nikos19811
Member
- Μηνύματα
- 96
- Likes
- 25
Ωραία σ ευχαριστω πολυ αν εχεις κάποια άλλη πληροφορία που θα με βοηθήσει πες μουΠιθανόν να βρεις κάτι αν ρωτήσεις εκεί που θα μένεις. Τώρα για τιμές που θα σου δώσουν εκεί δεν έχω ιδέα.
Ωραία σ ευχαριστω πολυ αν εχεις κάποια άλλη πληροφορία που θα με βοηθήσει πες μουΠιθανόν να βρεις κάτι αν ρωτήσεις εκεί που θα μένεις. Τώρα για τιμές που θα σου δώσουν εκεί δεν έχω ιδέα.
Χαλο ! Εγω τους εστειλα στο γουατς απ και μου απαντησαν γρηγορα τους ειπα που θελω να παω και τι να δω και μου ειπε ποσο διαρκει το τουρ κ τιμηΩραία σ ευχαριστω πολυ αν εχεις κάποια άλλη πληροφορία που θα με βοηθήσει πες μου
Θελουμε συνεχεια και φωτος!Γράφω εδώ κάποια tips και πληροφορίες βασισμένα στη δική μου εμπειρία και προτιμήσεις. Γύρισα ένα μεγάλο μέρος του νησιού (βόρειο, βορειοανατολικό, ανατολικό, κεντρικό και λίγο νότο και Nusa Penida).
Περίοδος: αρχές Ιουνίου. Τουρισμός περιορισμένος. Στο βορρά και στην ανατολή οριακά μηδενικός, στο Ubud αρκετούτσικος αλλά τίποτα το ενοχλητικτό ή που να προκαλει ακραιο συνωστισμο σε αξιοθεατα (οχι βεβαια σαν αλλες περιοχες που ησουν μονος σου σε τοποθεσιες κ αξιοθεατα, ακομα κ οδικως). Ο καιρός ήταν πολύ βροχερός κάποιες μέρες, κάποιες άλλες ψιχαλιζε κατα διαστήματα, άλλες καύσωνας. Τιποτα ομως απο ολα αυτα δεν περιορισε το ταξιδι, προσαρμοστηκαμε αναλογα τις συνθηκες. Αντιθετως, η τροπικη βραδινη βροχη κ ηταν μια απο τις αγαπημενες μου στιγμες.
Αγαπημένη περιοχή: Sidemen με τεραστια διαφορα. Η πιο ομορφη φυση, ο πιο ποιοτικος τουρισμος, δεν προλαβα να το δω οσο ηθελα, διαφερει στα παντα απο το υπολοιπο νησι.
Λιγότερο αγαπημένη περιοχη: Ubud. Χωρις να σημαινει οτι δεν μου αρεσε, εκανα πολυ εδιαφεροντα πραγματα εδω. Απλως προερχομενη απο ολα τα αλλα μερη που ηταν βαθια επαρχια, εδω ξαφνικα επιστρεψαμε στους δρομους με αυτοκινητα, μηχανακια, τουριστικα μαγαζια με πραματεια, η φυση επισης καμια σχεση με τις αλλες περιοχες. Εαν ειχα ερθει κατευθειαν εδω θα ειχα πει ουαου, ομως εχοντας τοσες εικονες, δεν μπορουσε να συγκριθει. Ομως αυτο ηταν και μια ευκαιρια για δραστηριοτητες, ξεκουραση και το κυριοτερο, σχεδον καθολου δρομολογιο αυτοκινητο.
Τι με τρομαξε περισσοτερο: Η επιστροφη με το καραβακι απο Nusa Penida, μια διαδρομη που στο πηγαινε κρατησε 1 ωρα, στο ελα με τρεις χειροτερη θαλασσα κρατησε μιση ωρα, το καραβακι εγερνε δεξια τοσο πολυ, ειχε μεσα ελαχιστα σαρακοφαγωνενα σωσιβια, καποια στιγμη ο υπαλληλος που καθοταν πισω πισω πηγε να εκτοξευτει στη θαλασσα κ ολοι οι επιβατες εκαναν ααααα κ ωωωωωω κ κοιτουσαν ο ενας τον αλλον τρομαγμενοι μεχρι να φτασουμε.
Τι με ενοχλησε περισσοτερο: δεν με ενοχλησαν τοσο ουτε οι υπερχρεωσεις σε καποια πραγματα, ουτε η μουχλα/βρωμα υγρασιας/βωθρου σε ενα καταλυμα που μειναμε, ουτε τοσο η επαιτεια (στο βορρα σε καποιες στιγμες ηταν αφορητο, ερχονταν κατα πανω σου κ δεν σε αφηναν να περασεις με επιμονη, καποια προσπαθουσε να χωθει κ στο αμαξι κ ενας ειχε πιαστει απο τη βαρκα κ δεν εφευγε) αλλα ενα πραγμα δεν το μπορω. Η αντιμετωπιση της ντοπιας γυναικας. Δεν ξερω τι συμβαινει σε αστικα κεντρα, εδω περα παντως μιλαμε για πατο. Με καμαρι μας ελεγε καποιος οτι οι αγορες ξεκινανε χαραμα κ ξυπνανε οι γυναικες 2 το πρωι για να ξεκινησουν την ετοιμασια του πρωινου κ της ημερας αλλα εχουν ενα τερααααστιο προτερημα οι εργοδοτες να τους επιτρεπουν να ερχονται μιση ωρα αργοτερα στη δουλεια. Εννοειται ολοι θελουν αγορι απογονο, παντου γραφει οτι αμα εχεις περιοδο δεν μπαινεις σε ναους κ σε ενα χωριο πηγα απλως να δω εναν ναο χωρις να δειχνω οτι προκειται να μπω, κ ηρθε ο φυλαρχος με ματι να γυαλιζει κ να λεει οτι δεν θα μπω γιατι δεν ξερει αν εχω η δεν εχω περιοδο. Σε εναν αλλο ναο δεν δεχτηκαν το σαρογκ που φορουσα γιατι δεν πληρούσε τα κριτηρια μηκους/αδιαφανειας κ με φασκιωσαν με ενα τοσο που δεν μπορουσα να κουνηθω. Αντιθετα το φιλο μου που φορουσε βερμουδα κ ενα διαφανο μαντιλακι ψευτοδεμενο κ ανοιχτο ολο μπροστα, τον δεχτηκαν κανονικοτατα.
Αγαπημενο φαγητο: Πωωωωωωω, δεν ξερω τι να πρωτοπω. Οοοο,τι μα οοοο,τι κ αν δοκιμασα ηταν γευστικη αποκαλυψη. Δεκαδες αγνωστα μπαχαρικα, ζαρζαβατικά, φρουτα, δεκαδες νεες γευσεις, απιθανα ροφηματα σε κάθε υφη. Φτιαχνουν απειρα ροφηματα, οχι μονο χυμους αλλα και 'κοκτειλ' απο βοτανα, τσαγια, αρωματικα , ζελεδακια. Ηπια ενα με καρυδα που ειχε πρωτα ψηθει, κατι ζελοειδη πρασινα φυλλα κ κατι μπιλακια στον πατο κ θα ηθελα να μπορουσα να το πινω καθε μερα. Γλυκα;;; Γλυκαρες, σε τεραστια ποικιλια, για μενα που δεν συμπαθω καθολου τα δυτικα γλυκα με τις κρεμες, τις σοκολατες, την απειρη ζαχαρη, εδω ηταν ο παραδεισος του γλυκου. Παχυνα παρολο το περπατημα. Βεβαια η τοπικη κουζινα εχει τσιμπημενο λιπος κ ζαχαρη στα αλμυρα πιατα, παρολα αυτα ειναι σχεδον ολοι αδυνατοι, φανταζομαι λογο συνεχομενης κινησης. Κ δεν ειναι μονο η μπαλινεζικη κουζινα ετσι. Πηγαμε κ σε εστιατορια με πιατα αλλων νησιων κ αν κ τελειως διαφορετικα, ηταν εξισου ενδιαφεροντα. Και οπου φαγαμε ηταν το ιδιο υπεροχα, σε ολα τα ranges τιμων. Ο μπαλινεζικος καφες εχει τη γνωστη εντονη γευση που εχει ο καφες των περιοχων αυτων που δεν φιλτραρεται αλλα πινεται κ η σκονη γινεται κατακαθι. Το snakefruit ηταν ενα καινουριο φρουτο που μου αρεσε πολυ. Επισης πολυ μεγαλη ποικιλια στα πιατα, και εντονες γευσεις στις πρωτες υλες αφου ειναι τα περισσοτερα τοπικη παραγωγη απο το χωραφι κατευθειαν στην τοπικη αγορα (για να ειμαστε ρεαλιστες, για να απολαμβανει το δυτικο μου στομαχι αληθινες γευσεις εκτος πρωτων υλων απο σουπερμαρκετ ενω οι τοπικοι αγροτες παραγουν με σκληρη χειρονακτικη εργασια, αλλα αυτο ειναι η κλασσικη συζητηση περι ταξιδιωτικης ηθικης, και εδώ όπως κ σε άλλα ασιατικά μέρη είναι απιστευτα δουλοπρεπης η συμπεριφορα εργαζομενων προς τουριστες. Τουλαχιστον απο ο,τι μας ειπαν, αν ισχυει, η πλειοψηφια εχει καποια εργασια). Η καρυδα και μονο υπάρχει σε τοσες διαφορετικες επεξεργασιες που καθε φορα ειναι κατι καινουριο σαν γευση. Απορω πως η ταυλανδεζικη κουζινα ειναι τοσο δημοφιλης κ για μενα δεν πιανει μια μπροστα στην Ινδονησιακη.
Το πιο ενδιαφερον απροοπτο: Η τελετη καυσης κάποιου μέλους της τοπικής βασιλικής οικογένειας στο κεντρο του Ubud. Εδω βεβαια παλι νιωθω το γνωστο κριντζ, οτι αυτο το συμβαν για τον τοπικο πληθυσμο ειναι κατι συνηθισμενο κ ερχομαι εγω κ καποιοι αλλοι δυτικοι κ μπλεκομαστε με το κοινο ως τι; Θεατες σε θεατρικη παρασταση; Σαν αυτο που βλεπουμε ειναι ενα προπ; Παντα θα με απασχολει αυτο. Τουλαχιστον εγω ημουν με τα κανονικα μου ρουχα, αλλοι δυτικοι φορουσαν σαρονγκ κ αυτο το μαντιλι περιμετρικα του κεφαλιου ως τροπαιο δηθεν englightment απο την ανατολικη φιλοσοφια, λες κ ηταν σε αποκριες. Τι ψαχνουμε; Να καταναλωσουμε εικονες σαν πατατακια για να ικανοποιησουμε την πεινα που προκαλει ο συγχρονος τροπος ζωης; Πιθανοτατα.
Πιο θεαματικο σκηνικο: Η θεα απο ψηλα των κυματων του Uluwatu, υπο τετοια γωνια και ωρα ωστε ο αφρος απο το σκασιμο του κυματος να χρωματιζεται σαν πρισμα. Δεν νομιζω οτι εχω δει στην φυση κατι πιο ομορφο. Να σκασει το κυμα κ να ειναι πολυχρωμο σαν ουρανιο τοξο κατά το μήκος του. Το χαζευα για παρα πολυ ωρα κ περιμενα το επομενο κ μετα το επομενο σκασιμο κυματος.
Πιο περιεργο σκηνικο: Το νεκροταφειο στο χωριο Trunyan στο Mt Batur. Πας εκει μονο με καραβακι, μεσω μια διαδρομης στη λιμνη διπλα απο τον κρατηρα, σε εμας εκατσε κ καιρος με ομιχλη (ομιχλη πετυχα κ οδικες διαδρομες κ ηταν τοσο πυκνη, παρα πολυ θεαματικο επισης), πραγμα που εδινε ακομα πιο creepy vibe. Το βαρκακι το ιδιο γνωστο ασιατικο ρεταλι να γερνει πανω στον κυματισμο, να λεω αν μεινουμε εδω ποιος θα μας βρει. Φτανουμε κ μπαινουμε στο χωρο του νεκροταφειου οπου εκεινη την ωρα γινοταν μια μικρη τελετη με εξι-εφτα κατοικους του χωριου, κατω απο το Banyan δεντρο. Πιο πανω, πολλες νεκροκεφαλες στοιβαγμενες, καποιες με νομισματα εκει που καποτε υπηρχαν ματια, καποιες με τσιγαρο στη μασελα. Μια παλια φωτογραφια γυναικας κατω δεξια. Πιο περα καλαθια, πιατα, σκουπιδια, κουταλια, κοκκαλα, πολλα κοκκαλα. Και απεναντι δωδεκα μικρες σκηνες με τους φρεσκους νεκρους μεσα. Οταν φτανει νεος νεκρος, αφαιρειται ο παλαιοτερος κ τοποθετειται χυμα. Το τρελο; Δεν μυριζει καθολου. Τιποτα. Η εξηγηση που δεν ξερω αν επιστημονικα αποδεικνυεται καπως. Μια ριζα ή κλαδι απο το Banyan δεντρο ενωνεται σαν σωληνας με τον πρωτο ταφο κ υποτιθεται οι ιδιοτητες του δεντρου αυτου απορροφουν τη μυρωδια της σηψης. Πραγματι δεν μυριζει απολυτως τιποτα. Το χωριο αυτο, μαζι με αλλο που το ονομα του μου διαφευγει, ειναι τα δυο μοναδικα χωρια που εχουν δικη τους ξεχωριστη κουλτουρα κ αυστηρο συστημα καστας και αναπαραγωγης μονο εντος φυλης, με ριζες σε αυτοχθονο πληθυσμο. Το συγκεκριμενο χωριο στελνει τον ανδρικο πληθυσμο καποια χρονια εκτος χωριου για να ζησουν ως επαιτες, τωρα τι να πω. Δεν ξερω περισσοτερα κ δεν μπορεσα να μαθω. Δεν θελουν οι Μπαλινεζοι να πηγαινουν εκει κ αμα τους μιλας για αυτο τρομαζουν.
Μια ανεξηγητη κατασταση: Τα παιδια οδηγουν μηχανακι, συνηθως με ενα αλλο παιδακι για συνοδηγο. Τα πιο πολλα γυρω στα δεκα, αλλα ειδα κ πολυ μικροτερα. Οδηγουν κ με τη στολη σχολειου κ μεσα στα χωρια. Πως γινεται
κρατη με τοσο αυστηρη νομοθεσια που εχουν πεισει οτι το πιο σοβαρο προβλημα ειναι ο ναρκοπολεμος κ εχει παντου τεραστιες αφισες με φατσες πολιτικων, που εχει αφισες που μιλανε για το anti drug war (μεγαλη ταση στα ασιατικα κρατη αυτο), που δεν ξερω αν υπαρχει κ capital punishment, αλλά αφήνει εξάχρονα να καβαλάνε μηχανάκια στο δρόμο.
Μια κακη τουριστιλα: οι μπαλινεζοι έχουν πειστεί ότι το νησί τους υπάρχει για μια ατέλειωτη ινσταγκραμ φωτό και όχι αδίκως αφού στα διάφορα Χοτ σποτ φωτογραφιών και σελφι γίνεται χαμός. Πιστεύω οι περισσότεροι έρχονται στο νησί για το ινσταγκραμ, μαζί με αυτούς που νομίζουν ότι έγιναν Βούδες κάνοντας meditation και yoga.
Ρούχα: Δεν είδα ούτε μια λοκαλ γυναίκα να φοράει κάτι άλλο πέρα από την κλασσική ενδυμασία με το πουκαμισακι, τη ζώνη και το σαρογνκ. Από άντρες είδα πολλούς να φοράνε την αντίστοιχη ανδρική ενδυμασία ή απλώς t-shirt και παντελόνι. Είδα μόνο τρεις ντοπιους ανθρώπους (άντρες) να φοράνε δυτικά ρούχα, κ αυτοί ήταν μέλη από ένα γκρουπ μουσικής. Μιας και το ανέφερα αυτό, η μουσική που έπαιζε αυτό το τοπικό γκρουπακι με κοινό πέντε άνθρωπους ήταν από τις καλύτερες εμπειρίες που έζησα, αληθινή μουσική, ζωντανή στα αλήθεια και όχι άλλο ένα προϊον.
Offerings: Τρεις φορές τη μέρα όλοι φτιάχνουν αυτά τα offerings στους θεούς (που καταλήγουν στα στομάχια των μυρμηγκιών) που είναι σαν κουτάκια από φύλλα με λουλούδια κ διάφορες έξτρα προσθήκες όπως γκοφρετες, καραμέλες, κρέας. Θέλει προσοχή άμα περπατας, είναι παντού λιωμένα και γλιστράνε. Κάποια έχουν κ incense sticks με αποτέλεσμα όλο το νησί να μυρίζει έτσι κ αυτό κολλάει σε ρούχα, μαλλιά, τσάντες κ βρωμάνε τα πάντα αποκρουστικά.
Σκουπίδια: υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στο νησί με τα σκουπίδια. Και όχι μόνο στις τουριστικές περιοχές, παντού έτσι είναι. Ένας οδηγός μας είπε ότι ο πληθυσμός δεν είναι ενημερωμένος για τη μόλυνση, τις επιπτώσεις του πλαστικου κτλ. Σε κάποια σημεία τα καίνε μόνοι τους αλλά παντού γίνεται ένας χαμός από σκουπίδια.
Θα συνεχισω σε επόμενο ποστ.
Ακριβώς αυτό.Sidemen μείναμε και εμείς το περασμένο καλοκαίρι μετά από ένα 10ήμερο στο υπέροχο Φλόρες και ήταν πραγματικά υπέροχα, με λίγα και καλόγουστα καταλύματα και ελάχιστο-μηδενικό τουρισμό. Βέβαια, τίποτα δεν είναι σαν το Ubud ή μάλλον τίποτα δεν ΗΤΑΝ σαν το Ubud που είδα εγώ το 2009, πόσο μάλλον όσοι το χάρηκαν ακόμα πιο πριν. Αλλά με τα σημερινά δεδομένα, τον υπερτουρισμό και τη μάστιγα του ινσταγκραμ και με όλα τα νούμερα και τα ψώνια, το πραγματικό Μπαλί υπάρχει αλλά εκτός Ubud, αφού όλοι συνωστίζονται εκεί και έχει μετατραπεί σε ένα κακόγουστο πανηγύρι.
Αγαπημένο Μπαλί ... Το 1999 είναι μακρινό και θα ήθελα να ξαναπάω αλλά φοβάμαι μήπως το "τώρα" να μην μου χαλάσει τις μαγικές στιγμές του "τότε"...Γράφω εδώ κάποια tips και πληροφορίες βασισμένα στη δική μου εμπειρία και προτιμήσεις. Γύρισα ένα μεγάλο μέρος του νησιού (βόρειο, βορειοανατολικό, ανατολικό, κεντρικό και λίγο νότο και Nusa Penida).
Περίοδος: αρχές Ιουνίου. Τουρισμός περιορισμένος. Στο βορρά και στην ανατολή οριακά μηδενικός, στο Ubud αρκετούτσικος αλλά τίποτα το ενοχλητικτό ή που να προκαλει ακραιο συνωστισμο σε αξιοθεατα (οχι βεβαια σαν αλλες περιοχες που ησουν μονος σου σε τοποθεσιες κ αξιοθεατα, ακομα κ οδικως). Ο καιρός ήταν πολύ βροχερός κάποιες μέρες, κάποιες άλλες ψιχαλιζε κατα διαστήματα, άλλες καύσωνας. Τιποτα ομως απο ολα αυτα δεν περιορισε το ταξιδι, προσαρμοστηκαμε αναλογα τις συνθηκες. Αντιθετως, η τροπικη βραδινη βροχη κ ηταν μια απο τις αγαπημενες μου στιγμες.
Αγαπημένη περιοχή: Sidemen με τεραστια διαφορα. Η πιο ομορφη φυση, ο πιο ποιοτικος τουρισμος, δεν προλαβα να το δω οσο ηθελα, διαφερει στα παντα απο το υπολοιπο νησι.
Λιγότερο αγαπημένη περιοχη: Ubud. Χωρις να σημαινει οτι δεν μου αρεσε, εκανα πολυ εδιαφεροντα πραγματα εδω. Απλως προερχομενη απο ολα τα αλλα μερη που ηταν βαθια επαρχια, εδω ξαφνικα επιστρεψαμε στους δρομους με αυτοκινητα, μηχανακια, τουριστικα μαγαζια με πραματεια, η φυση επισης καμια σχεση με τις αλλες περιοχες. Εαν ειχα ερθει κατευθειαν εδω θα ειχα πει ουαου, ομως εχοντας τοσες εικονες, δεν μπορουσε να συγκριθει. Ομως αυτο ηταν και μια ευκαιρια για δραστηριοτητες, ξεκουραση και το κυριοτερο, σχεδον καθολου δρομολογιο αυτοκινητο.
Τι με τρομαξε περισσοτερο: Η επιστροφη με το καραβακι απο Nusa Penida, μια διαδρομη που στο πηγαινε κρατησε 1 ωρα, στο ελα με τρεις χειροτερη θαλασσα κρατησε μιση ωρα, το καραβακι εγερνε δεξια τοσο πολυ, ειχε μεσα ελαχιστα σαρακοφαγωνενα σωσιβια, καποια στιγμη ο υπαλληλος που καθοταν πισω πισω πηγε να εκτοξευτει στη θαλασσα κ ολοι οι επιβατες εκαναν ααααα κ ωωωωωω κ κοιτουσαν ο ενας τον αλλον τρομαγμενοι μεχρι να φτασουμε.
Τι με ενοχλησε περισσοτερο: δεν με ενοχλησαν τοσο ουτε οι υπερχρεωσεις σε καποια πραγματα, ουτε η μουχλα/βρωμα υγρασιας/βωθρου σε ενα καταλυμα που μειναμε, ουτε τοσο η επαιτεια (στο βορρα σε καποιες στιγμες ηταν αφορητο, ερχονταν κατα πανω σου κ δεν σε αφηναν να περασεις με επιμονη, καποια προσπαθουσε να χωθει κ στο αμαξι κ ενας ειχε πιαστει απο τη βαρκα κ δεν εφευγε) αλλα ενα πραγμα δεν το μπορω. Η αντιμετωπιση της ντοπιας γυναικας. Δεν ξερω τι συμβαινει σε αστικα κεντρα, εδω περα παντως μιλαμε για πατο. Με καμαρι μας ελεγε καποιος οτι οι αγορες ξεκινανε χαραμα κ ξυπνανε οι γυναικες 2 το πρωι για να ξεκινησουν την ετοιμασια του πρωινου κ της ημερας αλλα εχουν ενα τερααααστιο προτερημα οι εργοδοτες να τους επιτρεπουν να ερχονται μιση ωρα αργοτερα στη δουλεια. Εννοειται ολοι θελουν αγορι απογονο, παντου γραφει οτι αμα εχεις περιοδο δεν μπαινεις σε ναους κ σε ενα χωριο πηγα απλως να δω εναν ναο χωρις να δειχνω οτι προκειται να μπω, κ ηρθε ο φυλαρχος με ματι να γυαλιζει κ να λεει οτι δεν θα μπω γιατι δεν ξερει αν εχω η δεν εχω περιοδο. Σε εναν αλλο ναο δεν δεχτηκαν το σαρογκ που φορουσα γιατι δεν πληρούσε τα κριτηρια μηκους/αδιαφανειας κ με φασκιωσαν με ενα τοσο που δεν μπορουσα να κουνηθω. Αντιθετα το φιλο μου που φορουσε βερμουδα κ ενα διαφανο μαντιλακι ψευτοδεμενο κ ανοιχτο ολο μπροστα, τον δεχτηκαν κανονικοτατα.
Αγαπημενο φαγητο: Πωωωωωωω, δεν ξερω τι να πρωτοπω. Οοοο,τι μα οοοο,τι κ αν δοκιμασα ηταν γευστικη αποκαλυψη. Δεκαδες αγνωστα μπαχαρικα, ζαρζαβατικά, φρουτα, δεκαδες νεες γευσεις, απιθανα ροφηματα σε κάθε υφη. Φτιαχνουν απειρα ροφηματα, οχι μονο χυμους αλλα και 'κοκτειλ' απο βοτανα, τσαγια, αρωματικα , ζελεδακια. Ηπια ενα με καρυδα που ειχε πρωτα ψηθει, κατι ζελοειδη πρασινα φυλλα κ κατι μπιλακια στον πατο κ θα ηθελα να μπορουσα να το πινω καθε μερα. Γλυκα;;; Γλυκαρες, σε τεραστια ποικιλια, για μενα που δεν συμπαθω καθολου τα δυτικα γλυκα με τις κρεμες, τις σοκολατες, την απειρη ζαχαρη, εδω ηταν ο παραδεισος του γλυκου. Παχυνα παρολο το περπατημα. Βεβαια η τοπικη κουζινα εχει τσιμπημενο λιπος κ ζαχαρη στα αλμυρα πιατα, παρολα αυτα ειναι σχεδον ολοι αδυνατοι, φανταζομαι λογο συνεχομενης κινησης. Κ δεν ειναι μονο η μπαλινεζικη κουζινα ετσι. Πηγαμε κ σε εστιατορια με πιατα αλλων νησιων κ αν κ τελειως διαφορετικα, ηταν εξισου ενδιαφεροντα. Και οπου φαγαμε ηταν το ιδιο υπεροχα, σε ολα τα ranges τιμων. Ο μπαλινεζικος καφες εχει τη γνωστη εντονη γευση που εχει ο καφες των περιοχων αυτων που δεν φιλτραρεται αλλα πινεται κ η σκονη γινεται κατακαθι. Το snakefruit ηταν ενα καινουριο φρουτο που μου αρεσε πολυ. Επισης πολυ μεγαλη ποικιλια στα πιατα, και εντονες γευσεις στις πρωτες υλες αφου ειναι τα περισσοτερα τοπικη παραγωγη απο το χωραφι κατευθειαν στην τοπικη αγορα (για να ειμαστε ρεαλιστες, για να απολαμβανει το δυτικο μου στομαχι αληθινες γευσεις εκτος πρωτων υλων απο σουπερμαρκετ ενω οι τοπικοι αγροτες παραγουν με σκληρη χειρονακτικη εργασια, αλλα αυτο ειναι η κλασσικη συζητηση περι ταξιδιωτικης ηθικης, και εδώ όπως κ σε άλλα ασιατικά μέρη είναι απιστευτα δουλοπρεπης η συμπεριφορα εργαζομενων προς τουριστες. Τουλαχιστον απο ο,τι μας ειπαν, αν ισχυει, η πλειοψηφια εχει καποια εργασια). Η καρυδα και μονο υπάρχει σε τοσες διαφορετικες επεξεργασιες που καθε φορα ειναι κατι καινουριο σαν γευση. Απορω πως η ταυλανδεζικη κουζινα ειναι τοσο δημοφιλης κ για μενα δεν πιανει μια μπροστα στην Ινδονησιακη.
Το πιο ενδιαφερον απροοπτο: Η τελετη καυσης κάποιου μέλους της τοπικής βασιλικής οικογένειας στο κεντρο του Ubud. Εδω βεβαια παλι νιωθω το γνωστο κριντζ, οτι αυτο το συμβαν για τον τοπικο πληθυσμο ειναι κατι συνηθισμενο κ ερχομαι εγω κ καποιοι αλλοι δυτικοι κ μπλεκομαστε με το κοινο ως τι; Θεατες σε θεατρικη παρασταση; Σαν αυτο που βλεπουμε ειναι ενα προπ; Παντα θα με απασχολει αυτο. Τουλαχιστον εγω ημουν με τα κανονικα μου ρουχα, αλλοι δυτικοι φορουσαν σαρονγκ κ αυτο το μαντιλι περιμετρικα του κεφαλιου ως τροπαιο δηθεν englightment απο την ανατολικη φιλοσοφια, λες κ ηταν σε αποκριες. Τι ψαχνουμε; Να καταναλωσουμε εικονες σαν πατατακια για να ικανοποιησουμε την πεινα που προκαλει ο συγχρονος τροπος ζωης; Πιθανοτατα.
Πιο θεαματικο σκηνικο: Η θεα απο ψηλα των κυματων του Uluwatu, υπο τετοια γωνια και ωρα ωστε ο αφρος απο το σκασιμο του κυματος να χρωματιζεται σαν πρισμα. Δεν νομιζω οτι εχω δει στην φυση κατι πιο ομορφο. Να σκασει το κυμα κ να ειναι πολυχρωμο σαν ουρανιο τοξο κατά το μήκος του. Το χαζευα για παρα πολυ ωρα κ περιμενα το επομενο κ μετα το επομενο σκασιμο κυματος.
Πιο περιεργο σκηνικο: Το νεκροταφειο στο χωριο Trunyan στο Mt Batur. Πας εκει μονο με καραβακι, μεσω μια διαδρομης στη λιμνη διπλα απο τον κρατηρα, σε εμας εκατσε κ καιρος με ομιχλη (ομιχλη πετυχα κ οδικες διαδρομες κ ηταν τοσο πυκνη, παρα πολυ θεαματικο επισης), πραγμα που εδινε ακομα πιο creepy vibe. Το βαρκακι το ιδιο γνωστο ασιατικο ρεταλι να γερνει πανω στον κυματισμο, να λεω αν μεινουμε εδω ποιος θα μας βρει. Φτανουμε κ μπαινουμε στο χωρο του νεκροταφειου οπου εκεινη την ωρα γινοταν μια μικρη τελετη με εξι-εφτα κατοικους του χωριου, κατω απο το Banyan δεντρο. Πιο πανω, πολλες νεκροκεφαλες στοιβαγμενες, καποιες με νομισματα εκει που καποτε υπηρχαν ματια, καποιες με τσιγαρο στη μασελα. Μια παλια φωτογραφια γυναικας κατω δεξια. Πιο περα καλαθια, πιατα, σκουπιδια, κουταλια, κοκκαλα, πολλα κοκκαλα. Και απεναντι δωδεκα μικρες σκηνες με τους φρεσκους νεκρους μεσα. Οταν φτανει νεος νεκρος, αφαιρειται ο παλαιοτερος κ τοποθετειται χυμα. Το τρελο; Δεν μυριζει καθολου. Τιποτα. Η εξηγηση που δεν ξερω αν επιστημονικα αποδεικνυεται καπως. Μια ριζα ή κλαδι απο το Banyan δεντρο ενωνεται σαν σωληνας με τον πρωτο ταφο κ υποτιθεται οι ιδιοτητες του δεντρου αυτου απορροφουν τη μυρωδια της σηψης. Πραγματι δεν μυριζει απολυτως τιποτα. Το χωριο αυτο, μαζι με αλλο που το ονομα του μου διαφευγει, ειναι τα δυο μοναδικα χωρια που εχουν δικη τους ξεχωριστη κουλτουρα κ αυστηρο συστημα καστας και αναπαραγωγης μονο εντος φυλης, με ριζες σε αυτοχθονο πληθυσμο. Το συγκεκριμενο χωριο στελνει τον ανδρικο πληθυσμο καποια χρονια εκτος χωριου για να ζησουν ως επαιτες, τωρα τι να πω. Δεν ξερω περισσοτερα κ δεν μπορεσα να μαθω. Δεν θελουν οι Μπαλινεζοι να πηγαινουν εκει κ αμα τους μιλας για αυτο τρομαζουν.
Μια ανεξηγητη κατασταση: Τα παιδια οδηγουν μηχανακι, συνηθως με ενα αλλο παιδακι για συνοδηγο. Τα πιο πολλα γυρω στα δεκα, αλλα ειδα κ πολυ μικροτερα. Οδηγουν κ με τη στολη σχολειου κ μεσα στα χωρια. Πως γινεται
κρατη με τοσο αυστηρη νομοθεσια που εχουν πεισει οτι το πιο σοβαρο προβλημα ειναι ο ναρκοπολεμος κ εχει παντου τεραστιες αφισες με φατσες πολιτικων, που εχει αφισες που μιλανε για το anti drug war (μεγαλη ταση στα ασιατικα κρατη αυτο), που δεν ξερω αν υπαρχει κ capital punishment, αλλά αφήνει εξάχρονα να καβαλάνε μηχανάκια στο δρόμο.
Μια κακη τουριστιλα: οι μπαλινεζοι έχουν πειστεί ότι το νησί τους υπάρχει για μια ατέλειωτη ινσταγκραμ φωτό και όχι αδίκως αφού στα διάφορα Χοτ σποτ φωτογραφιών και σελφι γίνεται χαμός. Πιστεύω οι περισσότεροι έρχονται στο νησί για το ινσταγκραμ, μαζί με αυτούς που νομίζουν ότι έγιναν Βούδες κάνοντας meditation και yoga.
Ρούχα: Δεν είδα ούτε μια λοκαλ γυναίκα να φοράει κάτι άλλο πέρα από την κλασσική ενδυμασία με το πουκαμισακι, τη ζώνη και το σαρογνκ. Από άντρες είδα πολλούς να φοράνε την αντίστοιχη ανδρική ενδυμασία ή απλώς t-shirt και παντελόνι. Είδα μόνο τρεις ντοπιους ανθρώπους (άντρες) να φοράνε δυτικά ρούχα, κ αυτοί ήταν μέλη από ένα γκρουπ μουσικής. Μιας και το ανέφερα αυτό, η μουσική που έπαιζε αυτό το τοπικό γκρουπακι με κοινό πέντε άνθρωπους ήταν από τις καλύτερες εμπειρίες που έζησα, αληθινή μουσική, ζωντανή στα αλήθεια και όχι άλλο ένα προϊον.
Offerings: Τρεις φορές τη μέρα όλοι φτιάχνουν αυτά τα offerings στους θεούς (που καταλήγουν στα στομάχια των μυρμηγκιών) που είναι σαν κουτάκια από φύλλα με λουλούδια κ διάφορες έξτρα προσθήκες όπως γκοφρετες, καραμέλες, κρέας. Θέλει προσοχή άμα περπατας, είναι παντού λιωμένα και γλιστράνε. Κάποια έχουν κ incense sticks με αποτέλεσμα όλο το νησί να μυρίζει έτσι κ αυτό κολλάει σε ρούχα, μαλλιά, τσάντες κ βρωμάνε τα πάντα αποκρουστικά.
Σκουπίδια: υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στο νησί με τα σκουπίδια. Και όχι μόνο στις τουριστικές περιοχές, παντού έτσι είναι. Ένας οδηγός μας είπε ότι ο πληθυσμός δεν είναι ενημερωμένος για τη μόλυνση, τις επιπτώσεις του πλαστικου κτλ. Σε κάποια σημεία τα καίνε μόνοι τους αλλά παντού γίνεται ένας χαμός από σκουπίδια.
Θα συνεχισω σε επόμενο ποστ.
Φαντασου απο το 1990…Αγαπημένο Μπαλί ... Το 1999 είναι μακρινό και θα ήθελα να ξαναπάω αλλά φοβάμαι μήπως το "τώρα" να μην μου χαλάσει τις μαγικές στιγμές του "τότε"...
Θελω να διαβασω αυτο:Φαντασου απο το 1990…
Με αποθαρρυνετε παιδια να ξαναπαω
Εννοείται να ξαναπάς, θα σε στείλω σε κατάλυμα κ για φαγητό να σου μείνουν αξέχαστα. Το Μπαλί παραμένει μοναδικό στο κόσμο.Φαντασου απο το 1990…
Με αποθαρρυνετε παιδια να ξαναπαω