spoovonthemove
Member
- Μηνύματα
- 34
- Likes
- 214
- Επόμενο Ταξίδι
- Οδικώς Ανατολική Ευρώπη
- Ταξίδι-Όνειρο
- Στην Νορβηγία
Σίγουρα η μικρή αυτή πρώην Γιουγκοσλαβική χώρα δεν αποτελούσε μέχρι πρότινος γνωστό ταξιδιωτικό προορισμό ούτε με μια πρώτη αναφορά μπορεί κανείς να πει οτι φημίζεται για κάτι. Ωστόσο μια μεγάλη θετική έκπληξη μας περίμενε όταν την επισκεφτήκαμε καθώς είναι μια πανέμορφη και τακτοποιημένη χώρα με ξεχωριστό ενδιαφέρον.
Πρώτη επίσκεψή μας ήταν μόνο στην πρωτεύουσα Λιουμπλιάνα για μια διανυκτέρευση σε οδικό ταξίδι μήνα Μάρτιο στην κεντρική Ευρώπη ερχόμενοι από την Αυστρία, ενώ δεύτερη σε περισσότερα μέρη ως κομμάτι του ταξιδιού μας στη Βαλκανική χερσόνησο μήνα Ιούνιο ερχόμενοι από την Κροατία.
Η Σλοβενία είναι μία μικρή χώρα μόλις 20,000 τμ, πληθυσμό λίγο παραπάνω από 2 εκ. κατοίκους με πολύ καλή ανάπτυξη, καταπληκτικά φυσικά τοπία και υψηλή ποιότητα ζωής. Είναι πλήρες μέλος της ΕΕ από το 2004 και από το 2007 χρησιμοποιεί €.
Η τοποθεσία της προσφέρει μεγάλη γεωγραφική ποικιλότητα καθώς περιέχει κομμάτι των Άλπεων, έξοδο προς την Αδριατική, πυκνό δίκτυο ποταμών και πάρα πολύ πλούσια βλάστηση. Πραγματικά και τις δύο φορές που βρεθήκαμε στη χώρα οδικώς απολαύσαμε φοβερά τοπία σε όλη τη διαδρομή. Κατά τη γνώμη μου ξεχωρίζει μακράν - θετικά - από τις λοιπές χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας, ελάχιστα θυμίζουν Κομμουνιστικές περιόδους όπως ελάχιστα θυμίζουν και Βαλκάνια. Οι επιρροές στη σύγχρονη Σλοβενία είναι κατά βάση πιο κεντροευρωπαϊκές, προνόμιο λόγω της γειτνίασής της με κατεξοχήν ισχυρότερες οικονομικά χώρες (Ιταλία, Αυστρία).
Μπαίνοντας από την Αυστρία στη Σλοβενία υπάρχει ελάχιστος έλεγχος και το καταλαβαίνουμε μόνο από τις επιγραφές. Την είσοδό μας από την Κροατία και το κατάλυμά μας το περιγράφω στο Βαλκάνια στο δρόμο 2. Δεν θα αργήσουμε να φτάσουμε στην πρωτεύουσα Λιουμπλιάνα και θα κατευθυνθούμε κεντρικά όπου θα διανυκτερεύσουμε σε δίκλινο δωμάτιο στο πολύ ωραίο Kva hostel (60€), ακριβώς στον πεζόδρομο του ποταμού Λιουμπλιάνιτσα ο οποίος διαρρέει την πόλη. Οι πρώτες εικόνες μαρτυρούν μία πανέμορφη καθαρή και τακτοποιημένη πόλη, κάτι που μας προδιαθέτει ευχάριστα.
Ελεύθερες θέσεις παρκαρίσματος στο κέντρο δεν υπάρχουν και γενικά η στάθμευση στη πόλη είναι ελεγχόμενη αλλά οικονομική. Οι έλεγχοι είναι τακτικοί κάτι που θα το ανακαλύψω καθώς θα μου βεβαιώσουν πρόστιμο (μόλις 11 €) για παράνομη στάθμευση. Θα τακτοποιηθούμε και κατευθείαν θα ξεκινήσουμε την περιήγηση στη πόλη. Βγαίνοντας στον πεζόδρομο του ποταμού ακριβώς μπροστά από το κατάλυμά μας συναντούμε πολύ ωραίες αστικές εικόνες μιας γαλήνιας και όμορφης πρωτεύουσας. Πεντακάθαροι δρόμοι, ωραία χαμηλά σπίτια, αρτ νουβό, μπαρόκ και αναγεννησιακά κτίρια, η παλιά πόλη γύρω από την "Ακρόπολη", τον λόφο με το κάστρο, παραδοσιακά λιθόστρωτα δρομάκια, φανταστικοί παραποτάμιοι πεζόδρομοι με πολλές πεζογέφυρες συνθέτουν την εικόνα της Σλοβένικης πρωτεύουσας.
Να σημειώσω οτι η πόλη μετά από εναν καταστροφικό σεισμό ανοικοδομήθηκε το 1930 υπό τον αρχιτέκτονα Jože Plečnik με μεγάλη προσοχή και γνώμονα τον κάτοικο, εξού και οι ανοιχτοί χώροι, το ελεύθερο από οχήματα κέντρο, οι χώροι πρασίνου και η ευκολία στις μετακινήσεις. Αμέσως νιώθουμε χαλαροί και άνετοι στη πόλη ακριβώς λόγω της ίδιας της πόλης και το ίδιο παρατηρώ και στους κατοίκους της παρόλο που είναι εργάσιμη. Πόσο σημαντικό και πόσο ανεκτίμητο στην καθημερινότητα ενός πολίτη.
Από το σημείο που μένουμε θα κινηθούμε παραποταμίως και βόρεια έχοντας πάντα στα δεξιά μας τον λόφο με το κάστρο του 11ου αιώνα, θα συναντήσουμε μαγαζάκια με καθίσματα έξω, πολύ περιποιημένες υπαίθριες αγορές με ξύλινους ομοιόμορφους πάγκους με σουβενίρ, τοπικά παραδοσιακά προϊόντα και είδη λαϊκής, έως ότου φτάσουμε την κεντρική πλατεία Prešernov.
Πανέμορφος χώρος με εντυπωσιακά κτίρια όπως η χρωματιστή Φραγκισκανή εκκλησία του Ευαγγελισμού και την πρωτότυπη τριπλή πεζογέφυρα. Στο κέντρο βρίσκουμε το άγαλμα του ρομαντικού ποιητή France Prešeren. Φυσικά χώρος συνάντησης και αφετηρία του πεζόδρομου Copova με διάφορα καταστήματα που καταλήγει στον κεντρικότατο Slovenska ceska αλλά και του Stritarjeva ulica που οδηγεί μέσω της γέφυρας στη καρδιά της παλιάς πόλης. Στο σημείο θα συναντήσουμε μουσικούς του δρόμου, μερικά πολύ ωραία καφέ και σίγουρα εορταστικά και λοιπά δρώμενα κατα καιρούς συμβαίνουν εδώ.
Στις τρεις γέφυρες θα σταθούμε απολαμβάνοντας το σκηνικό και εν συνεχεία θα περάσουμε στην αντίστοιχη πλατεία της παλιάς πόλης με το συντριβάνι και τον οβελίσκο, στη σκιά του κάστρου. Εδώ θα βρούμε τον Καθεδρικό Ναό της πόλης του Αγίου Νικολάου με τις ανάγλυφες θύρες, την κεντρική υπαίθρια αγορά και θα κάνουμε τη βόλτα μας σε σχεδόν μεσαιωνικό τοπίο όταν θα αρχίσουμε να ανεβαίνουμε προς τον λόφο.
Η διαδρομή είναι αρκετά ανηφορική αλλά εύκολη και στην κορυφή μπορεί κανείς να φτάσει και οδικώς αλλά και με τελεφερίκ (στη πλατεία της κεντρικής Αγοράς) από την παλιά πόλη.
Εγώ προτείνω πεζοπορία καθώς απολαμβάνουμε και τη φύση αλλά και φανταστική θέα. Η περιοχή του κάστρου μαρτυρά την πλούσια ιστορία της πόλης από τον 2ο αιώνα π.χ μέχρι τη Ρωμαϊκή περίοδο (υπάρχουν στη πόλη διάσπαρτα αρχαιολογικά ευρήματα και μνημεία της περιόδου) και από τον 11ο αιώνα που πιθανολογείται η κατασκευή του ως κάστρο μέχρι την εποχή των μεγάλων Ευρωπαϊκών Αυτοκρατοριών.
Όλόκληρος ο χώρος είναι επισκέψιμος, καλοδιατηρημένος και όμορφα διαμορφωμένος, Δεν έχει πολλά εκθέματα η αλήθεια είναι και εμείς θα αρκεστούμε μόνο στους εξωτερικούς χώρους και στην εσωτερική αυλή.
Φυσικά υπάρχουν αναψυκτήριο, σουβενίρ εστιατόριο και δάφορες δραστηριότητες. Όλες τις λεπτομέρειες και εισιτήρια θα βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του κάστρου. Αυτό που σίγουρα αξίζει πάντως είναι η θέα και η φυσικές διαδρομές των περιβαλλόντων χώρων.
Για να μείνουμε στο ίδιο μοτίβο θα κατεβούμε από τον λόφο και θα επισκεφθτούμε για περίπατο το μεγαλύτερο πάρκο της πόλης στα ΒΔ, το πάρκο Τιβόλι, μόλις 15 λεπτά από το κέντρο. Στη διαδρομή θα συναντήσουμε το Εθνικό μουσείο της Σλοβενίας, την Εθνική πινακοθήκη, την Όπερα, πολλές πρεσβείες κρατών και γενικά πολύ ωραία κτίρια.
Το πάρκο είναι καθαρό και περποιημένο, ιδανικό για χαλαρή βόλτα και σε κεντρικό σημείο του θα βρούμε το κέντρο τεχνών (κάστρο Tivoli), μία νεοκλασική έπαυλη του 18ου αιώνα που φιλοξενεί διάφορες εικαστικές εκθέσεις.
Επιστροφή στο κέντρο και φυσικά σε ένα από τα χαρακτηριστικά σημεία της Λιουμπλιάνα, τη γέφυρα με τους δράκους (Zmajski most). Μόλις η δεύτερη γέφυρα μετά την κεντρική τριπλή, θα βρούμε τους περίφημους τέσσερις δράκους εκατέρωθεν στις εισόδους της τσιμεντένιας γέφυρας η οποία κατασκευάστηκε περί του 1901 σε αρχιτεκτονική του βιεννέζικου κινήματος Ζετσεσιονισμού, καθώς η Σλοβενία τότε αποτελούσε κομμάτι της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας. Ο θρύλος λέει πως εδώ ο Ιάσωνας κατά την Αργοναυτική εκστρατεία σκότωσε έναν δράκο και ίδρυσε την πόλη. Η γέφυρα ως κατασκευή είναι μικρή, απλή και όμορφη και ταιριάζει αρμονικά με τα κτίρια πέριξ.
Στην Λιουμπλιάνα δεν θα βρούμε πομπώδεις κατασκευές και μεγαλοπρεπή κτίρια, ωστόσο όλη η αρχιτεκτονική και δόμησή της αντλεί την ομορφιά της ακριβώς από την μικρή της κλίμακα και την απλότητά της. Μία διαφωνία έχω μόνο για την εικόνα της πόλης, οι παράξενοι και αντιαισθητικοί λαμπτήρες στους δρόμους! Στην βόρεια πλευρά της γέφυρας θα κάνουμε διάλλειμα για φαγητό στο πολύ καλό Abi Falafel, το οποίο επισκεφτήκαμε και τις δύο φορές που βρεθήκαμε στη Σλοβενική πρωτεύουσα. Για επιδόρπιο παγωτό στο Cacao ακριβώς δίπλα στην τριπλή γέφυρα και στο Puffy Li’l Pancakes στην Čopova ulica.
Ξεκινά να βραδιάζει και συνεχίζουμε τη βόλτα μας στους πανέμορφους πεζόδρομους, στην μοντέρνα γέφυρα Mesarski most και ανακαλύπτουμε διάφορα περίεργα γλυπτά που υπάρχουν διάσπαρτα , φιλοτεχνημένα από τον γλύπτη Jakov Brdar. Θα καταλήξουμε στο ατμοσφαιρικό Slovenska Hiša για ποτό απολαμβάνοντας το φωτισμένο νυχτερινό σκηνικό στον ποταμό Λιουμπλιάνιτσα. Ο κόσμος έχει γεμίσει τα μαγαζιά της πόλης και απολαμβάνει το βράδυ του χωρίς αυτοκίνητα και μηχανάκια σε ένα ήρεμο και ειδυλλιακό περιβάλλον.
Το επόμενο πρωί καθώς ετοιμαζόμαστε για αναχώρηση με χαλαρούς ρυθμούς με καφέ στην καφετέρια Roxly ακριβώς πίσω από την γυάλινη γέφυρα (Mesarski most) και θα δοκιμάσουμε σφολιατοειδή από το φούρνο - mini market Zito. Ο καφές μια χαρά, τα φαγώσιμα όχι. Θα περάσουμε οδικώς από την σημαντική εκκλησία του 17ου αιώνα του Αγίου Ιακώβου στην πολύ γραφική οδό Karlovska με την αψιδωτή κλειστή πεζογέφυρα.
Απο εκεί θα αναζητήσω κάποια δημόσια υπηρεσία με σκοπό να μάθω που πρέπει να πληρώσω τη κλήση που μου βεβαιώθηκε. Πράγματι μπήκα σε κάποια γραφεία σχετικά με το Υπουργείο Μεταφορών όπου ενώ βρισκόμουν σε λάθος μέρος ουσιαστικά, η εξυπηρέτηση που συνάντησα και η διάθεση των υπαλλήλων να με βοηθήσουν ήταν πραγματικά εξαιρετική. Τελικώς με καθοδήγησαν να εξοφλήσω σε ταχυδρομείο όπως και έπραξα. Ήρεμος πλέον καθώς τακτοποίησα τις υποχρεώσεις μου θα αναχωρήσω για τον επόμενο προορισμό. Συμπερασματικά η Λιουμπλιάνα με εντυπωσίασε, δεν είναι η πόλη με την έντονη ζωή και τις πολλές επιλογές όμως η κοινωνική καθημερινότητα και η μορφή της είναι κάτι που προσωπικά μου ταιριάζει και τολμώ να πω πως άνετα θα μπορούσα να ζήσω εδώ.
Θα κινηθούμε βόρεια για 23 χλμ σε μικρό αλλά καλό επαρχιακό δίκτυο έτσι ώστε να επισκεφτούμε το γραφικό χωριό Skofja Loka. Πλησιάζοντας στην τοποθεσία θα φανεί το κωδωνοστάσιο του κεντρικού Ναού του χωριού, του Αγίου Ιακώβου και πριν την γέφυρα που περνάει πάνω από τον ποταμό Selska και η οποία σηματοδοτεί την είσοδο στον παραδοσιακό οικισμό, θα μπούμε αριστερά σε δημοτικό δωρεάν λόγω ημέρας, πάρκινγκ.
Μην επιχειρήσετε να μπείτε με αυτοκίνητο καθώς δεν υπάρχουν χώροι στάθμευσης. Τριγύρω όμως υπάρχουν αρκετοί σε πολύ κοντινή απόσταση που σας επιτρέπει περπατώντας να επισκεφθείτε το μέρος. Η Σκόφια Λόκα αποτέλεσε από τον 10ο αιώνα δήμο της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και πριγκηπάτο της Γερμανικής κάστας καπουτσίνων του Freising, οι οποίοι έχτισαν και το κάστρο που υπάρχει εδώ. Χαρακτηριστικός μεσαιωνικός οικισμός με το κάστρο σε υψηλό σημείο, το ποτάμι να προστατεύει τις εισόδους, στενά δρομάκια, χαμηλά σπίτια και κυρίαρχο το θρησκευτικό στοιχείο. Όλα αυτά σε συνδυασμό με το φυσικό τοπίο της περιοχής προσφέρουν στο επισκέπτη υπέροχες εικόνες.
Θα περιηγηθούμε στα στενά, στον κεντρικό δρόμο με τη στήλη της Παρθένου Μαρίας, στις παραποτάμιες διαδρομές με τις γέφυρες και θα ανηφορίσουμε προς το κάστρο.
Το κάστρο είναι επισκέψιμο και διαθέτει εκθέματα εποχής. Εμείς θα αρκεστούμε στους εξωτερικούς χώρους και θα απολαύσουμε τη θέα που προφέρει η τοποθεσία του. Απο εκεί θα κινηθούμε νότια σε πραγματικά τοποθεσίες "χωριού" και πάνω από ξύλινα γεφυράκια, αγρούς και πολύ γραφικές εξοχικές κατοικίες θα επιστρέψουμε κεντρικά.
Θα καταλήξουμε για τοπική μπύρα στο etno café σε πολύ ωραίο μπαλκονάκι πάνω από τα νερά του ποταμού.
Από αυτό το γραφικότατο μεσαιωνικό χωριό θα συνεχίσουμε ακόμα βορειότερα για 40 χλμ προς τα σύνορα με Αυστρία έτσι ώστε να βρεθούμε στον τελικό προορισμό μας, την περίφημη λίμνη Μπλεντ. Η διαδρομή έυκολη, πανέμορφη με μικρά παραδοσιακά χωριά στο ενδιάμεσο και εκπληκτικά φυσικά τοπία. Πλησιάζοντας στη λίμνη έχει κάποιες στροφές και ο δρόμος στενεύει χωρίς όμως να προβληματίζει. Μπαίνουμε στον δρόμο που θα μας οδηγήσει στο κατάλυμά μας και αρχίζει να φαίνεται το μοναδικής ομορφιάς τοπίο της λίμνης.
Αμέσως ξεχωρίζουν τα γαλανά της νερά, το νησάκι με την εκκλησία της Αναλήψεως της Θεοτόκου και ο λόφος με το κάστρο Bled. Το κυρίως χωριό είναι χτισμένο στην Ανατολική μεριά της λίμνης και διαθέτει όλα τα απαραίτητα ενός παραθεριστικού προορισμού χωρίς να διαταράσσει όμως το φυσικό τοπίο. Πέριξ της λίμνης υπάρχουν μικροί οικισμοί, ενοικιαζόμενα ξενοδοχεία και διάφορα μαγαζιά. Εμείς έχουμε κλείσει την διανυκτέρευσή μας στο κεντρικό τόσο στο χωριό όσο και στη λίμνη Central Bled House με κόστος προσφοράς στα 60€. Λίγο περίεργο δωμάτιο χωρίς ιδιαίτερες παροχές όμως σε ιδανική τοποθεσία και με διαθέσιμο χώρο στάθμευσης. Πολύ ευγενικό και εξυπηρετικό προσωπικό. Αφού τακτοποιηθούμε θα κατηφορίσουμε στον Ljubljanska cesta ο οποίος μας οδηγεί κατευθείαν στις όχθες της λίμνης. Η αίσθηση είναι πραγματικά καλοκαιρινή και οι εικόνες μιλούν απο μόνες τους.
Η περίμετρος της λίμνης είναι περίπου 5,5 χλμ και εμείς θα απολαύσουμε τη βόλτα μας τόσο Ανατολικά περπατώντας στις διαδρομές της όχθης όσο και Δυτικά στο ομώνυμο χωριό. Οι περιπατητικές διαδρομές στη λίμνη οδεύουν παράλληλα με το δρόμο και εκτείνονται σε ολόκληρο το γύρο της λίμνης. Υπάρχουν πολλά όμορφα σημεία για διάλλειμα ή ακόμα για μια βουτιά στα καθαρά νερά της. Περπατώντας Δυτικά και προς τη κατεύθυνση που βρίσκεται το νησάκι θα συναντήσουμε και το σημείο που εκκινούν τα παραδοσιακά βαρκάκια μεταφοράς στην νησίδα. Δυστυχώς για καποιο λόγο που δεν έμαθα ποτέ δεν λειτουργούσαν, και έτσι θα αρκεστούμε στο να φωτογραφίσουμε τη νησίδα και δεν θα την επισκεφτούμε. Κρίμα διότι απο ότι είχα διαβάσει η εκκλησία έχει το ενδιαφέρον της.
Αντίστοιχα στο Μπλέντ υπάρχουν πιο οργανωμένες δομές με γκαζόν και ξαπλώστρες και πλατφόρμες για βουτιές. Απο εκεί θα κατευθυνθούμε προς το λόφο του κάστρου όπου θα ανεβούμε από διαδρομή που εκκινεί στην γραφική εκκλησία του Αγίου Μαρτίνου. Η ταμπέλα στην βάση σας δίνει όλες τις πληροφορίες για την διαδρομή προς το κάστρο.
Όμορφη ανάβαση μέσα στη φύση και φοβερή θέα στη Λίμνη η οποία μας οδηγεί στη μεσαιωνική αρχική είσοδο του κάστρου όπου θα εκδώσουμε και τα εισιτήριά μας κόστους 17€ κατ΄άτομο.
Η αρχική κατασκευή του κάστρου τοποθετείται στις αρχές του 11ου αιώνα με διάφορες προσθήκες ανα τους αιώνες και αποτέλεσε κυρίως φρούριο επισκόπων της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας αλλά και κομμάτι της Αυτοκρατορίας της Αυστρουγγαρίας μετέπειτα. Το κάστρο είναι μικρό αλλά πολύ καλοδιατηρημένο. Στο εσωτερικό του υπάρχουν διάφορα εκθέματα εποχής όπως όπλα και πανοπλίες, μικρά θεματικά δωμάτια και ιερά.
Θα περιηγηθούμε σε όλους τους χώρους έως ότου βρεθούμε στην εξωτερική αυλή. Εδώ η θέα είναι απλά συγκλονιστική.
Μετά απο πολύ ώρα που θα περάσουμε απολαμβάνοντας το τοπίο της λίμνης από το κάστρο και κατά την έξοδό μας από την αυλή θα μπούμε σε ένα πολύ πρωτότυπο χώρο όπου ένας ευγενικότατος και συμπαθέσατατος κύριος με αμφίεση εποχής διατηρεί ένα τυπογραφείο του 1600. Εδώ όλα αναπαριστούν το τυπογραφείο της εποχής και μαζί του θα φτιάξω με τις ίδιες τεχνικές το πιο πρωτότυπο σουβενίρ που έχω πάρει ποτέ, ένα προσωποποιημένο πάπυρο εποχής με βουλοκέρι!
Κατηφορίζουμε και πάλι προς το χωριό όπου και θα κάτσουμε στο Confectionery Zima για κρύο καφέ και για να δοκιμάσουμε το παραδοσιακό γλυκό της περιοχής, το Bled cake, ένα αφράτο ελαφρύ κέικ κρέμας. Όλα ικανοποιητικά σε τιμή και γεύση.
Επιστροφή για ξεκούραση και αργότερα για βραδυνή βόλτα. Θα περπατήσουμε ξανά Δυτικά στη λίμνη πλέον μόνο με τους ήχους της φύσης και θα κάτσουμε για φαγητό στο πολύ καλό Sova με θέα από το μπαλκόνι του το νησάκι της. Επιστροφή στο Μπλεντ για μία μπύρα στο Devil's bar σε τραπεζάκι έξω και θέα το φωτισμένο κάστρο.
Κάπως έτσι θα ολοκληρωθεί η επίσκεψή μας στη Σλοβενία, μία λιλιπούτεια χώρα που κρύβει μέσα της εκπληκτικά φυσικά τοπία, γραφικά χωριά, μεσαιωνικά κάστρα και μία αξιοζήλευτη πρωτεύουσα που σίγουρα αξίζει και με το παραπάνω τη προσοχή του κάθε ταξιδιώτη.
Attachments
-
313,1 KB Προβολές: 0