Natacha Atlas...ο πατέρας της ήταν Εβραίος, η ίδια μεγάλωσε στη Μαροκινή συνοικία των Βρυξελλών, όπου και έμαθε να μιλάει Γαλλικά, Ισπανικά, Αραβικά και Αγγλικά και εξοικειώθηκε με την αραβική κουλτούρα. Η φωνή της ανακατεύει το πηγαίο ταλέντο της με αραβικές επιρροές για να βγάλει ένα άκρως εντυπωσιακό αποτέλεσμα.
Οι Ayo, Nneka και Asa κατάγονται και οι τρεις από την Νιγηρία. Ζουν και δουλεύουν στην Ευρώπη. Οι δύο πρώτες στην Γερμανία, στην Γαλλία η τρίτη. Η μουσική που τραγουδούν είναι δυτική μουσική, όμως μέσα της κουβαλάνε ακούσματα από την μουσική της πατρίδας τους.
Από το CD Jazz & Χιτζάζ του περιοδικού Jazz & Τζαζ, για το οποίο αναφερθήκαμε ήδη σε post του "Βαλκανιζατερ FM" ακούστε ένα gospel τραγούδι, που έχει πλέον επικρατήσει σε jazz εκτελέσεις, με τίτλο The Saints ή When the Saints go marching in. Το τραγούδι αναφέρεται και ως παραδοσιακό dixieland, όπου dixieland είναι η πρώϊμη jazz μουσική της Νέας Ορλεάνης, των αρχών του 20ου αιώνα.
Από το ίδιο CD Jazz και Χιτζάζ ένα παραδοσιακό τραγούδι του Λιβάνου και ένα παραδοσιακό εβραϊκό τραγούδι.
1. Aya Zain από τον Λίβανο
2. και το εβραϊκό Bublitchki
Υ.Γ. Μπορεί να κάνω λάθος, αλλά το τελευταίο τραγούδι, παρ' όλη την τζαζίστικη και πιό αργή εκτέλεσή του, μου θυμίζει ένα παλιό αντάρτικο τραγούδι, που τραγούδαγε ο Πάνος Τζαβέλας, τον "Μπεζεντάκο" ή αλλοιώς "Οι αστοί τρομάξανε". Πρόκειται άραγε για μουσικό δάνειο από το εβραϊκό τραγούδι, στο οποίο προστέθηκαν ελληνικοί στίχοι; Αν ξέρει κάποιος κάτι, ας μας το πεί.
Και μιά άλλη εκτέλεση του desert rose, πάλι βέβαια με κύριο εκτελεστή τον Sting και με συνοδεία μία αραβική φωνή, του γαλλοαλγερινού και φυλακισμένου Cheb Mami.
Υ.Γ. Τι λέει εν τέλει η ετυμηγορία; Σχετίζεται το Bublitchki με τον Μπεζεντάκο ή όχι;
Ένα από τα πιό γνωστά και αγαπημένα jazz κομμάτια, το Take Five, γράφτηκε από τον Paul Desmond το 1959 και εκτελέστηκε για πρώτη φορά από το κουαρτέτο του David Brubeck. Γραμμένα σε ρυθμό 5/4, έναν σπάνιο για την εποχή που γράφτηκε ρυθμό για τραγούδι της jazz, έγινε γρήγορα επιτυχία και έκτοτε τραγουδήθηκε σε πάρα πολλές εκτελέσεις. Στην πορεία απέκτησε και λόγια και μεταφράστηκε σε διάφορες γλώσσες.
Από τις πολύ γνωστές εκτελέσεις και αυτή του Al Jarreau με τα ιδιόμορφα φωνητικά. Το έχουν εκτελέσει ακόμα ο George Benson, η Carmen McRae κλπ.
Εμείς θα ακούσουμε :
1. Μία εκτέλεση του 1966 με τους αρχικούς συντελεστές του Paul Desmond και David Brubeck (κλασσική τζαζ εκτέλεση χωρίς λόγια).
2. Την εκτέλεση του Al Jarreau του 1976 με τα υπέροχα φωνητικά, που τον έκαναν γνωστό και λόγια (το τραγούδι ξεκινάει στο 2:08)
Αν θέλετε ακούστε και μία πιό ώριμη εκτέλεση του Al Jarreau 21 χρόνια αργότερα με τον David Brubeck στο πιάνο :
3. Μία χιτζάζ εκτέλεση του 1969 με τον George Mgrdichian στο ούτι.
4. Μία reggae εκτέλεση με τον Val Bennett και τον τίτλο "The russians are coming"
5. και τέλος μία γαλλική εκτέλεση από τον Richard Anthony με τίτλο "ne boude pas"