίζει μεγάλο ρόλο η γνώση γιατί εκτός από ταξίδι αναψυχής είναι και ένα ταξίδι ιστορίας. Πρέπει να ξέρεις πως ξεκίνησε ο πόλεμος το 1992, ποια η εξέλιξη του, ποιες οι συνέπειες. Ήταν σημαντικό να γνωρίζουμε σε ποια σημεία του Σαράγιεβου υπήρχε η περιβόητη προειδοποιητική επισήμανση ''pazi snajper / προσοχή σκοπευτής'', όταν ο άμαχος πληθυσμός περνούσε από κεντρικούς δρόμους με κίνδυνο τη ζωή του . Σου δημιουργεί ένα δέος!
Ο πόλεμος της Βοσνιακής Ανεξαρτησίας για 44 μήνες αποτέλεσε μια από τις πιο ανελέητες εθνο-θρησκευτικές συγκρούσεις που γνώρισε η μεταπολεμική Ευρώπη ενώ η Σφαγή της Σρεμπρένιτσα το 1995 όταν οι Σερβοβόσνιοι σκότωσαν πάνω από 8.000 Βόσνιους μουσουλμάνους άνδρες και αγόρια, χαρακτηρίστηκε ως η μεγαλύτερη γενοκτονία της Ευρώπης μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.
Το Δικαστήριο της Χάγης έκρινε και καταδίκασε για εγκλήματα πολέμου και εγκλήματα κατά τις ανθρωπότητας περισσότερους από 70 άνδρες που εμπλέκονται στον εμφύλιο πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Απόδειξη του πόσο νωπός είναι ο πόλεμος της Βοσνίας είναι πως οι δύο κύριοι υπαίτιοι ο αρχηγός του στρατού των Σερβοβόσνιων Ράτκο Μλάντιτς και ο ο Σερβοβόσνιος Πρόεδρος Ράντοβαν Κάρατζιτς είχαν διαφύγει της σύλληψης τους ο πρώτος μέχρι τον Μάιο του 2011 και ο δεύτερος τον Ιούλιο του 2008 όπου και συνελήφθη. Στις 24 Μαρτίου 2016 κρίθηκε ένοχος για τις 10 κατηγορίες που αντιμετώπιζε σχετικά με εγκλήματα πολέμου και εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Ίσως έτσι να έκλεισε το μεγάλο κεφάλαιο αυτού του πολέμου σχεδόν 21 χρόνια μετά τη λήξη του.
Ο συγκεκριμένος πόλεμος πάντα μου προκαλούσε το ενδιαφέρον. Ξεκίνησε μόλις 24 χρόνια πριν και τελείωσε στα τέλη του 1995. Η γειτονίας μας ήταν ένας τόπος που έβραζε και παρ ότι ήμουν στο Δημοτικό και Γυμνάσιο θυμάμαι πάρα πολλά πράγματα. Έτσι λοιπόν για το Σαράγεβο και τη Βοσνία γενικά είχα πλάσει ένα μύθο μια εικόνα περίεργη και θεωρούσα την πληγωμένη αυτή γη, έναν απόκοσμο τόπο!
Ταξιδιωτικά τα Βαλκάνια και οι χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας με τραβάνε σαν μαγνήτης και ίσως αυτός ο πόλεμος να είναι ένας από τους λόγους που με εξιτάρει σαν προορισμός! Και ειδικά η ιδιαιτερότητα της Βοσνίας Ερζεγοβίνης. Μέχρι το 1991, ιδιαίτερα ''εθνογραφικά'' στοιχεία δεν υπήρχαν και όλοι οι κάτοικοι ήταν ''Γιουγκοσλάβοι'' και κανείς δεν έδινε σημασία στη θρησκεία του διπλανού του. Και σήμερα όμως εξακολουθεί να είναι η πατρίδα τριών συστατικών εθνοτήτων: των Βοσνίων μουσουλμάνων, των ορθόδοξων Σέρβων και των καθολικών Κροατών.
Δεν θέλω να επεκταθώ άλλο στα του πολέμου. Η ιστορία έχει βγάλει τα συμπεράσματα της και έχει κάνει τον απολογισμό της. Η χώρα από τον 1996 προσπάθησε να σταθεί στα πόδια της και 20 χρόνια μετά οι κάτοικοι έχουν ξεχάσει ή προσπαθούν να ξεχάσουν. Στο Σεράγεβο η ζωή έχει αλλάξει από τότε. Δεν υπάρχει μίσος μεταξύ των απλών ανθρώπων, μόνο κάποιες σπίθες που πετάνε οι πολιτικοί. Ο κόσμος κάνει παρέα, προχωρά σε διαφυλετικούς γάμους, και προσπαθεί να ξεχάσει.
Εκτός από τον πόλεμο μεταξύ 1992-1995, το Σαράγεβο στιγματίστηκε από ακόμα ένα σημαντικό γεγονός που θα άλλαζε τον κόσμο τότε. Τον Ιούνιο του 1914 δολοφονήθηκαν στο Σαράγεβο ο διάδοχος της Αυστροουγγαρίας αρχιδούκας Φραγκίσκος-Φερδινάνδος και η γυναίκα του, γεγονός που αποτέλεσε την αφορμή για τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο. Όμως εκτός από τα αιματηρά γεγονότα, το Σαράγεβο το ξέρουν κάποιοι και για την διοργάνωση των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 1984 που στέφτηκαν με απόλυτη επιτυχία, 8 χρόνια πριν από αυτό που κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει.
Είχε μεγάλο ενδιαφέρον να μάθουμε πως πολλά από τα καλοδιατηρημένα ιστορικά κτίρια που βλέπαμε ήταν κατεστραμμένα μετά τη λήξη του πολέμου το 1996 και πολλά από αυτά αποκαταστάθηκαν και παραδόθηκαν λίγα χρόνια πριν. Πάντως δύσκολα μπορείς να καταλάβεις πως 20 χρόνια πριν η χώρα ήταν κρανίου τόπος. Τα πάντα έχουν αποκατασταθεί ενώ πολυώροφα γυάλινα κτίρια δίνουν μια σύγχρονη όψη στο Σεράγεβο που μοιάζει να εξελίσσεται. Μόνο λίγα κτίρια έμειναν με τις τρύπες των βομβαρδισμών και πυροβολισμών να θυμίζουν τα χρόνια του 1992-1995.
To κτίριο των Υπουργών της Βοσνίας γνωστό ως κτίριο φιλίας Ελλάδας – Βοσνίας. Το 80% της χρηματοδότησης για την ανακατασκευή του κτιρίου δόθηκε από την κυβέρνηση της Ελλάδας το 2006 και ένα χρόνο μετά η ανασυγκρότηση ολοκληρώθηκε από την ελληνική εταιρεία ΔΟΜΟΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε!
Οι UNITIC δίδυμοι ουρανοξύστες
Holiday Inn Hotel
Το Vijećnica, το Δημαρχείο του Σαράγιεβου που στεγάζει και την Εθνική Βιβλιοθήκη. Σχεδιάστηκε το 1891και ήταν το μεγαλύτερο και πιο αντιπροσωπευτικό κτίριο της Αυστρο-ουγγρικής περιόδου στο Σεράγεβο. Τον Αύγουστο του 1992 κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του Σεράγεβο οι βομβαρδισμοί προκάλεσαν την ολοκληρωτική καταστροφή της βιβλιοθήκης. Η δομική επισκευή του κτιρίου πραγματοποιήθηκε σε τέσσερα στάδια, κι έτσι το εντυπωσιακό κτίριο άνοιξε εκ νέου στις 9 Μαΐου, 2014.
Η βιβλιοθήκη
Η παλιά γέφυρα του Μόσταρ του 16ου αιώνα καταστράφηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου της Βοσνίας. Ανακατασκευάστηκε πιστά στο αυθεντικό σχέδιο και η επίσημη επαναλειτουργία της έγινε τον Ιούλιο του 2004.
Πέρα απ’ ‘όλα αυτά όμως τα ιστορικά, γνωρίσαμε μια πανέμορφη άγρια χώρα. Άγρια γιατί είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου ορεινή και ένα μεγάλο τμήμα του εδάφους της, κυρίως στις κεντρικές και βόρειες περιοχές, καλύπτεται από πυκνά δάση. Κοφτερά βουνά, λόφοι, κοιλάδες, λιβάδια, πεντακάθαρα ποτάμια, καταρράκτες, φαράγγια και πόλεις με ιστορία. Τι άλλο να ζητήσει κάποιος από ένα ταξίδι.
Μια χώρα κοντινή όσο και μακρινή ταυτόχρονα! Ένας εναλλακτικός προορισμός και τον είχαμε ανάγκη για να δούμε κάτι διαφορετικό. Κάτι αλλιώτικο από την υπόλοιπη Ευρώπη. Που αλλού άλλωστε μπορείς να δεις ένα τέτοιο ανάγλυφο εθνοτήτων, θρησκειών και αρχιτεκτονικής. Τζαμιά, ορθόδοξες εκκλησίες, Ρωμαιοκαθολικοί ναοί, παραδοσιακές ανατολίτικες αγορές, ουρανοξύστες, βαλκανική αισθητική αλλά και εντυπωσιακά κτίρια Αυστροουγγαρίας! Όλα αυτά μαρτυρούν το πολυποίκιλο πρόσωπο αυτής της χώρας και ανυπομονούσαμε να τα δούμε με τα μάτια μας.
Η μετάβαση όμως δεν είναι και η πιο εύκολη υπόθεση. Αεροπορικώς δεν έχω ιδέα τι συνδέσεις υπάρχουν με το Σαράγεβο γι’αυτό και η λύση ήταν μια. Οδικώς με την σέρβικη εταιρεία Gea tours.
http://geatours.rs/kombi-prevoz-putnika
Το ότι η συγκεκριμένη εταιρεία δεν έχει σταθερό χρονοδιάγραμμα δρομολογίων ήταν κάτι που δυσκόλεψε τις κρατήσεις και έκανε το θέμα πιο πολύπλοκο απ’ όσο θα έπρεπε να είναι. Πρώτον δεν γίνεται κράτηση μέσα από την ιστοσελίδα τους. Αν και υπάρχει φόρμα κράτησης δεν λειτουργεί. Μέσω email δήλωσα τα δρομολόγια που επιθυμούσα, την επιθυμητή ώρα αναχώρησης και τη διεύθυνση αναχώρησης και άφιξης! Διότι το σημαντικό με αυτή την εταιρεία είναι ότι πάει πόρτα – πόρτα. Σε παίρνει από όποιο σημείο θες και σε αφήνει ακριβώς εκεί που θες. Και το ακόμα πιο σημαντικό είναι πως εκτελεί δρομολόγια ΚΑΘΕ μέρα! Όσοι και να είναι οι επιβάτες. Στον γυρισμό μας προς Θες/νίκη ήμασταν τέσσερα επιβάτες. Τώρα το πόσο κέρδος έχει η εταιρεία δεν το ξέρω και δεν με αφορά βέβαια.
Το θέμα είναι πως η επικοινωνία και η επικύρωση γίνεται κυρίως μέσω τηλεφώνου. Και μπορεί να υπάρχει και τηλέφωνο επικοινωνίας Θεσσαλονίκης, όμως πολύ φυσιολογικά κανείς δεν μιλάει Ελληνικά! Οπότε θες δεν θες πρέπει να συνεννοηθείς στα αγγλικά ή σέρβικα φυσικά. Η ώρα αναχώρησης μάλιστα ενημερώνεται τηλεφωνικά την προηγούμενη μέρα στο περίπου. Με λίγα λόγια όλη η κατάσταση είναι κάπως φλου. Και να υπενθυμίσω πόσο ακριβές είναι οι κλήσεις, εξερχόμενες είτε εισερχόμενες από/προς χώρες εκτός Ε.Ε και ειδικά στη Σερβία που είναι στη ζώνη 4. Κάναμε πάντως επικές τηλεφωνικές συνεννοήσεις που τις θυμόμαστε και γελάμε!
Διαπιστώσαμε όμως πως η εταιρεία είναι σοβαρή αφού πήγαμε και στα γραφεία της στο Βελιγράδι και είναι ανταγωνιστική στις τιμές σε σύγκριση με τις μεγάλες λεωφορειακές εταιρείες. Τα δρομολόγια γίνονται με μίνι βαν των 9 θέσεων άρα είναι πολύ πιο γρήγορα από τα μεγάλα πούλμαν, και θα ταξιδεύαμε τρελοπαρέα με άλλους 6 επιβάτες + τον οδηγό.
Το Θεσσαλονίκη – Βελιγράδι με επιστροφή κοστίζει 80€ όταν όλοι το έχουν 85€. Το Βελιγράδι – Σαράγεβο με επιστροφή κοστίζει μόνο 30€. Να έχετε υπόψην πως η πληρωμή γίνεται στον οδηγό και δεν δίνει απόδειξη. Απλά το ενημερώνει ο οδηγός στο γραφείο. Μόνο στα γραφεία στο Βελιγράδι δίνουν αποδεικτικό πληρωμής. Το Σαράγεβο – Μόσταρ έγινε με τοπική δημόσια συγκοινωνία από τους κεντρικούς σταθμούς λεωφορείων με την Autoprevoz και το κόστος με επιστροφή ήταν 17€. Τα είχα κλείσει από το https://getbybus.com/en/ για σιγουριά αλλά δεν ήταν απαραίτητο.
Έτσι λοιπόν θα ξεκινούσαμε ένα πολύ διαφορετικό ταξίδι από όλες τις απόψεις και ο ενθουσιασμός μας ήταν έκδηλος. Το μενού του bus Balkan trip περιλάμβανε Sarajevo, Mostar , Počitelj και Kravica Waterfalls. Όμως πριν φτάσουμε στη Βοσνία μας περίμενε το Βελιγράδι. Μια μέρα στη Σερβική πρωτεύουσα δεν θα μας χαλούσε καθόλου και θα ήταν η πρώτη φορά που θα επιστρέφαμε σε ένα μέρος που έχουμε επισκεφτεί στο παρελθόν. Βελιγράδι 3,5 χρόνια μετά το Πάσχα του 2013.
Καλώς ήρθατε στην νέα μου ιστορία…
Welcome to Sarajevo… καλώς ήρθατε στη Βοσνία & Ερζεγοβίνη…
Last edited: