giannismits
Member
- Μηνύματα
- 3.497
- Likes
- 11.812
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
Περιεχόμενα
Πρωτομαγιά στην άσπονδη γειτόνισσα μας. Η απόφαση πάρθηκε λίγες μέρες πριν μιας και ήθελα να κάνω ένα οδικό ταξίδι εκτός Ελλάδας. Έτσι ξεκίνησα από τα εύκολα. Μια μικρή και κοντινή χώρα για 2 μέρες η ΠΓΔΜ ή FYROM ηταν ότι έπρεπε.
Ο συνολικός πληθυσμός της είναι περίπου 2εκ. κάτοικοι και Πρωτεύουσα της χώρας είναι τα Σκόπια , με 506.926 κατοίκους. Το νόμισμα τους είναι το δηνάριο MKD. Η ισοτιμία ήταν 1 ευρώ προς 61,22 MKD. Η βενζίνη είχε 87 δηνάρια δηλαδή 1,41ευρω το λίτρο. Διόδια υπάρχουν μετά το Τέτοβο στο δρόμο για τα Σκόπια και μετά τα Σκόπια στο δρόμο για Ελλάδα. Έχει 6 σταθμούς διοδίων και η τιμή είναι από 20 έως 50 MKD. Είναι 1 ώρα πίσω απ την Ελλάδα.Τα φωτά πορείας πρέπει να είναι ανάμενα και τη μέρα. Για να περάσεις τα σύνορα αρκεί η ταυτότητα με λατινικούς χαρακτήρες και φυσικά η πράσινη κάρτα του αυτοκίνητου. Τα χιλιόμετρα που διένυσε το αυτοκίνητο ήταν γύρω στα 750χλμ και η βενζίνη που έκαψε ήταν περίπου 80 ευρώ.
Η διαδρομή ήταν κυκλική και ξεκίνησε με αφετηρία έξω απ τη Θεσ/νίκη. Στη συνεχεία Εγνατία οδός και Εγνατίας Οδού - Συνοριακού Σταθμού Νίκης μέχρι Μπίτολα που ήταν και η πρώτη στάση που κάναμε.Τα Ελληνικά σύνορα τα περάσαμε χωρίς κανέναν έλεγχο. Βασικά φαινόταν σαν να μην υπήρχαν υπάλληλοι. Φτάνοντας στο σταθμό της ΠΓΔΜ επικρατούσε απολυτή ηρεμία. Μόνο δυο οχήματα πριν από μας. Δώσαμε τις ταυτότητες μας και την πράσινη κάρτα, συμπληρώσαμε ένα χαρτί με τα στοιχειά μας που το σφράγισαν και ήμασταν έτοιμοι. Ο έλεγχος στο αυτοκίνητο πολύ γρήγορος από μια ευγενική υπάλληλο η όποια αν και δεν ήξερε Αγγλικα, στην ερώτηση μας για το που θα κάναμε συνάλλαγμα προσπάθησε να μας εξηγήσει και να μας βοηθήσει. Επειδή ηταν πρωτομαγιά ξέραμε ότι ήταν κλειστά τα ανταλλακτήρια όμως δέχονται κανονικά και τα ευρώ γι’αυτό και δεν αγχωθήκαμε. Βέβαια συμφέρει περισσότερο να κάνεις συναλλαγές σε δηνάρια γι’ αυτό και θα χαλούσαμε ευρώ και θα παίρναμε τα ρέστα σε δηνάρια. Ο κλασικός τρόπος!
Μπαίνοντας στην Μπίτολα υπήρχε μια σχετική κίνηση. Είχα μελετήσει καλά τους δρόμους αλλά και το παρκινγκ που θα άφηνα το αυτοκίνητο. Μόλις μπήκαμε στην πόλη στρίψαμε αριστερά. Εκεί υπάρχει μια μεγάλη αλάνα για ελεύθερο παρκινγκ. Είναι το Sportska Sala Parking. Από εκεί αρχίζει ο φημισμένος πεζοδρόμος της πόλης Shirok Sokak (Широк Сокак).
Η Bitola είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της ΠΓΔΜ με πληθυσμό 85.000 κατοίκους. Ο πεζοδρόμος Shirok Sokak με πλήθος από νεοκλασικά αρχοντικά του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα έχει μεγάλο πολιτιστικό ενδιαφέρον και είναι το βασικό αξιοθέατο τςη πόλης. Είναι γεμάτος με όμορφα καφέ ,καταστήματα και εστιατόρια.
Στο τέλος του πεζόδρομου είναι η κεντρική πλατεία το καινούριο σιντριβάνι που απεικονίζει τι άλλο? Το αστέρι της Βεργίνας! Επίσης το πάρκο με τον πύργο του ρολογιού, το Yeni Τζαμί και στο βάθος το Isak Τζαμί. Στο τέλος της πλατείας είναι και ο ποταμός που διασχίζει την πόλη ο Dragor.
Η πλατεία με τον πύργο του ρολογιού κατασκευασμένος το 1830 που αποτελεί ένα από τα ορόσημα της Bitola, στα δεξιά το Yeni Τζαμί (Jeni dzamija - Kadi Mehmed efendi) χτισμένο το 1558 και στο βάθος το Isak Τζαμί του 1506.
O ποταμός Dragor
Ο πεζόδρομος είχε αρκετή κίνηση από κόσμο που απολάμβανε την ηλιόλουστη Πρωτομαγιά. Πρίν συνεχίσουμε την οδική μας διαδρομή ήπιαμε τον καφέ μας σε ένα καφέ πάνω στον πεζόδρομο και φάγαμε ένα σάντουιτς γίγας από ένα μαγαζάκι δίπλα στο parking που είχαμε το αυτοκίνητο
Προάστια της Bitola
Οι επιλογές διαδρομής προς την Οχρίδα είναι δύο. Ο κεντρικός δρόμος Μ5 που περνάει το Resen και συνεχίζει για Οχρίδα και η άλλη επιλογή από το εθνικό πάρκο Galicica στα 1600μ υψόμετρο δηλαδή τον δρόμο που ενώνει την λίμνη Πρέσπα με την λίμνη Οχρίδα και περνάει από το κεντρικό τμήμα του όρους Galicica. Εμείς επιλέξαμε την δεύτερη επιλογή η οποία είναι περισσότερο γραφική και περνάει από όμορφα σημεία. Σε ένα σημείο (πριν την ανηφόρα για το εθνικό πάρκο) μπερδευτήκαμε κοντά στα χωριά της Πρέσπας και μπλεχτήκαμε στο χωρίο Pretor δίπλα στην λίμνη το οποίο βρίσκεται στην αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που έπρεπε να πάμε.
Podmochani
Pretor
Αστυνομικοί που βρισκόντουσαν στο σημείο μας κατατόπισαν και μετά από 10χλμ άσκοπης διαδρομής βγήκαμε ξανά στο σωστό δρόμο. Ακολουθήσαμε την παραλίμνια διαδρομή στο Oteshevo της Πρέσπας λίγο πριν τα Αλβανικά σύνορα. Στη στροφή όπως επισημαίνει και η πινακίδα στρίψαμε δεξιά για Οχρίδα και εκεί άρχισε η άνοδος μας στο εθνικό πάρκο Galicica.
Ο συγκεκριμένος δρόμος στο εθνικό πάρκο Galicica είναι κλειστός από 15 Νοέμβριου μέχρι 31 Μάρτιου. Aν και στενός και ορεινός δεν ήταν επικίνδυνος ούτε ιδιαίτερα κακός. Η διαδρομή ήταν πολύ όμορφη με πανοραμική άποψη της μεγάλης Πρέσπας, τα γύρω βουνά με τα υπολείμματα χιονιού, με δάσος και καταπράσινα λιβάδια .
Μια στάση στο συγκεκριμένο σημείο επιβαλλόταν για να αναπνεύσουμε οξυγόνο και να ξεπιαστούμε. Το μέρος η απόλυτη ηρεμία. Το βουνό βρίσκεται ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες λίμνες της χώρας την λίμνη της Οχρίδας και των Πρεσπών και η θέα από διάφορα σημεία προσφέρει ένα μοναδικό και εξαιρετικό θέαμα. Έχει χαρακτηριστεί ως προστατευόμενη περιοχή λόγω της φυσικής ομορφιάς και για τα σπάνια είδη χλωρίδας και πανίδας. 11 βότανα βρίσκονται μόνο σε αυτό το βουνό! Το πάρκο έχει πολλά μονοπάτια για πεζοπορία και φημίζεται για τις πτήσεις που πραγματοποιούνται από εδώ με αλεξίπτωτα. Δυστυχώς χρόνος δεν υπήρχε πολύς για περιήγηση και μετά την ολιγόλεπτη ξεκούραση συνεχίσαμε.
Σε κάποιο σημείο μεγάλη έκπληξη ήταν μια τεράστια ποσότητα ξεχασμένου χιονιού, με ύψος πάνω από το αυτοκίνητο που έκοβε τον δρομο και που δεν έλεγε να λιώσει. Ο χιονιάς του Φεβρουαρίου ήταν σφοδρός και φαντάζομαι τι χιόνι θα είχε αυτούς τους μήνες για να υπάρχει ακόμα χιόνι 1 Μάιου.
Από το σημείο αυτό αρχίσαμε να κατηφορίζουμε αφήνοντας πίσω μας το Όρος Galicica ενώ ήδη απλώθηκε μπροστά μας η λίμνη Οχριδα. Εν κινήση είδαμε γρήγορες και όμορφες εικόνας που δύσκολα αποτυπώσαμε στον φακό καθώς ο δρόμος δεν βοηθούσε για κάποια στάση με το αυτοκίνητο και είχαν κάνει και την εμφάνιση τους λίγα ακόμα οχήματα. Σε ένα σημείο χαμηλά του βουνού υπήρχε μέρος που κόσμος έπιασε τον Μάη και γιόρταζε την Πρωτομαγιά!
Φτάνοντας επιτέλους κάτω στον παραλιακό δρόμο η πινακίδα μας ενημέρωσε ότι δεξιά ο δρόμος οδηγεί στην πόλη της Οχρίδας και αριστερά μετά το χωριο Ljubanista (Љубаништа) είναι το Μοναστήρι του Οσίου Ναούμ (Св. Наум) στην άκρη της λίμνης Οχρίδας ελάχιστα μέτρα πριν τα Αλβανικά σύνορα. Στρίψαμε αριστερά για την επόμενη στάση μας σε ένα από τα πιο δυνατά τουριστικά ‘’χαρτιά’’ της χώρας και σίγουρα ένα από τα ομορφότερα μέρη που έχει να επιδείξει.
Αφήσαμε το αυτοκίνητο σε μια μεγάλη αλάνα έναντι ενός εξευτελιστικού αντιτίμου. Ήταν η αγαπημένη μου ώρα. Εκείνη η ώρα που πέφτει ο ήλιος και όπου κι αν βρίσκεσαι όλα μοιάζουν ακόμα ομορφότερα! Υπήρχε αρκετός κόσμος αν και οι περισσότεροι αποχωρούσαν. Υπέθεσα ότι λόγω ημέρας το μέρος θα βούλιαζε από κόσμο λίγο νωρίτερα. Περπατήσαμε τον μικρό δρόμο γεμάτος με πάγκους με τουριστικά είδη και παραδοσιακά προϊόντα αλλά και ψησταριές και φτάσαμε στον ποταμό Drim και την παραλία της λίμνης.
Οι 45 πηγές του ποταμού Ντριμ που τροφοδοτούνται από την Πρέσπα, καταλήγουν σε μια τεράστια λεκάνη, σαν λίμνη, που εκβάλλει μέσα στη λίμνη Οχρίδα. Τα νερά είναι πεντακάθαρα, η φύση καταπράσινη και οι πάπιες απολάμβαναν το κολύμπι τους. Εικόνες που απολαύσαμε εκείνο το απόγευμα σ’ αυτό το μαγευτικό και πνιγμένο στο πράσινο μέρος! Ένας μικρός παράδεισος!
Το άγαλμα του Св. Наум
Από εκεί ανηφορίσαμε στο Μοναστήρι του Οσίου Ναούμ, στους υπέροχους κήπους του οποίου κυκλοφορούν ελευθέρα δεκάδες παγωνιά που επιδεικνύουν την ομορφιά τους!
Η εκκλησία είναι χτισμένη στη νότια όχθη της λίμνης και είναι αφιερωμένη στον Άγιο Αρχάγγελο Μιχαήλ και Γαβριήλ. Η μονή ιδρύθηκε κατά τη Βουλγαρική Αυτοκρατορία τον 10ο αιώνα από τον όσιο Ναούμ ο οποίος είναι θαμμένος σε αυτήν τη μονή. Πάντως η σημερινή εκκλησία της μονής πιστεύεται ότι κατασκευάστηκε τον 16ο αιώνα μετά την κατάρρευση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Από εδώ ξεκίνησαν οι μοναχοί Κύριλλος και Μεθόδιος, για να διδάξουν στους Σλάβους το Κυριλλικό αλφάβητο και τη Βίβλο. Στο προαύλιο της μονής περιφέρονταν αρκετοί επισκέπτες και ανάμεσα τους τα ζωηρά παγώνια. Ξαποστάσαμε σε ένα τοιχάκι ακριβώς πάνω από την λίμνη απολαμβάνοντας την θέα και το ηλιοβασίλεμα!
Είχε αρχίσει να σουρουπώνει και πήραμε τον δρόμο για να φτάσουμε επιτέλους στην πόλη της Οχρίδας. Όποιος βρεθεί σ’ αυτά τα μέρη πρέπει οπωσδήποτε να συμπεριλάβει στις εξορμήσεις του και το Μοναστήρι του Οσίου Ναούμ. Η απόσταση μέχρι την πόλη της Οχρίδας είναι 30 χλμ. και η διαδρομή παραλίμνια. Είχαμε σκοπό να κάνουμε και άλλες στάσεις στην συγκεκριμένη διαδρομή όπως στο ψαροχώρι Trpejca στις όχθες της λίμνης Οχρίδας με σπιτάκια χτισμένα στην πλαγιά ενός απότομου λόφου και από κάτω, μια όμορφη παραλία με βότσαλα. Επίσης στην ίδια διαδρομή είναι και ο νεολιθικός καταυλισμός Gradiste, ένα πλωτό μουσείο, ένα αρχαιολογικό συγκρότημα μοναδικό στο είδος του. Βρίσκεται στη νότια ακτή της Χερσονήσου Gradiste, στον όρμο των Οστών, περίπου 15 χλμ. από την Οχρίδα. Βράδιαζε όμως και έπρεπε να πάμε στην Οχρίδα που δεν ξέραμε κατά πόσο εύκολα θα βρούμε το ξενοδοχείο και φυσικά να παρκάρουμε, οπότε συνεχίσαμε την πορεία μας χωρίς στάσεις.
Η διαδρομή ξεκούραστη και ενδιαφέρουσα με ομορφότερη εικόνα τον ήλιο που χάνονταν πίσω απ τα Αλβανικά βουνά.
Παρατήρησα πως το παραλιακό μέτωπο είναι πολύ καλά αξιοποιημένο με ξενοδοχεία, καταλύματα, καταστήματα, αμμώδεις παραλίες και γενικά είδα μια ανάπτυξη που δεν προσβάλει την αισθητική και δεν χαλάει το φυσικό τοπίο. Η λίμνη της Οχρίδας είναι το καμάρι της ΠΓΔΜ και συχνά της δίνουν τον τίτλο της ‘’θάλασσας’’ του γλυκού νερού λόγω των καταγάλανων κρυστάλλινων νερών της που είναι διαυγή αλλά και λόγω της έκτασης της που παραπέμπει σε θάλασσα. Έχει έκταση 358 τ.χλμ και το βάθος της φτάνει μέχρι και τα 294μ ενώ η καθαρότητα των νερών της φτάνει τα 20μ το χειμώνα. Είναι μια φυσική τεκτονική λίμνη από τις πιο παλιές του κόσμου. Είναι προστατευμένος βιότοπος και περιλαμβάνεται στη λίστα της Ουνέσκο ως τόπος παγκόσμιας κληρονομιάς όπως και η παλιά πόλη της Οχρίδας.
Μετά από 40 περίπου λεπτά φτάσαμε στην Οχρίδα. Ολίγον τι αγχωμένος αφού πρώτη φορά βρίσκομαι με το αυτοκίνητο σε ξένη χώρα. Στο σημείο εκείνο είδαμε τις πρώτες εικόνες από την πραγματικά όμορφη πόλη εκείνη την μαγική ώρα που σκοτεινιάζει και ο ουρανός και η λίμνη είχαν πάρει τα τέλεια χρώματα του δειλινού.
Με άγχος παραπάνω από το φυσιολογικό οδήγησα μέσα στο κέντρο της πόλης ώσπου βρήκα μια αλάνα και άφησα προσωρινά το αυτοκίνητο πίσω από ένα κτίριο που έλεγε ''Ohrid Unesco City''.
Περπατήσαμε και φτάσαμε στην αρχή της παλιάς πόλης, στον πεζόδρομο Sveti Klimenti Ohridski και μετά ευθεία στην Car Samoil στην παλιά πόλη για να αναζητήσουμε το δωμάτιο μας στη Villa Germanoff. Όταν το βρήκαμε πήραμε τηλέφωνο τον ιδιοκτήτη όπου ελάχιστα λεπτά μετά ήρθε με το κλειδί και μας ανέβασε στο δωμάτιο μας. Έναν εξαιρετικό παραδοσιακό ξενώνα άνετο και με καταπληκτικό μπάνιο και σε άριστη τοποθεσία στην καρδιά της παλιάς πόλης. Τιμή 30 ευρώ το δίκλινο για μία διανυκτέρευση. http://www.booking.com/hotel/mk/villa-germanoff.el
Είχε νυχτώσει πια και γρήγορα βγήκαμε για την πρώτη μας βόλτα και την αρχική γνωριμία μας με την πόλη. Σχηματίσαμε τις καλύτερες εντυπώσεις για την ατμόσφαιρα της παλιάς πόλης με τα στενά σοκάκια, την κεντρική Car Samoil, τον δημοφιλή πεζόδρομο Sveti Klimenti Ohridski , την κεντρική πλατεία που κυριαρχεί το άγαλμα του προστάτη της πόλης του Άγιου Κλημέντα, και την παραλία της Οχρίδας. Η αίσθηση που μου έδωσε ήταν σαν να ήμασταν σε κάποιο Ελληνικό νησί. Είχε αυτή την ζωντάνια που παραπέμπει σε Ελληνικό καλοκαίρι! Και πράγματι πολύς κόσμος απολάμβανε την βραδιά σε πολλά σημεία του κέντρου.
Μετά από μια μεγάλη και ωραία βόλτα στην παλιά πόλη και την μεγάλη παραλία, ήταν η ιδανική στιγμή για ένα απολαυστικό γεύμα. Η πόλη έχει πολλά και καλά εστιατόρια αλλά η επιλογή έγινε με βάση το μέρος αφού θέλαμε να φάμε στην κεντρική πλατεία που είχε πολύ κόσμο και είσαι κοντά στην λίμνη και όχι σε κάποιο από τα προσεγμένα εστιατόρια της παλιάς πόλης που επικρατούσε αρκετή ησυχία. Γι’ αυτό και επιλέξαμε ίσως το γνωστότερο εστιατόριο της πόλης το Belvedere δίπλα στην κεντρική πλατεία. Είναι βέβαια από τα πιο τουριστικά με μια ενδιαφέρουσα διακόσμηση αν και λίγο παλιομοδίτικη αλλά δεν μας πείραξε. Άλλωστε λόγω του καλού καιρού καθίσαμε έξω όπως και οι περισσότεροι. Πήραμε για ορεκτικό taratur, σαλάτα sopska και τις ξακουστές πέστροφες στη σχάρα αλλά και χέλι, μαζί με μπύρα και ήταν ένα γεύμα συμπαθητικό προς καλό με κόστος κάπου στα 30 ευρώ. Νομίζω πως τελικά έπρεπε να πάρουμε κάποιο από τα πολλά πιάτα κρεατικών που έχει. Η εξυπηρέτηση πάντως ήταν καλή και γρήγορη με καλή επικοινωνία στα Αγγλικά.
Όλα ωραία και καλά αλλά είχε μείνει μια βασική εκκρεμότητα. Το αυτοκίνητο που έπρεπε να το πάρω από την αλάνα που το είχα αφήσει και να το βάλω κάπου ασφαλή για την νύχτα που θα περνούσε. Το σύστημα παρκινγκ είναι λίγο περίεργο ομολογώ. Δηλαδή λίγο πριν μπεις στην πλατεία (και από εκεί να ανέβεις με το αυτοκίνητο τους πλακόστρωτους δρόμους της παλιάς πόλης) υπάρχουν μπάρες που για να τις περάσεις πρέπει να βάλεις κέρματα των 30 δηναρίων, και ανά ώρα που περνά αυξάνεται πάλι κατά 30 δηνάρια. Αυτό το σύστημα ισχύει και σε άλλους δρόμους γύρω απ την πλατεία. Πριν τις μπάρες στους δρόμους σε διάφορα σημεία υπήρχαν πολλές άδεις θέσεις παρκινγκ που όμως απ τις 7 και μετά το πρωί απαγορεύεται η στάθμευση όπως μας είπαν τουλάχιστον. Ρωτήσαμε σε μια πιάτσα ταξί δίπλα από την πλατεία όπου πολύ ευγενικά και πρόθυμα οι ταξιτζήδες μας υπέδειξαν έναν παράλληλο δρόμο που θα μπορούσαμε να αφήσουμε άφοβα το αυτοκίνητο εφόσον φυσικά βρίσκαμε κενή θέση και πράγματι βρήκαμε θέση ανάμεσα στα αυτοκίνητα των κατοίκων των γύρω πολυκατοικιών. Περίπου 10 λεπτά απ το δωμάτιο.
Αφού τελείωσε κι αυτή η υπόθεση και ενώ το κέντρο άρχισε να αδειάζει εν μέσω των έρημων σοκακίων της παλιάς πόλης αποσυρθήκαμε στο δωμάτιο μας.
Ο συνολικός πληθυσμός της είναι περίπου 2εκ. κάτοικοι και Πρωτεύουσα της χώρας είναι τα Σκόπια , με 506.926 κατοίκους. Το νόμισμα τους είναι το δηνάριο MKD. Η ισοτιμία ήταν 1 ευρώ προς 61,22 MKD. Η βενζίνη είχε 87 δηνάρια δηλαδή 1,41ευρω το λίτρο. Διόδια υπάρχουν μετά το Τέτοβο στο δρόμο για τα Σκόπια και μετά τα Σκόπια στο δρόμο για Ελλάδα. Έχει 6 σταθμούς διοδίων και η τιμή είναι από 20 έως 50 MKD. Είναι 1 ώρα πίσω απ την Ελλάδα.Τα φωτά πορείας πρέπει να είναι ανάμενα και τη μέρα. Για να περάσεις τα σύνορα αρκεί η ταυτότητα με λατινικούς χαρακτήρες και φυσικά η πράσινη κάρτα του αυτοκίνητου. Τα χιλιόμετρα που διένυσε το αυτοκίνητο ήταν γύρω στα 750χλμ και η βενζίνη που έκαψε ήταν περίπου 80 ευρώ.
Η διαδρομή ήταν κυκλική και ξεκίνησε με αφετηρία έξω απ τη Θεσ/νίκη. Στη συνεχεία Εγνατία οδός και Εγνατίας Οδού - Συνοριακού Σταθμού Νίκης μέχρι Μπίτολα που ήταν και η πρώτη στάση που κάναμε.Τα Ελληνικά σύνορα τα περάσαμε χωρίς κανέναν έλεγχο. Βασικά φαινόταν σαν να μην υπήρχαν υπάλληλοι. Φτάνοντας στο σταθμό της ΠΓΔΜ επικρατούσε απολυτή ηρεμία. Μόνο δυο οχήματα πριν από μας. Δώσαμε τις ταυτότητες μας και την πράσινη κάρτα, συμπληρώσαμε ένα χαρτί με τα στοιχειά μας που το σφράγισαν και ήμασταν έτοιμοι. Ο έλεγχος στο αυτοκίνητο πολύ γρήγορος από μια ευγενική υπάλληλο η όποια αν και δεν ήξερε Αγγλικα, στην ερώτηση μας για το που θα κάναμε συνάλλαγμα προσπάθησε να μας εξηγήσει και να μας βοηθήσει. Επειδή ηταν πρωτομαγιά ξέραμε ότι ήταν κλειστά τα ανταλλακτήρια όμως δέχονται κανονικά και τα ευρώ γι’αυτό και δεν αγχωθήκαμε. Βέβαια συμφέρει περισσότερο να κάνεις συναλλαγές σε δηνάρια γι’ αυτό και θα χαλούσαμε ευρώ και θα παίρναμε τα ρέστα σε δηνάρια. Ο κλασικός τρόπος!
Μπαίνοντας στην Μπίτολα υπήρχε μια σχετική κίνηση. Είχα μελετήσει καλά τους δρόμους αλλά και το παρκινγκ που θα άφηνα το αυτοκίνητο. Μόλις μπήκαμε στην πόλη στρίψαμε αριστερά. Εκεί υπάρχει μια μεγάλη αλάνα για ελεύθερο παρκινγκ. Είναι το Sportska Sala Parking. Από εκεί αρχίζει ο φημισμένος πεζοδρόμος της πόλης Shirok Sokak (Широк Сокак).
Η Bitola είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της ΠΓΔΜ με πληθυσμό 85.000 κατοίκους. Ο πεζοδρόμος Shirok Sokak με πλήθος από νεοκλασικά αρχοντικά του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα έχει μεγάλο πολιτιστικό ενδιαφέρον και είναι το βασικό αξιοθέατο τςη πόλης. Είναι γεμάτος με όμορφα καφέ ,καταστήματα και εστιατόρια.
Στο τέλος του πεζόδρομου είναι η κεντρική πλατεία το καινούριο σιντριβάνι που απεικονίζει τι άλλο? Το αστέρι της Βεργίνας! Επίσης το πάρκο με τον πύργο του ρολογιού, το Yeni Τζαμί και στο βάθος το Isak Τζαμί. Στο τέλος της πλατείας είναι και ο ποταμός που διασχίζει την πόλη ο Dragor.
Η πλατεία με τον πύργο του ρολογιού κατασκευασμένος το 1830 που αποτελεί ένα από τα ορόσημα της Bitola, στα δεξιά το Yeni Τζαμί (Jeni dzamija - Kadi Mehmed efendi) χτισμένο το 1558 και στο βάθος το Isak Τζαμί του 1506.
O ποταμός Dragor
Ο πεζόδρομος είχε αρκετή κίνηση από κόσμο που απολάμβανε την ηλιόλουστη Πρωτομαγιά. Πρίν συνεχίσουμε την οδική μας διαδρομή ήπιαμε τον καφέ μας σε ένα καφέ πάνω στον πεζόδρομο και φάγαμε ένα σάντουιτς γίγας από ένα μαγαζάκι δίπλα στο parking που είχαμε το αυτοκίνητο
Προάστια της Bitola
Οι επιλογές διαδρομής προς την Οχρίδα είναι δύο. Ο κεντρικός δρόμος Μ5 που περνάει το Resen και συνεχίζει για Οχρίδα και η άλλη επιλογή από το εθνικό πάρκο Galicica στα 1600μ υψόμετρο δηλαδή τον δρόμο που ενώνει την λίμνη Πρέσπα με την λίμνη Οχρίδα και περνάει από το κεντρικό τμήμα του όρους Galicica. Εμείς επιλέξαμε την δεύτερη επιλογή η οποία είναι περισσότερο γραφική και περνάει από όμορφα σημεία. Σε ένα σημείο (πριν την ανηφόρα για το εθνικό πάρκο) μπερδευτήκαμε κοντά στα χωριά της Πρέσπας και μπλεχτήκαμε στο χωρίο Pretor δίπλα στην λίμνη το οποίο βρίσκεται στην αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που έπρεπε να πάμε.
Podmochani
Pretor
Αστυνομικοί που βρισκόντουσαν στο σημείο μας κατατόπισαν και μετά από 10χλμ άσκοπης διαδρομής βγήκαμε ξανά στο σωστό δρόμο. Ακολουθήσαμε την παραλίμνια διαδρομή στο Oteshevo της Πρέσπας λίγο πριν τα Αλβανικά σύνορα. Στη στροφή όπως επισημαίνει και η πινακίδα στρίψαμε δεξιά για Οχρίδα και εκεί άρχισε η άνοδος μας στο εθνικό πάρκο Galicica.
Ο συγκεκριμένος δρόμος στο εθνικό πάρκο Galicica είναι κλειστός από 15 Νοέμβριου μέχρι 31 Μάρτιου. Aν και στενός και ορεινός δεν ήταν επικίνδυνος ούτε ιδιαίτερα κακός. Η διαδρομή ήταν πολύ όμορφη με πανοραμική άποψη της μεγάλης Πρέσπας, τα γύρω βουνά με τα υπολείμματα χιονιού, με δάσος και καταπράσινα λιβάδια .
Μια στάση στο συγκεκριμένο σημείο επιβαλλόταν για να αναπνεύσουμε οξυγόνο και να ξεπιαστούμε. Το μέρος η απόλυτη ηρεμία. Το βουνό βρίσκεται ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες λίμνες της χώρας την λίμνη της Οχρίδας και των Πρεσπών και η θέα από διάφορα σημεία προσφέρει ένα μοναδικό και εξαιρετικό θέαμα. Έχει χαρακτηριστεί ως προστατευόμενη περιοχή λόγω της φυσικής ομορφιάς και για τα σπάνια είδη χλωρίδας και πανίδας. 11 βότανα βρίσκονται μόνο σε αυτό το βουνό! Το πάρκο έχει πολλά μονοπάτια για πεζοπορία και φημίζεται για τις πτήσεις που πραγματοποιούνται από εδώ με αλεξίπτωτα. Δυστυχώς χρόνος δεν υπήρχε πολύς για περιήγηση και μετά την ολιγόλεπτη ξεκούραση συνεχίσαμε.
Σε κάποιο σημείο μεγάλη έκπληξη ήταν μια τεράστια ποσότητα ξεχασμένου χιονιού, με ύψος πάνω από το αυτοκίνητο που έκοβε τον δρομο και που δεν έλεγε να λιώσει. Ο χιονιάς του Φεβρουαρίου ήταν σφοδρός και φαντάζομαι τι χιόνι θα είχε αυτούς τους μήνες για να υπάρχει ακόμα χιόνι 1 Μάιου.
Από το σημείο αυτό αρχίσαμε να κατηφορίζουμε αφήνοντας πίσω μας το Όρος Galicica ενώ ήδη απλώθηκε μπροστά μας η λίμνη Οχριδα. Εν κινήση είδαμε γρήγορες και όμορφες εικόνας που δύσκολα αποτυπώσαμε στον φακό καθώς ο δρόμος δεν βοηθούσε για κάποια στάση με το αυτοκίνητο και είχαν κάνει και την εμφάνιση τους λίγα ακόμα οχήματα. Σε ένα σημείο χαμηλά του βουνού υπήρχε μέρος που κόσμος έπιασε τον Μάη και γιόρταζε την Πρωτομαγιά!
Φτάνοντας επιτέλους κάτω στον παραλιακό δρόμο η πινακίδα μας ενημέρωσε ότι δεξιά ο δρόμος οδηγεί στην πόλη της Οχρίδας και αριστερά μετά το χωριο Ljubanista (Љубаништа) είναι το Μοναστήρι του Οσίου Ναούμ (Св. Наум) στην άκρη της λίμνης Οχρίδας ελάχιστα μέτρα πριν τα Αλβανικά σύνορα. Στρίψαμε αριστερά για την επόμενη στάση μας σε ένα από τα πιο δυνατά τουριστικά ‘’χαρτιά’’ της χώρας και σίγουρα ένα από τα ομορφότερα μέρη που έχει να επιδείξει.
Αφήσαμε το αυτοκίνητο σε μια μεγάλη αλάνα έναντι ενός εξευτελιστικού αντιτίμου. Ήταν η αγαπημένη μου ώρα. Εκείνη η ώρα που πέφτει ο ήλιος και όπου κι αν βρίσκεσαι όλα μοιάζουν ακόμα ομορφότερα! Υπήρχε αρκετός κόσμος αν και οι περισσότεροι αποχωρούσαν. Υπέθεσα ότι λόγω ημέρας το μέρος θα βούλιαζε από κόσμο λίγο νωρίτερα. Περπατήσαμε τον μικρό δρόμο γεμάτος με πάγκους με τουριστικά είδη και παραδοσιακά προϊόντα αλλά και ψησταριές και φτάσαμε στον ποταμό Drim και την παραλία της λίμνης.
Οι 45 πηγές του ποταμού Ντριμ που τροφοδοτούνται από την Πρέσπα, καταλήγουν σε μια τεράστια λεκάνη, σαν λίμνη, που εκβάλλει μέσα στη λίμνη Οχρίδα. Τα νερά είναι πεντακάθαρα, η φύση καταπράσινη και οι πάπιες απολάμβαναν το κολύμπι τους. Εικόνες που απολαύσαμε εκείνο το απόγευμα σ’ αυτό το μαγευτικό και πνιγμένο στο πράσινο μέρος! Ένας μικρός παράδεισος!
Το άγαλμα του Св. Наум
Από εκεί ανηφορίσαμε στο Μοναστήρι του Οσίου Ναούμ, στους υπέροχους κήπους του οποίου κυκλοφορούν ελευθέρα δεκάδες παγωνιά που επιδεικνύουν την ομορφιά τους!
Η εκκλησία είναι χτισμένη στη νότια όχθη της λίμνης και είναι αφιερωμένη στον Άγιο Αρχάγγελο Μιχαήλ και Γαβριήλ. Η μονή ιδρύθηκε κατά τη Βουλγαρική Αυτοκρατορία τον 10ο αιώνα από τον όσιο Ναούμ ο οποίος είναι θαμμένος σε αυτήν τη μονή. Πάντως η σημερινή εκκλησία της μονής πιστεύεται ότι κατασκευάστηκε τον 16ο αιώνα μετά την κατάρρευση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Από εδώ ξεκίνησαν οι μοναχοί Κύριλλος και Μεθόδιος, για να διδάξουν στους Σλάβους το Κυριλλικό αλφάβητο και τη Βίβλο. Στο προαύλιο της μονής περιφέρονταν αρκετοί επισκέπτες και ανάμεσα τους τα ζωηρά παγώνια. Ξαποστάσαμε σε ένα τοιχάκι ακριβώς πάνω από την λίμνη απολαμβάνοντας την θέα και το ηλιοβασίλεμα!
Είχε αρχίσει να σουρουπώνει και πήραμε τον δρόμο για να φτάσουμε επιτέλους στην πόλη της Οχρίδας. Όποιος βρεθεί σ’ αυτά τα μέρη πρέπει οπωσδήποτε να συμπεριλάβει στις εξορμήσεις του και το Μοναστήρι του Οσίου Ναούμ. Η απόσταση μέχρι την πόλη της Οχρίδας είναι 30 χλμ. και η διαδρομή παραλίμνια. Είχαμε σκοπό να κάνουμε και άλλες στάσεις στην συγκεκριμένη διαδρομή όπως στο ψαροχώρι Trpejca στις όχθες της λίμνης Οχρίδας με σπιτάκια χτισμένα στην πλαγιά ενός απότομου λόφου και από κάτω, μια όμορφη παραλία με βότσαλα. Επίσης στην ίδια διαδρομή είναι και ο νεολιθικός καταυλισμός Gradiste, ένα πλωτό μουσείο, ένα αρχαιολογικό συγκρότημα μοναδικό στο είδος του. Βρίσκεται στη νότια ακτή της Χερσονήσου Gradiste, στον όρμο των Οστών, περίπου 15 χλμ. από την Οχρίδα. Βράδιαζε όμως και έπρεπε να πάμε στην Οχρίδα που δεν ξέραμε κατά πόσο εύκολα θα βρούμε το ξενοδοχείο και φυσικά να παρκάρουμε, οπότε συνεχίσαμε την πορεία μας χωρίς στάσεις.
Η διαδρομή ξεκούραστη και ενδιαφέρουσα με ομορφότερη εικόνα τον ήλιο που χάνονταν πίσω απ τα Αλβανικά βουνά.
Παρατήρησα πως το παραλιακό μέτωπο είναι πολύ καλά αξιοποιημένο με ξενοδοχεία, καταλύματα, καταστήματα, αμμώδεις παραλίες και γενικά είδα μια ανάπτυξη που δεν προσβάλει την αισθητική και δεν χαλάει το φυσικό τοπίο. Η λίμνη της Οχρίδας είναι το καμάρι της ΠΓΔΜ και συχνά της δίνουν τον τίτλο της ‘’θάλασσας’’ του γλυκού νερού λόγω των καταγάλανων κρυστάλλινων νερών της που είναι διαυγή αλλά και λόγω της έκτασης της που παραπέμπει σε θάλασσα. Έχει έκταση 358 τ.χλμ και το βάθος της φτάνει μέχρι και τα 294μ ενώ η καθαρότητα των νερών της φτάνει τα 20μ το χειμώνα. Είναι μια φυσική τεκτονική λίμνη από τις πιο παλιές του κόσμου. Είναι προστατευμένος βιότοπος και περιλαμβάνεται στη λίστα της Ουνέσκο ως τόπος παγκόσμιας κληρονομιάς όπως και η παλιά πόλη της Οχρίδας.
Μετά από 40 περίπου λεπτά φτάσαμε στην Οχρίδα. Ολίγον τι αγχωμένος αφού πρώτη φορά βρίσκομαι με το αυτοκίνητο σε ξένη χώρα. Στο σημείο εκείνο είδαμε τις πρώτες εικόνες από την πραγματικά όμορφη πόλη εκείνη την μαγική ώρα που σκοτεινιάζει και ο ουρανός και η λίμνη είχαν πάρει τα τέλεια χρώματα του δειλινού.
Με άγχος παραπάνω από το φυσιολογικό οδήγησα μέσα στο κέντρο της πόλης ώσπου βρήκα μια αλάνα και άφησα προσωρινά το αυτοκίνητο πίσω από ένα κτίριο που έλεγε ''Ohrid Unesco City''.
Περπατήσαμε και φτάσαμε στην αρχή της παλιάς πόλης, στον πεζόδρομο Sveti Klimenti Ohridski και μετά ευθεία στην Car Samoil στην παλιά πόλη για να αναζητήσουμε το δωμάτιο μας στη Villa Germanoff. Όταν το βρήκαμε πήραμε τηλέφωνο τον ιδιοκτήτη όπου ελάχιστα λεπτά μετά ήρθε με το κλειδί και μας ανέβασε στο δωμάτιο μας. Έναν εξαιρετικό παραδοσιακό ξενώνα άνετο και με καταπληκτικό μπάνιο και σε άριστη τοποθεσία στην καρδιά της παλιάς πόλης. Τιμή 30 ευρώ το δίκλινο για μία διανυκτέρευση. http://www.booking.com/hotel/mk/villa-germanoff.el
Είχε νυχτώσει πια και γρήγορα βγήκαμε για την πρώτη μας βόλτα και την αρχική γνωριμία μας με την πόλη. Σχηματίσαμε τις καλύτερες εντυπώσεις για την ατμόσφαιρα της παλιάς πόλης με τα στενά σοκάκια, την κεντρική Car Samoil, τον δημοφιλή πεζόδρομο Sveti Klimenti Ohridski , την κεντρική πλατεία που κυριαρχεί το άγαλμα του προστάτη της πόλης του Άγιου Κλημέντα, και την παραλία της Οχρίδας. Η αίσθηση που μου έδωσε ήταν σαν να ήμασταν σε κάποιο Ελληνικό νησί. Είχε αυτή την ζωντάνια που παραπέμπει σε Ελληνικό καλοκαίρι! Και πράγματι πολύς κόσμος απολάμβανε την βραδιά σε πολλά σημεία του κέντρου.
Μετά από μια μεγάλη και ωραία βόλτα στην παλιά πόλη και την μεγάλη παραλία, ήταν η ιδανική στιγμή για ένα απολαυστικό γεύμα. Η πόλη έχει πολλά και καλά εστιατόρια αλλά η επιλογή έγινε με βάση το μέρος αφού θέλαμε να φάμε στην κεντρική πλατεία που είχε πολύ κόσμο και είσαι κοντά στην λίμνη και όχι σε κάποιο από τα προσεγμένα εστιατόρια της παλιάς πόλης που επικρατούσε αρκετή ησυχία. Γι’ αυτό και επιλέξαμε ίσως το γνωστότερο εστιατόριο της πόλης το Belvedere δίπλα στην κεντρική πλατεία. Είναι βέβαια από τα πιο τουριστικά με μια ενδιαφέρουσα διακόσμηση αν και λίγο παλιομοδίτικη αλλά δεν μας πείραξε. Άλλωστε λόγω του καλού καιρού καθίσαμε έξω όπως και οι περισσότεροι. Πήραμε για ορεκτικό taratur, σαλάτα sopska και τις ξακουστές πέστροφες στη σχάρα αλλά και χέλι, μαζί με μπύρα και ήταν ένα γεύμα συμπαθητικό προς καλό με κόστος κάπου στα 30 ευρώ. Νομίζω πως τελικά έπρεπε να πάρουμε κάποιο από τα πολλά πιάτα κρεατικών που έχει. Η εξυπηρέτηση πάντως ήταν καλή και γρήγορη με καλή επικοινωνία στα Αγγλικά.
Όλα ωραία και καλά αλλά είχε μείνει μια βασική εκκρεμότητα. Το αυτοκίνητο που έπρεπε να το πάρω από την αλάνα που το είχα αφήσει και να το βάλω κάπου ασφαλή για την νύχτα που θα περνούσε. Το σύστημα παρκινγκ είναι λίγο περίεργο ομολογώ. Δηλαδή λίγο πριν μπεις στην πλατεία (και από εκεί να ανέβεις με το αυτοκίνητο τους πλακόστρωτους δρόμους της παλιάς πόλης) υπάρχουν μπάρες που για να τις περάσεις πρέπει να βάλεις κέρματα των 30 δηναρίων, και ανά ώρα που περνά αυξάνεται πάλι κατά 30 δηνάρια. Αυτό το σύστημα ισχύει και σε άλλους δρόμους γύρω απ την πλατεία. Πριν τις μπάρες στους δρόμους σε διάφορα σημεία υπήρχαν πολλές άδεις θέσεις παρκινγκ που όμως απ τις 7 και μετά το πρωί απαγορεύεται η στάθμευση όπως μας είπαν τουλάχιστον. Ρωτήσαμε σε μια πιάτσα ταξί δίπλα από την πλατεία όπου πολύ ευγενικά και πρόθυμα οι ταξιτζήδες μας υπέδειξαν έναν παράλληλο δρόμο που θα μπορούσαμε να αφήσουμε άφοβα το αυτοκίνητο εφόσον φυσικά βρίσκαμε κενή θέση και πράγματι βρήκαμε θέση ανάμεσα στα αυτοκίνητα των κατοίκων των γύρω πολυκατοικιών. Περίπου 10 λεπτά απ το δωμάτιο.
Αφού τελείωσε κι αυτή η υπόθεση και ενώ το κέντρο άρχισε να αδειάζει εν μέσω των έρημων σοκακίων της παλιάς πόλης αποσυρθήκαμε στο δωμάτιο μας.
Attachments
-
174,3 KB Προβολές: 78
-
154,2 KB Προβολές: 75
-
210,3 KB Προβολές: 75
-
256,5 KB Προβολές: 79
-
248,8 KB Προβολές: 85
-
156,3 KB Προβολές: 74
-
215,6 KB Προβολές: 79
-
395,1 KB Προβολές: 381
-
193,6 KB Προβολές: 72
-
241,4 KB Προβολές: 76
-
278,8 KB Προβολές: 81
-
223 KB Προβολές: 76
-
381 KB Προβολές: 79
-
100,3 KB Προβολές: 64
Last edited: