hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.164
- Likes
- 14.533
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Η σκέψη για ένα ταξίδι στην Νοτιοανατολική Τουρκία, σε μια περιοχή που η πλειονότητα του πληθυσμού είναι Κούρδοι, στριφογύριζε καιρό στο μυαλό μου. Τα αρχικά μεγαλόπνοα σχέδια από την Τραπεζούντα να καταλήξω στο Gaziantep στο νότο, τροποποιήθηκαν όταν στην πορεία απέκτησα ένα διαδικτυακό «μαθητή» τον Μεχμέτ, από το Diyarbakır τον οποίο βοηθούσα να μάθει...ελληνικά! Στο άκουσμα ότι πρόκειται να ταξιδέψω στη περιοχή του καταχάρηκε και μου εδήλωσε ότι θα έπρεπε να αφιερώσω περισσότερο χρόνο στην Νοτιοανατολική Τουρκία καθώς θα μου ετοίμαζε ένα πλήρες προγραμμα περιήγησης στη περιοχή. Αυτά στα λόγια, γιατί θα σας τον... στολίσω δεόντως στο επομενο κεφάλαιο!
Το τελικό πρόγραμμα περιελάμβανε 3 μέρες στη Άγκυρα και θεωρητικά τα περιξ, και μια βδομάδα στη περιοχή ανάμεσα στις πόλεις Diyarbakır, Şanlıurfa & Gaziantep που βρίσκονται κοντά στα σύνορα με την εμπόλεμη Συρία.
Η περιοχή δεν έχει προβληθεί τουριστικά σε σχέση με την Κων/πολη, τις ακτές του Αιγαίου και την Καππαδοκία, ίσως γιατί μέχρι πρότεινος ήταν στρατοκρατούμενη ζώνη λόγω του κουρδικού προβλήματος.
Τα οικονομικά εισιτήρια με την Pegasus κλείστηκαν για μετάβαση στην Άγκυρα και επιστροφή από Gaziantep, δίνοντας χρονικό περιθώριο μιας βδομάδας να εξερευνήσω αυτή την άγνωστη σε πολλούς περιοχή της Τουρκίας.
Η εμπειρία με την low cost Pegasus ήταν καλή σε ότι αφορά την κατάσταση των αεροσκαφών και την ακρίβεια στην άφιξη. Φαγητό βέβαια, αν σε έπιανε μια λιγουρα ξαφνικά, προσφέρεται μόνο επί πληρωμή που σημαίνει καλύτερα πάρτε το ταπεράκι από το σπίτι. Το μόνο αλγεινό ήταν το check-in στην Αθήνα με αναμονή στην ουρά τουλάχιστον μιάς ώρας. Πρακτικά είχε την εξήγησή του. Η εταιρεία ήταν πολύ τυπική στα θέματα βάρους αποσκευών και μεγέθους χειραποσκευών, με αποτέλεσμα οι υπερβαροι να αποστέλονται σε γειτονικό γκισέ να πληρώσουν το κερατιάτικο, επιστρέφοντας εκ νέου για να ολοκληρώσουν το check in. Ως εκ τούτου οι υπόλοιποι στην ουρά πληρώναμε με την υπομονή μας την απερισκεψα αρκετών να διαβάσουν τους όρους μεταφοράς αποσκευών.
Άγκυρα, η αδιάφορη
Το ταξίδι αυτό ξεκίνησε από την Άγκυρα με τη φιλοδοξία να κάνω κάποιες εκδρομές σε γειτονικες περιοχές ιστορικού κυρίως ενδιαφέροντος.
Θέλετε όμως η συσσωρευμένη κούραση της μέρας, η μεταμεσονύχτια άφιξη, η πολύωρη αναμονή στο αεροδρόμιο Sabiha Gökçen της Πόλης, έφτασα στο ξενοδοχείο ένα κουρέλι στις 3 τα ξημερώματα. Αντί όμως να πετάξω τις βαλίτσες και να πέσω στο κρεβάτι χωρίς δεύτερη κουβέντα, κατάντησα με το μάτι γαρίδα να περιφέρομαι σαν το φάντασμα στο δώματιο. Ως αποτέλεσμα ο εναγκαλισμός με το Μορφέα διήρκεσε μέχρι τις μεσημβρινές ώρες.
Η Άγκυρα λοιπον από κεφαλοχώρι στις απαρχές του 20ου αιώνα, ως πρωτεύουσα πλέον της νεοσύστατης τουρκικής δημοκρατίας μετατράπηκε προοδευτικά σε μια μεγαλούπολη με μεγάλες δενδροσκεπείς λεωφόρους, πάρκα, υπερμεγέθεις πολυκατοικίες επί πολυκατοικιών και καταστήματα. Γενικά δηλαδή ότι είναι ευχάριστο στο μάτι του επισκέπτη αλλά ουσιαστικά αδιάφορο.
Αφού λοιπόν αξιώθηκα να σηκωθώ από το κρεβάτι αποφάσισα ότι η επίσκεψη οφείλει να ξεκινήσει τιμής ένεκεν από το μαυσωλείο του μπαμπακούλη της τουρκικής δημοκρατίας. Τον πανταχού παρόντα αλλά πλέον τα πάντα μη πληρώντα Mustafa Kemal Atatürk. Με μετρό και αρκετό ποδαρόδρομο έφτασα στο αλσύλιο του Anıtkabir, ενός δενδρόφυτου λοφίσκου στο κέντρο της πόλης όπου αναπαύεται ο πατήρ των Τούρκων.
Το μαυσωλείο αποτελεί μόνο ένα μέρος του συνολικού χώρου που περιβάλλεται από πάρκο. Ο επισκέπτης εισέρχεται δια του πεζόδρομου των λεόντων (ένθεν κακείθεν αγάλματα λεόντων αντίγραφα των Χετταίων), ο οποίος ορίζεται από 4 πύργους σε τετράγωνο σχήμα με βαρύγδουπα ονόματα: πύργος ελευθερίας, πύργος ανεξαρτησίας, πύργος νίκης κλπ κλπ όπου εσωτερικά εκτίθενται από φωτογραφικό υλικό από την κηδεία του εθνάρχη μέχρι δείγματα και προέλευση των μαρμάρων που κοσμούν το μαυσωλείο του. Συνολικά στο χώροθα απαντήσει κανείς 10 τέτοιους πύργους.
H είσοδος στο χώρο του Μαυσωλείου και 2 από τους 10 πύργους
Ο πεζόδρομος των λεόντων
Ο πεζόδρομος λοιπόν ο οποίος φυλάσσεται επιμελώς από αστυνομικούς ώστε να μην ξεμυτίσεις ρούπι και πατήσεις το γκαζόν, καταλήγει στη πλατεία με το περιστύλιο που λέγεται ότι μπορεί να στεγάσει ως και 15,000 άτομα. Εκεί δεσπόζει η Αίθουσα Τιμής που φιλοξενεί στα σπλάχνα της τη σωρό του Kemal. Το οικοδόμημα είναι αρχιτεκτονικά λιτό και το εσωτερικό του εξίσου αυστηρό καλυπτόμενο παντού από μάρμαρο.
Το Μαυσωλείο του Kemal
O τάφος του τούρκου εθνάρχη
Κάτω και πέριξ του Μαυσωλείου έχει μεταφερθεί το Μουσείο της Ανεξαρτησιας καθώς και το Μουσείο του Kemal όπου φιλοξενούνται προσωπικά αντικείμενά του: από τη γκαρνταρόπμα μέχρι τη βιβλιοθήκη του (απαγορεύεται η φωτογράφηση)
Τη περιέργεια με τι οργανο γυμναστικής ο τούρκος εθνάρχης διατηρούσε το μυικό του σύστημα σε φόρμα δεν είχα, το μουσείο της Ανεξαρτησίας όμως είχε ξεχωριστό ενδιαφέρον. Εκεί εξιστορείται η παρακμή της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, ο διαμελισμός της από τους μεγάλες δυνάμεις, η ελληνική «εισβολή» στα πάτρια εδάφη κι ο εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας για την εκδίωξη των κατακτητών και τη δημιουργία της τουρκικής δημοκρατίας.
Με ενδιέφερε η οπτική της «άλλης πλευράς», καθώς είμασταν άμεσα εμπλεκόμενοι. Οφείλω να πω πώς εθνικιστικές κορώνες δεν διαπίστωσα. Κυρίως ήταν καταγραφή ιστορικών γεγονότων (την ακρίβεια των οποίων δεν μπορούσα να κρίνω πχ πόσα άλογα και ντουφέκια είχαν ο τουρκικός και ο ελληνικός στρατός). Μόνη αναφορά ήταν σε βιαιοπραγίες του ελληνικού στρατού, όπως αυτές αναπαριστώνταν σε μια ευμεγέθη ελαιογραφία με τους στρατιώτες μας να διαπερνούν με ξιφολόγχες γυναικόπαιδα (κάτι που λειτουργεί υποσυνείδητα στο θυμικό των γειτόνων)
Βέβαια γεγονότα όπως η καταστροφή της Σμύρνης, η γενοκτονία μειονοτήτων αποσιωπούνται επιμελώς. Προς το τέλος το μουσείο αφιερώνει ενότητες στις μεταρρυθμίσεις που επέφερε ο Kemal στην νεοσύστατη τουρκική δημοκρατία: τη γλώσσα, τη θρησκεία, την οικονομία, την εκπαίδευση, τη χειραθέτηση των γυναικών με την κατάργηση της μαντήλας... Βέβαια αν έβλεπε την σημερινή εικόνα της Τουρκίας όπου το τουρμπάνι είναι όλο και πιο συχνό στο γυναικείο πληθυσμό και ειδικότερα στις περιοχές της Ανατολίας θα έτριζαν τα κόκκαλά του.
Αισθανόμουν ότι κάτι άρχισε να μην πηγαίνει καλά με το πεπτικό μου σύστημα. Ναυτίες, ρεψίματα κι εκείνο το κεμπάπ που έφαγα με το ζόρι κάθησε σαν τούβλο στο στομάχι μου.
Υπέδειξα στον εαυτό μου ότι επιβάλλεται ανάπαυση, καθώς την επομένη προγραμμάτιζα εκδρομή στο Safranbolu, 3 ώρες δρόμο από την Άγκυρα.
Ο πατέρας του έθνους πανταχού παρών
Πρωινή λοιπόν έγερση και στο δρόμο για το μετρό ήδη μου είχε κάνει εντύπωση ο σημαιοστολισμός των κτηρίων μαζι με τεράστια πανώ με την φυσιογνωμία του εθνάρχη να μας ατενίζει σε κάθε γωνιά της πόλης. Φτάνοντας στο θηριώδη σταθμό των ΚΤΕΛ βρέθηκα προς εκπλήξεως καθώς εισιτήριο δεν υπήρχε ούτε για δείγμα για τα πρωινά δρομολόγια. Εκεί ενημερώθηκα ότι η μέρα εκείνη (30 Αυγούστου) δεν ήταν τυχαία. Η Τουρκία γιόρταζε το Zafer Bayram, ημέρα εθνικής περηφάνιας και το μακρύ παρασκευοσαββατοκύριακο ήταν ευκαιρία για φυγή από τη πόλη. Κι αναρωτιόμουνα εγώ προς τι ο σημαιοστολισμός!.
Απογοητευμένος, αποφάσισα να αναλωθώ στη παλιά πόλη της Άγκυρας, επισπεύδοντας παράλληλα και την αναχώρησή μου για το Diyarbakır.
Η θέα προς τη παλιά πόλη της Άγκυρας και το Κάστρο
Οι πρώτες εικόνες από τα παλιά σπίτια με τις κεραμοσκεπές μου προκάλεσαν ενθουσιασμό, αλλά όσο ανηφόριζα προς το κάστρο τόσο διαπίστωνα ότι όσα ήταν σε καλή κατάσταση ήταν προϊόν έντονου ρετουσαρίσματος για τη μετατροπή τους σε boutique ξενώνες ή καταστήματα. Τα υπόλοιπα περίμεναν το αναπόφευκτο: την κατάρρευση.
Τείχη του κάστρου (ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια)
Το παλιό και το θηριώδες νέο σε αντιδιαστολή
Πήρα την άγουσα προς το γετονικό Μουσείο Πολιτισμών της Ανατολίας.
Μουσείο Πολιτισμών της Ανατολίας
Κι εκεί γκαντέμης. Οι μισές αίθουσες ήταν κλειστές λόγω ανακαίνισης όμως ευτυχώς μπόρεσα να δω τα εκθέματα που αφορούσαν τον πολιτισμό των Χετταίων, έναν από τους μεγαλύτερους αρχαίους πολιτισμούς που άκμασε κυρίως στο δεύτερο μισό της 2ης χιλιετία πΧ. Ανακάλυψαν την κατεργασία του σιδήρου κρατώντας το πολύτιμο μυστικό μόνο για τον εαυτό τους κι αν κρίνω από τα γλυπτά, τα κεραμικά και κοσμήματα που είδα είχαν αναπτύξει επιδέξια και τις τέχνες.
Το υπόλοιπο της έκθεσης αφορούσε ευρήματα από την ελληνιστική, ρωμαϊκή, βυζαντινή και ύστερη ιστορική περίοδο της Άγκυρας.
Όσο εγώ λοιπόν επισκεπτόμουν το μουσείο τόσο η Άγκυρα σειόταν από τα μαχητικά αεροσκάφη που πετούσαν σε σχηματισμούς λόγω της εθνικής εορτής. Κριμα που έχασα τη παρέλαση σκέφτηκα…. Πάντως εθνική ξεθνική εορτή τα καταστήματα ήταν ανοικτά!
Σκέφτηκα να επιστρέψω προς το ξενοδοχείο με τα πόδια ελπίζοντας ότι όλο και κάποιο παζάρι, ή κάτι ενδιαφέρον θα συναπαντήσω. Ατύχησα εκ νέου. Πέραν των μπουτίκ για μαντηλοφορούσες κυρίες ή για νύφες που επιθυμούν πιο παραδοσιακό λουκ, μηδέν εις το πηλίκον. Μόνο τα ποδαράκια μου διαμαρτύρονταν από το πολύωρο περπάτημα.
Όσες μέλλουσες νύφες προσέλθετε...
Φορεσιές για τη μέρα της περιτομής
Επέστρεψα στο ξενοδοχείο ακριβώς τη κρίσιμη στιγμή γλιτώνοντας τον εαυτό μου να γίνει ο περίγελος της πόλης πέφτοντας στην περιβόητη “παγίδα του... πέρδεσθαι” . Η συμπτωματολογία επεκτάθηκε και στο κατώτερο πεπτικό με αποτέλεσμα όλο εκείνο το απόγευμα να το περάσω στη διαδρομή κρεβάτι-τουαλέτα, χαζεύοντας τούρκικα κανάλια και καταπίνοντας το ένα immodium μετά το άλλο. Τώρα το σαντουιτσάκι της Pegasus να έφταιγε, το King Burger στο αεροδρόμιο της Πόλης, πάντως εγώ τα είχα βάψει μαύρα. Έφθασα στο σημείο να αναπολώ το σπιτάκι μου και να θέλω γυρίσω πίσω. Όμως ευτυχώς η υπομονή κι η λογική πρυτάνευσαν και με το που πάτησα τα χώματα του Diyarbakır και μύρισα ολίγον σκόνη και σκουπίδι, όλα έστρωσαν ως δια μαγείας.
Φαίνεται η αντιπάθεια με την Άγκυρα ήταν αμοιβαία.
Αχ το έχω ξαναπει συμφορουμίτες μου, το αποστειρωμένο (στο μάτι) βλάπτει σοβαρά την υγεία μου...
Το τελικό πρόγραμμα περιελάμβανε 3 μέρες στη Άγκυρα και θεωρητικά τα περιξ, και μια βδομάδα στη περιοχή ανάμεσα στις πόλεις Diyarbakır, Şanlıurfa & Gaziantep που βρίσκονται κοντά στα σύνορα με την εμπόλεμη Συρία.
Η περιοχή δεν έχει προβληθεί τουριστικά σε σχέση με την Κων/πολη, τις ακτές του Αιγαίου και την Καππαδοκία, ίσως γιατί μέχρι πρότεινος ήταν στρατοκρατούμενη ζώνη λόγω του κουρδικού προβλήματος.
Τα οικονομικά εισιτήρια με την Pegasus κλείστηκαν για μετάβαση στην Άγκυρα και επιστροφή από Gaziantep, δίνοντας χρονικό περιθώριο μιας βδομάδας να εξερευνήσω αυτή την άγνωστη σε πολλούς περιοχή της Τουρκίας.
Η εμπειρία με την low cost Pegasus ήταν καλή σε ότι αφορά την κατάσταση των αεροσκαφών και την ακρίβεια στην άφιξη. Φαγητό βέβαια, αν σε έπιανε μια λιγουρα ξαφνικά, προσφέρεται μόνο επί πληρωμή που σημαίνει καλύτερα πάρτε το ταπεράκι από το σπίτι. Το μόνο αλγεινό ήταν το check-in στην Αθήνα με αναμονή στην ουρά τουλάχιστον μιάς ώρας. Πρακτικά είχε την εξήγησή του. Η εταιρεία ήταν πολύ τυπική στα θέματα βάρους αποσκευών και μεγέθους χειραποσκευών, με αποτέλεσμα οι υπερβαροι να αποστέλονται σε γειτονικό γκισέ να πληρώσουν το κερατιάτικο, επιστρέφοντας εκ νέου για να ολοκληρώσουν το check in. Ως εκ τούτου οι υπόλοιποι στην ουρά πληρώναμε με την υπομονή μας την απερισκεψα αρκετών να διαβάσουν τους όρους μεταφοράς αποσκευών.
Άγκυρα, η αδιάφορη
Το ταξίδι αυτό ξεκίνησε από την Άγκυρα με τη φιλοδοξία να κάνω κάποιες εκδρομές σε γειτονικες περιοχές ιστορικού κυρίως ενδιαφέροντος.
Θέλετε όμως η συσσωρευμένη κούραση της μέρας, η μεταμεσονύχτια άφιξη, η πολύωρη αναμονή στο αεροδρόμιο Sabiha Gökçen της Πόλης, έφτασα στο ξενοδοχείο ένα κουρέλι στις 3 τα ξημερώματα. Αντί όμως να πετάξω τις βαλίτσες και να πέσω στο κρεβάτι χωρίς δεύτερη κουβέντα, κατάντησα με το μάτι γαρίδα να περιφέρομαι σαν το φάντασμα στο δώματιο. Ως αποτέλεσμα ο εναγκαλισμός με το Μορφέα διήρκεσε μέχρι τις μεσημβρινές ώρες.
Η Άγκυρα λοιπον από κεφαλοχώρι στις απαρχές του 20ου αιώνα, ως πρωτεύουσα πλέον της νεοσύστατης τουρκικής δημοκρατίας μετατράπηκε προοδευτικά σε μια μεγαλούπολη με μεγάλες δενδροσκεπείς λεωφόρους, πάρκα, υπερμεγέθεις πολυκατοικίες επί πολυκατοικιών και καταστήματα. Γενικά δηλαδή ότι είναι ευχάριστο στο μάτι του επισκέπτη αλλά ουσιαστικά αδιάφορο.
Αφού λοιπόν αξιώθηκα να σηκωθώ από το κρεβάτι αποφάσισα ότι η επίσκεψη οφείλει να ξεκινήσει τιμής ένεκεν από το μαυσωλείο του μπαμπακούλη της τουρκικής δημοκρατίας. Τον πανταχού παρόντα αλλά πλέον τα πάντα μη πληρώντα Mustafa Kemal Atatürk. Με μετρό και αρκετό ποδαρόδρομο έφτασα στο αλσύλιο του Anıtkabir, ενός δενδρόφυτου λοφίσκου στο κέντρο της πόλης όπου αναπαύεται ο πατήρ των Τούρκων.
Το μαυσωλείο αποτελεί μόνο ένα μέρος του συνολικού χώρου που περιβάλλεται από πάρκο. Ο επισκέπτης εισέρχεται δια του πεζόδρομου των λεόντων (ένθεν κακείθεν αγάλματα λεόντων αντίγραφα των Χετταίων), ο οποίος ορίζεται από 4 πύργους σε τετράγωνο σχήμα με βαρύγδουπα ονόματα: πύργος ελευθερίας, πύργος ανεξαρτησίας, πύργος νίκης κλπ κλπ όπου εσωτερικά εκτίθενται από φωτογραφικό υλικό από την κηδεία του εθνάρχη μέχρι δείγματα και προέλευση των μαρμάρων που κοσμούν το μαυσωλείο του. Συνολικά στο χώροθα απαντήσει κανείς 10 τέτοιους πύργους.
H είσοδος στο χώρο του Μαυσωλείου και 2 από τους 10 πύργους
Ο πεζόδρομος των λεόντων
Ο πεζόδρομος λοιπόν ο οποίος φυλάσσεται επιμελώς από αστυνομικούς ώστε να μην ξεμυτίσεις ρούπι και πατήσεις το γκαζόν, καταλήγει στη πλατεία με το περιστύλιο που λέγεται ότι μπορεί να στεγάσει ως και 15,000 άτομα. Εκεί δεσπόζει η Αίθουσα Τιμής που φιλοξενεί στα σπλάχνα της τη σωρό του Kemal. Το οικοδόμημα είναι αρχιτεκτονικά λιτό και το εσωτερικό του εξίσου αυστηρό καλυπτόμενο παντού από μάρμαρο.
Το Μαυσωλείο του Kemal
O τάφος του τούρκου εθνάρχη
Κάτω και πέριξ του Μαυσωλείου έχει μεταφερθεί το Μουσείο της Ανεξαρτησιας καθώς και το Μουσείο του Kemal όπου φιλοξενούνται προσωπικά αντικείμενά του: από τη γκαρνταρόπμα μέχρι τη βιβλιοθήκη του (απαγορεύεται η φωτογράφηση)
Τη περιέργεια με τι οργανο γυμναστικής ο τούρκος εθνάρχης διατηρούσε το μυικό του σύστημα σε φόρμα δεν είχα, το μουσείο της Ανεξαρτησίας όμως είχε ξεχωριστό ενδιαφέρον. Εκεί εξιστορείται η παρακμή της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, ο διαμελισμός της από τους μεγάλες δυνάμεις, η ελληνική «εισβολή» στα πάτρια εδάφη κι ο εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας για την εκδίωξη των κατακτητών και τη δημιουργία της τουρκικής δημοκρατίας.
Με ενδιέφερε η οπτική της «άλλης πλευράς», καθώς είμασταν άμεσα εμπλεκόμενοι. Οφείλω να πω πώς εθνικιστικές κορώνες δεν διαπίστωσα. Κυρίως ήταν καταγραφή ιστορικών γεγονότων (την ακρίβεια των οποίων δεν μπορούσα να κρίνω πχ πόσα άλογα και ντουφέκια είχαν ο τουρκικός και ο ελληνικός στρατός). Μόνη αναφορά ήταν σε βιαιοπραγίες του ελληνικού στρατού, όπως αυτές αναπαριστώνταν σε μια ευμεγέθη ελαιογραφία με τους στρατιώτες μας να διαπερνούν με ξιφολόγχες γυναικόπαιδα (κάτι που λειτουργεί υποσυνείδητα στο θυμικό των γειτόνων)
Βέβαια γεγονότα όπως η καταστροφή της Σμύρνης, η γενοκτονία μειονοτήτων αποσιωπούνται επιμελώς. Προς το τέλος το μουσείο αφιερώνει ενότητες στις μεταρρυθμίσεις που επέφερε ο Kemal στην νεοσύστατη τουρκική δημοκρατία: τη γλώσσα, τη θρησκεία, την οικονομία, την εκπαίδευση, τη χειραθέτηση των γυναικών με την κατάργηση της μαντήλας... Βέβαια αν έβλεπε την σημερινή εικόνα της Τουρκίας όπου το τουρμπάνι είναι όλο και πιο συχνό στο γυναικείο πληθυσμό και ειδικότερα στις περιοχές της Ανατολίας θα έτριζαν τα κόκκαλά του.
Αισθανόμουν ότι κάτι άρχισε να μην πηγαίνει καλά με το πεπτικό μου σύστημα. Ναυτίες, ρεψίματα κι εκείνο το κεμπάπ που έφαγα με το ζόρι κάθησε σαν τούβλο στο στομάχι μου.
Υπέδειξα στον εαυτό μου ότι επιβάλλεται ανάπαυση, καθώς την επομένη προγραμμάτιζα εκδρομή στο Safranbolu, 3 ώρες δρόμο από την Άγκυρα.
Ο πατέρας του έθνους πανταχού παρών
Πρωινή λοιπόν έγερση και στο δρόμο για το μετρό ήδη μου είχε κάνει εντύπωση ο σημαιοστολισμός των κτηρίων μαζι με τεράστια πανώ με την φυσιογνωμία του εθνάρχη να μας ατενίζει σε κάθε γωνιά της πόλης. Φτάνοντας στο θηριώδη σταθμό των ΚΤΕΛ βρέθηκα προς εκπλήξεως καθώς εισιτήριο δεν υπήρχε ούτε για δείγμα για τα πρωινά δρομολόγια. Εκεί ενημερώθηκα ότι η μέρα εκείνη (30 Αυγούστου) δεν ήταν τυχαία. Η Τουρκία γιόρταζε το Zafer Bayram, ημέρα εθνικής περηφάνιας και το μακρύ παρασκευοσαββατοκύριακο ήταν ευκαιρία για φυγή από τη πόλη. Κι αναρωτιόμουνα εγώ προς τι ο σημαιοστολισμός!.
Απογοητευμένος, αποφάσισα να αναλωθώ στη παλιά πόλη της Άγκυρας, επισπεύδοντας παράλληλα και την αναχώρησή μου για το Diyarbakır.
Η θέα προς τη παλιά πόλη της Άγκυρας και το Κάστρο
Οι πρώτες εικόνες από τα παλιά σπίτια με τις κεραμοσκεπές μου προκάλεσαν ενθουσιασμό, αλλά όσο ανηφόριζα προς το κάστρο τόσο διαπίστωνα ότι όσα ήταν σε καλή κατάσταση ήταν προϊόν έντονου ρετουσαρίσματος για τη μετατροπή τους σε boutique ξενώνες ή καταστήματα. Τα υπόλοιπα περίμεναν το αναπόφευκτο: την κατάρρευση.
Το ανακαινισμένο κάστρο (Ankara Kalesi) το μόνο που είχε να προσφέρει στον επισκέπτη ήταν πανοραμική άποψη της πόλης. Απλώς επιβεβαίωσα την αρχική μου εντύπωση, πολυκατοικίες παντού να έχουν ξεφυτρώσει σαν μανιτάρια, το παλιό κομμάτι της πόλης σχετικά γραφικό άνωθεν αλλά όπως μου είπαν επικίνδυνο στο επίπεδο των δρόμων λόγω διακίνησης ναρκωτικών.
Τείχη του κάστρου (ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια)
Το παλιό και το θηριώδες νέο σε αντιδιαστολή
Πήρα την άγουσα προς το γετονικό Μουσείο Πολιτισμών της Ανατολίας.
Μουσείο Πολιτισμών της Ανατολίας
Κι εκεί γκαντέμης. Οι μισές αίθουσες ήταν κλειστές λόγω ανακαίνισης όμως ευτυχώς μπόρεσα να δω τα εκθέματα που αφορούσαν τον πολιτισμό των Χετταίων, έναν από τους μεγαλύτερους αρχαίους πολιτισμούς που άκμασε κυρίως στο δεύτερο μισό της 2ης χιλιετία πΧ. Ανακάλυψαν την κατεργασία του σιδήρου κρατώντας το πολύτιμο μυστικό μόνο για τον εαυτό τους κι αν κρίνω από τα γλυπτά, τα κεραμικά και κοσμήματα που είδα είχαν αναπτύξει επιδέξια και τις τέχνες.
Το υπόλοιπο της έκθεσης αφορούσε ευρήματα από την ελληνιστική, ρωμαϊκή, βυζαντινή και ύστερη ιστορική περίοδο της Άγκυρας.
Όσο εγώ λοιπόν επισκεπτόμουν το μουσείο τόσο η Άγκυρα σειόταν από τα μαχητικά αεροσκάφη που πετούσαν σε σχηματισμούς λόγω της εθνικής εορτής. Κριμα που έχασα τη παρέλαση σκέφτηκα…. Πάντως εθνική ξεθνική εορτή τα καταστήματα ήταν ανοικτά!
Σκέφτηκα να επιστρέψω προς το ξενοδοχείο με τα πόδια ελπίζοντας ότι όλο και κάποιο παζάρι, ή κάτι ενδιαφέρον θα συναπαντήσω. Ατύχησα εκ νέου. Πέραν των μπουτίκ για μαντηλοφορούσες κυρίες ή για νύφες που επιθυμούν πιο παραδοσιακό λουκ, μηδέν εις το πηλίκον. Μόνο τα ποδαράκια μου διαμαρτύρονταν από το πολύωρο περπάτημα.
Όσες μέλλουσες νύφες προσέλθετε...
Φορεσιές για τη μέρα της περιτομής
Επέστρεψα στο ξενοδοχείο ακριβώς τη κρίσιμη στιγμή γλιτώνοντας τον εαυτό μου να γίνει ο περίγελος της πόλης πέφτοντας στην περιβόητη “παγίδα του... πέρδεσθαι” . Η συμπτωματολογία επεκτάθηκε και στο κατώτερο πεπτικό με αποτέλεσμα όλο εκείνο το απόγευμα να το περάσω στη διαδρομή κρεβάτι-τουαλέτα, χαζεύοντας τούρκικα κανάλια και καταπίνοντας το ένα immodium μετά το άλλο. Τώρα το σαντουιτσάκι της Pegasus να έφταιγε, το King Burger στο αεροδρόμιο της Πόλης, πάντως εγώ τα είχα βάψει μαύρα. Έφθασα στο σημείο να αναπολώ το σπιτάκι μου και να θέλω γυρίσω πίσω. Όμως ευτυχώς η υπομονή κι η λογική πρυτάνευσαν και με το που πάτησα τα χώματα του Diyarbakır και μύρισα ολίγον σκόνη και σκουπίδι, όλα έστρωσαν ως δια μαγείας.
Φαίνεται η αντιπάθεια με την Άγκυρα ήταν αμοιβαία.
Αχ το έχω ξαναπει συμφορουμίτες μου, το αποστειρωμένο (στο μάτι) βλάπτει σοβαρά την υγεία μου...
Last edited: