Ετσι ξαφνικά αποφασίστηκε αυτό το ταξιδάκι στο Κίεβο, από μία προσφορά της Aegean στα 80 ευρώ. Ενας προορισμός πού σίγουρα δεν φιγουράρει στις πρώτες θέσεις της λίστας τού ταξιδιώτη, ιδίως μετά τα τελευταία γεγονότα. Αποδείχτηκε «διαμαντάκι» ανώτερο των προσδοκιών μας καί μας εξέπληξε ευχάριστα.
1η μέρα - 5 Νοεμβρίου 2015 Πέμπτη
Πρωϊνή πτήση με Aegean στις 09:30 καί άφιξη στο αεροδρόμιο Ζουλιάνι στις 12:10 Κατευθυνθήκαμε στο ξενοδοχείο μας Adria Hotel 3* πού είναι πολύ κοντά στο σταθμό μετρό Livoberezhna ( Νο 124) της κόκκινης γραμμής καί συστεγάζεται με Τουρίστ Χοτέλ. Αποδείχτηκε εξαιρετική επιλογή λόγω της θέσης του, καθαρό καί ήσυχο, με πολύ καλή σχέση ποιότητας τιμής: μόνο 19 ευρώ το δίκλινο γιά την διανυκτέρευση. Το πρωϊνό πού το χρέωναν εξτρά 110 γρίβνα δεν ήταν καλό καί έτσι αποφασίσαμε να παίρνουμε το πρωϊνό εκτός ξενοδοχείου καί πολύ πιό οικονομικά.
Εδώ να αναφέρω ότι το νόμισμα της Ουκρανίας είναι το γρίβνα καί η ισοτιμία είναι 1 ευρώ = 25 γρίβνα.
.
Το Κίεβο έχει τρείς γραμμές μετρό : Την κόκκινη, την μπλέ καί την πράσινη καί εκτός από ονομασία, οί σταθμοί έχουν καί νούμερα, πράγμα πού μας διευκόλυνε καθώς οί σταθμοί είναι γραμμένοι στα κυριλικά. Η αρίθμηση ξεκινά από το 1 γιά την κόκκινη γραμμή, το 2 γιά την μπλέ καί το 3 γιά την πράσινη.
Το μετρό είναι κατασκευασμένο με τα σοβιετικά πρώτυπα, με πολλές σκάλες καί πολύ περπάτημα ιδίως στούς κόμβους καί την αλλαγή γραμμής (όσοι έχουν πάει Μόσχα καταλαβαίνουν τι λέω) καί καμμία διευκόλυνση γιά άτομα με κινητικά προβλήματα. Οί κυλιόμενες σκάλες θέλουν προσοχή γιατί τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα.
Το εισιτήριο είναι κάτι πλαστικά κέρματα πού τα ρίχνεις στη σχισμή γιά να ελευθερωθεί η μπάρα καί κοστίζουν 4 γρίβνα δηλ με ένα ευρώ αγοράζεις 6 εισιτήρια.
Γενικά το μετρό θα εξυπηρετήσει κατά πολύ τις μετακινήσεις σας αλλά να ετοιμαστείτε γιά πολύ περπάτημα, γιατί τα αξιοθέατα είναι πολλά καί αρκετά από αυτά είναι μακριά από σταθμούς μετρό. Ισως γιά κάποια χρειαστείτε συμπληρωματικά λεωφορεία . Τα περισσότερα είναι μικρά καί παλιά καί συνήθως η αφετηρίες τους είναι έξω από τούς σταθμούς τού μετρό. Το εισιτήριο στα λεωφορεία το βγάζετε μέσα από τον εισπράκτορα πού περνάει καί κοστίζουν από 3 - 5 γρίβνα.
Είχαμε λοιπόν λίγες ώρες μπροστά μας, καθότι Νοέμβριος καί η μέρα μικρή.
Ξεκινήσαμε μιά πρώτη γνωριμία με την πόλη από τον Καθεδρικό Volodymyr πού ειναι στην ίδια γραμμή μετρό με αυτήν τού ξενοδοχείου (κόκκινη ,στάση 119).
Ο Ναός Βλαντιμίρ είναι ένας από τούς πιό όμορφους τού Κιέβου. Χτίστηκε τον 19ο αιώνα γιά τον εορτασμό της 900ης επετείου της ίδρυσης τού Ρώσικου κράτους. Ο ίδιος ο Τσάρος Νικόλαος ενέκρινε το σχέδιο τού Καθεδρικού καί διέταξε την συλλογή χρημάτων από όλη την Ρωσία, γιά την ανέγερσή του. Ο πρωτότυπος σχεδιασμός εκπονήθηκε από τον αρχιτέκτονα της Αγίáς Πετρούπολης Strom καί ολοκληρώθηκε από τον αρχιτέκτονα Beretti. Ο Καθεδρικός είναι αφιερωμένος στον Αγιο πρίγκιπα Βλαντιμίρ, ο οποίος έκανε τον Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία τού κράτους. Εσωτερικώς ο ναός έχει διακοσμηθεί σε παλαιό βυζαντινό στύλ, με επτά θόλους καί 49 μέτρα ύψος. Η πόρτα τού Καθεδρικού με τα ανάγλυφα, είναι ένα αριστούργημα.
Μετά την ολοκλήρωσή του το 1896, παρέστησαν στα θυρανοίξια ο Τσάρος Νικόλαος Β καί η σύζυγός του Αλεξάνδρα.
Ο Καθεδρικός είναι παγκοσμίως γνωστός γιά τις μοναδικές τοιχογραφίες καί τα ψηφιδωτά, δημιουργήματα Ρώσων καί Βενετσιάνων καλλιτεχνών, πού συμμετείχαν στην διακόσμηση. Πολλά θέματα είναι παρμένα από την ιστορία της Ορθοδοξίας στην Ρωσία. Το τέμπλο τού ναού είναι κατασκευασμένο από γκρίζο μάρμαρο της Carrara. Πολύχρωμα μάρμαρα πού διακοσμούν τοίχους καί δάπεδα, έφτασαν εδώ από Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο καί Ισπανία. Πέρα από την καλλιτεχνική αξία, έχει καί πνευματική καθώς θεωρείται προσκυνηματικός τόπος.
Από εδώ πού είμασταν πήραμε πάλι την κόκκινη γραμμή καί να κατεβήκαμε στην στάση 120 γιά να επισκεφθούμε το Σπίτι με τις Χίμαιρες.
( 10 Bankova street), ένα όντως αξιόλογο καί αξιοπερίεργο κτήριο, κτισμένο το 1901 - 1903, πού θυμίζει αρκετά τα έργα τού Γκαουντί.
Το σπίτι είναι διακοσμημένο με αλλόκοτα καί περίεργα γλυπτά, όπως γοργόνες, φανταστικά ψάρια, αντιλόπες, βατράχια, σαύρες ακόμη καί ελέφαντες. Είναι κατασκευασμένα από τσιμέντο καί η ιστορία λέει πως ο αρχιτέκτονας πήρε εντολή από την εταιρεία παραγωγής τσιμέντου να κατασκευάσει ένα κτήριο γιά την διαφήμιση τού νέου οικοδομικού προϊόντος.
Πιό γοητευτικοί όμως είναι οί θρύλοι πού περιβάλλουν το σπίτι.
Ο επικρατέστερος λέει ότι ο αρχιτέκτονας τού σπιτιού είχε μία κόρη ή οποία αυτοκτόνησε από ερωτική απογοήτευση, πέφτοντας στα νερά τού Δνείπερου. Ετσι ο αρχιτέκτονας τρελάθηκε καί αποφάσισε να χτίσει ένα σπίτι διακοσμώντας το με πλάσματα πού θα περιέβαλλαν την κόρη του, μετά τον τραγικό θάνατό της.
Δεν είναι επισκέψιμο εσωτερικά καί καλό είναι να ελέγξετε την πολιτική κατάσταση γιά ασφάλεια, δεδομένου ότι περιβάλλεται από κυβερνητική κτήρια καί ενδέχεται να έχει φασαρίες.
Αλλο ενα κτήριο πού αξίζει να δείτε εξωτερικά καί σχετικά κοντά, είναι αυτό της Εθνικής Τράπεζας της Ουκρανίας ( διεύθυνση : 9 Instytutska street).
Στην αρχή ήταν υποκατάστημα της Κρατικής Τράπεζας της Ρωσίας, η οποία το 1860 εξαγόρασε την Εμπορική Τράπεζα πού είχε πτωχεύσει καί το εγκατέστησε στο ήδη υπάρχον κτήριο. Μη μπορώντας να διατηρήσουν καί να επισκευάσουν το παλιό κτήριο, αποφάσισαν να χτίσουν ένα καινούργιο καί το 1900 προκήρυξαν διαγωνισμό γιά την κατασκευή του. Τον διαγωνισμό κέρδισε ο αρχιτέκτονας Kobolyev καί ο γλύπτης Emillio Sala, ο ίδιος πού διακόσμησε το Σπίτι με τις Χίμαιρες.
Το στύλ τού κτηρίου είναι εμπνευσμένο από τα palazzos της Ιταλικής Αναγέννησης.
Συνεχίζοντας πεζή πιά, φτάσαμε στην καρδιά τού Κιέβου, την Πλατεία Ανεξαρτησίας (Meidan Nazalezhnosti). Παρελάσεις, φεστιβάλ, συναυλίες καί διαδηλώσεις γίνονται όλα εδώ. Είναι πολύ όμορφη πλατεία με συντριβάνια καί τεχνητό καταρράκτη καί περιβάλλεται από την παλιά πόλη, ξενοδοχεία, καταστήματα καί καφέ.
Ενα από τα πιό ενδιαφέροντα της πλατείας είναι η Στήλη της Ανεξαρτησίας, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται ένα άγαλμα τού Αρχαγγέλου Μιχαήλ, ο οποίος θεωρείται πολιούχος τού Κιέβου.
Στην υπόγεια διάβαση της πλατείας θα βρείτε ένα λαβύρινθο από μικρά μαγαζάκια με τουριστικά είδη. Θα καταλήξετε στο υπόγειο Mall πού καταλαμβάνει το κάτω μέρος της πλατείας με ένα πυραμιδοειδές αίθριο.
Γύρω από την πλατεία καί κυρίως κάτω από το μεγάλο υπαίθριο ρολόϊ θα δείτε πολλές φωτογραφίες ανθρώπων πού έπεσαν κατά τα αιματηρά γεγονότα τού 2014.
Ανατολικά της πλατείας, στο Khreshchatyi Park, βρίσκεται η Αψίδα της Φιλίας των Λαών, μιά κατασκευή σαν ουράνιο τόξο, πού θεωρητικά την νύχτα φωτίζεται καί είναι πολύ εντυπωσιακό. Η ειρωνεία είναι ότι αυτή ή αψίδα χτίστηκε προς τιμήν της Φιλίας των Λαών της Ουκρανίας καί της Ρωσίας καί κάτω από αυτήν βρίσκεται ένα σταλινικό γλυπτό σύμπλεγμα πού απεικονίζει έναν εργάτη Ρώσο καί έναν Ουκρανό, αδελφωμένους με ενωμένα χέρια !!!!
Πάντως όσο είμαστε εκεί δεν την είδαμε ποτέ αναμμένη. Προφανώς δεν έχουν πιά λόγο να το κάνουν .
Καταλήξαμε στην οδό Khreshchatyk, τον πιό γνωστό καί εμπορικό δρόμο τού Κιέβου, πού ξεκινά από την Πλατεία Ανεξαρτησίας, γεμάτο με καφέ καί εστιατόρια καί πανάκριβα φιρμάτα καταστήματα.
Εδώ όμως βρήκαμε ένα εξαιρετικό self service εστιατόριο (πολύ κοντά στο μετρό 120), με μεγάλη ποικιλία πιάτων, φρέσκα καί πάμφθηνα. Ενα πλήρες δείπνο με κύριο πιάτο, σαλάτα, σούπα, γιαούρτι, ψωμί, χυμό, εμφιαλωμένο νερό καί επιδόρπιο δεν στοίχισε πάνω από 4 ευρώ (θα σας λέω τις αξίες σε ευρώ για μεγαλύτερη ευκολία). Το εστιατόριο λέγεται ΠΥ3ΑΤΑ ΧΑΤΑ (προφέρεται Πιζάτα Χάτα) είναι αλυσίδα καί υπάρχουν αρκετά καταστήματα σε όλο το Κίεβο. Το συγκεκριμένο όμως είναι το πιό κεντρικό καί το μεγαλύτερο.
1η μέρα - 5 Νοεμβρίου 2015 Πέμπτη
Πρωϊνή πτήση με Aegean στις 09:30 καί άφιξη στο αεροδρόμιο Ζουλιάνι στις 12:10 Κατευθυνθήκαμε στο ξενοδοχείο μας Adria Hotel 3* πού είναι πολύ κοντά στο σταθμό μετρό Livoberezhna ( Νο 124) της κόκκινης γραμμής καί συστεγάζεται με Τουρίστ Χοτέλ. Αποδείχτηκε εξαιρετική επιλογή λόγω της θέσης του, καθαρό καί ήσυχο, με πολύ καλή σχέση ποιότητας τιμής: μόνο 19 ευρώ το δίκλινο γιά την διανυκτέρευση. Το πρωϊνό πού το χρέωναν εξτρά 110 γρίβνα δεν ήταν καλό καί έτσι αποφασίσαμε να παίρνουμε το πρωϊνό εκτός ξενοδοχείου καί πολύ πιό οικονομικά.
Εδώ να αναφέρω ότι το νόμισμα της Ουκρανίας είναι το γρίβνα καί η ισοτιμία είναι 1 ευρώ = 25 γρίβνα.
.
Το Κίεβο έχει τρείς γραμμές μετρό : Την κόκκινη, την μπλέ καί την πράσινη καί εκτός από ονομασία, οί σταθμοί έχουν καί νούμερα, πράγμα πού μας διευκόλυνε καθώς οί σταθμοί είναι γραμμένοι στα κυριλικά. Η αρίθμηση ξεκινά από το 1 γιά την κόκκινη γραμμή, το 2 γιά την μπλέ καί το 3 γιά την πράσινη.
Το μετρό είναι κατασκευασμένο με τα σοβιετικά πρώτυπα, με πολλές σκάλες καί πολύ περπάτημα ιδίως στούς κόμβους καί την αλλαγή γραμμής (όσοι έχουν πάει Μόσχα καταλαβαίνουν τι λέω) καί καμμία διευκόλυνση γιά άτομα με κινητικά προβλήματα. Οί κυλιόμενες σκάλες θέλουν προσοχή γιατί τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα.
Το εισιτήριο είναι κάτι πλαστικά κέρματα πού τα ρίχνεις στη σχισμή γιά να ελευθερωθεί η μπάρα καί κοστίζουν 4 γρίβνα δηλ με ένα ευρώ αγοράζεις 6 εισιτήρια.
Γενικά το μετρό θα εξυπηρετήσει κατά πολύ τις μετακινήσεις σας αλλά να ετοιμαστείτε γιά πολύ περπάτημα, γιατί τα αξιοθέατα είναι πολλά καί αρκετά από αυτά είναι μακριά από σταθμούς μετρό. Ισως γιά κάποια χρειαστείτε συμπληρωματικά λεωφορεία . Τα περισσότερα είναι μικρά καί παλιά καί συνήθως η αφετηρίες τους είναι έξω από τούς σταθμούς τού μετρό. Το εισιτήριο στα λεωφορεία το βγάζετε μέσα από τον εισπράκτορα πού περνάει καί κοστίζουν από 3 - 5 γρίβνα.
Είχαμε λοιπόν λίγες ώρες μπροστά μας, καθότι Νοέμβριος καί η μέρα μικρή.
Ξεκινήσαμε μιά πρώτη γνωριμία με την πόλη από τον Καθεδρικό Volodymyr πού ειναι στην ίδια γραμμή μετρό με αυτήν τού ξενοδοχείου (κόκκινη ,στάση 119).
Ο Ναός Βλαντιμίρ είναι ένας από τούς πιό όμορφους τού Κιέβου. Χτίστηκε τον 19ο αιώνα γιά τον εορτασμό της 900ης επετείου της ίδρυσης τού Ρώσικου κράτους. Ο ίδιος ο Τσάρος Νικόλαος ενέκρινε το σχέδιο τού Καθεδρικού καί διέταξε την συλλογή χρημάτων από όλη την Ρωσία, γιά την ανέγερσή του. Ο πρωτότυπος σχεδιασμός εκπονήθηκε από τον αρχιτέκτονα της Αγίáς Πετρούπολης Strom καί ολοκληρώθηκε από τον αρχιτέκτονα Beretti. Ο Καθεδρικός είναι αφιερωμένος στον Αγιο πρίγκιπα Βλαντιμίρ, ο οποίος έκανε τον Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία τού κράτους. Εσωτερικώς ο ναός έχει διακοσμηθεί σε παλαιό βυζαντινό στύλ, με επτά θόλους καί 49 μέτρα ύψος. Η πόρτα τού Καθεδρικού με τα ανάγλυφα, είναι ένα αριστούργημα.
Μετά την ολοκλήρωσή του το 1896, παρέστησαν στα θυρανοίξια ο Τσάρος Νικόλαος Β καί η σύζυγός του Αλεξάνδρα.
Ο Καθεδρικός είναι παγκοσμίως γνωστός γιά τις μοναδικές τοιχογραφίες καί τα ψηφιδωτά, δημιουργήματα Ρώσων καί Βενετσιάνων καλλιτεχνών, πού συμμετείχαν στην διακόσμηση. Πολλά θέματα είναι παρμένα από την ιστορία της Ορθοδοξίας στην Ρωσία. Το τέμπλο τού ναού είναι κατασκευασμένο από γκρίζο μάρμαρο της Carrara. Πολύχρωμα μάρμαρα πού διακοσμούν τοίχους καί δάπεδα, έφτασαν εδώ από Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο καί Ισπανία. Πέρα από την καλλιτεχνική αξία, έχει καί πνευματική καθώς θεωρείται προσκυνηματικός τόπος.
Από εδώ πού είμασταν πήραμε πάλι την κόκκινη γραμμή καί να κατεβήκαμε στην στάση 120 γιά να επισκεφθούμε το Σπίτι με τις Χίμαιρες.
( 10 Bankova street), ένα όντως αξιόλογο καί αξιοπερίεργο κτήριο, κτισμένο το 1901 - 1903, πού θυμίζει αρκετά τα έργα τού Γκαουντί.
Το σπίτι είναι διακοσμημένο με αλλόκοτα καί περίεργα γλυπτά, όπως γοργόνες, φανταστικά ψάρια, αντιλόπες, βατράχια, σαύρες ακόμη καί ελέφαντες. Είναι κατασκευασμένα από τσιμέντο καί η ιστορία λέει πως ο αρχιτέκτονας πήρε εντολή από την εταιρεία παραγωγής τσιμέντου να κατασκευάσει ένα κτήριο γιά την διαφήμιση τού νέου οικοδομικού προϊόντος.
Πιό γοητευτικοί όμως είναι οί θρύλοι πού περιβάλλουν το σπίτι.
Ο επικρατέστερος λέει ότι ο αρχιτέκτονας τού σπιτιού είχε μία κόρη ή οποία αυτοκτόνησε από ερωτική απογοήτευση, πέφτοντας στα νερά τού Δνείπερου. Ετσι ο αρχιτέκτονας τρελάθηκε καί αποφάσισε να χτίσει ένα σπίτι διακοσμώντας το με πλάσματα πού θα περιέβαλλαν την κόρη του, μετά τον τραγικό θάνατό της.
Δεν είναι επισκέψιμο εσωτερικά καί καλό είναι να ελέγξετε την πολιτική κατάσταση γιά ασφάλεια, δεδομένου ότι περιβάλλεται από κυβερνητική κτήρια καί ενδέχεται να έχει φασαρίες.
Αλλο ενα κτήριο πού αξίζει να δείτε εξωτερικά καί σχετικά κοντά, είναι αυτό της Εθνικής Τράπεζας της Ουκρανίας ( διεύθυνση : 9 Instytutska street).
Στην αρχή ήταν υποκατάστημα της Κρατικής Τράπεζας της Ρωσίας, η οποία το 1860 εξαγόρασε την Εμπορική Τράπεζα πού είχε πτωχεύσει καί το εγκατέστησε στο ήδη υπάρχον κτήριο. Μη μπορώντας να διατηρήσουν καί να επισκευάσουν το παλιό κτήριο, αποφάσισαν να χτίσουν ένα καινούργιο καί το 1900 προκήρυξαν διαγωνισμό γιά την κατασκευή του. Τον διαγωνισμό κέρδισε ο αρχιτέκτονας Kobolyev καί ο γλύπτης Emillio Sala, ο ίδιος πού διακόσμησε το Σπίτι με τις Χίμαιρες.
Το στύλ τού κτηρίου είναι εμπνευσμένο από τα palazzos της Ιταλικής Αναγέννησης.
Συνεχίζοντας πεζή πιά, φτάσαμε στην καρδιά τού Κιέβου, την Πλατεία Ανεξαρτησίας (Meidan Nazalezhnosti). Παρελάσεις, φεστιβάλ, συναυλίες καί διαδηλώσεις γίνονται όλα εδώ. Είναι πολύ όμορφη πλατεία με συντριβάνια καί τεχνητό καταρράκτη καί περιβάλλεται από την παλιά πόλη, ξενοδοχεία, καταστήματα καί καφέ.
Ενα από τα πιό ενδιαφέροντα της πλατείας είναι η Στήλη της Ανεξαρτησίας, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται ένα άγαλμα τού Αρχαγγέλου Μιχαήλ, ο οποίος θεωρείται πολιούχος τού Κιέβου.
Στην υπόγεια διάβαση της πλατείας θα βρείτε ένα λαβύρινθο από μικρά μαγαζάκια με τουριστικά είδη. Θα καταλήξετε στο υπόγειο Mall πού καταλαμβάνει το κάτω μέρος της πλατείας με ένα πυραμιδοειδές αίθριο.
Γύρω από την πλατεία καί κυρίως κάτω από το μεγάλο υπαίθριο ρολόϊ θα δείτε πολλές φωτογραφίες ανθρώπων πού έπεσαν κατά τα αιματηρά γεγονότα τού 2014.
Ανατολικά της πλατείας, στο Khreshchatyi Park, βρίσκεται η Αψίδα της Φιλίας των Λαών, μιά κατασκευή σαν ουράνιο τόξο, πού θεωρητικά την νύχτα φωτίζεται καί είναι πολύ εντυπωσιακό. Η ειρωνεία είναι ότι αυτή ή αψίδα χτίστηκε προς τιμήν της Φιλίας των Λαών της Ουκρανίας καί της Ρωσίας καί κάτω από αυτήν βρίσκεται ένα σταλινικό γλυπτό σύμπλεγμα πού απεικονίζει έναν εργάτη Ρώσο καί έναν Ουκρανό, αδελφωμένους με ενωμένα χέρια !!!!
Πάντως όσο είμαστε εκεί δεν την είδαμε ποτέ αναμμένη. Προφανώς δεν έχουν πιά λόγο να το κάνουν .
Καταλήξαμε στην οδό Khreshchatyk, τον πιό γνωστό καί εμπορικό δρόμο τού Κιέβου, πού ξεκινά από την Πλατεία Ανεξαρτησίας, γεμάτο με καφέ καί εστιατόρια καί πανάκριβα φιρμάτα καταστήματα.
Εδώ όμως βρήκαμε ένα εξαιρετικό self service εστιατόριο (πολύ κοντά στο μετρό 120), με μεγάλη ποικιλία πιάτων, φρέσκα καί πάμφθηνα. Ενα πλήρες δείπνο με κύριο πιάτο, σαλάτα, σούπα, γιαούρτι, ψωμί, χυμό, εμφιαλωμένο νερό καί επιδόρπιο δεν στοίχισε πάνω από 4 ευρώ (θα σας λέω τις αξίες σε ευρώ για μεγαλύτερη ευκολία). Το εστιατόριο λέγεται ΠΥ3ΑΤΑ ΧΑΤΑ (προφέρεται Πιζάτα Χάτα) είναι αλυσίδα καί υπάρχουν αρκετά καταστήματα σε όλο το Κίεβο. Το συγκεκριμένο όμως είναι το πιό κεντρικό καί το μεγαλύτερο.