Travelsafe
Member
- Μηνύματα
- 124
- Likes
- 125
- Επόμενο Ταξίδι
- Όχι στον ... άλλο κόσμο!
- Ταξίδι-Όνειρο
- 3 χρόνια Θιβέτ & Ινδίες
Αφέλεια, Άγνοια, Παραπλάνηση ή τι;
Πολλές φορές στη περιγραφή των υπηρεσιών που περιλαμβάνει το προτεινόμενο πακέτο κάποιου οργανωτή ταξιδιών βλέπουμε τη παραπάνω φράση.
Με το άρθρο μου αυτό θα προσπαθήσω να ξεκαθαρίσω λίγο το «τοπίο».
Ο νόμος για τη προστασία του καταναλωτή (2251/94) στο άρθρο 8 αναφέρει ότι όποιος παρέχει υπηρεσίες στο πλαίσιο της επαγγελματικής του δραστηριότητας, ευθύνεται για κάθε ζημιά που προκάλεσε υπαίτια (δηλ. από λάθος, αμέλεια, δόλο) κατά τη παροχή των υπηρεσιών αυτών. Τη ζημιά υποχρεώνεται να την αποδείξει ο ζημιωμένος καταναλωτής και ο παρέχων την υπηρεσία να αποδείξει ότι δεν ευθύνεται. Τέτοιες ευθύνες έχουν αναφορικά ορισμένα επαγγέλματα όπως: Ιατροί, φαρμακοποιοί, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, κτηματομεσίτες, λογιστές & φοροτεχνικοί / ορκωτοί λογιστές, αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί, κατασκευαστές, πραγματογνώμονες / εκτιμητές, ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, ταξιδιωτικοί πράκτορες, κ.α.
Η ασφάλιση επαγγελματικής αστικής ευθύνης οργανωτών ταξιδιών, είναι δια νόμου (339/96) επιβεβλημένη και υποχρεωτική για εκείνα τα ταξιδιωτικά πρακτορεία που οργανώνουν ταξίδια ή πωλούν «ταξιδιωτικά πακέτα» άλλων. Με λίγα λόγια ο πράκτορας ασφαλίζεται ώστε αν κάτι πάει «στραβά» σε μία εκδρομή και από λάθος ή παράλειψη του ζημιώσει οικονομικά τους πελάτες του, τότε την αποζημίωση την αναλαμβάνει η εταιρία στην οποία είναι ασφαλισμένος. Αν πτωχεύσει να επαναπατριστούν οι ταξιδεύοντες, ή να επιστραφούν οι προκαταβολές στο κόσμο που δεν πρόκειται να ταξιδέψει γιατί «κατέβασε τα ρολά». Δηλαδή σταματάει την επαγγελματική του δραστηριότητα λόγω οικονομικών δυσκολιών – χωρίς ακόμη να έχει νομικά πτωχεύσει. Ο Νόμος επιβάλει την ασφάλιση αυτή γιατί τα κεφάλαια που μπορεί να διαθέτει μία ταξιδιωτική επιχείρηση να μην είναι αρκετά ώστε να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις των ζημιωθέντων ταξιδιωτών.
Οι επαγγελματίες που ασφαλίζουν τις ευθύνες από τη δραστηριότητα τους, αποσβένουν το κόστος της ασφάλισης μέσα από το «τζίρο» τους. Ο χειρούργος που συμφωνεί την αμοιβή του για μία εγχείρηση ποτέ δεν λέει ότι στην αμοιβή του περιλαμβάνεται και η δική του ασφάλιση. Το ίδιο κάνει π.χ. ο πολιτικός μηχανικός ο ασφαλιστικός σύμβουλος. Απλά είναι υποχρεωμένοι να είναι ασφαλισμένοι.
Ο αγοραστής ενός ταξιδιωτικού πακέτου διαβάζει την αναφορά ότι «περιλαμβάνεται ασφάλιση αστικής ευθύνης» και συνήθως αντιλαμβάνεται ότι είναι ασφαλισμένος ο ίδιος, δηλαδή ότι έχει «ταξιδιωτική ασφάλιση»! Αντίθετα ο πράκτορας είναι ασφαλισμένος! Απλά με τον τρόπο αυτό δηλώνει ότι τα ασφάλιστρα για τις ευθύνες που απορρέουν από την επιχειρηματική του δραστηριότητα τα χρεώνεται ο καταναλωτής…
Η πρακτική αυτή δημιουργεί την εσφαλμένη εντύπωση στο ταξιδιώτη ότι είναι ασφαλισμένος ο ίδιος γιατί η ασφάλιση ευθύνης του πράκτορα παρουσιάζεται σαν υπηρεσία που «προσφέρεται» ή «περιλαμβάνεται» στο ταξιδιωτικό πακέτο. Αν λοιπόν στο ταξίδι του στραβοπατήσει και τραυματιστεί δεν τον αποζημιώνει η Αστική Ευθύνη του πράκτορα, αφού εκείνος δεν φταίει που ο πελάτης του σκόνταψε στο δρόμο…
Γιατί συμβαίνει αυτό; Ο Νόμος υποχρεώνει το ταξιδιωτικό πράκτορα να αναφέρει στους καταλόγους του έντυπους / ηλεκτρονικούς ότι είναι ασφαλισμένος για τη επαγγελματική αστική του ευθύνη, το όνομα της ασφαλιστικής, τον αριθμό του συμβολαίου του και τα κεφάλαια με τα οποία καλύπτεται.
Τα ασφάλιστρα των εταιριών στην Ελλάδα διαμορφώνονται και χρεώνονται «κατ’ άτομο». Έτσι το κόστος κάθε ταξιδιού επιβαρύνεται με το αντίστοιχο κατ άτομο ασφάλιστρο, ώστε το ταξιδιωτικό πρακτορείο να αποσβέσει το κόστος της ασφάλισης με τη κύλιση του κόστους στο καταναλωτή….
Το κόστος του συμβολαίου της Αστικής ευθύνης πρέπει να περνάει στα γενικά έξοδα του πράκτορα. Μόνο το κόστος της ταξιδιωτικής ασφάλισης περνάει στα έξοδα του «φάκελου» του κάθε πελάτη είτε μεμονωμένος είτε γκρουπ. Και αυτό εφ όσον ενσωματώνεται στο «χτίσιμο» του ταξιδιωτικού πακέτου που δημιουργεί ο πράκτορας.
Άγνοια, κουτοπονηριά, κακή πληροφόρηση, έλλειψη παιδείας; Τι να πω; Όλα παίζουν…
Να γνωρίζετε ότι ευθύνη έχει ο πράκτορας ακόμη και όταν αγοράζετε από το site του είτε ολόκληρο πακέτο, είτε μεμονωμένα κάποιες υπηρεσίες για το ίδιο ταξίδι (πχ ξενοδοχεία, εισιτήρια). Ακόμη και στη περίπτωση που η αγορά γίνεται σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.
Περί οργανωμένων ταξιδιών TravelSafe - Οργανωμένα Ταξίδια
Νομοθεσία TravelSafe
Τα δικαιώματα του καταναλωτή TravelSafe - Τα δικαιώματα του καταναλωτή
Έγραψα το παρών για να καλύψω μία μου «εσωτερική ανάγκη» εξ αιτίας των όσων ακούω και βλέπω καθημερινά γύρω από το θέμα αυτό. Η σύγχυση είναι υπαρκτή και στους πράκτορες και στους καταναλωτές.