varioAthens
Member
- Μηνύματα
- 6.521
- Likes
- 13.053
Ένας προορισμός που ούτε καν γνώριζα...
PASSPORT
του: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΜΑΣΣΑΒΕΤΑ
φωτογραφίες: Αθηνά Καζολέα
Αναρριχήσεις σε βράχια με κρυμμένους θησαυρούς, πανηγύρια σε χωριά χαμένα, καθηλωτικές τελετές μιας άγνωστης Ορθοδοξίας. Στο Tigrai, στα βόρεια της Aιθιοπίας, αισθάνεσαι ότι σκαρφαλώνεις κοντά στον Θεό...
Το βορειoτερο απo τα ομoσπονδα κρaτη της Αιθιοπίας αποτελείται ουσιαστικά από μια σειρά υψιπέδων, όλα σε ύψος άνω των 2.000 μέτρων, κατά μήκος των συνόρων της Ερυθραίας. Οι αναμνήσεις του πρόσφατου πολέμου Αιθιοπίας - Ερυθραίας αλλά και του τραγικού λιμού του 1985-'86 κράτησαν μακριά από την περιοχή τον οργανωμένο τουρισμό και την ανάπτυξη.
Το ΤιγκραΪ (Tigrai) που στο παρελθόν υπήρξε ιστορική κοιτίδα, με αξιόλογα μνημεία σπαρμένα σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά τοπία του πλανήτη, σήμερα σαγηνεύει με σκηνές βγαλμένες θαρρείς από τη Βίβλο. Ανδρες και γυναίκες που φορούν τις ίδιες ενδυμασίες εδώ και χιλιετίες, μαγειρεύουν τα ίδια φαγητά και μοιράζουν την καθημερινότητά τους ανάμεσα στην εκκλησία, τις αγροτικές εργασίες και το σπίτι.
Ο βράχινος, άνυδρος κόσμος του Τιγκράι αποτέλεσε για αιώνες το καταφύγιο της Αιθιοπικής Χριστιανοσύνης, ιδιαίτερα σε καιρούς διωγμών. Η ιδιότητά του αυτή και η πληθώρα των λαξευμένων στα βράχια εκκλησιών, με την εκπληκτική εικονογράφηση, θα δικαιολογούσαν το χαρακτηρισμό της περιοχής ως Καππαδοκία της Αφρικής. Η συνήθης παρομοίωση με την Αριζόνα, λόγω της ομοιότητας του τοπίου, παραβλέπει πως τα βράχια του Τιγκράι κρύβουν τα κατάλοιπα μιας υπερχιλιετούς ιστορίας. Η περιοχή υπήρξε η καρδιά της αρχαίας αυτοκρατορίας της Αξούμ, που διατηρούσε σχέσεις με τους Ισραηλίτες, τον Ελληνισμό και τη Ρώμη. Μόνο η Αιθιοπία, από τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής, έχει ιστορία αντίστοιχης αρχαιότητας. Για να αποκρυπτογραφήσει κανείς την αιθιοπική ταυτότητα, αλλά και την τέχνη και τα έθιμα της Αιθιοπικής Ορθοδοξίας, πρέπει να ανατρέξει σε δύο σημεία αναφοράς. Το πρώτο είναι ο μύθος της Βασίλισσας του Σαββά. Το δεύτερο, το χρονικό της γένεσης της Αιθιοπικής εκκλησίας, της μόνης αυτόχθονης στη Μαύρη Αφρική.
Η χώρα αποτέλεσε το σημείο όπου ο Αρχαίος Κόσμος αγκάλιασε τη Μαύρη Ηπειρο. Ο μύθος της Μακέντα (Βασίλισσας του Σαββά) απηχεί ακριβώς αυτό το πάντρεμα. Το κράτος της απλωνόταν στις δύο όχθες της Ερυθράς (Υεμένη, Ερυθραία και Τιγκράι). Η βασίλισσα θέλησε να επισκεφθεί τον σύγχρονό της Σολομώντα, καθώς η φήμη της σοφίας του είχε φθάσει μέχρι τα μέρη της. Η Μακέντα επέστρεψε από το Ισραήλ έγκυος και Ιουδαία. Ο γιος της Μενελίκ επισκέφθηκε τον πατέρα του και κατόρθωσε να πάρει μαζί του την Κιβωτό της Διαθήκης, τις πλάκες δηλαδή με τις Δέκα Εντολές.
Η Κιβωτός, πιστεύουν ακράδαντα οι Αιθίοπες, φυλάσσεται ακόμη σε ιδιαίτερο παρεκκλήσι στην Αξούμ (Axum), κωμόπολη σήμερα του δυτικού Τιγκράι. Ο μύθος αντανακλά μια ιστορική αλήθεια: οι φυλές των Αιθιοπικών υψιπέδων ασπάσθηκαν, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, τον Ιουδαϊσμό που αποτέλεσε, μέχρι την άφιξη του Χριστιανισμού, κύρια θρησκεία της χώρας. Οι τελευταίοι Εβραίοι της Αιθιοπίας έφυγαν για το Ισραήλ την περίοδο του λιμού. Το εβραϊκό παρελθόν όμως επιβιώνει στην αρχιτεκτονική και τα έθιμα της Αιθιοπικής Ορθοδοξίας. Κάθε εκκλησία χωρίζεται σε τρία μέρη, κατά το πρότυπο του Ναού του Σολομώντα. Στο ιερότερο, τα Αγια των Αγίων, όπου εισέρχονται μόνο οι ιερείς, βρίσκεται αντίγραφο της Κιβωτού, που αντιστοιχεί στη δική μας Αγία Τράπεζα. Οι Αιθίοπες Ορθόδοξοι δεν τρώνε χοιρινό, τηρούν την αργία του Σαββάτου και την περιτομή. Το Χριστιανισμό έφερε στην Αξώμη ο Φρουμέντιος, μονοφυσίτης Ελληνας μοναχός από τη Συρία. Η νέα πίστη αναγορεύθηκε επίσημη θρησκεία το 340 μ.Χ., κάνοντας την Αιθιοπία το δεύτερο χριστιανικό κράτος της ιστορίας μετά την Αρμενία. Οι Αιθίοπες είναι Mονοφυσίτες (δεν αποδέχονται τις αποφάσεις των Δ', Ε', και ΣΤ' Οικουμενικών Συνόδων). Ο Φρουμέντιος ήταν απεσταλμένος του Πατριάρχη Αλεξανδρείας, και για χιλιετίες (ώς το 1959) η Αιθιοπική Εκκλησία υπαγόταν στην Κοπτική. Ελληνες μονοφυσίτες, όπως οι περίφημοι Εννέα Αγιοι, εγκατέλειψαν τις διώξεις στο Βυζάντιο και κατέφυγαν στα υψίπεδα του Τιγκράι, όπου ίδρυσαν μοναστήρια και συνετέλεσαν στην εξάπλωση του Χριστιανισμού. Οι απόρθητες βραχοκκλησιές θυμίζουν ότι η Ορθοδοξία έδωσε αγώνες επιβίωσης. Στην αρχή αντεπιτέθηκε η παλιά πίστη: η Ιουδήθ, βασίλισσα των Φαλάσα, στράφηκε κατά των Χριστιανών και ισοπέδωσε την Αξούμ. Οι Χριστιανοί πήραν τα βουνά. Αργότερα, μια διαρκής απειλή έμελλε να ταλανίσει την αυτοκρατορία για αιώνες. Τα παράλια της Ερυθραίας και η Σομαλία υπέκυψαν στο ξίφος του Ισλάμ. Οι Μουσουλμάνοι εξαπέλυαν συχνά «τζιχάντ» κατά των Χριστιανών. Ταμπουρωμένη στα οροπέδια, τριγυρισμένη από μια Ισλαμική θάλασσα, η Αυτοκρατορία πέρασε σχεδόν μια χιλιετία σε απόλυτη απομόνωση. Σε αυτήν οφείλονται τα περίεργα έθιμα και η υπερβολική αυστηρότητα της Αιθιοπικής Ορθοδοξίας. Και το εμβρόντητο ύφος του ιερέα πολλών χωριών, όταν με ρωτούσε σε ποια θρησκεία ανήκω. «Ιησού Χριστέ! Υπάρχουν λευκοί Ορθόδοξοι!»
PASSPORT
του: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΜΑΣΣΑΒΕΤΑ
φωτογραφίες: Αθηνά Καζολέα

Αναρριχήσεις σε βράχια με κρυμμένους θησαυρούς, πανηγύρια σε χωριά χαμένα, καθηλωτικές τελετές μιας άγνωστης Ορθοδοξίας. Στο Tigrai, στα βόρεια της Aιθιοπίας, αισθάνεσαι ότι σκαρφαλώνεις κοντά στον Θεό...
Το βορειoτερο απo τα ομoσπονδα κρaτη της Αιθιοπίας αποτελείται ουσιαστικά από μια σειρά υψιπέδων, όλα σε ύψος άνω των 2.000 μέτρων, κατά μήκος των συνόρων της Ερυθραίας. Οι αναμνήσεις του πρόσφατου πολέμου Αιθιοπίας - Ερυθραίας αλλά και του τραγικού λιμού του 1985-'86 κράτησαν μακριά από την περιοχή τον οργανωμένο τουρισμό και την ανάπτυξη.
Το ΤιγκραΪ (Tigrai) που στο παρελθόν υπήρξε ιστορική κοιτίδα, με αξιόλογα μνημεία σπαρμένα σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά τοπία του πλανήτη, σήμερα σαγηνεύει με σκηνές βγαλμένες θαρρείς από τη Βίβλο. Ανδρες και γυναίκες που φορούν τις ίδιες ενδυμασίες εδώ και χιλιετίες, μαγειρεύουν τα ίδια φαγητά και μοιράζουν την καθημερινότητά τους ανάμεσα στην εκκλησία, τις αγροτικές εργασίες και το σπίτι.
Ο βράχινος, άνυδρος κόσμος του Τιγκράι αποτέλεσε για αιώνες το καταφύγιο της Αιθιοπικής Χριστιανοσύνης, ιδιαίτερα σε καιρούς διωγμών. Η ιδιότητά του αυτή και η πληθώρα των λαξευμένων στα βράχια εκκλησιών, με την εκπληκτική εικονογράφηση, θα δικαιολογούσαν το χαρακτηρισμό της περιοχής ως Καππαδοκία της Αφρικής. Η συνήθης παρομοίωση με την Αριζόνα, λόγω της ομοιότητας του τοπίου, παραβλέπει πως τα βράχια του Τιγκράι κρύβουν τα κατάλοιπα μιας υπερχιλιετούς ιστορίας. Η περιοχή υπήρξε η καρδιά της αρχαίας αυτοκρατορίας της Αξούμ, που διατηρούσε σχέσεις με τους Ισραηλίτες, τον Ελληνισμό και τη Ρώμη. Μόνο η Αιθιοπία, από τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής, έχει ιστορία αντίστοιχης αρχαιότητας. Για να αποκρυπτογραφήσει κανείς την αιθιοπική ταυτότητα, αλλά και την τέχνη και τα έθιμα της Αιθιοπικής Ορθοδοξίας, πρέπει να ανατρέξει σε δύο σημεία αναφοράς. Το πρώτο είναι ο μύθος της Βασίλισσας του Σαββά. Το δεύτερο, το χρονικό της γένεσης της Αιθιοπικής εκκλησίας, της μόνης αυτόχθονης στη Μαύρη Αφρική.
Η χώρα αποτέλεσε το σημείο όπου ο Αρχαίος Κόσμος αγκάλιασε τη Μαύρη Ηπειρο. Ο μύθος της Μακέντα (Βασίλισσας του Σαββά) απηχεί ακριβώς αυτό το πάντρεμα. Το κράτος της απλωνόταν στις δύο όχθες της Ερυθράς (Υεμένη, Ερυθραία και Τιγκράι). Η βασίλισσα θέλησε να επισκεφθεί τον σύγχρονό της Σολομώντα, καθώς η φήμη της σοφίας του είχε φθάσει μέχρι τα μέρη της. Η Μακέντα επέστρεψε από το Ισραήλ έγκυος και Ιουδαία. Ο γιος της Μενελίκ επισκέφθηκε τον πατέρα του και κατόρθωσε να πάρει μαζί του την Κιβωτό της Διαθήκης, τις πλάκες δηλαδή με τις Δέκα Εντολές.
Η Κιβωτός, πιστεύουν ακράδαντα οι Αιθίοπες, φυλάσσεται ακόμη σε ιδιαίτερο παρεκκλήσι στην Αξούμ (Axum), κωμόπολη σήμερα του δυτικού Τιγκράι. Ο μύθος αντανακλά μια ιστορική αλήθεια: οι φυλές των Αιθιοπικών υψιπέδων ασπάσθηκαν, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, τον Ιουδαϊσμό που αποτέλεσε, μέχρι την άφιξη του Χριστιανισμού, κύρια θρησκεία της χώρας. Οι τελευταίοι Εβραίοι της Αιθιοπίας έφυγαν για το Ισραήλ την περίοδο του λιμού. Το εβραϊκό παρελθόν όμως επιβιώνει στην αρχιτεκτονική και τα έθιμα της Αιθιοπικής Ορθοδοξίας. Κάθε εκκλησία χωρίζεται σε τρία μέρη, κατά το πρότυπο του Ναού του Σολομώντα. Στο ιερότερο, τα Αγια των Αγίων, όπου εισέρχονται μόνο οι ιερείς, βρίσκεται αντίγραφο της Κιβωτού, που αντιστοιχεί στη δική μας Αγία Τράπεζα. Οι Αιθίοπες Ορθόδοξοι δεν τρώνε χοιρινό, τηρούν την αργία του Σαββάτου και την περιτομή. Το Χριστιανισμό έφερε στην Αξώμη ο Φρουμέντιος, μονοφυσίτης Ελληνας μοναχός από τη Συρία. Η νέα πίστη αναγορεύθηκε επίσημη θρησκεία το 340 μ.Χ., κάνοντας την Αιθιοπία το δεύτερο χριστιανικό κράτος της ιστορίας μετά την Αρμενία. Οι Αιθίοπες είναι Mονοφυσίτες (δεν αποδέχονται τις αποφάσεις των Δ', Ε', και ΣΤ' Οικουμενικών Συνόδων). Ο Φρουμέντιος ήταν απεσταλμένος του Πατριάρχη Αλεξανδρείας, και για χιλιετίες (ώς το 1959) η Αιθιοπική Εκκλησία υπαγόταν στην Κοπτική. Ελληνες μονοφυσίτες, όπως οι περίφημοι Εννέα Αγιοι, εγκατέλειψαν τις διώξεις στο Βυζάντιο και κατέφυγαν στα υψίπεδα του Τιγκράι, όπου ίδρυσαν μοναστήρια και συνετέλεσαν στην εξάπλωση του Χριστιανισμού. Οι απόρθητες βραχοκκλησιές θυμίζουν ότι η Ορθοδοξία έδωσε αγώνες επιβίωσης. Στην αρχή αντεπιτέθηκε η παλιά πίστη: η Ιουδήθ, βασίλισσα των Φαλάσα, στράφηκε κατά των Χριστιανών και ισοπέδωσε την Αξούμ. Οι Χριστιανοί πήραν τα βουνά. Αργότερα, μια διαρκής απειλή έμελλε να ταλανίσει την αυτοκρατορία για αιώνες. Τα παράλια της Ερυθραίας και η Σομαλία υπέκυψαν στο ξίφος του Ισλάμ. Οι Μουσουλμάνοι εξαπέλυαν συχνά «τζιχάντ» κατά των Χριστιανών. Ταμπουρωμένη στα οροπέδια, τριγυρισμένη από μια Ισλαμική θάλασσα, η Αυτοκρατορία πέρασε σχεδόν μια χιλιετία σε απόλυτη απομόνωση. Σε αυτήν οφείλονται τα περίεργα έθιμα και η υπερβολική αυστηρότητα της Αιθιοπικής Ορθοδοξίας. Και το εμβρόντητο ύφος του ιερέα πολλών χωριών, όταν με ρωτούσε σε ποια θρησκεία ανήκω. «Ιησού Χριστέ! Υπάρχουν λευκοί Ορθόδοξοι!»
Last edited by a moderator: