vlasis18
Member
- Μηνύματα
- 27
- Likes
- 85
Γύρισα πρόσφατα (επίσκεψη από 6 ως 10 Σεπτεμβρίου 2017) από την μαγική Γαύδο και θεώρησα καλό να μεταφέρω την εμπειρία μου σε όσους ενδιαφέρονται να την επισκεφθούν στο άμεσο ή στο απώτερο μέλλον
Κατ΄ αρχήν να τονίσω ότι όσα ακούγονται γι αυτήν δεν ισχύουν στο ακέραιο: έχει όλο το βασικό οδικό δίκτυο ασφαλτοστρωμένο, έχει λεωφορεία με συγκεκριμένα δρομολόγια που εξυπηρετούν τις παραλίες και τους οικισμούς. έχει γραφείο ενοικίσαης αυτοκινήτων ή μηχανών, έχει καλό φαγητό και αξιοπρεπέστατα καταλύματα γι αυτούς που δεν θέλουν ή δεν μπορούν την κατασκήνωση.
ΠΗΓΑΙΝΕ - ΕΛΑ: Το χρονικό διάστημα που θα υπολογίσετε την επίσκεψη πρέπει να έχει ολίγη ελαστικότητα. Αυτό γιατί στο Λιβυκό πέλαγος έχει πυκνά συχνά αέρηδες και τα πλοία που φεύγουν από Κρήτη για Γαύδο είναι στην ουσία ferry boats χωρίς καρίνα και δεν αντέχουν τα μποφόρια. Συνεπώς μπορεί να ακυρωθεί η αναχώρηση και η επιστροφή και για τον λόγο αυτό πρέπει να γίνεται ενημέρωση για τον καιρό. Εγώ ήμουν τυχερός και ο αέρας μας έπιασε στην μέση περίπου από Κρήτη για Γαύδο όταν πηγαίναμε (πράγμα που καθυστέρησε την άφιξη κατά μία ώρα περίπου) ενω τις υπόλοιπες μέρες πρακτικώς δεν είχε καθόλου αέρα.
Διάλεξα λοιπόν την λύση του αεροπλάνου ως τα Χανιά ( περίπου 35-40 λεπτά πτήση), από εκεί νοικιασμένο αυτοκίνητο ως την Παλιόχωρα και στην συνέχεια το πλοίο για Γαύδο. Η επιστροφή έγινε από Χώρα Σφακίων. Το πρόβλημα ήταν να βρώ να νοικιάσω αυτοκίνητο γιατί οι εταιρείες όταν άκουγαν Γαύδο ...σήμαιναν υποχώρηση. Βρήκα λοιπόν το πρακτορείο NOTOS με έδρα την Παλιόχωρα (τηλ. 6976436044 - κα Ολγα Τσισκάκη) που άφησε το αυτοκίνητο σε parking του αεροδρομίου Χανίων (ήρθαν και μας πήραν από το αεροδρόμιο, όπως στο Ελ. Βανιζέλος), μας έδωσαν οδηγίες για βενζινάδικα (κόστος βενζίνης όλου του ταξιδιού 50 ευρώ περίπου) καθώς και οδηγίες για το πως θα φθάσουμε στην Παλιόχωρα χωρίς καθυστέρηση αφού η άφιξη του αεροπλάνου ήταν στις 05.55 το πρωί και το πλοίο έφευγε στις 08.30. Η διαδρομή από αεροδρόμιο για Παλιόχωρα είναι περίπου μιάμισυ ώρα. Οσον αφορά τα πλοία (εταιρία ΑΝΕΝΔΥΚ) καλό είναι να κάνετε κράτηση αν έχετε αυτοκίνητο για σιγουριά γιατί το καλοκαίρι η ζήτηση είναι μεγάλη. Να σημειώσω ότι το κάστος πήγαινε έλα για δύο άτομα και το αυτοκίνητο ήταν 162 ευρώ. Στο site της ΑΝΕΝΔΥΚ θα δείτε τις ώρες των δρομολογίων, την διάρκεια τους καθώς και από που φεύγουν και που επιστρέφουν τα πλοία ανάλογα με την ημέρα (Παλιόχωρα ή Σφακιά). Το τηλ. του πρακτορείου στην Παλιόχωρα (SELINO TRAVEL) είναι 2823042272. Παρεμπιπτόντως όταν φτάσετε Παλιόχωρα ρωτήστε από που φεύγουν τα πλοία για Γαύδο γιατί εγώ θεώρησα ότι φεύγουν από το μεγάλο λιμάνι στην άκρη της χερσονήσου μετά το κάστρο, ενώ αυτά φεύγουν από την ανατολική της πλευρά από ένα μικρότερο μώλο - εκεί δίπλα είναι και το πρακτορείο για να παραλάβετε τα εισητήρια σας. Να σημειώσω εδώ (χωρίς να μπορώ να δώσω λεπτομέρειες) ότι υπάρχει ταχύπλοο σκάφος από Σφακιά καθημερινά για Γαύδο το οποίο όμως δεν παίρνει αυτοκίνητα. Υπολογίστε την βενζίνη σας αφού στο νησί δεν υπάρχει βενζινάδικο.
ΔΙΑΜΟΝΗ; Εμεινα στο συγκρότημα διαμερισμάτων KALYPSO (δείτε το στο booking ή στο site του) με 45 ευρώ ημερησίως. Σύγχρονο, άνετο, με μικρό καθιστικό, μικρή κουζίνα με τα απαραίτητα για πρωινό και μικρό φούρνο μικροκυμάτων, μεγάλο μπάνιο και ξεκούραστο στρώμα. Επέλεξα το Καστρί (η χώρα του νησιού) γιατί βρίσκεται στο κέντρο του νησιού, κοντά στον μοναδικό φούρνο, και με πρόσβαση σε όλους τους οικισμούς αφού όμως ήξερα ότι θα έχω αυτοκίνητο. Εαν δεν είχα όχημα πιθανά να διάλεγα κάποιο από τα συγκροτήματα που βρίσκονται στις παραλίες. Το όχημα σημαίνει μεν κόστος αλλά όπως καταλαβαίνετε σου δίνει δικές σου τις επιλογές. Κάντε νωρίς τις κρατήσεις σας γιατί τα καταλύματα δεν είναι και πάρα πολλά και η ζήτηση χρόνο με το χρόνο ανεβαίνει. Θα σας έλεγα να προτιμήσετε Ιούνιο ή Σεπτέμβριο ως και αρχές Οκτωβρίου για την επίσκεψη σας. Mini markets για την προμήθεια νερού σε εξάδες, φρούτων κλπ. έχει στο Σαρακήνικο και στον Αη Γιάννη μόνο.
ΦΑΓΗΤΟ : Ταβέρνες υπάρχουν πολλές και με καλό φαγητό. Θα ξεκινήσω όμως από τον φούρνο της κας Στέλλας στο Καστρί, όπου μπορείς να πάρεις πρωινό, να γευθείς τα υπέροχα γλυκα και τα μπισκότα της, και να φας σάντουιτς φτιαγμένο από τα χέρια της σε κομμένη φραντζόλα (να το προτιμήσετε από τα ψωμάκια για σάντουιτς). Μετά από αυτό, αξιόλογες ταβέρνες με μαγειρευτά και ψητά είναι αυτή της Σοφίας στον Αη Γιάννη (άνθρωπος που σε προσκαλεί να δεις τα φαγητά στην κουζίνα του μην τον φοβάσαι), της κας Γωγώς στο Καστρί (μόνο βράδυ), η ψαροταβέρνα Πανόραμα στον Κόρφο (όνομα και πράγμα με μπαλκόνι που η θέα από εκεί σου κόβει την ανάσα, έχουν καϊκι και όταν επιτρέπει ο καιρός τρως φρεσκότατα ψάρια, χωρίς να υστερεί στα ψητά κρέατα) και η ψαροταβέρνα Βαϊλακάκης στο Σαρακήνικο. Να δοκιμάσετε κατσίκι τσιγαριαστό, και πιάτα με χοιρινό μαγειρεμένο με διάφορους τρόπους (φαίνεται ότι έχουν δικά τους ζώα) και την χωριάτικη με ξινομυζήθρα. Γενικώς από φαγητό δεν νομίζω ότι θα μείνετε δυσαρεστημένοι. Να θυμάστε ότι ψητά θα βρείτε μόνο το βράδυ. Εαν ενδιαφέρεστε για ψάρι, πάρτε τηλ. να κρατήστε από αυτά που υπάρχουν γιατί εξαφανίζονται τάχιστα.
ΠΑΡΑΛΙΕΣ - ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ :
1) ΣΑΡΑΚΗΝΙΚΟ: η μεγαλύτερη παραλία που βλέπει τα βουνά και τις νότιες ακτές της Κρήτης με ταβέρνες, μπαράκια με ατμοσφαιρική μουσική, κατασκηνωτές στο αριστερό άκρο της παραλίας. Ιδανική για επίσκεψη τα βράδια χωρίς αέρα για ένα ποτάκι στις ξύλινες πολυθρόνες μέσα στην άμμο με background την απαλή μουσική και να χαζεύεις τα άστρα - να δεις για πότε ξεχνάς τον ΕΝΦΙΑ και τα λοιπά βαρίδια της καθημερινότητας.
2) ΑΗ ΓΙΑΝΝΗΣ: Η παραλία όνειρο με τους αμμόλοφους γεμάτους τεράστιους κέδρους και αμέτρητα νοικοκυριά από κατασκηνωτές κάτω από αυτούς, με την χρυσή άμμο μέσα και έξω από το νερό που μπορείς να το πιείς στο ποτήρι. Οι άκρως συντηρητικοί παρακαλούνται να μην την επισκεφθούν καθώς η έννοια "μαγιό" δεν υπάρχει. Το να φθάσεις στην παραλία προϋποθέτει να βαδίσεις περί τα 500 μέτρα από το σημείο που αφήνεις το αυτοκίνητο. Στο τέλος της παραλίας ξεκινάει το μονοπάτι για την παραλία του Λαβρακά (διάβασα ότι είναι μικρογραφία του Αη Γιάννη - δεν πήγα)
3) ΤΡΥΠΗΤΗ: η νοτιότερη παραλία της Γαύδου, της Ελλάδας, της Ευρώπης. Φθάνεις μετά από περπάτημα μιάμιση ως δύο ωρών από δύο σημεία. Το ένα μονοπάτι ξεκινάει από τα Βατσιανά και το άλλο από τον Κόρφο. Αυτό από τα Βατσιανά (αυτό που ακολούθησα εγώ) είναι μικρότερο κατά 500 μέτρα, έχει όμως το μειονέκτημα ότι περπατάς πολύ περισσότερη ώρα κάτω από τον ήλιο και στον γυρισμό έχει σχετική ανηφοριά. Στα 2/3 της διαδρομής υπάρχει μεγάλο παγκάκι με τραπέζι κάτω από σκιά για ξεκούραση. Φθάνοντας στην παραλία περνάς πρώτα από την μεγάλη αποξηραμένη αλυκή, όπου βρίσκεις σχέδια από άσπρες πέτρες που δίνουν άλλο χρώμα στην περιοχή. Στο δεξιό άκρο της παραλίας υπάρχει η μικρή χερσόνησος με τις 3 καμάρες σκαμένες από την θάλασσα και την περίφημη μεγάλη ξυλινη καρέκλα που σηματοδοτεί το νοτιότερο σημείο της Ευρώπης. Θέλει μεγάλη προσοχή στο ανέβασμα και κατέβασμα στην καρέκλα γιατί το μονοπατάκι είναι απότομο και έχει ψιλή πέτρα σε αρκετά σημεία - το να γλιστρήσει κανείς είναι πιθανό. Οσον αφορά αυτή καθαυτή την παραλία το κοντινό στη χερσόνησο κομμάτι έχει εύκολη πρόσβαση στην θάλασσα ενώ το ανατολικό έχει μεγάλους λείους βράχους που γλιστρούν. Η απόλαυση προκύπτει μάλλον από την ιδέα ότι κολυμπάς στη νοτιότερη παραλία της Γαύδου κλπ και από το γεγονός ότι χρειάζεσαι επειγόντως δροσιά μετά από το περπάτημα. Υπάρχει βέβαια εκεί και το κουφάρι από το ξύλινο καΐκι που μετέφερε μετανάστες από την Αφρική για να μην σε αφήνει να ξεφύγεις εντελώς από προβληματισμούς.
4) ΠΟΤΑΜΟΣ : η υπέροχη παραλία με την κόκκινη άμμο βρίσκεται βορειοδυτικά του νησιού και είναι προσβάσιμη από μονοπάτι περίπου μήκους περίπου δύο χιλιομέτρων που ξεκινάει από τον οικισμό Αμπελος. το πρόβλημα είναι ότι στο πήγαινε το μονοπάτι είναι συνεχώς κατηφορικό, όποτε στην επιστροφή.... Αξίζει όμως τον κόπο γιατί αφενός το μονοπάτι περνάει από χαράδρα που ο αέρας έχει σκάψει το μαλακό πέτρωμα και έχει σχηματίσει φυσικά γλυπτά απείρου κάλους και αφετέρου η παραλία με την κατακόκκινη άμμο μέσα και έξω από το νερό σε αποζημιώνει με το παραπάνω όταν φτάσεις.
5) ΚΟΡΦΟΣ: η παραλία βλέπει ανατολικά και πέρα από την ταβέρνα που ανέφερα έχει ενοικιαζόμενα δωμάτια. Πεντακάθαρα νερά και εδώ, και μιά ακόμη επιλογή γι αυτούς που θέλουν να τσιμπήσουν κάτι μετά το μπάνιο.
6) ΦΑΡΟΣ : ο φάρος της Γαύδου βρίσκεται στον δρόμο προς την Αμπελο και βλέπει δυτικά. Καινούργιο και εντυπωσιακό κτήριο που είναι ανοικτό τα απογεύματα μετά τις 16.30 - 17.00 και στο ισόγειο έχει έκθεση με φωτογραφίες από φάρους από όλη την Ελλάδα. Μπορεί να ανεβεί κανείς στον πύργο του φάρου και να θαυμάσει την θέα στο νησί και το Λιβυκό πέλαγος. Εχει αναψυκτήριο όπου μπορείς να περιμένεις ως την ώρα του ηλιοβασιλέματος που είναι μοναδικό καθώς ο ήλιος χάνεται μέσα στη θάλασσα. Υπάρχει έκταση πίσω από τον φάρο και αρκετές ξύλινες πολυθρόνες απ΄ όπου μπορείς να χαζέψεις το ηλιοβασίλεμα δίκην κινηματογραφικής ταινίας. Επιβάλλεται σας λέω...
Σημειώνω ότι αναφέρω μόνον τα μέρη που πήγα. Προφανώς υπάρχουν και πολλά άλλα τα οποία θα με περιμένουν στο επόμενο ταξίδι.
Μην ξεχάσετε στις διαδρομές να είστε εφοδιασμένοι με τα απαραίτητα μόνο και άφθονο νερό στο οποίο να κάνετε σχετική οικονομία για την επιστροφή που συνήθως είναι πιο δύσκολη. Φροντίστε να αφήνετε ένα μπουκάλι νερό στο αυτοκίνητο (ας είναι ζεστό, παρηγορεί αν σας έχει τελειώσει αυτό που είχατε μαζί σας).
Συνοψίζοντας θεωρώ ότι είναι προορισμός που πρέπει να πάρει κανείς γεύση, αρκεί να αποδεχθεί αυτό που είναι και που συμβολίζει η Γαύδος: τον διαφορετικό τρόπο ζωής που έχουμε λησμονήσει στα αστικά κέντρα, μακρυά από κοσμοπολίτικες εκδηλώσεις και κακόγουστες φανφάρες που συνηθίζονται σε άλλα ελληνικά νησιά. Οσοι πιστοί....
Κατ΄ αρχήν να τονίσω ότι όσα ακούγονται γι αυτήν δεν ισχύουν στο ακέραιο: έχει όλο το βασικό οδικό δίκτυο ασφαλτοστρωμένο, έχει λεωφορεία με συγκεκριμένα δρομολόγια που εξυπηρετούν τις παραλίες και τους οικισμούς. έχει γραφείο ενοικίσαης αυτοκινήτων ή μηχανών, έχει καλό φαγητό και αξιοπρεπέστατα καταλύματα γι αυτούς που δεν θέλουν ή δεν μπορούν την κατασκήνωση.
ΠΗΓΑΙΝΕ - ΕΛΑ: Το χρονικό διάστημα που θα υπολογίσετε την επίσκεψη πρέπει να έχει ολίγη ελαστικότητα. Αυτό γιατί στο Λιβυκό πέλαγος έχει πυκνά συχνά αέρηδες και τα πλοία που φεύγουν από Κρήτη για Γαύδο είναι στην ουσία ferry boats χωρίς καρίνα και δεν αντέχουν τα μποφόρια. Συνεπώς μπορεί να ακυρωθεί η αναχώρηση και η επιστροφή και για τον λόγο αυτό πρέπει να γίνεται ενημέρωση για τον καιρό. Εγώ ήμουν τυχερός και ο αέρας μας έπιασε στην μέση περίπου από Κρήτη για Γαύδο όταν πηγαίναμε (πράγμα που καθυστέρησε την άφιξη κατά μία ώρα περίπου) ενω τις υπόλοιπες μέρες πρακτικώς δεν είχε καθόλου αέρα.
Διάλεξα λοιπόν την λύση του αεροπλάνου ως τα Χανιά ( περίπου 35-40 λεπτά πτήση), από εκεί νοικιασμένο αυτοκίνητο ως την Παλιόχωρα και στην συνέχεια το πλοίο για Γαύδο. Η επιστροφή έγινε από Χώρα Σφακίων. Το πρόβλημα ήταν να βρώ να νοικιάσω αυτοκίνητο γιατί οι εταιρείες όταν άκουγαν Γαύδο ...σήμαιναν υποχώρηση. Βρήκα λοιπόν το πρακτορείο NOTOS με έδρα την Παλιόχωρα (τηλ. 6976436044 - κα Ολγα Τσισκάκη) που άφησε το αυτοκίνητο σε parking του αεροδρομίου Χανίων (ήρθαν και μας πήραν από το αεροδρόμιο, όπως στο Ελ. Βανιζέλος), μας έδωσαν οδηγίες για βενζινάδικα (κόστος βενζίνης όλου του ταξιδιού 50 ευρώ περίπου) καθώς και οδηγίες για το πως θα φθάσουμε στην Παλιόχωρα χωρίς καθυστέρηση αφού η άφιξη του αεροπλάνου ήταν στις 05.55 το πρωί και το πλοίο έφευγε στις 08.30. Η διαδρομή από αεροδρόμιο για Παλιόχωρα είναι περίπου μιάμισυ ώρα. Οσον αφορά τα πλοία (εταιρία ΑΝΕΝΔΥΚ) καλό είναι να κάνετε κράτηση αν έχετε αυτοκίνητο για σιγουριά γιατί το καλοκαίρι η ζήτηση είναι μεγάλη. Να σημειώσω ότι το κάστος πήγαινε έλα για δύο άτομα και το αυτοκίνητο ήταν 162 ευρώ. Στο site της ΑΝΕΝΔΥΚ θα δείτε τις ώρες των δρομολογίων, την διάρκεια τους καθώς και από που φεύγουν και που επιστρέφουν τα πλοία ανάλογα με την ημέρα (Παλιόχωρα ή Σφακιά). Το τηλ. του πρακτορείου στην Παλιόχωρα (SELINO TRAVEL) είναι 2823042272. Παρεμπιπτόντως όταν φτάσετε Παλιόχωρα ρωτήστε από που φεύγουν τα πλοία για Γαύδο γιατί εγώ θεώρησα ότι φεύγουν από το μεγάλο λιμάνι στην άκρη της χερσονήσου μετά το κάστρο, ενώ αυτά φεύγουν από την ανατολική της πλευρά από ένα μικρότερο μώλο - εκεί δίπλα είναι και το πρακτορείο για να παραλάβετε τα εισητήρια σας. Να σημειώσω εδώ (χωρίς να μπορώ να δώσω λεπτομέρειες) ότι υπάρχει ταχύπλοο σκάφος από Σφακιά καθημερινά για Γαύδο το οποίο όμως δεν παίρνει αυτοκίνητα. Υπολογίστε την βενζίνη σας αφού στο νησί δεν υπάρχει βενζινάδικο.
ΔΙΑΜΟΝΗ; Εμεινα στο συγκρότημα διαμερισμάτων KALYPSO (δείτε το στο booking ή στο site του) με 45 ευρώ ημερησίως. Σύγχρονο, άνετο, με μικρό καθιστικό, μικρή κουζίνα με τα απαραίτητα για πρωινό και μικρό φούρνο μικροκυμάτων, μεγάλο μπάνιο και ξεκούραστο στρώμα. Επέλεξα το Καστρί (η χώρα του νησιού) γιατί βρίσκεται στο κέντρο του νησιού, κοντά στον μοναδικό φούρνο, και με πρόσβαση σε όλους τους οικισμούς αφού όμως ήξερα ότι θα έχω αυτοκίνητο. Εαν δεν είχα όχημα πιθανά να διάλεγα κάποιο από τα συγκροτήματα που βρίσκονται στις παραλίες. Το όχημα σημαίνει μεν κόστος αλλά όπως καταλαβαίνετε σου δίνει δικές σου τις επιλογές. Κάντε νωρίς τις κρατήσεις σας γιατί τα καταλύματα δεν είναι και πάρα πολλά και η ζήτηση χρόνο με το χρόνο ανεβαίνει. Θα σας έλεγα να προτιμήσετε Ιούνιο ή Σεπτέμβριο ως και αρχές Οκτωβρίου για την επίσκεψη σας. Mini markets για την προμήθεια νερού σε εξάδες, φρούτων κλπ. έχει στο Σαρακήνικο και στον Αη Γιάννη μόνο.
ΦΑΓΗΤΟ : Ταβέρνες υπάρχουν πολλές και με καλό φαγητό. Θα ξεκινήσω όμως από τον φούρνο της κας Στέλλας στο Καστρί, όπου μπορείς να πάρεις πρωινό, να γευθείς τα υπέροχα γλυκα και τα μπισκότα της, και να φας σάντουιτς φτιαγμένο από τα χέρια της σε κομμένη φραντζόλα (να το προτιμήσετε από τα ψωμάκια για σάντουιτς). Μετά από αυτό, αξιόλογες ταβέρνες με μαγειρευτά και ψητά είναι αυτή της Σοφίας στον Αη Γιάννη (άνθρωπος που σε προσκαλεί να δεις τα φαγητά στην κουζίνα του μην τον φοβάσαι), της κας Γωγώς στο Καστρί (μόνο βράδυ), η ψαροταβέρνα Πανόραμα στον Κόρφο (όνομα και πράγμα με μπαλκόνι που η θέα από εκεί σου κόβει την ανάσα, έχουν καϊκι και όταν επιτρέπει ο καιρός τρως φρεσκότατα ψάρια, χωρίς να υστερεί στα ψητά κρέατα) και η ψαροταβέρνα Βαϊλακάκης στο Σαρακήνικο. Να δοκιμάσετε κατσίκι τσιγαριαστό, και πιάτα με χοιρινό μαγειρεμένο με διάφορους τρόπους (φαίνεται ότι έχουν δικά τους ζώα) και την χωριάτικη με ξινομυζήθρα. Γενικώς από φαγητό δεν νομίζω ότι θα μείνετε δυσαρεστημένοι. Να θυμάστε ότι ψητά θα βρείτε μόνο το βράδυ. Εαν ενδιαφέρεστε για ψάρι, πάρτε τηλ. να κρατήστε από αυτά που υπάρχουν γιατί εξαφανίζονται τάχιστα.
ΠΑΡΑΛΙΕΣ - ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ :
Σημειώνω ότι αναφέρω μόνον τα μέρη που πήγα. Προφανώς υπάρχουν και πολλά άλλα τα οποία θα με περιμένουν στο επόμενο ταξίδι.
Μην ξεχάσετε στις διαδρομές να είστε εφοδιασμένοι με τα απαραίτητα μόνο και άφθονο νερό στο οποίο να κάνετε σχετική οικονομία για την επιστροφή που συνήθως είναι πιο δύσκολη. Φροντίστε να αφήνετε ένα μπουκάλι νερό στο αυτοκίνητο (ας είναι ζεστό, παρηγορεί αν σας έχει τελειώσει αυτό που είχατε μαζί σας).
Συνοψίζοντας θεωρώ ότι είναι προορισμός που πρέπει να πάρει κανείς γεύση, αρκεί να αποδεχθεί αυτό που είναι και που συμβολίζει η Γαύδος: τον διαφορετικό τρόπο ζωής που έχουμε λησμονήσει στα αστικά κέντρα, μακρυά από κοσμοπολίτικες εκδηλώσεις και κακόγουστες φανφάρες που συνηθίζονται σε άλλα ελληνικά νησιά. Οσοι πιστοί....
Last edited: