tryxx
Member
- Μηνύματα
- 89
- Likes
- 947
Περιεχόμενα
Βοσνία – Μαυροβούνιο 7/2023
Η απόφαση να περιηγηθούμε με τις μοτοσυκλέτες στην Βοσνία και το Μαυροβούνιο πάρθηκε αυθόρμητα μιας και η άλλη επιλογή μας να διασχίζουμε τον Πόντο στην Τουρκία απαιτούσε πιο πολλές μέρες. Έτσι, έχοντας μια βδομάδα στη διάθεσή μας και αφού είχαμε διασχίσει τις Δαλματικές ακτές παλιότερα, τα παράλια της Μικράς Ασίας όπως επίσης και τις γειτονικές χώρες Βουλγαρία και Ρουμανία αποφασίσαμε να δούμε τα εθνικά πάρκα του Μαυροβουνίου και της Βοσνίας καθώς και ορισμένες πόλεις στη διαδρομή.
Η έκπληξή μας ήταν μεγάλη και διαρκώς μεγεθύνονταν κάθε μέρα. Ποτάμια, λίμνες, παρθένα δάση, κοιλάδες, γέφυρες, επιβλητικά βουνά, όμορφα χωριά και περιποιημένες πόλεις. Ταυτόχρονα ευγενικοί άνθρωποι, καλή κουζίνα και εντυπωσιακό μωσαϊκό εθνοτήτων και πολιτισμών.
Αξίζει να θυμηθούν οι παλιότεροι και να πάρουν οι νεότεροι μια ιστορική εικόνα των γεγονότων της δεκαετίας του 90 που συγκλόνισαν και οδήγησαν στην κατάρρευση την πρώην Γιουγκοσλαβία. Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρεται στην Wikipedia τα γεγονότα αλλά και η συμμετοχή του ΝΑΤΟ που χαρακτήρισαν την εμφύλια αυτή διαμάχη, έκαναν τον πόλεμο να μετατραπεί σε πολύπλοκη διεθνή σύγκρουση, με βαθιές πολιτικές και θρησκευτικές προεκτάσεις. Αποτέλεσε μια από τις πιο ανελέητες εθνικο-θρησκευτικές συγκρούσεις που γνώρισε η μεταπολεμική Ευρώπη
Παραθέτω από την Wikipedia τον σύνδεσμο: Πόλεμος της Βοσνίας - Βικιπαίδεια
και την αγγλική έκδοση: Bosnian War - Wikipedia
Τα αποτυπώματα του πολέμου είναι παντού διάχυτα. Πολλά κτίρια μοιάζουν με κόσκινα και στέκουν απομεινάρια της ανθρώπινης παράνοιας που οδήγησε στο θάνατο πάνω από 100.000 ανθρώπους και ξεσπίτωσε εκατομμύρια.
Το μελανό σημείο τελικά ήταν η είσοδος στην αγαπημένη μας πατρίδα! Ατέλειωτες ουρές αυτοκινήτων στα σύνορα στο Γευγελή και μια λωρίδα δρόμος – ντροπή μέχρι έξω από τα διόδια της Χαλάστρας, γεμάτος λακκούβες και ξερά χόρτα που σκέπαζαν τις πλευρικές μπάρες. Αποκαρδιωτικό αίσθημα όταν ο δρόμος που περνάει από το Ζάγκρεμπ και διασχίζει την Σερβία και τα Σκόπια είναι φαρδύς διπλός με άριστο οδόστρωμα. Φυσικά η ακαταστασία των χωριών μας έρχεται σε αντίθεση με τα περιποιημένα χωριά των Βαλκάνιων γειτόνων. Δυστυχώς, μας έχουν όλοι ξεπεράσει….
Ο χάρτης της διαδρομής (Ο σύνδεσμος λειτουργεί καλύτερα από τον ενσωματωμένο χάρτη που δεν εμφανίζει κάποιες λεπτομέρειες της διαδρομής): https://goo.gl/maps/22ngxzCECMZfYTEr5
1η Μέρα Λάρισα – Σκόδρα (500 χλμ)
Νωρίς βρεθήκαμε στο δρόμο και περνώντας τα σύνορα σταματήσαμε να δροσιστούμε στο γραφικό Πόγραδετς στα παράλια της λίμνης Οχρίδας. Ο κόσμος είχε ξεχυθεί στις οργανωμένες παραλίες και τα καφέ-μπαρ της λίμνης. Πολύ όμορφα και περιποιημένα.
Πόγραδετς
Ακολούθησε η γραφική διαδρομή δίπλα στο ποτάμι μέχρι το Ελμπασάν και κατευθυνόμενοι στα Τίρανα συναντήσαμε πολύ ζέστη. Βγαίνοντας από τα Τίρανα η κατάσταση έγινε αφόρητη λόγω της κίνησης. Η κίνηση συνεχίστηκε μέχρι τα Σκόδρα.
Την Αλβανία έχουμε διασχίσει κι άλλες φορές. Έχει βελτιωθεί πάρα πολύ το οδικό της δίκτυο. Νέοι μεγάλοι δρόμοι εξυπηρετούν την αλματώδη τουριστική ανάπτυξη των γειτόνων. Την ίδια εικόνα αποκομίσαμε και το προηγούμενο φθινόπωρο που είχαμε διασχίζει την αλβανική Ριβιέρα μέχρι την Αυλώνα (Vlorë). Ένα διπλό κομμάτι οδοστρώματος μεταξύ Τίρανα- Σκόδρα είναι δυστυχώς μικρό αλλά σύντομα ελπίζω θα κάνουν όλο τον δρόμο διπλό.
Τα Σκόδρα μας εντυπωσίασαν, είναι όμορφη πόλη και η νεολαία διασκεδάζει στα μπαρ και τα καφέ του κεντρικού πεζόδρομου μέχρι αργά.
Θέατρο Σκόδρα
Σκόδρα
Σκόδρα πολύ ζωντανά τη νύχτα
Σκόδρα
2η Μέρα Σκόδρα – Φότσα (Foča) (355 χλμ)Νωρίς το πρωί κατευθυνθήκαμε προς την Ποντγκόριτσα την πρωτεύουσα του Μαυροβουνίου. Ηταν Σάββατο η πόλη σχεδόν άδεια ο κόσμος μάλλον είχα κατευθυνθεί προς τα Δαλματικά παράλια. Αυτό που συναντάς στην Ποντγκόριτσα τελικά είναι αυτό που αντικρύζεις και στις περισσότερες βαλκανικές πόλεις.
Πολύ πράσινο, πάρκα, χαμηλή δόμηση, φαρδείς δρόμοι, πεζόδρομοι. Δεν στριμώξανε πανύψηλες οικοδομές και δεν εκμεταλλεύτηκαν και το τελευταίο τετραγωνικό μέτρο όπως οι μηχανικοί συμπατριώτες μας. Οι πόλεις είναι ανθρώπινες, ο κόσμος βλέπει ήλιο και πράσινο. Στο κέντρο το ποτάμι (Morača) διασχίζει και ομορφαίνει την πόλη.
Ποντγκόριτσα
Ποντγκόριτσα
Ποντγκόριτσα
Βγαίνοντας από την πρωτεύουσα κατευθυνθήκαμε προς Κολασίν αλλά πήραμε τον παλιό δρόμο με την κίτρινη ταμπέλα – και όχι τον καινούργιο αυτοκινητόδρομο με τις πράσινες ταμπέλες. Ο λόγος είναι αυτονόητος. Ο παλιός δρόμος ελίσσεται για πολλά χιλιόμετρα δίπλα από το ποτάμι σε μια εκπληκτική φιδίσια διαδρομή που παρακαλάς να μην τελειώσει! Υπόψη για φίλους μοτοσικλετιστές ο δρόμος είναι ο μικρός διπλανός P19 και όχι αυτός που αποτυπώνεται στον χάρτη της διαδρομής.
Το Κολασίν – χιονοδρομικό κέντρο- του Μαυροβουνίου είναι πανέμορφο και δροσερό το καλοκαίρι! Στάση λοιπόν για φρούτα και χυμούς και κατεύθυνση προς Zabljak ένα ακόμη χιονοδρομικό της χώρας. Η διαδρομή;;; Ακόμη μια απίστευτης ομορφιάς σερπαντίνα που ακολουθεί την κοιλάδα του Τάρα και οδηγεί στην ομώνυμη εντυπωσιακή γέφυρα. Φυσικά μια βουτιά στο ποτάμι μας ανανέωσε και μας έδωσε τις απαραίτητες δυνάμεις για το ταξίδι.
Κολασιν
Κολασίν
Κολασίν
Στην γέφυρα επικρατεί πανικός! Κόσμος πολύς διασκεδάζει με το εκπληκτικά μακρύ flying fox! Τεράστια συρματόσχοινα μεταφέρουν ανθρώπους διψασμένους για αδρεναλίνη. Η γέφυρα είναι πανύψηλη και κάτω χάσκει το ρέμα που σου κόβει την ανάσα! Τα βανάκια για rafting στο ποτάμι πηγαινοέρχονται διαρκώς και όλη η τριγύρω περιοχή ζει από τον τουρισμό δραστηριοτήτων στη φύση.
Η γέφυρα του Tara
Η θέα από τη γέφυρα κόβει την ανάσα…
Εντυπωσιασμένοι συνεχίζουμε την διαδρομή μας στην πανέμορφη κοιλάδα με προορισμό το Žabljak. Κόσμος πολύς και δω στη δροσιά των βουνών. Στάση για ελαφρύ φαγητό και ενυδάτωση.
Η συνέχεια είναι εξίσου εντυπωσιακή αν όχι ακόμη περισσότερο! Λίγο έξω από το Zabljak με προορισμό κοντά στο Pluzine παίρνουμε στα δεξιά μια πολύ στενή ασφάλτινη λωρίδα που ίσα που χωράει ένα αμάξι. Είναι ο δρόμος P14 που διασχίζει το βουνό και στα δεξιά σου είναι η κορφή Bobotov Κuk.
Η λωρίδα ανεβαίνει νωχελικά σε πανέμορφα βουνά και λιβάδια που με την χρυσο-καφετιά βλάστηση θυμίζουνε σκοτσέζικα highlands, transalpina ή ακόμα και τα λιβάδια της Μουσουνίτσας στα Βαρδούσια. Άγρια ομορφιά που δείχνει να είναι ένα κοινό μυστικό πολλών μιας και αρκετοί μοτοσυκλετιστές κατασκηνώνουν και ακόμη περισσότεροι περαστικοί απολαμβάνουν την θέα και φωτογραφίζονται.
Υπάρχουν και στον χάρτη τα σημεία απίστευτης θέας Durmitor View Point και πιο πριν το Prevoj Sedlo καθώς και άλλα πολλά σημεία που δεν χορταίνεις τη θέα!
Οι εικόνες μιλάνε από μόνες τους…
τρομερή διαδρομή
οδηγική απόλαυση
Η διάσχιση του Μαυροβουνίου δεν λέει να τελειώσει. Είναι απόγευμα και μεις παρακαλάμε να μην τελειώσει η μέρα που μας εκπλήσσει διαρκώς. Τελικά αυτή η απίστευτη ποταμίσια διαδρομή αφού περνάει κάποια υδροηλεκτρικά φράγματα όπως αυτό του Mratinje Dam μας οδηγεί στα σύνορα της Βοσνίας.
απίστευτη θέα
Με συνοπτικές διαδικασίες είμαστε μέσα στη Βοσνία όπου όμως εδώ το σκηνικό με το ποτάμι και τα πολλά όμορφα κάμπινγκ δεν συμβαδίζει με τον βομβαρδισμένο δρόμο: αλλού χώμα αλλού φαγωμένη άσφαλτος. Φτάνουμε αργά σχεδόν βραδάκι στη Foča και διανυκτερεύουμε σε ένα όμορφο διαμερισματάκι. Η μικρή πόλη ήσυχη αλλά το ωραίο μπαράκι της μας χαλαρώνει με τα ποτά του, ενώ το διπλανό μισοκατεστραμμένο σπίτι μας υπενθυμίζει τα δεινά του πολέμου που βίωσε αυτή η πολυεθνική χώρα.
Πολλά όμορφα camping δίπλα στο ποτάμι μόλις μπήκαμε Βοσνία
Από το προσωπικό μου blog: Βοσνία - Μαυροβούνιο 7/2023 - Φυσαλίδες
Η απόφαση να περιηγηθούμε με τις μοτοσυκλέτες στην Βοσνία και το Μαυροβούνιο πάρθηκε αυθόρμητα μιας και η άλλη επιλογή μας να διασχίζουμε τον Πόντο στην Τουρκία απαιτούσε πιο πολλές μέρες. Έτσι, έχοντας μια βδομάδα στη διάθεσή μας και αφού είχαμε διασχίσει τις Δαλματικές ακτές παλιότερα, τα παράλια της Μικράς Ασίας όπως επίσης και τις γειτονικές χώρες Βουλγαρία και Ρουμανία αποφασίσαμε να δούμε τα εθνικά πάρκα του Μαυροβουνίου και της Βοσνίας καθώς και ορισμένες πόλεις στη διαδρομή.
Η έκπληξή μας ήταν μεγάλη και διαρκώς μεγεθύνονταν κάθε μέρα. Ποτάμια, λίμνες, παρθένα δάση, κοιλάδες, γέφυρες, επιβλητικά βουνά, όμορφα χωριά και περιποιημένες πόλεις. Ταυτόχρονα ευγενικοί άνθρωποι, καλή κουζίνα και εντυπωσιακό μωσαϊκό εθνοτήτων και πολιτισμών.
Αξίζει να θυμηθούν οι παλιότεροι και να πάρουν οι νεότεροι μια ιστορική εικόνα των γεγονότων της δεκαετίας του 90 που συγκλόνισαν και οδήγησαν στην κατάρρευση την πρώην Γιουγκοσλαβία. Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρεται στην Wikipedia τα γεγονότα αλλά και η συμμετοχή του ΝΑΤΟ που χαρακτήρισαν την εμφύλια αυτή διαμάχη, έκαναν τον πόλεμο να μετατραπεί σε πολύπλοκη διεθνή σύγκρουση, με βαθιές πολιτικές και θρησκευτικές προεκτάσεις. Αποτέλεσε μια από τις πιο ανελέητες εθνικο-θρησκευτικές συγκρούσεις που γνώρισε η μεταπολεμική Ευρώπη
Παραθέτω από την Wikipedia τον σύνδεσμο: Πόλεμος της Βοσνίας - Βικιπαίδεια
και την αγγλική έκδοση: Bosnian War - Wikipedia
Τα αποτυπώματα του πολέμου είναι παντού διάχυτα. Πολλά κτίρια μοιάζουν με κόσκινα και στέκουν απομεινάρια της ανθρώπινης παράνοιας που οδήγησε στο θάνατο πάνω από 100.000 ανθρώπους και ξεσπίτωσε εκατομμύρια.
Το μελανό σημείο τελικά ήταν η είσοδος στην αγαπημένη μας πατρίδα! Ατέλειωτες ουρές αυτοκινήτων στα σύνορα στο Γευγελή και μια λωρίδα δρόμος – ντροπή μέχρι έξω από τα διόδια της Χαλάστρας, γεμάτος λακκούβες και ξερά χόρτα που σκέπαζαν τις πλευρικές μπάρες. Αποκαρδιωτικό αίσθημα όταν ο δρόμος που περνάει από το Ζάγκρεμπ και διασχίζει την Σερβία και τα Σκόπια είναι φαρδύς διπλός με άριστο οδόστρωμα. Φυσικά η ακαταστασία των χωριών μας έρχεται σε αντίθεση με τα περιποιημένα χωριά των Βαλκάνιων γειτόνων. Δυστυχώς, μας έχουν όλοι ξεπεράσει….
Ο χάρτης της διαδρομής (Ο σύνδεσμος λειτουργεί καλύτερα από τον ενσωματωμένο χάρτη που δεν εμφανίζει κάποιες λεπτομέρειες της διαδρομής): https://goo.gl/maps/22ngxzCECMZfYTEr5
1η Μέρα Λάρισα – Σκόδρα (500 χλμ)
Νωρίς βρεθήκαμε στο δρόμο και περνώντας τα σύνορα σταματήσαμε να δροσιστούμε στο γραφικό Πόγραδετς στα παράλια της λίμνης Οχρίδας. Ο κόσμος είχε ξεχυθεί στις οργανωμένες παραλίες και τα καφέ-μπαρ της λίμνης. Πολύ όμορφα και περιποιημένα.
Ακολούθησε η γραφική διαδρομή δίπλα στο ποτάμι μέχρι το Ελμπασάν και κατευθυνόμενοι στα Τίρανα συναντήσαμε πολύ ζέστη. Βγαίνοντας από τα Τίρανα η κατάσταση έγινε αφόρητη λόγω της κίνησης. Η κίνηση συνεχίστηκε μέχρι τα Σκόδρα.
Την Αλβανία έχουμε διασχίσει κι άλλες φορές. Έχει βελτιωθεί πάρα πολύ το οδικό της δίκτυο. Νέοι μεγάλοι δρόμοι εξυπηρετούν την αλματώδη τουριστική ανάπτυξη των γειτόνων. Την ίδια εικόνα αποκομίσαμε και το προηγούμενο φθινόπωρο που είχαμε διασχίζει την αλβανική Ριβιέρα μέχρι την Αυλώνα (Vlorë). Ένα διπλό κομμάτι οδοστρώματος μεταξύ Τίρανα- Σκόδρα είναι δυστυχώς μικρό αλλά σύντομα ελπίζω θα κάνουν όλο τον δρόμο διπλό.
Τα Σκόδρα μας εντυπωσίασαν, είναι όμορφη πόλη και η νεολαία διασκεδάζει στα μπαρ και τα καφέ του κεντρικού πεζόδρομου μέχρι αργά.
2η Μέρα Σκόδρα – Φότσα (Foča) (355 χλμ)Νωρίς το πρωί κατευθυνθήκαμε προς την Ποντγκόριτσα την πρωτεύουσα του Μαυροβουνίου. Ηταν Σάββατο η πόλη σχεδόν άδεια ο κόσμος μάλλον είχα κατευθυνθεί προς τα Δαλματικά παράλια. Αυτό που συναντάς στην Ποντγκόριτσα τελικά είναι αυτό που αντικρύζεις και στις περισσότερες βαλκανικές πόλεις.
Πολύ πράσινο, πάρκα, χαμηλή δόμηση, φαρδείς δρόμοι, πεζόδρομοι. Δεν στριμώξανε πανύψηλες οικοδομές και δεν εκμεταλλεύτηκαν και το τελευταίο τετραγωνικό μέτρο όπως οι μηχανικοί συμπατριώτες μας. Οι πόλεις είναι ανθρώπινες, ο κόσμος βλέπει ήλιο και πράσινο. Στο κέντρο το ποτάμι (Morača) διασχίζει και ομορφαίνει την πόλη.
Βγαίνοντας από την πρωτεύουσα κατευθυνθήκαμε προς Κολασίν αλλά πήραμε τον παλιό δρόμο με την κίτρινη ταμπέλα – και όχι τον καινούργιο αυτοκινητόδρομο με τις πράσινες ταμπέλες. Ο λόγος είναι αυτονόητος. Ο παλιός δρόμος ελίσσεται για πολλά χιλιόμετρα δίπλα από το ποτάμι σε μια εκπληκτική φιδίσια διαδρομή που παρακαλάς να μην τελειώσει! Υπόψη για φίλους μοτοσικλετιστές ο δρόμος είναι ο μικρός διπλανός P19 και όχι αυτός που αποτυπώνεται στον χάρτη της διαδρομής.
Το Κολασίν – χιονοδρομικό κέντρο- του Μαυροβουνίου είναι πανέμορφο και δροσερό το καλοκαίρι! Στάση λοιπόν για φρούτα και χυμούς και κατεύθυνση προς Zabljak ένα ακόμη χιονοδρομικό της χώρας. Η διαδρομή;;; Ακόμη μια απίστευτης ομορφιάς σερπαντίνα που ακολουθεί την κοιλάδα του Τάρα και οδηγεί στην ομώνυμη εντυπωσιακή γέφυρα. Φυσικά μια βουτιά στο ποτάμι μας ανανέωσε και μας έδωσε τις απαραίτητες δυνάμεις για το ταξίδι.
Στην γέφυρα επικρατεί πανικός! Κόσμος πολύς διασκεδάζει με το εκπληκτικά μακρύ flying fox! Τεράστια συρματόσχοινα μεταφέρουν ανθρώπους διψασμένους για αδρεναλίνη. Η γέφυρα είναι πανύψηλη και κάτω χάσκει το ρέμα που σου κόβει την ανάσα! Τα βανάκια για rafting στο ποτάμι πηγαινοέρχονται διαρκώς και όλη η τριγύρω περιοχή ζει από τον τουρισμό δραστηριοτήτων στη φύση.
Εντυπωσιασμένοι συνεχίζουμε την διαδρομή μας στην πανέμορφη κοιλάδα με προορισμό το Žabljak. Κόσμος πολύς και δω στη δροσιά των βουνών. Στάση για ελαφρύ φαγητό και ενυδάτωση.
Η συνέχεια είναι εξίσου εντυπωσιακή αν όχι ακόμη περισσότερο! Λίγο έξω από το Zabljak με προορισμό κοντά στο Pluzine παίρνουμε στα δεξιά μια πολύ στενή ασφάλτινη λωρίδα που ίσα που χωράει ένα αμάξι. Είναι ο δρόμος P14 που διασχίζει το βουνό και στα δεξιά σου είναι η κορφή Bobotov Κuk.
Η λωρίδα ανεβαίνει νωχελικά σε πανέμορφα βουνά και λιβάδια που με την χρυσο-καφετιά βλάστηση θυμίζουνε σκοτσέζικα highlands, transalpina ή ακόμα και τα λιβάδια της Μουσουνίτσας στα Βαρδούσια. Άγρια ομορφιά που δείχνει να είναι ένα κοινό μυστικό πολλών μιας και αρκετοί μοτοσυκλετιστές κατασκηνώνουν και ακόμη περισσότεροι περαστικοί απολαμβάνουν την θέα και φωτογραφίζονται.
Υπάρχουν και στον χάρτη τα σημεία απίστευτης θέας Durmitor View Point και πιο πριν το Prevoj Sedlo καθώς και άλλα πολλά σημεία που δεν χορταίνεις τη θέα!
Οι εικόνες μιλάνε από μόνες τους…
Η διάσχιση του Μαυροβουνίου δεν λέει να τελειώσει. Είναι απόγευμα και μεις παρακαλάμε να μην τελειώσει η μέρα που μας εκπλήσσει διαρκώς. Τελικά αυτή η απίστευτη ποταμίσια διαδρομή αφού περνάει κάποια υδροηλεκτρικά φράγματα όπως αυτό του Mratinje Dam μας οδηγεί στα σύνορα της Βοσνίας.
Με συνοπτικές διαδικασίες είμαστε μέσα στη Βοσνία όπου όμως εδώ το σκηνικό με το ποτάμι και τα πολλά όμορφα κάμπινγκ δεν συμβαδίζει με τον βομβαρδισμένο δρόμο: αλλού χώμα αλλού φαγωμένη άσφαλτος. Φτάνουμε αργά σχεδόν βραδάκι στη Foča και διανυκτερεύουμε σε ένα όμορφο διαμερισματάκι. Η μικρή πόλη ήσυχη αλλά το ωραίο μπαράκι της μας χαλαρώνει με τα ποτά του, ενώ το διπλανό μισοκατεστραμμένο σπίτι μας υπενθυμίζει τα δεινά του πολέμου που βίωσε αυτή η πολυεθνική χώρα.
Από το προσωπικό μου blog: Βοσνία - Μαυροβούνιο 7/2023 - Φυσαλίδες
Last edited: