Αν θυμάμαι καλά πληρώσαμε περίπου 350 ευρώ το άτομο, αλλά τότε δεν είχε καν απ΄ευθείας Αθήνα-Λισσαβώνα, πήγαμε μέσω Ιταλίας. Τώρα ίσως μπορείς να βρείς καλύτερες τιμές.
Τα χωριά
Η Μαδέρα έχει πολλά χωριά: γραφικά ψαροχώρια, άλλα πού κρύβονται στην οργιώδη βλάστηση των βουνών, κάποια λιάζονται στις μικρές ορεινές κοιλάδες, κάποια άλλα κρέμονται κυριολεκτικά πάνω από τούς γκρεμούς καί άλλα πού διατηρούν την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική τους. ‘Ολα κουκλίστικα, ήρεμα καί καθαρά, θα σας κερδίσουν με την πρώτη ματιά.
Μερικά από τα πιό χαρακτηριστικά είναι:
Monte
Το πιό κοντινό στην πρωτεύουσα. Σκαρφαλωμένο στο λόφο, μπορείτε να φτάσετε εδώ οδικώς ή ακόμα καλύτερα με το τελεφερίκ από Φουντσάλ γιά να έχετε μία εντυπωσιακή θέα.
Εδώ , μέσα στούς κήπους τού Μόντε θα δείτε καί το ανάκτορο, το οποίο μοιάζει περισσότερο με βίλα τού 18ου αιώνα. Αρχικά ανήκε στον άγγλο πρόξενο Charles Murray καί αργότερα έγινε ξενοδοχείο. Τώρα ανήκει στο μορφωτικό καί πολιτιστικό ίδρυμα Jose Berardo. Το ανάκτορο είναι κλειστό γιά το κοινό.
Εξω από τούς κήπους μπορείτε να επισκεφθείτε την εκκλησία Νόσα Σενιόρα τού Μόντε, με την εντυπωσιακή πρόσοψη με τούς δίδυμους πύργους. Η σημερινή εκκλησία κτίστηκε το 1818 επάνω σε ένα παρεκκλήσιο τού 1470. Η Παναγία τού Μόντε είναι η προστάτιδα τού νησιού καί οι πιστοί πού συρρέουν εδώ τον δεκαπενταύγουστο ανεβαίνουν τα 74 σκαλοπάτια της εκκλησίας με τα γόνατα.
Από την εκκλησία θα έχετε θαυμάσια θέα προς το Φουντσάλ.
Τέλος μην παραλείψετε την κάθοδο με το Toboggan Run (πού έχω αναφέρει και στην αρχή). Καθισμένοι σε ένα ψάθινο καλάθι πού κυλάει πάνω σε ξύλινους τροχούς, μπορείτε να καλύψετε την απόσταση των 4 χλμ μέχρι το Φουντσάλ σε είκοσι λεπτά. Χιλιάδες άνθρωποι κάνουν τη διαδρομή κάθε χρόνο, γοητευμένοι από την εμπειρία. Οί επιβάτες είναι στα έμπειρα χέρια τού οδηγού πού σπρώχνει καί στρίβει από το πίσω μέρος χρησιμοποιόντας τις μπότες του γιά να φρενάρει. Το έλκηθρο της Μαδέρα εφευρέθηκε ως μέσο μεταφοράς το 1850. Ο Ερνεστ Χεμινγουέϊ το περιέγραψε ως «αναζωογονητικό».
Curral das Freiras
Κουράλ ντας Φρέϊρας σημαίνει «καταφύγιο μοναχής». Η ονομασία αναφέρεται στις μοναχές της Μονής Σάντα Κλάρα πού κατέφυγαν σ’ αυτή την ειδυλιακή τοποθεσία όταν πειρατές επιτέθηκαν στο Φουντσάλ το 1566. Θα πρωτοδείτε το Κουράλ ντας Φρέϊρας από ένα σημείο γνωστό ως Ειρα ντου Σεράντου, 800 μέτρα πάνω από το χωριουδάκι. Η κοιλάδα περιβάλλεται από δαντελωτές οροσειρές καί η θέα από δώ πάνω είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή.
Από τα γλυκά κάστανα πού φυτρώνουν σε αφθονία στην περιοχή φτιάχνεται ένα γλυκό ψωμί αλλά καί το «λικέρ ντε καστάνια».
Camara de Lobos
Η Καμάρα ντε Λόμπους είναι ένα γραφικό ψαροχώρι πού θυμίζει συνεχώς στούς επισκέπτες του ότι το ζωγράφισε πολλές φορές ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, ο οποίος επισκεπτόταν συχνά τη Μαδέρα κατά της δεκαετία τού ‘50. Μπαρ καί εστιατόρια φέρουν το όνομα του, ενώ μιά πλάκα έχει τοποθετηθεί στο σημείο τού δρόμου όπου ο μεγάλος πολιτικός έστηνε το καβαλέτο του.
Η πόλη δεν έχει αλλάξει πολύ από τότε. Εδώ βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα αλιείας κολεού, ψάρια πού ζούν σε βάθος οκτακοσίων μέτρων.
Οι ψαράδες ζούν σε απλά σπίτια κατά μήκος τού μόλου. Το μικρό παρεκκλήσιό τους είναι αφιερωμένο στον προστάτη των θαλασσινών Αγιο Νικόλαο καί χρονολογείται από τον 15ο αιώνα. Είναι διακοσμημένο με σκηνές από τη ζωή τού αγίου καί ναυάγια.
Ribeiro Frio
Το Ριμπέϊρο Φρίο, πού μεταφράζεται ως «ψυχρό ρεύμα» είναι μία όμορφη περιοχή πνιγμένη στο πράσινο, στην ενδοχώρα της Μαδέρα.
Εδώ γίνεται ιχθυοκαλλιέργεια, στις δεξαμενές καί τα ενυδρεία της περιοχής, κυρίως με πέστροφες. Μπορείτε να δείτε τον κύκλο ανάπτυξης τους μιάς καί τις διατηρούν ανάλογα το μέγεθος-ηλικία τους.
Από την περιοχή αυτή ξεκινούν πολλά μονοπάτια λεβάντας, κυρίως γιά έμπειρους περιπατητές.
Ολη η περιοχή από δώ μέχρι το χωριό Σαντάνα, έχει χαρακτηριστεί από την Ουνέσκο ως Μνημείο Παγκόσμιας Βιόσφαιρας.
Santana
Η Σαντάνα, δηλ η Αγία Άννα, έχει περισσότερα από 100 αχυρένια τριγωνικά σπίτια σε έντονα χρώματα, πολλά από τα οποία έχουν ανακαινιστεί καί είναι ανοιχτά γιά το κοινό. Στις πλαγιές πάνω από την κοιλάδα όπου βρίσκεται η Σαντάνα, υπάρχουν επίσης αχυρένιου τριγωνικοί στάβλοι όπου δένονται οι αγελάδες γιά να μην τριγυρνούν στις στενές πεζούλες καταστρέφοντας τις καλλιέργειες.
Τα τριγωνικά σπίτια είναι ένα μοναδικό χαρακτηριστικό της Μαδέρα. Κατασκευάζονται απλά από δύο ξύλινα πλαίσια σε σχήμα «Λ», έχουν αχυρένια στέγη καί εσωτερική ξύλινη επένδυση. Αναφέρονται γιά πρώτη φορά τον 16ο αιώνα, αλλά όσα διασώζονται σήμερα δεν είναι πάνω από εκατό ετών. Οι πόρτες καί τα παράθυρα βάφονται συχνά σε έντονο κόκκινο, μπλέ ή κίτρινο χρώμα. Καθώς το κλίμα τού νησιού είναι ζεστό, οι κάτοικοι συνήθως μαγειρεύουν καί τρώνε έξω από το σπίτι. Το εσωτερικό συνήθως είναι δίχωρο, με καθιστικό στο ισόγειο καί χώρο ύπνου στη σοφίτα.
Sao Vicente
Το κουκλίστικο χωριό Σάο Βισέντε βρίσκεται μέσα σε μιά κατάφυτη κοιλάδα, στη βόρια μεριά τού νησιού. Η οργιώδης βλάστηση, τα γύρω βουνά κρυμμένα μέσα στα σύννεφα, τα πλακόστρωτα δρομάκια με τα μπαλκόνια γεμάτα λουλούδια, δημιουργούν μία ειδυλλιακή εικόνα, σαν πίνακα ζωγραφικής.
Κατεβαίνοντας προς την μεριά της θάλασσας θα συναντήσετε πολλούς μικρούς καταρράκτες να κατεβαίνουν προς την εντυπωσιακή άγρια ακτογραμμή.
Εδώ μπορείτε να επισκεφθείτε τα Ηφαιστειακά Σπήλαια τού Σάο Βισέντε.
Τα σπήλαια τού Σάο Βισέντε σχηματίστηκαν από μία ηφαιστειακή έκρηξη 890.000 χρόνια πριν. Το εξωτερικό μέρος εκτέθηκε σε χαμηλότερες θερμοκρασίες πού στερεοποιήθηκε γρήγορα, ενώ στο εσωτερικό η λάβα συνέχισε να ρέει, σχηματίζοντας έτσι δαιδαλώδη τούνελ . Ετσι δημιουργήθηκαν τα σπήλαια καί σήμερα μπορείτε να περπατήσετε πάνω στην πετρωμένη λάβα, σε μία διαδρομή περίπου ενός χιλιομέτρου.
Τα σπήλαια ανακαλύφθηκαν γιά πρώτη φορά το 1885 από τούς ντόπιους καί ακολούθησε επισταμένη έρευνα από επιστήμονες.
Στο εσωτερικό των σπηλαίων θα απολαύσετε μία μοναδική εμπειρία σε ένα ταξίδι στο εσωτερικό της γής, υπόγειες ηφαιστειακές λίμνες και σταλακτίτες λάβας.
Τα μονοπάτια λεβάντας
Η Μαδέρα είναι ο παράδεισος των περιπατητών, των πεζοπόρων καί των ορειβατών.
Τα μονοπάτια Λεβάντας θα σας φέρουν κοντά στην τροπική φύση τού νησιού, όπου θα συναντήσετε την ενδημική χλωρίδα, καταρράκτες, λίμνες, σπηλιές, τούνελ λάβας καί φυσικά απερίγραπτες θέες.
Τί είναι τα μονοπάτια λεβάντας?
Η Μαδέρα διαθέτει ένα μοναδικό σύστημα άρδευσης πού επιτρέπει στα άφθονα νερά τού βόρειου τμήματος τού νησιού να μεταφέρονται στον άνυδρο, ηλιόλουστο νότο. Τα νερά της βροχής αποθηκεύονται σε ταμιευτήρες καί λίμνες ή οδηγούνται από τις φυσικές πηγές καί τροφοδοτούν το δίκτυο των λεβάντας, πού περιβάλλει το νησί. Πρόκειται γιά στενά κανάλια πού μεταφέρουν το νερό σε μεγάλες αποστάσεις, στις μπανανοφυτείες, τούς αμπελώνες καί τα περιβόλια. Το συνολικό μήκος τους φτάνει τα 2.150 χιλιόμετρα καί μερικά χρονολογούνται από το 1500. Δίπλα στις λεβάντας υπάρχουν μονοπάτια πού φτάνουν στα πιό απομονωμένα σημεία τού νησιού, όπου δεν πηγαίνει δρόμος. Τα μονοπάτια αυτά δεν ξεπερνούν τα 50-60 εκατοστά φάρδος καί στις ορεινές διαδρομές θέλουν λίγο προσοχή γιατί φιδογυρίζουν συχνά πάνω από γκρεμούς καί χαράδρες ή βρέχονται από τα νερά των καταρρακτών καί μπορεί να είναι ολισθηρά. .
Αν δεν είστε έμπειρος πεζοπόρος, καλύτερα να ακολουθήσετε μία οργανωμένη πεζοπορία με οδηγό. Τέτοιες πεζοπορίες, κάθε βαθμού δυσκολίας, οργανώνουν όλα τα ταξιδιωτικά γραφεία τού νησιού.
Αν πάλι αποφασίσετε να πάρετε τα όρη μόνοι σας, ένας καλός οδηγός των μονοπατιών είναι το βιβλίο «Landscapes of Madeira>> με εκατοντάδες διαδρομές.
Εδώ θα βρείτε πληροφορίες γιά τις πιό top διαδρομές: http://www.visitmadeira.pt/en-gb/what-to-do/walking-routes
Ρίξτε μιά ματιά γιά να πάρετε μιά γεύση γιά δύο διαδρομές.
Μία εύκολη:
Καί μία δύσκολη:
Είναι μία μοναδική εμπειρία πού δεν πρέπει να χάσετε. Θα σας μείνει αξέχαστη!
Θαλάσσιοι γκρεμοί - θαλασσινές σπηλιές - Φυσικές πισίνες
Η Μαδέρα δεν είναι άλλο από ένα ηφαίστειο πού αναδύθηκε από τη θάλασσα καί το φυσικό της τοπίο διαμορφώθηκε από τις εκρήξεις καί τη λάβα. Ολη η ακτογραμμή της είναι «κεντημένη» με εντυπωσιακούς κάθετους γκρεμούς, πολύχρωμα πετρώματα, βραχονησίδες, θαλασσινές σπηλιές καί φυσικές πισίνες. Οι παραλίες ελάχιστες, μικρές καί οί περισσότερες τεχνητές. Τις δημιούργησαν φέρνοντας άμμο από το Μαρόκο.
Ο ψηλότερος γκρεμός τού νησιού καί ο δεύτερος ψηλότερος της Ευρώπης, είναι ο Κάμπου Ζιράουν πού φτάνει τα 589 μέτρα πάνω από το επίπεδο της θάλασσας.
Μπορείτε να τον δείτε στην κυριολεξία κάτω από τα πόδια σας, στην ειδικά διαμορφωμένη γέφυρα με διαφανές δάπεδο. Θα νοιώσετε σαν να είσαστε σε αεροπλάνο.
Η θέα από δω πάνω είναι εκπληκτική.
Στο Πόρτο Μονίζ θα δείτε μία σειρά από φυσικές λιμνούλες πού συνδέονται μεταξύ τους με μονοπάτια καί στις οποίες μπορείτε να κολυμπήσετε στα ζεστά νερά.
Εδώ θα δείτε καί τις μεγαλύτερες τεχνητές πισίνες πού έχει κατασκευάσει ο Δήμος γιά διευκόλυνση των λουομένων.
Ανάλογες πισίνες θα δείτε σε όλη το νησί καί χρησιμοποιούνται έλλείψη παραλιών.
Η χερσόνησος Ponta de Sao Lourenco, στο ανατολικότερο άκρο τού νησιού, είναι μία αλυσίδα ηφαιστειακών γκρεμών πού δημιουργεί ένα άγριο δραματικό τοπίο καί προστατεύεται ως μνημείο της φύσης. Τα μονοπάτια πού ξεκινούν από το πάρκιν θα σας φέρουν σε επαφή με όλη αυτή την άγρια ομορφιά.
Στην περιοχή Garajau θα δείτε να ανοίγονται οι περισσότερες θαλασσινές σπηλιές, σαν σχισμές ανάμεσα στα πολύχρωμα βράχια κάτω από επιβλητικούς γκρεμούς.
Στην κορυφή τού ψηλότερου γκρεμού δεσπόζει ένα αντίγραφο σε μικρότερη κλίμακα τού Χριστού τού Ρίο ντε Τζανέϊρο.
Στην θαλάσσια περιοχή μπορείτε να έρθετε με εκδρομικά σκάφη από το Φουντσάλ, πού βγαίνουν προς αναζήτηση δελφινιών καί φαλαινών.
Από το γυάλινο πάτο τού σκάφους θα δείτε πολλών ειδών ψάρια της περιοχής, όπως το επίμηκες «μαύρο σπαθόψαρο» καί το «Barracuda>>.
Το δαφνόδασος
Το δαφνόδασος της Μαδέρα είναι ένα μοναδικό υποτροπικό δάσος, πού χρονολογείται από την Τριτογενή περίοδο. Εκείνη την εποχή τέτοια δάση καταλάμβαναν τεράστιες εκτάσεις της νότιας Ευρώπης καί της λεκάνης της Μεσογείου. Ομως η εποχή των Παγετώνων ευθύνεται γιά την σχεδόν πλήρη εξαφάνιση τους. Στα μόνα μέρη πού κατάφεραν να επιζήσουν ήταν στα λεγόμενα Νησιά των Μακάρων (Μακαρονησία) δηλ τα σημερινά συμπλέγματα των Καναρίων Νήσων, τις Αζόρες, τα νησιά Πράσινου Ακρωτηρίου καί το αρχιπέλαγος της Μαδέρας.
Η Μαδέρα έχει το πιό εκτεταμένο καί καλά συντηρημένο δαφνόδασος τού κόσμου, με αποτέλεσμα το 1999 να ανακηρυχτεί από την Ουνέσκο ως Μνημείο Παγκόσμιας Φυσικής Κληρονομιάς.
Η χαμένη Ατλαντίδα
Εδώ η Ατλαντίδα, εκεί η Ατλαντίδα, πού είναι η Ατλαντίδα? Υπήρξε η Ατλαντίδα?
Μία θεωρία, εξ’ ίσου ισχυρή με αυτή της Σαντορίνης, τοποθετεί την χαμένη Ατλαντίδα εδώ, στον Ατλαντικό Ωκεανό. Την θέλει σαν μία ήπειρο πού καταβυθίστηκε αφήνοντας τις κορυφές των βουνών πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, δημιουργώντας έτσι τα Νησιά των Μακάρων (Κανάρια, Αζόρες, Αρχιπέλαγος Μαδέρας, νησιά Πράσινου Ακρωτηρίου).
Η γεωμορφολογική συγγένεια των νησιών αυτών, αποτελεί ισχυρή ένδειξη ότι πρόκειται γιά κομμάτια ενός ενιαίου τμήματος.
Είναι όμως έτσι?
Το μυστήριο έρχεται να μεγαλώσει με την πρόσφατη ανακάλυψη μιάς καταποντισμένης Πυραμίδας (?) στη θαλάσσια περιοχή των Αζορών, ανάμεσα στα νησιά Σάο Μιγκέλ κáί Τερσέϊρα.
Πρόσφατοι υπολογισμοί μέσω ψηφιακής τεχνολογίας GPS προσδιορίζουν το ύψος της στα 60 μέτρα καί τη βάση της σε 8.000 τετραγωνικά μέτρα. Είναι δε τέλεια σχηματισμένη καί προσανατολισμένη στα τέσσερα σημεία τού ορίζοντα.
Οσο γιά την ηλικία της, υπολογίζουν ότι βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια τού νερού 20.000 χρόνια!!
Το Υδρογραφικό Ινστιτούτο τού Πορτογαλικού Ναυτικού δεν έχει αποφανθεί ακόμα σε ότι αφορά την καταγωγή της Πυραμίδας, ενώ αρχαιολόγοι της Πορτογαλικής Ενωσης Αρχαιολογικής Ερευνας προσπαθούν να τη συνδέσουν με ευρήματα από το νησί Pico.
Τουριστικές υποδομές Ξενοδοχεία
Οι ξενοδοχειακές υποδομές στην Μαδέρα είναι άριστες. Οι μεγαλύτερες ξενοδοχειακές μονάδες βρίσκονται στην περιοχή Lindo, λίγο έξω από το Φουντσάλ. Εδώ θα δείτε όλα τα τετράστερα καί τα πεντάστερα τού νησιού. Ολα εξοπλισμένα με πισίνες καί κήπους, εστιατόρια καί μπαρ, αθλοπαιδιές καί θαλάσσια σπορ, γήπεδα τένις καί γκόλφ, την Αρτα καί τα Γιάννενα.
Είναι αυτά τα τεράστια σύγχρονα συγκροτήματα, πού «σε άλλους αρέσουν καί σε άλλους δεν αρέσουν».
Εμείς μείναμε στο Alto Lindo de Madeira, ένα τετράστερο με θέα τον Ατλαντικό.
Από τιμές δεν γνωρίζω να σας πώ, καθώς κάναμε χρήση τού χρονομεριδίου μου.
Αν προτιμάτε ένα ξενοδοχείο με περισσότερο χαρακτήρα, επιλέξτε μία Quinta, δηλ μία έπαυλη με τοπικά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά.
Ενα πολύ όμορφο καί ιστορικό ξενοδοχείο είναι το Reid‘s Palace (Estrada Monumental 139) πού θεωρείται ένα από τα καλύτερα παγκοσμίως.
Ανοιξε το 1891 με σκοπό να φιλοξενήσει τούς «πλούσιους καί διάσημους» της εποχής. Εδώ έχουν φιλοξενηθεί ο Ουίνστον Τσώρτσιλ, ο Γκρέκορι Πέκ, ο Μπέρναρ Σώ, ο Ρότζερ Μούρ , η Σίσσυ καί ο Κάρολος των Αψβούργων.
Αν το bugget σας δεν επιτρέπει την διαμονή εδώ, ελάτε τουλάχιστον γιά ένα καφέ. Θα τον απολαύσετε στην βεράντα με θέα τον ωκεανό καί τούς πανέμορφους κήπους του καί θα έχετε την ευκαιρία να περιηγηθείτε στους κοινόχρηστους χώρους καί τα σαλόνια, γεμάτα από έπιπλα άντίκες, λουλούδια, πορσελάνες, κρύσταλλα κτλ. Εικόνες μιάς άλλης εποχής.
Φαγητό
Ψάρι, ψάρι, ψάρι. Καί φρέσκο, φρέσκο, φρέσκο. Καί θαλασσινά. Καί αυτά ολόφρεσκα.
Αν πάλι προτιμάτε κρέας, μην τρομάξετε αν έρθουν με τη σούβλα καί την κρεμάσουν από πάνω σας. Είναι μία τοπική σπεσιαλιτέ με πολύ εντυπωσιακό σέρβις μπορώ να πώ. Μεγάλα κομμάτια κρέατος περασμένα σε μία σούβλα πού την κρεμάνε σε μία βάση στο τραπέζι. Κόβεις καί τρώς. Ξανακόβεις καί ξανατρώς. Καί φυσικά το συνοδεύεις με υπέροχο κρασί.
Αν όλο αυτό το συνδυάσετε με τα φολκλορικά τραγούδια καί χορούς καί τα «φάντος» θα έχετε μία πολύ ενδιαφέρουσα βραδιά. Ακούγεται πολύ τουριστικό αλλά είναι πολύ διασκεδαστικό.
Στην περιοχή τού ξενοδοχείου μας υπήρχαν πολλά καί καλά εστιατόρια, με τοπική καί διεθνή κουζίνα, όλα πεντακάθαρα, άλλα με θέα τον ωκεανό άλλα με μικρούς πανέμορφους κήπους. Οί τιμές ήταν σαν την Ελλάδα καί ίσως λίγο πιό κάτω.
Η αλήθεια είναι πως μόνο τρείς φορές φάγαμε σε εστιατόριο γιατί ανακαλύψαμε μία άλλη εναλλακτική λύση. Στο κοντινό μας σούπερ μάρκετ υπήρχε καί τμήμα έτοιμου φαγητού, με πολύ πολύ φρέσκα προϊόντα (με τόση κατανάλωση πού να μπαγιατέψουν?), μεγάλη ποικιλία, καλομαγειρεμένα καί σε πολύ καλή τιμή. Ενα πλήρες γεύμα γιά τρία άτομα, με σολομό, γαρίδες, σαλάτα καί ένα μπουκάλι κρασί δεν μας στοίχησε πάνω από 30 ευρώ.
Προσοχή: δεν έχουν προκαθορισμένες μερίδες, αλλά γεμίζεις τη συσκευασία με ότι καί όσο θέλεις καί τη ζυγίζουν, λαμβάνοντας υπ’ όψιν το ακριβότερο είδος πού έχεις πάρει. Αν πχ θέλεις σολομό με πατάτες, θα στο ζυγίσουν καί θα το χρεώσουν με την τιμή τού σολομού. Είναι προτιμότερο λοιπόν να βάλετε σε άλλη συσκευασία τον σολομό καί σε άλλη τις πατάτες.
Από φρούτα ότι βάλει ο νούς σου. Ανανά, παπάγια, μάνγκο, φρούτα τού δάσους, φρούτα τού πάθους κτλ.
Μην παραλείψετε να δοκιμάσετε την τοπική ποικιλία μπανάνας, είναι πολύ μικρή αλλά πολύ νόστιμη.
Ταξιδιωτικά γραφεία
Αν δεν διαθέτετε δικό σας αυτοκίνητο, τα ταξιδιωτικά γραφεία πού κάνουν ημερήσιες εκδρομές στο νησί, είναι μία καλή λύση, δεδομένου ότι οι συγκοινωνίες δεν εξυπηρετούν πολύ.
Δεν είναι πολύ ακριβά, περίπου 30 ευρώ γιά ολοήμερη εκδρομή. Λάβετε υπ’ όψιν σας ότι στο διαδίκτυο βρήκαμε ακριβότερες τις τιμές απ’ ότι κλείσαμε επί τόπου. Επίσης κάνουν προσφορές τελευταίας στιγμής πχ γιά εκδρομές της επομένης μέρας ή το πρωί γιά απογευματινό τουρ.
Επίλογος
Η Μαδέρα είναι ένα νησί γιά όλα τα γούστα: γι’ αυτούς πού ψάχνουν πολιτιστικά καί ιστορικά στοιχεία, γιά τούς φυσιολάτρες, γι’ αυτούς πού αρέσκονται σε εξωτικούς προορισμούς, γιά καλοφαγάδες. Ρομαντική καί άγρια συνάμα, εκρηκτική καί ήρεμη ταυτόχρονα, αξίζει να της αφιερώσετε χρόνο γιά να ανακαλύψετε τα πολλά της πρόσωπα.
Τελικά, ο Παράδεισος δεν είναι καί πολύ μακριά...