• Η αναδρομή στο παρελθόν συνεχίζεται! Ψηφίστε την Ταξιδιωτική Ιστορία του μήνα για τους μήνες Μάιο - Σεπτέμβριο 2020 !

Τουρκία Εις την Πόλη και άλλες ιστορίες...

Twinkie

Member
Μηνύματα
1.142
Likes
327
Επόμενο Ταξίδι
Με το νου
Ταξίδι-Όνειρο
Στα πέντε σημεία της Γης
-"Άν πας και δεν τους κάνεις παζάρι, θα παρεξηγηθούν. Οπότε μήν κάνεις το λάθος", μου είχε πει μια φίλη που είχε ταξιδέψει Κωνσταντινούπολη και ήξερε τα κατατόπια.
Και όχι δεν το έκανα, μάλιστα το ευχαριστήθηκα τόσο πολύ που οι αγορές στο Μεγάλο Παζάρι και στην Αραβική Αγορά ήταν καλύτερες κι από εκπτώσεις στην Ελλάδα. Σχεδόν πέντε ώρες γυρνοβολούσαμε στο Μεγάλο Παζάρι με τις δεκάδες στοές και τα αμέτρητα μαγαζιά που δεν ήξερες πού να πρωτοκοιτάξεις.
Μια στοά για τα χρυσαφικά, μια για τα δέρματα, μια για τα μεταξωτά, άλλη για τους μιναρέδες, άλλη για ρούχα. Ένας πραγματικός λαβύρινθος.
-"Εγώ στο λέω δεν παζαρεύω. Ντρέπομαι".
-"Μα είσαι καλά; Αφού είναι η χαρά τους, άστο πάνω μου". Ο Δ. είχε δει έναν ναργιλέ ασημί μετρίου μεγέθους και ο τύπος που τον πουλούσε τον κοστολογούσε αρχική τιμή κάπου στα δικά μας 300 ευρώ. 15Ο να του λέω, 200 να λέει, 160 να απαντάω, 190 να λέει αγκαλιάζοντάς τον μάλιστα με χάδια λες και είχε γυναίκα στα χέρια του. Ο ναργιλές έγινε δικός μας με 170 ελληνικά ευρώ μαζί με ένα μεταξωτό φουλάρι έναντι 10 ευρώ, σκουλαρίκια από φίλντισι 15 ευρώ και γενικώς δύο σακούλες πράγματα που δεν ξεπερνούσαν ούτε στο ελάχιστο μια νύχτα διαμονής στην Πόλη.
Την προσοχή μας τράβηξε ένα μαγαζί που είχε μυρωδάτο kebab με τον σερβιτόρο να σιχτιρίζει στα ελληνικά, ένα παιδί γύρω στα 20.
-"Καλημέρα σας. Τι να φέρω;" (Τώρα απαντάς ελληνικά, αγγλικά, τουρκικοαγγλικά η νοηματική; "
-"Δύο kebab φίλε μου" του λέει ο Δ. στα ελληνικά, μας πετάει ένα tsekkurler και μετά από λίγο φέρνει δυό πιάτα και του πιάσαμε κουβέντα για το πόσοι έχουν μείνει τελικά εδώ. Με καταγωγή από την Πόλη, παπούδες και γονείς βρίσκονταν πλέον στην Θεσσαλονίκη αλλά ο ίδιος δεν ήθελε να αφήσει τον τόπο του. "Δεν νιώθω άσχημα, υπάρχουν κάμποσοι Έλληνες εδώ, περνάω καλά και έρχονται και με βλέπουν. Εγώ δεν έχω πάει ακόμα" μας λέει.
Με μια coca ανά χείρας μπας και χωνευτεί το kebab ψάχναμε να βρούμε την έξοδο από το Παζάρι, πράγμα καθόλου εύκολο και πέσαμε πάνω σε ένα μικρό μαγαζάκι που είχε κοσμήματα και έψαχνα απεγνωσμένα άλλο ένα δώρο.
-"Κοίτα τί ωραίο είναι αυτό, αλλά πόσο να το παζαρέψω αυτή τη φορά;"
-"Πήρες φόρα τώρα και ποιός σε σταματάει ε;"
Ανάμεσα στα γέλια μας, ακούστηκε η επιβλητική βαριά φωνή ενός κυρίου που αν φορούσε τουρμπάνι στο κεφάλι τον έκανες σίγουρα για Σουλτάνο. Με περήφανο μεγάλο μουστάκι, γκρίζα μαλλιά, κάπνιζε πίπα και καθόταν στην κάσα της πόρτας του μαγαζιού του κοιτώντας μας διερευνητικά.
-"Καλημέρα πατριώτες. Με λένε Κώστα. Τι να σας φυλέψω;"
Ο εκ Καππαδοκίας κύριος Κώστας έριχνε μια ματιά μόνο κι όλοι οι υπάλληλοί του ήταν στο πόδι. Δεν μπορούσες να ξεχωρίσεις αν μιλούσε καλύτερα τα ελληνικά ή τα τούρκικα. Πενήντα χρόνια στην Πόλη, άνοιξε το μαγαζί στο Παζάρι τις εποχές της μεγάλης δόξας του ελληνισμού εκεί και δεν αποχωρίστηκε ούτε αυτό, ούτε την Τουρκία ποτέ.

Με τη συνοδεία ευχών για καλή συνέχεια και ένα δωράκι στο καθένα, βγήκαμε στον έξω κόσμο και στον ήλιο, την ώρα ακριβώς που ο Ιμάμης καλούσε τους πιστούς για την προσευχή του μεσημεριού. Μεμιάς λες και χάθηκε ο κόσμος από τους δρόμους.. Ο εκκωφαντικός ήχος της προσευχής έφυγε με τον αέρα μόλις μπήκαμε στην στοά της Αραβικής Αγοράς για να παρθούν τα "απαραίτητα". Μπαχάρια, τσάι, παστουρμάς, όλα από τον Βασίλη και τη γυναίκα του που μας περιποιήθηκαν με το παραπάνω και μας έδωσαν κι ένα φλασκί ρακή "από το καλό".

Ο ποδαρόδρομος από το Μεγάλο Παζάρι ως το Sultanahmet ήταν μια δόση δύσκολος, καθώς ήταν μια από τις πιο ηλιόλουστες και ζεστές ημέρες για εκείνη την εποχή στην Πόλη. Κι έτσι ένα παραδοσιακό χαμάμ ήταν ..ταμάμ.
Τα Cagaloglu Hamami είναι κάτι σαν μουσειακό προϊόν εκεί. Ένας εντυπωσιακός χώρος, χωρισμένος σε δύο τεράστιες με ατμούς αίθουσες, μια για τους άντρες, μια για τις γυναίκες. Μια αίθουσα υποδοχής, μια για καφέ, μια με τοίχους καλυμμένους από φωτογραφίες διασήμων που είχαν επισκεφτεί τα χαμάμ και μια ώρα χαλάρωσης και ξεκούρασης στα ζεστά μάρμαρα.
Οι κόθορνοι που μου έδωσαν να φορέσω για να μπω τσίτσιδη στο χαμάμ ήταν το πιο γελοίο θέαμα που φαντάζομαι θα μπορούσα να υπάρξω. Με αντέμειψε ωστόσο η γλυκύτατη τουρκάλα που ήρθε να με περιποιηθεί, ρωτώντας με διάφορα για να περάσει και η δική της ώρα.
Όταν τελείωσε η ιεροτελεστία, ένιωθα αναγεννημένη, όχι όμως και ο Δ.
-"Καλά, τέλειο;" φώναξα με μια χαρά...
-"Κοίτα καλό ήταν, αλλά αυτός ο μουστακαλής με πέθανε. Πρέπει να έχω μώλωπες στη πλάτη, να μου έχει σπάσει καμιά ελιά, σε κάποια στιγμή φοβόμουν μη πέσει πάνω μου κατά λάθος και γίνω ένα με το μάρμαρο".
-"Έλα, έλα και να δεις που θα σε πάω εγώ τώρα..".

Πείστηκε τελικά με μια βόλτα στα μαγαζιά πλάι στο Βόσπορο, όπου έχουν βγει κάποιες από τις καλύτερες φωτογραφίες με τα ψάρια να σπαρταράνε από την ψαριά των περαστικών στη γέφυρα του Γαλατά και τους ναργιλέδες να δίνουν και να παίρνουν πάνω από το τάβλι.


 

Dorotija

Member
Μηνύματα
1.297
Likes
701
Επόμενο Ταξίδι
Να είναι η Κρακοβία?
Ταξίδι-Όνειρο
Yemen
Μπράβο Twinkie! Μέσα στην (διαννοητική) ξηρασία των ημερών η ιστορία σου μου φαίνεται σαν όαση..
 

Twinkie

Member
Μηνύματα
1.142
Likes
327
Επόμενο Ταξίδι
Με το νου
Ταξίδι-Όνειρο
Στα πέντε σημεία της Γης
Την τελευταία μέρα στη Πόλη ήθελα να το περάσω όσο πιο απλά γίνεται, να ρουφήξω τον παλμό της Πόλης, να πάρω μαζί μου μυρωδιές και εικόνες χωρίς να αναλωθώ σε κάτι καθαρά "τουριστικό".
Αν και η επιθυμία μου να το κάνω αυτό υπερίσχυε από την επίσκεψη σε κάποιο μουσείο, δεν ήθελα να αφήσω πίσω μου ούτε το Αρχαιολογικό- ένα από τα καλύτερα που έχω επισκεφτεί- αλλά ούτε και το πραγματικό θαύμα του Dolmabache.
Ο "γεμάτος Κήπος" ήταν το τελευταίο Παλάτι των Σουλτάνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και το υπέρλαμπρο εξωτερικό και εσωτερικό του δεν μαρτυρά σε καμία περίπτωση πως το χτίσιμό του έγινε στην περίοδο της πτώσης της. Με χαλιά Περσίας, κρύσταλλα από τη Γαλλία, χρυσάφι παντού- από τα εκτεθειμένα πιρούνια έως και μπράτσα των πολυθρόνων και των ...θρόνων και τον μεγαλύτερο πολυέλαιο σε ύψος και μέγεθος της Ευρώπης, το Παλάτι ήταν αυτό που λέει η λέξη. Παλάτι.
Τριόροφο με δεκάδες διαφορετικές πτέρυγες, δωμάτια, αίθουσες συνελεύσεων, εκδηλώσεων, μια ολόκληρη πτέρυγα για τον ίδιο τον Σουλτάνο και τους γιούς του, άλλη μια μόνο για το Χαρέμι, 15 μπάνια και φυσικά έναν τεράστιο χώρο όπου γίνονταν οι γιορτές μιας άλλης εποχής.
Προς το τέλος της ωριαίας σχεδόν ξενάγησης, φτάσαμε και στα δωμάτια του τελευταίου κατοίκου του Dolmabache, του Μουσταφά Κεμάλ, του Ατατούρκ. Όλα τα είχαν αφήσει όπως το 1938 όταν και απεβίωσε. Μια τεράστια κουβέρτα στα χρώματα της σημαίας της Τουρκίας ήταν πάνω στο υπέρδιπλο κρεβάτι του, το κομοδίνο, το γραφείο ακόμα και οι δείκτες του ρολογιού είχαν σταματήσει την ώρα που άφησε την τελευταία του πνοή.
-"Κοίτα να δεις που κοιμόταν ο γενοκτόνος" μουρμούρισα ασυναίσθητα με τον Δ. να μου ρίχνει ένα συνομωτικό χαμόγελο.
Κι αν το εσωτερικό του Παλατιού ήταν θησαυρός, κυριολεκτικά και μεταφορικά, η πλαϊνή εξωτερική πύλη ήταν ένα θαύμα. Μια ανάσα από το Βόσπορο η βασιλική φρουρά- κάτι σαν τους δικούς μας τσολιάδες- άλλαζαν βάρδια περιμετρικά του Dolmabache με κινήσεις ρομπότ και αφού έκαναν την καθιερωμένη "πιρουέτα" τους στάθηκαν προσοχή δυο από αυτούς στην τεράστια καγκελόπορτα που βλέπει το Βόσπορο.
Το καθιερωμένο πλέον ψιλόβροχο αυτή τη φορά έδωσε τη θέση του σε μπόρα διαρκείας κι έτσι η φυγή από το Παλάτι ήταν πραγματικό σαφάρι. Μιας και η έξοδος προς τη πόλη και το κρύψιμο σε κάποιο καφέ απείχε κάποια μέτρα χωματόδρομου και λάσπης, αποφασίσαμε να φάμε τη βροχή και να την ευχαριστηθούμε περιμένοντας τουλάχιστον μην χαλάσουν και αυτά τα παπούτσια.
Πλησίαζε πλέον απόγευμα, όταν κάναμε και μια βόλτα από την αριστερή πλευρά της Taksim, λίγο πριν πάρουμε αποσκευές και βρεθούμε πάλι στο Sirkeci. Περάσαμε έξω από το γήπεδο της Besictas, απολαύσαμε τη θέα της πανέμορφης γέφυρας του Ατατούρκ που ενώνει την δυτική με την ανατολική πλευρά της Κωνσταντινούπολης και αναρωτηθήκαμε τι να υπάρχει πέρα από αυτή. Σίγουρα το κομμάτι εκείνο δεν έχει καμία σχέση με ό,τι περπατήσαμε και είδαμε ως στιγμής. Έτσι τουλάχιστον είχαμε πληροφορηθεί.
Πριν φύγουμε από Ελλάδα, με είχαν συμβουλεύσει να πιω καφέ οπωσδήποτε στο "Κολωνάκι" της Κωνσταντινούπολης αλλά μάλλον αυτό το άφησα επίτηδες εκτός προγράμματος.
-"Δεν πειράζει, την επόμενη φορά θα πάμε κι εκεί"
-"Την επόμενη φορά θα πάμε εκεί", είπα εγώ αποφασιστικά δείχνοντας με το δάχτυλό μου τον ορίζοντα της τεράστιας γέφυρας που οδηγεί στην ασιατική πλευρά της Πόλης.
Μια φευγαλαία μυρωδιά της θάλασσας, μια ματιά στους μικροπωλητές στην πλατεία του Πανεπιστημίου με τα δεκάδες περιστέρια και ένα kebab στο χέρι ήταν τα τελευταία πράγματα που έκανα πριν φτάσουμε στο σταθμό.
Μέχρι τη Θεσσαλονίκη σχεδόν δεν κοιμήθηκα. Αναβίωνα τις εικόνες που έζησα και κοιτούσα συνεχώς αποδείξεις, διαφημιστικά, κάρτες και φωτογραφίες που είχα πάρει από την Πόλη.

Η επιστροφή στην Αθήνα, άργησε κάποιες μέρες καθώς η Πρωτομαγιά στη Καστορία και τις Πρέσπες ήταν σχεδόν επιβεβλημένη...Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία...

-"Λοιπόν, πως τα πέρασες; Σ' άρεσε; Έφερες τίποτα; Πήγες στο Φανάρι;"
-"Σε όλα ναι και να δεις που θα ξαναπάω"
-"Την επόμενη φορά να πας προς τα κάτω. Να δεις κι από εκεί πως ήμασταν"
-"Εντάξει τώρα θα μου πει η γιαγιά και το μυστικό;"
-"Ποιό λες μωρέ; Τα ισλί; Γι' αυτό ο τόσος χαμός; Μη τη παρεξηγείς, όπως έμαθε και λίγα δίκια έχει. Θα στα πω εγώ"
-"Γιατί ξέρεις;;;;"
-"Γράφε....1 κιλό καρύδια, αλεύρι από το καλό....¨"

....Ε, είπαμε είναι μυστικό ;)
 

Attachments

pattyyy

Member
Μηνύματα
1.565
Likes
1.273
Επόμενο Ταξίδι
χμ...
Ταξίδι-Όνειρο
νότια αφρική
Εξαιρετικό το στυλ περιγραφής σου Twinkie! "Ρούφηξα" την ιστορία σου μέχρι την τελευταία λέξη!
 

getxowoman

Member
Μηνύματα
2.207
Likes
1.290
Μου αρεσε πολυ η αρχη, η μεση και το τελος, δηλαδη ολη η ιστορια σου! Φρεσκια ιστορια, χωρις να θες να τελιωσει, οπως και τα ταξιδια αλλωστε.
 

KLEOPATRA

Member
Μηνύματα
5.870
Likes
2.265
Ταξίδι-Όνειρο
Ειρηνικος ..παντου
Λοιπον η Dim_kyr και η Twinkie ειναι οι αγαπημενες μου κειμενογραφοι εδω μεσα.
Μπραβο σας κοριτσια.
Twinkie η εναρξη σου μου θυμησε παρα πολυ τη" Λωξαντρα"
 

canf

Member
Μηνύματα
735
Likes
218
Επόμενο Ταξίδι
Ολλανδία
Ταξίδι-Όνειρο
Γύρος Ισπανίας
ποτε ειναι η καλυτερη εποχη να επισκεφτεις Κων/πολη κατα την αποψη σας;

...
 

NTINA

Member
Μηνύματα
820
Likes
147
Επόμενο Ταξίδι
Άγραφα
Ταξίδι-Όνειρο
Γουατεμάλα
Όσες φορές κι αν πας,πάντα μα πάντα,θα σκέφτεσαι ότι κάτι από σένα έμεινε εκεί!
 

thessaris

Member
Μηνύματα
624
Likes
956
Κατ΄αρχήν συγχαρητήρια twinkie για την πολύ ωραία περιγραφή του ταξιδιού σου σε μια από τις συγκλονιστικότερες πόλεις του κόσμου!

Δεύτερον, μια παρατήρηση: λες ότι είδες τις σημαίες παντού απλωμένες λες και ήταν εθνική εορτή. Και παρακάτω λες ότι πέρασες μετά από μια εβδομάδα την πρωτομαγιά σου στην Καστοριά και στις Πρέσπες! Αυτό σημαίνει ότι κατά πάσα πιθανότητα ήσουν κατά τις 23 Απριλίου στην Τουρκία η οποία πράγματι είναι εθνική εορτή (εθνική εορτή των παιδιών, γενική αργία σε όλη την Τουρκία) και ΟΛΟΙ μα ΟΛΟΙ βγάζουν έξω από τα παράθυρά τους την τουρκική σημαία.
 

Εκπομπές Travelstories

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.744
Μηνύματα
910.678
Μέλη
39.479
Νεότερο μέλος
dion1976

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom