Ilias Katsoulis
Member
- Μηνύματα
- 81
- Likes
- 375
Στην καρδιά της Μεσογείου, το μεγαλύτερο νησί της ήταν από την αρχαιότητα σταυροδρόμι εμπορίου, πολιτισμών και κατακτητών. Φοίνικες, Έλληνες, Ρωμαίοι, Άραβες, Νορμανδοί, Ισπανοί πέρασαν από εδώ και το αποτέλεσμα το βλέπει κάποιος στα αναρίθμητα μνημεία του. Η Σικελία ασκεί μία γοητεία, απόλυτα δικαιολογημένη και είναι πλέον ακόμα πιο «κοντινή» σε εμάς, χάρη στις απευθείας πτήσεις από Αθήνα για Παλέρμο και Κατάνια.
Το ταξίδι μου άρχισε με πτήση στο Παλέρμο και διαμονή εκεί για 4 ημέρες. Η σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη γίνεται με σύγχρονα λεωφορεία διάφορων εταιρειών. Eγώ χρησιμοποίησα την Prestia & Comandè (https://www.prestiaecomande.it/). Το εισιτήριο κοστίζει 6 Ευρώ, πολύ καλύτερα από τα 40 περίπου που ζητούν τα (πανάκριβα στην Ιταλία) ταξί, και σε μισή ώρα βρίσκεσαι στο κέντρο της πόλης. Η διαμονή μου ήταν στο εξαιρετικό Bed & Breakfast «L’Orlando Furioso» (https://www.bblorlandofurioso.com/), κοντά στο εντυπωσιακό θέατρο Politeama Garibaldi. Ωραία, ήσυχη και ασφαλής περιοχή, μόλις 10 λεπτά με τα πόδια από το ιστορικό κέντρο της πόλης.
Politeama Garibaldi
Το Παλέρμο είναι όμορφη πόλη, με πολλά κτίρια μπαρόκ, γραφικές πλατείες και άλλα ενδιαφέροντα αξιοθέατα. Από την πλατεία του μεγαλοπρεπούς Teatro Massimo ξεκινάει το ιστορικό κέντρο. Προχωρώντας στην εμπορική οδό Maqueda, φτάνουμε στην διασταύρωση με την Vittorio Emmanuele, που ονομάζεται Quattro Canti. Ωραίο σημείο, από το οποίο μπορούμε να ανεβούμε προς το Παλάτι των Νορμανδών και τον επιβλητικό καθεδρικό ναό, να συνεχίσουμε προς τον σιδηροδρομικό σταθμό ή να στρίψουμε προς το λιμάνι της πόλης. Κοντά στο Quattro Canti βρίσκεται και η πλατεία Bellini, με τις εκκλησίες της Martorama και San Cataldo, μην παραλείψετε δε να μπείτε και στο διπλανό Δημαρχείο (επιτρέπεται και αξίζει την λίγη ώρα που θα διαθέσετε)! Το Αρχαιολογικό Μουσείο και η Galleria d’Arte Moderna είναι επίσης ενδιαφέροντα (η Ιταλία έχει παράδοση στην μοντέρνα τέχνη). Υπάρχουν και οι κατακόμβες των Καπουτσίνων …… το σκεφτόμουν, αλλά τελικά δεν άντεξα να πάω, αν δείτε στο Διαδίκτυο περί τίνος πρόκειται, ίσως θα με δικαιολογήσετε.
Il Teatro Massimo
Palermo - Quattro Canti
Palermo - Via Maqueda
Ο Καθεδρικός του Palermo
Πέρα από τα κλασικά αξιοθέατα, το Παλέρμο, όπως και όλη η Σικελία, αξίζει για την ζωή και το ιδιαίτερο χρώμα του. Kάντε βόλτα (έχοντας χρόνο, όχι τρέχοντας) στις περιοχές της Vucciria και του Ballarò. Μικρά σοκάκια, με όμορφα κτίρια, αν και όχι πάντα πολύ φροντισμένα, καφέ, εστιατόρια για όλα τα γούστα και μικρά καταστήματα - εργαστήρια παραδοσιακής τέχνης (άλλος ένας τομέας που οι Σικελοί διακρίνονται). Συνιστώ ανεπιφύλακτα να φάτε focaccia (πίτα) στην ιστορική Antica Focacceria San Francesco (via Alessandro Paternostro 58, http://anticafocacceria.it/it/) ενώ αν θέλετε κάτι πιο «σικ» για το βράδυ, αλλά όχι απαραίτητα ιδιαίτερα ακριβό ....Osteria Ballarò (via Calascibetta 25, http://osteriaballaro.it/). Γενικά το φαγητό στην Σικελία είναι φτηνό και πολύ καλό, με μεσογειακά υλικά και πολλά θαλασσινά. Προτιμήστε τα Σικελικά πιάτα, πολύ ωραίες πίτσες και ζυμαρικά με σάλτσα από τοπικά προϊόντα, ψάρια, θαλασσινά, κλπ. Μην ψάχνετε για καρμπονάρες, είναι σπεσιαλιτέ της Βόρειας Ιταλίας, θα τις βρείτε μόνο στα τουριστικά (με την κακή έννοια) μέρη και οι τουριστικοί οδηγοί δεν τις συνιστούν και καλά κάνουν. Εξαιρετικά είναι τα γλυκά τους (δοκιμάστε οπωσδήποτε cannoli), τα παγωτά, οι φυσικοί χυμοί (spremuta) και οι γρανίτες. Όσο για τα κρασιά, δικαιώνουν την φήμη τους, ενώ υπάρχουν και πολύ καλές τοπικές μπύρες (ζητείστε birra artigianale).
Η δεύτερη «βάση» μου στην Σικελία, για 6 ημέρες, ήταν η Catania, όπου πήγα με τρένο. Τα τρένα στην Ιταλία είναι αρκετά καλά και φτηνά (13,50 Ευρώ έκανε το εισιτήριο). Η επιλογή μου για διαμονή ήταν επίσης πετυχημένη, στο B&B Sul Molo (http://www.sulmolo.com/). Πετυχημένη γιατί, εκτός από ωραίο και σε καλή τιμή, βρίσκεται σε βολικό σημείο, όχι μακριά από το κέντρο και σχεδόν δίπλα στον σιδηροδρομικό σταθμό και τον σταθμό των υπεραστικών λεωφορείων. Η Catania είναι όμορφη (κάπως λιγότερο φροντισμένη από το Παλέρμο), το ιστορικό της κέντρο βρίσκεται γύρω από την εμπορική via Etnea. Περπατήστε στα δρομάκια, στο ύψος της πλατείας Stesicoro και του πάρκου Villa Bellini. Στην αρχή της Etnea βρίσκεται ο καθεδρικός της Santa Agata και η πλατεία του Πανεπιστημίου. Λίγο μετά την πλατεία του καθεδρικού, αν περάσετε την Porta Uzeda θα βρεθείτε στην ψαραγορά της πόλης, κάντε μια βόλτα, έχει πολλή πλάκα! Φυσικά δεν πρέπει να παραλείψετε να πάτε στο Ρωμαϊκό Θέατρο, ενώ λίγο πιο πάνω βρίσκεται το μοναστήρι των Βενεδικτίνων (μέρος του οποίου σήμερα έχει παραχωρηθεί στο Πανεπιστήμιο) και η εκκλησία του Αγίου Νικολάου. Κατηφορίστε την οδό Gesualdo Clementi, θα σας ξαναφέρει στο κέντρο, κάντε όμως μία βόλτα στην οδό Crociferi. Στο τέρμα της υπάρχει η Νομική Σχολή της πόλης που θα σας ξαφνιάσει, στην αρχή νομίζεις ότι μπαίνεις σε κάποιο παλιό αρχοντικό. Στην διασταύρωση σχεδόν των δύο οδών, στην pizzeria-focacceria Il Solaio (http://www.pizzeriailsolaio.it/) έφαγα την καλύτερη focaccia! Μην την χάσετε!
Cattedrale di Santa Agata - Catania
Catania
Αν σας ενδιαφέρει η πιο σύγχρονη ιστορία, λίγο βορειότερα από τον σιδηροδρομικό σταθμό υπάρχει το Μουσείο της απόβασης των Συμμάχων (www.facebook.com/museostoricodellosbarco1943). Είναι πολύ εντυπωσιακό, με ωραία εκθέματα, στην αρχή μάλιστα θα σας βάλουν σε ένα ομοίωμα αντιαεροπορικού καταφυγίου και με τα ηχητικά εφέ …..θα νιώσετε πως είναι να σας βομβαρδίζουν! Όσον αφορά την νυχτερινή ζωή (στην Σικελία είναι σίγουρα πιο έντονη από ότι στην Βόρεια Ιταλία), θα συνιστούσα την Piazza Bellini. Πανέμορφη, κυρίως το βράδυ, με πολλά καφέ μπαρ και θέα σε μερικά εντυπωσιακά κτίρια, μεταξύ των οποίων το θέατρο Bellini.
Η Catania βρίσκεται σε «στρατηγικό» σημείο, αν κάποιος θέλει να επισκεφτεί και κάποια κοντινά μέρη. Η Taormina είναι μία όμορφη κωμόπολη, χτισμένη ψηλά, με εξαιρετική θέα στο Ιόνιο πέλαγος. Απαραίτητα επισκεφτείτε το Αρχαίο Ελληνικό θέατρο, ενώ στο γραφικό της κέντρο αξίζει να περάσετε αρκετή ώρα . Στο Palazzo Corvaja γίνονται διάφορες εκθέσεις (όταν το επισκεφτήκαμε εμείς είχαν έκθεση για τον Modigliani). Ένα τελεφερίκ κατεβαίνει στην παραλία της πόλης. Κατεβήκαμε για βουτιά, περισσότερο λόγω ζέστης, παρά γιατί άξιζε τον κόπο και την ώρα. Η παραλία δεν είναι άσχημη, τα νερά καθαρά και ο κόσμος …….ο ένας πάνω στον άλλο (Ιούλιο, φαντάζομαι τι θα γίνεται τον Αύγουστο). Το αστείο ήταν πως ένα περιφραγμένο τμήμα της ήταν με ξαπλώστρες και ομπρέλες, η μία πάνω στην άλλη επίσης και η τιμή ……. 20 Ευρώ/άτομο (δεν έκανα τον κόπο καν να ρωτήσω αν περιλαμβάνει και αναψυκτικό, δεν νομίζω πάντως)! Το συμπέρασμά μου για την Taormina; Αξίζει πραγματικά να την επισκεφτεί κάποιος, γιατί όχι και να διανυκτερεύσει, αλλά «διακοπές», για μπάνιο κλπ; Αφήστε το καλύτερα! Α, και ένα τελευταίο. Πήγαμε με πούλμαν, που σε αφήνει δίπλα στο κέντρο της πόλης, γιατί ο σιδηροδρομικός σταθμός είναι στην παραλία και πρέπει να πάρεις λεωφορείο για να ανέβεις.
Η επόμενη εκδρομή (με τρένο) ήταν στις Συρακούσες. Το ιστορικό κέντρο της πόλης βρίσκεται στο νησάκι της Ortigia (Ορτυγία) που συνδέεται με γέφυρες με την υπόλοιπη πόλη. Ο καταπληκτικός Καθεδρικός της πόλης, χτισμένος δυστυχώς κυριολεκτικά πάνω στον αρχαίο ναό της Αθηνάς (κάποιοι κίονες αποτελούν μέρος του εξωτερικού τοίχου), η κρήνη της Αρετούσας και το Μουσείο με τις Μαριονέτες (Museo dei pupi siciliani) είναι από τα σημαντικότερα αξιοθέατα, όλο το νησάκι πάντως είναι ωραίο και αξίζει να έχετε ώρα στην διάθεσή σας (ακόμη καλύτερα ημέρα/ες). Εμείς δυστυχώς δεν είχαμε, οπότε σε συνδυασμό με την ζέστη, αφήσαμε το Ελληνικό θέατρο και το Πάρκο του Αρχιμήδη που βρίσκονται λίγο μακριά από την Ortigia. Πάντως οι Συρακούσες ήταν η πιο όμορφη από τις πόλεις που επισκέφτηκα και θα άξιζε να μείνει κανείς τουλάχιστον 1-2 βράδια εκεί. Αρκετά κοντά στην πόλη βρίσκεται και η κωμόπολη του Noto, για την οποία άκουσα και διάβασα τα καλύτερα λόγια. Δεν πειράζει, την επόμενη φορά. Από ότι καταλαβαίνετε, οι 10 ημέρες που είχα στην διάθεσή μου δεν αρκούσαν για να δω καλά την Σικελία, με μία ματιά στον χάρτη καταλαβαίνετε πόσο μεγάλη είναι. Μέρη που θα ήθελα να πάω, αλλά δεν προλάβαινα, εκτός από το Noto, ήταν το Trapani, η Cefalù και πάνω από όλα η Κοιλάδα των Ναών (Valle dei Templi), κοντά στο Agrigento. Εκτός από αυτά η εκδρομή στο ηφαίστειο της Αίτνας θεωρείται απαραίτητη, στο κέντρο της Catania υπάρχουν λεωφορεία που θα σας πάνε εκεί σε οργανωμένα γκρουπ. Στα νιάτα μου, προ αμνημονεύτων ετών δηλαδή, είχα βρεθεί στη Νάπολη και είχα ανέβει στον Βεζούβιο. Ωραία εμπειρία, κουραστική, ειδικά αν είναι καλοκαίρι, είπα να μην την επαναλάβω. Δεν νομίζω γενικά πως αξίζει τον κόπο να σκοτώνεται κάποιος για να τα δει όλα, προτιμότερο να δει λιγότερα πράγματα, αλλά καλά. Σε τελευταία ανάλυση, η Σικελία δεν θα φύγει, και είναι πολύ κοντά μάλιστα.
Siracusa
Την προτελευταία ημέρα είπα να κάνω και μία εκδρομή το πρωί στο Acireale, 20 χιλ. περίπου από την Κατάνια. Είχα διαβάσει ότι αξίζει, πήρα το τρένο και μετά από 15 λεπτά περίπου έφτασα στον σταθμό της πόλης, που είναι γύρω στο 1,5 χιλ. από το κέντρο! Λεωφορείο πουθενά, τα ταξί είναι ακριβά στην Ιταλία, το είπαμε, πήγα με τα πόδια, λίγη γυμναστική δεν βλάπτει. Πέρα από μία ωραία εκκλησία όμως, η πόλη δεν λέει τίποτα ιδιαίτερο, περπάτησα λιγάκι στο κέντρο, ήπια ένα καπουτσίνο και περίμενα σχεδόν μία ώρα για το λεωφορείο, αν και μου είπαν ότι περνάει κάθε 20 λεπτά. Είπα να μην ξανακάνω με τα πόδια την διαδρομή για τον σταθμό. Τουλάχιστον με το λεωφορείο είδα και λίγο τα προάστια της Κατάνια. Εν ολίγοις δεν αξίζει τον κόπο και το συμπέρασμα είναι ότι μέσω Διαδικτύου δεν παίρνεις πάντα σωστές πληροφορίες. Τέλος πάντων, έχασα απλά ένα πρωινό (όχι, εντάξει, είδα μία ωραία εκκλησία και βάζω μία φωτογραφία της!!! ).
Acireale
Η τελευταία ημέρα πέρασε με χαλαρωτικές βόλτες στην Catania, πόλη που μου άφησε πολύ καλές εντυπώσεις, όπως και όλα τα μέρη που είδα στην Σικελία. Η μετάβαση στο αεροδρόμιο έγινε πάλι με λεωφορείο που έχει αφετηρία στον σιδηροδρομικό σταθμό (είπαμε, βολικότατο σημείο το μέρος που έμεινα) και σταματάει σε αρκετά σημεία της πόλης μέχρι να φτάσει στο αεροδρόμιο.
Όπως πάντα, στο τέλος να πω και λίγα λόγια για τους ανθρώπους. Οι Σικελοί είναι ανοιχτόκαρδοι, εξυπηρετικοί, ομιλητικοί, κλασικοί μεσογειακοί δηλαδή και αρκετά διαφορετικοί από τους βόρειους Ιταλούς. Από ότι κατάλαβα με τα Αγγλικά συνεννοείται κανείς (εγώ ξέρω Ιταλικά, οπότε δεν είχα πρόβλημα επικοινωνίας), στο άκουσμα δε greci (Έλληνες) η αντίδρασή τους είναι σχεδόν πάντα θετική. Αφού η φήμη του νησιού είναι και αρνητική, οφείλω να υπογραμμίσω ότι αίσθηση ανασφάλειας δεν ένιωσα πουθενά. Τέλος επιβεβαιώθηκε για μία ακόμη φορά ότι όποιος κλείνει τα εισιτήρια νωρίς, βρίσκει καλές τιμές, εμένα μου στοίχησαν κάτι λιγότερο από 300 Ευρώ, ενώ τα B&B όπου έμεινα, εκτός από καλά ήταν και σε πολύ λογικές τιμές.
Στην διαδικασία της αναχώρησης και κυρίως στην απογείωση, είχα στο μυαλό μου μία ανεπαίσθητη ιδέα ότι κάποια μέρα θα ξανάρθω. Όπως έγραψα και στην αρχή, το νησί έχει μία ξεχωριστή γοητεία ….. θα δείξει!
Το ταξίδι μου άρχισε με πτήση στο Παλέρμο και διαμονή εκεί για 4 ημέρες. Η σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη γίνεται με σύγχρονα λεωφορεία διάφορων εταιρειών. Eγώ χρησιμοποίησα την Prestia & Comandè (https://www.prestiaecomande.it/). Το εισιτήριο κοστίζει 6 Ευρώ, πολύ καλύτερα από τα 40 περίπου που ζητούν τα (πανάκριβα στην Ιταλία) ταξί, και σε μισή ώρα βρίσκεσαι στο κέντρο της πόλης. Η διαμονή μου ήταν στο εξαιρετικό Bed & Breakfast «L’Orlando Furioso» (https://www.bblorlandofurioso.com/), κοντά στο εντυπωσιακό θέατρο Politeama Garibaldi. Ωραία, ήσυχη και ασφαλής περιοχή, μόλις 10 λεπτά με τα πόδια από το ιστορικό κέντρο της πόλης.
Politeama Garibaldi
Το Παλέρμο είναι όμορφη πόλη, με πολλά κτίρια μπαρόκ, γραφικές πλατείες και άλλα ενδιαφέροντα αξιοθέατα. Από την πλατεία του μεγαλοπρεπούς Teatro Massimo ξεκινάει το ιστορικό κέντρο. Προχωρώντας στην εμπορική οδό Maqueda, φτάνουμε στην διασταύρωση με την Vittorio Emmanuele, που ονομάζεται Quattro Canti. Ωραίο σημείο, από το οποίο μπορούμε να ανεβούμε προς το Παλάτι των Νορμανδών και τον επιβλητικό καθεδρικό ναό, να συνεχίσουμε προς τον σιδηροδρομικό σταθμό ή να στρίψουμε προς το λιμάνι της πόλης. Κοντά στο Quattro Canti βρίσκεται και η πλατεία Bellini, με τις εκκλησίες της Martorama και San Cataldo, μην παραλείψετε δε να μπείτε και στο διπλανό Δημαρχείο (επιτρέπεται και αξίζει την λίγη ώρα που θα διαθέσετε)! Το Αρχαιολογικό Μουσείο και η Galleria d’Arte Moderna είναι επίσης ενδιαφέροντα (η Ιταλία έχει παράδοση στην μοντέρνα τέχνη). Υπάρχουν και οι κατακόμβες των Καπουτσίνων …… το σκεφτόμουν, αλλά τελικά δεν άντεξα να πάω, αν δείτε στο Διαδίκτυο περί τίνος πρόκειται, ίσως θα με δικαιολογήσετε.
Il Teatro Massimo
Palermo - Quattro Canti
Palermo - Via Maqueda
Ο Καθεδρικός του Palermo
Πέρα από τα κλασικά αξιοθέατα, το Παλέρμο, όπως και όλη η Σικελία, αξίζει για την ζωή και το ιδιαίτερο χρώμα του. Kάντε βόλτα (έχοντας χρόνο, όχι τρέχοντας) στις περιοχές της Vucciria και του Ballarò. Μικρά σοκάκια, με όμορφα κτίρια, αν και όχι πάντα πολύ φροντισμένα, καφέ, εστιατόρια για όλα τα γούστα και μικρά καταστήματα - εργαστήρια παραδοσιακής τέχνης (άλλος ένας τομέας που οι Σικελοί διακρίνονται). Συνιστώ ανεπιφύλακτα να φάτε focaccia (πίτα) στην ιστορική Antica Focacceria San Francesco (via Alessandro Paternostro 58, http://anticafocacceria.it/it/) ενώ αν θέλετε κάτι πιο «σικ» για το βράδυ, αλλά όχι απαραίτητα ιδιαίτερα ακριβό ....Osteria Ballarò (via Calascibetta 25, http://osteriaballaro.it/). Γενικά το φαγητό στην Σικελία είναι φτηνό και πολύ καλό, με μεσογειακά υλικά και πολλά θαλασσινά. Προτιμήστε τα Σικελικά πιάτα, πολύ ωραίες πίτσες και ζυμαρικά με σάλτσα από τοπικά προϊόντα, ψάρια, θαλασσινά, κλπ. Μην ψάχνετε για καρμπονάρες, είναι σπεσιαλιτέ της Βόρειας Ιταλίας, θα τις βρείτε μόνο στα τουριστικά (με την κακή έννοια) μέρη και οι τουριστικοί οδηγοί δεν τις συνιστούν και καλά κάνουν. Εξαιρετικά είναι τα γλυκά τους (δοκιμάστε οπωσδήποτε cannoli), τα παγωτά, οι φυσικοί χυμοί (spremuta) και οι γρανίτες. Όσο για τα κρασιά, δικαιώνουν την φήμη τους, ενώ υπάρχουν και πολύ καλές τοπικές μπύρες (ζητείστε birra artigianale).
Η δεύτερη «βάση» μου στην Σικελία, για 6 ημέρες, ήταν η Catania, όπου πήγα με τρένο. Τα τρένα στην Ιταλία είναι αρκετά καλά και φτηνά (13,50 Ευρώ έκανε το εισιτήριο). Η επιλογή μου για διαμονή ήταν επίσης πετυχημένη, στο B&B Sul Molo (http://www.sulmolo.com/). Πετυχημένη γιατί, εκτός από ωραίο και σε καλή τιμή, βρίσκεται σε βολικό σημείο, όχι μακριά από το κέντρο και σχεδόν δίπλα στον σιδηροδρομικό σταθμό και τον σταθμό των υπεραστικών λεωφορείων. Η Catania είναι όμορφη (κάπως λιγότερο φροντισμένη από το Παλέρμο), το ιστορικό της κέντρο βρίσκεται γύρω από την εμπορική via Etnea. Περπατήστε στα δρομάκια, στο ύψος της πλατείας Stesicoro και του πάρκου Villa Bellini. Στην αρχή της Etnea βρίσκεται ο καθεδρικός της Santa Agata και η πλατεία του Πανεπιστημίου. Λίγο μετά την πλατεία του καθεδρικού, αν περάσετε την Porta Uzeda θα βρεθείτε στην ψαραγορά της πόλης, κάντε μια βόλτα, έχει πολλή πλάκα! Φυσικά δεν πρέπει να παραλείψετε να πάτε στο Ρωμαϊκό Θέατρο, ενώ λίγο πιο πάνω βρίσκεται το μοναστήρι των Βενεδικτίνων (μέρος του οποίου σήμερα έχει παραχωρηθεί στο Πανεπιστήμιο) και η εκκλησία του Αγίου Νικολάου. Κατηφορίστε την οδό Gesualdo Clementi, θα σας ξαναφέρει στο κέντρο, κάντε όμως μία βόλτα στην οδό Crociferi. Στο τέρμα της υπάρχει η Νομική Σχολή της πόλης που θα σας ξαφνιάσει, στην αρχή νομίζεις ότι μπαίνεις σε κάποιο παλιό αρχοντικό. Στην διασταύρωση σχεδόν των δύο οδών, στην pizzeria-focacceria Il Solaio (http://www.pizzeriailsolaio.it/) έφαγα την καλύτερη focaccia! Μην την χάσετε!
Cattedrale di Santa Agata - Catania
Catania
Αν σας ενδιαφέρει η πιο σύγχρονη ιστορία, λίγο βορειότερα από τον σιδηροδρομικό σταθμό υπάρχει το Μουσείο της απόβασης των Συμμάχων (www.facebook.com/museostoricodellosbarco1943). Είναι πολύ εντυπωσιακό, με ωραία εκθέματα, στην αρχή μάλιστα θα σας βάλουν σε ένα ομοίωμα αντιαεροπορικού καταφυγίου και με τα ηχητικά εφέ …..θα νιώσετε πως είναι να σας βομβαρδίζουν! Όσον αφορά την νυχτερινή ζωή (στην Σικελία είναι σίγουρα πιο έντονη από ότι στην Βόρεια Ιταλία), θα συνιστούσα την Piazza Bellini. Πανέμορφη, κυρίως το βράδυ, με πολλά καφέ μπαρ και θέα σε μερικά εντυπωσιακά κτίρια, μεταξύ των οποίων το θέατρο Bellini.
Η Catania βρίσκεται σε «στρατηγικό» σημείο, αν κάποιος θέλει να επισκεφτεί και κάποια κοντινά μέρη. Η Taormina είναι μία όμορφη κωμόπολη, χτισμένη ψηλά, με εξαιρετική θέα στο Ιόνιο πέλαγος. Απαραίτητα επισκεφτείτε το Αρχαίο Ελληνικό θέατρο, ενώ στο γραφικό της κέντρο αξίζει να περάσετε αρκετή ώρα . Στο Palazzo Corvaja γίνονται διάφορες εκθέσεις (όταν το επισκεφτήκαμε εμείς είχαν έκθεση για τον Modigliani). Ένα τελεφερίκ κατεβαίνει στην παραλία της πόλης. Κατεβήκαμε για βουτιά, περισσότερο λόγω ζέστης, παρά γιατί άξιζε τον κόπο και την ώρα. Η παραλία δεν είναι άσχημη, τα νερά καθαρά και ο κόσμος …….ο ένας πάνω στον άλλο (Ιούλιο, φαντάζομαι τι θα γίνεται τον Αύγουστο). Το αστείο ήταν πως ένα περιφραγμένο τμήμα της ήταν με ξαπλώστρες και ομπρέλες, η μία πάνω στην άλλη επίσης και η τιμή ……. 20 Ευρώ/άτομο (δεν έκανα τον κόπο καν να ρωτήσω αν περιλαμβάνει και αναψυκτικό, δεν νομίζω πάντως)! Το συμπέρασμά μου για την Taormina; Αξίζει πραγματικά να την επισκεφτεί κάποιος, γιατί όχι και να διανυκτερεύσει, αλλά «διακοπές», για μπάνιο κλπ; Αφήστε το καλύτερα! Α, και ένα τελευταίο. Πήγαμε με πούλμαν, που σε αφήνει δίπλα στο κέντρο της πόλης, γιατί ο σιδηροδρομικός σταθμός είναι στην παραλία και πρέπει να πάρεις λεωφορείο για να ανέβεις.
Η επόμενη εκδρομή (με τρένο) ήταν στις Συρακούσες. Το ιστορικό κέντρο της πόλης βρίσκεται στο νησάκι της Ortigia (Ορτυγία) που συνδέεται με γέφυρες με την υπόλοιπη πόλη. Ο καταπληκτικός Καθεδρικός της πόλης, χτισμένος δυστυχώς κυριολεκτικά πάνω στον αρχαίο ναό της Αθηνάς (κάποιοι κίονες αποτελούν μέρος του εξωτερικού τοίχου), η κρήνη της Αρετούσας και το Μουσείο με τις Μαριονέτες (Museo dei pupi siciliani) είναι από τα σημαντικότερα αξιοθέατα, όλο το νησάκι πάντως είναι ωραίο και αξίζει να έχετε ώρα στην διάθεσή σας (ακόμη καλύτερα ημέρα/ες). Εμείς δυστυχώς δεν είχαμε, οπότε σε συνδυασμό με την ζέστη, αφήσαμε το Ελληνικό θέατρο και το Πάρκο του Αρχιμήδη που βρίσκονται λίγο μακριά από την Ortigia. Πάντως οι Συρακούσες ήταν η πιο όμορφη από τις πόλεις που επισκέφτηκα και θα άξιζε να μείνει κανείς τουλάχιστον 1-2 βράδια εκεί. Αρκετά κοντά στην πόλη βρίσκεται και η κωμόπολη του Noto, για την οποία άκουσα και διάβασα τα καλύτερα λόγια. Δεν πειράζει, την επόμενη φορά. Από ότι καταλαβαίνετε, οι 10 ημέρες που είχα στην διάθεσή μου δεν αρκούσαν για να δω καλά την Σικελία, με μία ματιά στον χάρτη καταλαβαίνετε πόσο μεγάλη είναι. Μέρη που θα ήθελα να πάω, αλλά δεν προλάβαινα, εκτός από το Noto, ήταν το Trapani, η Cefalù και πάνω από όλα η Κοιλάδα των Ναών (Valle dei Templi), κοντά στο Agrigento. Εκτός από αυτά η εκδρομή στο ηφαίστειο της Αίτνας θεωρείται απαραίτητη, στο κέντρο της Catania υπάρχουν λεωφορεία που θα σας πάνε εκεί σε οργανωμένα γκρουπ. Στα νιάτα μου, προ αμνημονεύτων ετών δηλαδή, είχα βρεθεί στη Νάπολη και είχα ανέβει στον Βεζούβιο. Ωραία εμπειρία, κουραστική, ειδικά αν είναι καλοκαίρι, είπα να μην την επαναλάβω. Δεν νομίζω γενικά πως αξίζει τον κόπο να σκοτώνεται κάποιος για να τα δει όλα, προτιμότερο να δει λιγότερα πράγματα, αλλά καλά. Σε τελευταία ανάλυση, η Σικελία δεν θα φύγει, και είναι πολύ κοντά μάλιστα.
Siracusa
Την προτελευταία ημέρα είπα να κάνω και μία εκδρομή το πρωί στο Acireale, 20 χιλ. περίπου από την Κατάνια. Είχα διαβάσει ότι αξίζει, πήρα το τρένο και μετά από 15 λεπτά περίπου έφτασα στον σταθμό της πόλης, που είναι γύρω στο 1,5 χιλ. από το κέντρο! Λεωφορείο πουθενά, τα ταξί είναι ακριβά στην Ιταλία, το είπαμε, πήγα με τα πόδια, λίγη γυμναστική δεν βλάπτει. Πέρα από μία ωραία εκκλησία όμως, η πόλη δεν λέει τίποτα ιδιαίτερο, περπάτησα λιγάκι στο κέντρο, ήπια ένα καπουτσίνο και περίμενα σχεδόν μία ώρα για το λεωφορείο, αν και μου είπαν ότι περνάει κάθε 20 λεπτά. Είπα να μην ξανακάνω με τα πόδια την διαδρομή για τον σταθμό. Τουλάχιστον με το λεωφορείο είδα και λίγο τα προάστια της Κατάνια. Εν ολίγοις δεν αξίζει τον κόπο και το συμπέρασμα είναι ότι μέσω Διαδικτύου δεν παίρνεις πάντα σωστές πληροφορίες. Τέλος πάντων, έχασα απλά ένα πρωινό (όχι, εντάξει, είδα μία ωραία εκκλησία και βάζω μία φωτογραφία της!!! ).
Acireale
Η τελευταία ημέρα πέρασε με χαλαρωτικές βόλτες στην Catania, πόλη που μου άφησε πολύ καλές εντυπώσεις, όπως και όλα τα μέρη που είδα στην Σικελία. Η μετάβαση στο αεροδρόμιο έγινε πάλι με λεωφορείο που έχει αφετηρία στον σιδηροδρομικό σταθμό (είπαμε, βολικότατο σημείο το μέρος που έμεινα) και σταματάει σε αρκετά σημεία της πόλης μέχρι να φτάσει στο αεροδρόμιο.
Όπως πάντα, στο τέλος να πω και λίγα λόγια για τους ανθρώπους. Οι Σικελοί είναι ανοιχτόκαρδοι, εξυπηρετικοί, ομιλητικοί, κλασικοί μεσογειακοί δηλαδή και αρκετά διαφορετικοί από τους βόρειους Ιταλούς. Από ότι κατάλαβα με τα Αγγλικά συνεννοείται κανείς (εγώ ξέρω Ιταλικά, οπότε δεν είχα πρόβλημα επικοινωνίας), στο άκουσμα δε greci (Έλληνες) η αντίδρασή τους είναι σχεδόν πάντα θετική. Αφού η φήμη του νησιού είναι και αρνητική, οφείλω να υπογραμμίσω ότι αίσθηση ανασφάλειας δεν ένιωσα πουθενά. Τέλος επιβεβαιώθηκε για μία ακόμη φορά ότι όποιος κλείνει τα εισιτήρια νωρίς, βρίσκει καλές τιμές, εμένα μου στοίχησαν κάτι λιγότερο από 300 Ευρώ, ενώ τα B&B όπου έμεινα, εκτός από καλά ήταν και σε πολύ λογικές τιμές.
Στην διαδικασία της αναχώρησης και κυρίως στην απογείωση, είχα στο μυαλό μου μία ανεπαίσθητη ιδέα ότι κάποια μέρα θα ξανάρθω. Όπως έγραψα και στην αρχή, το νησί έχει μία ξεχωριστή γοητεία ….. θα δείξει!