Παράσταση Μπαρόγκ - Καταρράκτης Tegenungan - Πηγές Γκούνουνγκ Κάβι - Πουλιά Kokokan
Αλλη μία τελετουργική παράσταση παρακολουθήσαμε σήμερα. Στον ναό Πούρα Πούσεχ στο χωριό Μπατούαν, δίδονται παραστάσεις Μπαρόνγκ, ίσως τον πιό γνωστό χορό τού Μπαλί. Ενας τελετουργικός χορός πού συνοδεύεται με μουσική από παραδοσιακά όργανα, είναι μίγμα της ιστορίας καί της μυθολογίας τού νησιού. Αφηγείται τη μάχη μεταξύ Καλού καί Κακού.
Η ιστορία έχει ως εξής: Η Ράγκντα, μητέρα τού Ερλάνγκα, βασιλιά τού Μπαλί κατά τον δέκατο αιώνα, καταδικάστηκε από τον σύζυγό της καί πατέρα τού Ερλάνγκα, ως μάγισσα. Αφού έμεινε χήρα, επιστράτευσε όλα τα κακά πνεύματα καί τούς δαίμονες εναντίον τού Ερλάνγκα. Δόθηκε μία σκληρή μάχη αλλά οί δαιμονικές δυνάμεις της Ράγκντα υπερτερούσαν κάνοντας τούς στρατιώτες τού Ερλάνγκα να θέλουν να αυτοκτονήσουν με τα keris (τελετουργικά μαχαίρια). Τότε ο Ερλάνγκα αναγκάστηκε να ζητήσει την βοήθεια τού Μπαρόνγκ. Μετά από σκληρές μάχες, ο Μπαρόνγκ κερδίζει καί η Ράγκντα εξορίζεται.
Κάποιος μπορεί να τραυματιστεί σοβαρά με το κέρις κατά την διάρκεια της παράστασης. Αν η κατάρα της Ράγκντα είναι πολύ δυνατή, μπορεί ο ηθοποιός-στρατιώτης να τραυματιστεί παρά την βοήθεια τού Μπαρόνγκ.
Οί μάσκες πού χρησιμοποιούν γιά την Ράγκντα καί το Μπαρόνγκ θεωρούνται ιερές καί πριν από κάθε χρήση ένας ιερέας πρέπει να τις ευλογήσεις, να τις ραντίσει με αγιασμένο νερό από το όρος Αγκουνγκ καί να κάνει προσφορές.
Τα χρυσοποίκιλτα κουστούμια, οί περίτεχνες μάσκες, η στάση τού σώματος με τα λυγισμένα γόνατα, οί αδιάκοπες κινήσεις των δακτύλων πού λες καί δεν έχουν οστά, δημιουργούν ένα απόκοσμο καί πολύ εντυπωσιακό αποτέλεσμα.
Να διευκρινίσω δε ότι κάθε κίνηση καί κάθε βλέμμα «διαβάζεται». Είναι μία νοηματική γλώσσα.
Συνεχίσαμε με τού καταρράκτες Tegenungan στην ευρύτερη περιοχή τού Gianyar. Να αναφέρω εδώ ότι στο Μπαλί υπάρχουν πολλοί καταρράκτες οί περισσότεροι επισκέψιμοι αλλά λίγο δύσκολα προσβάσιμοι. Να υπολογίζετε από 300 έως 500 σκαλιά.
Επιλέξαμε τον καταρράκτη Tegenungan γιατί έχει μόνο 150 σκαλοπάτια. Αλλωστε είναι από τούς πιό όμορφους με εύκολη πρόσβαση από την Ουμπούντ.
Χωμένος μέσα στην ζούγκλα δημιουργεί μία λίμνη στην οποία μπορείτε να κολυμπήσετε ακόμη καί να περάσετε πίσω από τα νερά πού πέφτουν, στις μικρές σπηλιές πού υπάρχουν εκεί. Τον προσεγγίζεται μέσω ενός φαραγγιού, διασχίζοντας μικρές γέφυρες από μπαμπού.
Επόμενη επίσκεψη στον ναό πηγής Gunung Kawi, ένα από τα πιό όμορφα καί γαλήνια συγκροτήματα στο Μπαλί. Διαθέτει ένα μεγάλο καταπράσινο κήπο γύρω από τις λίμνες με τούς κυπρίνους καί τούς ανθισμένους λωτούς, πού τροφοδοτούνται από φυσικές πηγές. Γεμάτος με μικρά ιερά, αγάλματα, πηγές, αξίζει να τον περπατήσετε ή ακόμη καλύτερα να κολυμπήσετε στις πισίνες.
Νωρίς το απόγευμα καταλήξαμε στο χωριό Πετούλου γιά ένα συγκεκριμένο λόγο: να παρακολουθήσουμε την επιστροφή των πουλιών Kokokan. Αυτά τα πανέμορφα κιτρινόλευκα πουλιά με τα μακριά πόδια (ένα είδος ερωδιού) έχουν κάνει τα δέντρα τού χωριού κατοικία τους. Ολη την ημέρα λείπουν προς αναζήτηση τροφής καί κατά την ώρα τού ηλιοβασιλέματος επιστρέφουν στο χωριό καί φωλιάζουν πάνω στά δέντρα. Είναι απίστευτη η εικόνα πού παρουσιάζουν: ολόκληρα σμήνη σε διάταξη V να έρχονται από την μεριά τού ωκεανού καί να προσγειώνονται στα κλαδιά των δέντρων. Τι είναι αυτό πού τα οδηγεί πίσω στο συγκεκριμένο χωριό καί σε κανένα άλλο?
Η παράδοση λέει ότι οί κάτοικοι τού χωριού Πετούλου αναγκάζονταν να αναζητήσουν εργασία στα γύρω χωριά, γιατί τα δικά τους τα χωράφια έμεναν άκαρπα γιά έναν ανεξήγητο λόγο. Αφού συσκέφθηκαν καί συμβουλεύτηκαν τον ιερέα, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα δεινά τους προέρχονται από την αμέλεια των θρησκευτικών τους καθηκόντων. Ετσι αποφάσισαν να κάνουν μεγάλη γιορτή με προσφορές στο ναό τού χωριού. Κατά την τέλεση της εορτής, παρουσιάστηκαν ξαφνικά τα πουλιά κοκοκάν καί έτσι θεώρησαν ότι ήταν το δώρο τού θεού στο χωριό τους. Από τότε τα χωράφια κάρπισαν καί έτσι επήλθε ευημερία. Τα πουλιά είναι υπό την προστασία τού χωριού καί μετά την επιστροφή τους το απόγευμα, σταματά οποιαδήποτε θορυβώδη δραστηριότητα, προκειμένου να τούς παρέχουν ασφάλεια καί γαλήνη.
Αλλη μία τελετουργική παράσταση παρακολουθήσαμε σήμερα. Στον ναό Πούρα Πούσεχ στο χωριό Μπατούαν, δίδονται παραστάσεις Μπαρόνγκ, ίσως τον πιό γνωστό χορό τού Μπαλί. Ενας τελετουργικός χορός πού συνοδεύεται με μουσική από παραδοσιακά όργανα, είναι μίγμα της ιστορίας καί της μυθολογίας τού νησιού. Αφηγείται τη μάχη μεταξύ Καλού καί Κακού.
Η ιστορία έχει ως εξής: Η Ράγκντα, μητέρα τού Ερλάνγκα, βασιλιά τού Μπαλί κατά τον δέκατο αιώνα, καταδικάστηκε από τον σύζυγό της καί πατέρα τού Ερλάνγκα, ως μάγισσα. Αφού έμεινε χήρα, επιστράτευσε όλα τα κακά πνεύματα καί τούς δαίμονες εναντίον τού Ερλάνγκα. Δόθηκε μία σκληρή μάχη αλλά οί δαιμονικές δυνάμεις της Ράγκντα υπερτερούσαν κάνοντας τούς στρατιώτες τού Ερλάνγκα να θέλουν να αυτοκτονήσουν με τα keris (τελετουργικά μαχαίρια). Τότε ο Ερλάνγκα αναγκάστηκε να ζητήσει την βοήθεια τού Μπαρόνγκ. Μετά από σκληρές μάχες, ο Μπαρόνγκ κερδίζει καί η Ράγκντα εξορίζεται.
Κάποιος μπορεί να τραυματιστεί σοβαρά με το κέρις κατά την διάρκεια της παράστασης. Αν η κατάρα της Ράγκντα είναι πολύ δυνατή, μπορεί ο ηθοποιός-στρατιώτης να τραυματιστεί παρά την βοήθεια τού Μπαρόνγκ.
Οί μάσκες πού χρησιμοποιούν γιά την Ράγκντα καί το Μπαρόνγκ θεωρούνται ιερές καί πριν από κάθε χρήση ένας ιερέας πρέπει να τις ευλογήσεις, να τις ραντίσει με αγιασμένο νερό από το όρος Αγκουνγκ καί να κάνει προσφορές.
Τα χρυσοποίκιλτα κουστούμια, οί περίτεχνες μάσκες, η στάση τού σώματος με τα λυγισμένα γόνατα, οί αδιάκοπες κινήσεις των δακτύλων πού λες καί δεν έχουν οστά, δημιουργούν ένα απόκοσμο καί πολύ εντυπωσιακό αποτέλεσμα.
Να διευκρινίσω δε ότι κάθε κίνηση καί κάθε βλέμμα «διαβάζεται». Είναι μία νοηματική γλώσσα.
Συνεχίσαμε με τού καταρράκτες Tegenungan στην ευρύτερη περιοχή τού Gianyar. Να αναφέρω εδώ ότι στο Μπαλί υπάρχουν πολλοί καταρράκτες οί περισσότεροι επισκέψιμοι αλλά λίγο δύσκολα προσβάσιμοι. Να υπολογίζετε από 300 έως 500 σκαλιά.
Επιλέξαμε τον καταρράκτη Tegenungan γιατί έχει μόνο 150 σκαλοπάτια. Αλλωστε είναι από τούς πιό όμορφους με εύκολη πρόσβαση από την Ουμπούντ.
Χωμένος μέσα στην ζούγκλα δημιουργεί μία λίμνη στην οποία μπορείτε να κολυμπήσετε ακόμη καί να περάσετε πίσω από τα νερά πού πέφτουν, στις μικρές σπηλιές πού υπάρχουν εκεί. Τον προσεγγίζεται μέσω ενός φαραγγιού, διασχίζοντας μικρές γέφυρες από μπαμπού.
Επόμενη επίσκεψη στον ναό πηγής Gunung Kawi, ένα από τα πιό όμορφα καί γαλήνια συγκροτήματα στο Μπαλί. Διαθέτει ένα μεγάλο καταπράσινο κήπο γύρω από τις λίμνες με τούς κυπρίνους καί τούς ανθισμένους λωτούς, πού τροφοδοτούνται από φυσικές πηγές. Γεμάτος με μικρά ιερά, αγάλματα, πηγές, αξίζει να τον περπατήσετε ή ακόμη καλύτερα να κολυμπήσετε στις πισίνες.
Νωρίς το απόγευμα καταλήξαμε στο χωριό Πετούλου γιά ένα συγκεκριμένο λόγο: να παρακολουθήσουμε την επιστροφή των πουλιών Kokokan. Αυτά τα πανέμορφα κιτρινόλευκα πουλιά με τα μακριά πόδια (ένα είδος ερωδιού) έχουν κάνει τα δέντρα τού χωριού κατοικία τους. Ολη την ημέρα λείπουν προς αναζήτηση τροφής καί κατά την ώρα τού ηλιοβασιλέματος επιστρέφουν στο χωριό καί φωλιάζουν πάνω στά δέντρα. Είναι απίστευτη η εικόνα πού παρουσιάζουν: ολόκληρα σμήνη σε διάταξη V να έρχονται από την μεριά τού ωκεανού καί να προσγειώνονται στα κλαδιά των δέντρων. Τι είναι αυτό πού τα οδηγεί πίσω στο συγκεκριμένο χωριό καί σε κανένα άλλο?
Η παράδοση λέει ότι οί κάτοικοι τού χωριού Πετούλου αναγκάζονταν να αναζητήσουν εργασία στα γύρω χωριά, γιατί τα δικά τους τα χωράφια έμεναν άκαρπα γιά έναν ανεξήγητο λόγο. Αφού συσκέφθηκαν καί συμβουλεύτηκαν τον ιερέα, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα δεινά τους προέρχονται από την αμέλεια των θρησκευτικών τους καθηκόντων. Ετσι αποφάσισαν να κάνουν μεγάλη γιορτή με προσφορές στο ναό τού χωριού. Κατά την τέλεση της εορτής, παρουσιάστηκαν ξαφνικά τα πουλιά κοκοκάν καί έτσι θεώρησαν ότι ήταν το δώρο τού θεού στο χωριό τους. Από τότε τα χωράφια κάρπισαν καί έτσι επήλθε ευημερία. Τα πουλιά είναι υπό την προστασία τού χωριού καί μετά την επιστροφή τους το απόγευμα, σταματά οποιαδήποτε θορυβώδη δραστηριότητα, προκειμένου να τούς παρέχουν ασφάλεια καί γαλήνη.