isabelle
Member
- Μηνύματα
- 904
- Likes
- 4.190
Περιεχόμενα
"Τι μπορεί να ονειρεύονται άνθρωποι που κοιμούνται και ξυπνάνε με θέα βομβαρδισμένα κτίρια; Νοιώθουν άραγε ότι αναπνέουν πλέον ελεύθεροι ως νικητές του πολέμου ή μήπως ότι η ζωή τους εγκλωβίστηκε επ’ αόριστο σε καθεστώς αναστολής; Σκέφτονται το μέλλον τους με αισιοδοξία ή ζούνε μόνιμα με τον φόβο ενός επόμενου γύρου αίματος; "
Αυτές είναι κάποιες από τις σκέψεις που κατέθετα στο μαγνητόφωνο στη διάρκεια παλαιότερης επίσκεψής μας στο Ναγκόρνο Καραμπάχ το 2013, ήτοι σε φαινομενικά ανύποπτη στιγμή, τότε που η ζωή εκεί έμοιαζε να έχει σχετικά εξομαλυνθεί.
Ξανακούγοντας τις ηχογραφημένες σημειώσεις μου προκειμένου να φρεσκάρω τη μνήμη μου και να γράψω το παρόν καθυστερημένο οδοιπορικό, εντυπωσιάστηκα κι εγώ η ίδια από την ένταση με την οποία διατύπωνα από τότε την αίσθησή μου πως ήταν μονάχα θέμα χρόνου για να ξεσπάσει ένας νέος πόλεμος. Σαν να λέμε, όσα συμβαίνουν σήμερα ήταν φως φανάρι από τότε. Σε αντίθεση με μια βιώσιμη λύση που ούτε καν αχνοφαίνεται....
Ολόκληρο το άρθρο υπάρχει ήδη αναρτημένο στο λινκ ΝΑΓΚΟΡΝΟ ΚΑΡΑΜΠΑΧ – ΖΩΗ ΠΑΓΙΔΕΥΜΕΝΗ ΜΕΤΑΞΥ ΕΚΕΧΕΙΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΜΟΥ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν, αλλά καθώς δεν έχει ακόμα γραφτεί κάτι σχετικό εδώ στο φόρουμ, είπα να το μεταφέρω. (Αν δεν κάνω λάθος, κάτι είχε ξεκινήσει να γράφει παλαιότερα η λατρεμένη μου @dim kyr αλλά - πράγμα πρωτοφανές για εκείνη που ολοκληρώνει με συνέπεια τα πάντα - το είχε αφήσει ημιτελές)
Ξεκινάμε λοιπόν!
- Αλήθεια, τι ήρθατε να κάνετε στο Ναγκόρνο Καραμπάχ;
Τρεις ώρες μετά την επιστροφή μας από τη γύρα στα περίχωρα της Στεπανακέρτ, το ερώτημα του ταξιτζή συνεχίζει να μου τριβελίζει το μυαλό. Και ειδικότερα ο τόνος καχυποψίας με την οποία διατυπώθηκε. Μια καχυποψία καθόλου καλυμμένη, αντιθέτως απροκάλυπτα ωμή, σχεδόν επιθετική.
Η σύντομη σχέση μας με τον εν λόγω κύριο ξεκίνησε μάλλον καλά. Μας τον σύστησε η ιδιοκτήτρια του καταλύματός μας στη Στεπανακέρτ ως μοναδική περίπτωση ταξιτζή με καλές γνώσεις αγγλικής. Xωρίς δεύτερη σκέψη τον ναυλώσαμε για να μας πάει στο μνημείο-σύμβολο της χώρας, το επονομαζόμενο "Είμαστε τα βουνά μας" ή αλλιώς "Τατίκ ου Παπίκ" και, στη συνέχεια, στον αρχαιολογικό χώρο της Τιγκρανακέρτ καμιά τριανταριά χιλιόμετρα εκτός πόλης.
Εδώ θα πρέπει να ομολογήσω, ότι ανεξάρτητα από το δεδομένο ενδιαφέρον μας για τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις, η επίσκεψη στα μάλλον ταπεινά ερείπια της Τιγκρανακέρτ ήταν περισσότερο μια καλή δικαιολογία για να περάσουμε κοντά από κάποια άλλα απομεινάρια, πολύ πρόσφατα αυτά, που αποτελούσαν το πραγματικό, πλην απαγορευμένο από τον στρατό, αντικείμενο του πόθου μας: τα ερείπια της πόλης Αγκντάμ, που ισοπεδώθηκε το 1993 στη διάρκεια του αρμενο-αζερικού πολέμου.
Θα μπορέσω άραγε να ψήσω τον ταξιτζή να κάνει μια παράκαμψη προς τα κει κατά την επιστροφή μας;
Με αυτή την κυρίαρχη σκέψη στο μυαλό, η περιήγησή μας στις ανασκαφές της αρχαίας αρμένικης πολιτείας Τιγκρανακέρτ, αποδείχτηκε όπως περίπου την περίμενα.
Τα ευρήματα που καλύπτουν μια περίοδο από τον πρώτο π.Χ. μέχρι τον έβδομο μ.Χ. αιώνες έχουν αναμφίβολα ιστορική αξία, δεν είναι όμως απ’ αυτά που μπορούν να εντυπωσιάσουν μη ειδικούς επισκέπτες όπως ελόγου μας.
Μετρίου ενδιαφέροντος και τα εκθέματα του γειτονικού μουσείου, που στεγάζεται στο αναστηλωμένο κάστρο Σαχμπουλάγκ του 17ου αιώνα. Αν μη τι άλλο όμως, το κάστρο είναι φωτογραφικό!
Καθισμένοι και πάλι μέσα στο ταξί, έχει φτάσει πια η στιγμή να ρίξω την κρίσιμη πρόταση. Παίρνω το πιο αθώο, ανέμελο ύφος μου και…
- Τι θα λέγατε να πάμε μια βόλτα από την Αγκντάμ; Με παραπάνω αμοιβή εννοείται.
- Η περιοχή είναι στρατιωτική. Απαγορεύεται.
Εντάξει, διαπραγμάτευση κάνουμε, σκέφτομαι από μέσα μου, λογικό είναι ο άνθρωπος να προτάσσει τις δυσκολίες για ν’ ανεβάσει την τιμή.
- Ε, κάποιος τρόπος θα υπάρχει. Μήπως να πλησιάσουμε περιφερειακά, ίσα για μερικές φωτογραφίες μέσα από το αυτοκίνητο;
Αυτή την φορά αντί απάντησης πέφτει παρατεταμένη βαριά σιωπή. Ώσπου ο ταξιτζής βγάζει από την τσέπη μια στρατιωτική ταυτότητα και με κοιτάει μ’ ένα πολύ κακό ερευνητικό ύφος.
- Είμαι εν αποστρατεία αξιωματικός του αρμένικου στρατού. Αλήθεια, τι ήρθατε να κάνετε στο Ναγκόρνο Καραμπαχ;
Αφού πρώτα άλλαξα (υποθέτω) καμιά δεκαριά χρώματα, ξεκίνησα να λέω ότι έχουμε έρθει με τις καλύτερες προθέσεις του κόσμου (αλήθεια), ότι δεν είχα καταλάβει πως η απαγόρευση είναι τόσο ρητή (ψέματα), πως για όλα φταίει η φωτογραφική μας χαζοπεριέργεια (αλήθεια), και πως τέλος πάντων ας τα ξεχάσουμε όλα κι ας γυρίσουμε όμορφα κι ωραία στην Στεπανακέρτ (ευχή).
Μετά από άλλη μια βαριά παρατεταμένη σιωπή, ο ταξιτζής-αξιωματικός επανατοποθέτησε αργά την ταυτότητα στην τσέπη του, έβαλε αμίλητος το όχημα μπροστά, και χωρίς να εκστομίσει ούτε μία λέξη σε όλη την ημίωρη διαδρομή τελικά μας οδήγησε πίσω στο κατάλυμά μας. Ουφ! Τέλος καλά, όλα καλά. Έστω κι αν δεν πήγαμε (ακόμα) στην Αγκντάμ.
Το ερώτημά ωστόσο συνεχίζει να με βασανίζει καθώς το απευθύνω πλέον εγώ η ίδια στον εαυτό μου: Αλήθεια τι ήρθαμε να κάνουμε στο Ναγκόρνο Καραμπαχ;
Η πρόχειρη απάντηση: Να δούμε πώς αποτυπώνεται στην καθημερινότητα των ανθρώπων η ιστορική διένεξη που οδήγησε σε αιματηρό πόλεμο την Αρμενία με το Αζερμπαϊτζάν τα πρώτα χρόνια μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ και συνεχίζει να σιγοκαίει άλυτη μέχρι τις μέρες μας.
Μα πριν απ' αυτό, ας παραθέσουμε το χρονικό αυτής της διαμάχης όσο πιο συμπυκνωμένα γίνεται.
(Η συνέχεια αυριο)
Last edited by a moderator: