Καιρός ν’ανεβάσω κι εγώ μερικές φωτογραφίες από το πρόσφατο ταξίδι μου στο Τόκυο τον περασμένο Φεβρουάριο. Σαν στόχο είχα κατ’ αρχάς να πάω να τρέξω τον Μαραθώνιο του Τόκυο κι επί τη ευκαιρία να κάτσω εκεί καμια δεκαριά μέρες. Ο Μαραθώνιος του Τόκυο γίνεται την τελευταία Κυριακή του Φεβρουαρίου και μαζεύει γύρω στους 33.000 δρομείς (οι αιτήσεις φτάνουν τις 300.000 και γίνεται κλήρωση, οι εκτός Ιαπωνίας είτε περνάνε σιωπηλά χωρίς κλήρωση είτε με κάποιον τρόπο έχουν ξεχωριστή κλήρωση με πολύ καλύτερες πιθανότητες). Η διαδρομή ξεκινά από την Shinjuku δυτικά, περνά απ όλα τα αξιοθέατα του Τόκυο κάνοντας ένα μεγάλο Χ μήκους 42,195 χλμ. και καταλήγει νοτιοανατολικά στην Odaiba (δείτε τον χάρτη εδώ, κι ένα video της διαδρομής εδώ ). Σαν διαδρομή είναι πανεύκολη χωρίς ανηφόρες, ο καιρός δροσερός (5 βαθμούς το πρωί μέχρι 13 το μεσημέρι), το κοινό ενθουσιώδες, η οργάνωση άψογη… τι άλλο θες! Να σημειώσουμε ότι στον συγκεκριμένο Μαραθώνιο είναι συνήθεια (εώς παράδοση) να ντύνονται με στολές πολλοί δρομείς καθώς και θεατές:
Πηγαίνοντας το αποκριάτικο ντύσιμο ένα βήμα παραπέρα: στολή «κρέμα για τα χέρια».
Όχι και τόσο βολικό καπέλο για 42 χλμ τρέξιμο.
Ο απίστευτος Mr. Lullaby, τραγουδιστής σ’ένα τοπικό ροκ συγκρότημα που γι άλλη μια χρονιά έτρεξε τον Μαραθώνιο ντυμένος Χριστός και κουβαλώντας ένα τεράστιο σταυρό (από χαρτόνι μάλλον).
Αλλά και στο κοινό δεν έλειπαν οι ντυμένοι. Γενικά παρά το κρύο (στην έναρξη έριξε ελάχιστο ψιλό χίονι κι ήταν η επόμενη εβδομάδα από δύο συνεχόμενα ΣΚ με ιδιαίτερα έντονες χιονοθύελλες) είχε πολύ κόσμο που ζητωκραύγαζε και κερνούσε γλυκά τους δρομείς.
Περισσότερες φωτογραφίες ντυμένων εδώ.
Αλλά πάει κι αυτό, τερματίσαμε, πήραμε το μετάλιο και τώρα πάμε στα δια ταύτα. Τόκυο. Τι κάνουμε δω πέρα; Πρώτα απ όλα ας ξεμπερδεύουμε με τα χιτάκια, τα τουριστικά που όλοι βλέπουν (και καλά κάνουν γιατί είναι τα πιο ιδιαίτερα και χαρακτηριστικά σημεία μιας πόλης) για να πάμε μετά να δούμε που και πως ζει αυτός ο πολύ ιδιαίτερος λαός. Κι έχουμε πάρα πολλούς μύθους να καταρρίψουμε, γιατί απ’ όσα είχα ακούσει πολλά βγήκαν υπερβολές, άλλα όντως ίσχυαν, κι άλλα ούτε τα περίμενες από πού θα σου ρθουν. Σε γενικές γραμμές ενώ σε πρώτη όψη μοιάζει με οποιαδήποτε μοντέρνα μεγαλούπολη (εώς και αμερικάνικη όπως στις ταινίες), παντού παίζουν κάτι μικρές ιδιαιτερότητες που σε πιάνουν στον ύπνο.
Το Fuji υπάρχει τελικά, είναι αρκετά πιο έξω από το Τόκυο (στα δεξιά μας στο τραίνο όπως πάμε δυτικά ) κι ας το δείχνουν σε μερικές φωτογραφίες να φαίνεται δίπλα λες κι είναι ο Υμηττός.
Συνεχίζουμε με χιτάκια, οι ουρανοξύστες γύρω απ την περιοχή Shinjuku στη δυτική πλευρά του κέντρου. Η θέα είναι από το τεράστιο κτίριο του Δημαρχείου που έχει παρατηρητήριο με δωρεάν είσοδο στους δύο πύργους του.
Τεράστιες πολυκατοικίες στο τεχνητό νησί Odaiba στα νοτιοανατολικά του Τόκιο. Επενδυτική αποτυχία των 90s καθώς δεν επιτρέπονταν κτίρια ψυχαγωγίας αλλά μόνο πολυόροφες κατοικίες και χώροι γραφείων. Αργότερα που χαλάρωσαν (κι αφού χρεωκόπησαν διάφορες realestate εταιρείες) χτίστηκαν μερικά τεράστια εμπορικά κέντρα κι απογειώθηκε. Προσέξτε την γέφυρα a la Καλατράβα στο κέντρο.
Το κτίριο TokyoBigSight, επίσης στην Odaiba, εκθεσιακός χώρος.
Η θέα από το κτίριο της FujiTV, επίσης στην Odaiba. Γενικά η Odaiba είναι ένας αχανής, τεράστιος χώρος που ζωντανεύει τα Σαββατοκύριακα αλλά είναι απελπιστικά άδειος τις εργάσιμες ώρες.
Ο θόλος του παρατηρητηρίου του κτιριου της FujiTV όπως φαίνεται από κάτω.
Το εμπορικό κέντρο VenusFort στην Odaiba, του οποιου το εσωτερικό είναι σαν αναγεννησιακό χωριό της Ιταλίας. Περί ορέξεως…
Ένα άγαλμα Gundam ύψους 18 μέτρων στην είσοδο ενός εμπορικού κέντρου στην Odaiba.
Μοντέρνα κτίρια θα βρείτε σε πολλά μέρη και κάποιες περιοχές (Ginza, Shinjuku) αξίζει να τις επισκεφθείτε και το βράδυ καθώς τα κτίρια έχουν εντυπωσιακούς φωτισμούς που αλλάζουν εντελώς την όψη τους.
…όπως το Παγόβουνο (AudiForum) στην Harajuku.
Το κτίριο του Hugo Boss παρακάτω στην Omotesando.
Το κτίριο της Yamaha στην Ginza (λέγε με Κολωνάκι).
Το κτίριο των DeBeers (διαμάντια) στην Ginza.
Το κτίριο της Mikimoto (μαργαριτάρια) στην Ginza.
Το κτίριο του Louis Vuitton στην Ginza.
Και καλά είναι όλα αυτά τα χλιδάτα, αλλά ας δούμε και το πανέμορφο Nakagin Capsule Tower στο Shimbashi πριν το γκρεμίσουν.
ή το επίσης όμορφο Asakusa Culture Tourist Info Center στην Asakusa που τελείωσε μόλις πρόπερσι.
Έπρεπε να πάω ο ίδιος για να μάθω ότι από το 1958 υπάρχει εκεί ένα αντίγραφο του Πύργου του Άιφελ σε κανονικό μέγεθος (λίγο ψηλότερο κιόλας).
Ντυμένα αγαλματάκια στο ναό Seisho-ji κάτω από τον TokyoTower. Ήταν η μοναδική μέρα που δεν είχε ήλιο αλλά βαριά συννεφιά και ψιλόβροχο.
Ένα Torii στην είσοδο του Yoyogi Park πίσω από τον σταθμό Harajuku.
Βαρέλια με sake στην είσοδο του ναού Meiji Jingū στο Yoyogi Park (συνήθως είναι άδεια, όπως εδώ και απλά συμβολίζουν τη χειρονομία του αφιερώματος). Τα δωρίζουν οι πάρα πολλοί εμφιαλωτές sake και κάθε ναός ορίζει πόσο sake χρειάζεται για τις τελετές του, ούτως ώστε να μην μαζεύεται περισσότερο απ όσο χρειάζεται και να υπάρχει σπατάλη. Συνήθως, καθώς υπερκαλύπτεται η ποσότητα αυτή, απλά στέλνουν άδεια βαρέλια για διακόσμηση.
Ο ναός Meiji Jingū στο Yoyogi Park.
ΝαόςστοSumida park.
Η κλασική αγορά παλιότερου τύπου, πριν τα εμπορικά κέντρα, όπου ένας δρόμος με μαγαζιά έχει κι ένα στέγαστρο επάνω. Θα τις δείτε σε πιο παλιές γειτονιές, αυτή είναι κοντά στην Asakusa.
Ο ναός Senjo-ji στην Asakusa.
Μία απ τις πύλες με καμπάνα στον ναό Seisho-ji.
Ένα γλυπτό στην έξοδο του σταθμού Roppongi.
Από τον περίβολο της κατοικίας του Αυτοκράτορα στο κέντρο του Τόκυο.
Από το Yasukuni Shrine αφιερωμένο στους νεκρούς των πολέμων της Ιαπωνίας. Σύμφωνα με την επίσημη προπαγάνδα οι ψυχές όσων πέθαιναν στο μέτωπο θα ενώνονταν στο μνημείο αυτό. Χαρακτηριστικά, οι καμικάζι έδιναν ραντεβού στο Yasukuni Shrine μετά την τελευταία τους αποστολή.
Δίπλα από το Yasukuni Shrine υπάρχει το μουσείο πολέμου όπου και βλέπουμε το άγαλμα ενός καμικάζι.
Άγαλμα αφιερωμένο στις μητέρες των οποίων οι σύζυγοι πέθαναν στο μέτωπο. Και κάπου εδώ αρχίζετε να ψιλοϋποψιάζεστε ότι κάτι δε πάει καλά κι ότι όλο το μουσείο μας τα λέει περίεργα, λες κι οι Ιάπωνες δεν έκαναν εισβολή στη μισή Ασία για τόσα χρόνια πριν καν ανοίξουν μέτωπο με την Αμερική.
Ένα μαχητικό A6MZero, το πιο δημοφιλές μαχητικό της Ιαπωνικής Αεροπορίας κατά τον 2ο ΠΠ, στο ισόγειο του μουσείου αυτού.
Ένας απ τους δεκάδες ναούς στη Yanaka.
Πολύ κοντά στον σταθμό Shinjuku (το κοντά είναι σχετικό για ένα σταθμό που από άκρη σε άκρη φτάνει τα 2+ χιλιόμετρα) θα βρείτε το Golden Gai, ένα σύμπλεγμα σε έξι παράλληλα σοκάκια από παρακμιακά δίπατα σπιτάκια που έχουν μετατραπεί σε bar με 4-5 θέσεις. Επάνω βλέπετε ένα χάρτη των bar σε μια πινακίδα στην είσοδο της περιοχής
Τα δρομάκια αυτά με τα μπαράκια δίπλα δίπλα
Από διακόσμιση παίζει ό,τι μπορείτε να φανταστείτε αλλά πάρα πολλά (αν όχι τα περισσότερα) είναι μόνο για μέλη και δεν επιτρέπουν είσοδο σε τουρίστες για να δώσουν προτεραιότητα στους ντόπιους θαμώνες. Είναι πολύ ενδιαφέρον φωτογραφικά και για μια βολτούλα, σαν bar να καθίσεις πάντως δεν είναι και τίποτα ιδιαίτερο και θα σας βγει σχετικά ακριβό γιατί τα περισσότερα χρεώνουν κουβέρ εκτός απ τα ποτά και θα ξεφραγκιαστείτε αν πάτε από μαγαζί σε μαγαζί. Προσωπικά μου άρεσε περισσότερο η ατμόσφαιρα στα μπαράκια του Harmonica Yokocho (απλά είναι αρκετά πιο έξω από την κεντρική Shinjuku, πρέπει να πάτε μέχρι το Kichijoji).
Ξεμπερδέψαμε στα γρήγορα από τα χιτάκια στο πρώτο μέρος και μετά ακολουθεί το δεύτερο από τρία μέρη
Πηγαίνοντας το αποκριάτικο ντύσιμο ένα βήμα παραπέρα: στολή «κρέμα για τα χέρια».
Όχι και τόσο βολικό καπέλο για 42 χλμ τρέξιμο.
Ο απίστευτος Mr. Lullaby, τραγουδιστής σ’ένα τοπικό ροκ συγκρότημα που γι άλλη μια χρονιά έτρεξε τον Μαραθώνιο ντυμένος Χριστός και κουβαλώντας ένα τεράστιο σταυρό (από χαρτόνι μάλλον).
Αλλά και στο κοινό δεν έλειπαν οι ντυμένοι. Γενικά παρά το κρύο (στην έναρξη έριξε ελάχιστο ψιλό χίονι κι ήταν η επόμενη εβδομάδα από δύο συνεχόμενα ΣΚ με ιδιαίτερα έντονες χιονοθύελλες) είχε πολύ κόσμο που ζητωκραύγαζε και κερνούσε γλυκά τους δρομείς.
Περισσότερες φωτογραφίες ντυμένων εδώ.
Αλλά πάει κι αυτό, τερματίσαμε, πήραμε το μετάλιο και τώρα πάμε στα δια ταύτα. Τόκυο. Τι κάνουμε δω πέρα; Πρώτα απ όλα ας ξεμπερδεύουμε με τα χιτάκια, τα τουριστικά που όλοι βλέπουν (και καλά κάνουν γιατί είναι τα πιο ιδιαίτερα και χαρακτηριστικά σημεία μιας πόλης) για να πάμε μετά να δούμε που και πως ζει αυτός ο πολύ ιδιαίτερος λαός. Κι έχουμε πάρα πολλούς μύθους να καταρρίψουμε, γιατί απ’ όσα είχα ακούσει πολλά βγήκαν υπερβολές, άλλα όντως ίσχυαν, κι άλλα ούτε τα περίμενες από πού θα σου ρθουν. Σε γενικές γραμμές ενώ σε πρώτη όψη μοιάζει με οποιαδήποτε μοντέρνα μεγαλούπολη (εώς και αμερικάνικη όπως στις ταινίες), παντού παίζουν κάτι μικρές ιδιαιτερότητες που σε πιάνουν στον ύπνο.
Το Fuji υπάρχει τελικά, είναι αρκετά πιο έξω από το Τόκυο (στα δεξιά μας στο τραίνο όπως πάμε δυτικά ) κι ας το δείχνουν σε μερικές φωτογραφίες να φαίνεται δίπλα λες κι είναι ο Υμηττός.
Συνεχίζουμε με χιτάκια, οι ουρανοξύστες γύρω απ την περιοχή Shinjuku στη δυτική πλευρά του κέντρου. Η θέα είναι από το τεράστιο κτίριο του Δημαρχείου που έχει παρατηρητήριο με δωρεάν είσοδο στους δύο πύργους του.
Τεράστιες πολυκατοικίες στο τεχνητό νησί Odaiba στα νοτιοανατολικά του Τόκιο. Επενδυτική αποτυχία των 90s καθώς δεν επιτρέπονταν κτίρια ψυχαγωγίας αλλά μόνο πολυόροφες κατοικίες και χώροι γραφείων. Αργότερα που χαλάρωσαν (κι αφού χρεωκόπησαν διάφορες realestate εταιρείες) χτίστηκαν μερικά τεράστια εμπορικά κέντρα κι απογειώθηκε. Προσέξτε την γέφυρα a la Καλατράβα στο κέντρο.
Το κτίριο TokyoBigSight, επίσης στην Odaiba, εκθεσιακός χώρος.
Η θέα από το κτίριο της FujiTV, επίσης στην Odaiba. Γενικά η Odaiba είναι ένας αχανής, τεράστιος χώρος που ζωντανεύει τα Σαββατοκύριακα αλλά είναι απελπιστικά άδειος τις εργάσιμες ώρες.
Ο θόλος του παρατηρητηρίου του κτιριου της FujiTV όπως φαίνεται από κάτω.
Το εμπορικό κέντρο VenusFort στην Odaiba, του οποιου το εσωτερικό είναι σαν αναγεννησιακό χωριό της Ιταλίας. Περί ορέξεως…
Ένα άγαλμα Gundam ύψους 18 μέτρων στην είσοδο ενός εμπορικού κέντρου στην Odaiba.
Μοντέρνα κτίρια θα βρείτε σε πολλά μέρη και κάποιες περιοχές (Ginza, Shinjuku) αξίζει να τις επισκεφθείτε και το βράδυ καθώς τα κτίρια έχουν εντυπωσιακούς φωτισμούς που αλλάζουν εντελώς την όψη τους.
…όπως το Παγόβουνο (AudiForum) στην Harajuku.
Το κτίριο του Hugo Boss παρακάτω στην Omotesando.
Το κτίριο της Yamaha στην Ginza (λέγε με Κολωνάκι).
Το κτίριο των DeBeers (διαμάντια) στην Ginza.
Το κτίριο της Mikimoto (μαργαριτάρια) στην Ginza.
Το κτίριο του Louis Vuitton στην Ginza.
Και καλά είναι όλα αυτά τα χλιδάτα, αλλά ας δούμε και το πανέμορφο Nakagin Capsule Tower στο Shimbashi πριν το γκρεμίσουν.
ή το επίσης όμορφο Asakusa Culture Tourist Info Center στην Asakusa που τελείωσε μόλις πρόπερσι.
Έπρεπε να πάω ο ίδιος για να μάθω ότι από το 1958 υπάρχει εκεί ένα αντίγραφο του Πύργου του Άιφελ σε κανονικό μέγεθος (λίγο ψηλότερο κιόλας).
Ντυμένα αγαλματάκια στο ναό Seisho-ji κάτω από τον TokyoTower. Ήταν η μοναδική μέρα που δεν είχε ήλιο αλλά βαριά συννεφιά και ψιλόβροχο.
Ένα Torii στην είσοδο του Yoyogi Park πίσω από τον σταθμό Harajuku.
Βαρέλια με sake στην είσοδο του ναού Meiji Jingū στο Yoyogi Park (συνήθως είναι άδεια, όπως εδώ και απλά συμβολίζουν τη χειρονομία του αφιερώματος). Τα δωρίζουν οι πάρα πολλοί εμφιαλωτές sake και κάθε ναός ορίζει πόσο sake χρειάζεται για τις τελετές του, ούτως ώστε να μην μαζεύεται περισσότερο απ όσο χρειάζεται και να υπάρχει σπατάλη. Συνήθως, καθώς υπερκαλύπτεται η ποσότητα αυτή, απλά στέλνουν άδεια βαρέλια για διακόσμηση.
Ο ναός Meiji Jingū στο Yoyogi Park.
ΝαόςστοSumida park.
Η κλασική αγορά παλιότερου τύπου, πριν τα εμπορικά κέντρα, όπου ένας δρόμος με μαγαζιά έχει κι ένα στέγαστρο επάνω. Θα τις δείτε σε πιο παλιές γειτονιές, αυτή είναι κοντά στην Asakusa.
Ο ναός Senjo-ji στην Asakusa.
Μία απ τις πύλες με καμπάνα στον ναό Seisho-ji.
Ένα γλυπτό στην έξοδο του σταθμού Roppongi.
Από τον περίβολο της κατοικίας του Αυτοκράτορα στο κέντρο του Τόκυο.
Από το Yasukuni Shrine αφιερωμένο στους νεκρούς των πολέμων της Ιαπωνίας. Σύμφωνα με την επίσημη προπαγάνδα οι ψυχές όσων πέθαιναν στο μέτωπο θα ενώνονταν στο μνημείο αυτό. Χαρακτηριστικά, οι καμικάζι έδιναν ραντεβού στο Yasukuni Shrine μετά την τελευταία τους αποστολή.
Δίπλα από το Yasukuni Shrine υπάρχει το μουσείο πολέμου όπου και βλέπουμε το άγαλμα ενός καμικάζι.
Άγαλμα αφιερωμένο στις μητέρες των οποίων οι σύζυγοι πέθαναν στο μέτωπο. Και κάπου εδώ αρχίζετε να ψιλοϋποψιάζεστε ότι κάτι δε πάει καλά κι ότι όλο το μουσείο μας τα λέει περίεργα, λες κι οι Ιάπωνες δεν έκαναν εισβολή στη μισή Ασία για τόσα χρόνια πριν καν ανοίξουν μέτωπο με την Αμερική.
Ένα μαχητικό A6MZero, το πιο δημοφιλές μαχητικό της Ιαπωνικής Αεροπορίας κατά τον 2ο ΠΠ, στο ισόγειο του μουσείου αυτού.
Ένας απ τους δεκάδες ναούς στη Yanaka.
Πολύ κοντά στον σταθμό Shinjuku (το κοντά είναι σχετικό για ένα σταθμό που από άκρη σε άκρη φτάνει τα 2+ χιλιόμετρα) θα βρείτε το Golden Gai, ένα σύμπλεγμα σε έξι παράλληλα σοκάκια από παρακμιακά δίπατα σπιτάκια που έχουν μετατραπεί σε bar με 4-5 θέσεις. Επάνω βλέπετε ένα χάρτη των bar σε μια πινακίδα στην είσοδο της περιοχής
Τα δρομάκια αυτά με τα μπαράκια δίπλα δίπλα
Από διακόσμιση παίζει ό,τι μπορείτε να φανταστείτε αλλά πάρα πολλά (αν όχι τα περισσότερα) είναι μόνο για μέλη και δεν επιτρέπουν είσοδο σε τουρίστες για να δώσουν προτεραιότητα στους ντόπιους θαμώνες. Είναι πολύ ενδιαφέρον φωτογραφικά και για μια βολτούλα, σαν bar να καθίσεις πάντως δεν είναι και τίποτα ιδιαίτερο και θα σας βγει σχετικά ακριβό γιατί τα περισσότερα χρεώνουν κουβέρ εκτός απ τα ποτά και θα ξεφραγκιαστείτε αν πάτε από μαγαζί σε μαγαζί. Προσωπικά μου άρεσε περισσότερο η ατμόσφαιρα στα μπαράκια του Harmonica Yokocho (απλά είναι αρκετά πιο έξω από την κεντρική Shinjuku, πρέπει να πάτε μέχρι το Kichijoji).
Ξεμπερδέψαμε στα γρήγορα από τα χιτάκια στο πρώτο μέρος και μετά ακολουθεί το δεύτερο από τρία μέρη